1. Overzicht van baten en lasten per taakveld
1.1 Totaaloverzicht van baten en lasten per taakveld
Terug naar navigatie - - 1.1 Totaaloverzicht van baten en lasten per taakveldUitgaven/inkomsten |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitgaven bestuur & ondersteuning |
3.485 |
3.122 |
3.164 |
3.085 |
3.036 |
||||
Uitgaven veiligheid |
1.619 |
1.670 |
1.719 |
1.744 |
1.752 |
||||
Uitgaven verkeer, vervoer en waterstaat |
2.866 |
2.950 |
3.126 |
3.179 |
3.337 |
||||
Uitgaven economie |
204 |
199 |
198 |
198 |
197 |
||||
Uitgaven onderwijs |
1.377 |
1.444 |
1.398 |
1.349 |
1.597 |
||||
Uitgaven sport, cultuur en recreatie |
4.854 |
4.937 |
4.730 |
4.747 |
4.712 |
||||
Uitgaven sociaal domein |
18.793 |
18.917 |
18.810 |
18.792 |
18.732 |
||||
Uitgaven volksgezondheid en milieu |
5.776 |
4.845 |
4.891 |
4.962 |
5.039 |
||||
Uitgaven ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
5.810 |
3.094 |
3.094 |
3.044 |
3.044 |
||||
Totaal uitgaven exclusief mutaties reserves |
44.784 |
41.178 |
41.130 |
41.100 |
41.446 |
||||
Inkomsten bestuur & ondersteuning |
800 |
471 |
515 |
476 |
340 |
||||
Inkomsten veiligheid |
77 |
79 |
79 |
79 |
79 |
||||
Inkomsten verkeer, vervoer en waterstaat |
55 |
102 |
83 |
83 |
83 |
||||
Inkomsten economie |
298 |
374 |
374 |
374 |
374 |
||||
Inkomsten onderwijs |
392 |
398 |
398 |
398 |
398 |
||||
Inkomsten sport, cultuur en recreatie |
1.266 |
1.202 |
1.177 |
1.177 |
1.166 |
||||
Inkomsten sociaal domein |
3.935 |
3.824 |
3.989 |
3.989 |
3.969 |
||||
Inkomsten volksgezondheid en milieu |
5.209 |
4.310 |
4.368 |
4.453 |
4.547 |
||||
Inkomsten ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
4.274 |
1.680 |
1.680 |
1.680 |
1.680 |
||||
Totaal inkomsten exclusief mutaties reserves |
16.306 |
12.440 |
12.663 |
12.709 |
12.636 |
||||
Totaal geraamd resultaat voor bestemming |
-28.478 |
-28.738 |
-28.467 |
-28.391 |
-28.810 |
||||
Totaal toevoegingen aan reserves |
205 |
742 |
1.095 |
935 |
907 |
||||
Totaal onttrekkingen uit reserves |
611 |
398 |
296 |
456 |
398 |
||||
Totaal resultaat na bestemming |
-28.072 |
-29.082 |
-29.266 |
-28.870 |
-29.319 |
||||
Algemene dekking lasten |
463 |
348 |
417 |
646 |
947 |
||||
Algemene dekking baten |
35.616 |
37.571 |
37.690 |
37.589 |
38.439 |
||||
Overhead lasten |
7.297 |
8.041 |
7.803 |
7.768 |
7.769 |
||||
Overhead baten |
125 |
114 |
110 |
110 |
110 |
||||
Onvoorzien lasten |
-92 |
215 |
315 |
415 |
515 |
||||
Afrondingsverschil |
-1 |
1 |
1 |
- |
1 |
||||
Totaal resultaat na Algemene dekking |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
1.2 Algemene dekking
Terug naar navigatie - - 1.2 Algemene dekkingAlgemene dekking
Terug naar navigatie - 1.2 Algemene dekking - Algemene dekkingVergelijking van de bijgestelde begroting 2025 met 2026 en meerjarig levert de volgende verschillen op:
Toelichting verschillen lasten:
0.5 Treasury (voordeel € 93.000)
- € 27.000 voordeel
- De te betalen rente voor aangegane geldleningen is lager.
- € 66.000
- In 2026 wordt er voor € 66.000 meer rentelasten toegerekend aan investeringen.
Toelichting meerjarenramingen:
- Als gevolg van het aantrekken van leningen voor de (grote) investeringen die de komende jaren op het programma staan stijgen de rentelasten.
0.64 belastingen overige (voordeel € 23.000)
- € 23.000 voordeel
- Lagere kosten voor de uitvoering Wet WOZ doordat minder bezwaarschriften worden verwacht.
Toelichting verschillen baten:
0.5 Treasury (nadeel € 3.000)
- Geen verschil van betekenis.
0.61 OZB woningen (voordeel € 564.000)
- € 564.000 voordeel
- Als gevolg van meer woningen en het verhogen van het tarief stijgen de opbrengsten.
0.62 OZB niet woningen ( voordeel € 95.000)
- € 95.000 voordeel
- Als gevolg van meer bedrijven en het verhogen van het tarief stijgen de opbrengsten.
0.7 Algemene uitkering
Jaarlijks verschijnen meestal drie circulaires. Mei geeft de vertaling van de Voorjaarsnota van de rijksoverheid, september van de vertaling van de Miljoenennota, december is op basis van de Najaarsnota en rondt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk af.
Tijdens het opmaken van deze begroting waren de gevolgen van de septembercirculaire nog niet bekend. Indien meer bekend is over de uitkomsten van de septembercirculaire gemeentefonds ontvangt u hierover een raadsinformatiebrief, voorafgaand aan de oordeelsvormende raadsvergadering van deze begroting. De gevolgen van deze septembercirculaire zullen wij als beslispunt meenemen als 1e begrotingswijziging 2026 van de vaststelling van deze begroting op 4 november 2025.
| Algemene uitkering | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
| meicirculaire gemeentefonds 2025 | 30.429 | 30.888 | 31.020 | 30.806 | 31.504 |
| Nabetaling van Ark gelden | 350 | ||||
| Hereiking gemeentefonds | --/ 270 | -/- 540 | |||
| Totaal | 30.429 | 31.238 | 31.002 |
30.536 |
30.964 |
| aanvulling meicirculaire nog op te nemen in tabel begroting 2025 (2e turap 2025) | 490 |
|
|||
| totaal 2025 volgens tabel | 29.940 |
|
0.8 overige baten en lasten
Wat niet op andere taakvelden thuis hoort wordt op dit taakveld verwerkt. Dit zijn hoofdzakelijk administratieve boekingen.
Algemene dekking
Terug naar navigatie - 1.2 Algemene dekking - Algemene dekking Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2024 |
Begroting 2025 per 01-07-2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
0.5 Treasury |
46 |
0 |
-93 |
-21 |
207 |
508 |
|
0.61 OZB woningen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
0.62 OZB niet-woningen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
0.64 Belastingen overig |
516 |
463 |
440 |
438 |
438 |
438 |
|
0.8 Overige baten en lasten |
35 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Lasten |
597 |
463 |
348 |
417 |
646 |
947 |
|
Baten |
|||||||
0.5 Treasury |
153 |
25 |
23 |
22 |
20 |
19 |
|
0.61 OZB woningen |
4.132 |
4.633 |
5.197 |
5.490 |
5.826 |
6.199 |
|
0.62 OZB niet-woningen |
904 |
1.015 |
1.110 |
1.156 |
1.204 |
1.255 |
|
0.64 Belastingen overig |
2 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds |
29.502 |
29.940 |
31.238 |
31.020 |
30.537 |
30.964 |
|
0.8 Overige baten en lasten |
-16 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Baten |
34.678 |
35.616 |
37.571 |
37.690 |
37.589 |
38.439 |
|
Gerealiseerd resultaat |
-34.080 |
-35.153 |
-37.223 |
-37.273 |
-36.944 |
-37.492 |
|
1.3 Overhead
Terug naar navigatie - - 1.3 OverheadOverhead
Terug naar navigatie - 1.3 Overhead - OverheadVergelijking van de bijgestelde begroting 2025 met 2026 en meerjarig levert de volgende verschillen op:
Toelichting verschillen lasten:
0.4 Overhead (nadeel € 744.000)
- Van het inhuurbudget van 2025 is bij de 1e turap 2025 € 207.000 overgeboekt naar andere salarisposten voor inhuur van personen
- In 2026 is het aanvullende inhuurbudget van € 67.000 eenmalig opgehoogd naar € 250.000. Nadeel €183.000
- De personeelskosten stijgen in 2026 met € 71.000
- Wachtgelden staat in 2026 minder op de begroting. Voordeel € 57.000
- Onderhoud, energielasten en verzekering Huis van Waalre stijgen samen met € 52.000
- in 2025 wordt er eenmalig € 10.000 extra uitgegeven voor het aanpassen van het meubilair. Voordeel 2026 € 10.000
- onderhoudscontract systeembeheer en software stijgt o.a. door indexeringen met € 166.000
- Door verschuivingen en indexeringen stijgen de salariskosten overhead met € 137.000
- Diverse kleine aanpassingen in de begroting samen € 5.000
Toelichting meerjarenramingen:
- In 2027 wordt € 100.000 opgenomen voor AI. Structureel wordt hiervoor vanaf 2028 € 36.000 opgenomen
- Vanaf 2027 vervalt het flexbudget voor de inhuur van € 250.000
- de kapitaallasten van automatisering dalen door afschrijvingen en stijgen door investeringen
Toelichting verschillen baten:
0.4 Overhead (nadeel € 10.000)
- Opbrengst WAZO gelden (Wet arbeid en zorg) voor € 40.000 in de begroting opgenomen
- Vergoeding wachtgelden oud-medewerkers van € 50.000 vervalt.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 1.3 Overhead - Wat mag het kosten? Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2024 |
Begroting 2025 per 01-07-2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
0.4 Overhead |
7.445 |
7.297 |
8.041 |
7.803 |
7.768 |
7.769 |
|
Baten |
|||||||
0.4 Overhead |
193 |
125 |
114 |
110 |
110 |
110 |
|
Gerealiseerd resultaat |
7.252 |
7.172 |
7.927 |
7.693 |
7.658 |
7.659 |
|
1.4 Vennootschapsbelasting
Terug naar navigatie - - 1.4 VennootschapsbelastingWat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 1.4 Vennootschapsbelasting - Wat mag het kosten? Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2024 |
Begroting 2025 per 01-07-2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) |
22 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Gerealiseerd resultaat |
22 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
1.5 Onvoorzien
Terug naar navigatie - - 1.5 OnvoorzienOnvoorzien
Terug naar navigatie - 1.5 Onvoorzien - OnvoorzienIn de begroting wordt jaarlijks een bedrag voor onvoorzien opgenomen. € 100.000 structureel onvoorzien en € 115.000 eenmalig onvoorzien.
Het bedrag in de kolom 2025 van -/- 92 is samen met het nadelige begrotingsresultaat van -/- € 352 en het saldo van de septembercirculaire 2024 (1e wijziging 2025)van -/- 11 het saldo van kolom 2025 in de 1e turap 2025. Nadeel 455.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 1.5 Onvoorzien - Wat mag het kosten? Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2024 |
Begroting 2025 per 01-07-2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
0.8 Overige baten en lasten |
0 |
-92 |
215 |
315 |
415 |
515 |
|
Gerealiseerd resultaat |
0 |
-92 |
215 |
315 |
415 |
515 |
|