00 Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur

Bestuur

Terug naar navigatie - Inleiding bestuur

Dit thema gaat over de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de griffie en de bestuurlijke samenwerking in de regio. Ook gaat het om de ondersteuning die de gemeenteraad krijgt van de rekenkamercommissie.

Wij willen dat Waalre zelfstandig is en blijft. We werken samen om kwaliteit te behouden. Daar waar we het zelf kunnen doen we het zelf, is het efficiënter in de samenwerking doen we het samen.  Dit doen we met onze inwoners, het gemeentebestuur en de regio. In deze samenwerkingen moeten we soms iets van onze autonomie opgeven. We kunnen de huidige grote opgaven waarvoor we staan op het gebied van klimaat, energie en de schaalsprong niet alleen oplossen. Daarom zetten we in op een verdere ontwikkeling van participatie en regionale samenwerking. We zijn ons ervan bewust dat de kosten voor de baten uitgaan in samenwerkingen.

Onze regio is de regio in Nederland waar de economische groei het grootst is. De komende jaren hebben wij een grote opgave te vervullen om de ambities op gebied van wonen, werken, mobiliteit en voorzieningen uit te werken in concrete plannen. Het Rijk investeert enorm in onze regio en onze aandacht gaat voornamelijk uit naar het aandeel wat Waalre daarin moet leveren. We blijven investeren in onze lokale democratie. Daarnaast zetten we ons in om onze dienstverlening goed te organiseren.  

Om de uitdagingen aan te (blijven) kunnen, zijn wij actief bezig met de veranderende rol van de overheid in de maatschappij. We worden steeds internationaler.  Steeds meer mensen vanuit de hele wereld en Europa vestigen zich in de regio en ook in onze gemeente. Dit betekent iets voor onze dienstverlening, de sociale cohesie in onze buurten en wijken en ons verenigingsleven. Het heeft ook invloed op onze bestuurlijke rollen samen met de grote ontwikkelingen op gebied van digitalisering en robotisering. Voor de ambtelijke organisatie staan daarbij samenwerking, netwerken, flexibiliteit, talentontwikkeling en vernieuwende werkmethoden centraal. In Waalre kiezen we voor een overheid die vóór en ván de inwoners is. Samenwerking is daarbij het sleutelwoord. Deze samenwerking ontwikkelt zich langs twee sporen: participatie en regionale samenwerking. De gemeente stimuleert en maakt gebruik van de kennis en de kracht die in de samenleving aanwezig is om dingen zelf te organiseren. Door samen te werken en gebruik te maken van de kennis in de samenleving kunnen we keuzes maken die beter afgestemd zijn op de behoeften in de samenleving. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We blijven een zelfstandige gemeente

Terug naar navigatie - We blijven een zelfstandige gemeente

We leggen taken en verantwoordelijkheden daar neer waar ze het meeste voordeel voor onze inwoners opleveren. Soms doen we dit samen met de inwoners, soms zelf en soms samen met andere overheden, maatschappelijke partners en/of het bedrijfsleven. We werken steeds meer samen omdat de opgaven daarom vragen (complexer en meer integraal) en we zo over meer kennis en expertise kunnen beschikken. Een andere ontwikkeling die we zien, is dat steeds meer zaken door inwoners zelf worden opgepakt en een faciliterende rol aanneemt. Deze beweging ondersteunen we. Wat we doen en kunnen doen, sluit hierdoor beter aan bij wat onze inwoners willen. We willen naast elkaar staan in goed evenwicht en met respect voor elkaar samen de uitdagingen aangaan.

Voor de raad vraagt dit om het stellen van heldere kaders. Hierdoor kan de raad ook zijn controlerende taak goed uitvoeren en het debat op hoofdlijnen voeren. De besluitvorming van de raad biedt ruimte aan (organisaties van) inwoners om invloed te hebben op de plannen van de gemeente. De raad geeft met de kaders het college opdracht om zaken voor te bereiden en uit te voeren. En het college zorgt dat de raad op de hoogte blijft van de uitvoering. Raad, college en ambtelijke organisatie vullen elkaar aan bij het opstellen en uitvoeren van beleid. We maken alleen extra regels of beleid wanneer dit nodig is.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Ons uitgangspunt is steeds de (kwaliteit van) de leefwereld van onze inwoners, bedrijven en instellingen. In iedere opgave spelen diverse belangen een rol. We hebben respect voor ieders belang en brengen individuele belangen zoveel mogelijk in balans met het collectieve belang. 
De gemeente Waalre (raad, college en organisatie) wil een betrouwbare partner zijn. Iedereen in Waalre mag erop vertrouwen dat de gemeente in overleg en samen met alle betrokkenen de opgaven oppakt en realiseert. Vertrekpunt bij de beoordeling van initiatieven van inwoners, bedrijven en instellingen is “ja, mits”. We kijken daarbij ook naar de eigen mogelijkheden, creativiteit en verantwoordelijkheid van inwoners. Wanneer inwoners weten wat we doen en weten waarom we het doen, kan dit bijdragen aan meer begrip en waardering voor de gemeente Waalre. 

Rekenkamer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek naar het beleid van de gemeente en het werk van het gemeentebestuur.

Terug naar navigatie - De rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek naar het beleid van de gemeente en het werk van het gemeentebestuur.

De rekenkamer ondersteunt daarmee de Waalrese gemeenteraad bij zijn controlerende taak.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

De aanbevelingen die uit de onderzoeken van de rekenkamer komen zijn verbeterpunten voor de organisatie, het college en/of de raad. Het uitvoeren van deze verbeterpunten kan bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van de organisatie, van de dienstverlening en van het bestuur.

Bestuurlijke samenwerking

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We leggen taken en verantwoordelijkheden daar neer waar ze de grootste kwaliteit voor onze inwoners opleveren.

Terug naar navigatie - We leggen taken en verantwoordelijkheden daar neer waar ze de grootste kwaliteit voor onze inwoners opleveren.

Dat betekent dat we een aantal taken beter in een (regionaal) samenwerkingsverband kunnen uitvoeren. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Het directe gevolg voor onze inwoners verschilt per samenwerkingsverband. In het algemeen kunnen we zeggen dat de regionale samenwerking ervoor zorgt dat de gemeente dienstverlening en voorzieningen van hoog niveau kan blijven bieden voor onze inwoners. Door deze samenwerking kunnen we effectiever en efficiënter werken en grote (gemeente overstijgende) thema’s uitvoeren, die we alleen niet kunnen uitvoeren. Verder profiteren onze inwoners van een sterke regio, die goed bereikbaar is, met een goed woon- en werkklimaat inclusief veel voorzieningen van hoge kwaliteit.  Waalre blijft hoog scoren op de ladder van beste woongemeenten in Nederland en Brabant. 

0.2 Burgerzaken

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Betrouwbare en kwaliteitsvolle dienstverlening op het gebied van burgerzaken die aansluit bij de wensen van onze inwoners

Terug naar navigatie - Betrouwbare en kwaliteitsvolle dienstverlening op het gebied van burgerzaken die aansluit bij de wensen van onze inwoners

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Met de uitbreiding van de digitale dienstverlening kunnen onze inwoners overal en met ieder apparaat 24/7 voor steeds meer onderwerpen zaken doen met de gemeente. Deze zaken betreffen onder andere aangifte van overlijden, verhuizing, doorgeven vermissing reisdocument, aanvragen uittreksels BRP en burgerlijke stand en digitaal aanvragen vernieuwen rijbewijs. Omdat de verwerking van deze zaken volledig automatisch verloopt, ontstaat meer ruimte voor maatwerk. En dus meer ruimte voor inwoners die behoefte hebben aan persoonlijk contact in het Huis van Waalre. 
De verbetering van de adreskwaliteit zorgt voor vermindering van de kans op fraude met betrekking tot uitkeringen en “spookinschrijvingen”.

Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 t/m 2e turap Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
0.1 Bestuur 2.710 2.299 2.512 2.532 2.504 2.503
0.10 Mutaties reserves 1.077 230 264 289 314 331
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 410 0 0 0 0 0
0.2 Burgerzaken 495 568 682 743 812 738
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 48 35 38 40 40 40
Totaal Lasten 4.740 3.132 3.496 3.604 3.670 3.612
Baten
0.1 Bestuur 676 10 10 10 10 10
0.10 Mutaties reserves 1.818 730 246 225 229 229
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 0 0 0 0 0 0
0.2 Burgerzaken 250 348 398 439 484 423
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 33 49 41 41 41 41
Totaal Baten 2.776 1.137 694 714 763 702

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Vergelijking van de begroting 2024 met 2025 (baten en lasten gesaldeerd) en meerjarig levert de volgende verschillen op:

0.1 Bestuur (nadeel € 213.000)

Toelichting meerjarenramingen:

  • Budget burgerpeiling is om de drie jaar € 11.000 (2026).
  • Stijging rentetoevoeging aan voorziening pensioenen wethouders.
  • Daling rentetoevoeging aan voorziening pensioenen oud wethouders.
  • In 2026 ramen we eenmalig € 10.000 voor begeleiding kosten collegevorming.

 

0.2 burgerzaken (nadeel € 64.000)

  • Nadeel salariskosten door indexering en extra formatie als gevolg van documentenpiek € 129.000.
  • Geen verkiezingen in 2025 voordeel in 2025: € 47.000.
  • De opbrengsten leges stijgen met € 50.000. Daartegen stijgt ook de afdracht van de rijksleges met € 29.000.

Toelichting meerjarenramingen:

  • Voor de komende jaren wordt een flinke fluctuatie verwacht van reisdocumenten, voornamelijk in het jaar 2027, hierdoor liggen zowel de uitgaven als de inkomsten in deze periode hoger.
  • In de begroting is rekening gehouden met de verkiezingsjaren, dit betekent dat er voor 2025 geen verkiezingskosten zijn geraamd en in 2027 is er uitgegaan van de kosten voor twee verkiezingen.

0.3 beheer overige gebouwen en gronden (nadeel € 11.000)

  • Nadeel  als gevolg van lagere raming opbrengst reststroken.

0.10 mutaties reserves (nadeel € 518.000)

  • Als gevolg van indexering van het onderhoudsplan bruggen moet er jaarlijks € 30.000 meer worden gestort in de reserve onderhoud bruggen.
  • De storting is de reserve bereikbaarheidsagenda laat een oplopende lijn zien. Hogere storting 2025: € 24.000.
  • In 2025 wordt er t.o.v. 2024 t.l.v. de reserves € 118.000 meer bijgedragen aan kredieten.
  • Vanuit een aantal reserves worden bijdragen aan de exploitatie gedaan voor een bedrag van € 341.000.

Toelichting meerjarenramingen:

Mutaties in de storting en onttrekking aan/uit reserves ten gunste/laste van de exploitatie door afbouw/opbouw van reserves, afloop dekking kapitaallasten en dekking eenmalige lasten uit reserves.