08 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
8.1 Ruimtelijke ordening
Terug naar navigatie - - 8.1 Ruimtelijke ordeningOpstellen van een integrale ruimtelijke Visie Noordrand gemeente Waalre
Terug naar navigatie - - Opstellen van een integrale ruimtelijke Visie Noordrand gemeente WaalreInleiding Opstellen van een integrale ruimtelijke Visie Noordrand gemeente Waalre
Terug naar navigatie - Opstellen van een integrale ruimtelijke Visie Noordrand gemeente Waalre - Inleiding Opstellen van een integrale ruimtelijke Visie Noordrand gemeente WaalreAan de noordrand van de gemeente vragen een aantal samenhangende gebiedsontwikkelingen op het gebied van wonen en werken om een integrale, samenhangende visie. Deze gebiedsontwikkelingen hebben wij op hoofdlijnen al vastgelegd en ingekaderd in de Omgevingsvisie Waalre 2040. Nu komen we in de fase van verdere uitwerking en dat vraagt om een meer integrale benadering.
Concreet heeft de visievorming betrekking op:
- Ontwikkeling Ekenrooi-Noord (werken)
- Transformatie bedrijventerrein Voldijn (wonen/werken)
- Uitbreiding HighTechCampus-zuid (werken/wonen)
- Het gebied ten noorden van bedrijventerrein t Broek in Waalre-dorp (werken/wonen).
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Opstellen van een integrale ruimtelijke Visie Noordrand gemeente Waalre - Wat willen we bereiken?Vanuit Waalre komen tot een goed antwoord op onze rol in de regionale schaalsprong welke kan bijdragen aan extra en versnelde woningbouw alsook aan de economisch doorontwikkeling van Waalre en de Regio.
Terug naar navigatie - Opstellen van een integrale ruimtelijke Visie Noordrand gemeente Waalre - Wat willen we bereiken? - Vanuit Waalre komen tot een goed antwoord op onze rol in de regionale schaalsprong welke kan bijdragen aan extra en versnelde woningbouw alsook aan de economisch doorontwikkeling van Waalre en de Regio.Wij vinden integrale visievorming noodzakelijk, om als gemeente Waalre bij te dragen aan de regionale schaalsprong. Het kan leiden tot extra en versnelde woningbouw en bijdragen aan de verdere economische ontwikkeling van Waalre en de regio.
Samenwerking binnen het Stedelijke gebied Eindhoven en Metropoolregio Eindhoven (Brainport)
Terug naar navigatie - - Samenwerking binnen het Stedelijke gebied Eindhoven en Metropoolregio Eindhoven (Brainport)Inleiding Samenwerking binnen het Stedelijk gebied Eindhoven en Metropoolregio
Terug naar navigatie - Samenwerking binnen het Stedelijke gebied Eindhoven en Metropoolregio Eindhoven (Brainport) - Inleiding Samenwerking binnen het Stedelijk gebied Eindhoven en MetropoolregioOndernemers en inwoners profiteren in de Brainport-regio van een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving met een hoog voorzieningenniveau. We hebben een stabiele sociale basis en economie waarbij we welzijn en kwaliteit van de fysieke leefomgeving in het oog houden.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Samenwerking binnen het Stedelijke gebied Eindhoven en Metropoolregio Eindhoven (Brainport) - Wat willen we bereiken?De regio Zuidoost-Brabant wil haar positie als één van de best presterende regio’s van Nederland en één van de meest technologisch innovatieve regio’s van Europa behouden en versterken.
Terug naar navigatie - Samenwerking binnen het Stedelijke gebied Eindhoven en Metropoolregio Eindhoven (Brainport) - Wat willen we bereiken? - De regio Zuidoost-Brabant wil haar positie als één van de best presterende regio’s van Nederland en één van de meest technologisch innovatieve regio’s van Europa behouden en versterken.Lokaal en regionaal werken we aan het verder verstevigen van deze positie van ons bedrijfsleven en het bieden van een aantrekkelijke leefomgeving voor werknemers in de gehele Brainport-regio. De schaalsprong zorgt voor een groei van het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE) met meer dan 100.000 inwoners. Dit legt een grote druk op de ruimte (wonen, werken, voorzieningen, mobiliteit, recreatie, klimaatadaptatie, ecologie, energietransitie en milieu). Vanuit het thema Ruimte bepalen en monitoren wij de integrale strategie voor het SGE.
Ontwikkeling van gemeentebreed Omgevingsplan
Terug naar navigatie - - Ontwikkeling van gemeentebreed OmgevingsplanInleiding ontwikkeling van gemeentebreed Omgevingsplan
Terug naar navigatie - Ontwikkeling van gemeentebreed Omgevingsplan - Inleiding ontwikkeling van gemeentebreed OmgevingsplanDe Omgevingswet verplicht gemeenten om één omgevingsplan op te stellen. De gemeente Waalre wil zo snel mogelijk haar regelgeving zoveel mogelijk op orde hebben. Daarom kiezen we voor een snelle overgang naar het nieuwe omgevingsplan, met alle regelgeving op één plek. Dat is handig voor inwoners, initiatiefnemers en de behandelend ambtenaren.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Ontwikkeling van gemeentebreed Omgevingsplan - Wat willen we bereiken?We maken één omgevingsplan voor de gehele gemeente.
Terug naar navigatie - Ontwikkeling van gemeentebreed Omgevingsplan - Wat willen we bereiken? - We maken één omgevingsplan voor de gehele gemeente.We stellen één gemeentebreed omgevingsplan op. De ambitie is om dit document in 2027 gereed te hebben.
Ontwikkeling Buitengebied
Terug naar navigatie - - Ontwikkeling BuitengebiedInleiding Ontwikkeling buitengebied
Terug naar navigatie - Ontwikkeling Buitengebied - Inleiding Ontwikkeling buitengebiedIn het buitengebied van Waalre spelen heel diverse ontwikkelingen.
- Het buitengebied van de gemeente Waalre is aantrekkelijker geworden. Niet alleen zijn de natuur- en landschapswaarden toegenomen, ook de beleving is verbeterd.
- Te voet en per fiets is de bereikbaarheid verbeterd.
- De trend in de landbouw is duurzamer en lokaler. Boodschappen kunnen straks rechtstreeks bij de boer worden gedaan.
- De beekdalen Dommel en Tongelreep spelen een grote rol in de water- en klimaatopgave.
- We werken ook in het buitengebied aan de energieopgave, in de brede zin van het woord. Van energie opwek tot het uitbreiden van het energienetwerk. Dit doen we als gemeente niet alleen maar samen met onze partners binnen het samenwerkingsverband Gebiedsgerichte Aanpak Grenscorridor.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Ontwikkeling Buitengebied - Wat willen we bereiken?Transitie van het landelijk gebied.
Terug naar navigatie - Ontwikkeling Buitengebied - Wat willen we bereiken? - Transitie van het landelijk gebied.Een bijdrage leveren aan een aantrekkelijk buitengebied voor de eigen inwoners, de regio en de (agrarische en recreatieve) ondernemers in het gebied met innovatieve gebiedsontwikkeling.
8.3 Wonen en Bouwen
Terug naar navigatie - - 8.3 Wonen en BouwenWonen
Terug naar navigatie - - WonenInleiding Wonen
Terug naar navigatie - Wonen - Inleiding WonenDe gemeente Waalre streeft ernaar om te voorzien in woningen voor iedereen, in elke levensfase. Dit willen we bereiken door het toevoegen van woningen en een beter gebruik van de al aanwezige woningen. Mede door de samenwerking in het Stedelijk Gebied Eindhoven is het mogelijk om meer woningen te bouwen. Daardoor vergroten we de keuzemogelijkheden voor inwoners op het gebied van wonen. De hoeveelheid betaalbare woningen neemt toe, waardoor inwoners een bredere keuze hebben en doorstroming op de woningmarkt kan ontstaan.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wonen - Wat willen we bereiken?Waalre is groen, fijn en goed om te wonen, werken en verblijven. Dat willen we in de toekomst zo houden.
Terug naar navigatie - Wonen - Wat willen we bereiken? - Waalre is groen, fijn en goed om te wonen, werken en verblijven. Dat willen we in de toekomst zo houden.De bouw van nieuwe woningen sluit aan op de behoefte en wensen van onze inwoners én die van de regio. Hierbij ligt de nadruk in de komende periode op het realiseren van betaalbare woonruimte. De afspraken die we hebben gemaakt met het Rijk en de provincie in de Woondeal Zuidoost Brabant zijn leidend. We realiseren die samen met woningcorporaties en andere partijen.
Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH)
Terug naar navigatie - - Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH)Inleiding Vergunningsverlening, toezicht en handhaving
Terug naar navigatie - Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) - Inleiding Vergunningsverlening, toezicht en handhavingAls gemeente zijn we verantwoordelijk voor de werkzaamheden op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. Dit staat in de Omgevingswet en de Algemene Plaatselijke Verordening.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) - Wat willen we bereiken?We leveren een betrouwbare en voorspelbare dienstverlening aan inwoners, verenigingen en bedrijven op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving.
Terug naar navigatie - Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) - Wat willen we bereiken? - We leveren een betrouwbare en voorspelbare dienstverlening aan inwoners, verenigingen en bedrijven op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving.De wettelijke taken op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving zijn mede bepalend voor het beeld van onze dienstverlening aan onze inwoners. Wij vervullen die taken in samenwerking met de Omgevingsdienst, buurgemeenten en andere partners.
Het op een adequate, doelmatige en kwalitatief hoogwaardige wijze uitvoeren van taken op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving (VTH).
Terug naar navigatie - Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) - Wat willen we bereiken? - Het op een adequate, doelmatige en kwalitatief hoogwaardige wijze uitvoeren van taken op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving (VTH).In de verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht gemeente Waalre geven we aan hoe we zorgen voor een goede kwaliteit van de uitvoering, op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving.
Wat mag het kosten? (bedragen x €1.000)
Terug naar navigatie - 08 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - Wat mag het kosten? (bedragen x €1.000) Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2024 |
Begroting 2025 per 01-07-2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
8.1 Ruimte en leefomgeving |
1.133 |
1.320 |
1.086 |
1.086 |
1.036 |
1.036 |
|
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) |
1.347 |
2.209 |
686 |
686 |
686 |
686 |
|
8.3 Wonen en bouwen |
1.454 |
2.281 |
1.322 |
1.322 |
1.322 |
1.322 |
|
Totaal Lasten |
3.935 |
5.810 |
3.094 |
3.094 |
3.044 |
3.044 |
|
Baten |
|||||||
8.1 Ruimte en leefomgeving |
843 |
235 |
110 |
110 |
110 |
110 |
|
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) |
1.625 |
2.209 |
686 |
686 |
686 |
686 |
|
8.3 Wonen en bouwen |
1.295 |
1.831 |
884 |
884 |
884 |
884 |
|
Totaal Baten |
3.763 |
4.274 |
1.680 |
1.680 |
1.680 |
1.680 |
|
Gerealiseerd resultaat |
172 |
1.536 |
1.414 |
1.414 |
1.364 |
1.364 |
|
Toelichting
Terug naar navigatie - 08 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - ToelichtingVergelijking van de begroting 2026 met de bijgestelde begroting 2025 en meerjarig levert de volgende verschillen op:
Toelichting verschillen lasten:
8.1 Ruimte en leefomgeving (voordeel € 234.000)
- € 11.000 nadeel
- Hogere salariskosten door indexering en wijzigingen van taken.
- € 50.000 nadeel
- Incidenteel budget voor 2026 en 2027 beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van de visie Noordrand.
- € 73.000 Voordeel
- In 2025 is eenmalig een budget voor herinrichting van openbaar groen bij de Pracht Zuid beschikbaar gesteld. Dit is gefinancierd uit de verkoop van gronden.
- € 220.000 voordeel
-
- In 2025 zijn er verschillende eenmalige kredieten ten laste van deze functie die in 2026 niet voorkomen. Dit zijn:
- Krediet implementatie nieuwe omgevingswet € 58.000
- Krediet regionaal ontwikkelingsfonds werklocaties € 37.000
- Krediet aanleg kunstroute netwerk € 12.000
- Krediet tijdelijke eenheden Mr Slootsweg € 109.000
- Krediet Hoevenakkers € 4.000.
- In 2025 zijn er verschillende eenmalige kredieten ten laste van deze functie die in 2026 niet voorkomen. Dit zijn:
-
- € 2.000 Voordeel
- Diverse overige verschillen, o.a. lagere kosten algemeen kadaster.
Toelichting meerjarenramingen:
Vanaf 2028 nemen de lasten af met € 50.000 vanwege het aflopen van het incidentele budget van € 50.000 voor de ontwikkeling van de visie Noordrand.
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
- De grondexploitatie wordt budgettair neutraal in de begroting opgenomen. Zie voor toelichting op de grondexploitaties de paragraaf Grondbeleid.
8.3 Wonen en bouwen (€ 959.000 voordeel)
- € 20.000 voordeel
- Dit betreft een verschuiving van de salariskosten met andere taakvelden.
- € 8.000 nadeel
- In de begroting 2026 van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) is o.a. een indexering van 4% toegepast. Voor de gemeente Waalre betekent dit een nadeel t.o.v. de bijgestelde begroting 2025.
- € 947.000 voordeel
- Dit betreft het eenmalige krediet lokale aanpak isolatie, dat we enkel in 2025 hebben begroot. Hierdoor ontstaat een voordeel op de lasten, maar een nadeel in de baten, dus budgettair neutraal.
Toelichting meerjarenramingen:
- Geen bijzonderheden.
Toelichting verschillen baten:
8.1 Ruimte en leefomgeving (€ 125.000 nadeel)
- € 125.000 Nadeel
- In 2025 zijn er verschillende eenmalige kredieten ten gunste van deze functie, die in 2026 niet voorkomen. Dit zijn:
- Krediet aanleg kunstroute netwerk € 12.000
- Krediet tijdelijke eenheden Mr Slootsweg € 109.000
- Krediet Hoevenakkers € 4.000.
- In 2025 zijn er verschillende eenmalige kredieten ten gunste van deze functie, die in 2026 niet voorkomen. Dit zijn:
Toelichting meerjarenramingen:
- Geen bijzonderheden.
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
- De grondexploitatie wordt budgettair neutraal in de begroting opgenomen. Zie voor toelichting op de grondexploitaties de paragraaf Grondbeleid.
8.3 Wonen en bouwen (€ 947.000 nadeel)
- € 947.000 nadeel
- Dit betreft het eenmalige krediet lokale aanpak isolatie, dat we enkel in 2025 hebben begroot. Hierdoor ontstaat een nadeel in de baten te zien, maar een voordeel in de lasten, dus budgettair neutraal.
Toelichting meerjarenramingen:
- Geen bijzonderheden.
BBV indicatoren Volkshuisvesting
Terug naar navigatie - 08 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing - BBV indicatoren VolkshuisvestingIndicator |
Omschrijving |
Gemeente
/referentie |
2023 |
2024 |
2025 |
|||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
WOZ-waarde woningen (€ x 1.000) |
De gemiddelde WOZ-waarde |
Waalre |
491 |
510 |
531 |
|||||||||||||||||||
WOZ-waarde woningen (€ x 1.000) |
De gemiddelde WOZ-waarde |
Amigo gemeenten (5 gemeenten) |
468,4 |
492,2 |
519,6 |
|||||||||||||||||||
WOZ-waarde woningen (€ x 1.000) |
De gemiddelde WOZ-waarde |
Gemeenten < 25.000 inwoners |
393 |
408 |
428 |
|||||||||||||||||||
Nieuw gebouwde woningen |
Het aantal nieuwbouw woningen per 1.000 woningen |
Waalre |
4,3 |
5,1 |
- |
|||||||||||||||||||
Nieuw gebouwde woningen |
Het aantal nieuwbouw woningen per 1.000 woningen |
Amigo gemeenten (5 gemeenten) |
8,3 |
7,28 |
- |
|||||||||||||||||||
Nieuw gebouwde woningen |
Het aantal nieuwbouw woningen per 1.000 woningen |
Gemeenten < 25.000 inwoners |
7,5 |
8,6 |
- |
|||||||||||||||||||
Demografische druk |
De som van het aantal personen van 0-20 en van 65 jaar en ouder i.r.t. aantal personen van 20 – 65 jaar (%) |
Waalre |
86,6% |
87,4% |
88,0% |
|||||||||||||||||||
Demografische druk |
De som van het aantal personen van 0-20 en van 65 jaar en ouder i.r.t. aantal personen van 20 – 65 jaar (%) |
Amigo gemeenten (5 gemeenten) |
81,8% |
82,3% |
83,5% |
|||||||||||||||||||
Demografische druk |
De som van het aantal personen van 0-20 en van 65 jaar en ouder i.r.t. aantal personen van 20 – 65 jaar (%) |
Gemeenten < 25.000 inwoners |
80,50% |
81,10% |
82% |
|||||||||||||||||||
Woonlasten (€)
1-persoons
huishouden |
Gemiddeld totaalbedrag woonlasten voor 1-persoons huishouden |
Waalre |
902 |
945 |
1045 |
|||||||||||||||||||
Woonlasten (€)
1-persoons
huishouden |
Gemiddeld totaalbedrag woonlasten voor 1-persoons huishouden |
Amigo gemeenten (5 gemeenten) |
876,20 |
925,80 |
984,60 |
|||||||||||||||||||
Woonlasten (€)
1-persoons
huishouden |
Gemiddeld totaalbedrag woonlasten voor 1-persoons huishouden |
Gemeenten < 25.000 inwoners |
897 |
947 |
996 |
|||||||||||||||||||
Woonlasten (€)
meer-persoons
huishouden |
Gemiddeld totaalbedrag woonlasten voor meer-persoons huishouden |
Waalre |
1.034 |
1.038 |
1.160 |
|||||||||||||||||||
Woonlasten (€)
meer-persoons
huishouden |
Gemiddeld totaalbedrag woonlasten voor meer-persoons huishouden |
Amigo gemeenten (5 gemeenten) |
975,00 |
1027,60 |
1091,40 |
|||||||||||||||||||
Woonlasten (€)
meer-persoons
huishouden |
Gemiddeld totaalbedrag woonlasten voor meer-persoons huishouden |
Gemeenten < 25.000 inwoners |
985 |
1.037 |
1091 |
|||||||||||||||||||