De paragraaf financiering gaat in op het beheer en beleid van financiële middelen (geleende en uitgezette gelden) en de aan deze posities verbonden kosten en risico’s voor de gemeente Waalre (treasuryfunctie). De treasuryfunctie ondersteunt, door middel van beschikbaarheid van financiële middelen, de uitvoering van de thema’s. Het regelt de financiering van beleid en het uitzetten van gelden die niet direct nodig zijn.

1. Landelijke wet- en regelgeving

Terug naar navigatie - 1. Landelijke wet- en regelgeving

Wet Financiering Decentrale Overheden (Wet Fido)

Terug naar navigatie - Wet Financiering Decentrale Overheden (Wet Fido)

Het Rijk heeft regels gesteld aan hoe gemeenten en provincies hun geld en kapitaal moeten beheren. Die regels staan in de Wet Fido. Het renterisico brengen we volgens de wet Fido in beeld met behulp van de kasgeldlimiet en de rente risiconorm. 

Renterisico op kortlopende schuld: kasgeldlimiet

Terug naar navigatie - Renterisico op kortlopende schuld: kasgeldlimiet

De kredietlimiet voor de gemeente is bepaald op € 2,5 miljoen voor een periode van maximaal 1 jaar. De gemeente kan € 2,5 miljoen per dag als financiering inzetten van de schatkist. De kredietlimiet kan tussentijds gewijzigd worden. Ten opzichte van voorafgaande jaren is het renterisico weer aanwezig, omdat kasgeldleningen nu een positieve rente hebben. De rente is opgelopen naar bijna 4% sinds medio 2024. De verwachting is dat rente in 2024/2025 geleidelijk gaat dalen. Dit betekent ook dat geldleningen goedkoper worden.

Renterisico op vaste schuld: renterisiconorm

Terug naar navigatie - Renterisico op vaste schuld: renterisiconorm

De renterisiconorm heeft als doel om het renterisico van lange termijnfinanciering te beheersen. De renterisiconorm houdt in, dat de jaarlijkse verplichte aflossingen en de renteherzieningen (kapitaallasten) niet meer mogen bedragen dan 20% van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar. Bij een gelijkmatige opbouw van de leningenportefeuille wordt het renterisico op de vaste schuld gespreid over meerdere jaren.

In onderstaande tabel is de verwachte ontwikkeling van de renterisiconorm voor de komende jaren weergegeven:

De bedragen aan langlopende leningen waarover gemeente Waalre de komende jaren een renterisico loopt, blijven ruimschoots binnen de wettelijke norm (wet FIDO).

De Wet Fido schrijft ook regels voor over het gebruik van het risicovolle beleggingsinstrument derivaten. Waalre maakt geen gebruik van derivaten.

Renterisiconorm bedragen * € 1.000
Nr.
Omschrijving
2025
2026
2027
2028
1
Begrotingstotaal
48.659
48.566
48.653
48.759
2
Wettelijk percentage
20%
20%
20%
20%
3
Renterisiconorm (1 * 2)
9.732
9.713
9.731
9.752
4
Renteherzieningen
-
-
-
-
5
Aflossingen
257
261
264
268
6
Bedrag waarover renterisico gelopen wordt (4+5)
257
261
264
268
7
Ruimte onder renterisiconorm (3-6)
9.475
9.452
9.467
9.484

Wet Houdbare Overheidsfinanciën (Wet HOF)

Terug naar navigatie - Wet Houdbare Overheidsfinanciën (Wet HOF)

Deze wet beoogt dat EU-lidstaten een begrotingstekort (EMU-saldo) hebben van maximaal 3% van het bruto binnenlands product (BBP). Aan dit maximale tekort van 3% hebben, naast de Rijksoverheid, ook de decentrale overheden een aandeel. De EMU-systematiek werkt op een andere manier dan het baten- en lastenstelsel dat gemeenten hanteren. Investeringen tellen bijvoorbeeld niet mee in het stelsel van baten en lasten, daarbij wordt uitgegaan van de kapitaallasten van de investeringen. Investeringen in een jaar tellen echter wel volledig mee in het EMU-saldo. Bij een sluitende begroting kan een gemeente daardoor toch een negatief EMU-saldo hebben. 
Het EMU-saldo van de gemeente Waalre voor 2025 is negatief € 10.242.000 wat betekent dat in EMU-termen de uitgaven groter zijn dan de inkomsten.

bedragen * € 1.000
Nr.
Omschrijving
2024 Volgens realisatie tot en met sept. 2024, aangevuld met raming resterende periode
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
1.
Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c)
-502
-334
-707
-236
619
2.
Mutatie (im)materiële vaste activa
10.566
6.724
4.202
6.646
15.192
3.
Mutatie voorzieningen
632
-393
-839
-861
-843
4.
Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie)
-194
0
0
0
0
5.
Verwachte boekwinst/verlies bij de verkoop van financiële vaste activa en (im)materiële vaste activa, alsmede de afwaardering van financiële vaste activa
0
0
0
0
0
Berekend EMU-saldo
-10.242
-7.451
-5.748
-7.743
-15.416

Schatkistbankieren

Terug naar navigatie - Schatkistbankieren

Sinds de invoering van het schatkistbankieren moeten gemeenten hun overtollige middelen bij het ministerie van Financiën onderbrengen. Op het moment dat het girale saldo per bank, boven het drempelbedrag uitkomt, zal het meerdere overgeboekt worden naar de Schatkist van het Rijk (Schatkistbankieren). Het huidige rentepercentage dat het Rijk biedt is ongeveer 2 tot 2,5% per jaar. De omvang van de ontvangen rente is afhankelijk van de omvang van de schatkistrekening.
In 2024 is het drempelbedrag ingesteld op € 350.000. Dit voorkomt administratieve handelingen. 
Een paar jaar geleden is er een wijziging geweest voor de berekening van het drempelbedrag. Het drempelbedrag wordt bepaald op 2% van de begroting. Dit betekent bij een begroting van € 45 miljoen, dat het grensbedrag voor de gemeente Waalre € 900.000 is. De gemeente Waalre hanteert een drempelbedrag van € 350.000 om het aantal administratieve boekingen te beperken. 

2. Lokale regelgeving

Terug naar navigatie - 2. Lokale regelgeving

Financiële verordening

Terug naar navigatie - Financiële verordening

Gemeenten zijn volgens de gemeentewet verplicht een financiële verordening op te stellen. De financiële spelregels waaraan de ambtenaren en het Bestuur zich moet houden, oftewel de uitgangspunten voor het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie zijn geregeld in de verordening ex artikel 212 Gemeentewet. In de verordening zijn onder andere de algemene doelstellingen voor de financiering (in- en uitgaande geldstroom) en de richtlijnen en limieten van de financieringsfunctie en het risicobeheer opgenomen. De raad heeft op 24 oktober 2023 een geactualiseerde financiële verordening 2023 voor de financiële organisatie vastgesteld. 

Treasurystatuut

Terug naar navigatie - Treasurystatuut

Het Treasurystatuut regelt de sturing, de beheersing, de verantwoording en het toezicht op de contante en girale geldstromen en de hieraan verbonden risico's.
In het Treasurystatuut zijn de volgende onderdelen voor gemeente Waalre geregeld:

  • treasurybeleid;
  • uitvoering treasuryactiviteiten;
  • planning- en control cyclus;
  • interne en externe controle.

Het Treasurystatuut Waalre is door de Raad vastgesteld. 

Uitgangspunten treasuryactiviteiten

Terug naar navigatie - Uitgangspunten treasuryactiviteiten

Voor de meerjarenramingen 2025-2028 hanteert de gemeente Waalre de volgende uitgangspunten voor treasuryactiviteiten:

  • Waalre gaat behoedzaam om met haar financiële middelen. In overeenstemming met de Wet Fido en het Treasurystatuut vindt het uitzetten van geldmiddelen en het aangaan en verstrekken van leningen en garanties alleen plaats voor de uitoefening van de publieke taak. De financiële risico’s voor Waalre zijn daarbij minimaal.
  • Op basis van de liquiditeitsbegroting wordt de financieringsbehoefte bepaald. De uitvoering van de financieringsbehoefte dient plaatst te vinden binnen de geldende wet- en regelgeving.

Financieringsbehoefte

Terug naar navigatie - Financieringsbehoefte

De afgelopen jaren zijn er verschillende langlopende leningen afgesloten om in de financieringsbehoefte te voorzien. 

  • In 2017 en 2018 zijn 2 langlopende geldleningen afgesloten voor de aankoop van de Brede School Aalst.
  • In april 2018 is een langlopende geldlening afgesloten bij de provincie voor het financieren van een zonnepanelen project.
  • In december 2022 is een 10 jarige lening afgesloten van € 10 miljoen aflossingsvrij met een rentepercentage van 0,298%. De lening is afgesloten om de komende jaren aan onze financiële verplichtingen te voldoen.
  • In december 2023 is een 10 jarige lening afgesloten van € 5 miljoen aflossingsvrij met een rentepercentage van 3,402%. De rente wordt voor het eerst betaald op 30 november 2024. De lening is afgesloten om de komende jaren aan onze financiële verplichtingen te voldoen.

Bij een financieringstekort geldt op dit moment een rentepercentage voor kortlopende leningen (< 1 jaar) van ca. 3,8% (maandelijkse kasgeldlening) en voor langlopende leningen (> 1 jaar) van ca. 4%. Deze percentages zullen fluctueren als gevolg van het rentebeleid van de ECB en FED. De verwachting is dat de rente de komende jaren geleidelijk zal dalen.

Financieringsbehoefte (bedragen x € 1.000)
Onderdeel
1-1-2024
1-1-2025
1-1-2026
1-1-2027
1-1-2028
1-1-2029
financieringssaldo
0
10.294
16.514
20.743
17.217
28.991
tekort of overschot
tekort
tekort
tekort
tekort
tekort
tekort
mutatie
10.294
6.219
4.229
-3.525
11.773

Renteoverzicht

Terug naar navigatie - Renteoverzicht

In overeenstemming met het BBV wordt sinds de begroting 2017 binnen Waalre alleen nog gerekend met werkelijke rentelasten. In onderstaand rekenschema staat de prognose voor 2025 voor Waalre opgenomen.

Rente schema
a.
De externe rente over de korte en lange financiering
- leningen tbv aankoop Brede School Ekenrooi
88.588
- lening tbv zonnepanelenproject
8.638
- lening O/G nr 40.115285 10.000.000
29.800
- lening O/G nr 40.116861 5.000.000
170.100
- nieuwe lening nog aan te trekken
380.255
b.
De externe rente baten
-10.760
Totaal door te rekenen externe rente
666.621
c.
De rente die aan de grondexploitatie moet worden
doorgerekend
-
De rente van projectfinanciering die aan het betreffende
taakveld moet worden toegerekend
-88.588
-88.588
Saldo door te rekenen externe rente
578.033
d1.
rente over eigen vermogen
0
d2.
rente over voorzieningen* (gewaardeerd op contante waarde)
96.673
96.673
De aan taakvelden toe te rekenen rente
674.706
toegerekend rente voorzieningen
-97.210
e
De werkelijke aan taakvelden toegerekende rente
-562.699
f
Renteresultaat op treasury
14.797

Rente toerekening (toelichting schema)

Terug naar navigatie - Rente toerekening (toelichting schema)

De rente die in het bovenstaande rekenschema is opgenomen, is toe te rekenen aan de brede school Ekenrooi (€ 88.588), het zonnepanelenproject (€ 8.638) en de rente van bestaande en nog aan te trekken leningen van circa 10.000.000 (€ 380.255). 
De rente (€ 96.673) over de voorzieningen heeft betrekking op de voorziening personele voorzieningen, waarbij het rentepercentage is voorgeschreven door het Rijk. 
Voor toekomstige personele verplichtingen moet (indien van toepassing) een voorziening worden opgezet. De stand van de voorziening wordt bepaald op basis van de contante waarde van de personele verplichtingen.
In de begroting 2025 wordt rente toegerekend aan investeringen. De werkelijke rente ligt iets lager dan de toegerekende rente van 1%. Hierdoor is het renteresultaat voor 2025 begroot op € 14.797 (positief).