2.1 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - - 2.1 Verkeer en vervoer

Verkeer

Terug naar navigatie - - Verkeer

Inleiding Verkeer

Terug naar navigatie - Verkeer - Inleiding Verkeer

De focus in het verkeerssysteem ligt op leefbaarheid, duurzaamheid en veiligheid. Waalre is een groene gemeente  waardoor wonen, werken en recreëren erg aantrekkelijk is in onze gemeente. We zetten in op gezonde en duurzame mobiliteit, goede bereikbaarheid en toegankelijkheid voor iedereen. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Verkeer - Wat willen we bereiken?
Het op een duurzame manier verbeteren van de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid, de luchtkwaliteit en de leefomgeving alsmede een mobiliteitstransitie van autogebruik naar openbaar vervoer, lopen en fietsen.
Terug naar navigatie - Verkeer - Wat willen we bereiken? - Het op een duurzame manier verbeteren van de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid, de luchtkwaliteit en de leefomgeving alsmede een mobiliteitstransitie van autogebruik naar openbaar vervoer, lopen en fietsen.

Gezonde en duurzame mobiliteit staat in onze gemeente voorop. Daarom hanteren wij het STOMP-principe, wat staat voor Stappen, Trappen, OV, MaaS (Mobility As A Service) en Privé-auto). Daarnaast zetten we in op bereikbaarheid, veiligheid en toegankelijkheid voor iedereen.  Van jong tot oud: iedereen moet zorgeloos de weg op kunnen, waarbij weggebruikers rekening houden met elkaar. 

Wegen

Terug naar navigatie - - Wegen

Inleiding Wegen

Terug naar navigatie - Wegen - Inleiding Wegen

Een goed functionerend wegennet (voor automobilisten, fietsers, wandelaars etc.) is noodzakelijk voor de bereikbaarheid en voor de veiligheid van iedereen die deelneemt aan het verkeer. We streven er naar dat de tevredenheid van inwoners over kwaliteit van wegen en trottoirs groeit. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wegen - Wat willen we bereiken?
Het in stand houden, verbeteren en waar nodig vernieuwen van de infrastructuur om de kwaliteit van de openbare ruimte een impuls te geven.
Terug naar navigatie - Wegen - Wat willen we bereiken? - Het in stand houden, verbeteren en waar nodig vernieuwen van de infrastructuur om de kwaliteit van de openbare ruimte een impuls te geven.

De leidraad voor een kwalitatief goede staat van ons wegennet is ons Wegenbeheerplan 2019-2028, dat is vastgesteld door de gemeenteraad. In dit beheerplan is vastgelegd dat gemeente Waalre het niveau B (CROW publicatie 288) hanteert, wat neerkomt op een basisniveau van verantwoord beheer.

Om de kwaliteit van onze wegen, stoepen, fietspaden etc. te beoordelen voeren we eenmaal in de twee jaar een globale visuele inspectie uit van alle verhardingen in onze gemeente. De inspectie laat ons aan de hand van schadebeelden zien waar onderhoud noodzakelijk is of waar dit op  termijn te verwachten valt. Aan de hand van de inspectieresultaten stellen we een onderhoudsplan op, waarmee we budget en beheerniveaus op elkaar afstemmen en noodzakelijk onderhoud plannen. 

Bij het opstellen van de planning houden we rekening met andere te realiseren ambities, zoals omschreven in  het mobiliteitsplan, klimaatafspraken, toegankelijkheid i.v.m. vergrijzing, de wijkaanpak etc.

Openbare verlichting

Terug naar navigatie - - Openbare verlichting

Inleiding Openbare verlichting

Terug naar navigatie - Openbare verlichting - Inleiding Openbare verlichting

Goede verlichting van het Waalrese wegennet zorgt voor sociale veiligheid en verkeersveiligheid voor de weggebruikers. Verduurzaming van de verlichting draagt daarnaast bij aan een beter leefmilieu en kostenreductie.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Openbare verlichting - Wat willen we bereiken?
Zorgen voor kwalitatief hoogwaardige en duurzame openbare verlichting om de (sociale) veiligheid te verhogen en lichtvervuiling en lichthinder tot een minimum te beperken.
Terug naar navigatie - Openbare verlichting - Wat willen we bereiken? - Zorgen voor kwalitatief hoogwaardige en duurzame openbare verlichting om de (sociale) veiligheid te verhogen en lichtvervuiling en lichthinder tot een minimum te beperken.

Wij streven er naar om energie te besparen en de energielasten van de openbare verlichting te verlagen. Dat doen we door het toepassen van energiezuinige verlichting en slimme dimregimes. Het streven is dat in 2030 minimaal 60% van de openbare verlichting in Waalre is verduurzaamd door het toepassen van LED-verlichting. Op dit moment is zo'n 55% van de openbare verlichting voorzien van LED-lampen. 

Kabels en leidingen

Terug naar navigatie - - Kabels en leidingen

Inleiding Kabels en leidingen

Terug naar navigatie - Kabels en leidingen - Inleiding Kabels en leidingen

We willen de overlast bij het aanleggen of vervangen van kabels en leidingen zoveel mogelijk beperken. Dat doen we door de werkzaamheden goed te coördineren en goed samen te werken met betrokken stakeholders. Daarbij geven we ruimte aan de netbeheerders en combineren we werkzaamheden waar nodig. Het doel is immers dat de netbeheerders een zo goed mogelijk netwerk van openbare nutsvoorzieningen aan kunnen bieden.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Kabels en leidingen - Wat willen we bereiken?
De overlast voor inwoners bij de aanleg en het onderhoud zo laag mogelijk houden door regie te voeren op de uitvoering van de ondergrondse infrastructuur (kabels en leidingen).
Terug naar navigatie - Kabels en leidingen - Wat willen we bereiken? - De overlast voor inwoners bij de aanleg en het onderhoud zo laag mogelijk houden door regie te voeren op de uitvoering van de ondergrondse infrastructuur (kabels en leidingen).

De gemeente voert periodiek overleg met netbeheerders over netuitbreidingen en onderhoudswerkzaamheden in relatie tot infrawerken. Dit doen we door samen met de grote netbeheerders (Brabant Water en Enexis) eenmaal per kwartaal de projecten waar mogelijk af te stemmen.

Daarnaast voeren wij op projectniveau aanvullend coördinatieoverleg. In dit overleg kan bijvoorbeeld de verzwaring van het elektriciteitsnet worden afgestemd op reeds geplande werkzaamheden, zoals reconstructies.

Door het faciliteren van onderhoud door nutsbedrijven beperken we samen het aantal storingen.  Door een goede en snelle afhandeling bij vergunningen, meldingen en klachten houden we de kosten zo beperkt mogelijk .

2.5 Openbaar vervoer

Terug naar navigatie - - 2.5 Openbaar vervoer

Inleiding openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 2.5 Openbaar vervoer - Inleiding openbaar vervoer

Wij streven naar een kwalitatief hoogwaardig OV-netwerk, dat aansluit op behoeften en wensen van onze inwoners. Ook willen wij het gebruikersgemak vergroten, zodat meer inwoners gebruik maken van deze voorzieningen. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2.5 Openbaar vervoer - Wat willen we bereiken?

Het openbaar vervoer als efficiënt alternatief voor de auto voor verplaatsingen over grotere afstanden en voor mensen die minder mobiel zijn.

Terug naar navigatie - 2.5 Openbaar vervoer - Wat willen we bereiken? - Het openbaar vervoer als efficiënt alternatief voor de auto voor verplaatsingen over grotere afstanden en voor mensen die minder mobiel zijn.

Het openbaar vervoer is voor veel mensen belangrijk.  Denk bijvoorbeeld aan schoolgaande jeugd, mensen die minder mobiel zijn of als alternatief  voor de auto. Richting de provincie zetten we in op de verdere optimalisatie van het openbaar vervoer.

Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - 02 Verkeer, vervoer en waterstaat - Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000) Bedragen x €1.000
Exploitatie
Realisatie 2024
Begroting 2025 per 01-07-2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer
2.451
2.853
2.950
3.126
3.179
3.337
2.5 Openbaar vervoer
13
13
0
0
0
0
Totaal Lasten
2.464
2.866
2.950
3.126
3.179
3.337
Baten
2.1 Verkeer en vervoer
124
42
102
83
83
83
2.5 Openbaar vervoer
13
13
0
0
0
0
Totaal Baten
137
55
102
83
83
83

Toelichting

Terug naar navigatie - 02 Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting

Vergelijking van de bijgestelde begroting  2025 met 2026 en meerjarig levert de volgende verschillen op:

Toelichting verschillen lasten:

2.1 Verkeer en vervoer (nadeel € 97.000)

  • € 33.000 nadeel
    • Door een aangepaste verdeling van taken binnen team openbare ruimte en indexering ontstaat hier een nadeel op de salariskosten.
  • € 42.000 nadeel
    • Stijging kapitaallasten door nieuwe investeringen en toerekening rente.
  • € 59.000 voordeel 
    • Door verlaging van incidenteel budget op beheer en onderhoud  aan wegen en verhardingen.  
  • € 33.000 nadeel
    • De bijdrage aan de brainportdeal voor korte termijn verkeersmaatregelen  is verhoogd. 
  • € 18.000 nadeel
    • Stijging incidentele kosten inhuur voor het uitvoeren van werkzaamheden aan het MS tracé.
  • € 38.000 nadeel
    • Verhoging budget om schade aan straatwerk te herstellen. 
  •  € 17.000 voordeel
    • Lagere lasten voor energie door nieuwe contractafspraken.
  • € 10.000 nadeel
    • Door aanpassing  van het budget voor schadeloosstelling. 
  • € 1.000 voordeel
    • Overige  kleine verschillen.

Toelichting  verschillen meerjarenramingen:

  • Jaarlijkse stijging kapitaallasten (incl. toerekening rente) als gevolg van investeringen o.b.v. het wegenbeheersplan.
  • De bijdrage voor de  A2 randweg is volgens planning  van de Brainportregio per 2029 structureel verhoogd met  € 108.000

2.5 Openbaar vervoer (voordeel € 13.000)

  • € 13.000 voordeel
    • Het project OV ambassadeurs is afgerond. 

Toelichting verschillen Baten:

2.1 Verkeer en vervoer (voordeel € 60.000)

  • € 55.000 voordeel
    • Verhoging structurele bijdragen om schade en herstel aan straatwerk uit te voeren.
  • € 5.000 voordeel
    • Verhoging bijdrage provincie voor verkeerseducatie.

2.5 Openbaar vervoer (nadeel € 13.000)

  • € 13.000 nadeel
    • De bijdrage voor het project OV ambassadeurs is gestopt omdat het project is afgerond. 

Toelichting  verschillen meerjarenramingen:

  • Geen verschillen