04 Onderwijs
4.1 Brede scholen
Terug naar navigatie - - 4.1 Brede scholenInleiding Brede scholen
Terug naar navigatie - 4.1 Brede scholen - Inleiding Brede scholenBrede scholen vormen een belangrijk fundament in onze gemeentelijke inzet voor kansengelijkheid, preventie en samenwerking rondom jeugd. In onze gemeente ervaren ouders dat scholen en jeugdpartners, zoals het Centrum voor Maatschappelijke Dienstverlening (CMD), goed samenwerken in de ondersteuning van kinderen en jongeren. Deze samenwerking zorgt ervoor dat passend onderwijs en jeugdhulp elkaar versterken, met als resultaat dat jongeren en hun ouders tijdig de juiste hulp ontvangen.
Ook in de vroege ontwikkelfase wordt ingezet op een doorgaande lijn. Peuters volgen op de kinderopvang een methodisch ontwikkelingsgericht programma, dat naadloos aansluit op het onderwijs in de onderbouw van de basisschool. Dit bevordert een soepele overgang naar het primair onderwijs en vergroot de ontwikkelkansen van jonge kinderen.
Scholen vervullen daarnaast een belangrijke rol als vroegsignaleerders. Door hun signalerende functie en het structurele overleg met de gemeente, wordt hulp snel en effectief ingezet. Hierdoor is er minder vaak behoefte aan zwaardere vormen van jeugdhulp. Deze integrale aanpak binnen de brede school draagt bij aan een gezonde, veilige en stimulerende omgeving waarin kinderen en jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.1 Brede scholen - Wat willen we bereiken?Een soepele overgang van de ene ontwikkelingsfase naar de andere om achterstand of uitval te voorkomen.
Terug naar navigatie - 4.1 Brede scholen - Wat willen we bereiken? - Een soepele overgang van de ene ontwikkelingsfase naar de andere om achterstand of uitval te voorkomen.Een goede samenwerking tussen ketenpartners rondom kind en gezin is essentieel voor het tijdig signaleren van kinderen en gezinnen die extra ondersteuning nodig hebben. Door vroeg in te zetten op preventie en een laagdrempelig aanbod bij lichte ondersteuningsbehoeften, wordt complexere casuïstiek in een later stadium voorkomen. Deze aanpak draagt bij aan een soepele overgang tussen ontwikkelingsfasen — van peuter naar kleuter, van basisschool naar voortgezet onderwijs — en voorkomt dat kinderen uitvallen of achterstanden oplopen.
We werken aan een gemeentelijke kwaliteitscyclus voor VVE met onze samenwerkingspartners.
Terug naar navigatie - 4.1 Brede scholen - Wat willen we bereiken? - We werken aan een gemeentelijke kwaliteitscyclus voor VVE met onze samenwerkingspartners.De kwaliteit en aanpak van het onderwijsachterstandenbeleid en het VVE-aanbod worden gemonitord via een gesprekkencyclus met alle betrokken ketenpartners, zoals onderwijs, kinderopvang, het consultatiebureau en de GGD.
4.2 Onderwijshuisvesting
Terug naar navigatie - - 4.2 OnderwijshuisvestingInleiding Onderwijshuisvesting
Terug naar navigatie - 4.2 Onderwijshuisvesting - Inleiding OnderwijshuisvestingDe duurzame schoolgebouwen in de gemeente Waalre bieden genoeg ruimte voor passend onderwijs en een gezonde, frisse leeromgeving voor de kinderen.
Er zijn voldoende keuzemogelijkheden om als ouder te kiezen voor de meest passende school in de buurt.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.2 Onderwijshuisvesting - Wat willen we bereiken?Goede duurzame huisvesting om het brede-school-concept mogelijk te maken.
Terug naar navigatie - 4.2 Onderwijshuisvesting - Wat willen we bereiken? - Goede duurzame huisvesting om het brede-school-concept mogelijk te maken.Door een multifunctionele inzet van de schoolgebouwen willen we de ontmoeting tussen verschillende groepen makkelijker maken, verschillende manieren van leren faciliteren en wijkgebonden activiteiten mogelijk maken.
4.3 Lokaal onderwijsbeleid
Terug naar navigatie - - 4.3 Lokaal onderwijsbeleidInleiding Lokaal onderwijsbeleid
Terug naar navigatie - 4.3 Lokaal onderwijsbeleid - Inleiding Lokaal onderwijsbeleidMet het lokaal onderwijsbeleid werken wij in onze gemeente aan een sterke, samenhangende ondersteuningsstructuur rondom kinderen en gezinnen. Ouders met een hulpvraag ervaren dat zij niet van het kastje naar de muur worden gestuurd, maar juist zelf de regie houden en passende hulp ontvangen. Dit maken wij mogelijk door de intensieve samenwerking tussen onderwijs, kinderopvang, het CMD, het PlusTeam, huisartsen, jeugdgezondheidszorg en andere jeugdpartners.
Daarnaast is er in Waalre een breed en structureel aanbod voor kinderen met een taalachterstand, zoals schakelklassen, taalklassen en VVE-programma’s. Deze voorzieningen zorgen ervoor dat kinderen extra ondersteuning krijgen en beter kunnen meekomen met hun leeftijdsgenoten. Zo draagt het lokaal onderwijsbeleid bij aan gelijke kansen voor ieder kind, vanaf de vroegste ontwikkelfase.
De gemeente Waalre verstrekt subsidie voor peuterspeelzaalwerk van doelgroep peuters (VVE-indicatie) en voor reguliere peuters. De subsidieverstrekking voor de laatste groep is niet wettelijk verplicht. Deze peuters mochten toch een dag in de week naar het peuterspeelzaalwerk op kosten van de gemeente. Vanaf 2026 vindt een stevige tariefsverhoging plaats voor peuterspeelzaalwerk. Dat was voor ons de aanleiding tot het afbouwen van de subsidie voor het niet-wettelijk verplichte gedeelte van het peuterspeelzaalwerk.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.3 Lokaal onderwijsbeleid - Wat willen we bereiken?Een samenhangende onderwijs-, ondersteunings- en hulpstructuur voor de jeugd en een positief opvoed- en opgroeiklimaat.
Terug naar navigatie - 4.3 Lokaal onderwijsbeleid - Wat willen we bereiken? - Een samenhangende onderwijs-, ondersteunings- en hulpstructuur voor de jeugd en een positief opvoed- en opgroeiklimaat.De ondersteuning die het onderwijs biedt (passend onderwijs) sluit aan bij de ondersteuning die de gemeente biedt met de Jeugdwet en de Wmo.
4.4 Leerlingenvervoer
Terug naar navigatie - - 4.4 LeerlingenvervoerInleiding Leerlingenvervoer
Terug naar navigatie - 4.4 Leerlingenvervoer - Inleiding LeerlingenvervoerOns beleid is dat het leerlingenvervoer ook op lange termijn beschikbaar blijft voor leerlingen die hier echt op zijn aangewezen. Ouders en scholen zijn positief over de uitvoering van het vervoer. Tegelijkertijd zetten we als gemeente in op het vergroten van de zelfstandigheid van kinderen en jongeren. We stimuleren ouders om, waar mogelijk, hun kinderen te ondersteunen in het zelfstandig reizen van en naar school. Dit draagt bij aan het zelfvertrouwen van kinderen en vergroot hun mogelijkheden om zelfstandig deel te nemen aan activiteiten in hun eigen omgeving.
Door deze dubbele inzet – het waarborgen van passend vervoer én het bevorderen van zelfstandigheid – zorgen we ervoor dat het leerlingenvervoer toekomstbestendig blijft en aansluit bij de ontwikkelbehoeften van kinderen.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.4 Leerlingenvervoer - Wat willen we bereiken?Het leerlingenvervoer blijft toegankelijk voor leerlingen die dit nodig hebben.
Terug naar navigatie - 4.4 Leerlingenvervoer - Wat willen we bereiken? - Het leerlingenvervoer blijft toegankelijk voor leerlingen die dit nodig hebben.We richten beleid en afspraken gericht op het leerlingenvervoer zo in, dat we met de beschikbare middelen alle kinderen en gezinnen ondersteunen die afhankelijk zijn van het leerlingenvervoer voor het bereiken van hun passende onderwijsplek.
Leerlingen die niet zelfstandig naar school kunnen gaan, kunnen gebruik maken van het leerlingenvervoer.
Terug naar navigatie - 4.4 Leerlingenvervoer - Wat willen we bereiken? - Leerlingen die niet zelfstandig naar school kunnen gaan, kunnen gebruik maken van het leerlingenvervoer.Dit geldt alleen als duidelijk is dat de ouders/verzorgers dit vervoer niet zelf kunnen uitvoeren. De regels hiervoor staan in de Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Waalre 2025. Onder de noemer “gewoon waar mogelijk en speciaal waar nodig” willen we leerlingen helpen om zelfstandig te leren reizen naar en van school. Voorwaarde is dat ze dit (met ondersteuning) kunnen leren en dat het haalbaar is.
4.5 Leerplicht
Terug naar navigatie - - 4.5 LeerplichtInleiding Leerplicht
Terug naar navigatie - 4.5 Leerplicht - Inleiding LeerplichtBinnen het lokaal jeugdbeleid vervult de leerplichtambtenaar een belangrijke rol in het signaleren en ondersteunen van jongeren die dreigen uit te vallen. Ouders kunnen snel terecht met vragen over leerplicht, waarbij niet alleen wordt gekeken naar wettelijke kaders, maar ook naar de specifieke ondersteuningsbehoeften van het kind. Door de verbinding tussen leerplicht en zorg wordt breder gekeken naar de totale ontwikkeling van de jongere.
Preventie staat centraal in de uitvoering van het leerplichtbeleid. Leerplichtfunctionarissen staan structureel en actief in verbinding met ouders en betrokken organisaties zoals de GGD, scholen, het samenwerkingsverband, zorgpartners en de gemeente. Deze samenwerking maakt het mogelijk om vroegtijdig passende ondersteuning te bieden en schooluitval te voorkomen.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.5 Leerplicht - Wat willen we bereiken?Voorkomen en bestrijden van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten.
Terug naar navigatie - 4.5 Leerplicht - Wat willen we bereiken? - Voorkomen en bestrijden van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten.Er is een regionale aanpak om het risico op verzuim en vroegtijdig schoolverlaten snel te signaleren en terug te dringen.
Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
Terug naar navigatie - 04 Onderwijs - Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000) Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2024 |
Begroting 2025 per 01-07-2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
4.1 Openbaar basisonderwijs |
74 |
74 |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
4.2 Onderwijshuisvesting |
1.263 |
692 |
708 |
711 |
711 |
996 |
|
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken |
572 |
611 |
636 |
586 |
538 |
502 |
|
Totaal Lasten |
1.909 |
1.377 |
1.444 |
1.398 |
1.349 |
1.597 |
|
Baten |
|||||||
4.2 Onderwijshuisvesting |
321 |
306 |
334 |
334 |
334 |
334 |
|
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken |
85 |
86 |
64 |
64 |
64 |
64 |
|
Totaal Baten |
406 |
392 |
398 |
398 |
398 |
398 |
|
Gerealiseerd resultaat |
1.503 |
985 |
1.046 |
999 |
950 |
1.199 |
|
Toelichting
Terug naar navigatie - 04 Onderwijs - ToelichtingVergelijking van de bijgestelde begroting 2025 met 2026 en meerjarig levert de volgende verschillen op:
Toelichting verschillen lasten:
4.1 Openbaar basisonderwijs (nadeel € 25.000)
- € 25.000 nadeel
- De bijdrage voor het gebruik van de gymlokalen Hoeveland is naar boven bijgesteld vanwege toename van het gebruik door basisschool "de wilderen".
4.2 Onderwijshuisvesting (nadeel € 16.000)
- € 25.000 nadeel
- De kosten OZB en onderhoud stijgen door indexeringen.
- € 9.000 voordeel
- Daling kapitaallasten op investeringen en toerekening rente.
Toelichting verschillen meerjarenramingen:
- Jaarlijkse stijging kapitaallasten (incl. toerekening rente) als gevolg van investeringen.
- De huurlasten voor de huur van noodlokalen i.v.m. de bouw van een nieuwe school zijn in 2029 opgenomen met € 210.000.
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (nadeel € 26.000)
- € 5.000 nadeel
- Hogere salariskosten door indexering.
- € 13.000 nadeel
- Incidenteel budget beschikbaar gesteld voor het project storm.
- € 51.000 nadeel
- De bijdrage voor kinderopvang is structureel verhoogd vanwege indexeringen en tariefsverhogingen.
- € 22.000 voordeel
- Budget voor het nationaal onderwijsprogramma afgeraamd omdat vanuit het Rijk geen middelen meer beschikbaar zijn. Zie ook de baten.
- € 13.000 nadeel
- Structureel budget, beschikbaar gesteld voor de aanschaf van elektrische fietsen voor leerlingvervoer.
- € 38.000 voordeel
- Het budget voor leerlingvervoer is structureel naar beneden bijgesteld door een andere manier van beschikken waardoor de populatie (en daarmee de afname) wat kleiner is geworden.
- €4.000 nadeel
- Overige kleine verschillen
Toelichting verschillen meerjarenramingen:
- De kosten voor de lopende contracten voor kinderopvang nemen vanaf 2027 jaarlijks af.
Toelichting verschillen baten:
4.2 Onderwijshuisvesting (voordeel € 28.000)
- € 28.000 voordeel
- De huurinkomsten berekend aan basisscholen zijn door indexering verhoogd.
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (nadeel € 22.000)
- € 22.000 nadeel
- Budget voor het nationaal onderwijsprogramma afgeraamd omdat vanuit het Rijk geen middelen meer beschikbaar zijn. Zie ook de lasten.
Toelichting verschillen meerjarenramingen:
- Geen verschillen
BBV indicatoren Onderwijs
Terug naar navigatie - 04 Onderwijs - BBV indicatoren OnderwijsIndicator |
Omschrijving |
Gemeente
/ referentie |
2023 |
2024 |
2025 |
||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen |
Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school |
Waalre |
6,1 |
6,7 |
- |
||||
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen |
Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school |
Amigo gemeenten (5 gemeenten) |
7,1 |
10,34 |
- |
||||
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen |
Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school |
Gemeenten < 25.000 inwoners |
6,1 |
8,5 |
- |
||||
Relatief verzuim per 1.000 leerlingen |
Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is |
Waalre |
9 |
9 |
- |
||||
Relatief verzuim per 1.000 leerlingen |
Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is |
Amigo gemeenten (5 gemeenten) |
11,8 |
14 |
- |
||||
Relatief verzuim per 1.000 leerlingen |
Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is |
Gemeenten < 25.000 inwoners |
21 |
21 |
- |
||||
Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) % |
Het % van het totaal aantal leerlingen (12–23 jaar) dat voortijdig, d.w.z. zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat |
Waalre |
1,9% |
1,2% |
- |
||||
Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) % |
Het % van het totaal aantal leerlingen (12–23 jaar) dat voortijdig, d.w.z. zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat |
Amigo gemeenten (5 gemeenten) |
1,78% |
1,62% |
- |
||||
Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) % |
Het % van het totaal aantal leerlingen (12–23 jaar) dat voortijdig, d.w.z. zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat |
Gemeenten < 25.000 inwoners |
1,9% |
1,8% |
- |
||||