2. Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting
2.1 Totstandkoming begroting 2026
Terug naar navigatie - - 2.1 Totstandkoming begroting 2026Deze begroting is tot stand gekomen door (zoveel mogelijk) gebruik te maken van de uitgangspunten die zijn opgesteld door de gemeenteraad van Waalre tijdens de behandeling van de Kadernota 2026. Voor verdere uitwerking van deze uitgangspunten zie 2.2, onderdeel g “Samenvatting uitgangspunten begroting 2026”.
2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v.
Terug naar navigatie - - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v.De begroting (saldo na resultaat bestemming) sluit in evenwicht. Er is een post voor onvoorziene uitgaven van € 215.000, waarvan ca. €115.000 voor eenmalige onvoorziene lasten en € 100.000 voor structurele onvoorziene lasten.
Het financiële beeld begroting 2026-2029 laat de onderstaande saldi zien. De begrotingssaldi worden in de vrije reserve gestort.
Jaar |
Voor resultaat bestemming |
storting in vrije reserve |
Na resultaat bestemming |
|
|---|---|---|---|---|
2026 |
€ 150.000 (voordeel) |
€ 150.000 |
€ 0 (nadeel) |
|
2027 |
€ 570.000 (voordeel) |
€ 570.000 |
€ 0 (nadeel) |
|
2028 |
€ 229.000 (voordeel) |
€ 229.000 |
€ 0 (nadeel) |
|
2029 |
€ 333.000 (voordeel) |
€ 333.000 |
€ 0 (nadeel) |
|
a. Financiële gevolgen nieuw en bestaand beleid
Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - a. Financiële gevolgen nieuw en bestaand beleidDe in de begroting opgenomen baten en lasten van het bestaande beleid zijn geactualiseerd op basis van de laatst bekende ontwikkelingen. Het risico is echter aanwezig dat in de loop van het jaar sommige baten en lasten mogelijk zullen moeten worden bijgesteld omdat de ramingen te krap/te ruim blijken te zijn. Voor het opvangen van eventuele financiële tegenvallers is in eerste instantie de post onvoorzien van € 115.000 voor eenmalige lasten en € 100.000 voor structurele lasten beschikbaar.
b. Financiële gevolgen voor de inwoners
Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - b. Financiële gevolgen voor de inwonersVanaf 2026 betaalt elk huishouden naast vastrecht een tarief per lediging dat verschillend is per volumemaat (60, 140 of 240 liter) van de restafvalcontainer (diftar). Elk huishouden betaalt per liter hetzelfde. Ook huishoudens in hoogbouwwoningen. Er geld hetzelfde vastrechttarief voor alle huishoudens.
De tarieven voor ozb stijgen in 2026 naast de indexering met 7,5%. In alle jaren is uitgegaan van een indexering van 4,2%.
Het tarief voor rioolheffing is in deze begroting voor het jaar 2026 opgenomen op € 213, zoals vastgelegd in het Kostendekkingsplan water, riolering en klimaat.
De gemiddelde gemeentelijke belastingdruk per woonruimte stijgt door genoemde maatregelen met 8,4%.
Voor het overzicht belastingdruk verwijzen wij u naar de paragraaf A
c. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - c. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingenVolgens het BBV mogen voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume geen balansposten worden gevormd.
In de begroting is wel een voorziening personele verplichtingen gevormd, voor:
- uitkeringen en pensioenen aan gewezen wethouders;
Een voorziening voor de verplichtingen is verplicht, omdat er periodiek uitkeringen bijkomen c.q. vervallen en de uitkeringspercentages wijzigen.
Geraamde toekomstige verplichtingen worden jaarlijks geactualiseerd bij het opmaken van de jaarrekening. Er vindt, indien nodig, een herberekening plaats van het te storten bedrag om de voorziening op voldoende peil te houden.
d. Investeringen in materiële vaste activa
Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - d. Investeringen in materiële vaste activaDe boekwaarde van de bestaande materiële vaste activa in de begroting 2026 bedraagt volgens de staat van investeringen per 1-1-2026 € 61.310.000.
De boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut (wegen, bruggen etc.) gaat de komende jaren toenemen. Deze categorie investeringen mocht in het verleden volgens het BBV ineens ten laste van de reserves worden bekostigd. Vanaf 2017 is het echter verplicht om de investeringen met maatschappelijk nut te activeren en jaarlijks af te schrijven. De investeringen met maatschappelijk nut zijn vanaf 2017 daarom niet meer ineens, maar in jaarlijkse afschrijvingstermijnen (plus eventuele rentelasten) ten laste van een (daarvoor te vormen) bestemmingsreserve of vanuit de exploitatie bekostigd.
In de investeringsplannen 2026 – 2029 zijn de volgende investeringen opgenomen:
jaar |
Materiële vaste activa |
Waarvan met economisch nut |
Waarvan met maatschappelijk nut |
|||
|---|---|---|---|---|---|---|
2026 |
€ 2.745.690 |
€ 793.916 |
€ 1.951.774 |
test |
test |
test |
2027 |
€ 3.205.679 |
€ 855.679 |
€ 2.350.000 |
|||
2028 |
€ 13.584.191 |
€ 12.160.191 |
€ 1.424.000 |
|||
2029 |
€ 13.832.091 |
€ 12.570.091 |
€ 1.262.000 |
e. Vrij besteedbare reserve
Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - e. Vrij besteedbare reserveVan de reserve vrij besteedbaar is het volgende bedrag vrij besteedbaar per 1 januari 2026 volgens overzicht reserves en voorzieningen: € 2.809.000. Bij de raming van deze stand is geen rekening gehouden met mogelijke winstnemingen uit de bouwgrondexploitatie of overschotten/tekorten bij de jaarrekening 2025. Naast de vrij besteedbare reserve beschikt de gemeente ook over een algemene bufferreserve. Het geraamde saldo van deze reserve per 1 januari 2026 is € 5.000.000.
f. Inzet reserves voor structurele dekking exploitatielasten
Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - f. Inzet reserves voor structurele dekking exploitatielastenHet is volgens het BBV niet toegestaan om reserves rechtstreeks in te zetten voor de dekking van investeringen en structurele exploitatielasten. Wel is het mogelijk om voor dit doel specifieke reserves (investerings- en egalisatiereserves) te vormen en hieruit een jaarlijkse beschikking ten gunste van de exploitatie te doen. Dit is bijvoorbeeld van toepassing bij grote investeringswerken, waarbij de jaarlijkse afschrijvingslasten ten laste van de betreffende reserve komen. In Waalre betreft dit specifiek gevormde reserves voor de dekking van structurele kapitaallasten van bepaalde investeringen in de volgende tabel.
In 2025 wordt een nieuw te vormen kapitaaldekkingsreserve bruggen ingesteld ter dekking van de afschrijvingslasten voor het krediet onderhoud bruggen 2025.
Geraamde onttrekking vanaf 2026 : € 167.424
De onttrekkingen zijn gelijk aan de afschrijvingsbedragen.
Behalve de hiervoor genoemde structurele inzet van de reserves, worden soms reserves ingezet voor eenmalige zaken.
Onttrekking uit investeringsreserves |
Bedrag 2026 |
Laatste jaar |
|||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
kapitaaldekkingsreserve huisvesting gemeentewerf (vanaf 1999) |
12.640 |
2038 |
test |
test |
test |
test |
test |
kapitaaldekkingsreserve renovatie sporthallen (vanaf 2007) |
68.837 |
2031 |
|||||
kapitaaldekkingsreserve renovatie brandweerkazerne (vanaf 2007) |
24.234 |
2047 |
|||||
kapitaaldekkingsreserve buitensport Waalre (vanaf 2008) |
50.220 |
2032/2057 |
|||||
kapitaaldekkingsreserve 't Hazzo (vanaf 2022) |
9.593 |
2061 |
|||||
kapitaaldekkingsreserve bruggen |
1.900 |
2055 |
|||||
Totaal |
167.424 |
||||||
g. Samenvatting voornaamste uitgangspunten
Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - g. Samenvatting voornaamste uitgangspuntenDe gemeenteraad van Waalre heeft vanuit haar verantwoordelijkheid voor het budgetrecht tijdens de behandeling van de Kaderbief 2026 richting gegeven voor het opstellen van de begroting 2026 en de meerjarenraming 2027 -2029. Naar aanleiding van deze behandeling zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd voor het opstellen van de begroting 2026 en de meerjarenraming 2027 – 2029 :
- De begroting 2026 is opgesteld op basis van lopende (geïndexeerde) prijzen. De meerjarenraming 2027 - 2029 in constante prijzen. Dat houdt in dat alleen voor het eerst komende jaar (2026) de uitgaven en inkomsten zijn geïndexeerd voor prijsontwikkeling. Vervolgens zijn de volgende jaren (2027 – 2029) (bij voorkeur) op het zelfde prijsniveau geraamd. Omdat de meerjarenbegroting in constante prijzen is geraamd, wordt de meerjarige loon- en prijsstijging bij de raming van de algemene uitkering buiten beschouwing gelaten.
- Bij indexering van een post in de begroting is altijd eerst nagegaan of verhoging mogelijk is binnen de bestaande budgetten van de begroting.
- Het uitgangspunt in het raadsprogramma is een sluitende begroting 2026 en meerjarenraming 2027 – 2029. In het raadsbesluit bij de kadernota 2026 is ook aangegeven dat een meerjarig sluitende begroting het uitgangspunt is.
- Het kengetal ‘Solvabiliteitsratio’ wordt gemonitord en verantwoord in deze begroting en er wordt gestreefd naar minimaal 20%. Zie voor de verdere toelichting op dit kengetal ‘paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing’.
- Het kengetal ‘Structurele exploitatieruimte’ wordt gemonitord en verantwoord in deze begroting en mag niet negatief zijn. (structurele baten zijn hoger dan de structurele lasten)
- De hoogte van de vrije reserves wordt gemonitord en verantwoord in deze begroting, waarbij de bufferreserve minimaal € 5.000.000 bedraagt. Zie voor de verdere toelichting op dit uitgangspunt ‘Overzicht reserves’.
- In het najaar van 2022 is het nieuwe programma "Water, Klimaat en Riolering" vastgesteld en daarmee wordt ook duidelijk wat het tarief voor de jaren 2025 tot en met 2028 zal zijn. In de begroting 2026 wordt uitgegaan van een tarief van € 213. In de meerjarenbegroting wordt dit tarief jaarlijks opgehoogd met € 5,-.
- Verhogen van tarieven voor afvalstoffenheffing zodat kostendekkende tarieven in rekening worden gebracht. Zie ‘paragraaf A Lokale heffingen’.
- Andere tarieven voor dienstverlening zoveel mogelijk kostendekkend maken. Zie ‘paragraaf A Lokale heffingen’.
- Het rentepercentage voor zowel de berekening van de kapitaallasten als de berekening van de rente over de reserves en voorzieningen wordt vanaf 2017 gelijkgesteld aan de werkelijke rentelast. Deze was t/m de begroting 2023 0%. Vanaf de begroting 2024 wordt vanwege het aantrekken van verschillende geldleningen rekening gehouden met een rentelast van gemiddeld 1% op al onze investeringen Zie ‘paragraaf D Financiering’.
- Bij de ramingen voor salariskosten in de begroting 2026 is rekening gehouden met de CAO Rijk (voor Burgemeester, wethouders, Raadsleden en Gepensioneerden), en met de nieuwe CAO gemeente.
h. Meerjarenramingen/meerjarenperspectief
Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - h. Meerjarenramingen/meerjarenperspectiefUitkomsten meerjarenramingen
De begrotingen 2026, 2027, 2028 en 2029 sluiten met een € 0 saldo(zie hieronder)
Resultaatbestemming nadeel = er wordt meer gestort in de reserves t.l.v. de exploitatie dan er aan de reserves wordt onttrokken.
Resultaatbestemming voordeel = er wordt meer onttrokken aan de reserves t.g.v. de exploitatie dan er in de reserves wordt gestort.
Uitgangspunten meerjarenramingen
De meerjarenramingen zijn samengesteld op basis van de voorstellen zoals benoemd onder punt g.
Jaar |
Voor resultaat bestemming |
storting in vrije reserve |
Na resultaat bestemming |
|
|---|---|---|---|---|
2026 |
€ 150.000 (voordeel) |
€ 150.000 |
€ 0 (nadeel) |
|
2027 |
€ 570.000 (voordeel) |
€ 570.000 |
€ 0 (nadeel) |
|
2028 |
€ 229.000 (voordeel) |
€ 229.000 |
€ 0 (nadeel) |
|
2029 |
€ 333.000 (voordeel) |
€ 333.000 |
€ 0 (nadeel) |
|
i. Investeringslasten meerjarenramingen waarop wordt afgeschreven
Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - i. Investeringslasten meerjarenramingen waarop wordt afgeschrevenVoor het investeringsplan wordt verwezen naar het overzicht investeringsplannen
j. Structureel begrotingssaldo
Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - j. Structureel begrotingssaldoDe gemeenteraad heeft de taak (op grond van artikel 189, lid 2 van de Gemeentewet) om erop toe te zien dat de gemeentebegroting structureel en reëel in evenwicht is.
Indien structurele lasten gedekt worden door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht. Onderstaand overzicht geeft inzicht in het structureel begrotingssaldo wat verplicht moet worden aangeleverd aan de toezichthouder. Dit saldo kan bepaald worden door het begrotingssaldo te zuiveren van incidentele baten en lasten.
Het positief structureel begrotingssaldo laat zien dat gemeente Waalre structureel hogere baten heeft dan lasten. Uit dit overzicht blijkt dat de begroting van gemeente Waalre structureel en reëel in evenwicht is.
Presentatie van het structureel begrotingssaldo 2026 (x € 1.000) |
|||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderdeel |
Lasten |
Baten |
Saldo |
test |
test |
test |
test |
test |
test |
Bestuur en ondersteuning |
3.122 |
471 |
-2.651 |
||||||
Veiligheid |
1.670 |
79 |
-1.591 |
||||||
Verkeer, vervoer en waterstaat |
2.950 |
102 |
-2.848 |
||||||
Economie |
199 |
374 |
175 |
||||||
Onderwijs |
1.444 |
398 |
-1.046 |
||||||
Sport, cultuur en educatie |
4.937 |
1.202 |
-3.735 |
||||||
Sociaal domein |
18.917 |
3.824 |
-15.093 |
||||||
Volksgezondheid en milieu |
4.845 |
4.310 |
-535 |
||||||
Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
3.094 |
1.680 |
-1.414 |
||||||
Totaal van de taakvelden |
41.178 |
12.440 |
-28.738 |
||||||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen |
348 |
37.571 |
37.223 |
||||||
Overzicht overhead |
8.041 |
114 |
-7.927 |
||||||
Bedrag heffing vennootschapsbelasting |
0 |
0 |
0 |
||||||
Bedrag voor onvoorzien |
215 |
0 |
-215 |
||||||
Subtotaal taakvelden (incl. algemene dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien) |
49.782 |
50.125 |
343 |
||||||
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves |
742 |
398 |
-344 |
||||||
afrondingsverschil |
1 |
1 |
|||||||
Geraamd resultaat |
50.524 |
50.523 |
0 |
||||||
Incidentele baten en lasten |
-676 |
177 |
853 |
||||||
Structureel begrotingssaldo (positief saldo) |
853 |
||||||||
Overzicht incidentele baten en lasten per programma
Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - Overzicht incidentele baten en lasten per programmaOmschrijving |
Taakveld
2026 |
Reserve
2026 |
Taakveld
2027 |
Reserve
2027 |
Taakveld
2028 |
Reserve
2028 |
Taakveld
2029 |
Reserve
2029 |
|||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Digitaliseren archief burgerzaken |
45.000 |
||||||||||
Totaal bestuur en ondersteuning |
- |
- |
45.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Totaal Veiligheid |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
samenwerking bereikbaarheidsagenda ZOB |
53.500 |
53.500 |
53.500 |
53.500 |
33.909 |
33.909 |
|||||
samenwerking KTM A2 |
50.000 |
41.439 |
75.000 |
41.439 |
92.000 |
41.439 |
92.000 |
149.502 |
|||
onttrekking reserve bruggen |
132.000 |
132.000 |
30.000 |
30.000 |
194.000 |
194.000 |
62.000 |
62.000 |
|||
storting in reserve bruggen |
150.000 |
150.000 |
150.000 |
150.000 |
|||||||
onttrekking KDR bruggen |
5.657 |
5.657 |
5.657 |
5.657 |
20.824 |
20.824 |
20.824 |
20.824 |
|||
Totaal verkeer, vervoer en waterstaat |
391.157 |
232.596 |
314.157 |
130.596 |
490.733 |
290.172 |
324.824 |
232.326 |
|||
regionaal programma Storm |
13.310 |
||||||||||
Tijdelijke huisvesting nieuwbouw de Meent |
210.000 |
||||||||||
Totaal Onderwijs |
13.310 |
- |
- |
- |
- |
- |
210.000 |
||||
subsidie bibliotheek |
100.000 |
||||||||||
nieuwe vangkraal Diepenvoorde |
22.000 |
||||||||||
Totaal sport, cultuur en recreatie |
122.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
storting in reserve SD |
260.000 |
270.000 |
270.000 |
270.000 |
|||||||
Totaal sociaal domein |
260.000 |
- |
270.000 |
- |
270.000 |
- |
270.000 |
- |
|||
Totaal volksgezondheid en milieu |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
externe advieskosten visie noordrand Waalre |
50.000 |
50.000 |
|||||||||
Totaal RO en stedelijke vernieuwing |
50.000 |
- |
50.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Totaal algemene dekking |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
eenmalig aanvullend budget inhuur |
250.000 |
||||||||||
AI |
100.000 |
||||||||||
Totaal overhead |
250.000 |
- |
100.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Totaal alle programma's |
1.086.467 |
232.596 |
779.157 |
130.596 |
760.733 |
290.172 |
804.824 |
232.326 |
|||
Toelichting overzicht incidentele baten en lasten per programma
Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - Toelichting overzicht incidentele baten en lasten per programma- Digitaliseren archief burgerzaken
Om ook voor de langere termijn die akten van de burgerlijke stand zeker te stellen en te beschermen tegen inktvraat dienen deze gedigitaliseerd te worden - Samenwerking bereikbaarheidsagenda ZOB
Tot en met 2028 zijn we verplicht een bijdrage te betalen voor administratieve lasten en projecten. Voor het totaal van deze kosten is de reserve bereikbaarheidsagenda ZOB gevormd. De jaarlijkse kosten worden gedekt uit deze reserve. - Samenwerking KTM A2
- Regionaal is afgesproken dat de regiogemeenten bijdragen doen voor regionale projecten
- overboeken reserve bruggen naar KDR bruggen
- Voor de dekking van de afschrijvingslasten van de jaarlijkse kosten voor het herstellen van bruggen wordt een deel van de reserve bruggen omgezet in een kapitaaldekkingsreserve bruggen. Uit deze reserve wordt jaarlijks een bedrag onttrokken ter dekking van de afschrijvingslasten
- Storting in reserve bruggen
- Jaarlijks wordt er een bedrag in de reserve bruggen gestort
- Onttrekking KDR bruggen
- Dit is de kapitaaldekkingsreserve bruggen waaruit jaarlijks de bijdrage aan de exploitatie wordt geboekt ter dekking van de afschrijvingslasten.
- Regionaal programma Storm
In 2026 wordt eenmalig budget beschikbaar gesteld voor het project Storm. In de regio Oost-Brabant is een samenwerking ontwikkeld waarbij scholen, GGD, jeugd- hulpverlening, GGZ en gemeenten signalen van somberheid bij jongeren snel op kunnen pikken en aanpakken. De STORM-aanpak is een gezamenlijk (preventie)programma dat de ontwikkeling van een positief zelfbeeld, weerbaarheid en veerkracht onder jongeren stimuleert. - Tijdelijke huisvesting nieuwbouw de Meent
- Ter overbruggen van de vervanging/bouw van de school de Meent is tijdelijke huisvesting nodig.
- Subsidie bibliotheek
- Via de algemene uitkering gemeentefonds wordt eenmalig een bijdrage gegeven voor het versterken van het lokale bibliotheekstelsel. In 2026 wordt eenmalig 100.000 opgenomen als uitgave.
- Nieuwe vangkraal Diepenvoorde
- In Diepenvoorde dient de vangkraal vervangen te worden.
- Storting in reserve Sociaal Domein
- Bij de 1e begrotingswijziging 2025 is besloten om jaarlijks de extra middelen uit de uitkering gemeentefonds te storten/reserveren in de reserve sociaal domein.
- Externe advieskosten visie noordrand Waalre
- Hiervoor is nodig een werkbudget voor noodzakelijke, technische onderzoeken.
- Eenmalig aanvullend budget inhuur
- In verband met de krapte op de arbeidsmarkt wordt er eenmalig extra budget toegevoegd voor de inhuur op moeilijk in te vullen vacatures.
- A.I.
- Het is onvermijdelijk dat AI de komende periode een grotere rol in de bedrijfsvoering gaat spelen. Er is in 2027 incidenteel geld nodig om de implementatie hiervan goed te laten verlopen.
Overzicht begrotingssaldo vóór en na verrekening incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - Overzicht begrotingssaldo vóór en na verrekening incidentele baten en lastenEen positief saldo is een overschot op de begroting
Onderdeel |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begrotingssaldo |
- |
- |
- |
- |
test |
test |
test |
test |
Eenmalige lasten t.l.v. reserves |
241 |
164 |
341 |
175 |
||||
storting in de reserves |
410 |
420 |
420 |
420 |
||||
Eenmalige baten (onttrekking reserves) |
-233 |
-131 |
-290 |
-232 |
||||
Eenmalige lasten t.l.v. exploitatie |
435 |
195 |
- |
210 |
||||
Eenmalige baten t.g.v. exploitatie |
- |
- |
- |
- |
||||
Saldo zonder incidentele baten en lasten |
853 |
648 |
471 |
573 |
||||
Overzicht structurele onttrekkingen
Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - Overzicht structurele onttrekkingenIn 2026 zijn structurele onttrekkingen begroot ter dekking van de afschrijving op activa aan de volgende reserves:
Omschrijving |
Taakveld
2026 |
Reserve
2026 |
Taakveld
2027 |
Reserve
2027 |
Taakveld
2028 |
Reserve
2028 |
Taakveld
2029 |
Reserve
2029 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
huisvesting gemeentewerf |
overhead |
-12.640 |
overhead |
-12.640 |
overhead |
-12.640 |
overhead |
-12.640 |
renovatie sporthallen |
5 |
-68.837 |
5 |
-68.837 |
5 |
-68.837 |
5 |
-68.837 |
renovatie brandweerkazerne |
1 |
-24.234 |
1 |
-24.234 |
1 |
-24.234 |
1 |
-24.234 |
buitensportaccommodatie sportpark Waalre |
5 |
-50.220 |
5 |
-50.220 |
5 |
-50.220 |
5 |
-50.220 |
t Hazzo |
5 |
-9.593 |
5 |
-9.593 |
5 |
-9.593 |
5 |
-9.593 |
bruggen |
2 |
- |
2 |
-5.657 |
2 |
-9.490 |
2 |
-9.500 |
Totaal structurele onttrekkingen ter dekking
van afschrijvingen |
-165.524 |
-171.181 |
-175.014 |
-175.024 |
Overzicht structurele stortingen aan reserves
Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2026 e.v. - Overzicht structurele stortingen aan reservesIn 2026 zijn structurele stortingen begroot ter dekking van de afschrijving van toekomstige investeringen aan de volgende reserves:
Omschrijving |
Taakveld
2026 |
Reserve
2026 |
Taakveld
2027 |
Reserve
2027 |
Taakveld
2028 |
Reserve
2028 |
Taakveld
2029 |
Reserve
2029 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
storting in reserve bruggen |
2 |
150.000 |
2 |
150.000 |
2 |
150.000 |
2 |
150.000 |
storting in reserve bereikbaarheidsagenda |
0 |
50.000 |
0 |
75.000 |
0 |
92.000 |
0 |
92.000 |
storting in reserve buitenonderhoud scholen |
4 |
59.000 |
4 |
59.000 |
4 |
59.000 |
4 |
59.000 |
storting in reserve Sociaal Domein |
6 |
260.000 |
6 |
270.000 |
6 |
270.000 |
6 |
270.000 |
Totaal structurele stortingen |
519.000 |
554.000 |
571.000 |
571.000 |
2.3 Geprognosticeerde balans
Terug naar navigatie - - 2.3 Geprognosticeerde balansDe (verplichte) geprognosticeerde balans geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de bezittingen en de schulden van de gemeente.
ACTIVA |
1-1-2025 |
1-1-2026 |
1-1-2027 |
1-1-2028 |
1-1-2029 |
1-1-2030 |
|---|---|---|---|---|---|---|
Immateriële vaste activa |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Materiële vaste activa |
53.485.337 |
63.309.731 |
66.395.660 |
67.797.769 |
79.914.500 |
90.467.959 |
kredieten doorschuiven naar volgend jaar |
- |
-2.000.000 |
-2.000.000 |
-2.000.000 |
-2.000.000 |
-2.000.000 |
Financiële vaste activa |
838.529 |
746.261 |
658.992 |
571.723 |
489.454 |
407.186 |
Totaal vaste activa |
54.323.866 |
62.055.992 |
65.054.652 |
66.369.492 |
78.403.954 |
88.875.145 |
Onderhanden werk |
5.140.544 |
5.472.626 |
5.527.362 |
5.582.079 |
5.636.805 |
5.691.531 |
Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar |
3.060.298 |
3.060.298 |
3.060.298 |
3.060.298 |
3.060.298 |
3.060.298 |
Liquide middelen |
65.833 |
65.833 |
65.833 |
65.833 |
65.833 |
65.833 |
Overlopende activa |
6.196.524 |
6.196.524 |
6.196.524 |
6.196.524 |
6.196.524 |
6.196.524 |
Totaal vlottende activa |
14.463.199 |
14.795.281 |
14.850.017 |
14.904.734 |
14.959.460 |
15.014.186 |
TOTAAL GENERAAL ACTIVA |
68.787.066 |
76.851.274 |
79.904.670 |
81.274.227 |
93.363.415 |
103.889.332 |
PASSIVA |
1-1-2025 |
1-1-2026 |
1-1-2027 |
1-1-2028 |
1-1-2029 |
1-1-2030 |
Eigen vermogen (reserves) |
13.483.924 |
13.078.083 |
13.421.869 |
14.221.141 |
14.680.551 |
15.189.926 |
onttrekking reserves doorschuiven naar volgend jaar |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Voorzieningen |
20.031.147 |
19.665.109 |
18.289.124 |
17.191.009 |
16.221.073 |
15.126.291 |
Vaste schulden > 1 jaar |
21.768.760 |
27.500.636 |
27.239.895 |
26.975.561 |
26.707.581 |
26.435.944 |
Totaal vaste passiva |
55.283.831 |
60.243.828 |
58.950.888 |
58.387.711 |
57.609.205 |
56.752.161 |
kasgeldlening |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Netto vlottende schulden < 1 jaar |
7.042.440 |
7.042.440 |
7.042.440 |
7.042.440 |
7.042.440 |
7.042.440 |
Overlopende passiva |
6.460.795 |
6.460.795 |
6.460.795 |
6.460.795 |
6.460.795 |
6.460.795 |
Totaal vlottende passiva |
13.503.236 |
13.503.236 |
13.503.236 |
13.503.236 |
13.503.236 |
13.503.236 |
TOTAAL GENERAAL PASSIVA |
68.787.066 |
73.747.063 |
72.454.123 |
71.890.946 |
71.112.440 |
70.255.396 |
raming financieringsbehoefte totaal |
0 |
3.104.211 |
7.450.547 |
9.383.281 |
22.250.975 |
33.633.936 |
TOTAAL GENERAAL PASSIVA |
68.787.066 |
76.851.274 |
79.904.670 |
81.274.227 |
93.363.415 |
103.889.332 |
2.4 Berekening EMU-saldo
Terug naar navigatie - - 2.4 Berekening EMU-saldoDe begroting van de Gemeente Waalre is opgesteld conform een (gemodificeerd) stelsel van baten en lasten.
Het EMU saldo gaat niet uit van baten en lasten, maar gaat uit van ontvangsten en uitgaven van de gemeente, berekend op transactiebasis en overeenkomstig de voorschriften van het Europese systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie. Als gevolg van Europese regelgeving mogen EU-lidstaten een begrotingstekort (EMU-saldo) hebben van maximaal 3% van het bruto binnenlands product (BBP). Aan dit maximale tekort van 3% hebben, naast de Rijksoverheid, ook de decentrale overheden een aandeel.
Zoals eerder aangegeven werkt de EMU-systematiek op een andere manier dan het (gemodificeerde) baten- en lastenstelsel dat de gemeenten hanteren. Investeringen tellen bijvoorbeeld niet mee in het stelsel van baten en lasten, er wordt uitgegaan van de kapitaallasten van de investeringen. Voor het EMU-saldo tellen de investeringen in een jaar echter wel mee. Bij een sluitende begroting kan een gemeente daardoor toch een negatief EMU-saldo hebben.
Nr. |
Omschrijving |
2025
Volgens realisatie tot en met juli 2025, aangevuld met raming resterende periode |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. |
Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) |
-406 |
384 |
799 |
479 |
509 |
|
2. |
Mutatie (im)materiële vaste activa |
6.497 |
7.825 |
3.086 |
1.402 |
12.117 |
|
3. |
Mutatie voorzieningen |
600 |
-1.376 |
-1.098 |
-970 |
-1.095 |
|
4. |
Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) |
332 |
54 |
55 |
55 |
55 |
|
5. |
Verwachte boekwinst/verlies bij de verkoop van financiële vaste activa en (im)materiële vaste activa, alsmede de afwaardering van financiële vaste activa |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Berekend EMU-saldo |
-6.635 |
-8.871 |
-3.440 |
-1.948 |
-12.758 |
||
bedragen * € 1.000 |
|||||||
2.5 Investeringsplannen 2026 -2029
Terug naar navigatie - - 2.5 Investeringsplannen 2026 -2029Jaar |
Prog. |
Omschrijving |
Investering |
Vervangings-
investering |
Termijn
afschrijving |
Afschrijving
vanaf |
Rente |
Bedrag
afschrijving |
|||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2026 |
0 |
vervanging website en intranet |
100.000 |
Ja |
5 jr |
2027 |
1.000 |
30.000 |
|||
2026 |
0 |
applicaties software 2026 |
150.000 |
Ja |
5 jr |
2027 |
1.500 |
30.000 |
|||
2026 |
2 |
wegenbeheersplan 2026 |
527.774 |
Nee |
30 jr |
2027 |
5.278 |
17.592 |
|||
2026 |
2 |
onderhoud bruggen 2026 |
132.000 |
Ja |
30 jr |
2027 |
1.320 |
4.400 |
|||
2026 |
2 |
bijdrage Gestelsestraat zuid |
542.000 |
Ja |
50 jr |
2027 |
5.420 |
10.840 |
|||
2026 |
4 |
voorbereiding nieuwbouw de Meent |
682.600 |
Ja |
40 jr |
2030 |
6.826 |
17.065 |
|||
2026 |
5 |
vervangingsprogramma groen en bomen |
600.000 |
Ja |
15 jr |
2029 |
6.000 |
40.000 |
|||
2026 |
7 |
GRP 2026 |
11.316 |
Ja |
50 jr |
2027 |
113 |
226 |
|||
2027 |
0 |
applicaties software 2027 |
150.000 |
Ja |
5 jr |
2028 |
1.500 |
30.000 |
|||
2027 |
2 |
wegenbeheersplan 2027 |
1.350.000 |
Nee |
30 jr |
2028 |
13.500 |
45.000 |
|||
2027 |
2 |
Bijdrage de Bus / Driehoek |
1.000.000 |
Ja |
50 jr |
2028 |
10.000 |
20.000 |
|||
2027 |
5 |
Vervangen hoofdveld RKVV Waalre |
90.000 |
Ja |
15 jr |
2028 |
900 |
6.000 |
|||
2027 |
7 |
GRP 2027 |
615.679 |
Ja |
50 jr |
2028 |
6.157 |
12.314 |
|||
2028 |
0 |
applicaties software 2028 |
150.000 |
Ja |
5 jr |
2029 |
1.500 |
30.000 |
|||
2028 |
0 |
koffieautomaten 1e verdieping |
30.000 |
Ja |
10 jr |
2029 |
300 |
3.000 |
|||
2028 |
2 |
wegenbeheersplan 2028 |
1.200.000 |
Nee |
30 jr |
2029 |
12.000 |
40.000 |
|||
2028 |
2 |
onderhoud bruggen 2028 |
194.000 |
Ja |
30 jr |
2031 |
1.940 |
6.467 |
|||
2028 |
4 |
IHP nieuwbouw school Waalre-Noord |
6.929.000 |
Nee |
40 jr |
2030 |
69.290 |
173.225 |
|||
2028 |
4 |
aankoop grond nieuwbouw Waalre-Noord |
1.045.000 |
Nee |
10.450 |
||||||
2028 |
7 |
GRP 2028 |
4.036.191 |
Ja |
50 jr |
2029 |
40.362 |
80.724 |
|||
2029 |
0 |
vervanging applicaties software 2029 |
150.000 |
Ja |
5 jr |
2030 |
1.500 |
30.000 |
|||
2029 |
2 |
wegenbeheersplan 2029 |
1.200.000 |
Nee |
30 jr |
2030 |
12.000 |
40.000 |
|||
2029 |
2 |
onderhoud bruggen 2029 |
62.000 |
Ja |
30 jr |
2031 |
620 |
2.067 |
|||
2029 |
4 |
nieuwbouw school de Meent |
7.171.400 |
Nee |
40 jr |
2031 |
71.714 |
179.285 |
|||
2029 |
4 |
nieuwbouw Waalre-Noord 1e inrichting |
800.000 |
Nee |
15 jr |
2030 |
8.000 |
53.333 |
|||
2029 |
5 |
Aanleg kunstgrasveld 2029 |
412.500 |
Ja |
15 jr |
2030 |
4.125 |
27.500 |
|||
2029 |
7 |
GRP 2029 |
4.036.191 |
Ja |
50 jr |
2030 |
40.362 |
80.724 |
|||
2. 6 Overzicht reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - - 2. 6 Overzicht reserves en voorzieningenOmschrijving reserves |
Stand per 1-1-2026 |
T.l.v. exploitatie |
T.g.v. exploitatie |
T.g.v. expl. Afschrijving |
Stand per 31-12-2026 |
||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bufferreserve |
5.000.000 |
149.906 |
- |
- |
5.149.906 |
||||
Vrij besteedbaar |
2.808.789 |
- |
- |
- |
2.808.789 |
||||
Grondexploitatie |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
Sociaal domein |
45.867 |
260.000 |
- |
- |
305.867 |
||||
Algemene reserves |
7.854.656 |
409.906 |
- |
- |
8.264.562 |
||||
Openbare ruimte en bruggen |
667.905 |
150.000 |
132.000 |
- |
685.905 |
||||
Wettelijke bepalingen |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
Regionaal fonds |
730.475 |
- |
- |
- |
730.475 |
||||
Lokaal fonds |
650.570 |
- |
- |
- |
650.570 |
||||
Sociale woningbouw |
146.900 |
- |
- |
- |
146.900 |
||||
Landschappelijke kwaliteiten |
362.106 |
- |
- |
- |
362.106 |
||||
Kapitaaldekkingsreserve huisvesting gemeentewerf |
164.320 |
- |
- |
12.640 |
151.680 |
||||
Kapitaaldekkingsreserve renovatie sporthallen |
413.022 |
- |
- |
68.837 |
344.185 |
||||
Kapitaaldekkiingsreserve renovatie brandweerkazerne |
533.148 |
- |
- |
24.234 |
508.914 |
||||
Kapitaaldekkingsreserve buitensportacc.sportpark Waalre |
834.340 |
- |
- |
50.220 |
784.120 |
||||
Kapitaaldekkingsreserve 't Hazzo |
345.355 |
- |
- |
9.593 |
335.762 |
||||
Kapitaaldekkingsreserve bruggen |
57.000 |
132.000 |
- |
5.657 |
183.343 |
||||
Buitenonderhoud schoolgebouwen |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
Aandelen bouwfonds |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
Reserve bereikbaarheidsagenda |
318.286 |
50.000 |
94.939 |
- |
273.347 |
||||
Reserve riolering |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
Reserve overlopende posten |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
Overige bestemmingsreserves |
5.223.427 |
332.000 |
226.939 |
171.181 |
5.157.307 |
||||
Totaal reserves |
13.078.083 |
741.906 |
226.939 |
171.181 |
13.421.869 |
||||
Voorzieningen
Terug naar navigatie - 2. 6 Overzicht reserves en voorzieningen - VoorzieningenOmschrijving voorzieningen |
Stand per
01-01-2026 |
voorziening
obv CW |
Toevinging
rente |
Toevoeging
exploitatie en derden |
uitgaven |
Stand per
31-12-2026 |
|---|---|---|---|---|---|---|
Voorziening personele verplichtingen (cw) |
4.451.526 |
2,598% |
103.498 |
40.000 |
320.300 |
4.274.724 |
Voorziening verlofsparen |
567.169 |
0% |
- |
- |
- |
567.169 |
Voorziening Attero |
- |
0% |
- |
- |
- |
- |
Verliesvoorziening GREX (in balans -/- op voorraden) |
332.081 |
0% |
- |
- |
- |
332.081 |
Totaal voorzieningen verplichtingen en verliezen |
5.350.776 |
103.498 |
40.000 |
320.300 |
5.173.974 |
|
Voorziening onderhoud gem. gebouwen |
1.035.492 |
0% |
- |
260.555 |
407.116 |
888.931 |
Voorziening rationeel wegbeheer |
- |
0% |
- |
- |
- |
- |
Totaal voorzieningen gelijkmatige verdeling kosten |
1.035.492 |
- |
260.555 |
407.116 |
888.931 |
|
Voorzieningen middelen derden |
||||||
Voorziening vervanging riolering (cw) |
13.277.841 |
0% |
- |
- |
1.051.622 |
12.226.219 |
Voorziening afvalstoffenheffing (cw) |
- |
0% |
- |
- |
- |
- |
Totaal voorzieningen middelen derden |
13.277.841 |
- |
- |
1.051.622 |
12.226.219 |
|
Totaal voorzieningen |
19.664.109 |
103.498 |
300.555 |
1.779.038 |
18.289.124 |
|
Totaal reserves en voorzieningen |
31.357.589 |
103.498 |
1.350.096 |
2.732.497 |
31.710.993 |
|
2.7 Toelichting mutaties reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - - 2.7 Toelichting mutaties reserves en voorzieningenReserves: |
123 |
|||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemene bufferreserve |
||||||||||||
De reserve dient als buffer voor financiële tegenvallers. Er bestaan geen provinciale of landelijke normen voor de minimale hoogte van de algemene reserve. |
||||||||||||
Stand 31 december 2024 |
5.000.000 |
|||||||||||
Storting 2024 |
- |
|||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
5.000.000 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 |
- |
|||||||||||
Stortingen 2025 |
- |
|||||||||||
- |
||||||||||||
Stand 31 december 2025 |
5.000.000 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2026 |
- |
|||||||||||
Stortingen 2026 Begrotingsresultaat 2026 |
149.906 |
|||||||||||
149.906 |
||||||||||||
Stand 31 december 2026 |
5.149.906 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2027 |
- |
|||||||||||
Stortingen 2027 Begrotingsresultaat 2027 |
570.392 |
|||||||||||
570.392 |
||||||||||||
Stand 31 december 2027 |
5.720.298 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2028 |
- |
|||||||||||
Stortingen 2028 Begrotingsresultaat 2028 |
228.697 |
|||||||||||
228.697 |
||||||||||||
Stand 31 december 2028 |
5.948.995 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2029 |
- |
|||||||||||
Stortingen 2029 Begrotingsresultaat 2029 |
333.225 |
|||||||||||
333.225 |
||||||||||||
Stand 31 december 2029 |
6.282.220 |
|||||||||||
Algemene reserve vrij besteedbaar |
||||||||||||
Deze reserve dient voor de dekking van diverse voorkomende uitgaven, waarvoor geen specifieke afzonderlijke reserves zijn gevormd. Een aanwending vindt onder meer plaats voor exploitatie-uitgaven met een eenmalig karakter. |
||||||||||||
Stand 31 december 2024 |
1.444.231 |
|||||||||||
Ontrekking 2024 |
- |
|||||||||||
Storting 2024 resultaat 2024 |
1.429.633 |
|||||||||||
1.429.633 |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
2.873.864 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
Overboeking krediet implementatie omgevingswet |
58.075 |
|||||||||||
Advisering beperking reservevorming verenigingen |
7.000 |
|||||||||||
65.075 |
||||||||||||
Stortingen 2025 |
- |
|||||||||||
65.075 |
||||||||||||
Stortingen 2026 t/m 2029 |
- |
|||||||||||
Onttrekkingen 2026 t/m 2029 |
- |
|||||||||||
- |
||||||||||||
Stand 31 december 2029 |
65.075 |
|||||||||||
Algemene reserve grondexploitatie |
||||||||||||
De algemene reserve voor grondexploitatie heeft als functie het vormen van een buffer voor financiele tegenvallers in relatie tot de grondexploitatiegebieden. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
- |
|||||||||||
Stortingen 2025 t/m 2029 |
- |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 t/m 2029 |
- |
|||||||||||
- |
||||||||||||
Stand 31 december 2029 |
- |
|||||||||||
Algemene reserve sociaal domein |
||||||||||||
Het afdekken van kosten voortvloeiende uit redelijkerwijs niet in te schatten risico's op het brede terrein van het sociaal domein |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
56.867 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
Begroting Veilig Thuis 2025-2026 |
11.000 |
|||||||||||
-11.000 |
||||||||||||
Stortingen 2025 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
45.867 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2026 |
- |
|||||||||||
Stortingen 2026 |
- |
|||||||||||
Gemeentefonds (september circulaire) |
260.000 |
|||||||||||
260.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2026 |
305.867 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2027 |
- |
|||||||||||
Stortingen 2027 |
- |
|||||||||||
Gemeentefonds (september circulaire) |
270.000 |
|||||||||||
270.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2027 |
575.867 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2028 |
- |
|||||||||||
Stortingen 2028 |
- |
|||||||||||
Gemeentefonds (september circulaire) |
270.000 |
|||||||||||
270.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2028 |
845.867 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2029 |
- |
|||||||||||
Stortingen 2029 |
- |
|||||||||||
Gemeentefonds (september circulaire) |
270.000 |
|||||||||||
270.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2029 |
1.115.867 |
|||||||||||
Reserve openbare ruimte en bruggen |
||||||||||||
Om de kosten van het beheer openbare ruimte en bruggen te dekken |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
544.905 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
Storting in kapitaaldekkingsreserve (KDR) bruggen |
57.000 |
|||||||||||
57.000 |
||||||||||||
Stortingen 2025 |
180.000 |
|||||||||||
180.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2025 |
667.905 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2026 |
||||||||||||
Storting in KDR bruggen |
132.000 |
|||||||||||
132.000 |
||||||||||||
Stortingen 2026 |
150.000 |
|||||||||||
150.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2026 |
685.905 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2027 |
||||||||||||
Storting in KDR bruggen |
30.000 |
|||||||||||
-30.000 |
||||||||||||
Stortingen 2027 |
150.000 |
|||||||||||
150.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2027 |
805.905 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2028 |
||||||||||||
Storting in KDR bruggen |
194.000 |
|||||||||||
194.000 |
||||||||||||
stortingen 2028 |
150.000 |
|||||||||||
150.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2028 |
761.905 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2029 |
||||||||||||
Storting in KDR bruggen |
62.000 |
|||||||||||
-62.000 |
||||||||||||
Stortingen 2029 |
150.000 |
|||||||||||
150.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2029 |
849.905 |
|||||||||||
Kapitaaldekkingsreserve bruggen |
||||||||||||
Om de afschrijvingskosten van bruggen te dekken |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
- |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 |
- |
|||||||||||
Storting vanuit reserve openb.ruimte en bruggen |
57.000 |
|||||||||||
57.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2025 |
57.000 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2026 |
||||||||||||
Afschrijving bruggen |
5.657 |
|||||||||||
-5.657 |
||||||||||||
Stortingen 2026 |
||||||||||||
132.000 |
||||||||||||
132.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2026 |
183.343 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2027 |
||||||||||||
Afschrijving bruggen |
5.657 |
|||||||||||
-5.657 |
||||||||||||
Stortingen 2027 |
||||||||||||
30.000 |
||||||||||||
30.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2027 |
207.686 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2028 |
||||||||||||
Afschrijving bruggen |
20.824 |
|||||||||||
-20.824 |
||||||||||||
Stortingen 2028 |
||||||||||||
194.000 |
||||||||||||
194.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2028 |
380.862 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2029 |
||||||||||||
Afschrijving bruggen |
20.824 |
|||||||||||
-20.824 |
||||||||||||
Stortingen 2029 |
||||||||||||
62.000 |
||||||||||||
62.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2029 |
422.038 |
|||||||||||
Reserve wettelijke bepalingen |
||||||||||||
Om de kosten als gevolg van rijksbeleid te financieren. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
15.817 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
vrijval |
-15.817 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
- |
|||||||||||
Reserve regionaal fonds |
||||||||||||
Kwalitatieve investeringen: regiofonds |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
767.971 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
Krediet ontwikkelfonds werklocaties |
-37.496 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
730.475 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2026 t/m 2029 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
730.475 |
|||||||||||
Reserve lokaal fonds |
||||||||||||
Kwalitatieve investeringen: Lokaal fonds |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
650.570 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 t/m 2029 |
- |
|||||||||||
Stortingen 2025 t/m 2029 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
650.570 |
|||||||||||
Reserve sociale woningbouw |
||||||||||||
fonds sociale woningbouw |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
146.900 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 t/m 2029 |
- |
|||||||||||
Stortingen 2025 t/m 2029 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
146.900 |
|||||||||||
Reserve landschappelijke kwaliteiten |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
362.106 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 t/m 2029 |
- |
|||||||||||
Stortingen 2025 t/m 2029 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
362.106 |
|||||||||||
Reserve huisvesting gemeentewerf |
||||||||||||
Deze reserve dient ter dekking van de afschrijvingslasten van de in 1997 gerealiseerde gemeentewerf. Oorspronkelijk niveau van de reserve is gebaseerd op het totaal van de afschrijvingslasten van de investering over de afschrijvingsperiode van 40 jaren (t/m 2038). |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
176.960 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
Afschrijving gemeentewerf |
-12.640 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
164.320 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2026 |
||||||||||||
Afschrijving gemeentewerf |
-12.640 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
151.680 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2027 |
||||||||||||
Afschrijving gemeentewerf |
-12.640 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
139.040 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2028 |
||||||||||||
Afschrijving gemeentewerf |
-12.640 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
126.400 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2029 |
||||||||||||
Afschrijving gemeentewerf |
-12.640 |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
113.760 |
|||||||||||
Reserve renovatie sporthallen |
||||||||||||
Doel van de reserve is om de kosten voor de renovatie van de sporthallen te financieren. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
481.859 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-68.837 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
413.022 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2026 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-68.837 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
344.185 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2027 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-68.837 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
275.348 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2028 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-68.837 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
206.511 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2028 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-68.837 |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
137.674 |
|||||||||||
Reserve renovatie brandweerkazerne |
||||||||||||
Doel is de financiering van de kapitaallasten t.b.v. de renovatie brandweerkazerne. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
557.382 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-24.234 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
533.148 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2026 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-24.234 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
508.914 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2027 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-24.234 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
484.680 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2028 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-24.234 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
460.446 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2029 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-24.234 |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
436.212 |
|||||||||||
Reserve buitensportaccomodatie sportpark Waalre |
||||||||||||
Doel van de reserve is om de kosten van de buitensportaccommodatie te financieren. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
884.560 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-50.220 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
834.340 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2026 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-50.220 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
784.120 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2027 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-50.220 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
733.900 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2028 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-50.220 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
683.680 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2029 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-50.220 |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
633.460 |
|||||||||||
Reserve verduurzaming 't Hazzo |
||||||||||||
Doel van de reserve is om de kosten van de verduurzaming 't Hazzo te financieren. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
354.948 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-9.593 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
345.355 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2026 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-9.593 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
335.762 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2027 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-9.593 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
326.169 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2028 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-9.593 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
316.576 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2029 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-9.593 |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
306.983 |
|||||||||||
Reserve buitenonderhoud schoolgebouwen |
||||||||||||
Reserve dient ter dekking kosten buitenonderhoud. Betreft overheveling van voorziening naar reserve omdat het onderhoudsplan niet is geactualiseerd i.v.m. huurconstructie nieuwbouw Brede School Ekenrooi en doordecentralisatie onderhoud overige scholen. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
- |
|||||||||||
Storting 2025 t/m 2029 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
- |
|||||||||||
Reserve aandelen bouwfonds |
||||||||||||
De vordering op de BNG van jaarlijks € 117.521 tot en met 2020 is in 2013 geheel ten gunste van de exploitatie geboekt. Bij de jaarstukken 2013 heeft Waalre dit totaalbedrag 822.646 in de reserve Bouwfonds gestort. De jaarlijkse onttrekking neemt af. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
11.604 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
beschikking t.g.v. de exploitatie |
-11.604 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
- |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 t/m 2029 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
- |
|||||||||||
Reserve Bereikbaarheidsagenda |
||||||||||||
De reserve is gevormd t.b.v. de samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost Brabant 2017-2030. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
374.410 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda |
-81.124 |
|||||||||||
Storting 2025 |
25.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
318.286 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2026 |
||||||||||||
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda |
-94.939 |
|||||||||||
Storting 2026 |
50.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
273.347 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2027 |
||||||||||||
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda |
-94.939 |
|||||||||||
Storting 2027 |
75.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
253.408 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2028 |
||||||||||||
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda |
-94.939 |
|||||||||||
Storting 2028 |
92.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
250.469 |
|||||||||||
Onttrekkingen 2029 |
||||||||||||
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda |
-149.502 |
|||||||||||
Storting 2029 |
92.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
192.967 |
|||||||||||
Reserve riolering |
||||||||||||
De reserve is gevormd door overschotten in de betreffende dienstjaren t.o.v. het vastgestelde Programma Water, Klimaat en Riolering |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
- |
|||||||||||
Stortingen 2025 t/m 2029 |
||||||||||||
Stand 31 december 2029 |
- |
|||||||||||
Reserve overlopende posten |
||||||||||||
De reserve is gevormd om overschotten in het dienstjaar weaar verplichtingen tegenover te staan over te boeken naar het volgende dienstjaar |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
223.200 |
|||||||||||
Ontrekkingen 2025 |
223.200- |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
- |
|||||||||||
Onttrekkingen 2025 t/m 2029 |
- |
|||||||||||
Stortingen 2025 t/m 2029 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
- |
|||||||||||
VOORZIENINGEN |
||||||||||||
Voorziening personele verplichtingen |
||||||||||||
De voorziening is gevormd t.b.v. het verrichten van de jaarlijkse uitkeringen aan voormalig personeel i.v.m. wachtgeldverplichtingen en uitkeringen/pensioenen aan gewezen wethouders. Het niveau van de voorziening is gerelateerd aan thans voorkomende aanspraken en is vanaf de jaarrekening 2015 berekend volgens de contante waarde. De bespaarde rente wordt aan de voorziening toegevoegd. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
4.404.257 |
|||||||||||
Rentetoevoeging 2024 |
102.399 |
|||||||||||
Toevoegingen 2024 |
257.531 |
|||||||||||
onttrekkingen 2024 |
-312.661 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
4.451.526 |
|||||||||||
RenteToevoeging 2026 |
103.498 |
|||||||||||
Toevoegingen 2026 |
40.000 |
|||||||||||
onttrekkingen 2026 |
-320.300 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
4.274.724 |
|||||||||||
RenteToevoeging 2027 |
99.387 |
|||||||||||
Toevoegingen 2027 |
40.000 |
|||||||||||
onttrekkingen 2027 |
-285.339 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
4.128.772 |
|||||||||||
RenteToevoeging 2028 |
95.994 |
|||||||||||
Toevoegingen 2028 |
40.000 |
|||||||||||
onttrekkingen 2028 |
-219.338 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
4.045.428 |
|||||||||||
RenteToevoeging 2029 |
94.056 |
|||||||||||
Toevoegingen 2029 |
40.000 |
|||||||||||
onttrekkingen 2029 |
-219.338 |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
3.960.146 |
|||||||||||
Voorziening verlof sparen |
||||||||||||
Voorziening dekt spaarverlof medewerkers |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
567.169 |
|||||||||||
Toevoegingen/onttrekkingen 2025-2029 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
567.169 |
|||||||||||
Voorziening Attero |
||||||||||||
Voorziening dekt geraamde bijdrage Attero kwestie |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
- |
|||||||||||
Voorziening verliezen Bouwgrondexploitatie (BGE) |
||||||||||||
Voorziening dekt geraamd verlies van complex 't Hazzo Trolliuslaan, Hoeveland en de Bleeck |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
332.081 |
|||||||||||
Toevoegingen/onttrekkingen 2025-2029 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
332.081 |
|||||||||||
Voorziening onderhoud gemeentegebouwen |
||||||||||||
Voorziening is gevormd t.b.v. het planmatig onderhoud aan de gemeentegebouwen (muv gemeentehuis). O.b.v. het onderhoudsplan worden te verwachten jaarlijkse uitgaven voor groot onderhoud voor de komende 10 jaren begroot. De jaarlijkse storting in de voorziening is berekend op een gemiddeld jaarlijks benodigd bedrag . Het beheersplan voor onderhoud omvat zowel buiten- als binnenonderhoud. Niveau van de voorziening is berekend o.b.v. contante waarde, daarom wordt bespaarde rente aan voorziening toegevoegd. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2025 |
1.018.933 |
|||||||||||
Uitgaven groot onderhoud 2025 |
-224.451 |
|||||||||||
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
241.010 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
1.035.492 |
|||||||||||
Uitgaven groot onderhoud 2026 |
-407.116 |
|||||||||||
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
260.555 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
888.931 |
|||||||||||
Uitgaven groot onderhoud 2027 |
-280.321 |
|||||||||||
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
260.555 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
869.165 |
|||||||||||
Uitgaven groot onderhoud 2028 |
-250.403 |
|||||||||||
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
260.555 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
879.317 |
|||||||||||
Uitgaven groot onderhoud 2029 |
-336.984 |
|||||||||||
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
260.555 |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
802.888 |
|||||||||||
Voorziening vervanging riolering |
14.323.303 |
|||||||||||
De voorziening dient om jaarlijkse fluctuaties op het tarief rioolrechten tegen te gaan. Het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) omvat een 5-jaarlijkse periode en is gebaseerd op een gesloten financiering. Het verschil tussen de baten en lasten van de rioleringsactiviteiten komt tot uitdrukking in deze voorziening. Door deze systematiek kunnen de rioolrechten gedurende de planperiode van het vGRP constant gehouden worden. Deze voorziening is m.i.v. 2014 gevuld ivm verandering (reclassificatie vanuit reserve) in de BBV voorschriften. |
||||||||||||
Stand januari 2025 |
14.040.795 |
|||||||||||
Uitgaven |
-762.954 |
|||||||||||
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
- |
|||||||||||
Toevoegingen: |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
13.277.841 |
|||||||||||
Uitgaven |
-1.051.622 |
|||||||||||
Toevoegingen: |
- |
|||||||||||
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
12.226.219 |
|||||||||||
Uitgaven |
-932.397 |
|||||||||||
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
11.293.822 |
|||||||||||
Uitgaven |
-896.744 |
|||||||||||
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
10.397.078 |
|||||||||||
Uitgaven |
-933.071 |
|||||||||||
Toevoeging:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
9.464.007 |
|||||||||||
Egalisatievoorziening afvalstoffenheffing |
||||||||||||
Deze voorziening dient ter egalisatie van financiële ontwikkelingen m.b.t. de afvalstoffentaak. De afvalstoffenheffing is gebaseerd op kostendekkende tarieven. Evt. voor- en nadelige gevolgen zullen o.b.v. realisatie worden verrekend via het tarief afvalstoffenheffing. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2026 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2029 |
- |
|||||||||||