
3. Resultaatgebieden
Programma Algemeen
Terug naar navigatie - Programma AlgemeenFlexbudget 2025 inhuur
Op dit moment zien we al dat het flexbudget inhuur voor 2025 niet toereikend gaat zijn. Oorzaken daarvan zijn een aantal langdurig zieken en een aantal vacatures (met name op het gebied van VTH) dat lastig is in te vullen. Dat maakt langdurige inhuur nodig, met bijbehorende hoge uurtarieven. We blijven inzetten op een zo efficiënt mogelijke benutting van het budget en beperken de inhuur waar mogelijk.
We zien nu al een overschrijding van het flexbudget van € 70.000,-, daarnaast verwachten we voor Q3 en Q4 met de kennis van nu een overschrijding van € 410.000,-. Dit komt neer op een totaal tekort van € 480.000,-. Een deel van de overschrijding kan gedekt worden uit de lagere salariskosten als gevolg van een lagere cao verhoging dan in onze begroting is opgenomen. Dit voordeel is naar verwachting € 300.000,-, de totale overschrijding zal naar verwachting neerkomen op € 180.000,-. De daadwerkelijke overschrijding kan anders uitvallen omdat ziekte en uitval niet voorspelbaar zijn. We blijven dit budget monitoren en in de tweede turap van 2025 rapporteren wij over het definitief te verwachten bedrag inclusief doorkijk richting einde jaar.
Consequentie:
|
Programma 0 Bestuur en ondersteuning
Terug naar navigatie - Programma 0 Bestuur en ondersteuning0.1 Toename kosten accountant
Verwerken van de mutaties n.a.v. raadsbesluit 10 december 2024 zoals ook vermeld in de 1e RIB 2025.
Grondslag: Raadsbesluit 10 december 2024 (en 1ste Raadsinformatiebrief 2025)
Consequentie:
|
0.1 Kosten Appa (Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers) oud wethouder
Als gevolg van het ontslag van een oud wethouder zijn wij verplicht om in 2025 een voorziening voor de wachtgelden te vormen voor de hele periode vanaf 1 april 2025 t/m 17 december 2027. In totaal zal er in 2025 ten laste van de exploitatie € 216.000 in een voorziening moeten worden gestort.
Grondslag: Wettelijke verplichting
Consequentie: Beheerstechnische afwijking met financiële consequentie ad. € 216.000 incidenteel nadeel |
0.1 Resultaat 2024 Stichting Bureau inkoop en aanbesteden Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Over 2024 ontvangt Waalre een bedrag van € 32.000 retour van Bizob vanwege een gunstig jaarrekeningresultaat. De reden hiervoor is dat er minder dagen bij Bizob zijn afgenomen dan aan het begin van het jaar geraamd.
Grondslag: N.a.v. positief jaarrekening resultaat verbonden partij 2024
Consequentie:
|
0.4 Aanbesteding EHRM software en salarisadministratie
We hebben een kwalitatief, juridisch gedegen inkooptraject doorlopen voor de aanschaf van EHRM software en uitvoering van de salarisadministratie met een opleverdatum per 1 januari 2026.
De éénmalige implementatiekosten van de winnende inschrijving bedragen echter € 163.000 terwijl het beschikbare budget voor de implementatie in 2025 begroot is op € 50.000 is. Er is hier dus een éénmalig tekort van € 113.000, waarvoor aanvullend krediet wordt aangevraagd. De hieruit voortvloeiende afschrijvingslasten worden vanaf de begroting 2026 meegenomen.
Ondanks deze hogere implementatiekosten in 2025 blijven de totale kosten over de gehele looptijd van het contract binnen het beschikbare budget.
Grondslag collegebesluit d.d. 17-12-2024
Consequentie:
|
0.4 Doorbelasting van onderhouds- en servicekosten aan stichting Huis van Waalre niet reëel
Zoals vermeld in de 4e Turap van 2024 zijn de afgelopen tijd constructieve gesprekken gevoerd met het bestuur van Stichting Het Huis van Waalre over het realistischer doorbelasten van onderhouds- en servicekosten. De uitkomst van deze gesprekken is dat het voor de stichting niet haalbaar is om, zonder concessies te doen aan haar maatschappelijke doelstellingen, een bijdrage te doen aan de financiële situatie van gemeente Waalre. Als gemeente waarderen wij de inzet van de stichting enorm en onderstrepen wij het belang van haar maatschappelijke doelstellingen. Op verzoek van het stichtingsbestuur evalueren we de samenwerking tussen de gemeente en stichting vanaf 2018 en kijken hierbij vooruit naar de toekomst.
Grondslag: Uitkomst gesprekken College van B&W en bestuur Stichting het Huis van Waalre
Consequentie:
|
0.4 Invulling vacatures door inhuur
Een deel van de geraamde salariskosten van vacatures plus het flexbudget is ingezet om personeel in te huren. Bij de betreffende budgetten m.b.t. de salariskosten wordt
€ 363.000 en vanuit het flexibel budget €207.000 overgezet naar de inhuur budgetten. Dit is een administratieve overboeking van budgetten binnen alle taakvelden. Alle mutaties zijn eenmalig.
Grondslag: budgetoverheveling in het kader van de rechtmatigheid
Consequentie:
|
0.7 Decembercirculaire algemene uitkering gemeentefonds
Verwerken van de mutaties uit de decembercirculaire gemeentefonds zoals toegelicht in de 1e RIB 2025 betreft Financiële update 2025.
Grondslag: decembercirculaire gemeentefonds (en 1ste Raadsinformatiebrief 2025)
Consequentie:
|
Programma 1 Veiligheid
Terug naar navigatie - Programma 1 Veiligheid1.1 1e begrotingswijziging 2025 Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
Op 18 februari is in de besluitvormende vergadering de 1e begrotingswijziging 2025 van de VRBZO besloten de financiële gevolgen voor het jaar 2025 te verwerken in onze begroting. Vanaf de begroting 2026 zullen de we de verhoging structureel meenemen o.b.v. de begroting 2026 van de VRBZO (deze verwachte gevolgen zijn in het raadvoorstel welke is behandeld in de besluitvormende vergadering van 18 februari 2025 geschetst).
Grondslag: raadsbesluit 18-02-2025 (en 1ste Raadsinformatiebrief 2025)
Consequentie:
|
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
Terug naar navigatie - Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat2.1 Wijziging budget van kabels & leidingen naar onderhoud straten en pleinen
Weconnect is een lokale glasvezelpartij. Ze hebben in sommige delen van het dorp een nieuw netwerk aangelegd en daarnaast een groot aantal huisaansluiting gerealiseerd. Deze werkzaamheden hebben verzakking van straatwerk tot gevolg waarvoor wij een degeneratievergoeding ontvangen conform het handboek kabels en leidingen. Deze vergoeding is bedoeld om het verzakte straatwerk op te laten knappen, een taak die de wegeigenaar uitvoert. De vergoeding is in rekening gebracht bij Weconnect maar per abuis zijn deze inkomsten aan de algemene middelen toegevoegd. Het bedrag moet toegevoegd worden aan onderhoud wegen straten en pleinen, zodat de verzakkingen hersteld kunnen worden.
Grondslag: administratieve overboeking
Consequentie:
|
2.1 Regionaal bereikbaarheidsfonds
Om invulling te geven aan de regionale bijdrage t.b.v. de schaalsprong van de Brainport is op de schaal van de MRE een regionale bekostigingssystematiek voor de bereikbaarheid uitgewerkt waarin de Gemeente Waalre ook deel neemt.
In onze huidige begroting storten wij hiervoor jaarlijks een bedrag in de reserve bereikbaarheidsagenda om de totale bijdrage te kunnen voldoen.
Omdat de bijdrage van de MRE-gemeenten over een periode van 2024 tot en met 2033 wordt uitgesmeerd wordt de bijdrage per jaar, en afhankelijk van de (financiële) planning, afgerekend. Om deze bijdrage te voldoen moeten we hiervoor jaarlijks een onttrekking doen uit de reserve bereikbaarheidsagenda.
Omdat er in 2024 geen onttrekking geeft plaatsgevonden uit deze reserve (de bijdrage voor het jaar 2024 is namelijk voldaan) corrigeren we deze onttrekking in 2025 in, dit resulteert voor boekjaar 2025 in een voordeel van € 14.000,-.
Grondslag: regionale bekostigingssystematiek MRE voor bereikbaarheid t.b.v. de schaalsprong
Consequentie:
|
2.1 Groot onderhoud zandwegen en paden
De gemeente is verplicht om de bereikbaarheid van woningen en panden te garanderen. Hiervoor dient er naast onderhoud aan verharde wegen ook onderhoud aan zandwegen en paden uitgevoerd te worden. Het budget voor onderhoud van deze zandwegen en paden bedraagt jaarlijks € 30.000. Het onderhoud aan de onderhavige paden is jarenlang niet adequaat uitgevoerd waardoor de kwaliteit sterk is teruggelopen en groot onderhoud noodzakelijk is. Ook hebben we 2 natte jaren achter de rug wat de begaanbaarheid van de zandwegen en paden negatief heeft beïnvloed. Door groot onderhoud aan de zandwegen en paden, welke noodzakelijk zijn voor bereikbaarheid van woningen en panden uit te voeren, kunnen we de komende jaren de zandwegen en paden weer adequaat onderhouden. Zandwegen- en paden die geen functie hebben voor de ontsluiting van woningen en panden worden niet meegenomen bij dit groot onderhoud. Hierbij volgen we het huidige onderhoudsregime.
Grondslag wettelijke oplegging kwaliteit zandwegen
Consequentie:
|
2.1 Herinrichting Eindhovenseweg
Het project herinrichting Eindhovenseweg is op enkele restpunten na afgerond. In de RIB van d.d. 4 februari 2025 is aangekondigd dat een deel van het extra aangevraagde krediet niet besteed hoeft te worden. Het project is nog niet financieel afgerond maar we kunnen hierbij wel melden dat het krediet met 500.000 naar beneden bijgesteld kan worden. Resterend budget van ca. 150.000 is voorzien voor de nazorg van het werk zoals bijvoorbeeld nazorg op groen, definitieve afrekening, openbare verlichting etc.
De hieruit voortvloeiende voordelen voor de exploitatie als gevolg van lagere afschrijvingslasten zullen in de begroting 2025 worden meegenomen bij de herrekening van de kapitaallasten bij de 2e turap 2025 en in de begroting 2026 voor de structurele voordelen.
Consequentie: • Beheerstechnische afwijking met financiële consequenties. Door verlaging van het krediet met € 500.000 |
2.1 Vitaal Dorpshart Aalst
Het project Vitaal Dorpshart Aalst is nog in volle gang. In dit project zijn een aantal ingeschatte risico’s niet opgetreden zoals kosten voor het verleggen van kabels en leidingen, archeologie en bodemverontreinigingen. Hierdoor kan het budget voor de risicoreservering bijgesteld worden waardoor vooralsnog het krediet met 300.000 naar beneden bijgesteld kan worden.
De hieruit voortvloeiende voordelen voor de exploitatie als gevolg van lagere afschrijvingslasten zullen in de begroting 2026 worden meegenomen.
Consequentie: • Beheerstechnische afwijking met financiële consequenties. Door verlaging van het krediet met € 300.000 |
2.1 M. de Ruyterstraat
Het project Michiel de Ruyterstraat is eind 2023 opgeleverd. Het resterende krediet bedraagt ca. € 150.000. De nazorg van de groenvoorzieningen loopt nog tot eind 2026 en bedraagt naar verwachting € 50.000. Door de strakke budgetbewaking en risico’s zoals het verleggen van kabels en leidingen en bodemverontreinigingen die niet opgetreden zijn kan het krediet met 100.000 naar beneden bijgesteld worden.
De hieruit voortvloeiende voordelen voor de exploitatie als gevolg van lagere afschrijvingslasten zullen in de begroting 2026 worden meegenomen.
Consequentie: • Beheerstechnische afwijking met financiële consequenties. Door verlaging van het krediet met € 100.000 |
2.1 Fietspaden Willibrorduslaan
Het project fietspaden Willibrorduslaan is opgeleverd. Voor de financiële afhandeling en nazorg van groen is nog budget benodigd. Door efficiënte wijzigingen in de verkeersmaatregelen is niet het gehele krediet benodigd en kan dit met 50.000 naar beneden bijgesteld kan worden.
De hieruit voortvloeiende voordelen voor de exploitatie als gevolg van lagere afschrijvingslasten zullen in de begroting 2026 worden meegenomen.
Consequentie: • Beheerstechnische afwijking met financiële consequenties. Door verlaging van het krediet met € 50.000 |
Programma 3 Economie
Terug naar navigatie - Programma 3 EconomieN.v.t.
Programma 4 Onderwijs
Terug naar navigatie - Programma 4 Onderwijs4.2 Vrijval storting groot onderhoud schoolgebouwen
In de besluitvormende raadsvergadering van 15 april 2025 is besloten om de middelen uit bestemmingsreserve buitenonderhoud schoolgebouwen over te hevelen naar de bestaande voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen.
Dit betekent dat de structurele storting van € 59.000 ¡n de bestemmingsreserve kan vervallen wat een structureel voordeel oplevert in de exploitatiebegroting. In de begroting wordt elk jaar opnieuw een geactualiseerd onderhoudsplan gemaakt en op basis daarvan wordt bekeken of het nodig is om stortingen in de voorziening te ramen. Aangezien de voorziening na goedkeuren van dit raadsvoorstel op peil is, zal het bij te storten bedrag de komende 10 jaar aanzienlijk lager zijn dan € 59.000 per jaar.
Grondslag: Raadbesluit 15-04-2025
Consequentie:
|
Programma 5 Sport, cultuur en recreatie
Terug naar navigatie - Programma 5 Sport, cultuur en recreatie5.1 Wijziging bestemming begrotingspost ‘Opstellen sport- en
beweegbeleid inclusief uitvoeringsprogramma’
In de begroting van 2024 was budget opgenomen voor het opstellen van de visie op sport en bewegen. Dit budget is door de ombuigingen in 2024 komen te vervallen. Als gevolg hiervan wordt er in 2025 geen sport- en beweegbeleid en uitvoeringsprogramma ontwikkeld. Het budget van € 30.000 dat daarvoor bestemd was, wordt ingezet voor inhuur expertise:
• Herijken van de huur- en exploitatieovereenkomst van sporthal Hoeveland
• Afwikkelen van het inkooptraject voor de nieuwe huur- en exploitatieovereenkomst voor sporthallen ’t Hazzo en De Pracht
• Het onderzoeken van beheer- en exploitatiemodellen voor sporthallen Hoeveland, ’t Hazzo en De Pracht met een langere termijn impact, inclusief begeleiding bij de invoering van het gewenste beheer- en exploitatiemodel
Door het herbestemmen van het budget kan worden gewerkt aan uniforme afspraken over exploitatie van gemeentelijke sporthallen.
Grondslag: Collegebesluit 15 april 2025
Consequentie:
|
Programma 6 Sociaal domein
Terug naar navigatie - Programma 6 Sociaal domein6.1 Ondersteuning en advies bij beperking reservevorming verenigingen
In de 4e turap is € 12.000 toegekend voor ondersteuning en advies over het verstrekken van subsidies aan verenigingen in relatie tot de reserves van de verengingen. Echter zijn de werkzaamheden niet uitgevoerd in 2024 en is dit budget vrijgevallen in het jaarrekeningresultaat 2024. De werkzaamheden door Hekkelman zijn gestart in 2025 en zijn door voortschrijdend inzicht lager geraamd op € 7.000. We stellen voor deze uitgaven te dekken uit de algemene reserve.
Grondslag: Collegevoorstel 12 februari 2025
Consequentie:
|
6.1 Aanpassing specifieke uitkering Wet inburgering
Door het Rijk is voor 2025 een voorlopige beschikking afgegeven voor Wet inburgering. Voor 2025 ontvangt Waalre € 357.730. De begroting (inkomsten en uitgaven) wordt verlaagd van € 377.058 naar € 357.730.
Grondslag: Brief voorlopige uitkering Wet inburgering 2021, 5 november 2024
Consequentie: • Beheerstechnische afwijking met financiële consequentie ad. € 19.328 structureel voordeel en € 19.328 structureel nadeel; per saldo budgettair neutraal |
6.23 Begroting Veilig Thuis 2025-2026
Veilig Thuis doet, naast de rol als advies- en meldpunt, onderzoek naar meldingen van geweld in afhankelijkheidsrelaties, komt in actie bij crisissituaties, organiseert hulp voor betrokkenen en geeft voorlichting. Naast deze wettelijke taken zijn een aantal bovenwettelijke taken door Zuidoost-Brabant meegenomen in het contract en de financiering, met name op het gebied van samenwerking met de justitiële partners. Het contract van Zuidoost-Brabant met Veilig Thuis is afgesloten voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2024, en wordt daarna stilzwijgend verlengd met 2 jaar. Voor de jaren 2025 en 2026, de periode van de contractverlenging, is een nieuwe meerjarenbegroting opgesteld, waarin sprake is van een stijging van € 11.000 ten opzichte van de begroting 2025 van de gemeente Waalre. Het budget € 101.700 wordt opgehoogd naar € 112.700.
De stijging € 11.000 wordt vooral veroorzaakt door de hogere salariskosten als gevolg van een grotere personeelsformatie. Het College heeft voorgesteld deze stijging te dekken uit de reserve Sociaal domein. Vanaf 2026 wordt de hogere bijdrage meegenomen bij het opstellen van de begroting.
Grondslag: Collegebesluit 26 november 2024
Consequentie: • Beheerstechnische afwijking met financiële consequentie ad. € 11.000 incidenteel nadeel en € 11.000 incidenteel voordeel, per saldo budgettair neutraal. |
6.3 Dienstverlening Veldhoven uitvoering Participatiewet en schulddienstverlening
Met Veldhoven is voor 2024 en 2025 voor de dienstverlening uitvoering participatiewet en schulddienstverlening een fixed price overeengekomen. Voor de dienstverlening vanaf 2026 is nog niets vastgelegd. Het budget voor de dienstverlening uitvoering participatiewet in 2025 is opgehoogd naar de fixed price € 760.000. Hierin is ook opgenomen uitvoering schulddienstverlening. Echter bij schulddienstverlening stond al een budget van € 20.000. Hierdoor kan het budget dienstverlening participatiewet met € 20.000 verlaagd worden in 2025.
Grondslag: Addendum dienstverleningsovereenkomst getekend 24-12-2024
Consequentie: • Beheerstechnische afwijking met financiële consequentie ad. € 20.000 incidenteel voordeel |
6.3 Haalbaarheidsstudie m.b.t. de herpositionering van uitbestede taken op het gebied van werk, inkomen en schuldhulpverlening
Het college heeft opdracht gegeven voor het op korte termijn uitvoeren van een haalbaarheidsstudie voor realistische alternatieven en de keuze voor het best mogelijke alternatief van taken op het gebied van werk, inkomen en schuldhulpverlening.
Grondslag: Collegebesluit 29 april 2025
Consequentie: • Beheerstechnische afwijking met financiële consequentie ad. € 53.000 incidenteel nadeel |
Programma 7 Volksgezondheid en milieu
Terug naar navigatie - Programma 7 Volksgezondheid en milieu7.1 Indexatie en interne verrekeningen SPUK BREED 2025 en 2026
Bijstelling van de verleende specifieke uitkering voor loon- en prijsontwikkeling.
De Brede SPUK-regeling is voor alle gemeenten beschikbaar gesteld om diverse afspraken uit te kunnen voeren. Deze afspraken zijn vastgelegd in het Hoofdlijnen Sportakkoord II, het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Preventieakkoord. Beoogd resultaat:
• Terugdringen gezondheidsachterstanden
• Een gezonde fysieke leefomgeving die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten
• Het versterken van (de verbinding met) de sociale basis
• Een gezonde leefstijl
• Versterking van de mentale weerbaarheid en mentale gezondheid
• Vitaal ouder worden
• Domein overstijgende inzet vanuit een regionale preventie infrastructuur
Er zijn medewerkers die uren maken voor de uitvoering van de doelen van SPUK BREED en die vanuit deze specifieke uitkering betaald kunnen worden, dit levert een voordeel op in 2025 van € 29.000. Dit betreft een incidentele aanpassing van de interne doorbelasting op de begroting. Bij het opstellen van de begroting 2026 wordt opnieuw bekeken welke medewerkers uren hiervoor gaan maken.
Grondslag: brief Bijstelling verleende specifieke uitkering SPUK BREED 2023-2026, 14 oktober 2024
Consequentie: • Beheerstechnische afwijking in 2025 met financiële consequentie ad. € 8.307 incidenteel nadeel en € 37.307 incidenteel voordeel; per saldo € 29.000 voordeel |
7.4 Herziene beschikking CDOKE
In de regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) ontvangen wij een specifieke uitkering voor capaciteit (bemensing) voor de uitvoering van klimaat- en energiebeleid. Wij hebben nu een gewijzigde beschikking ontvangen, waardoor we het budget met € 285.555 kunnen ophogen.
Grondslag: Herziene beschikking Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden
voor klimaat- en energiebeleid (F28)
Consequentie: • Beheerstechnische afwijking met financiële consequentie ad. € 285.555 incidenteel nadeel en € 285.555 incidenteel voordeel, per saldo neutraal |
Programma 8 Volkshuisvesting RO en SV
Terug naar navigatie - Programma 8 Volkshuisvesting RO en SVN.v.t.