Paragraaf F Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf wordt inzicht gegeven in de bestuurlijke, beleidsmatige en financiële belangen en risico’s van de gemeente als gevolg van banden met verbonden partijen, waarin de gemeente zowel financieel deelneemt als zeggenschap heeft.

Verbonden partijen zijn rechtspersonen waarmee de gemeente een bestuurlijke én financiële band heeft. Van een bestuurlijke band is sprake indien de gemeente rechtstreeks invloed heeft op de besluitvorming binnen de verbonden partij. Een financieel belang is aan de orde als de gemeente financieel kan worden aangesproken wegens het functioneren van de verbonden partij of wanneer de gemeente geld kan kwijtraken bij een faillissement van een verbonden partij. Op basis van het BBV moet jaarlijks inzicht worden geboden in: 
• het doel (het openbaar belang); 
• het bestuurlijk en het financieel belang en 
• de ontwikkelingen (beëindiging, wijzigingen of problemen bij bestaande verbonden partijen)

Er wordt onderscheid gemaakt in de volgende typen verbonden partijen:
•    gemeenschappelijke regelingen;
•    vennootschappen en coöperaties;
•    stichtingen en verenigingen;
•    overige verbonden partijen.

Visie op verbonden partijen

Terug naar navigatie - Visie op verbonden partijen

In de toekomstvisie De Kracht van Waalre heeft het gemeentebestuur van Waalre uitgesproken zich via twee sporen verder te ontwikkelen: Via het spoor van burgerparticipatie en via het spoor van regionale samenwerking. We gaan  de toekomstvisie opnieuw bekrachtigen in 2025.

Waalre heeft een positieve grondhouding ten opzichte van samenwerking: regionaal of nog breder. Als de gelegenheid zich voordoet om door een samenwerkingsverband of andere verbondenheid, op een meer doelmatige en doeltreffende wijze doelstellingen te realiseren, dan worden de deelname mogelijkheden altijd onderzocht. Samenwerking kan de kwaliteit en continuïteit beter waarborgen. Er zijn drie redenen waarom gemeenten met elkaar samenwerken in de vorm van een verbonden partij: 
• Vanwege het grensoverschrijdend karakter van de problematiek. 
• Om efficiëncy voordelen te behalen. 
• Vanwege een wettelijke plicht tot samenwerking. 

Kaderstellende en controlerende rol raad

Terug naar navigatie - Kaderstellende en controlerende rol raad

De verbonden partijen ontwikkelen beleid of voeren beleid uit voor de gemeente. Beleidsmatig blijft de gemeente uiteraard verantwoordelijk voor het realiseren van de beoogde doelstellingen van de programma’s. De verbonden partijen zijn onderverdeeld in publiekrechtelijke en privaatrechtelijke partijen. Monitoren en toezicht houden doen we enerzijds door bestuurlijke vertegenwoordiging in diverse overlegstructuren, anderzijds door de raad jaarstukken aan te bieden waarop zij haar zienswijze kan baseren. Partijen met een publiekrechtelijk karakter hebben hun eigen P&C cyclus. Bij de behandeling van de begrotingen en jaarrekeningen van de verbonden partijen neemt de gemeenteraad haar kaderstellende en controlerende taak. 
In onze regio (21 gemeenten) hebben we voor de gemeenschappelijke regelingen dezelfde kaders afgesproken ten aanzien van financiële onderwerpen, zodat colleges en gemeenteraden hier eenduidiger regie op kunnen voeren. De vier grote gemeenschappelijke regelingen (MRE, ODZOB, GGD en VRBZO) hebben hier afspraken over gemaakt. Het betreft indexerings-uitgangspunten en bestuurlijke planning.

Metropoolregio Eindhoven (MRE)

Terug naar navigatie - Metropoolregio Eindhoven (MRE)

Gevestigd in Eindhoven

Relatie met taakveld(en)
Bestuur, volkshuisvesting, Verkeer en Vervoer, Duurzaamheid, Economie en recreatie.

Openbaar belang 
De regio moet voorzien in de behoefte aan werken, wonen, recreëren, maatschappelijke participatie en een veilige leefomgeving zonder dat daarmee kansen voor toekomstige generaties verloren gaan. De MRE wil een organisatie zijn die op een flexibele wijze kan inspelen op de behoeften van de gemeenten en op doelmatige wijze mede inhoud geven aan de regionale vraagstukken en de groei van onze regio.  

Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur, de portefeuille-overleggen en de Raadstafel21. In het kader van de kadernota, begroting en jaarstukken is de raad drie maal aan zet om te sturen op de GR. Eén keer per vier jaar stellen we in de raad de samenwerkingsafspraken en ambities in deze regionale samenwerking vast. Incidenteel bij het aangaan van nieuwe financiële verplichtingen of het herzien van regelingen in de GR heeft de raad beslisbevoegdheid. 

Financieel belang 31-12-2022 31-12-2023
Eigen Vermogen  14.294.416 13.902.613
Vreemd Vermogen 

20.545.740 

21.146.523 

Resultaat  469.458 833.753 

 

Ontwikkelingen
De ambitie van de MRE is: een sterke regio met behoud van het kenmerkende innovatieve Brainportprofiel en een stabiele sociale basis en vitale leefomgeving voor al onze inwoners. De grote achterliggende opgave is het verbinden van de duurzame verstedelijking en de opgave voor een vitaal landelijk gebied in onze regio. Op basis van de ambities uit het samenwerkingsakkoord en de regiodeals wordt de organisatie verder uitgebreid om alle taken te kunnen uitvoeren.

Risico’s 
De belangrijkste risico’s die op dit moment op concernniveau worden onderkend zijn:
- Doelvermogen eeuwigdurende nazorg Gulbergen is ontoereikend; 
- Voldoende gekwalificeerd personeel om taken en programma’s in kader van Samenwerkingsakkoord 2023-2026 uit te voeren op basis van extra financiering vanuit Rijk;
- Bezuinigingen bij gemeenten met als gevolg lagere gemeentelijke bijdragen en cofinanciering.

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)

Gevestigd in Eindhoven

Relatie taakveld(en)
Bestuur, volksgezondheid en milieu, ruimtelijke ordening, veiligheid.

Openbaar belang 
De ODZOB draagt zorg voor een veilige, gezonde en duurzame (fysieke) leefomgeving. Dit doen ze door taken uit te voeren op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Ook activiteiten die verwant zijn aan deze VTH-taken voert de ODZOB uit indien Waalre daarom verzoekt.  

Bestuurlijk belang
We werken samen met gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en de provincie Noord-Brabant. De gemeente is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door een lid van ons college (portefeuillehouder). 

Financieel belang

Financieel belang 31-12-2022 31-12-2023
Eigen Vermogen 1.012.315 2.526.722
Vreemd Vermogen

6.636.669 

7.759.906 

Resultaat 0 577.924 

 

Ontwikkelingen
In juli 2022 is het Interbestuurlijk Programma Versterking VTH-stelsel (IBP VTH) gestart om het VTH-stelsel in Nederland te versterken. Het doel van het programma is het merkbaar verbeteren van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving en het verminderen van schade aan het milieu die vermeden had kunnen worden. Om de verbeteringen door te voeren zijn er zes pijlers binnen het programma. Alle Nederlandse omgevingsdiensten moeten voldoen aan deze pijlers voor een robuuste organisatie. De ODZOB onderneemt diverse acties om in april 2026 robuust te zijn. 

Risico’s 
De geactualiseerde risico-inventarisatie van de ODZOB toont dat de risico’s met de grootste potentiële impact een verwachtingswaarde kennen van ruim € 1,1 miljoen. 
In 2022 heeft de ODZOB besloten de implementatie van een nieuw VTH-systeem en de incidentele kosten voor de invoering van de omgevingswet te dekken uit de algemene reserve. Ook door de indexeringen en extra maatregelen voor het beteugelen van ziekteverzuim zijn de kosten gestegen. Mede hierdoor is de algemene reserve van de ODZOB gedaald en moet dit gedurende enkele jaren aangevuld worden. De streefwaarde van de algemene reserve vanuit de 4 grote GR-en is tussen de € 1,2 en 1,5 miljoen, afhankelijk van het begrotingstotaal. In 2023 heeft de ODZOB een dusdanig positief resultaat over 2023 gegenereerd dat een éénmalige deelnemersbijdrage voor het versterken van de algemene reserve tot een bedrag van € 1,2 miljoen overbodig is. 

Gemeenschappelijke Regeling GGD Brabant-Zuidoost

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Regeling GGD Brabant-Zuidoost

Gevestigd in Eindhoven

Relatie taakveld(en)
Volksgezondheid (Gezondheid en Preventie), Jeugdgezondheidszorg. 

Openbaar belang 
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ). 

Bestuurlijk belang
De gemeente Waalre is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur van de GGD, door een lid van het college van B&W (de portefeuillehouder). Het Algemeen Bestuur stelt de hoofdlijnen vast van het GGD beleid, evenals de begroting en de jaarrekening. 
Het Dagelijks bestuur ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur van de GGD de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het Algemeen Bestuur. Zowel het AB als het DB vergadert zes keer per jaar. 

Financieel belang
Deelnemende gemeenten aan de gemeenschappelijke regeling van de GGD, betalen jaarlijks een bijdrage aan de GGD. Deze bijdrage is gebaseerd op het inwonersaantal van de gemeente voor collectieve taken. 

 

Financieel belang 31-12-2022 31-12-2023
Eigen Vermogen

5.465.592

6.956.535
Vreemd Vermogen 29.777.832 34.465.860
Resultaat 412.439 1.263.307

 

Ontwikkelingen
De Gemeenschappelijke regeling van de GGD Brabant-Zuidoost is per 1 juni 2024 gewijzigd. De gewijzigde regeling is van te voren voor akkoord voorgelegd aan college en aan gemeenteraad. De gewijzigde gemeenschappelijke regeling is inmiddels in werking getreden. 

Risico’s 
De GGD is als het ware een verlengstuk van de gemeente. Dat betekent dat als de GGD in financiële problemen komt, dit direct consequenties heeft voor de financiële positie van de deelnemende gemeenten. Vandaar dat het van groot belang is dat de gemeente goed op de hoogte is van de financiële situatie van haar GGD. 

Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)

Gevestigd in Eindhoven

Relatie taakveld(en)
Bestuur, Veiligheid, Openbare ruimte, Verkeer en Vervoer

Openbaar belang 
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en de regionale ambulancevoorziening (RAV) samenwerken om incidenten en rampen en crises te voorkomen, te beperken en te bestrijden. Naast de primaire processen (incidentbestrijding en ramp en crisisbeheersing) wordt de VRBZO ook ingezet op actuele en urgente veiligheidsvraagstukken, zoals de (nood) opvang van asielzoekers en vluchtelingen. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.

Bestuurlijk belang
Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio bestaat uit de burgemeesters van de 21 gemeenten binnen de Veiligheidsregio. De burgemeester vertegenwoordigt zijn gemeente in de veiligheidsregio en legt verantwoording af aan zijn eigen gemeenteraad. Daarnaast is de burgemeester vertegenwoordigd in het portefeuilleoverleg commissie Crisisbeheersing.

Financieel belang 31-12-2022 31-12-2023
Eigen Vermogen 2.251.205  3.261.747 
Vreemd Vermogen 37.894.467  29.828.652  
Resultaat 474.023  1.010.542 

 

Ontwikkelingen
In een wereld die voortdurend veranderd waarin nieuwe crisis en uitdagingen zich aandienen, vraagt een continu doorontwikkeling van de VRBZO. Hierbij ligt de focus op de versterking van de brandweerzorg, crisisbeheersing en ondersteunde processen.

Risico’s 
De belangrijkste risico’s die op dit moment worden onderkend zijn:
1. Ondanks dat de VRBZO voor 2025 geen extra middelen vraagt kan er onder voorbehoud van besluitvorming in het Algemeen Bestuur sprake zijn van aanvullende begrotingsvoorstellen voor het begrotingsjaar 2025.
2. De benodigde weerstandscapaciteit van de VRBZO ligt boven het weerstandsvermogen. Het is niet reëel dat alle beschreven risico’s zich gelijktijdig voordoen. In het uiterste geval, indien risico’s zich daadwerkelijk voordoen en het beschikbare vermogen wordt overschreden, zal VRBZO terugvallen op de gemeenten in de gemeenschappelijke regeling om de kosten te dekken.

Gemeenschappelijke regeling Regionaal samenwerkingsverband openbaar basisonderwijs De Kempen

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Regionaal samenwerkingsverband openbaar basisonderwijs De Kempen

Openbaar belang
Samen met dertien andere gemeenten draagt Waalre in deze gemeenschappelijke regeling zorg voor de uitoefening van de taken en bevoegdheden die volgens artikel 17 van de Wet op het Primair onderwijs aan de gemeenteraden zijn opgedragen. 

Bestuurlijk belang
De gemeente Waalre is vertegenwoordigd in het regionaal samenwerkingsverband openbaar basisonderwijs De Kempen door een lid van het college van burgemeester en wethouders (portefeuillehouder).

Risico's
Verbonden partij in bestuurlijke zin. Er bestaat geen financiële verbondenheid. Waalre loopt geen financieel risico.

Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven (ERGON)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven (ERGON)

Gevestigd in Eindhoven

Relatie taakveld(en)
Sociaal Domein. 

Openbaar belang 
Ergon is het uitvoeringsorgaan van de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven (GRWRE). Voor deze gemeenten voert Ergon een deel van de Participatiewet uit, inclusief de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw). Ruim 2.300 medewerkers met een beperking werken bij Ergon of via Ergon bij een reguliere werkgever. Daarnaast worden zo’n 2.000 werkzoekenden vanuit de Participatiewet naar werk geholpen door Ergon. Ergon ziet het als haar missie werkzoekenden aan betaald werk te helpen. Ergon stimuleert mensen om het uiterste uit zichzelf te halen, door inzicht te geven in de eigen mogelijkheden, door te groeien in werk- en vakvaardigheden en door te helpen passend werk te vinden. En als mensen aan het werk zijn, begeleidt Ergon ze op inhoudelijk en sociaal vlak. Samen met haar partners helpt Ergon mensen naar, aan en in werk.

Bestuurlijk belang
Het college is met de wethouders Sociale Ontwikkeling en Duurzame ontwikkeling vertegenwoordigd in het algemeen en dagelijks bestuur van Ergon. De wethouder Sociale Ontwikkeling maakt tevens deel uit van het dagelijks bestuur.

Financieel belang
De middelen die de gemeente Waalre van het rijk ontvangt voor de uitvoering van WSW-taken worden doorbetaald naar Ergon. Hiernaast wordt een jaarlijkse vergoeding betaald voor de begeleiding van inwoners die werken met een loonkostensubsidie. Ook draagt de Waalre bij aan de kosten van het Participatiebedrijf

Financieel belang 31-12-2022 31-12-2023
Eigen Vermogen

12.530.000

12.022.000
Vreemd Vermogen 10.683.000 19.465.000
Resultaat    761.000 1.536.000

 

Ontwikkelingen
Ook Ergon merkt de effecten van de toegenomen schaarste op de arbeidsmarkt, zowel in het aanbod van doelgroepmedewerkers als bij kaderpersoneel. Ergon ziet het als haar missie om 80% van de werkzoekenden die bij Ergon starten, binnen zes maanden aan betaald werk te helpen en werkt vanuit de visie dat iedereen waardevol werk kan doen en vinden. Ook met een belemmering. Vanuit die missie en visie reageert Ergon voortdurend op ontwikkelingen. Ook zijn er plannen in werking gezet voor nieuwe huisvesting.

Risico’s 
Wanneer Ergon verlies maakt, moeten deelnemende gemeenten dit opvangen. In 2021 is een strategische koers ontwikkeld voor de komende jaren voor de vijf deelnemende gemeenten. De organisatie spant zich voorts in om de implementatie van deze strategische koers te bewaken. 

Gemeenschappelijke regeling PlusTeam

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling PlusTeam

Gevestigd in Geldrop

Relatie taakveld(en)
Bestuur, Sociaal Domein 

Openbaar belang 
Het PlusTeam heeft als opdracht om voor de gemeenten Waalre en Geldrop-Mierlo de ondersteuning te verzorgen van huishoudens met multiproblematiek op basis van de Wmo en Jeugdwet. In het PlusTeam werken gespecialiseerde professionals samen om (preventief) het netwerk rondom een cliënt te activeren en te versterken. Daarnaast organiseert het PlusTeam de professionele zorg rondom de cliënt.

Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur en het Algemeen Bestuur. 

Financieel belang 31-12-2022 31-12-2023
Eigen Vermogen 204.000  30.000
Vreemd Vermogen 173.000 342.000
Resultaat 204.000  -72.219

 

Ontwikkelingen
De bijdrage per gemeente voor de lasten zijn gebaseerd op een verdeelsleutel van 25% (gemeente Waalre) en 75% (gemeente Geldrop-Mierlo). Volgens de Herijkte Opdracht 2022 wordt de verdeelsleutel tweejaarlijks herzien op basis van de vier voorgaande jaren. De gemeenteraad van Waalre heeft bij de behandeling van de meerjarenbegroting aan het PlusTeam de opdracht meegegeven tot aanpassing van de verdeelsleutel op basis van de verdeling van de afgelopen jaren. 

Risico’s 
Omdat het PlusTeam geen weerstandscapaciteit heeft, worden risicobedragen behorend bij de risico-inventarisatie van het PlusTeam in de jaarrekening en begroting van de gemeente opgenomen. Voor de gemeente Waalre is het risico PlusTeam ingeschat op € 43.900.

Deelneming Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Terug naar navigatie - Deelneming Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Gevestigd in Den Haag

Relatie taakveld(en)
Bestuur, Financien

Openbaar belang 
De BNG verzorgt de financiering voor de publieke organen zoals de gemeente Waalre. De financieringsmiddelen worden opgehaald door de BNG via de geld- en kapitaalmarkt. De gemeenten en de provincies bezitten de aandelen waardoor zij zeggenschap hebben over de BNG. 

Bestuurlijk belang
De Burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in de Algemene Aandeelhoudersvergaderingen. Verder heeft de gemeente zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen (1 stem per aandeel).

Financieel beheer 31-12-2022 31-12-2023
Eigen Vermogen (x € 1.000) 4.615.000 4.721.000
Vreemd  Vermogen (x € 1.000) 107.459.000 110.819.000
Resultaat 2023 (x € 1.000)   563.000
Netto dividend Waalre 15.795 11.600

 

Ontwikkelingen
De BNG zorgt voor een effectieve en efficiënt financieringsvoorzieningen. Ook nieuwe ontwikkelingen zoals energietransitie en duurzaamheid worden de door BNG ondersteund.  Voor meer informatie, zie het jaarverslag 2023 van de BNG.

Risico’s 
De financiële positie van de BNG is uitstekend en de BNG krijgt ook de hoogste kredietwaardering. Dit betekent dat de aandelen bijna risicolos zijn en een dividend genereren. De aandelen worden ook niet verkocht. Het dividend is opgenomen in de meerjarenbegroting en dient als dekking voor de reguliere kosten. De omvang van het dividend varieert per jaar, en dit geldt als een laag risico. De verschillen tussen de dividenden per jaar, zijn marginaal.

Samenwerkingsovereenkomst Werk en Inkomen Veldhoven

Terug naar navigatie - Samenwerkingsovereenkomst Werk en Inkomen Veldhoven

Gevestigd in Veldhoven 

Relatie taakveld(en)
De taken op het terrein van Werk en Inkomen ondergebracht bij de gemeente Veldhoven. Veldhoven streeft er naar te werken ‘volgens de bedoeling’ wat goed aansluit bij de visie van Waalre. Hiermee wordt een betrokken samenwerking beoogd welke leidt tot een goede en op maat geleverde dienstverlening aan onze inwoners. Zo kan de visie van “Persoonlijk en Dichtbij” door de samenwerking met Veldhoven in de dagelijkse praktijk vormgegeven worden. Om dit in goede banen te leiden is er doorlopend sprake van afstemming op diverse niveaus.

Openbaar belang 
Veldhoven voert de Participatiewet, BBZ, IOAW en IOAZ voor de gemeente Veldhoven uit vanuit deze samenwerkingsovereenkomst. Dit zijn regelingen op basis waarvan inkomensondersteuning wordt geboden en het sociaal minimum wordt gegarandeerd. Daarnaast voert Veldhoven de schuldregelingsfase van de schuldhulpverlening uit voor Waalre. 

Bestuurlijk belang
De gemeente Waalre is opdrachtgever met betrekking tot de bovenstaande taken. 

Financieel belang
Aan de gemeente Veldhoven wordt een vergoeding betaald voor de uitvoering van de bovengenoemde taken.  

Ontwikkelingen
De financieringssystematiek en dienstverleningsovereenkomst worden op dit moment onderzocht om tot passende afspraken te komen.  

Risico’s 
De uitvoering van bovenstaande regelingen betreft open einde regelingen. De hoogte van de uitkering vanuit het rijk voor de Participatiewet (zogenaamde BUIG-gelden) wordt gebaseerd op het aantal uitkeringen dat de gemeente twee jaar voor het begrotingsjaar moest uitkeren. Indien minder uitkeringen door de gemeente hoeven te worden uitgekeerd in het begrotingsjaar, betekent dit een voordeel voor de gemeente. Indien meer uitkeringen door de gemeente worden uitgekeerd, betekent dit een nadeel voor de gemeente. Waalre loopt hierdoor financieel risico. De vangnetuitkering biedt gemeenten financiële compensatie voor grote tekorten op het budget van de Participatiewet. Ze kunnen de compensatie aanvragen als het tekort groter is dan 7,5%. Daarbij geldt een getrapte opbouw: is het tekort tussen 7,5% en 12,5%, dan is de compensatie de helft. Boven de 12,5% wordt alles volledig gecompenseerd.

Samenwerkingsovereenkomst Veldhoven

Terug naar navigatie - Samenwerkingsovereenkomst Veldhoven

Gevestigd in Veldhoven 

Relatie taakveld(en)
Bestuur, veiligheid, wonen en bouwen  

Openbaar belang 
De afgelopen periode is op diverse terreinen de samenwerking met de gemeente Veldhoven gezocht en gevonden. Het betreft onder andere toezicht en handhaving, rampenbestrijding en de website. Deze samenwerking zorgt voor een versterking van onze dienstverlening. 

Bestuurlijk belang
De samenwerking draagt bij aan het behoud van onze zelfstandigheid. Het beoogt onder andere een meerwaarde te creëren op het vlak van efficiëntie, minder méérkosten en het benutten van elkaars talenten. 

Financieel belang
Indien de samenwerking tot gevolg heeft dat er onderling of naar derden verplichtingen worden aangegaan, dan worden hierover nadere afspraken gemaakt waartoe in beide colleges wordt besloten. Afhankelijk van de mate van samenwerking en daarmee samenhangende kosten/risico’s wordt hierbij een (juridische) vorm gekozen, bijvoorbeeld een samenwerkingsovereenkomst. De kosten en risico’s worden daarmee per samenwerkingsthema vastgesteld.

Stichting regionale inkoopsamenwerking Zuidoost-Brabant (BIZOB)

Terug naar navigatie - Stichting regionale inkoopsamenwerking Zuidoost-Brabant (BIZOB)

Gevestigd in Oirschot 

Relatie taakveld(en)
Inkoop heeft een relatie met alle taakvelden waarvoor werken, diensten of leveringen worden ingekocht.

Openbaar belang 
Inkoopuitgaven maken een zeer groot deel uit van de jaarlijkse begroting. Door samenwerking kunnen gemeenten hun inkoop professionaliseren. Daarnaast vertaalt de kwaliteit van inkoop zich direct in de kwaliteit van producten, diensten en werken. Integer, rechtmatig en efficiënt inkopen heeft een positieve uitstraling naar burgers, het bedrijfsleven en de eigen medewerkers. Goed ingerichte inkoopprocessen vergroten het vertrouwen van de samenleving in de manier waarop gemeenschapsgeld wordt besteed.

Bestuurlijk belang
Overheden zijn verplicht om leveringen, diensten en werken conform de aanbestedingswet in te kopen. Het niet voldoen aan de wetgeving kan leiden tot onrechtmatig handelen.

Financieel belang
De jaarlijks kosten door aansluiting bij BIZOB zijn aanzienlijk maar daar staat tegenover dat er minder interne inkoopexpertise aanwezig hoeft te zijn en er geput kan worden uit een poel van inkopers en juristen die ondersteunen bij inkoop- en mogelijke bezwaarprocedures.

Financieel belang 31-12-2022 31-12-2023
Eigen Vermogen  362.830 358.695
Vreemd Vermogen  0 0
Resultaat  613.915 943.506

 

Ontwikkelingen
In 2023 is door BIZOB een nieuw format voor het inkoopbeleid opgesteld. Dit format is in 2024 “op maat gesneden” voor de gemeente Waalre en vastgesteld door het college van B&W.

Risico’s 
Door deel te nemen aan BIZOB wordt het risico op juridische procedures door onjuiste inkoop- en aanbestedingstrajecten verkleind.

Convenant Stedelijk Gebied Eindhoven

Terug naar navigatie - Convenant Stedelijk Gebied Eindhoven

Gevestigd in Eindhoven 

Relatie taakveld(en)
Bestuur, Ruimtelijke ontwikkeling, Volkshuisvesting, Economie en recreatie, Cultuur en Sport

Openbaar belang 
Het SGE heeft als belangrijkste opdracht om de ambities van Brainport en de doorontwikkeling daarvan te faciliteren, middels hoogwaardige werkgebieden, een gevarieerd wervend woonmilieu en een aansprekend pakket aan voorzieningen op terreinen als kunst, cultuur, sport en recreatie. 

Bestuurlijk belang
We werken samen met de gemeenten Best, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Helmond, Nuenen, Oirschot, Son en Breugel en Veldhoven aan de thema’s Ruimte, Economie, Wonen en Voorzieningen & Evenementen. 
De burgemeester is afgevaardigd naar het Bestuurlijk Platform, de wethouders naar de portefeuille-overleggen van de thema’s uit hun portefeuille. 

Financieel belang
Er is sprake van een beperkte formatie (2,3 fte) ter ondersteuning/secretariaat van de gemeenten. Alle gemeenten dragen daaraan bij op basis van het aantal inwoners. Ook is er sprake van een beperkt jaarlijks werkbudget wat gemeenten jaarlijks aanvullen op basis van inwoneraantal tot € 100.000. 

 

Jaarlijkse kosten  
Secretariaat 25.000
Werkbudget en andere bijdragen 25.000


Ontwikkelingen
De doorontwikkeling van de Metropoolregio Eindhoven en de focus daarop vanuit Eindhoven en Helmond vragen om een heroriëntatie/herijking van de samenwerking in het SGE.

Risico’s 
Er is geen sprake van langlopende verplichtingen, eigen of vreemd vermogen. Het financiële risico voor Waalre is zeer beperkt.  

Inkoopsamenwerking Jeugdhulp en Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Terug naar navigatie - Inkoopsamenwerking Jeugdhulp en Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Samenwerking Jeugdhulp Een 10 voor de Jeugd 

Gevestigd in Helmond


Relatie taakveld(en)
Sociaal Domein 

Openbaar belang
Bij de inkoop- en netwerksamenwerking Een 10 voor de Jeugd zijn de volgende gemeenten aangesloten: Helmond, Peelgemeenten (Deurne, Someren, Laarbeek, Gemert-Bakel en Asten), Veldhoven, Geldrop-Mierlo, Nuenen, Son en Breugel en Waalre.  Een 10 voor de Jeugd heeft als opdracht zorg te dragen voor een regionaal aanbod van passende, tijdige, kwalitatieve en betaalbare specialistische jeugdhulp, met uitzondering van Jeugdbescherming, Jeugdreclassering, Veilig Thuis en Jeugdzorg+.  Deze segmenten vallen onder de dienstverleningsovereenkomst met de inkoopstrategie Eindhoven.

Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het Bestuurlijk Platform. 

Financieel belang
Deelnemende gemeenten aan de inkoopsamenwerking betalen jaarlijks een bijdrage. Voor Waalre is deze bijdrage in 2025 geraamd op € 34.600.

Ontwikkelingen
De landelijke Hervormingsagenda Jeugd is een van de belangrijkste punten van aandacht voor Een 10 voor de Jeugd. Deze Hervormingsagenda bevat een groot pakket aan afspraken om de jeugdzorg te verbeteren en financieel gezond te houden. Daarnaast bevat het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming grote opgaven voor gemeentelijke toegangen en veiligheidsnetwerken in de regio. 

Risico’s 
Het belangrijkste risico dat op dit moment gezien wordt is schaarste in zowel middelen als personeel. Schaarste van middelen wordt zichtbaar in de gemeentelijke begrotingen en schaarste in personeel betreft zowel schaarste bij gemeenten als jeugdhulpaanbieders. 

Dienstverleningsovereenkomst Beschermd Wonen

Gevestigd in Eindhoven

Relatie taakveld(en)
Sociaal Domein

Openbaar belang
Er zijn Beschermd Wonen plaats beschikbaar voor inwoners die hier afhankelijk van zijn. 

Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het bestuurlijk overleg.

Financieel belang
De gemeente heeft niet direct een financieel belang waar het gaat om Beschermd Wonen; de financiële middelen gaan vooralsnog direct naar centrumgemeente Eindhoven. Er staat wel een decentralisatie op stapel, waarbij de middelen direct voor Waalre beschikbaar worden. Deze decentralisatie is echter al een aantal keren uitgesteld. 

Ontwikkelingen
De decentralisatie van het Beschermd Wonen naar de individuele gemeenten is uitgesteld naar op zijn vroegst 01-01-2026.

Risico's
Geen. 

Inkoopsamenwerking Wmo Dommelvallei+/BOV/Kempen

Gevestigd in - (gemeenten afzonderlijk)

Relatie taakvelden
Sociaal Domein

Openbaar belang
De inkoop van de diverse producten binnen de Wmo is in verschillende samenwerkingsverbanden verdeeld;

Vervoersvoorzieningen, woonvoorzieningen en hulpmiddelen: A2-Gemeenten, Peelgemeenten, BOV, Kempengemeenten, Dommelvallei+

Huishoudelijke hulp: Dommelvallei +

Sociaal medische advisering: BOV-Kempengemeenten, Dommelvallei +, Peelgemeenten en Maashorst

Begeleiding: Dommelvallei+ en BOV-Kempengemeenten

Bestuurlijk belang
Er is geen overkoepelend bestuur; de diverse gemeenten nemen afzonderlijk deel in de inkoopsamenwerking, in samenwerking met Bizob. Besluitvorming over inkoop wordt in de afzonderlijke colleges voorgelegd.

Financieel belang

Door gezamenlijk de producten binnen de Wmo in te kopen, kunnen betere afspraken met zorgaanbieders gemaakt worden en kan een dekkend zorglandschap gecreëerd worden.

Ontwikkelingen
Per 2025 zal het product begeleiding ook regionaal ingekocht worden. 


Risico's
Geen 

Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC)

Terug naar navigatie - Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC)

Gevestigd in Veldhoven 

Relatie taakveld(en)
Bestuur, Veiligheid

Openbaar belang 
De Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland werkt onder aansturing van een zelfstandige regionale stuurgroep. De RIEC’s vormen voor onder andere gemeenten, maar ook andere partners een informatieknooppunt voor casuïstiek. Het RIEC ondersteunt bij de aanpak van georganiseerde criminaliteit en ontwikkeld producten op verschillende ondermijningsthema’s. Met het hoofddoel om de overheid en de samenleving weerbaarder te maken tegen ondermijning. Het stelt hiervoor onder andere integrale handhavingsadviezen op en stemt projectmatig bestuursrechtelijke, strafrechtelijke en fiscale interventies af met betrokken partners.

Bestuurlijk belang
Bestuurlijk is er een periodiek afstemmingsoverleg dat 5 keer per jaar plaatsvind, genaamd het Bestuurlijk Overleg Ondermijning (BOO). Alle burgemeesters van de gemeenten behorende tot basisteam de Kempen sluiten in het BOO aan, waarbij er onder andere afgestemd wordt met de Taskforce-RIEC, belastingdienst, politie en het openbaar ministerie over de ondermijningsaanpak in de aangesloten gemeenten. De kosten hiervan worden gedragen door de provincie en de gemeenten. Deze bedragen zijn gebaseerd op het inwoneraantal.

Financieel belang
n.v.t.

Ontwikkelingen
Doordat de wereld van ondermijnende criminaliteit voortdurend veranderd waarin nieuwe uitdagingen zich aandienen, vraagt dit om een continu doorontwikkeling van het RIEC. Dit vraagt om een focus die gericht is op awareness en (bestuurlijke)weerbaarheid van gemeenten. Om hierop te kunnen reageren ontwikkeld het RIEC producten en diensten de gemeenten ondersteunen in de gezamenlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit.

Risico’s 
Er is geen sprake van financieel risico.

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost

Terug naar navigatie - Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost

Gevestigd in Helmond

Relatie taakveld(en)
Bestuur, Veiligheid, Sociaal domein, Centrum Maatschappelijke Deelname

Openbaar belang 
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (voorheen Veiligheidshuis) richt zich op ketensamenwerking binnen thema’s relationeel geweld, jeugd, nazorg ex-gedetineerden en veelplegers. Het is er voor complexe probleemsituaties waar dwang, vaak gecombineerd met zorg, gewenst is. Het Zorg- en Veiligheidshuis adviseert, regisseert en coördineert regionaal om tot een doorbraak te komen bij complexe problemen.
Onder andere gemeenten, politie, Openbaar Ministerie, GGD, GGZE, Raad voor de kinderbescherming, Reclassering, Dienst Justitiële inlichtingen en welzijnsorganisaties zijn aangesloten bij het Zorg- en Veiligheidshuis.

Bestuurlijk belang
De gemeente (burgemeester) is vertegenwoordigt in het Algemeen Bestuur en de Regiegroep van het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost. Daarnaast heeft de gemeente het samenwerkingsconvenant Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost ondertekend.

Financieel belang
n.v.t.

Ontwikkelingen
De focus van het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost voor 2025 ligt op het verbeteren en borgen van de kwaliteit van de kerntaken en het professionaliseren van de organisatie. Hierbij wordt ingezet op het bestaande dienstverleningsaanbod. Verder wil het ZVHBZO onderzoeken hoe zij zich verder kan ontwikkelen als knooppunt in de regionale (bestuurlijke) samenwerking op het gebied van zorg en veiligheid.

Risico’s 
Er is geen sprake van financieel risico. 

Vereniging van kleine gemeenten K80

Terug naar navigatie - Vereniging van kleine gemeenten K80

Gevestigd in Beesel 

Relatie taakveld(en)
Bestuur, financiën, ruimtelijke ordening, sociaal domein, wonen en volkshuisvesting

Openbaar belang 
Brengt kleine gemeenten onder de 25.000 inwoners bij elkaar en ondersteunt haar leden bij specifieke problemen en uitdagingen in kleine gemeenten. Is belangenbehartiger bij de VNG en het Rijk en wijst hen op de specifieke zaken waar kleien gemeenten tegen aan lopen bij de uitvoering van rijksbeleid. 

Bestuurlijk belang
Door de vereniging komen we aan tafel bij het Rijk en de VNG. Als kleine gemeente alleen, lukt ons dat niet. Onze specifieke belangen en noden komen daarmee op tafel in onderhandelingen en gesprekken. 

Financieel belang
Het lidmaatschap bedraagt € 2.200 per jaar.

Ontwikkelingen
Er is eind 2024 een vacature in het bestuur wegens het vertrek van de voorzitter. 

Risico’s 
Er is geen sprake van langlopende verplichtingen, eigen of vreemd vermogen. Het financiële risico voor Waalre is zeer beperkt.  

Coöperatie Bosgroep Zuid Nederland U.A.

Terug naar navigatie - Coöperatie Bosgroep Zuid Nederland U.A.

Gevestigd in Heeze 

Relatie taakveld(en)
Sport, Cultuur en Recreatie

Openbaar belang 
De Bosgroep ondersteunt haar leden op diverse manieren bij de doelmatige ontwikkeling, inrichting en beheer van hun bos- en natuurterreinen.

Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigt in de algemene ledenvergadering.

De coöperatie hebben een collectief doel met een zakelijke basis. De leden, bijvoorbeeld ondernemers, consumenten en overheden, bundelen hun krachten in de coöperatie om hun individuele doelen te bereiken. Het uiteindelijke doel van een coöperatie is waardecreatie voor de leden. Een coöperatie is geen gewoon bedrijf. Het is een vereniging mét een bedrijf. De activiteiten van dat bedrijf voorzien in ‘bepaalde stoffelijke behoeften’ van de leden. Welke dat zijn, dat is vastgelegd in de statuten van de coöperatie.

Samenwerkingsovereenkomst gladheidsbestrijding Eindhoven

Terug naar navigatie - Samenwerkingsovereenkomst gladheidsbestrijding Eindhoven

Gevestigd in Eindhoven

Relatie taakveld(en)
Wegbeheer, veiligheid, mobiliteit

Openbaar belang 
De gemeente is verantwoordelijk voor een veilige openbare omgeving en veiligheid bij het gebruik van de openbare ruimte.

Bestuurlijk belang
De gemeente is verantwoordelijk voor een veilige openbare omgeving en veiligheid bij het gebruik van de openbare ruimte.

Financieel belang
Gemeente Waalre is verantwoordelijk voor het materieel. Onderhoudskosten worden doorberekend aan gemeente Waalre.

Ontwikkelingen
Geen bijzonderheden

Risico’s 
Gladheid en dan met name de frequentie hiervan is niet te voorspellen. Dit maakt dat het uiteindelijke resultaat sterk kan afwijken van de raming. Als het vriest en er ontstaan gevaarlijke situatie wordt er gestrooid, ongeacht het beschikbare budget. Hierdoor kunnen we met forse budgetoverschrijdingen te maken krijgen.

Samenwerkingsovereenkomst beheer sportparken Eindhoven

Terug naar navigatie - Samenwerkingsovereenkomst beheer sportparken Eindhoven

Gevestigd in Eindhoven 

Relatie taakveld(en)
Sport, Cultuur en Recreatie.

Openbaar belang 
De gemeente faciliteert de basissporten voetbal, hockey en tennis. 

Bestuurlijk belang
Door de samenwerking met de gemeente Eindhoven wordt schaalvergroting worden gerealiseerd, waardoor het sporttechnisch onderhoud efficiënter, effectiever en tegen lagere maatschappelijke kosten kan worden uitgevoerd.

Financieel belang
De jaarlijkse kosten voor het onderhoud van de buitensportaccommodaties zijn opgenomen in de begroting.

Ontwikkelingen
De gemeente Eindhoven kijkt in verband met het verder uitbesteden van taken van de sporttechnische buitendienst naar alternatieven voor het huidige onderhoudscontract. De gemeente Waalre zal daar waar nodig in participeren.   

Risico’s 
Als de samenwerking wordt beëindigd vervalt het voordeel van de schaalvergroting en nemen de jaarlijkse kosten voor het onderhoud van de buitensportaccommodaties toe. 

Overzicht bijdragen verbonden partijen in Euro's

Terug naar navigatie - Overzicht bijdragen verbonden partijen in Euro's
Overzicht bijdragen verbonden partijen in Euro's
Verbonden partijen gemeente Waalre: 2023 Raming 2024 Raming 2025
A. Metropool regio Eindhoven (MRE) € 434.134 € 280.000 € 311.792
B. Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) € 190.125 € 212.000 € 265.000
C. GGD Brabant-Zuidoost te Eindhoven € 750.895 € 775.236 € 828.279
D. Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) € 813.553 € 999.363 € 1.048.948
E. Regionaal samenwerkingsverband openbaar basisonderwijs de Kempen € - € - € -
F. Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap Regio Eindhoven (ERGON) € 1.479.480 € 1.456.194 € 1.586.683
G. Plus Team € 699.252 € 761.462 € 630.390
I. Samenwerkingsovereenkomst Werk en Inkomen Veldhoven € 429.604 € 430.000 € 760.000
II. Convenant Veldhoven Projectafhankelijk Projectafhankelijk Projectafhankelijk
III. Stichting regionale inkoopsamenwerking Zuidoost Brabant (BIZOB) € 212.660 € 245.000 € 258.850
IV. Convenant Stedelijk Gebied te Eindhoven Projectafhankelijk Projectafhankelijk Projectafhankelijk
V. Inkoopsamenwerking Jeugdhulp en WMO Dienstafhankelijk Dienstafhankelijk Dienstafhankelijk
VI. Regionaal Informatie- en Expertise Centrum te Eindhoven € 14.533 € 14.100 € 15.500
VII. Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost te Helmond € 5.758 € 5.800 € 6.000
VIII. Vereniging van kleine gemeenten K80 € 1.100 € 2.200 € 2.200
Totaal € 5.031.094 € 5.181.355 € 5.713.642