02 Verkeer, vervoer en waterstaat

2.1 Verkeer en vervoer

Verkeer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het op een duurzame manier verbeteren van de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid, de luchtkwaliteit en de leefomgeving alsmede een mobiliteitstransitie van autogebruik naar openbaar vervoer, lopen en fietsen.

Terug naar navigatie - Het op een duurzame manier verbeteren van de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid, de luchtkwaliteit en de leefomgeving alsmede een mobiliteitstransitie van autogebruik naar openbaar vervoer, lopen en fietsen.

De transitie van autogebruik naar lopen en fietsen zetten we vooral in met het oog op de gezondheid en vitaliteit van onze inwoners.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Het pakket aan maatregelen levert een positieve bijdrage aan de leefbaarheid (vermindering geluidsoverlast, drukte en betere luchtkwaliteit) in de kernen Aalst en Waalre. Daarbij bevordert het de veiligheid door het stimuleren van het fietsgebruik en het openbaar vervoer. Met het pakket beogen we gedragsveranderingen te bereiken zodat inwoners en passanten vaker gebruik maken van fiets en openbaar vervoer, hun snelheid aanpassen en meer gebruik maken van het hoofdwegennet. Dit past als geheel bij de doelstellingen zoals ze zijn opgenomen in het mobiliteitsplan gemeente Waalre dat in 2024 is vastgesteld door de gemeenteraad.

Wegen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het in stand houden, verbeteren en waar nodig vernieuwen van de infrastructuur om de kwaliteit van de openbare ruimte een impuls te geven.

Terug naar navigatie - Het in stand houden, verbeteren en waar nodig vernieuwen van de infrastructuur om de kwaliteit van de openbare ruimte een impuls te geven.

Het is onze doelstelling dat weggebruikers op een veilige wijze gebruik kunnen maken van onze wegen, stoepen, fietspaden etc.. De leidraad hiervoor is ons Wegenbeheerplan 2019-2028 dat is vastgesteld door de gemeenteraad. In dit beheerplan is vastgelegd dat gemeente Waalre het niveau B (CROW publicatie 288) hanteert, wat neerkomt op een basisniveau van verantwoord beheer.

Om de kwaliteit van onze wegen, stoepen, fietspaden etc. te beoordelen voeren we eenmaal in de twee jaar een globale visuele inspectie uit van alle verhardingen in onze gemeente. De inspectie laat ons aan de hand van schadebeelden zien waar onderhoud noodzakelijk is of waar dit op  termijn te verwachten valt. Met behulp van de inspectieresultaten stellen we een onderhoudsplan op,  waarmee we budget en beheerniveaus op elkaar afstemmen en noodzakelijk onderhoud plannen. 

Bij het opstellen van de planning houden we rekening met andere te realiseren ambities zoals bijvoorbeeld op het vlak van het mobiliteitsplan, klimaat, vergrijzing e.d.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Een goed functionerend wegennet (zowel voor automobilisten, fietsers, wandelaars etc.) is noodzakelijk voor de bereikbaarheid in en van onze gemeente en voor de veiligheid van iedereen die deelneemt aan het verkeer. Hierdoor kunnen de tevredenheid en de beleving van inwoners over kwaliteit van wegen en trottoirs toenemen. 

Openbare verlichting

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Zorgen voor kwalitatief hoogwaardige en duurzame openbare verlichting om de (sociale) veiligheid te verhogen en lichtvervuiling en lichthinder tot een minimum te beperken.

Terug naar navigatie - Zorgen voor kwalitatief hoogwaardige en duurzame openbare verlichting om de (sociale) veiligheid te verhogen en lichtvervuiling en lichthinder tot een minimum te beperken.

Hierbij is het streven om energie te besparen en de energielasten van de openbare verlichting te verlagen door het toepassen van energiezuinige verlichting en slimme dimregimes. Het streven is dat in 2030 minimaal 60% van de openbare verlichting in Waalre is verduurzaamd door het toepassen van LED verlichting. Thans is circa 47% van het areaal verled.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Goede verlichting van het Waalrese wegennet zorgt voor sociale veiligheid en verkeersveiligheid voor de inwoners. Verduurzaming van de verlichting draagt daarnaast bij aan een beter leefmilieu en aan kostenreductie.

Kabels en leidingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De overlast voor inwoners bij de aanleg en het onderhoud zo laag mogelijk houden door regie te voeren op de uitvoering van de ondergrondse infrastructuur (kabels en leidingen).

Terug naar navigatie - De overlast voor inwoners bij de aanleg en het onderhoud zo laag mogelijk houden door regie te voeren op de uitvoering van de ondergrondse infrastructuur (kabels en leidingen).

Er vindt periodiek afstemming plaats met netbeheerders over netuitbreidingen en onderhoudswerkzaamheden in relatie tot infrawerken. Dit doen we door samen met de grote netbeheerders (Brabant Water en Enexis) eenmaal per kwartaal de projecten waar mogelijk af te stemmen.

Daarnaast vindt er op projectniveau aanvullend coördinatieoverleg  plaats. Hiermee kan bijvoorbeeld verzwaring van het elektriciteitsnet worden afgestemd op reeds geplande werkzaamheden zoals reconstructies.

Door het faciliteren van onderhoud door nutsbedrijven wordt het aantal storingen beperkt. Kosten worden gereduceerd door goede en snelle afhandeling bij vergunningen, meldingen en klachten.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Door de werkzaamheden goed te coördineren en goed samen te werken met betrokken stakeholders, blijft de kans op overlast beperkt. Daarbij geven we ruimte aan de netbeheerders en combineren we werkzaamheden waar nodig zodat de netbeheerders een zo goed mogelijk netwerk van openbare nutsvoorzieningen aan kunnen blijven bieden.

2.5 Openbaar vervoer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het openbaar vervoer als efficiënt alternatief voor de auto voor verplaatsingen over grotere afstanden en voor mensen die minder mobiel zijn.

Terug naar navigatie - Het openbaar vervoer als efficiënt alternatief voor de auto voor verplaatsingen over grotere afstanden en voor mensen die minder mobiel zijn.

Het openbaar vervoer is voor veel mensen belangrijk.  Denk bijvoorbeeld aan schoolgaande jeugd, mensen die minder mobiel zijn of als alternatief  voor de auto. Richting de provincie zetten we in op de verdere optimalisatie van het openbaar vervoer zodat dit wordt opgenomen in de concessie.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 t/m 2e turap Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 2.333 2.457 2.795 2.864 3.036 3.102
2.5 Openbaar vervoer 0 25 0 0 0 0
Totaal Lasten 2.333 2.482 2.795 2.864 3.036 3.102
Baten
2.1 Verkeer en vervoer 84 25 42 42 42 42
2.5 Openbaar vervoer 0 25 0 0 0 0
Totaal Baten 84 50 42 42 42 42

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Vergelijking van de bijgestelde begroting 2024 met 2025 (baten en lasten gesaldeerd) en meerjarig levert de volgende verschillen op:

2.1 Verkeer en vervoer (nadeel € 321.000)

  • Door een aangepaste verdeling van taken binnen team openbare ruimte ontstaat hier een voordeel op de salariskosten van € 38.000.
  • Stijging kapitaallasten a.g.v. nieuwe investeringen en toerekening rente. Nadeel € 319.000.
  • De kosten voor het onderhoud van zandwegen stijgt met € 5.000.
  • Het uitbesteden van het onderhoud van de openbare verlichting stijgt door indexeringen met € 10.000.
  • Het contract met de gemeente Eindhoven voor het uitbesteden van de gladheidsbestrijding is € 33.000 hoger dan afgelopen jaren.
  • De externe kosten voor advisering voor verkeer is in 2025 € 24.000 hoger dan de jaren daarvoor.
  • In 2024 is eenmalig een bedrag opgenomen van 12.000 voor het vrachtwagenverbod Waalre-dorp. Omdat dit bedrag niet in 2025 zit is dit voor 2025 een voordeel t.o.v. 2024.
  • Een bijdrage van het afvalfonds van € 17.000 wordt op de post zwerfafval begroot.

Toelichting meerjarenramingen:

  • Jaarlijkse stijging kapitaallasten (incl. toerekening rente) a.g.v. investeringen o.b.v. het wegenbeheersplan.

2.5 Openbaar vervoer (voordeel € 0)

  • Geen verschillen