2. Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting

2.1 Totstandkoming begroting 2026

Terug naar navigatie - - 2.1 Totstandkoming begroting 2026

Deze begroting is tot stand gekomen door (zoveel mogelijk) gebruik te maken van de uitgangspunten die zijn opgesteld door de gemeenteraad van Waalre tijdens de behandeling van de Kadernota 2026. Voor verdere uitwerking van deze uitgangspunten zie 2.2, onderdeel g “Samenvatting uitgangspunten begroting 2026”.

2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v.

Terug naar navigatie - - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v.

De begroting (saldo na resultaat bestemming) sluit in evenwicht. Er is een post voor onvoorziene uitgaven van € 215.000, waarvan ca. €115.000 voor eenmalige onvoorziene lasten en € 100.000 voor structurele onvoorziene lasten. 
Het financiële beeld begroting 2026-2029 laat de onderstaande saldi zien. De begrotingssaldi worden in de vrije reserve gestort.

Jaar
Voor resultaat bestemming
storting in vrije reserve
Na resultaat bestemming
2026
€ 150.000 (voordeel)
€ 150.000
€ 0 (nadeel)
2027
€ 570.000 (voordeel)
€ 570.000
€ 0 (nadeel)
2028
€ 229.000 (voordeel)
€ 229.000
€ 0 (nadeel)
2029
€ 333.000 (voordeel)
€ 333.000
€ 0 (nadeel)

a. Financiële gevolgen nieuw en bestaand beleid

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - a. Financiële gevolgen nieuw en bestaand beleid

De in de begroting opgenomen baten en lasten van het bestaande beleid zijn geactualiseerd op basis van de laatst bekende ontwikkelingen. Het risico is echter aanwezig dat in de loop van het jaar sommige baten en lasten mogelijk zullen moeten worden bijgesteld omdat de ramingen te krap/te ruim blijken te zijn. Voor het opvangen van eventuele financiële tegenvallers is in eerste instantie de post onvoorzien van  € 115.000 voor eenmalige lasten en € 100.000 voor structurele lasten beschikbaar.

b. Financiële gevolgen voor de inwoners

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - b. Financiële gevolgen voor de inwoners

Vanaf 2026 betaalt elk huishouden naast vastrecht een tarief per lediging dat verschillend is per volumemaat (60, 140 of 240 liter) van de restafvalcontainer (diftar). Elk huishouden betaalt per liter hetzelfde. Ook huishoudens in hoogbouwwoningen. Er geld hetzelfde vastrechttarief voor alle huishoudens.

De tarieven voor ozb stijgen in 2026 naast de indexering met 7,5%.  In alle jaren is uitgegaan van een indexering van 4,2%.

Het tarief voor rioolheffing is in deze begroting voor het jaar 2026 opgenomen op € 213, zoals vastgelegd in het Kostendekkingsplan water, riolering en klimaat. 

De gemiddelde gemeentelijke belastingdruk per woonruimte stijgt door genoemde maatregelen met 8,4%.

Voor het overzicht belastingdruk verwijzen wij u naar de paragraaf A

c. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - c. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen

Volgens het BBV mogen voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume geen balansposten worden gevormd. 
In de begroting is wel een voorziening personele verplichtingen gevormd, voor:

  1. uitkeringen en pensioenen aan gewezen wethouders;

Een voorziening voor de verplichtingen is verplicht, omdat er periodiek uitkeringen bijkomen c.q. vervallen en de uitkeringspercentages wijzigen.

Geraamde toekomstige verplichtingen worden jaarlijks geactualiseerd bij het opmaken van de jaarrekening. Er vindt, indien nodig, een herberekening plaats van het te storten bedrag om de voorziening op voldoende peil te houden.

d. Investeringen in materiële vaste activa

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - d. Investeringen in materiële vaste activa

De boekwaarde van de bestaande materiële vaste activa in de begroting 2026 bedraagt volgens de staat van investeringen per 1-1-2026 € 61.310.000.

De boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut (wegen, bruggen etc.) gaat de komende jaren toenemen. Deze categorie investeringen mocht in het verleden volgens het BBV ineens ten laste van de reserves worden bekostigd. Vanaf 2017 is het echter verplicht om de investeringen met maatschappelijk nut te activeren en jaarlijks af te schrijven. De investeringen met maatschappelijk nut zijn vanaf 2017 daarom niet meer ineens, maar in jaarlijkse afschrijvingstermijnen (plus eventuele rentelasten) ten laste van een (daarvoor te vormen) bestemmingsreserve of vanuit de exploitatie bekostigd.

In de investeringsplannen 2026 – 2029 zijn de volgende investeringen opgenomen:

jaar
Materiële vaste activa
Waarvan met economisch nut
Waarvan met maatschappelijk nut
2026
€ 2.745.690
€ 793.916
€ 1.951.774
test
test
test
2027
€ 3.205.679
€ 855.679
€ 2.350.000
2028
€ 13.584.191
€ 12.160.191
€ 1.424.000
2029
€ 13.832.091
€ 12.570.091
€ 1.262.000

e. Vrij besteedbare reserve

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - e. Vrij besteedbare reserve

Van de reserve vrij besteedbaar is het volgende bedrag vrij besteedbaar per 1 januari 2026 volgens overzicht reserves en voorzieningen: € 2.809.000. Bij de raming van deze stand is geen rekening gehouden met mogelijke winstnemingen uit de bouwgrondexploitatie of overschotten/tekorten bij de jaarrekening 2025. Naast de vrij besteedbare reserve beschikt de gemeente ook over een algemene bufferreserve. Het geraamde saldo van deze reserve per 1 januari 2026 is € 5.000.000. 

f. Inzet reserves voor structurele dekking exploitatielasten

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - f. Inzet reserves voor structurele dekking exploitatielasten

Het is volgens het BBV niet toegestaan om reserves rechtstreeks in te zetten voor de dekking van investeringen en structurele exploitatielasten. Wel is het mogelijk om voor dit doel specifieke reserves (investerings- en egalisatiereserves) te vormen en hieruit een jaarlijkse beschikking ten gunste van de exploitatie te doen. Dit is bijvoorbeeld van toepassing bij grote investeringswerken, waarbij de jaarlijkse afschrijvingslasten ten laste van de betreffende reserve komen. In Waalre betreft dit specifiek gevormde reserves voor de dekking van structurele kapitaallasten van bepaalde investeringen in de volgende tabel.

In 2025 wordt een nieuw te vormen kapitaaldekkingsreserve bruggen ingesteld ter dekking van de afschrijvingslasten voor het krediet onderhoud bruggen 2025.

Geraamde onttrekking vanaf 2026 : € 167.424

De onttrekkingen zijn gelijk aan de afschrijvingsbedragen. 

Behalve de hiervoor genoemde structurele inzet van de reserves, worden soms reserves ingezet voor eenmalige zaken.

Onttrekking uit investeringsreserves
Bedrag 2026
Laatste jaar
kapitaaldekkingsreserve huisvesting gemeentewerf (vanaf 1999)
12.640
2038
test
test
test
test
test
kapitaaldekkingsreserve renovatie sporthallen (vanaf 2007)
68.837
2031
kapitaaldekkingsreserve renovatie brandweerkazerne (vanaf 2007)
24.234
2047
kapitaaldekkingsreserve buitensport Waalre (vanaf 2008)
50.220
2032/2057
kapitaaldekkingsreserve 't Hazzo (vanaf 2022)
9.593
2061
kapitaaldekkingsreserve bruggen
1.900
2055
Totaal
167.424

g. Samenvatting voornaamste uitgangspunten

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - g. Samenvatting voornaamste uitgangspunten

De gemeenteraad van Waalre heeft vanuit haar verantwoordelijkheid voor het budgetrecht tijdens de behandeling van de Kaderbief 2026 richting gegeven voor het opstellen van de begroting 2026 en de meerjarenraming 2027 -2029. Naar aanleiding van deze behandeling zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd voor het opstellen van de begroting 2026 en de meerjarenraming 2027 – 2029 :

  1. De begroting 2026 is opgesteld op basis van lopende (geïndexeerde) prijzen. De meerjarenraming 2027 - 2029 in constante prijzen. Dat houdt in dat alleen voor het eerst komende jaar (2026) de uitgaven en inkomsten zijn geïndexeerd voor prijsontwikkeling. Vervolgens zijn de volgende jaren (2027 – 2029) (bij voorkeur) op het zelfde prijsniveau geraamd. Omdat de meerjarenbegroting in constante prijzen is geraamd, wordt de meerjarige loon- en prijsstijging bij de raming van de algemene uitkering buiten beschouwing gelaten.
  2. Bij indexering van een post in de begroting is altijd eerst nagegaan of verhoging mogelijk is binnen de bestaande budgetten van de begroting.
  3. Het uitgangspunt in het raadsprogramma is een sluitende begroting 2026 en meerjarenraming 2027 – 2029. In het raadsbesluit bij de kadernota 2026 is ook aangegeven dat een meerjarig sluitende begroting het uitgangspunt is.
  4. Het kengetal ‘Solvabiliteitsratio’ wordt gemonitord en verantwoord in deze begroting en er wordt gestreefd naar minimaal 20%. Zie voor de verdere toelichting op dit kengetal ‘paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing’.
  5. Het kengetal ‘Structurele exploitatieruimte’ wordt gemonitord en verantwoord in deze begroting en mag niet negatief zijn.   (structurele baten zijn hoger dan de structurele lasten)
  6. De hoogte van de vrije reserves wordt gemonitord en verantwoord in deze begroting, waarbij de bufferreserve minimaal € 5.000.000 bedraagt. Zie voor de verdere toelichting op dit uitgangspunt ‘Overzicht reserves’.
  7. In het najaar van 2022 is het nieuwe programma "Water, Klimaat en Riolering" vastgesteld en daarmee wordt ook duidelijk wat het tarief voor de jaren 2025 tot en met 2028 zal zijn. In de begroting 2026 wordt uitgegaan van een tarief van € 213. In de meerjarenbegroting wordt dit tarief jaarlijks opgehoogd met € 5,-.
  8. Verhogen van tarieven voor afvalstoffenheffing zodat kostendekkende tarieven in   rekening worden gebracht. Zie ‘paragraaf A Lokale heffingen’.
  9. Andere tarieven voor dienstverlening zoveel mogelijk kostendekkend maken. Zie ‘paragraaf A Lokale heffingen’.
  10. Het rentepercentage voor zowel de berekening van de kapitaallasten als de berekening van de rente over de reserves en voorzieningen wordt vanaf 2017 gelijkgesteld aan de werkelijke rentelast. Deze was t/m de begroting 2023 0%. Vanaf de begroting 2024 wordt vanwege het aantrekken van verschillende geldleningen rekening gehouden met een rentelast van gemiddeld 1% op al onze investeringen  Zie ‘paragraaf D Financiering’.
  11. Bij de ramingen voor salariskosten in de begroting 2026 is rekening gehouden met de CAO Rijk (voor Burgemeester, wethouders, Raadsleden en Gepensioneerden), en met de nieuwe CAO gemeente.

h. Meerjarenramingen/meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - h. Meerjarenramingen/meerjarenperspectief

Uitkomsten meerjarenramingen
De begrotingen 2026, 2027, 2028 en 2029 sluiten met een € 0 saldo(zie hieronder)  

Resultaatbestemming nadeel = er wordt meer gestort in de reserves t.l.v. de exploitatie dan er aan de reserves wordt onttrokken. 
Resultaatbestemming voordeel = er wordt meer onttrokken aan de reserves t.g.v. de exploitatie dan er in de reserves wordt gestort. 

Uitgangspunten meerjarenramingen

De meerjarenramingen zijn samengesteld op basis van de voorstellen zoals benoemd onder punt g.

Jaar
Voor resultaat bestemming
storting in vrije reserve
Na resultaat bestemming
2026
€ 150.000 (voordeel)
€ 150.000
€ 0 (nadeel)
2027
€ 570.000 (voordeel)
€ 570.000
€ 0 (nadeel)
2028
€ 229.000 (voordeel)
€ 229.000
€ 0 (nadeel)
2029
€ 333.000 (voordeel)
€ 333.000
€ 0 (nadeel)

i. Investeringslasten meerjarenramingen waarop wordt afgeschreven

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - i. Investeringslasten meerjarenramingen waarop wordt afgeschreven

Voor het investeringsplan wordt verwezen naar het overzicht investeringsplannen

j. Structureel begrotingssaldo

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - j. Structureel begrotingssaldo

De gemeenteraad heeft de taak (op grond van artikel 189, lid 2 van de Gemeentewet) om erop toe te zien dat de gemeentebegroting structureel en reëel in evenwicht is.
Indien structurele lasten gedekt worden door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht. Onderstaand overzicht geeft inzicht in het structureel begrotingssaldo wat verplicht moet worden aangeleverd aan de toezichthouder. Dit saldo kan bepaald worden door het begrotingssaldo te zuiveren van incidentele baten en lasten. 

Het positief structureel begrotingssaldo laat zien dat gemeente Waalre structureel hogere baten heeft dan lasten. Uit dit overzicht blijkt dat de begroting van gemeente Waalre structureel en reëel in evenwicht is.

Presentatie van het structureel begrotingssaldo 2026 (x € 1.000)
Onderdeel
Lasten
Baten
Saldo
test
test
test
test
test
test
Bestuur en ondersteuning
3.122
471
-2.651
Veiligheid
1.670
79
-1.591
Verkeer, vervoer en waterstaat
2.950
102
-2.848
Economie
199
374
175
Onderwijs
1.444
398
-1.046
Sport, cultuur en educatie
4.937
1.202
-3.735
Sociaal domein
18.917
3.824
-15.093
Volksgezondheid en milieu
4.845
4.310
-535
Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
3.094
1.680
-1.414
Totaal van de taakvelden
41.178
12.440
-28.738
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
348
37.571
37.223
Overzicht overhead
8.041
114
-7.927
Bedrag heffing vennootschapsbelasting
0
0
0
Bedrag voor onvoorzien
215
0
-215
Subtotaal taakvelden (incl. algemene dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien)
49.782
50.125
343
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
742
398
-344
afrondingsverschil
1
1
Geraamd resultaat
50.524
50.523
0
Incidentele baten en lasten
-676
177
853
Structureel begrotingssaldo (positief saldo)
853

Overzicht incidentele baten en lasten per programma

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - Overzicht incidentele baten en lasten per programma
Omschrijving
Taakveld 2026
Reserve 2026
Taakveld 2027
Reserve 2027
Taakveld 2028
Reserve 2028
Taakveld 2029
Reserve 2029
Digitaliseren archief burgerzaken
45.000
Totaal bestuur en ondersteuning
-
-
45.000
-
-
-
-
-
Totaal Veiligheid
-
-
-
-
-
-
-
-
samenwerking bereikbaarheidsagenda ZOB
53.500
53.500
53.500
53.500
33.909
33.909
samenwerking KTM A2
50.000
41.439
75.000
41.439
92.000
41.439
92.000
149.502
onttrekking reserve bruggen
132.000
132.000
30.000
30.000
194.000
194.000
62.000
62.000
storting in reserve bruggen
150.000
150.000
150.000
150.000
onttrekking KDR bruggen
5.657
5.657
5.657
5.657
20.824
20.824
20.824
20.824
Totaal verkeer, vervoer en waterstaat
391.157
232.596
314.157
130.596
490.733
290.172
324.824
232.326
regionaal programma Storm
13.310
Tijdelijke huisvesting nieuwbouw de Meent
210.000
Totaal Onderwijs
13.310
-
-
-
-
-
210.000
subsidie bibliotheek
100.000
nieuwe vangkraal Diepenvoorde
22.000
Totaal sport, cultuur en recreatie
122.000
-
-
-
-
-
-
-
storting in reserve SD
260.000
270.000
270.000
270.000
Totaal sociaal domein
260.000
-
270.000
-
270.000
-
270.000
-
Totaal volksgezondheid en milieu
-
-
-
-
-
-
-
-
externe advieskosten visie noordrand Waalre
50.000
50.000
Totaal RO en stedelijke vernieuwing
50.000
-
50.000
-
-
-
-
-
Totaal algemene dekking
-
-
-
-
-
-
-
-
eenmalig aanvullend budget inhuur
250.000
AI
100.000
Totaal overhead
250.000
-
100.000
-
-
-
-
-
Totaal alle programma's
1.086.467
232.596
779.157
130.596
760.733
290.172
804.824
232.326

Toelichting overzicht incidentele baten en lasten per programma

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - Toelichting overzicht incidentele baten en lasten per programma
  • Digitaliseren archief burgerzaken
    Om ook voor de langere termijn die akten van de burgerlijke stand zeker te stellen en te beschermen tegen inktvraat dienen deze gedigitaliseerd te worden
  • Samenwerking bereikbaarheidsagenda ZOB
    Tot en met 2028 zijn we verplicht een bijdrage te betalen voor administratieve lasten en projecten. Voor het totaal van deze kosten is de reserve bereikbaarheidsagenda ZOB gevormd. De jaarlijkse kosten worden gedekt uit deze reserve.
  • Samenwerking KTM A2
  • Regionaal is afgesproken dat de regiogemeenten bijdragen doen voor regionale projecten
  • overboeken reserve bruggen naar KDR bruggen
  •  Voor de dekking van de afschrijvingslasten van de jaarlijkse kosten voor het herstellen van bruggen wordt een deel van de reserve bruggen omgezet in een kapitaaldekkingsreserve bruggen. Uit deze reserve wordt jaarlijks een bedrag onttrokken ter dekking van de afschrijvingslasten 
  • Storting in reserve bruggen
  • Jaarlijks wordt er een bedrag in de reserve bruggen gestort
  • Onttrekking KDR bruggen
  • Dit is de kapitaaldekkingsreserve bruggen waaruit jaarlijks de bijdrage aan de exploitatie wordt geboekt ter dekking van de afschrijvingslasten.
  • Regionaal programma Storm
    In 2026 wordt eenmalig budget beschikbaar gesteld voor het project Storm. In de regio Oost-Brabant is een samenwerking  ontwikkeld waarbij scholen, GGD, jeugd- hulpverlening, GGZ en gemeenten signalen van somberheid bij jongeren snel op kunnen pikken en aanpakken. De STORM-aanpak is een gezamenlijk (preventie)programma dat de ontwikkeling van een positief zelfbeeld, weerbaarheid en veerkracht onder jongeren stimuleert.
  • Tijdelijke huisvesting nieuwbouw de Meent
  •  Ter overbruggen van de vervanging/bouw van de school de Meent is tijdelijke huisvesting nodig.
  • Subsidie bibliotheek
  •  Via de algemene uitkering gemeentefonds wordt eenmalig een bijdrage gegeven voor het versterken van het lokale bibliotheekstelsel. In 2026 wordt eenmalig 100.000 opgenomen als uitgave.
  • Nieuwe vangkraal Diepenvoorde
  • In Diepenvoorde dient de vangkraal vervangen  te worden.
  • Storting in reserve Sociaal Domein
  • Bij de 1e begrotingswijziging 2025 is besloten om jaarlijks de extra middelen uit de uitkering gemeentefonds te storten/reserveren in de reserve sociaal domein.
  • Externe advieskosten visie noordrand Waalre
  • Hiervoor is nodig een werkbudget voor noodzakelijke, technische onderzoeken. 
  • Eenmalig aanvullend budget inhuur
  • In verband met de krapte op de arbeidsmarkt wordt er eenmalig extra budget toegevoegd voor de inhuur op moeilijk in te vullen vacatures.
  • A.I.
  • Het is onvermijdelijk dat AI de komende periode een grotere rol in de bedrijfsvoering gaat spelen. Er is in 2027 incidenteel geld nodig om de implementatie hiervan goed te laten verlopen.

Overzicht begrotingssaldo vóór en na verrekening incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - Overzicht begrotingssaldo vóór en na verrekening incidentele baten en lasten

Een positief saldo is een overschot op de begroting

Onderdeel
2026
2027
2028
2029
Begrotingssaldo
-
-
-
-
test
test
test
test
Eenmalige lasten t.l.v. reserves
241
164
341
175
storting in de reserves
410
420
420
420
Eenmalige baten (onttrekking reserves)
-233
-131
-290
-232
Eenmalige lasten t.l.v. exploitatie
435
195
-
210
Eenmalige baten t.g.v. exploitatie
-
-
-
-
Saldo zonder incidentele baten en lasten
853
648
471
573

Overzicht structurele onttrekkingen

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - Overzicht structurele onttrekkingen

In 2026 zijn structurele onttrekkingen begroot ter dekking van de afschrijving op activa aan de volgende reserves:

Omschrijving
Taakveld 2026
Reserve 2026
Taakveld 2027
Reserve 2027
Taakveld 2028
Reserve 2028
Taakveld 2029
Reserve 2029
huisvesting gemeentewerf
overhead
-12.640
overhead
-12.640
overhead
-12.640
overhead
-12.640
renovatie sporthallen
5
-68.837
5
-68.837
5
-68.837
5
-68.837
renovatie brandweerkazerne
1
-24.234
1
-24.234
1
-24.234
1
-24.234
buitensportaccommodatie sportpark Waalre
5
-50.220
5
-50.220
5
-50.220
5
-50.220
t Hazzo
5
-9.593
5
-9.593
5
-9.593
5
-9.593
bruggen
2
-
2
-5.657
2
-9.490
2
-9.500
Totaal structurele onttrekkingen ter dekking van afschrijvingen
-165.524
-171.181
-175.014
-175.024

Overzicht structurele stortingen aan reserves

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - Overzicht structurele stortingen aan reserves

In 2026 zijn structurele stortingen begroot ter dekking van de afschrijving van toekomstige investeringen aan de volgende reserves:

Omschrijving
Taakveld 2026
Reserve 2026
Taakveld 2027
Reserve 2027
Taakveld 2028
Reserve 2028
Taakveld 2029
Reserve 2029
storting in reserve bruggen
2
150.000
2
150.000
2
150.000
2
150.000
storting in reserve bereikbaarheidsagenda
0
50.000
0
75.000
0
92.000
0
92.000
storting in reserve buitenonderhoud scholen
4
59.000
4
59.000
4
59.000
4
59.000
storting in reserve Sociaal Domein
6
260.000
6
270.000
6
270.000
6
270.000
Totaal structurele stortingen
519.000
554.000
571.000
571.000

2.3 Geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - - 2.3 Geprognosticeerde balans

De (verplichte) geprognosticeerde balans geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de bezittingen en de schulden van de gemeente.

ACTIVA
1-1-2025
1-1-2026
1-1-2027
1-1-2028
1-1-2029
1-1-2030
Immateriële vaste activa
-
-
-
-
-
-
Materiële vaste activa
53.485.337
63.309.731
66.395.660
67.797.769
79.914.500
90.467.959
kredieten doorschuiven naar volgend jaar
-
-2.000.000
-2.000.000
-2.000.000
-2.000.000
-2.000.000
Financiële vaste activa
838.529
746.261
658.992
571.723
489.454
407.186
Totaal vaste activa
54.323.866
62.055.992
65.054.652
66.369.492
78.403.954
88.875.145
Onderhanden werk
5.140.544
5.472.626
5.527.362
5.582.079
5.636.805
5.691.531
Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar
3.060.298
3.060.298
3.060.298
3.060.298
3.060.298
3.060.298
Liquide middelen
65.833
65.833
65.833
65.833
65.833
65.833
Overlopende activa
6.196.524
6.196.524
6.196.524
6.196.524
6.196.524
6.196.524
Totaal vlottende activa
14.463.199
14.795.281
14.850.017
14.904.734
14.959.460
15.014.186
TOTAAL GENERAAL ACTIVA
68.787.066
76.851.274
79.904.670
81.274.227
93.363.415
103.889.332
PASSIVA
1-1-2025
1-1-2026
1-1-2027
1-1-2028
1-1-2029
1-1-2030
Eigen vermogen (reserves)
13.483.924
13.078.083
13.421.869
14.221.141
14.680.551
15.189.926
onttrekking reserves doorschuiven naar volgend jaar
-
-
-
-
-
-
Voorzieningen
20.031.147
19.665.109
18.289.124
17.191.009
16.221.073
15.126.291
Vaste schulden > 1 jaar
21.768.760
27.500.636
27.239.895
26.975.561
26.707.581
26.435.944
Totaal vaste passiva
55.283.831
60.243.828
58.950.888
58.387.711
57.609.205
56.752.161
kasgeldlening
-
-
-
-
-
-
Netto vlottende schulden < 1 jaar
7.042.440
7.042.440
7.042.440
7.042.440
7.042.440
7.042.440
Overlopende passiva
6.460.795
6.460.795
6.460.795
6.460.795
6.460.795
6.460.795
Totaal vlottende passiva
13.503.236
13.503.236
13.503.236
13.503.236
13.503.236
13.503.236
TOTAAL GENERAAL PASSIVA
68.787.066
73.747.063
72.454.123
71.890.946
71.112.440
70.255.396
raming financieringsbehoefte totaal
0
3.104.211
7.450.547
9.383.281
22.250.975
33.633.936
TOTAAL GENERAAL PASSIVA
68.787.066
76.851.274
79.904.670
81.274.227
93.363.415
103.889.332

2.4 Berekening EMU-saldo

Terug naar navigatie - - 2.4 Berekening EMU-saldo

De begroting van de Gemeente Waalre is opgesteld conform een (gemodificeerd) stelsel van baten en lasten.
Het EMU saldo gaat niet uit van baten en lasten, maar gaat uit van ontvangsten en uitgaven van de gemeente, berekend op transactiebasis en overeenkomstig de voorschriften van het Europese systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie. Als gevolg van Europese regelgeving mogen EU-lidstaten een begrotingstekort (EMU-saldo) hebben van maximaal 3% van het bruto binnenlands product (BBP). Aan dit maximale tekort van 3% hebben, naast de Rijksoverheid, ook de decentrale overheden een aandeel.

Zoals eerder aangegeven werkt de EMU-systematiek op een andere manier dan het (gemodificeerde) baten- en lastenstelsel dat de gemeenten hanteren. Investeringen tellen bijvoorbeeld niet mee in het stelsel van baten en lasten, er wordt uitgegaan van de kapitaallasten van de investeringen. Voor het EMU-saldo tellen de investeringen in een jaar echter wel mee. Bij een sluitende begroting kan een gemeente daardoor toch een negatief EMU-saldo hebben.

 

Nr.
Omschrijving
2025 Volgens realisatie tot en met juli 2025, aangevuld met raming resterende periode
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Begroting 2029
1.
Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c)
-406
384
799
479
509
2.
Mutatie (im)materiële vaste activa
6.497
7.825
3.086
1.402
12.117
3.
Mutatie voorzieningen
600
-1.376
-1.098
-970
-1.095
4.
Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie)
332
54
55
55
55
5.
Verwachte boekwinst/verlies bij de verkoop van financiële vaste activa en (im)materiële vaste activa, alsmede de afwaardering van financiële vaste activa
0
0
0
0
0
Berekend EMU-saldo
-6.635
-8.871
-3.440
-1.948
-12.758
bedragen * € 1.000

2.5 Investeringsplannen 2026 -2029

Terug naar navigatie - - 2.5 Investeringsplannen 2026 -2029
Jaar
Prog.
Omschrijving
Investering
Vervangings- investering
Termijn afschrijving
Afschrijving vanaf
Rente
Bedrag afschrijving
2026
0
vervanging website en intranet
100.000
Ja
5 jr
2027
1.000
30.000
2026
0
applicaties software 2026
150.000
Ja
5 jr
2027
1.500
30.000
2026
2
wegenbeheersplan 2026
527.774
Nee
30 jr
2027
5.278
17.592
2026
2
onderhoud bruggen 2026
132.000
Ja
30 jr
2027
1.320
4.400
2026
2
bijdrage Gestelsestraat zuid
542.000
Ja
50 jr
2027
5.420
10.840
2026
4
voorbereiding nieuwbouw de Meent
682.600
Ja
40 jr
2030
6.826
17.065
2026
5
vervangingsprogramma groen en bomen
600.000
Ja
15 jr
2029
6.000
40.000
2026
7
GRP 2026
11.316
Ja
50 jr
2027
113
226
2027
0
applicaties software 2027
150.000
Ja
5 jr
2028
1.500
30.000
2027
2
wegenbeheersplan 2027
1.350.000
Nee
30 jr
2028
13.500
45.000
2027
2
Bijdrage de Bus / Driehoek
1.000.000
Ja
50 jr
2028
10.000
20.000
2027
5
Vervangen hoofdveld RKVV Waalre
90.000
Ja
15 jr
2028
900
6.000
2027
7
GRP 2027
615.679
Ja
50 jr
2028
6.157
12.314
2028
0
applicaties software 2028
150.000
Ja
5 jr
2029
1.500
30.000
2028
0
koffieautomaten 1e verdieping
30.000
Ja
10 jr
2029
300
3.000
2028
2
wegenbeheersplan 2028
1.200.000
Nee
30 jr
2029
12.000
40.000
2028
2
onderhoud bruggen 2028
194.000
Ja
30 jr
2031
1.940
6.467
2028
4
IHP nieuwbouw school Waalre-Noord
6.929.000
Nee
40 jr
2030
69.290
173.225
2028
4
aankoop grond nieuwbouw Waalre-Noord
1.045.000
Nee
10.450
2028
7
GRP 2028
4.036.191
Ja
50 jr
2029
40.362
80.724
2029
0
vervanging applicaties software 2029
150.000
Ja
5 jr
2030
1.500
30.000
2029
2
wegenbeheersplan 2029
1.200.000
Nee
30 jr
2030
12.000
40.000
2029
2
onderhoud bruggen 2029
62.000
Ja
30 jr
2031
620
2.067
2029
4
nieuwbouw school de Meent
7.171.400
Nee
40 jr
2031
71.714
179.285
2029
4
nieuwbouw Waalre-Noord 1e inrichting
800.000
Nee
15 jr
2030
8.000
53.333
2029
5
Aanleg kunstgrasveld 2029
412.500
Ja
15 jr
2030
4.125
27.500
2029
7
GRP 2029
4.036.191
Ja
50 jr
2030
40.362
80.724

2. 6 Overzicht reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - - 2. 6 Overzicht reserves en voorzieningen
Omschrijving reserves
Stand per 1-1-2026
T.l.v. exploitatie
T.g.v. exploitatie
T.g.v. expl. Afschrijving
Stand per 31-12-2026
Bufferreserve
5.000.000
149.906
-
-
5.149.906
Vrij besteedbaar
2.808.789
-
-
-
2.808.789
Grondexploitatie
-
-
-
-
-
Sociaal domein
45.867
260.000
-
-
305.867
Algemene reserves
7.854.656
409.906
-
-
8.264.562
Openbare ruimte en bruggen
667.905
150.000
132.000
-
685.905
Wettelijke bepalingen
-
-
-
-
-
Regionaal fonds
730.475
-
-
-
730.475
Lokaal fonds
650.570
-
-
-
650.570
Sociale woningbouw
146.900
-
-
-
146.900
Landschappelijke kwaliteiten
362.106
-
-
-
362.106
Kapitaaldekkingsreserve huisvesting gemeentewerf
164.320
-
-
12.640
151.680
Kapitaaldekkingsreserve renovatie sporthallen
413.022
-
-
68.837
344.185
Kapitaaldekkiingsreserve renovatie brandweerkazerne
533.148
-
-
24.234
508.914
Kapitaaldekkingsreserve buitensportacc.sportpark Waalre
834.340
-
-
50.220
784.120
Kapitaaldekkingsreserve 't Hazzo
345.355
-
-
9.593
335.762
Kapitaaldekkingsreserve bruggen
57.000
132.000
-
5.657
183.343
Buitenonderhoud schoolgebouwen
-
-
-
-
-
Aandelen bouwfonds
-
-
-
-
-
Reserve bereikbaarheidsagenda
318.286
50.000
94.939
-
273.347
Reserve riolering
-
-
-
-
-
Reserve overlopende posten
-
-
-
-
-
Overige bestemmingsreserves
5.223.427
332.000
226.939
171.181
5.157.307
Totaal reserves
13.078.083
741.906
226.939
171.181
13.421.869

Voorzieningen

Terug naar navigatie - 2. 6 Overzicht reserves en voorzieningen - Voorzieningen
Omschrijving voorzieningen
Stand per 01-01-2026
voorziening obv CW
Toevinging rente
Toevoeging exploitatie en derden
uitgaven
Stand per 31-12-2026
Voorziening personele verplichtingen (cw)
4.451.526
2,598%
103.498
40.000
320.300
4.274.724
Voorziening verlofsparen
567.169
0%
-
-
-
567.169
Voorziening Attero
-
0%
-
-
-
-
Verliesvoorziening GREX (in balans -/- op voorraden)
332.081
0%
-
-
-
332.081
Totaal voorzieningen verplichtingen en verliezen
5.350.776
103.498
40.000
320.300
5.173.974
Voorziening onderhoud gem. gebouwen
1.035.492
0%
-
260.555
407.116
888.931
Voorziening rationeel wegbeheer
-
0%
-
-
-
-
Totaal voorzieningen gelijkmatige verdeling kosten
1.035.492
-
260.555
407.116
888.931
Voorzieningen middelen derden
Voorziening vervanging riolering (cw)
13.277.841
0%
-
-
1.051.622
12.226.219
Voorziening afvalstoffenheffing (cw)
-
0%
-
-
-
-
Totaal voorzieningen middelen derden
13.277.841
-
-
1.051.622
12.226.219
Totaal voorzieningen
19.664.109
103.498
300.555
1.779.038
18.289.124
Totaal reserves en voorzieningen
31.357.589
103.498
1.350.096
2.732.497
31.710.993

2.7 Toelichting mutaties reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - - 2.7 Toelichting mutaties reserves en voorzieningen
Reserves:
123
Algemene bufferreserve
De reserve dient als buffer voor financiële tegenvallers. Er bestaan geen provinciale of landelijke normen voor de minimale hoogte van de algemene reserve.
Stand 31 december 2024
5.000.000
Storting 2024
-
Stand 1 januari 2025
5.000.000
Onttrekkingen 2025
-
Stortingen 2025
-
-
Stand 31 december 2025
5.000.000
Onttrekkingen 2026
-
Stortingen 2026 Begrotingsresultaat 2026
149.906
149.906
Stand 31 december 2026
5.149.906
Onttrekkingen 2027
-
Stortingen 2027 Begrotingsresultaat 2027
570.392
570.392
Stand 31 december 2027
5.720.298
Onttrekkingen 2028
-
Stortingen 2028 Begrotingsresultaat 2028
228.697
228.697
Stand 31 december 2028
5.948.995
Onttrekkingen 2029
-
Stortingen 2029 Begrotingsresultaat 2029
333.225
333.225
Stand 31 december 2029
6.282.220
Algemene reserve vrij besteedbaar
Deze reserve dient voor de dekking van diverse voorkomende uitgaven, waarvoor geen specifieke afzonderlijke reserves zijn gevormd. Een aanwending vindt onder meer plaats voor exploitatie-uitgaven met een eenmalig karakter.
Stand 31 december 2024
1.444.231
Ontrekking 2024
-
Storting 2024 resultaat 2024
1.429.633
1.429.633
Stand 1 januari 2025
2.873.864
Onttrekkingen 2025
Overboeking krediet implementatie omgevingswet
58.075
Advisering beperking reservevorming verenigingen
7.000
65.075
Stortingen 2025
-
65.075
Stortingen 2026 t/m 2029
-
Onttrekkingen 2026 t/m 2029
-
-
Stand 31 december 2029
65.075
Algemene reserve grondexploitatie
De algemene reserve voor grondexploitatie heeft als functie het vormen van een buffer voor financiele tegenvallers in relatie tot de grondexploitatiegebieden.
Stand 1 januari 2025
-
Stortingen 2025 t/m 2029
-
Onttrekkingen 2025 t/m 2029
-
-
Stand 31 december 2029
-
Algemene reserve sociaal domein
Het afdekken van kosten voortvloeiende uit redelijkerwijs niet in te schatten risico's op het brede terrein van het sociaal domein
Stand 1 januari 2025
56.867
Onttrekkingen 2025
Begroting Veilig Thuis 2025-2026
11.000
-11.000
Stortingen 2025
-
Stand 31 december 2025
45.867
Onttrekkingen 2026
-
Stortingen 2026
-
Gemeentefonds (september circulaire)
260.000
260.000
Stand 31 december 2026
305.867
Onttrekkingen 2027
-
Stortingen 2027
-
Gemeentefonds (september circulaire)
270.000
270.000
Stand 31 december 2027
575.867
Onttrekkingen 2028
-
Stortingen 2028
-
Gemeentefonds (september circulaire)
270.000
270.000
Stand 31 december 2028
845.867
Onttrekkingen 2029
-
Stortingen 2029
-
Gemeentefonds (september circulaire)
270.000
270.000
Stand 31 december 2029
1.115.867
Reserve openbare ruimte en bruggen
Om de kosten van het beheer openbare ruimte en bruggen te dekken
Stand 1 januari 2025
544.905
Onttrekkingen 2025
Storting in kapitaaldekkingsreserve (KDR) bruggen
57.000
57.000
Stortingen 2025
180.000
180.000
Stand 31 december 2025
667.905
Onttrekkingen 2026
Storting in KDR bruggen
132.000
132.000
Stortingen 2026
150.000
150.000
Stand 31 december 2026
685.905
Onttrekkingen 2027
Storting in KDR bruggen
30.000
-30.000
Stortingen 2027
150.000
150.000
Stand 31 december 2027
805.905
Onttrekkingen 2028
Storting in KDR bruggen
194.000
194.000
stortingen 2028
150.000
150.000
Stand 31 december 2028
761.905
Onttrekkingen 2029
Storting in KDR bruggen
62.000
-62.000
Stortingen 2029
150.000
150.000
Stand 31 december 2029
849.905
Kapitaaldekkingsreserve bruggen
Om de afschrijvingskosten van bruggen te dekken
Stand 1 januari 2025
-
Onttrekkingen 2025
-
Storting vanuit reserve openb.ruimte en bruggen
57.000
57.000
Stand 31 december 2025
57.000
Onttrekkingen 2026
Afschrijving bruggen
5.657
-5.657
Stortingen 2026
132.000
132.000
Stand 31 december 2026
183.343
Onttrekkingen 2027
Afschrijving bruggen
5.657
-5.657
Stortingen 2027
30.000
30.000
Stand 31 december 2027
207.686
Onttrekkingen 2028
Afschrijving bruggen
20.824
-20.824
Stortingen 2028
194.000
194.000
Stand 31 december 2028
380.862
Onttrekkingen 2029
Afschrijving bruggen
20.824
-20.824
Stortingen 2029
62.000
62.000
Stand 31 december 2029
422.038
Reserve wettelijke bepalingen
Om de kosten als gevolg van rijksbeleid te financieren.
Stand 1 januari 2025
15.817
Onttrekkingen 2025
vrijval
-15.817
Stand 31 december 2025
-
Reserve regionaal fonds
Kwalitatieve investeringen: regiofonds
Stand 1 januari 2025
767.971
Onttrekkingen 2025
Krediet ontwikkelfonds werklocaties
-37.496
Stand 31 december 2025
730.475
Onttrekkingen 2026 t/m 2029
-
Stand 31 december 2029
730.475
Reserve lokaal fonds
Kwalitatieve investeringen: Lokaal fonds
Stand 1 januari 2025
650.570
Onttrekkingen 2025 t/m 2029
-
Stortingen 2025 t/m 2029
-
Stand 31 december 2029
650.570
Reserve sociale woningbouw
fonds sociale woningbouw
Stand 1 januari 2025
146.900
Onttrekkingen 2025 t/m 2029
-
Stortingen 2025 t/m 2029
-
Stand 31 december 2029
146.900
Reserve landschappelijke kwaliteiten
Stand 1 januari 2025
362.106
Onttrekkingen 2025 t/m 2029
-
Stortingen 2025 t/m 2029
-
Stand 31 december 2029
362.106
Reserve huisvesting gemeentewerf
Deze reserve dient ter dekking van de afschrijvingslasten van de in 1997 gerealiseerde gemeentewerf. Oorspronkelijk niveau van de reserve is gebaseerd op het totaal van de afschrijvingslasten van de investering over de afschrijvingsperiode van 40 jaren (t/m 2038).
Stand 1 januari 2025
176.960
Onttrekkingen 2025
Afschrijving gemeentewerf
-12.640
Stand 31 december 2025
164.320
Onttrekkingen 2026
Afschrijving gemeentewerf
-12.640
Stand 31 december 2026
151.680
Onttrekkingen 2027
Afschrijving gemeentewerf
-12.640
Stand 31 december 2027
139.040
Onttrekkingen 2028
Afschrijving gemeentewerf
-12.640
Stand 31 december 2028
126.400
Onttrekkingen 2029
Afschrijving gemeentewerf
-12.640
Stand 31 december 2029
113.760
Reserve renovatie sporthallen
Doel van de reserve is om de kosten voor de renovatie van de sporthallen te financieren.
Stand 1 januari 2025
481.859
Onttrekkingen 2025
Afschrijvingsbedrag
-68.837
Stand 31 december 2025
413.022
Onttrekkingen 2026
Afschrijvingsbedrag
-68.837
Stand 31 december 2026
344.185
Onttrekkingen 2027
Afschrijvingsbedrag
-68.837
Stand 31 december 2027
275.348
Onttrekkingen 2028
Afschrijvingsbedrag
-68.837
Stand 31 december 2028
206.511
Onttrekkingen 2028
Afschrijvingsbedrag
-68.837
Stand 31 december 2029
137.674
Reserve renovatie brandweerkazerne
Doel is de financiering van de kapitaallasten t.b.v. de renovatie brandweerkazerne.
Stand 1 januari 2025
557.382
Onttrekkingen 2025
Afschrijvingsbedrag
-24.234
Stand 31 december 2025
533.148
Onttrekkingen 2026
Afschrijvingsbedrag
-24.234
Stand 31 december 2026
508.914
Onttrekkingen 2027
Afschrijvingsbedrag
-24.234
Stand 31 december 2027
484.680
Onttrekkingen 2028
Afschrijvingsbedrag
-24.234
Stand 31 december 2028
460.446
Onttrekkingen 2029
Afschrijvingsbedrag
-24.234
Stand 31 december 2029
436.212
Reserve buitensportaccomodatie sportpark Waalre
Doel van de reserve is om de kosten van de buitensportaccommodatie te financieren.
Stand 1 januari 2025
884.560
Onttrekkingen 2025
Afschrijvingsbedrag
-50.220
Stand 31 december 2025
834.340
Onttrekkingen 2026
Afschrijvingsbedrag
-50.220
Stand 31 december 2026
784.120
Onttrekkingen 2027
Afschrijvingsbedrag
-50.220
Stand 31 december 2027
733.900
Onttrekkingen 2028
Afschrijvingsbedrag
-50.220
Stand 31 december 2028
683.680
Onttrekkingen 2029
Afschrijvingsbedrag
-50.220
Stand 31 december 2029
633.460
Reserve verduurzaming 't Hazzo
Doel van de reserve is om de kosten van de verduurzaming 't Hazzo te financieren.
Stand 1 januari 2025
354.948
Onttrekkingen 2025
Afschrijvingsbedrag
-9.593
Stand 31 december 2025
345.355
Onttrekkingen 2026
Afschrijvingsbedrag
-9.593
Stand 31 december 2026
335.762
Onttrekkingen 2027
Afschrijvingsbedrag
-9.593
Stand 31 december 2027
326.169
Onttrekkingen 2028
Afschrijvingsbedrag
-9.593
Stand 31 december 2028
316.576
Onttrekkingen 2029
Afschrijvingsbedrag
-9.593
Stand 31 december 2029
306.983
Reserve buitenonderhoud schoolgebouwen
Reserve dient ter dekking kosten buitenonderhoud. Betreft overheveling van voorziening naar reserve omdat het onderhoudsplan niet is geactualiseerd i.v.m. huurconstructie nieuwbouw Brede School Ekenrooi en doordecentralisatie onderhoud overige scholen.
Stand 1 januari 2025
-
Storting 2025 t/m 2029
-
Stand 31 december 2029
-
Reserve aandelen bouwfonds
De vordering op de BNG van jaarlijks € 117.521 tot en met 2020 is in 2013 geheel ten gunste van de exploitatie geboekt. Bij de jaarstukken 2013 heeft Waalre dit totaalbedrag 822.646 in de reserve Bouwfonds gestort. De jaarlijkse onttrekking neemt af.
Stand 1 januari 2025
11.604
Onttrekkingen 2025
beschikking t.g.v. de exploitatie
-11.604
Stand 31 december 2025
-
Onttrekkingen 2025 t/m 2029
-
Stand 31 december 2029
-
Reserve Bereikbaarheidsagenda
De reserve is gevormd t.b.v. de samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost Brabant 2017-2030.
Stand 1 januari 2025
374.410
Onttrekkingen 2025
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda
-81.124
Storting 2025
25.000
Stand 31 december 2025
318.286
Onttrekkingen 2026
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda
-94.939
Storting 2026
50.000
Stand 31 december 2026
273.347
Onttrekkingen 2027
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda
-94.939
Storting 2027
75.000
Stand 31 december 2027
253.408
Onttrekkingen 2028
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda
-94.939
Storting 2028
92.000
Stand 31 december 2028
250.469
Onttrekkingen 2029
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda
-149.502
Storting 2029
92.000
Stand 31 december 2029
192.967
Reserve riolering
De reserve is gevormd door overschotten in de betreffende dienstjaren t.o.v. het vastgestelde Programma Water, Klimaat en Riolering
Stand 1 januari 2025
-
Stortingen 2025 t/m 2029
Stand 31 december 2029
-
Reserve overlopende posten
De reserve is gevormd om overschotten in het dienstjaar weaar verplichtingen tegenover te staan over te boeken naar het volgende dienstjaar
Stand 1 januari 2025
223.200
Ontrekkingen 2025
223.200-
Stand 31 december 2025
-
Onttrekkingen 2025 t/m 2029
-
Stortingen 2025 t/m 2029
-
Stand 31 december 2029
-
VOORZIENINGEN
Voorziening personele verplichtingen
De voorziening is gevormd t.b.v. het verrichten van de jaarlijkse uitkeringen aan voormalig personeel i.v.m. wachtgeldverplichtingen en uitkeringen/pensioenen aan gewezen wethouders. Het niveau van de voorziening is gerelateerd aan thans voorkomende aanspraken en is vanaf de jaarrekening 2015 berekend volgens de contante waarde. De bespaarde rente wordt aan de voorziening toegevoegd.
Stand 1 januari 2025
4.404.257
Rentetoevoeging 2024
102.399
Toevoegingen 2024
257.531
onttrekkingen 2024
-312.661
Stand 31 december 2025
4.451.526
RenteToevoeging 2026
103.498
Toevoegingen 2026
40.000
onttrekkingen 2026
-320.300
Stand 31 december 2026
4.274.724
RenteToevoeging 2027
99.387
Toevoegingen 2027
40.000
onttrekkingen 2027
-285.339
Stand 31 december 2027
4.128.772
RenteToevoeging 2028
95.994
Toevoegingen 2028
40.000
onttrekkingen 2028
-219.338
Stand 31 december 2028
4.045.428
RenteToevoeging 2029
94.056
Toevoegingen 2029
40.000
onttrekkingen 2029
-219.338
Stand 31 december 2029
3.960.146
Voorziening verlof sparen
Voorziening dekt spaarverlof medewerkers
Stand 1 januari 2025
567.169
Toevoegingen/onttrekkingen 2025-2029
-
Stand 31 december 2029
567.169
Voorziening Attero
Voorziening dekt geraamde bijdrage Attero kwestie
Stand 1 januari 2025
-
Stand 31 december 2029
-
Voorziening verliezen Bouwgrondexploitatie (BGE)
Voorziening dekt geraamd verlies van complex 't Hazzo Trolliuslaan, Hoeveland en de Bleeck
Stand 1 januari 2025
332.081
Toevoegingen/onttrekkingen 2025-2029
-
Stand 31 december 2029
332.081
Voorziening onderhoud gemeentegebouwen
Voorziening is gevormd t.b.v. het planmatig onderhoud aan de gemeentegebouwen (muv gemeentehuis). O.b.v. het onderhoudsplan worden te verwachten jaarlijkse uitgaven voor groot onderhoud voor de komende 10 jaren begroot. De jaarlijkse storting in de voorziening is berekend op een gemiddeld jaarlijks benodigd bedrag . Het beheersplan voor onderhoud omvat zowel buiten- als binnenonderhoud. Niveau van de voorziening is berekend o.b.v. contante waarde, daarom wordt bespaarde rente aan voorziening toegevoegd.
Stand 1 januari 2025
1.018.933
Uitgaven groot onderhoud 2025
-224.451
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie:
241.010
Stand 31 december 2025
1.035.492
Uitgaven groot onderhoud 2026
-407.116
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie:
260.555
Stand 31 december 2026
888.931
Uitgaven groot onderhoud 2027
-280.321
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie:
260.555
Stand 31 december 2027
869.165
Uitgaven groot onderhoud 2028
-250.403
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie:
260.555
Stand 31 december 2028
879.317
Uitgaven groot onderhoud 2029
-336.984
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie:
260.555
Stand 31 december 2029
802.888
Voorziening vervanging riolering
14.323.303
De voorziening dient om jaarlijkse fluctuaties op het tarief rioolrechten tegen te gaan. Het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) omvat een 5-jaarlijkse periode en is gebaseerd op een gesloten financiering. Het verschil tussen de baten en lasten van de rioleringsactiviteiten komt tot uitdrukking in deze voorziening. Door deze systematiek kunnen de rioolrechten gedurende de planperiode van het vGRP constant gehouden worden. Deze voorziening is m.i.v. 2014 gevuld ivm verandering (reclassificatie vanuit reserve) in de BBV voorschriften.
Stand januari 2025
14.040.795
Uitgaven
-762.954
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie:
-
Toevoegingen:
-
Stand 31 december 2025
13.277.841
Uitgaven
-1.051.622
Toevoegingen:
-
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie:
-
Stand 31 december 2026
12.226.219
Uitgaven
-932.397
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie:
-
Stand 31 december 2027
11.293.822
Uitgaven
-896.744
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie:
-
Stand 31 december 2028
10.397.078
Uitgaven
-933.071
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie:
-
Stand 31 december 2029
9.464.007
Egalisatievoorziening afvalstoffenheffing
Deze voorziening dient ter egalisatie van financiële ontwikkelingen m.b.t. de afvalstoffentaak. De afvalstoffenheffing is gebaseerd op kostendekkende tarieven. Evt. voor- en nadelige gevolgen zullen o.b.v. realisatie worden verrekend via het tarief afvalstoffenheffing.
Stand 1 januari 2026
-
Stand 31 december 2029
-