Paragraaf A Lokale heffingen

Waar gaat de paragraaf over?

Terug naar navigatie - Waar gaat de paragraaf over?

In deze paragraaf wordt het beleid van de belangrijkste gemeentelijke belastingen beschreven. De gemeente is autonoom in het bepalen van de hoogte en de besteding van de opbrengst van de gemeentelijke belastingen. In de Gemeentewet en in enkele bijzondere wetten is geregeld welke heffingen de gemeente aan haar inwoners en bedrijven mag opleggen. De gemeenteraad bepaalt welke van de toegestane heffingen we als gemeente ook daadwerkelijk heffen. Alle gemeenten heffen de onroerende zaakbelastingen (OZB). Bij de verdeling van het Gemeentefonds wordt er namelijk van uitgegaan dat een deel van de gemeentelijke uitgaven wordt bekostigd uit de OZB. 

Belastingbeleid gemeente Waalre

Terug naar navigatie - Belastingbeleid gemeente Waalre

Gemeente Waalre heeft gekozen voor een duidelijk, plaatselijk belastingpakket dat in hoofdzaak bestaat uit de algemene bijdragebelasting OZB en de retributies afvalstoffenheffing en rioolheffing. Dit pakket bevordert een evenwichtige belastingdruk in de gemeente en beperkt de uitvoeringslasten. Door het voeren van een stringent begrotingsbeleid probeert gemeente Waalre de verhoging van de OZB zoveel mogelijk te beperken. Gemeente Waalre kent een aantal in de Gemeentewet toegestane belastingen en heffingen. Deze belastingen zijn gelegitimeerd in belastingverordeningen, die door de gemeenteraad zijn vastgesteld. Een onderscheid kan worden gemaakt tussen belastingen en retributies.

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

Belastingen zijn heffingen waarvan het gebruik van de opbrengst vrij is, de zogenaamde algemene bijdragebelastingen. De gemeente hoeft geen direct aanwijsbare tegenprestatie te leveren. Tot deze groep behoren de onroerende zaakbelastingen, de precariobelasting en de toeristenbelasting. De gemeenteraad is vrij om de hoogte van de tarieven te bepalen.

Retributies

Terug naar navigatie - Retributies

Retributies zijn heffingen waarbij de opbrengst niet boven de uitgaven van een specifieke dienst mag uitkomen. Tot de retributies behoren de afvalstoffenheffing, de rioolheffing, de leges, het marktgeld en grafrechten. 
Vanaf de begroting 2017 is het volgens de BBV verplicht om in deze paragraaf uiteen te zetten hoe er bij de berekening van tarieven van heffingen voor wordt gezorgd dat de geraamde baten de ter zake geraamde lasten niet overschrijden, wat de beleidsuitgangspunten zijn die ten grondslag liggen aan deze berekeningen en hoe deze uitgangspunten bij de tariefstelling worden gehanteerd.

Waardering waardepeildatum 1-1-2024 Wet waardering onroerende zaken (WOZ)

Terug naar navigatie - Waardering waardepeildatum 1-1-2024 Wet waardering onroerende zaken (WOZ)

Jaarlijks worden WOZ-beschikkingen met een nieuwe waarde naar de inwoners verstuurd. De waardering voor het belastingjaar 2025 vindt plaats op basis van de waardepeildatum 1 januari 2024. De Wet WOZ schrijft namelijk voor dat gemeenten een waarde vaststellen, zoals die gold op 1 januari van één jaar eerder. De gemeente heeft zodoende de tijd om marktcijfers (verkopen, huurprijzen enzovoorts) die in de loop van het jaar gerealiseerd worden te analyseren en een reële schatting te doen van de marktsituatie op de waarde-peildatum. De Wet WOZ wordt voor de inwoner steeds belangrijker. De door de gemeente vastgestelde WOZ-waarde wordt voor steeds meer belastingen gebruikt (bijvoorbeeld waterschapslasten en erfbelasting). Inwoners en bedrijven kunnen tegen de WOZ-waarde bezwaar maken en/of beroep instellen bij de rechter. 

Onroerende zaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - Onroerende zaakbelastingen (OZB)

Onder de naam ‘onroerende zaakbelastingen’ worden directe belastingen geheven over binnen de gemeente gelegen onroerende zaken:

  • een gebruikersbelasting van degene die bij het begin van het kalenderjaar een onroerende zaak, zijnde een niet-woning, gebruikt op grond van eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht.
  •  een eigenarenbelasting van degene die bij het begin van het kalenderjaar van een onroerende zaak het genot heeft op grond van eigendom, bezit of beperkt recht.

De heffingsmaatstaf voor de OZB is de vastgestelde waarde van een onroerende zaak. Deze waarde wordt vastgesteld op grond van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ). De raming van de opbrengst OZB is voor 2025 aangepast met een indexering van 3,5% plus een raming van de nieuwbouw voor het jaar 2025. Voor de jaren 2026 en verder is gerekend met een indexering van 2,5%. 
Naast de indexering is gerekend met een extra verhoging van de OZB opbrengst van 7,5% voor het jaar 2025 en 2026 (bovenop de indexering). Voor het jaar 2027 en 2028 is niet met een verhoging van de OZB gerekend, naast de indexering van 2,5%. In de raadsvergadering van december 2024 wordt enkel de OZB-tarieven voor 2025 vastgesteld. 

Geraamde opbrengst OZB

Terug naar navigatie - Geraamde opbrengst OZB

De stijging van de inkomsten is het gevolg van areaaluitbreiding en de verhoging van de tarieven.

Opbrengsten OZB Jaarrekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 123
Woningen: eigendom 3.662.000 4.124.000 4.633.000 5.151.000 5.331.000 5.516.000
Niet woningen: eigendom 493.000 536.000 604.000 664.000 681.000 698.000
Niet woningen: gebruiker 339.000 360.000 411.000 452.000 463.000 475.000
TOTAAL 4.494.000 5.020.000 5.648.000 6.267.000 6.475.000 6.689.000

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing zal geheven worden van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel, waarbij een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt, zoals is vermeld in de Wet milieubeheer. Wettelijk mag de afvalstoffenheffing niet meer dan kostendekkend zijn. De tarieven kunnen jaarlijks worden aangepast aan de kosten voor de afvalinzameling en -verwerking en andere uitgaven voor de afvalstoffentaak.

Vanaf september 2023 betaalt elk huishouden van een laagbouwwoning naast vastrecht een tarief per lediging dat verschillend is per volumemaat (140 of 240 liter) van de restafvalcontainer (diftar). Elk huishouden betaalt per liter hetzelfde. Huishoudens in hoogbouwwoningen betalen enkel vastrecht. Er gelden afzonderlijke vastrechttarieven voor eenpersoons- en meerpersoonshuishoudens.

In 2025 worden de volgende kosten geraamd voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval, welke toegerekend moeten worden aan de afvalstoffenheffing:

Directe personele kosten 111.813 123
Overhead 129.703
Vuil verwijderen langs wegen 86.500
Kwijtschelding 30.600
Lasten afvalstoffenheffing 1.500
Inzamelen huisvuil 1.471.053
Bestrijding overlast honden 23.000
Niet verrekenbare BTW 332.231
Totale kosten 2.186.400
Opbrengst afvalfonds, papier, kleding en big bags 234.500
Totale opbrengsten 234.500
Te verrekenen via afvalstoffenheffing 1.951.900

Tegenover deze lasten staan de volgende geraamde opbrengsten voor de afvalstoffenheffing:

123
Aantal Bedrag Totaal
843 hoogbouw eph vastrecht 162,00 136.566
502 hoogbouw mph vastrecht 270,00 135.540
1.595 laagbouw eph vastrecht 128,00 204.160
5.085 laagbouw mph vastrecht 188,00 955.980
2.065 laagbouw 140 liter variabel 6x 8,75 108.413
4.615 laagbouw 240 liter variabel 6x 15,00 415.350
Totaal 1.956.009

Vergelijking tarieven ten opzichte van 2024
De stijging van het tarief blijft beperkt tot 1%, terwijl de te verrekenen kosten via afvalstoffenheffing door indexering flink zijn toegenomen (namelijk 4,6%). Dat komt vanwege de stijging van het aantal huishoudens. De hoogte is uiteindelijk afhankelijk van het aantal keren dat men restafval aanbiedt.

123
Jaar Tarief Stijging
2024 € 241
2025 € 244 1%

Tarifering 
 Uit onderzoek blijkt dat het ledigingstarief in belangrijke mate het aanbod fijn restafval bepaalt. Een (te) laag tarief leidt tot minder scheiding van fijn restafval dan bij het toepassen van hogere tarieven. De gemeente Waalre streeft naar maximaal 100 kg fijn restafval per inwoner per jaar. Om dit voor elkaar te krijgen, zal het ledigingstarief voor een 240 liter container tussen de € 10 en € 20 moeten liggen.  Voor de bepaling van de tarieven is  uitgegaan van gemiddeld 6 ledigingen per huishouden in 2025.

De opbrengsten afvalstoffenheffing ontwikkelen zich als volgt:

Afvalstoffenheffing Jaarrekening 2023* Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 123
Totaal kosten 1.717.000 1.865.295 1.951.900 2.001.194 2.050.487 2.099.781
Totaal opbrengsten 1.794.000 1.865.295 1.951.900 2.001.194 2.050.487 2.099.781
Kostendekkendheid 104,48% 100,00% 100,00% 100,00% 100,00% 100,00%
* dit is incl. de vrijval van de voorziening voor de claim Attero, namelijk -/- € 19.209.

Kwijtschelding
Wanneer aan een minder draagkrachtig belastingplichtige kwijtschelding voor de afvalstoffenheffing wordt verleend, dan is dat in principe voor de volledig verschuldigde heffing. Echter, bij laagbouwwoningen geldt dat de kwijtschelding voor maximaal 8 ledigingen is. 
Bij excessieve hoeveelheden afval vanwege medische redenen (incontinentie/stoma) worden de eerste 12 ledigingen vrij gesteld. Er geldt dan geen vrijstelling voor vastrecht. 

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

De rioolheffing wordt geheven van de eigenaar van een object, dat op 1 januari is aangesloten op de riolering. De rioolheffing is gebaseerd op het Programma Water, Riolering en Klimaat (programma WRK) van 2022. De gemeente mag maximaal kostendekkende tarieven in rekening brengen. 

Rioolheffing rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 123
Totaal kosten 1.507.000 2.310.000 2.540.000 2.654.000 2.661.000 2.689.000
Totaal opbrengsten 1.671.000 1.717.000 1.777.000 1.841.000 1.906.000 1.972.000
Storting / onttrekking voorziening riolering - -593.000 -763.000 -813.000 -755.000 -717.000
Storting in reserve riolering 164.000 -
Kostendekkendheid 100% 100% 100% 100% 100% 100%

In 2025 worden de volgende kosten toegerekend:
Het tarief voor rioolheffing is in deze begroting voor het jaar 2025 opgenomen, zoals vastgelegd in het programma Water, Riolering en Klimaat van 2022. 

Directe personele kosten 335.195 123
Overhead 388.826
Pompen en riolen 1.260.951
Huisaansluitingen 5.000
Rioolontstoppingen 95.000
Afkoppelstimulering 75.000
Vegen en veegvuil 85.000
Waterlossingen en sloten 40.000
Niet verrekenbare BTW 255.142
Totale kosten 2.540.114
Opbrengsten huisaansluitingen 5.000
Opbrengsten rioolheffing 1.772.160
Totale opbrengsten 1.777.160
Te verrekenen via voorziening riolering -762.954

Leges

Terug naar navigatie - Leges

Onder de naam leges wordt een aantal verschillende rechten geheven voor door de gemeente, of uit naam van de gemeente verstrekte diensten. Dit kan bijvoorbeeld het verstrekken van een document zijn zoals een rijbewijs, paspoort of trouwboekje of het verstrekken van een vergunning. Waalre streeft zoveel mogelijk naar kostendekkende tarieven voor administratieve diensten. Elk jaar worden de tarieven opnieuw beoordeeld, aangepast aan wettelijke tarieven en geïndexeerd. De diensten en bijbehorende tarieven voor 2025 worden opgenomen in de door de raad in december 2024 vast te stellen tarieventabel bij de legesverordening 2025 

De lasten zoals deze in de begroting zijn opgenomen zijn niet altijd voor 100% toerekenbaar. Een deel van de kosten kan niet direct in verband gebracht worden met de uitgevoerde dienst. 

Bij hoofdstuk 1 is weinig ruimte om de tarieven te verhogen omdat de opbrengsten voornamelijk veroorzaakt worden door paspoorten en rijbewijzen. Deze tarieven zijn momenteel gelijk aan de wettelijk maximaal toegestane hoogte. 

1. Algemene dienstverlening Kosten Opbrengsten Kostendekking
1.1 Burgerlijke stand 49.144 24.858 50,58%
1.2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart 270.562 245.867 90,87%
1.3 Rijbewijzen 80.570 72.307 89,74%
1.4 Vertrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens 9.048 6.000 66,31%
1.7 Overige publiekszaken 5.664 4.011 70,82%
1.9 Bijzondere wetten 28.731 18.060 62,86%
Totaal 443.719 371.103 83,63%

In hoofdstuk 2 zijn de geraamde opbrengsten met 10% (bestaande uit 2,5% indexering en 7,5% kostenverhoging) verhoogd ten opzichte van 2024 om een meer kostendekkend tarief na te streven. 100% kostendekkende tarieven is in de praktijk niet mogelijk omdat de lasten zoals in de begroting zijn opgenomen, niet altijd voor 100% toerekenbaar zijn. Een deel van de kosten kan niet direct in verband gebracht worden met de uitgevoerde dienst. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten voor handhaving of bezwaar en beroep. 

2. Omgevingswet Kosten Opbrengsten Kostendekking
2.3 Activiteiten met betrekking tot bouwwerken 1.034.195 880.000 85,09%
Totaal 1.034.195 880.000 85,09%

Hoofdstuk 3 is een klein onderdeel van de legesverordening wat voor een groot deel bestaat uit evenementenvergunningen. Vanwege de maatschappelijke betekenis ervan is dit bij veel gemeenten niet kostendekkend. Voor Waalre bedragen de geraamde opbrengsten in 2025 wat een kostendekking geeft van 58%.

Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - Toeristenbelasting

In december 2017 heeft de raad besloten om per 1 januari 2018 een toeristenbelasting in te voeren. De toeristenbelasting wordt betaald door degenen die binnen onze gemeente verblijven in o.a. hotels, pensions en vakantieverblijven en niet als ingezeten zijn ingeschreven. Per 2024 bedraagt de toeristenbelasting € 3,95 per persoon per nacht, voorheen bedroeg  dit tarief € 3,50 per persoon per nacht. Vanaf de begroting 2024 worden de structurele baten geraamd op € 220.000.

123
Opbrengst toeristenbelasting Jaarrekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Opbrengst 166.000 220.000 220.000 220.000 220.000 220.000

Kwijtscheldingbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingbeleid

In de gemeente Waalre kan op verzoek van de minder draagkrachtige belastingplichtige, kwijtschelding van betaling worden verleend voor de onroerende zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Waalre past hiervoor de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 toe. In 1997 is in afwijking van de Uitvoeringsregeling door de Waalrese Raad besloten, in plaats van 90%, 100% van de genormeerde bijstandsuitkering aan te merken als kosten van bestaan op basis waarvan de draagkracht van belastingplichtige wordt vastgesteld. Hierdoor komt men eerder in aanmerking voor kwijtschelding.

Belastingdruk per huishouden

Terug naar navigatie - Belastingdruk per huishouden

In de volgende tabel staat een overzicht van de totale gemiddelde belastingdruk van de drie belangrijkste gemeentelijke belastingen en heffingen per één- en meerpersoonshuishouden. Voor de OZB gaan we in deze cijfers uit van een woning met een gemiddelde WOZ waarde  (2024: € 584.572, bron: Coelo).

De 7% stijging van de totale belastingdruk van 2024 naar 2025 betekent voor een gemiddeld gezin in Waalre een stijging van ca. €  6,00 per maand.
De tarieven van de OZB zullen wij u in de raadsvergadering van december 2024 aanbieden in de belastingverordening voor 2025. Op dat moment is de waardestijging van de woningen waarop de tarieven worden gebaseerd bekend.

Totale gemiddelde belastingdruk per huishouden* rekening 2023** Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 123
OZB 520 587 652 717 735 753
Afvalstoffenheffing 220 241 244 249 256 262
Rioolheffing 200 203 208 213 218 223
Totaal bedrag per huishouden 940 1.031 1.103 1.179 1.208 1.238
Stijging in % t.o.v. voorgaande jaar 9,7% 7,0% 6,9% 2,5% 2,4%
* gemiddelde van eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens (totale opbrengsten/totaal aantal huishoudens)
** in 2023 wordt nog uitgegaan van een gemiddelde WOZ waarde van € 559.884, per 2024 stijgt deze naar € 584.572 (bron: Coelo)

Toelichting belastingdruk

Terug naar navigatie - Toelichting belastingdruk

Elke gemeente kan in het kader van de gemeentelijke autonomie uitgaven doen voor een hoger voorzieningenniveau en dat kost belastinggeld. De belastingdruk hoeft daarom niet per gemeente gelijk te zijn. Voor de financiële draagkracht voor huishoudens is de gemeentelijke belastingdruk wel belangrijk. Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) verzamelt jaarlijks de gegevens voor de belastingdruk van decentrale overheden. Onder belastingdruk verstaan we de jaarlijkse woonlasten per huishouden. Onder de woonlasten wordt het gemiddelde bedrag dat een huishouden in een bepaalde gemeente betaalt aan OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing gerekend.

Gemiddelde woonlasten 2024 bij vergelijking in de regio

Terug naar navigatie - Gemiddelde woonlasten 2024 bij vergelijking in de regio

Op de website www.coelo.nl zijn de tarieven van de aan Waalre grenzende gemeenten terug te vinden. Deze site bevat een kaart waarop met de muis kan worden geklikt om de tarieven van elke gemeente in beeld te krijgen. De gemeente Waalre heeft in 2024 van de 342 geregistreerde gemeenten op 1 januari de 231e plaats voor wat betreft de belastingdruk. (2020: 230e, 2021: 188e, 2022: 152e en 2023: 273e). Regionaal gezien staan blijven we op de 10e plaats staan, gelijk aan 2023.

Nb. De gemeente met de laagste lasten voor een meerpersoonshuishouden heeft het laagste rangnummer. 

Rangnr regio Plaats Éénpers hh Meerpers hh Rangnr 2020 Rangnr 2021 Rangnr 2022 Rangnr 2023 Rangnr 2024 WOZ waarde
1 Bladel 583 783 39 43 25 14 11 490.000
2 Eersel 688 842 93 101 61 47 31 552.000
3 Bergeijk 720 861 104 107 62 44 47 523.000
4 Geldrop-Mierlo 780 869 55 56 71 56 54 460.000
5 Eindhoven 839 944 73 79 135 120 119 459.000
6 Cranendonck 902 967 199 284 278 195 152 424.000
7 Best 969 969 68 90 90 116 156 488.000
8 Veldhoven 878 972 46 68 105 155 159 531.000
9 Valkenswaard 917 1.012 269 254 245 246 201 454.000
10 Waalre 945 1.038 230 188 152 273 231 585.000
11 Nuenen 911 1.102 338 327 303 304 274 559.000
12 Heeze-Leende 996 1.144 341 341 312 306 293 527.000