Naar hoofdinhoud
Logo Gemeente Waalre
  • Home
  • Herijking Uitvoeringsprogramma

    Introductie
    Ambitie: Wonen en Ruimte
    Ambitie: Klimaat en Duurzaamheid
    Ambitie: Sociaal Domein
    Ambitie: Economie
    Ambitie: Mobiliteit en Openbare ruimte
    Ambitie: Sport en Cultuur
    Ambitie: Inwonersparticipatie en de raad
    Ambitie: Dienstverlening
    Ambitie: Bestuurskracht
    Ambitie: Veiligheid
    Ambitie: Financiën
  • Zoeken
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons Privacy Statement.
  1. Publicaties
  2. Herijking Uitvoeringsprogramma 2022-2026

Sitemap

  1. Herijking Uitvoeringsprogramma 2022-2026 Blz. 1
    1. Uitvoeringsprogramma 2022-2026 Blz. 2
    2. Herijking Uitvoeringsprogramma Blz. 3
      1. Introductie Blz. 4
        1. Herijking kadernota 2026 Blz. 5
        2. Voorwoord Blz. 6
        3. Leeswijzer Blz. 7
        4. Participatieladder Blz. 8
        5. Afsprakenkader Communicatie en Participatie Blz. 9
      2. Ambitie: Wonen en Ruimte Blz. 10
        1. Herijking kadernota Wonen en Ruimte 2026 Blz. 11
        2. Kader Raadsprogramma Blz. 12
        3. Wat willen we bereiken? Blz. 13
          1. 1. De nieuwe Omgevingswet Blz. 14
            1. Aan het plan van aanpak om te komen tot een definitief omgevingsplan in 2025 is verder uitvoering gegeven. Blz. 15
            2. De ambtelijke organisatie is ingeregeld (werkprocessen e.d.) op de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2023. Blz. 16
            3. De Omgevingswet biedt gebiedsgericht ruimte voor ruimtelijke initiatieven van inwoners, bedrijven en instellingen. Blz. 17
            4. Een aantal verordeningen is aangepast op basis van de nieuwe Omgevingswet. Blz. 18
            5. Er is ervaring opgedaan met de Participatieverordening onder de Omgevingswet. Blz. 19
            6. Er is zorg gedragen voor een initieel Omgevingsplan per 1 januari 2023. Blz. 20
            7. Evalueren adviesrecht en delegatiebesluit in het kader van de omgevingswet Blz. 21
            8. Het Omgevingsplan voor Waalre is opgesteld. Blz. 22
            9. Op basis van de doelstellingen en ambities uit de eind 2021 vastgestelde Omgevingsvisie is een aantal thematische programma’s opgesteld (bv voor klimaatadaptatie, geluid, warmtetransitie). Blz. 23
            10. Samenwerking en advisering binnen de Omgevingswet is geregeld en in werking. Blz. 24
            11. Voor de komende raadsperiode is een van de belangrijkste speerpunten de start van het werken volgens de nieuwe Omgevingswet. Blz. 25
          2. 2. Er is passend stimulerend woonbeleid nodig (in 2024) voor de bestaande woningvoorraad Blz. 26
            1. We bepalen of en hoe een volledig nieuw en integraal Omgevingsplan meer speelruimte kan bieden voor creatieve woonoplossingen en ook voor vermindering van de regeldruk. Blz. 27
          3. 3. Het tekort aan betaalbare huur- en koopwoningen moeten we aanpakken Blz. 28
            1. Bij de grote ontwikkellocaties maken we CPO invulling mogelijk. Blz. 29
            2. We maken daarvoor prestatieafspraken met corporaties en huurdersverenigingen Blz. 30
            3. We ontwikkelen spelregels hoe we omgaan met particuliere CPO initiatieven. Blz. 31
          4. 4. Onze hele woningvoorraad willen we verder verduurzamen. Blz. 32
            1. Voor nieuwbouw hanteren we onze eigen lokale duurzaamheidsnormen die verdergaan dan wettelijke normen en voorschriften. Blz. 33
          5. 5. Onze woonvisie en beeldkwaliteitsplannen voor woongebieden worden herzien. Blz. 34
            1. Bij grote nieuwe woningbouwprojecten zorgen we voor een actueel beeldkwaliteitsplan toegespitst op de projectopgave alsook een goede toetsing ervan aan de Brainport principes. Blz. 35
            2. We bepalen of en hoe een volledig nieuw en integraal Omgevingsplan meer speelruimte kan bieden voor creatieve woonoplossingen en ook voor vermindering van de regeldruk. Blz. 36
          6. 6. Van de nog te bouwen woningen realiseren we minimaal 30% in de sociale sector Blz. 37
            1. Bij de grote ontwikkellocaties maken we CPO invulling mogelijk. Blz. 38
            2. We maken daarvoor prestatieafspraken met corporaties en huurdersverenigingen Blz. 39
            3. We ontwikkelen spelregels hoe we omgaan met particuliere CPO initiatieven. Blz. 40
          7. 7. Voor de komende raadsperiode is een van de belangrijkste speerpunten het creëren van meer woonruimte voor onze inwoners. Blz. 41
            1. De in de Woonnotitie aangegeven acties en instrumentarium zijn uitgewerkt en worden tot uitvoering gebracht. Blz. 42
            2. De Visie op Goed Wonen en de Woonnotitie worden geëvalueerd en sluit aan bij de actuele s.v.z. op de woningmarkt. Blz. 43
            3. Er is een continue monitoring van de woningbouw, waarbij afstemming in het Stedelijk Gebied Eindhoven plaatsvindt. Blz. 44
            4. Het opstellen van een nieuwe, lokale “Woonzorgvisie” Blz. 45
            5. Versnelling van de woningbouw in Waalre-noord, fase 3. Blz. 46
            6. Voor Meester Slootsweg en Boerenbondterrein is de inzet om daar tijdelijke woningen te plaatsen,. Blz. 47
            7. We ontwikkelen het concept van de “Slimme Wijk” in de Voldijn bij ’t Laar verder. Blz. 48
            8. We stellen een realistisch toekomstperspectief opvoor het nieuwe verpleegtehuis ’t Laar. Blz. 49
            9. We vullen onze taakstelling voor huisvesting statushouders in en versterken we de structurele samenwerking . Blz. 50
          8. 8. We ontwikkelen een langetermijnvisie op het buitengebied als onderdeel van de omgevingsvisie. Blz. 51
            1. We vertalen de visies (omgevingsvisie en gebiedsvisies) naar concrete uitvoeringsprogramma’s in samenwerking met inwoners, ondernemers en stakeholders in het buitengebied. Blz. 52
          9. 9. We werken aan versterking van de relatie met corporaties en partijen Blz. 53
            1. We vertalen de visies (omgevingsvisie en gebiedsvisies) naar concrete uitvoeringsprogramma’s in samenwerking met inwoners, ondernemers en stakeholders in het buitengebied. Blz. 54
            2. We vullen onze taakstelling voor huisvesting statushouders in en versterken we de structurele samenwerking . Blz. 55
      3. Ambitie: Klimaat en Duurzaamheid Blz. 56
        1. Herijking kadernota Klimaat en Duurzaamheid 2026 Blz. 57
        2. Kader Raadsprogramma Blz. 58
        3. Wat willen we bereiken? Blz. 59
          1. 1. Samen maken we Waalre schoner door ons restafval te reduceren in lijn met de landelijke doelstelling. Blz. 60
            1. De nieuwe manier van afvalinzameling via Diftar voeren we in. Blz. 61
            2. We doen onderzoek naar de mogelijkheid tot gescheiden inzamelen bij hoogbouw via de Diftar methode. Blz. 62
            3. We evalueren Diftar en we bepalen zo gewenst de nieuwe norm/ambitie en proces om te komen tot verdere reductie van ons restafval. Blz. 63
          2. 2. Onze openbare ruimte benutten we voor het nemen van maatregelen die de biodiversiteit vergroten. Blz. 64
            1. Bij de voorbereiding en uitvoering van diverse herinrichting- en onderhoudswerkzaamheden wordt ook ingestoken op klimaat adaptieve maatregelen. Blz. 65
            2. Ook informeren we onze inwoners actief over mogelijkheden tot vergroening van de leefomgeving Blz. 66
            3. We doen een versneld onderzoek naar de mogelijkheden om aan te sluiten bij het Schone Luchtakkoord Blz. 67
          3. 3. Onze hele woningvoorraad willen we verder verduurzamen Blz. 68
            1. Binnen het zoekgebied grootschalige zonne-energie RES (Achtereind) realiseren we een zonneweide binnen de gestelde voorwaarden Blz. 69
            2. In de Prestatieafspraken met corporaties maken we afspraken over verduurzaming van hun woningbestand . Blz. 70
            3. Maatregelen uit het Uitvoeringsprogramma Warmte 2030 worden uitgevoerd en doorontwikkeld met oog voor de actuele ontwikkelingen op de energiemarkt Blz. 71
            4. We blijven het gebruik van zonnepanelen op particuliere daken stimuleren door opnieuw deel te nemen aan het regionale project De Groene Zone Blz. 72
            5. We brengen onze eigen gemeentelijke CO2-uitstoot in beeld en doen op basis hiervan voorstellen met betrekking tot reductie hiervan. Blz. 73
            6. We onderzoeken de mogelijkheden om ons eigen vastgoed en ander maatschappelijk vastgoed voor 2030 zoveel als mogelijk aardgasvrij te maken Blz. 74
            7. We onderzoeken in regionaal verband de mogelijkheden om minder afhankelijk te zijn van anderen voor ons energieverbruik en mogelijkheden om verder af te schalen van fossiele brandstoffen. Blz. 75
            8. We zetten een volgende stap in het regionale project De Groene Zone 2.0, waarbij er ingezet wordt op het isoleren van woningen en het verder terugbrengen van het energiegebruik. Blz. 76
      4. Ambitie: Sociaal Domein Blz. 77
        1. Herijking kadernota Sociaal Domein 2026 Blz. 78
        2. Kader Raadsprogramma Blz. 79
        3. Inzet College Blz. 80
        4. Wat willen we bereiken? Blz. 81
          1. 1. We zetten in op de dialoog tussen inwoners en gemeente. Blz. 82
            1. Eén integrale visie op de gemeenschapshuizen en andere mogelijkheden tot ontmoeting binnen de gemeente Waalre. Blz. 83
            2. Er is een pilot jongerencentrum gerealiseerd, waar jongeren een eigen plek hebben. Blz. 84
            3. Het mantelzorgbeleid is geactualiseerd Blz. 85
            4. Op basis van de tussentijdse evaluatie van het jeugdbeleid en de maatregelen uit de hervormingsagenda jeugd (evaluatie eind 2022) wordt het jeugdbeleid en de uitvoering hiervan indien nodig bijgesteld. Blz. 86
            5. We evalueren de resultaten van het Lokaal Gezondheidsbeleid Blz. 87
            6. We geven uitvoering aan de ambities uit het Lokaal Preventie Akkoord Gezond Waalre Blz. 88
            7. We herijken de visie ‘Persoonlijk & Dichtbij’. Blz. 89
            8. We stellen Lokaal Gezondheidsbeleid vast voor de periode 2024-2027 Blz. 90
            9. We versterken de lokale coalitie Eén tegen Eenzaamheid Blz. 91
            10. We voeren de thema’s uit van het Lokaal Gezondheidsbeleid Blz. 92
          2. 2. We verbinden diverse onderwerpen zoals klimaat, sport, arbeid, en cultuur. Blz. 93
          3. 3. We benaderen de problematiek vanuit thema’s en niet vanuit groepen inwoners. Blz. 94
            1. We herijken de visie ‘Persoonlijk & Dichtbij’. Blz. 95
          4. 4. We gaan nog steeds uit van 'Eén gezin, één plan, één aanpak, éen contactpersoon'. Blz. 96
            1. We herijken de visie ‘Persoonlijk & Dichtbij’. Blz. 97
          5. 5. We brengen verborgen armoede in beeld. Blz. 98
            1. We stellen een Armoedebeleid op en brengen verborgen armoede in beeld. Blz. 99
          6. 6. We zetten in op oplossingen ter voorkoming van schulden. Blz. 100
          7. 7. We willen minder overhead waar mogelijk en versterking van de poortfunctie van het CMD. Blz. 101
            1. Er is in beeld gebracht, door middel van de Preventiematrix, hoe het preventief aanbod in Waalre kan worden versterkt. Blz. 102
            2. Het CMD en het PlusTeam zijn bekend met de lokale preventieve infrastructuur (sociale kaart) en kunnen de inwoner verwijzen indien nodig Blz. 103
            3. We gaan voor snellere servicetijd/doorverwijzingstijd bij CMD en Plusteam. Blz. 104
          8. 8. We blijven samenwerken in het sociaal domein in allerlei verbanden. Blz. 105
            1. De in de Woonnotitie aangegeven acties en instrumentarium zijn uitgewerkt en worden tot uitvoering gebracht. Blz. 106
            2. Het opstellen van een nieuwe, lokale “Woonzorgvisie” Blz. 107
            3. We herijken de visie ‘Persoonlijk & Dichtbij’. Blz. 108
          9. 9. We onderzoeken maatregelen ter beheersing van de kosten huishoudelijke hulp van de WMO. Blz. 109
            1. De doordecentralisatie van ‘beschermd wonen’ heeft plaatsgevonden. Het regionale plan van aanpak is vertaald naar de lokale situatie. Blz. 110
            2. De Wmo verordening en beleidsregels zijn geactualiseerd. Blz. 111
            3. We hebben een voorstel gedaan (inclusief kosten) voor de ontwikkeling van beleid voor rechtmatigheidstoezicht en fraudebestrijding binnen de Wmo en de Jeugdwet. Blz. 112
            4. We onderzoeken maatregelen ter beheersing van de kosten huishoudelijke hulp van de Wmo. Blz. 113
            5. We zijn in control als het gaat om de inzet van deze voorzieningen in lijn met de hervormingsagenda Jeugd en toekomst Wmo. Blz. 114
          10. 10. Ook kinderen van minder draagkrachtige ouders moeten we een laagdrempelige mogelijkheid bieden om de corona achterstand in te lopen. Blz. 115
            1. De samenwerking tussen onderwijs en alle kinderopvangorganisaties in Waalre is versterkt, waarbij voor ieder kind een warme overdracht van kinderopvang naar school is gerealiseerd. Blz. 116
            2. De Schakelklas die is opgezet door gemeente en scholen vanuit de gelden van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) zorgt dat leerlingen de opgelopen taalachterstanden versneld in gehaald hebben. Blz. 117
            3. De schakelklas is uitgebreid naar 5 dagen in de week voor NT2 kinderen met de leeftijd 4-12 jaar oud. Hierdoor zijn er geen anderstalige leerlingen meer die thuis zitten. Blz. 118
            4. Er is een nieuwe aanbesteding voor alle aanbieders van voorschoolse educatie in de kinderopvang in Waalre gerealiseerd. Blz. 119
            5. Interventies zoals preventieve logopedie en boekstart met als doel het voorkomen van taalachterstanden zijn jaarlijks ingezet. Blz. 120
            6. Resultaten zijn gemonitord met een regionale ‘VVE-monitor’ en de gemeente Waalre legt verantwoording af aan de onderwijsinspectie. Blz. 121
            7. Schoolbesturen en de besturen van de aanbieders van voorschoolse educatie hebben gewerkt volgens de ‘Resultaatafspraken Voor- en Vroegschoolse Educatie’ (VVE) Waalre. Blz. 122
          11. 11. We blijven investeren in de huisvesting van het basisonderwijs door het Integraal Huisvestingsplan uit te voeren. Blz. 123
            1. De interne verbouwing van de Brede School Ekenrooi wordt afgerond. Blz. 124
            2. Er is een start gemaakt met bouwplannen voor de nieuwe basisschool in Waalre-dorp. Blz. 125
            3. Er zijn bouwplannen gemaakt voor de nieuwe basisschool in de Voldijn. Blz. 126
            4. Er zijn heldere afspraken gemaakt met de schoolbesturen over de uitvoering van het onderhoud aan de scholen en over het multifunctioneel inzetten van de gebouwen. Blz. 127
            5. Het Integraal huisvestingsplan (IHP) inclusief de haalbaarheidsonderzoeken is afgerond en vastgesteld. Blz. 128
            6. Tijdelijke huisvesting bij de Wilderen is gerealiseerd. Blz. 129
            7. We blijven investeren in de huisvesting van het basisonderwijs door het Integraal Huisvestingsplan uit te voeren. Blz. 130
          12. 12. We willen een gastvrije gemeente zijn voor vluchtelingen. Blz. 131
          13. 13. We willen de re-integratie naar de arbeidsmarkt vanuit een uitkering motiveren en vergemakkelijken. Blz. 132
            1. We willen de re-integratie naar de arbeidsmarkt vanuit een uitkering motiveren en vergemakkelijken. Blz. 133
          14. 14. Met de monitor Sociaal Domein die we hebben ingesteld signaleren we vroegtijdig welke maatregelen we kunnen nemen. Blz. 134
            1. Met de monitor Sociaal Domein signaleren we vroegtijdig welke (verbeter)maatregelen er nodig zijn. Blz. 135
          15. 15. Het zelfstandig reizen van leerlingen wanneer dit leerbaar en haalbaar is, is gestimuleerd. Blz. 136
            1. De contracten voor de toezichthouder voor het leerlingenvervoer zijn samen met de gemeente Eindhoven afgesloten. Blz. 137
            2. De mogelijkheden van de integratie van het leerlingenvervoer en het Wmo-vervoer (Taxbus) met het openbaar vervoer zijn samen met de regio gemeenten van Taxbus onderzocht. Blz. 138
            3. De ouders zijn geïnformeerd over best practices van leerlingen vervoer in Waalre. Blz. 139
            4. Er is blijvend overleg met de Adviesraad leerlingenvervoer Waalre en de toezichthouder voor het leerlingenvervoer. Blz. 140
            5. Er is blijvend overleg over het leerlingen vervoer met de vervoersbedrijven, de toezichthouder en de gemeente Eindhoven. Blz. 141
            6. Er word gebruik gemaakt van opstapplaatsen voor leerlingenvervoer. Blz. 142
            7. We ondersteunen dit (leerlingenvervoer) trainingsprogramma van MEE Zuidoost Brabant. Blz. 143
      5. Ambitie: Economie Blz. 144
        1. Herijking kadernota Economie 2026 Blz. 145
        2. Kader Raadsprogramma Blz. 146
        3. Wat willen we bereiken? Blz. 147
          1. 1. We willen de aantrekkelijkheid van de dorpscentra behouden en versterken. Blz. 148
            1. Voor de versterking van het centrum van Waalre-dorp wordt een integraal plan gemaakt voor winkelcentrum De Bus, de driehoek en directe omgeving. Blz. 149
            2. We geven verder invulling aan de realisatie van het vitaal dorpshart Aalst conform de door de raad vastgestelde centrumvisie Aalst. Blz. 150
          2. 2. We stimuleren de oprichting van een BIZ (Bedrijven investeringszone) in Waalre-dorp. Blz. 151
            1. De ondernemers (en vastgoedeigenaren) richten in eerste instantie een winkeliersvereniging voor het centrum van Waalre-dorp op. Blz. 152
            2. Ondersteuning bij de uitvoering van het meerjarenplan Bedrijven Investerings-Zone (BIZ) Den Hof periode 2023-2027. Blz. 153
          3. 3. Evaluatie en eventueel versterking van de bedrijvencontactfunctie. We houden aandacht voor de relatie tussen gemeente en ondernemers. Blz. 154
            1. Het contact tussen gemeente en bedrijfsleven is geëvalueerd en waar nodig zijn verbeteringsvoorstellen gedaan. Blz. 155
            2. Huisvestingsvraagstukken van bedrijven zijn gezamenlijk bekeken binnen ‘9 voor 1’ (voorheen 1-Loket SGE) waardoor de meest passende locaties in de regio zijn aangeboden. Blz. 156
            3. Samen met het Overlegplatform EZ is de behoefte aan een nieuw Lokaal Economisch Programma bepaald waarvoor input vanuit ondernemend Waalre essentieel is geweest. Blz. 157
            4. We hebben regelmatig overleg met het Overlegplatform EZ, het Ondernemers Contact Waalre, JONG! Waalre, BIZ Den Hof, winkeliers Waalre-dorp, horeca Waalre en individuele bedrijven (waaronder bedrijfsbezoeken) Blz. 158
          4. 4. We stimuleren netwerken tussen kennisinstellingen, commerciële en sociale ondernemers (triple helix). Dit bevordert een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor innovatief ondernemerschap. Blz. 159
            1. Binnen het SGE-regio actualiseren we programmeringsafspraken bedrijventerreinen. Blz. 160
            2. De samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en overheid is gestimuleerd, met aandacht voor duurzaam en maatschappelijk ondernemen. Blz. 161
          5. 5. Onze kleinschalige verblijfsrecreatie en het recreatief fiets- en wandelnetwerk zorgt voor laagdrempelige ontspanningsmogelijkheden. Blz. 162
            1. Waalre participeert tot en met 2023 in het samenwerkingstraject Van Gogh Nationaal Park. Blz. 163
            2. We werken fasegewijs (bv middels tweejaarlijkse uitvoeringsprogramma’s)aan de uitwerking van de Visie Recreatie en Toerisme (R&T). Blz. 164
          6. 6. We willen routes en verbindingen voor recreatief langzaam verkeer versterken. Blz. 165
          7. 7. We willen Waalre regionaal positioneren als de ‘groene’ schakel en toegangspoort tussen het SGE en ’de Kempen’ en ‘transnationaal park De Grote Heide’. Blz. 166
          8. 8. We werken samen in de regio in Metropoolregio Eindhoven, Brainport Eindhoven en Stedelijk Gebied Eindhoven om onze positie te behouden. Blz. 167
      6. Ambitie: Mobiliteit en Openbare ruimte Blz. 168
        1. Herijking kadernota Mobiliteit en Openbare ruimte 2026 Blz. 169
        2. Kader Raadsprogramma Blz. 170
        3. Wat willen we bereiken? Blz. 171
          1. 1. Kwetsbare verkeersdeelnemers bewegen zich veiliger in Waalre. Prioriteiten liggen hier bij de fiets en looproutes naar scholen in en uit het dorp. En routes vanuit de wijken naar de dorpscentra. Blz. 172
            1. In verband met hoge ongevallencijfers bij oudere fietsers besteden we extra aandacht aan deze specifieke doelgroep middels gerichte communicatie. Blz. 173
            2. Op basis van een eerdere inventarisatie naar knelpunten op (lokale/interne) fietsroutes zijn maatregelen opgenomen in het uitvoeringsplan ‘fiets’. Blz. 174
          2. 2. We betrekken inwoners met een beperking bij het inventariseren naar mogelijke knelpunten. Daarmee maken we een start naar een toegankelijk Waalre voor iedereen. Blz. 175
            1. We treden in overleg met onze maatschappelijke partners om samen met inwoners met een beperking een scan te doen naar knelpunten in Waalre voor wat betreft de toegankelijkheid. Blz. 176
          3. 3. We stellen in samenspraak met inwoners en ondernemers een mobiliteitsplan op om het aantal onveilige verkeerssituaties te verminderen. Blz. 177
            1. Naast fysieke maatregelen is communicatie bij het verhogen van de verkeerveiligheid cruciaal. Blz. 178
            2. We stellen een mobiliteitsplan (gemeentelijk verkeers- en vervoerplan) op om te komen tot een actuele visie op verkeer en mobiliteit. Blz. 179
          4. 4. In dit plan bekijken we waar een snelheid van 30km/u gewenst is. Met name de schoolroutes voor leerlingen van basis- en middelbare school krijgen als eerste aandacht. De uitvoering koppelen we aan de herinrichtingsplannen. Blz. 180
            1. Als bouwsteen voor de integrale wijkherinrichting voor de periode 2027-2037 kijken we zorgvuldig naar waar de verdere invoering van 30km-zones wenselijk en haalbaar is. Blz. 181
          5. 5. We stimuleren het gebruik van duurzame mobiliteit binnen Waalre maar ook van en naar Waalre. Met bijvoorbeeld een laadpalenplan. Blz. 182
            1. Ondersteunend aan het project Duurzaam Door Waalre stimuleren we onze inwoners en andere weggebruikers om vaker gebruik te maken van alternatieven voor de huidige doorgaande routes. Blz. 183
            2. We werken stapsgewijs aan de verdere uitrol van laadpalen in de openbare ruimte op basis van ons laadpalenplan uit 2022. Blz. 184
          6. 6. Fietsers en voetgangers moeten zich veilig kunnen bewegen in en tussen de dorpen. Blz. 185
          7. 7. Parkeren blijft gratis. Blz. 186
          8. 8. We gaan het verbod voor doorgaand vrachtverkeer effectief invoeren. Bestemmingsverkeer krijgt de ruimte. We zoeken een goede balans tussen inwoners en ondernemers om te bewegen, verblijven en te ondernemen. Blz. 187
            1. Het verbod voor doorgaand vrachtverkeer in Aalst voeren we effectief in door het plaatsen van een fysieke afsluiting ter hoogte van de Lissevenlaan bij de herinrichting van de Valkenswaardseweg en de Eindhovenseweg. Blz. 188
            2. We onderzoeken de mogelijkheden voor het weren van doorgaand vrachtverkeer in Waalre-Dorp. Blz. 189
          9. 9. De Openbare ruimte is zodanig (her)ingericht dat er sport, spel en bewegen mogelijk is en de ruimte ook uitdaagt daarvoor. Blz. 190
            1. Zowel bij de realisatie van de Meerjarenplanning Openbare ruimte als van de integrale wijkherinrichting besteden we extra aandacht en stimulatie van de ruimte voor bewegen. Blz. 191
          10. 10. We onderzoeken of we het Openbaar vervoer tussen dorpen en wijken naar overstapplekken (hubs) kunnen realiseren en handhaven. We streven naar een duurzaam en flexibel openbaar vervoerssysteem. Blz. 192
            1. We onderzoeken of en hoe we het Openbaar vervoer tussen dorpen en wijken naar overstapplekken (hubs) structureel kunnen versterken. Blz. 193
          11. 11. Bij de herinrichting en onderhoud van de openbare ruimte is het uitgangspunt om meer groen en bomen terug te plaatsen en te streven naar meer biodiversiteit. Blz. 194
            1. Bij herinrichtingen geven we invulling aan de thema’s en ambities uit het Beleid- en Beheerplan Groen en Bomen (2019-2029). Blz. 195
            2. Ook het fasegewijze uitvoering geven aan het vervangingsplan (2022-2026) dat is opgesteld voor het vervangen groen en bomen draagt daar aan bij. Blz. 196
          12. 12. We passen budgetten voor de inrichting en het (achterstallig) onderhoud van de openbare ruimte aan op wat nodig is voor het vastgestelde kwaliteitsniveau van onderhoud. Blz. 197
            1. We monitoren op basis van reguliere inspecties wegen, groen en riolering of de onderhoudsbudgetten op orde zijn voor het beoogde kwaliteitsniveau . Blz. 198
      7. Ambitie: Sport en Cultuur Blz. 199
        1. Herijking kadernota Sport en Cultuur 2026 Blz. 200
        2. Kader Raadsprogramma Blz. 201
        3. Wat willen we bereiken? Blz. 202
          1. 1. We willen de mogelijkheden voor bewegen, sport en cultuur laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen maken. Blz. 203
            1. ‘100 jaar Waalre’ wordt een mooie ervaring voor alle inwoners, dit jubileumjaar is voor en door inwoners georganiseerd, met ondersteuning van de projectleider. Blz. 204
            2. Binnen het thema voorzieningen en evenementen van het Stedelijk Gebied Eindhoven is gewerkt aan de doelstellingen uit de (geactualiseerde) samenwerkingsagenda, de acties uit het uitvoeringsprogramma GROOTS! en de acties uit het jaarprogramma 2023. Blz. 205
            3. In 2023 en 2024 voeren we (vanuit sport, gezondheid en preventie) een pilot uit waarin een sportaanjager werkt aan sportbeleving en sportstimulering voor alle doelgroepen (dus ook inwoners met een beperking) in Waalre. Blz. 206
          2. 2. We ontwikkelen een stimuleringsprogramma (voor de verschillende doelgroepen). Blz. 207
            1. Er is een sport- en beweegbeleid ontwikkeld inclusief uitvoeringsprogramma (met stimuleringsprogramma). Blz. 208
            2. In 2023 en 2024 voeren we (vanuit sport, gezondheid en preventie) een pilot uit waarin een sportaanjager werkt aan sportbeleving en sportstimulering voor alle doelgroepen (dus ook inwoners met een beperking) in Waalre. Blz. 209
            3. In 2023 is een plan van aanpak vastgesteld voor de totale ambitie sport (2022-2026). Blz. 210
          3. 3. Een breed ontwikkeld en gedragen Sportbeleid en -akkoord is hier het resultaat van. Blz. 211
            1. Er is een sport- en beweegbeleid ontwikkeld inclusief uitvoeringsprogramma (met stimuleringsprogramma). Blz. 212
            2. Er is een visie op sport en cultuur op lange termijn (2026-2046) ontwikkeld. Blz. 213
            3. In 2023 is een plan van aanpak vastgesteld voor de totale ambitie sport (2022-2026). Blz. 214
            4. Samen met Waalrese partners is een Sport- en Beweegakkoord 2.0 voor de periode 2023-2026 gesloten. Blz. 215
          4. 4. We geven kinderen kansen in hun persoonlijke ontwikkeling. Dat doen we door sport- en cultuuractiviteiten aan te bieden. Blz. 216
            1. Binnen het thema voorzieningen en evenementen van het Stedelijk Gebied Eindhoven is gewerkt aan de doelstellingen uit de (geactualiseerde) samenwerkingsagenda, de acties uit het uitvoeringsprogramma GROOTS! en de acties uit het jaarprogramma 2023. Blz. 217
            2. In 2023 en 2024 voeren we (vanuit sport, gezondheid en preventie) een pilot uit waarin een sportaanjager werkt aan sportbeleving en sportstimulering voor alle doelgroepen (dus ook inwoners met een beperking) in Waalre. Blz. 218
          5. 5. We verbeteren de toegankelijkheid van het sport- en cultuurfonds voor kinderen en jongeren. We geven er meer bekendheid aan. Blz. 219
            1. Kinderen uit minimagezinnen hebben financiële ondersteuning ontvangen voor sportactiviteiten volgens de overeenkomst met het Jeugdfonds Sport Brabant. Blz. 220
          6. 6. Door het inzetten van professionals willen we sportbeleving en cultuur stimuleren (en aanjagen). Met name op scholen en buitenschoolse opvang. Blz. 221
            1. Door het inzetten van professionals willen we sportbeleving en cultuur stimuleren (en aanjagen). Met name op scholen en buitenschoolse opvang. Blz. 222
          7. 7. We blijven inwoners met een verstandelijke of lichamelijke beperking stimuleren om gebruik te maken van de mogelijkheden op gebied van sport en cultuur. Blz. 223
            1. In 2023 en 2024 voeren we (vanuit sport, gezondheid en preventie) een pilot uit waarin een sportaanjager werkt aan sportbeleving en sportstimulering voor alle doelgroepen (dus ook inwoners met een beperking) in Waalre. Blz. 224
          8. 8. We houden beide grote buitensportaccommodaties in Waalre open door tot 2032 noodzakelijk onderhoud te garanderen. Blz. 225
            1. In 2023 is in beeld gebracht welke investeringen in de toekomst (tot 2032) noodzakelijk zijn bij de gemeentelijke buitensportaccommodaties. Hierbij wordt rekening gehouden met de resultaten uit het lopende onderzoek. Blz. 226
          9. 9. We stimuleren talentontwikkeling door uitvoering te geven aan de Kunsten Cultuurnota. Blz. 227
            1. De Cultuuraanjager evalueren we na 2 jaar. Zo nodig zetten we de cultuuraanjager voor langere tijd in. Blz. 228
            2. Er komt een onderzoek naar de bestaanszekerheid van het Waalres Museum in 2022. Blz. 229
            3. Met name door een Cultuuraanjager aan te stellen stimuleren we samenwerking van de organisaties in het culturele veld bevorderen en daarmee het culturele klimaat in Waalre versterken. Blz. 230
            4. Met name door een Cultuuraanjager aan te stellen willen we een regeling opzetten voor buitenschoolse cultuureducatie Blz. 231
      8. Ambitie: Inwonersparticipatie en de raad Blz. 232
        1. Herijking kadernota Inwonersparticipatie en de raad 2026 Blz. 233
        2. Kader Raadsprogramma Blz. 234
        3. Wat willen we bereiken? Blz. 235
          1. 1. We kijken welke vormen geschikt zijn om goede ideeën van inwoners en non-profitorganisaties praktisch bij raadsbesluiten te betrekken. Blz. 236
            1. Het college geeft de raad in overweging een raadswerkgroep inwonersparticipatie op te richten om, ondersteund door de griffie, te bezien welke vormen van inwonersparticipatie door de raad zelf kunnen worden ingezet. Blz. 237
            2. Het college zal de eerder door de raad vastgestelde kaders in de Kadernota Burgerparticipatie en Burgerinitiatieven herijken en aan de raad voorleggen. Blz. 238
          2. 2. Wanneer we een of meerdere vormen van inwonerparticipatie bij raadsbesluiten hebben gevonden, voeren we deze uit met (eventuele) ondersteuning van de griffie. Blz. 239
            1. Het college geeft de raad in overweging een raadswerkgroep inwonersparticipatie op te richten om, ondersteund door de griffie, te bezien welke vormen van inwonersparticipatie door de raad zelf kunnen worden ingezet. Blz. 240
            2. Raadsbesluiten zijn in de regel het sluitstuk van (beleids)processen. In de voorbereidende (participatie)processen hebben met name het college en de organisatie een rol. Daarnaast zijn er participatieprocessen waar de raad het initiatief neemt. Blz. 241
          3. 3. Wij ondersteunen waar nodig en stimuleren initiatieven vanuit de samenleving. Blz. 242
            1. Het college geeft de raad in overweging een raadswerkgroep inwonersparticipatie op te richten om, ondersteund door de griffie, te bezien welke vormen van inwonersparticipatie door de raad zelf kunnen worden ingezet. Blz. 243
            2. Het college zal de eerder door de raad vastgestelde kaders in de Kadernota Burgerparticipatie en Burgerinitiatieven herijken en aan de raad voorleggen. Blz. 244
          4. 4. Buiten besluitvormingsprocessen betrekken we inwoners bij politiek in het algemeen. Blz. 245
            1. Het college geeft de raad in overweging een raadswerkgroep inwonersparticipatie op te richten om, ondersteund door de griffie, te bezien welke vormen van inwonersparticipatie door de raad zelf kunnen worden ingezet. Blz. 246
            2. Het college zal de eerder door de raad vastgestelde kaders in de Kadernota Burgerparticipatie en Burgerinitiatieven herijken en aan de raad voorleggen. Blz. 247
      9. Ambitie: Dienstverlening Blz. 248
        1. Herijking kadernota Dienstverlening 2026 Blz. 249
        2. Kader Raadsprogramma Blz. 250
        3. Wat willen we bereiken? Blz. 251
          1. 1. De openingstijden blijven ruim en op werkdagen zijn we goed bereikbaar voor vragen van onze inwoners. Blz. 252
            1. De dienstverlening is afgestemd op de verschillende groepen. Daarbij is er veel ruimte voor persoonlijk contact in het Huis van Waalre. Blz. 253
            2. We handhaven de huidige openstellingstijden Blz. 254
          2. 2. Onze gemeente is altijd klaar en voorbereid op nieuwe wetgeving en het dienstverleningsconcept past daarbij. De organisatie werkt volgens een dienstverleningsconcept Blz. 255
            1. Er wordt een nieuw dienstverleningsconcept vastgesteld. Blz. 256
            2. Er wordt volgens het nieuwe dienstverleningsconcept gewerkt. Blz. 257
            3. We leveren betrouwbare en kwaliteitsvolle dienstverlening op het gebied van burgerzaken die steeds aansluit bij de wensen van onze klanten. Blz. 258
          3. 3. Er wordt zowel digitaal als analoog gecommuniceerd en het streven is al onze inwoners te bereiken. Blz. 259
            1. De dienstverlening is afgestemd op de verschillende groepen. Daarbij is er veel ruimte voor persoonlijk contact in het Huis van Waalre. Blz. 260
            2. De digitale dienstverlening van al onze producten (o.a. meldingen over openbare ruimte (MOR), burgerzakenproducten, gemeentelijke belastingen) worden verder uitgebreid en verbeterd. Blz. 261
            3. Inwoners kunnen zelf bepalen via welk kanaal ze communiceren en wanneer ze dienstverlening afnemen van de gemeente. Blz. 262
          4. 4. We breiden de organisatie uit, met nadruk op kwaliteitsverbetering van dienstverlening en advisering, op zaken die prioriteit hebben. Blz. 263
            1. We investeren verder in kwaliteit en kwantiteit van de ambtelijke organisatie. Blz. 264
      10. Ambitie: Bestuurskracht Blz. 265
        1. Herijking kadernota Bestuurskracht 2026 Blz. 266
        2. Kader Raadsprogramma Blz. 267
        3. Wat willen we bereiken? Blz. 268
          1. 1. We blijven een zelfstandige gemeente. Blz. 269
            1. Om het gezonde evenwicht tussen opgaven en ambities enerzijds en middelen en capaciteit te waarborgen herijken we onze P&C-cyclus en versterken we onze controlfunctie. Blz. 270
            2. Samen met onze partners in de regio anticiperen op een verwachte schaalsprong, maar vooral ook onze eigen positie daarin bepalen vraagt dringend aandacht. Blz. 271
            3. Solidariteit met de regio, maar ook andere ontwikkelingen vragen om actualisering van onze toekomstvisie De Kracht van Waalre. Blz. 272
            4. Vanuit de regionale Ontwikkeldag 2022 is de ruimtelijke strategie voor de 21 gemeenten in Zuid-Oost Brabant afgestemd. Blz. 273
            5. We voeren de agenda’s bij de thema’s Wonen, Economie en Voorzieningen & Evenementen uit de Samenwerkingsagenda Stedelijk Gebied Eindhoven 2022-2026 uit. Blz. 274
          2. 2. We blijven regionale samenwerkingen goed monitoren en wegen onze uitgaven af tegen de voordelen. Blz. 275
            1. Ons kader bij regionale samenwerking zijn de aanbevelingen uit het rapport “Regionaal denken. En doen!” van de Rekenkamercommissie. Blz. 276
            2. We zijn een betrouwbare samenwerkingspartner in de regio. We zetten in op kwalitatieve en actieve participatie in regio overleggen, zowel ambtelijk als bestuurlijk. Blz. 277
          3. 3. We starten in 2022 met een onderzoek naar de huidige knelpunten en wensen met betrekking tot de vergaderstructuur. Blz. 278
            1. Het college en de organisatie zullen waar nodig deze ontwikkeling ondersteunen en desgewenst hierover adviseren. Blz. 279
          4. 4. Om goede ambtelijke ondersteuning voor het college en de raad in te richten, investeren we in onze eigen organisatie in tijd en geld. Blz. 280
            1. Het nieuwe sturingsmodel wordt (door)ontwikkeld. Blz. 281
            2. Het nieuwe sturingsmodel wordt geïmplementeerd. Blz. 282
            3. We gaan werken met digitale ondersteuning voor de P&C-cyclus Blz. 283
            4. We geven vorm aan het data gedreven werken Blz. 284
            5. We hebben doorlopend aandacht voor de doorontwikkeling van de organisatie Blz. 285
            6. We ontwikkelen digitale ondersteuning onboarding-proces van nieuwe medewerkers d.m.v. e-learnings Blz. 286
            7. We ontwikkelen sturingsinstrumentarium en implementeren dashboards Blz. 287
            8. We organiseren extra capaciteit voor de (ondersteunende) afdelingen Blz. 288
            9. We organiseren opleidingen in het kader van de doorontwikkeling van medewerkers Blz. 289
            10. We organiseren procesondersteuning, tooling en implementatie Blz. 290
            11. We organiseren procesoptimalisatie Blz. 291
            12. We zetten in op uitbereiding van de griffie capaciteit Blz. 292
            13. We zetten in op versterking ambtelijke vertegenwoordiging in de regio (kwalitatief en kwantitatief) Blz. 293
            14. We zorgen ervoor dat we een aantrekkelijk werkgever zijn op gebied van Arbeidsvoorwaarden en Vitaliteit Blz. 294
      11. Ambitie: Veiligheid Blz. 295
        1. Herijking kadernota Veiligheid 2026 Blz. 296
        2. Kader Raadsprogramma Blz. 297
        3. Wat willen we bereiken? Blz. 298
          1. 1. We investeren in veilige werk- en woonomgevingen en passen daar waar nodig ook de openbare ruimte op aan. Blz. 299
            1. We maken bepaalde plaatsen toegankelijker om zo beter toezicht- en handhavingsinstrumenten te kunnen gebruiken. Blz. 300
            2. We maken gebruik van onze wettelijke mogelijkheden en regels om dat indien nodig af te dwingen. Blz. 301
          2. 2. Voor het realiseren van veiligheid is het nodig problemen breed aan te pakken. Blz. 302
            1. De Aanpak Voorkomen Escalatie (AVE) is vastgesteld. Blz. 303
            2. De interne crisisorganisatie is op orde (ingericht, opgeleid en geoefend) zodat de organisatie voorbereid is op rampen en crisis. Blz. 304
            3. Er is een besluit genomen over bijzondere aandacht voor de doelgroep jeugd in het integraal veiligheidsplan 2023-2026. Blz. 305
            4. Er is een uitvoeringsplan vastgesteld voortvloeiend uit het integraal veiligheidsplan 2023-2026. Blz. 306
            5. Fysieke veiligheid: Kwetsbare doelgroepen worden bewust gemaakt van de risico’s bij brand. Blz. 307
            6. Inwoners worden bewust gemaakt van de risico’s die zij lopen om slachtoffer te worden van ondermijnende en digitale criminaliteit. Blz. 308
            7. Medewerkers van de gemeente zijn getraind om signalen van mensenhandel en ondermijning te herkennen en weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Blz. 309
            8. Problematische jeugdgroepen en jeugdcriminaliteit worden aangepakt door een juiste combinatie van maatregelen op het gebied van zorg en straf. Blz. 310
            9. Verbinding zorg en veiligheid: er is geïnvesteerd in een sluitende zorg- en veiligheidsketen. Er is vooral aandacht voor preventie, vroegsignalering en inrichting van procesregie bij complexe casuïstiek. Blz. 311
            10. We hebben voldaan aan de minimale eisen van het programma ‘norm weerbare overheid’. Blz. 312
            11. We zijn in onze dienstverlening en in de gemeenschap attent op signalen die het vermoeden van illegale activiteiten bevestigen. Blz. 313
          3. 3. We tolereren geen grensoverschrijdend gedrag, pakken dat aan en investeren in de handhavingsfunctie. Blz. 314
            1. Met name in het buitengebied willen we ons meer laten zien. Daarmee blijven we zichtbaar in onze samenleving en geven tegelijkertijd een waarschuwingssignaal af. Blz. 315
          4. 4. Indien nodig schakelen we specialisten in. En we werken intensief samen met regionale en rijkspartners om waar nodig integraal op te treden. Blz. 316
            1. Er is een nieuwe integraal veiligheidsplan 2023-2026 voor de acht aangesloten gemeenten van basisteam De Kempen. Er is aansluitend een (regionaal) uitvoeringsplan vastgesteld. Blz. 317
            2. High impact crime: We investeren in beperking van de slachtofferkans, vergroting van de pakkans van daders en verhoging aangiftebereidheid onder slachtoffers Blz. 318
          5. 5. We investeren in digitale veiligheid door onze systemen up-to-date te houden. Blz. 319
            1. Cybercrime en cybersecurity: de weerbaarheid van onze medewerkers, inwoners en ondernemers in het digitale domein is vergroot. Blz. 320
            2. De organisatie is aantoonbaar voorbereid op cyberaanvallen, o.a. doordat signalen snel worden herkend en er een handelingsperspectief bij een incident. Blz. 321
            3. Medewerkers worden getraind, waardoor de wijze waarop de organisatie omgaat met informatieveiligheid is geborgd. Blz. 322
      12. Ambitie: Financiën Blz. 323
        1. Herijking kadernota Financiën 2026 Blz. 324
        2. Kader Raadsprogramma Blz. 325
        3. Wat willen we bereiken? Blz. 326
          1. 1. De begroting is meerjarig sluitend. Blz. 327
            1. Met de Auditcommissie wordt de vraag beantwoord hoe we de raad het beste in positie brengen in relatie tot het financieel beleid en de rechtmatigheidsverantwoording door het college. Blz. 328
            2. Om een gezond financieel beleid te kunnen voeren evalueren we het instrumentarium en de werkwijze van de planning- en control cyclus en stellen deze waar nodig bij. Blz. 329
            3. We benutten de uitgangspunten van de raad als kader bij het opstellen van begrotingen en meerjarenramingen Blz. 330
            4. We maken een ontwikkeling door van operationele financiën en financial control naar business control, van past naar future controls. Blz. 331
            5. We onderzoeken welke uitgaven en mogelijkheden voor nieuw beleid er zijn zonder de lasten te verhogen. Blz. 332
            6. We stellen een meerjarig investeringsprogramma op voor een juiste balans en prioritering in financiële middelen en nieuw beleid. Blz. 333
          2. 2. Ons uitgangspunt is dat de hoogte van de vrije reserves minimaal 110% van het totaal van de risico's bedraagt. Blz. 334
            1. We benutten de uitgangspunten van de raad als kader bij het opstellen van begrotingen en meerjarenramingen Blz. 335
          3. 3. Het kengetal 'Solvabiliteitsratio' wordt verantwoord en gemonitord in de bestaande P&C-cyclus, waarbij de waarde van het kengetal solvabiliteitsratio minimaal 20% bedraagt. Blz. 336
            1. We benutten de uitgangspunten van de raad als kader bij het opstellen van begrotingen en meerjarenramingen Blz. 337
          4. 4. Het kengetal 'Structurele exploitatieruimte' wordt verantwoord en gemonitord in de bestaande P&C-cyclus, waarbij de waarde van het kengetal structurele exploitatieruimte minimaal 0% bedraagt. Blz. 338
            1. We benutten de uitgangspunten van de raad als kader bij het opstellen van begrotingen en meerjarenramingen Blz. 339
          5. 5. De uitvoering van onze gemeentelijke taken voeren wij op een zuinige en effectieve manier uit. Zodat lokale belastingen zo laag mogelijk kunnen blijven. Blz. 340
            1. Om het niveau van dienstverlening en voorzieningen op peil te houden en te verbeteren is het noodzakelijk daarvoor ook een bijdrage van onze inwoners te vragen. Blz. 341
          6. 6. We zien een geleidelijke jaarlijkse verhoging bovenop de indexering van de jaarlijkse OZB op het moment van schrijven als noodzakelijk. We gaan vooralsnog uit van stappen tussen 5 en 10 %. Blz. 342
            1. Om het niveau van dienstverlening en voorzieningen op peil te houden en te verbeteren is het noodzakelijk daarvoor ook een bijdrage van onze inwoners te vragen. Blz. 343
          7. 7. Het verhogen van de lokale lasten zetten we terughoudend in. En alleen in het geval dat nut en noodzaak duidelijk zijn. Blz. 344
            1. Om het niveau van dienstverlening en voorzieningen op peil te houden en te verbeteren is het noodzakelijk daarvoor ook een bijdrage van onze inwoners te vragen. Blz. 345
          8. 8. We schatten Inkomsten en uitgaven reëel in, inventariseren risico’s en nemen passende (beheer)maatregelen mee. Blz. 346
            1. De financiële ruimte om de ambities voor de komende periode te realiseren is structureel onvoldoende als we geen maatregelen nemen. Blz. 347
          9. 9. Structurele uitgaven dekken we niet met incidentele middelen. Blz. 348
            1. We benutten de uitgangspunten van de raad als kader bij het opstellen van begrotingen en meerjarenramingen Blz. 349
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap
  • Contactgegevens
  • Privacy Statement
  • Sitemap
Publicatiedatum: 11-04-2025
/