1.1 Crisisbeheersing en brandweer

Terug naar navigatie - - 1.1 Crisisbeheersing en brandweer

Inleiding Crisisbeheersing en brandweer

Terug naar navigatie - 1.1 Crisisbeheersing en brandweer - Inleiding Crisisbeheersing en brandweer

De organisatie van de brandweerzorg gaat over het treffen van maatregelen om brand te voorkomen en te beperken. De uitvoering van brandweerzorg en het geven van voorlichting, advisering en de uitvoering van controles blijven hierbij belangrijk. Voor de rampenbestrijding is een regionale crisisorganisatie ingericht, die beschikt over alle noodzakelijke kennis.

Er is ook een lokale crisisorganisatie. De 21 gemeenten uit de regio (Bevolkingszorg) werken hierin vanuit verschillende vakgebieden met de hulpdiensten samen.

Onze organisatie moet over goed getrainde medewerkers beschikken. Op grote rampen en crises moet op de juiste manier worden gereageerd en geacteerd, om schade zoveel mogelijk te beperken.

1.2 Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - - 1.2 Openbare orde en veiligheid

Inleiding Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - 1.2 Openbare orde en veiligheid - Inleiding Openbare orde en veiligheid

Op regionaal niveau werken 32 gemeenten in Oost-Brabant samen aan veiligheid. Iedere vier jaar wordt het Regionaal Veiligheidsplan Oost-Brabant (RVP) vastgesteld door de burgemeesters, het Openbaar Ministerie (OM) en de politie. Het RVP is tot stand gekomen met input van deze (en andere) partners, Programmaraden en bestuurlijke werkgroepen. Daarbij maken we gebruik van (criminaliteits-)cijfers, de landelijke veiligheidsmonitor en andere gegevens. In het RVP zijn 5 prioriteiten benoemd, waarvoor geldt dat een gezamenlijke, integrale aanpak meerwaarde heeft of noodzakelijk is. 

Daarnaast is door de acht Kempengemeenten in samenwerking met de politie, het OM en andere partners als de veiligheidsregio, het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum (RIEC) en het Zorg- en veiligheidshuis een Integraal Veiligheidsplan De Kempen 2023-2026 (IVP) opgesteld. De prioriteiten van het IVP en RVP sluiten op elkaar aan.

Het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 van Basisteam de Kempen kent de volgende strategische doelstelling:

"Sturen op een solide en effectiefveiligheidsbeleid, waarbij wordt samengewerkt tussen gemeenten, partners en inwoners daar waar dat meer veiligheid oplevert."

Het Integraal Veiligheidsbeleid is gericht op:

  • Recht op veiligheid en lichamelijke integriteit;
  • Minder criminaliteit en overlast;
  • Veiligheidsgevoel van burgers;
  • Zelfredzaamheid en samenredzaamheid;
  • Verminderen en bestrijden van verstoringen van de openbare orde.

Daarbij is bijzondere aandacht voor de volgende geprioriteerde veiligheidsthema's:

  • Zorg en veiligheid: problematiek rondom personen met onbegrepen gedrag, woonoverlast, huiselijk geweld, kindermishandeling en nazorg ex-gedetineerden.
  • Jeugd: problematiek rondom jeugdigen met overlastgevend en/of crimineel gedrag.
  • Gedigitaliseerde criminaliteit: weerbare en veilige informatiesystemen, weerbaarheid inwoners en ondernemers tegen digitale criminaliteit en online aangejaagde ordeverstoringen. 
  • Maatschappelijke onrust: polarisatie, extremisme, radicalisering en de ontwrichting van onze samenleving.
  • Ondermijning: mensenhandel/arbeidsuitbuiting, drugs, witwassen, maatschappelijke en bestuurlijke weerbaarheid.
  • High Impact Crimes (HIC): woninginbraken, straatroven en overvallen. 
  • Fysieke veiligheid:  brandveiligheid en crisisbeheersing.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1.2 Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken?

Wij willen een veilige woonomgeving en een gevoel van sociale veiligheid blijven bieden voor onze inwoners.

Terug naar navigatie - 1.2 Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken? - Wij willen een veilige woonomgeving en een gevoel van sociale veiligheid blijven bieden voor onze inwoners.

Hierbij hebben we specifiek aandacht voor onze jeugd om onze jongeren veilig en kansrijk op te laten groeien in onze gemeente. 

Het thema veiligheid wordt steeds complexer en vraagt steeds meer van de gemeentelijke organisatie. Partners en inwoners zijn van groot belang om hier echt zaken in te verbeteren. Speerpunt in de samenwerking is het vinden van de juiste balans tussen preventie, vroegsignalering en repressie. De zorg voor een veilige woonomgeving is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van inwoners en overheidsinstanties. Inzet van buurtnetwerken, het investeren in voorlichting op diverse veiligheidsthema’s en het vergroten van de meldingsbereidheid dragen bij aan het gezamenlijke doel: een veilige en leefbare woonomgeving.

Gelet op alle ontwikkelingen (en dreigingen) in de wereld moeten we steeds meer en beter voorbereid zijn op crises. Dat doen we in samenwerking met de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost. Ook is het van belang dat onze inwoners en bedrijven zelfredzaam en veerkrachtig zijn.

Leefbaarheid kan aangetast worden door verschillende soorten escalaties. We willen escalaties zoveel mogelijk voorkomen  door vroegsignalering in netwerkverband, met interne en externe partners (onder andere boa’s, CMD, PlusTeam, politie, Openbaar Ministerie, woningcorporaties, wijk-GGD en huisartsen). We behouden de integrale aanpak zorg en veiligheid die de afgelopen jaren zijn meerwaarde heeft laten zien en versterken deze aanpak. Aantastingen, bedreigingen en onveilige situaties die de openbare orde (kunnen) verstoren pakken we aan door de inzet van bestuurlijke bevoegdheden. Voorbeelden zijn de last onder dwangsom, last onder bestuursdwang, het afgeven van een gebiedsverbod en sluitingsbevoegdheden van panden met drugs ingevolge de Wet Damocles of bij ernstige overlast de Wet Victoria. Vaak gaat het dan om gecombineerde inzet van het bestuursrecht en het strafrecht. De aanpak van ondermijnende criminaliteit en gedigitaliseerde criminaliteit blijven met hoge prioriteit op onze agenda staan. Het creëren van bewustzijn omtrent ondermijning en gedigitaliseerde criminaliteit is daarbij cruciaal voor een gedegen aanpak. Door het voorlichting en training blijven zowel de ambtelijke organisatie van de gemeente, inwoners als alle partners van deze thema’s op de hoogte. Dat maakt dat signalen sneller worden herkend, tijdig gemeld en opgepakt. Verhoging van de meldingsbereidheid kan uiteindelijk bijdragen aan daling van het aantal slachtoffers op deze gebieden.  

We vinden het belangrijk dat onze jeugd veilig en kansrijk kan opgroeien. Samen met de andere Kempengemeenten zien we een gemeentelijke opgave om de kansen en het welzijn van jeugdigen te vergroten.

 

Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - 01 Veiligheid - Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000) Bedragen x €1.000
Exploitatie
Realisatie 2024
Begroting 2025 per 01-07-2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Lasten
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
1.074
1.171
1.214
1.263
1.289
1.289
1.2 Openbare orde en veiligheid
589
448
455
455
455
463
Totaal Lasten
1.663
1.619
1.670
1.719
1.744
1.752
Baten
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
75
77
79
79
79
79
1.2 Openbare orde en veiligheid
2
0
0
0
0
0
Totaal Baten
77
77
79
79
79
79

Toelichting

Terug naar navigatie - 01 Veiligheid - Toelichting

Vergelijking van de begroting 2026 met de bijgestelde begroting 2025 en meerjarig levert de volgende verschillen op:

Toelichting verschillen lasten: 

1.1 Crisisbeheer en brandweer (€ 43.000 nadeel)

  • € 43.000 nadeel
    • In de begroting 2026 van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een indexering van 3,95% toegepast, voor de gemeente Waalre betekent dit een nadeel van € 43.000

Toelichting meerjarenramingen:

  • Naar aanleiding van de bestuurlijke opdracht van de VRBZO,  neemt de bijdrage aan deze verbonden partij toe (dit gebeurt stapsgewijs, waarbij de VRBZO ook eigen reserves aanspreekt)

1.2 Openbare orde en veiligheid (€ 7.000 nadeel)

  • € 9.000 nadeel
    • Hogere salariskosten op openbare orde en veiligheid door indexering
  • € 9.000 nadeel
    • Diverse kleine verhogingen van bijdrage aan overige overheden/gemeente (waaronder indexering RIEC, Zorg- en Veiligheidshuis, Kempen Interventie Team, Veiligheidsfonds en Dierenopvang)
  • € 11.000 voordeel
    • Door beëindiging van het contract met een externe partij per 1 april 2025 waarmee in de weekenden, avonden en nachten extra formatie (bovenop de reguliere formatie) voor toezicht en handhaving beschikbaar was.

Toelichting meerjarenramingen:

  • Geen bijzonderheden

Toelichting verschillen baten:

1.1 Crisisbeheer en brandweer (€ 2.000 voordeel)

  • € 2.000 voordeel
    • Geen verschil van betekenis 

Toelichting meerjarenramingen:

  • Geen bijzonderheden

BBV indicatoren Veiligheid

Terug naar navigatie - 01 Veiligheid - BBV indicatoren Veiligheid
Indicator
Omschrijving
Gemeente / referentie
2023
2024
2025
Winkeldiefstallen
Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners
Waalre
2,8
1,7
Winkeldiefstallen
Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners
Amigo gemeenten (5 gemeenten)
1,6
1,4
Winkeldiefstallen
Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners
Gemeenten < 25.000 inwoners
1,0
0,8
Diefstallen uit woning
Het aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners
Waalre
1,1
1,4
Diefstallen uit woning
Het aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners
Amigo gemeenten (5 gemeenten)
1,2
1,5
Diefstallen uit woning
Het aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners
Gemeenten < 25.000 inwoners
1,1
1,1
Gewelds-misdrijven
Het aantal geweldsmisdrij-ven per 1.000 inwoners
Waalre
1,4
1,7
Gewelds-misdrijven
Het aantal geweldsmisdrij-ven per 1.000 inwoners
Amigo gemeenten (5 gemeenten)
2,4
2,5
Gewelds-misdrijven
Het aantal geweldsmisdrij-ven per 1.000 inwoners
Gemeenten < 25.000 inwoners
2,6
2,6
Vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte
Het aantal vernielingen en beschadigingen per 1.000 inwoners
Waalre
4,2
3,1
Vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte
Het aantal vernielingen en beschadigingen per 1.000 inwoners
Amigo gemeenten (5 gemeenten)
4,3
3,4
Vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte
Het aantal vernielingen en beschadigingen per 1.000 inwoners
Gemeenten < 25.000 inwoners
4,0
3,6
Verwijzing halt
Het aantal verwijzingen naar Halt, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 12-17 jaar
Waalre
10,0
12,0
Verwijzing halt
Het aantal verwijzingen naar Halt, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 12-17 jaar
Amigo gemeenten (5 gemeenten)
8,8
9,8
Verwijzing halt
Het aantal verwijzingen naar Halt, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 12-17 jaar
Gemeenten < 25.000 inwoners
9,0
9,0