6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (CMD / PlusTeam)

Terug naar navigatie - 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (CMD / PlusTeam)

Samenkracht en burgerparticipatie (CMD/PlusTeam)

Terug naar navigatie - Samenkracht en burgerparticipatie (CMD/PlusTeam)

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
Inwoners weten zelf de weg te vinden met hun hulpvraag en ontvangen waar nodig passende ondersteuning.
Terug naar navigatie - Inwoners weten zelf de weg te vinden met hun hulpvraag en ontvangen waar nodig passende ondersteuning.

De Toegang, in de vorm van het Centrum Maatschappelijke Dienstverlening, is zichtbaar, vindbaar en laagdrempelig voor inwoners. Naast familie en vrienden,  stellen inwoners gemakkelijk vragen bij school, aan de jeugdgezondheidszorg, aan vrijwilligers van bijvoorbeeld Goed voor Mekaar Waalre of in de gemeenschapshuizen. Inwoners weten waar zij terecht kunnen en zij weten op een natuurlijke manier het CMD te vinden voor informatie, advies en ondersteuning op het gebied van Jeugd, Wmo, Leerplicht, Minimaregelingen, Werk en inkomen. Schuldhulpverlening en Mantelzorg. Het CMD wordt gezien als laagdrempelige voorziening, vergelijkbaar met bijvoorbeeld het consultatiebureau. 

We gaan hierbij uit van een integrale aanpak waarbij preventie en normaliseren voorop staan. Er is één contactpersoon per huishouden. We kijken nadrukkelijk naar zelfredzaamheid, wat iemand zelf kan en waar hulp/ondersteuning bij nodig is. 

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?
  • Inwoners kunnen met al hun hulpvragen terecht bij het CMD.
  • De toegang tot zorg en ondersteuning voor inwoners is makkelijk bereikbaar, persoonlijk en dichtbij in de eigen gemeente geregeld.
  • Inwoners kunnen, voordat er specialistische hulp nodig is, gebruik maken van het preventieve aanbod voor hun hulpvragen.
  • Door de samenwerking met de partners in de toegang (huisartsen, PlusTeam, onderwijs) kan op tijd kwalitatief goede en passende zorg worden gegeven.

Wijkcentra

Terug naar navigatie - Wijkcentra

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Inburgering

Terug naar navigatie - Inburgering

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Inburgeraars kunnen rekenen op adequate ondersteuning om te participeren naar vermogen in de samenleving. 

6.3 Inkomensregelingen

Terug naar navigatie - 6.3 Inkomensregelingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Garanderen van bestaansminimum

Terug naar navigatie - Garanderen van bestaansminimum
  • Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners, die geheel of gedeeltelijk niet zelfstandig de noodzakelijke kosten van levensonderhoud kunnen betalen.
  • Inwoners die kunnen werken de noodzakelijke ondersteuning (loonkostensubsidie, werkplekaanpassing en begeleiding) bieden zodat zij in staat zijn het wettelijk minimumloon te verdienen (Participatiewet).

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Door de totale ondersteuning van het CMD worden inwoners ondersteund om mee te kunnen doen binnen de verschillende leefgebieden.

6.3.1 Minimabeleid

Terug naar navigatie - 6.3.1 Minimabeleid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Borgen van bestaanszekerheid.

Terug naar navigatie - Borgen van bestaanszekerheid.
  • Het minimabeleid heeft als belangrijkste punt het borgen van bestaanszekerheid. Voorop staat participatie in de samenleving en verhoging van de zelfredzaamheid van de inwoner. Er is extra aandacht voor volwassenen en kinderen in de gemeente die minder goed voor zichzelf kunnen zorgen.
  • Speciale aandacht voor huishoudens die door complexiteit van landelijke wet- en regelgeving in de problemen komen.
  • Bestrijding van armoede en de uitvoering van het minimabeleid en inkomensondersteuning door het Centrum voor Maatschappelijke Deelname (CMD).
  • Het CMD werkt vanuit een integrale benadering vanuit de drie onderdelen (Wmo/Jeugdwet/Participatiewet) aan  armoedebestrijding en de uitvoering van het minimabeleid.  
  • Pro-actieve schulddienstverlening met aandacht voor het voorkomen van problematische schulden.
  • Inzetten op schuldensituaties voorkomen door “vroegsignalering”.
  • Doelgerichte inzet “Klijnsma middelen” ter bestrijding van armoede onder kinderen.

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Door de verschillende vormen van (financiële) ondersteuning hebben de inwoners met een minimuminkomen de mogelijkheid om (weer) mee te doen in Waalre.

6.4 Begeleide participatie

Terug naar navigatie - 6.4 Begeleide participatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doel van de Participatiewet is dat inwoners zeker kunnen zijn van een bestaansminimum door hen een bijstandsuitkering te geven en/of inwoners die kunnen werken, kansen op werk te geven

Terug naar navigatie - Doel van de Participatiewet is dat inwoners zeker kunnen zijn van een bestaansminimum door hen een bijstandsuitkering te geven en/of inwoners die kunnen werken, kansen op werk te geven
  • Aan inwoners met arbeidsvermogen ('kunnen werken') wordt ondersteuning gegeven. De Participatiewet en het gemeentelijke beleid leveren een bijdrage aan het versterken van gelijke kansen voor inwoners met een arbeidsvermogen op de reguliere arbeidsmarkt.
  • Aan uitkeringsgerechtigde inwoners die (tijdelijk) niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien wordt een uitkering verstrekt.
  • Zorgen voor het langzaam stopzetten van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) waarvan de toegang vanaf 1 januari 2015 is afgesloten.

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen door loonkostensubsidie, extra ontwikkeling en ondersteuning deelnemen op de arbeidsmarkt.

6.6 WMO-beleid

Terug naar navigatie - 6.6 WMO-beleid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Inwoners in staat stellen op een zo volwaardig en gelijkwaardig mogelijke manier deel te nemen aan de samenleving en onderdeel uit te laten maken van die samenleving.

Terug naar navigatie - Inwoners in staat stellen op een zo volwaardig en gelijkwaardig mogelijke manier deel te nemen aan de samenleving en onderdeel uit te laten maken van die samenleving.

Dit geldt in het bijzonder voor inwoners die zich in een kwetsbare positie bevinden. Hierbij geldt dat de inwoner eerst zelf naar oplossingen op eigen kracht of binnen het eigen sociale netwerk zoekt. De gemeente kan hierbij ondersteunen en vangt op wanneer er binnen het eigen sociale netwerk geen oplossing kan worden gevonden.

We zorgen voor een passend zorgaanbod (of ondersteunen bij het vinden van een passend zorgaanbod) voor inwoners die zich met een (hulp-)vraag bij de gemeente Waalre melden.

Het CMD en het PlusTeam werken goed samen, ook met de huisartsen en de wijkverpleegkundigen in Waalre om de processen rondom de zorg van inwoners goed te organiseren en er voor te zorgen dat er korte lijnen zijn tussen de verschillende partijen. 

Maatschappelijke partners worden vroegtijdig betrokken bij relevante ontwikkelingen.

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

De inwoners die het nodig hebben ontvangen goede zorg van goede kwaliteit zolang zij dat nodig hebben. Financiële middelen en dus ook gemeenschapsgelden, worden zoals de wet voorschrijft, besteed.  Inwoners krijgen de mogelijkheid om direct na het contact met de gemeente hun ervaringen met de gemeente te delen.

De inzet van een wijk GGD’er is een waardevolle aanvulling op het werk dat al gedaan wordt voor zorg en veiligheid.  Burenruzies worden op een zo vroeg mogelijk moment gesignaleerd. Dit gebeurt in gesprek met het CMD, Veiligheid en Wijk GGD.  Dit doen we om de leefbaarheid in het dorp te behouden.

Gemeente Waalre staat voor een inclusieve samenleving en is tegen discriminatie en heeft daarom een meldpunt ingericht. 

6.7 Maatwerkdienstverlening 18-

Terug naar navigatie - 6.7 Maatwerkdienstverlening 18-

Maatwerkdienstverlening 18-

Terug naar navigatie - Maatwerkdienstverlening 18-

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
We gaan uit van eigen kracht en ondersteunen onze jeugdigen waar het nodig is.
Terug naar navigatie - We gaan uit van eigen kracht en ondersteunen onze jeugdigen waar het nodig is.

Uitgangspunt in ons beleid is dat het eigen sociale netwerk van jeugd en hun opvoeders daarvoor wordt gebruikt. Het is nodig dat professionals van verschillende disciplines elkaar goed weten te vinden. Het motto daarbij is: één gezin, één plan, één coördinator.  We zorgen ervoor dat het passend onderwijs en de ondersteuning op grond van de Jeugdwet en Wmo op elkaar aansluiten. We richten ons sterk op preventief jeugdbeleid, omdat daardoor ouders en hun kinderen minder specialistische hulpverlening nodig hebben. 

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Kwalitatief goede zorg wordt geleverd waar nodig. Jongeren hebben een plek in Waalre waar zij zich op hun eigen manier kunnen ontwikkelen. Jeugdigen in een schadelijke afhankelijkheidsrelatie worden geholpen om veilig en gezond op te groeien.

Jeugd- en jongerenwerk

Terug naar navigatie - Jeugd- en jongerenwerk

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Jeugdigen in Waalre groeien op tot volwassenen met positieve vormen van vrijetijdsbesteding, sociaal netwerk en actieve participatie in de samenleving. 

Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000) Bedragen x €1.000
Exploitatie
Realisatie 2023
Begroting 2024 t/m 2e turap
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Lasten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
1.086
1.337
1.755
1.736
1.707
1.706
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
2.189
2.472
0
0
0
0
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO
0
0
573
573
573
573
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd
0
0
922
922
922
922
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal
0
0
696
688
688
688
6.3 Inkomensregelingen
5.105
4.165
5.039
5.043
5.043
5.043
6.4 WSW en beschut werk
1.456
1.461
1.249
1.221
1.104
1.111
6.5 Arbeidsparticipatie
113
0
368
389
410
430
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
738
698
0
0
0
0
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO)
0
0
491
491
491
491
6.71a Hulp bij het huishouden (WMO)
1.644
1.878
0
0
0
0
6.71b Begeleiding (WMO)
1.017
1.274
0
0
0
0
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO)
0
0
1.500
1.500
1.500
1.500
6.712 Begeleiding (WMO)
0
0
1.090
1.090
1.090
1.090
6.71c Dagbesteding (WMO)
264
18
0
0
0
0
6.72a Jeugdhulp begeleiding
1.050
3.144
0
0
0
0
6.72b Jeugdhulp behandeling
601
0
0
0
0
0
6.72c Jeugdhulp dagbesteding
313
0
0
0
0
0
6.73b Gezinsgericht
5
0
0
0
0
0
6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
957
0
0
0
0
0
6.74a Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf
597
0
0
0
0
0
6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
466
0
0
0
0
0
6.74c Gesloten plaatsing
144
79
0
0
0
0
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal
0
0
3.860
3.550
3.540
3.540
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk
0
0
85
85
85
85
6.791 PGB WMO
0
0
260
260
260
260
6.792 PGB Jeugd
0
0
100
100
100
100
6.81a Beschermd wonen (WMO)
0
0
0
0
0
0
6.82a Jeugdbescherming
187
181
0
0
0
0
6.82b Jeugdreclassering
22
12
0
0
0
0
6.821 Jeugdbescherming
0
0
153
153
153
153
6.822 Jeugdreclassering
0
0
48
48
48
48
6.91 Coördinatie en beleid WMO
0
0
114
114
114
114
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd
0
0
184
184
184
184
Totaal Lasten
17.954
16.719
18.486
18.145
18.011
18.036
Baten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
120
252
444
444
444
444
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
83
0
0
0
0
0
6.3 Inkomensregelingen
4.463
3.001
3.298
3.298
3.298
3.298
6.5 Arbeidsparticipatie
58
0
0
0
0
0
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
91
3
0
0
0
0
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO)
0
0
3
3
3
3
6.71a Hulp bij het huishouden (WMO)
0
111
0
0
0
0
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO)
0
0
100
265
265
265
6.81a Beschermd wonen (WMO)
0
0
0
0
0
0
Totaal Baten
4.813
3.367
3.845
4.010
4.010
4.010

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Vergelijking van de bijgestelde begroting 2024 met 2025 (baten en lasten gesaldeerd) en meerjarig levert de volgende verschillen op:

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (nadeel € 226.000)

  • Hogere salariskosten: € 34.000 nadeel.
  • Ouderenwerk: Minder bijdragen deelnemers Neffe 't Veld € 4.000 nadeel. Beëindiging  seniorenraad in 2025 € 3.000 voordeel.
  • Wet inburgering uitvoeringskosten: De uitvoering wordt niet meer door de gemeente Veldhoven gedaan, maar doen we zelf. In 2024 is voor de overgang van de uitvoering incidenteel ingehuurd  € 56.000 voordeel.
  • Brede SPUK 2023-2026 Sportakkoord II, Gezond en Actief Leven Akkoord en Preventieakkoord: Een aantal onderdelen zijn administratief gewijzigd van taakveld 7.1 naar taakveld 6.1 € 71.000 nadeel.
  • WMO vervoersvoorzieningen CVV: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.6 naar taakveld 6.1 € 124.000 nadeel.
  • WMO vervoersvoorzieningen CVV: Indexering € 16.000 nadeel.
  • WMO algemene voorzieningen: Indexering wijk-GGD’ers en uitvoering Wvggz, buurtbemiddeling, subsidie Prachtdag en Toverstokje: € 7.000 nadeel.
  • Gemeenschapshuizen: Indexering subsidie € 5.000 nadeel.
  • Preventief jeugdbeleid: Indexering jongerenvoorziening, jeugdwerk en huur dependance CMD € 13.000 nadeel.
  • Maatschappelijke dienstverlening: duurdere anti-discriminatievoorziening € 8.000 nadeel. Indexering o.a. MEE informele zorg/cliëntenondersteuning €3.000 nadeel.

6.2 en 6.21 t/m 6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen (voordeel € 281.000)

  • Taakveld 6.2 is komen te vervallen. De posten zijn administratief gewijzigd naar taakvelden 6.21, 6.22, 6.23 en 6.92.
  • Hogere salariskosten: o.a. door verschuiving van taakveld 6.72a naar taakveld 6.22 € 315.000 nadeel.
  • Taskforce Sociaal domein: Incidenteel budget in 2024 € 384.000 voordeel.
  • GR PlusTeam: Indexering € 95.000 nadeel.
  • GR PlusTeam: o.b.v. de staturen van deze GR wordt de verdeelsleutel van de bijdragen aangepast, € 189.000 voordeel.
  • Adviesraad, fraudeonderzoeken, doorontwikkeling monitor SD en medische adviezen: budgetten zijn komen te vervallen of verlaagd € 33.000 voordeel.
  • Regionale coördinatie inkoop jeugd: Deze posten zijn administratief gewijzigd van taakveld 6.2 naar taakveld 6.92 € 70.000 voordeel.
  • Opstellen woon-zorg-welzijn visie: Incidenteel restantbudget in 2024 € 38.000 voordeel.
  • GGZ inloop: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.71c naar taakveld 6.23 € 18.000 nadeel.
  • Overige: Indexeringen € 5.000 nadeel.

6.3 Inkomensregelingen (nadeel € 577.000)

  • Hogere salariskosten: € 6.000 nadeel.
  • Dienstverleningsovereenkomst Veldhoven: Uitvoering bijstandsuitkeringen en schuldhulpverlening € 330.000 nadeel.
  • Ondersteuning minima: Verlaging budgetten uitgaven en verhoging budget verhaal/terugontvangsten € 35.000 voordeel.
  • Bijstandsuitkeringen: Hogere uitkering van het Rijk, maar ook hogere lasten bijstandsuitkeringen door indexering minimumloon, per saldo € 276.000 nadeel.

6.4 Begeleide participatie (voordeel € 212.000)

6.5 Arbeidsparticipatie (nadeel € 368.000)

  • Ergon: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.4 naar taakveld 6.5 € 310.000 nadeel.
  • Ergon: Indexering € 33.000 nadeel.
  • Begeleiding re-integratie uitvoering door Veldhoven: stijging uitgaven € 25.000 nadeel.

6.6 en 6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) (voordeel € 207.000)

  • Salariskosten: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.6 naar taakveld 6.91 € 28.000 voordeel.
  • Woningaanpassingen: Het handelingskader van woningaanpassingen is gewijzigd. Dure aanpassingen zijn op € 15.000  gemaximeerd € 55.000 voordeel.
  • Vervoersvoorzieningen CVV: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.6 naar taakveld 6.1 € 124.000 voordeel.

6.71a en 6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) (voordeel € 367.000)

  • Salariskosten: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.71a naar taakveld 6.91 € 28.000 voordeel.
  • Huishoudelijke hulp Zorg in Natura: Voortschrijdend inzicht geeft aan dat het budget voor de begroting 2024 te hoog is geraamd € 110.000 voordeel, besparende maatregelen Taskforce Sociaal domein € 200.000 voordeel, indexering  € 20.000 nadeel.
  • Huishoudelijke hulp Persoonsgebonden budget: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.71a naar taakveld 6.791 € 60.000 voordeel.
  • Eigen bijdrage: minder inkomsten € 11.000 nadeel, vanaf 2026 meer inkomsten door invoering inkomensafhankelijke bijdrage € 165.000 voordeel (gelijk aan de korting van het Rijk op de algemene uitkering).

6.71b, 6.71c en 6.712 Begeleiding (WMO) (voordeel  € 284.000)

  • Salariskosten: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.71b naar taakveld 6.91 € 28.000 voordeel.
  • Begeleiding Zorg in Natura: Stijging uitgaven € 50.000 nadeel.
  • Begeleiding Persoonsgebonden budget: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.71b naar taakveld 6.791 € 206.000 voordeel.

6.72 t/m 6.74 en 6.752, 6.763 Jeugdhulp (nadeel € 722.000)

  • Salariskosten: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.72a naar taakveld 6.22 en 6.92  € 274.000 voordeel.
  • Jeugdhulp Zorg in Natura: Stijging uitgaven € 1.176.000 nadeel, oplopende besparende maatregelen Taskforce Social domein voordeel € 100.000 en vanaf 2026 € 150.000 voordeel.
  • Jeugdhulp Persoonsgebonden budget: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.72a naar taakveld 6.792 € 80.000 voordeel.

6.791 PGB WMO (nadeel € 260.000)

  • Begeleiding Persoonsgebonden budget: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.71b naar taakveld 6.791 € 206.000 nadeel, daling uitgaven €6.000 voordeel.
  • Huishoudelijke hulp Persoonsgebonden budget: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.71a naar taakveld 6.791 € 60.000 nadeel.

6.792 PGB Jeugd (nadeel € 100.000)

  • Jeugdhulp Persoonsgebonden budget: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.72a naar taakveld 6.792 € 80.000 nadeel, stijging uitgaven €20.000 uitgaven.

6.82a en 6.821 Jeugdbescherming (voordeel € 28.000)

  • Daling uitgaven € 28.000.

6.82b en 6.822 Jeugdreclassering (nadeel € 36.000)

  • Stijging uitgaven € 36.000.

6.91 Coördinatie en beleid WMO (nadeel € 114.000)

  • Salariskosten beleid hulpmiddelen en diensten: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.6 naar taakveld 6.91 € 28.000 nadeel.
  • Salariskosten beleid huishoudelijke hulp: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.71a naar taakveld 6.91 € 28.000 nadeel.
  • Salariskosten beleid begeleiding: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.71b naar taakveld 6.91 € 28.000 nadeel.
  • Hogere salariskosten € 30.000 nadeel.

6.92 Coördinatie en beleid Jeugd (nadeel € 184.000)

  • Salariskosten: Deze post is administratief gewijzigd van taakveld 6.72a naar taakveld 6.22 en 6.92 + een stijging  in totaal € 114.000 nadeel.
  • Regionale coördinatie inkoop jeugd: Deze posten zijn administratief gewijzigd van taakveld 6.2 naar taakveld 6.92 € 70.000 nadeel.