Waar gaat de paragraaf over?

Terug naar navigatie - Waar gaat de paragraaf over?

In deze paragraaf wordt het beleid van de belangrijkste gemeentelijke belastingen beschreven. De gemeente is autonoom in het bepalen van de hoogte en de besteding van de opbrengst van de gemeentelijke belastingen. In de Gemeentewet en in enkele bijzondere wetten is geregeld welke heffingen de gemeente aan haar inwoners en bedrijven mag opleggen. De gemeenteraad bepaalt welke van de toegestane heffingen we als gemeente ook daadwerkelijk heffen. Alle gemeenten heffen de onroerende zaakbelastingen (OZB). Bij de verdeling van het Gemeentefonds wordt er namelijk van uitgegaan dat een deel van de gemeentelijke uitgaven wordt bekostigd uit de OZB. 

Belastingbeleid gemeente Waalre

Terug naar navigatie - Belastingbeleid gemeente Waalre

Gemeente Waalre heeft gekozen voor een duidelijk, plaatselijk belastingpakket dat in hoofdzaak bestaat uit de algemene bijdragebelasting OZB en de retributies afvalstoffenheffing en rioolheffing. Dit pakket bevordert een evenwichtige belastingdruk in de gemeente en beperkt de uitvoeringslasten. Door het voeren van een stringent begrotingsbeleid probeert gemeente Waalre de verhoging van de OZB zoveel mogelijk te beperken. Gemeente Waalre kent een aantal in de Gemeentewet toegestane belastingen en heffingen. Deze belastingen zijn gelegitimeerd in belastingverordeningen, die door de gemeenteraad zijn vastgesteld. Een onderscheid kan worden gemaakt tussen belastingen en retributies.

Belastingen

Terug naar navigatie - Belastingen

Belastingen zijn heffingen waarvan het gebruik van de opbrengst vrij is, de zogenaamde algemene bijdragebelastingen. De gemeente hoeft geen direct aanwijsbare tegenprestatie te leveren. Tot deze groep behoren de onroerende zaakbelastingen, de precariobelasting en de toeristenbelasting. De gemeenteraad is vrij om de hoogte van de tarieven te bepalen.

Retributies

Terug naar navigatie - Retributies

Retributies zijn heffingen waarbij de opbrengst niet boven de uitgaven van een specifieke dienst mag uitkomen. Tot de retributies behoren de afvalstoffenheffing, de rioolheffing, de leges, het marktgeld en grafrechten. 
Vanaf de begroting 2017 is het volgens de BBV verplicht om in deze paragraaf uiteen te zetten hoe er bij de berekening van tarieven van heffingen voor wordt gezorgd dat de geraamde baten de ter zake geraamde lasten niet overschrijden, wat de beleidsuitgangspunten zijn die ten grondslag liggen aan deze berekeningen en hoe deze uitgangspunten bij de tariefstelling worden gehanteerd.

Waardering waardepeildatum 1-1-2024 Wet waardering onroerende zaken (WOZ)

Terug naar navigatie - Waardering waardepeildatum 1-1-2024 Wet waardering onroerende zaken (WOZ)

Jaarlijks worden WOZ-beschikkingen met een nieuwe waarde naar de inwoners verstuurd. De waardering voor het belastingjaar 2025 vindt plaats op basis van de waardepeildatum 1 januari 2024. De Wet WOZ schrijft namelijk voor dat gemeenten een waarde vaststellen, zoals die gold op 1 januari van één jaar eerder. De gemeente heeft zodoende de tijd om marktcijfers (verkopen, huurprijzen enzovoorts) die in de loop van het jaar gerealiseerd worden te analyseren en een reële schatting te doen van de marktsituatie op de waarde-peildatum. De Wet WOZ wordt voor de inwoner steeds belangrijker. De door de gemeente vastgestelde WOZ-waarde wordt voor steeds meer belastingen gebruikt (bijvoorbeeld waterschapslasten en erfbelasting). Inwoners en bedrijven kunnen tegen de WOZ-waarde bezwaar maken en/of beroep instellen bij de rechter. 

Onroerende zaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - Onroerende zaakbelastingen (OZB)

Onder de naam ‘onroerende zaakbelastingen’ worden directe belastingen geheven over binnen de gemeente gelegen onroerende zaken:

  • een gebruikersbelasting van degene die bij het begin van het kalenderjaar een onroerende zaak, zijnde een niet-woning, gebruikt op grond van eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht.
  •  een eigenarenbelasting van degene die bij het begin van het kalenderjaar van een onroerende zaak het genot heeft op grond van eigendom, bezit of beperkt recht.

De heffingsmaatstaf voor de OZB is de vastgestelde waarde van een onroerende zaak. Deze waarde wordt vastgesteld op grond van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ). De raming van de opbrengst OZB is voor 2025 aangepast met een indexering van 3,5% plus een raming van de nieuwbouw voor het jaar 2025. Voor de jaren 2026 en verder is gerekend met een indexering van 2,5%. 
Naast de indexering is gerekend met een extra verhoging van de OZB opbrengst van 7,5% voor het jaar 2025 en 2026 (bovenop de indexering). Voor het jaar 2027 en 2028 is niet met een verhoging van de OZB gerekend, naast de indexering van 2,5%. In de raadsvergadering van december 2024 wordt enkel de OZB-tarieven voor 2025 vastgesteld. 

Geraamde opbrengst OZB

Terug naar navigatie - Geraamde opbrengst OZB

De stijging van de inkomsten is het gevolg van areaaluitbreiding en de verhoging van de tarieven.

Opbrengsten OZB
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
123
Woningen: eigendom
3.662.000
4.124.000
4.633.000
5.151.000
5.331.000
5.516.000
Niet woningen: eigendom
493.000
536.000
604.000
664.000
681.000
698.000
Niet woningen: gebruiker
339.000
360.000
411.000
452.000
463.000
475.000
TOTAAL
4.494.000
5.020.000
5.648.000
6.267.000
6.475.000
6.689.000

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

Afvalstoffenheffing zal geheven worden van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel, waarbij een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt, zoals is vermeld in de Wet milieubeheer. Wettelijk mag de afvalstoffenheffing niet meer dan kostendekkend zijn. De tarieven kunnen jaarlijks worden aangepast aan de kosten voor de afvalinzameling en -verwerking en andere uitgaven voor de afvalstoffentaak.

Vanaf september 2023 betaalt elk huishouden van een laagbouwwoning naast vastrecht een tarief per lediging dat verschillend is per volumemaat (140 of 240 liter) van de restafvalcontainer (diftar). Elk huishouden betaalt per liter hetzelfde. Huishoudens in hoogbouwwoningen betalen enkel vastrecht. Er gelden afzonderlijke vastrechttarieven voor eenpersoons- en meerpersoonshuishoudens.

In 2025 worden de volgende kosten geraamd voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval, welke toegerekend moeten worden aan de afvalstoffenheffing:

Toegerekend aan afvalstoffenheffing
Begroting 2025
Directe personele kosten
111.813
123
Overhead
129.703
Vuil verwijderen langs wegen
86.500
Kwijtschelding
30.600
Lasten afvalstoffenheffing
1.500
Inzamelen huisvuil
1.471.053
Bestrijding overlast honden
23.000
Niet verrekenbare BTW
332.231
Totale kosten
2.186.400
Opbrengst afvalfonds, papier, kleding en big bags
234.500
Te verrekenen via afvalstoffenheffing
1.951.900

Tegenover deze lasten staan de volgende geraamde opbrengsten voor de afvalstoffenheffing:

Aantal
Wat
Vast/variabel
Bedrag
Totaal
843
hoogbouw eph
vastrecht
162,00
136.566
502
hoogbouw mph
vastrecht
270,00
135.540
1.595
laagbouw eph
vastrecht
128,00
204.160
5.085
laagbouw mph
vastrecht
188,00
955.980
2.065
laagbouw 140 liter
variabel (6x)
8,75
108.413
4.615
laagbouw 240 liter
variabel (6x)
15,00
415.350
Totaal
1.956.009

Vergelijking tarieven ten opzichte van 2024
De stijging van het tarief blijft beperkt tot 1%, terwijl de te verrekenen kosten via afvalstoffenheffing door indexering flink zijn toegenomen (namelijk 4,6%). Dat komt vanwege de stijging van het aantal huishoudens. De hoogte is uiteindelijk afhankelijk van het aantal keren dat men restafval aanbiedt.

Tarief
2024
2025
Stijging
Afvalstoffenheffing
€ 241
€ 244
1%

Tarifering 
 Uit onderzoek blijkt dat het ledigingstarief in belangrijke mate het aanbod fijn restafval bepaalt. Een (te) laag tarief leidt tot minder scheiding van fijn restafval dan bij het toepassen van hogere tarieven. De gemeente Waalre streeft naar maximaal 100 kg fijn restafval per inwoner per jaar. Om dit voor elkaar te krijgen, zal het ledigingstarief voor een 240 liter container tussen de € 10 en € 20 moeten liggen.  Voor de bepaling van de tarieven is  uitgegaan van gemiddeld 6 ledigingen per huishouden in 2025.

De opbrengsten afvalstoffenheffing ontwikkelen zich als volgt:

Afvalstoffenheffing
Jaarrekening 2023*
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
123
Totaal kosten
1.717.000
1.865.295
1.951.900
2.001.194
2.050.487
2.099.781
Totaal opbrengsten
1.794.000
1.865.295
1.951.900
2.001.194
2.050.487
2.099.781
Kostendekkendheid
104,48%
100,00%
100,00%
100,00%
100,00%
100,00%
* dit is incl. de vrijval van de voorziening voor de claim Attero, namelijk -/- € 19.209.

Kwijtschelding
Wanneer aan een minder draagkrachtig belastingplichtige kwijtschelding voor de afvalstoffenheffing wordt verleend, dan is dat in principe voor de volledig verschuldigde heffing. Echter, bij laagbouwwoningen geldt dat de kwijtschelding voor maximaal 8 ledigingen is. 
Bij excessieve hoeveelheden afval vanwege medische redenen (incontinentie/stoma) worden de eerste 12 ledigingen vrij gesteld. Er geldt dan geen vrijstelling voor vastrecht. 

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

De rioolheffing wordt geheven van de eigenaar van een object, dat op 1 januari is aangesloten op de riolering. De rioolheffing is gebaseerd op het Programma Water, Riolering en Klimaat (programma WRK) van 2022. De gemeente mag maximaal kostendekkende tarieven in rekening brengen. 

Rioolheffing
Rekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
123
Totaal kosten
1.507.000
2.310.000
2.540.000
2.654.000
2.661.000
2.689.000
Totaal opbrengsten
1.671.000
1.717.000
1.777.000
1.841.000
1.906.000
1.972.000
Storting / onttrekking voorziening riolering
-
-593.000
-763.000
-813.000
-755.000
-717.000
Storting in reserve riolering
164.000
-
Kostendekkendheid
100%
100%
100%
100%
100%
100%

In 2025 worden de volgende kosten toegerekend:
Het tarief voor rioolheffing is in deze begroting voor het jaar 2025 opgenomen, zoals vastgelegd in het programma Water, Riolering en Klimaat van 2022. 

Toegerekend aan riolering
Begroting 2025
Directe personele kosten
335.195
123
Overhead
388.826
Pompen en riolen
1.260.951
Huisaansluitingen
5.000
Rioolontstoppingen
95.000
Afkoppelstimulering
75.000
Vegen en veegvuil
85.000
Waterlossingen en sloten
40.000
Niet verrekenbare BTW
255.142
Totale kosten
2.540.114
Opbrengsten huisaansluitingen
5.000
Opbrengsten rioolheffing
1.772.160
Totale opbrengsten
1.777.160
Te verrekenen via voorziening riolering
-762.954

Leges

Terug naar navigatie - Leges

Onder de naam leges wordt een aantal verschillende rechten geheven voor door de gemeente, of uit naam van de gemeente verstrekte diensten. Dit kan bijvoorbeeld het verstrekken van een document zijn zoals een rijbewijs, paspoort of trouwboekje of het verstrekken van een vergunning. Waalre streeft zoveel mogelijk naar kostendekkende tarieven voor administratieve diensten. Elk jaar worden de tarieven opnieuw beoordeeld, aangepast aan wettelijke tarieven en geïndexeerd. De diensten en bijbehorende tarieven voor 2025 worden opgenomen in de door de raad in december 2024 vast te stellen tarieventabel bij de legesverordening 2025 

De lasten zoals deze in de begroting zijn opgenomen zijn niet altijd voor 100% toerekenbaar. Een deel van de kosten kan niet direct in verband gebracht worden met de uitgevoerde dienst. 

Bij hoofdstuk 1 is weinig ruimte om de tarieven te verhogen omdat de opbrengsten voornamelijk veroorzaakt worden door paspoorten en rijbewijzen. Deze tarieven zijn momenteel gelijk aan de wettelijk maximaal toegestane hoogte. 

Hoofdstuk 1Algemene dienstverlening
Leges
Kosten
Opbrengsten
Kostendekking
Burgerlijke stand
49.144
24.858
50,58%
Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
270.562
245.867
90,87%
Rijbewijzen
80.570
72.307
89,74%
Vertrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens
9.048
6.000
66,31%
Overige publiekszaken
5.664
4.011
70,82%
Bijzondere wetten
28.731
18.060
62,86%
Totaal
443.719
371.103
83,63%

In hoofdstuk 2 zijn de geraamde opbrengsten met 10% (bestaande uit 2,5% indexering en 7,5% kostenverhoging) verhoogd ten opzichte van 2024 om een meer kostendekkend tarief na te streven. 100% kostendekkende tarieven is in de praktijk niet mogelijk omdat de lasten zoals in de begroting zijn opgenomen, niet altijd voor 100% toerekenbaar zijn. Een deel van de kosten kan niet direct in verband gebracht worden met de uitgevoerde dienst. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten voor handhaving of bezwaar en beroep. 

Hoofdstuk 2 Omgevingswet
Dienst
Kosten
Opbrengsten
Kostendekking
Activiteiten met betrekking tot bouwwerken
1.034.195
880.000
85,09%
Totaal
1.034.195
880.000
85,09%

Hoofdstuk 3 is een klein onderdeel van de legesverordening wat voor een groot deel bestaat uit evenementenvergunningen. Vanwege de maatschappelijke betekenis ervan is dit bij veel gemeenten niet kostendekkend. Voor Waalre bedragen de geraamde opbrengsten in 2025 wat een kostendekking geeft van 58%.

Hoofdstuk 3 Europese dienstenrichtlijn
Europese dienstenrichtlijn
Kosten
Opbrengsten
Kostendekking
Horeca
3.407
1.987
58,32%
Totaal
3.407
1.987
58,32%

Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - Toeristenbelasting

In december 2017 heeft de raad besloten om per 1 januari 2018 een toeristenbelasting in te voeren. De toeristenbelasting wordt betaald door degenen die binnen onze gemeente verblijven in o.a. hotels, pensions en vakantieverblijven en niet als ingezeten zijn ingeschreven.

N.a.v. een unaniem aangenomen amendement, bij het vaststellen van de programmabegroting 2025-2028 op 7 november 2024, wordt het tarief van de toeristenbelasting verhoogd vanaf 2025 naar € 4,50 per persoon per nacht. Hierdoor stijgen de inkomsten van de toeristenbelasting vanaf 2025 structureel met € 30.000. In 2024 bedroeg de toeristenbelasting € 3,95 per persoon per nacht.

123
Opbrengst toeristenbelasting
Jaarrekening 2023
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Opbrengst
166.000
220.000
250.000
250.000
250.000
250.000

Kwijtscheldingbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingbeleid

In de gemeente Waalre kan op verzoek van de minder draagkrachtige belastingplichtige, kwijtschelding van betaling worden verleend voor de onroerende zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Waalre past hiervoor de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 toe. In 1997 is in afwijking van de Uitvoeringsregeling door de Waalrese Raad besloten, in plaats van 90%, 100% van de genormeerde bijstandsuitkering aan te merken als kosten van bestaan op basis waarvan de draagkracht van belastingplichtige wordt vastgesteld. Hierdoor komt men eerder in aanmerking voor kwijtschelding.

Belastingdruk per huishouden

Terug naar navigatie - Belastingdruk per huishouden

In de volgende tabel staat een overzicht van de totale gemiddelde belastingdruk van de drie belangrijkste gemeentelijke belastingen en heffingen per één- en meerpersoonshuishouden. Voor de OZB gaan we in deze cijfers uit van een woning met een gemiddelde WOZ waarde  (2024: € 584.572, bron: Coelo).

De 7% stijging van de totale belastingdruk van 2024 naar 2025 betekent voor een gemiddeld gezin in Waalre een stijging van ca. €  6,00 per maand.
De tarieven van de OZB zullen wij u in de raadsvergadering van december 2024 aanbieden in de belastingverordening voor 2025. Op dat moment is de waardestijging van de woningen waarop de tarieven worden gebaseerd bekend.

Totale gemiddelde belastingdruk per huishouden*
Rekening 2023**
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
123
OZB
520
587
652
717
735
753
Afvalstoffenheffing
220
241
244
249
256
262
Rioolheffing
200
203
208
213
218
223
Totaal bedrag per huishouden
940
1.031
1.103
1.179
1.208
1.238
Stijging in % t.o.v. voorgaande jaar
9,7%
7,0%
6,9%
2,5%
2,4%
* gemiddelde van eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens (totale opbrengsten/totaal aantal huishoudens)
** in 2023 wordt nog uitgegaan van een gemiddelde WOZ waarde van € 559.884, per 2024 stijgt deze naar € 584.572 (bron: Coelo)

Toelichting belastingdruk

Terug naar navigatie - Toelichting belastingdruk

Elke gemeente kan in het kader van de gemeentelijke autonomie uitgaven doen voor een hoger voorzieningenniveau en dat kost belastinggeld. De belastingdruk hoeft daarom niet per gemeente gelijk te zijn. Voor de financiële draagkracht voor huishoudens is de gemeentelijke belastingdruk wel belangrijk. Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) verzamelt jaarlijks de gegevens voor de belastingdruk van decentrale overheden. Onder belastingdruk verstaan we de jaarlijkse woonlasten per huishouden. Onder de woonlasten wordt het gemiddelde bedrag dat een huishouden in een bepaalde gemeente betaalt aan OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing gerekend.

Gemiddelde woonlasten 2024 bij vergelijking in de regio

Terug naar navigatie - Gemiddelde woonlasten 2024 bij vergelijking in de regio

Op de website www.coelo.nl zijn de tarieven van de aan Waalre grenzende gemeenten terug te vinden. Deze site bevat een kaart waarop met de muis kan worden geklikt om de tarieven van elke gemeente in beeld te krijgen. De gemeente Waalre heeft in 2024 van de 342 geregistreerde gemeenten op 1 januari de 231e plaats voor wat betreft de belastingdruk. (2020: 230e, 2021: 188e, 2022: 152e en 2023: 273e). Regionaal gezien staan blijven we op de 10e plaats staan, gelijk aan 2023.

Nb. De gemeente met de laagste lasten voor een meerpersoonshuishouden heeft het laagste rangnummer. 

Rangnr regio
Plaats
Éénpers hh
Meerpers hh
Rangnr 2020
Rangnr 2021
Rangnr 2022
Rangnr 2023
Rangnr 2024
WOZ waarde
1
Bladel
583
783
39
43
25
14
11
490.000
2
Eersel
688
842
93
101
61
47
31
552.000
3
Bergeijk
720
861
104
107
62
44
47
523.000
4
Geldrop-Mierlo
780
869
55
56
71
56
54
460.000
5
Eindhoven
839
944
73
79
135
120
119
459.000
6
Cranendonck
902
967
199
284
278
195
152
424.000
7
Best
969
969
68
90
90
116
156
488.000
8
Veldhoven
878
972
46
68
105
155
159
531.000
9
Valkenswaard
917
1.012
269
254
245
246
201
454.000
10
Waalre
945
1.038
230
188
152
273
231
585.000
11
Nuenen
911
1.102
338
327
303
304
274
559.000
12
Heeze-Leende
996
1.144
341
341
312
306
293
527.000