2. Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting

2.1 Totstandkoming begroting 2025

Terug naar navigatie - Totstandkoming begroting 2025

Deze begroting is tot stand gekomen door (zoveel mogelijk) gebruik te maken van de uitgangspunten die zijn opgesteld door de gemeenteraad van Waalre tijdens de behandeling van de Kadernota 2025. Voor verdere uitwerking van deze uitgangspunten zie 2.2, onderdeel g “Samenvatting uitgangspunten begroting 2025”.

2.2 Resultaat van de begroting 2025 e.v.

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2025 e.v.

De begroting 2028 (saldo na bestemming) sluit in evenwicht. Hiernaast is er een post voor onvoorziene uitgaven van € 215.000, waarvan ca. € 115.000 voor eenmalige onvoorziene lasten en € 100.000 voor structurele onvoorziene lasten. 
Het financiële beeld begroting 2025-2028 laat de volgende saldi zien:

Voor resultaat bestemming Resultaat bestemming Na resultaat bestemming
2025 € 364.000 (nadeel) € 18.000 (nadeel) € 382.000 (nadeel)
2026 € 737.000 (nadeel) € 64.000 (nadeel) € 801.000 (nadeel)
2027 € 266.000 (nadeel) € 85.000 (nadeel) € 351.000 (nadeel)
2028 € 224.000 (voordeel) € 105.000 (nadeel) € 122.000 (voordeel)

a. Financiële gevolgen nieuw en bestaand beleid 2025

Terug naar navigatie - a. Financiële gevolgen nieuw en bestaand beleid 2025

De in de begroting opgenomen baten en lasten van het bestaande beleid zijn geactualiseerd op basis van de laatst bekende ontwikkelingen. Het risico is echter aanwezig dat in de loop van het jaar sommige baten en lasten mogelijk zullen moeten worden bijgesteld omdat de ramingen te krap/te ruim blijken te zijn. Voor het opvangen van eventuele financiële tegenvallers is in eerste instantie de post onvoorzien van  
€ 115.000 voor eenmalige lasten en € 100.000 voor structurele lasten beschikbaar.

b. Financiële gevolgen voor de inwoners

Terug naar navigatie - b. Financiële gevolgen voor de inwoners

Bij het vaststellen van de tarieven voor afvalstoffenheffing in 2025 in deze meerjarenbegroting 2025 - 2028 is een doorkijk gemaakt naar de ontwikkeling van de kosten en de tarieven tot en met 2028. Vanaf 2025 betaalt elk huishouden van een laagbouwwoning naast vastrecht een tarief per lediging dat verschillend is per volumemaat (140 of 240 liter) van de restafvalcontainer (diftar). Elk huishouden betaalt per liter hetzelfde. Huishoudens in hoogbouwwoningen betalen enkel vastrecht. Er gelden afzonderlijke vastrechttarieven voor eenpersoons- en meerpersoonshuishoudens. De gemiddelde tarieven stijgen in 2025 met 1% ten opzichte van 2024`.

De tarieven voor ozb stijgen in 2025 met 11,0%.  In de begroting  2026 is uitgegaan van in totaal 10% stijging (conform begroting 2023-2026) en 2,5% stijging in 2027 en 2028.

Het tarief voor rioolheffing is in deze begroting voor het jaar 2025 opgenomen op € 208, zoals vastgelegd in het Kostendekkingsplan water, riolering en klimaat. 

De gemiddelde gemeentelijke belastingdruk per woonruimte stijgt door genoemde maatregelen met 7,0%.

Totale gemiddelde belastingdruk per huishouden Jaarrekening 2023* Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
OZB 520 587 652 717 735 753
Afvalstoffenheffing 220 241 244 249 256 262
Rioolheffing 200 203 208 213 218 223
Totaal bedrag per huishouden 940 1.031 1.103 1.179 1.208 1.238
Stijging in % t.o.v. voorgaande jaar 9,7% 7,0% 6,9% 2,5% 2,4%
* in 2023 wordt nog uitgegaan van een gemiddelde WOZ waarde van € 559.884, per 2024 stijgt deze naar € 584.5972 (bron: Coelo)

c. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen

Terug naar navigatie - c. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen

Volgens het BBV mogen voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume geen balansposten worden gevormd. 
In de begroting is wel een voorziening personele verplichtingen gevormd, voor:

  1. uitkeringen en pensioenen (nieuwe gevallen) aan gewezen wethouders;

Een voorziening voor de verplichtingen sub a is verplicht, omdat er periodiek uitkeringen bijkomen c.q. vervallen en de uitkeringspercentages wijzigen.

Geraamde toekomstige verplichtingen worden jaarlijks geactualiseerd bij het opmaken van de jaarrekening. Er vindt, indien nodig, een herberekening plaats van het te storten bedrag om de voorziening op voldoende peil te houden.

d. Investeringen in materiële vaste activa

Terug naar navigatie - d. Investeringen in materiële vaste activa

De boekwaarde van de bestaande materiële vaste activa in de begroting 2025 bedraagt volgens de staat van investeringen per 1-1-2025 € 56.274.000.

De boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut (wegen, bruggen etc.) gaat de komende jaren toenemen. Deze categorie investeringen mocht in het verleden volgens het BBV ineens ten laste van de reserves worden bekostigd. Vanaf 2017 is het echter verplicht om de investeringen met maatschappelijk nut te activeren en jaarlijks af te schrijven. De investeringen met maatschappelijk nut zijn vanaf 2017 daarom niet meer ineens, maar in jaarlijkse afschrijvingstermijnen (plus eventuele rentelasten) ten laste van een (daarvoor te vormen) bestemmingsreserve of vanuit de exploitatie bekostigd.

In de investeringsplannen 2025 – 2028 zijn de volgende investeringen opgenomen:

 

jaar Materiële vaste activa Waarvan met economisch nut Waarvan met maatschappelijk nut
2025 € 1.250.000 € 180.000 € 1.070.000 test test test
2026 € 1.370.000 € 832.600 € 537.400
2027 € 2.000.679 € 185.000 € 1.815.679
2028 € 12.105.191 € 6.414.000 € 5.691.191

e. Vrij besteedbare reserve

Terug naar navigatie - e. Vrij besteedbare reserve

Van de reserve vrij besteedbaar is het volgende bedrag vrij besteedbaar per 1 januari 2025 volgens overzicht reserves en voorzieningen: € 1.412.000. Bij de raming van deze stand is geen rekening gehouden met mogelijke winstnemingen uit de bouwgrondexploitatie of overschotten/tekorten bij de jaarrekening 2024. Naast de vrij besteedbare reserve beschikt de gemeente ook over een algemene bufferreserve. Het geraamde saldo van deze reserve per 1 januari 2025 is € 5.000.000. 

f. Inzet reserves voor structurele dekking exploitatielasten

Terug naar navigatie - f. Inzet reserves voor structurele dekking exploitatielasten

Het is volgens het BBV niet toegestaan om reserves rechtstreeks in te zetten voor de dekking van investeringen en structurele exploitatielasten. Wel is het mogelijk om voor dit doel specifieke reserves (investerings- en egalisatiereserves) te vormen en hieruit een jaarlijkse beschikking ten gunste van de exploitatie te doen. Dit is bijvoorbeeld van toepassing bij grote investeringswerken, waarbij de jaarlijkse afschrijvingslasten ten laste van de betreffende reserve komen. In Waalre betreft dit specifiek gevormde reserves voor de dekking van structurele kapitaallasten van bepaalde investeringen in de volgende tabel.

In 2025 wordt een nieuw te vormen kapitaaldekkingsreserve bruggen ingesteld ter dekking van de afschrijvingslasten voor het krediet onderhoud bruggen 2025.

Geraamde onttrekking 2024/2025/2026/2027 : € 165.524

De onttrekkingen zijn gelijk aan de afschrijvingsbedragen. 

Behalve de hiervoor genoemde structurele inzet van de reserves, worden soms reserves ingezet voor eenmalige zaken.

Onttrekking uit investeringsreserves Bedrag 2025 Laatste jaar
reserve huisvesting gemeentewerf (vanaf 1999) 12.640 2038 test test test test test
reserve renovatie sporthallen (vanaf 2007) 68.837 2031
reserve renovatie brandweerkazerne (vanaf 2007) 24.234 2047
reserve buitensport Waalre (vanaf 2008) 50.220 2032/2057
reserve 't Hazzo (vanaf 2022) 9.593 2061
Totaal 165.524

g. Samenvatting voornaamste uitgangspunten begroting 2025 en de meerjarenramingen 2026 - 2028

Terug naar navigatie - g. Samenvatting voornaamste uitgangspunten begroting 2025 en de meerjarenramingen 2026 - 2028

De gemeenteraad van Waalre heeft vanuit haar verantwoordelijkheid voor het budgetrecht tijdens de behandeling van de Kaderbief 2025 richting gegeven voor het opstellen van de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026 -2028. Naar aanleiding van deze behandeling zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd voor het opstellen van de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026 – 2028 :

  1. De begroting 2025 is opgesteld op basis van lopende (geïndexeerde) prijzen. De meerjarenraming 2026 - 2028 in constante prijzen. Dat houdt in dat alleen voor het eerst komende jaar (2025) de uitgaven en inkomsten zijn geïndexeerd voor prijsontwikkeling. Vervolgens zijn de volgende jaren (2026 – 2028) (bij voorkeur) op het zelfde prijsniveau geraamd. Omdat de meerjarenbegroting in constante prijzen is geraamd, wordt de meerjarige loon- en prijsstijging bij de raming van de algemene uitkering buiten beschouwing gelaten.
  2. Bij indexering van een post in de begroting is altijd eerst nagegaan of verhoging mogelijk is binnen de bestaande budgetten van de begroting.
  3. Het uitgangspunt in het raadsprogramma is een sluitende begroting 2025 en meerjarenraming 2026 – 2028. In het raadsbesluit bij de kadernota 2025 is aangegeven dat zonodig de jaarschijf 2025 niet sluitend hoeft te zijn.
  4. Het kengetal ‘Solvabiliteitsratio’ wordt gemonitord en verantwoord in deze begroting en er wordt gestreefd naar minimaal 20%. Zie voor de verdere toelichting op dit kengetal ‘paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing’.
  5. Het kengetal ‘Structurele exploitatieruimte’ wordt gemonitord en verantwoord in deze begroting en bedraagt indien mogelijk minimaal 0%. Zie voor de verdere toelichting op dit kengetal ‘paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing’.
  6. De hoogte van de vrije reserves wordt gemonitord en verantwoord in deze begroting, waarbij de bufferreserve minimaal € 5.000.000 bedraagt. Zie voor de verdere toelichting op dit uitgangspunt ‘Overzicht reserves’.
  7. Een negatief saldo in de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026 – 2028 wordt naast de doorgevoerde bezuinigingen o.a. aangevuld door een verhoging van de OZB met, naast de jaarlijkse indexering een jaarlijkse verhoging tussen de 5% en 10%. Het is noodzakelijk om voor 2025 naast de indexering van 3,5% een verhoging van de OZB door te voeren van 7,5%.
  8. In het najaar van 2022 is het nieuwe programma "Water, Klimaat en Riolering" vastgesteld en daarmee wordt ook duidelijk wat het tarief voor de jaren 2025 tot en met 2028 zal zijn. In de begroting 2025 wordt uitgegaan van een tarief van € 208. In de meerjarenbegroting wordt dit tarief jaarlijks opgehoogd met € 5,-.
  9. Verhogen van tarieven voor afvalstoffenheffing zodat kostendekkende tarieven in   rekening worden gebracht. Zie ‘paragraaf A Lokale heffingen’.
  10. Andere tarieven voor dienstverlening zoveel mogelijk kostendekkend maken. Zie ‘paragraaf A Lokale heffingen’.
  11. Het rentepercentage voor zowel de berekening van de kapitaallasten als de berekening van de rente over de reserves en voorzieningen wordt vanaf 2017 gelijkgesteld aan de werkelijke rentelast. Deze was t/m de begroting 2023 0%. Vanaf de begroting 2024 wordt vanwege het aantrekken van verschillende geldleningen rekening gehouden met een rentelast van gemiddeld 1% op al onze investeringen  Zie ‘paragraaf D Financiering’.
  12. Bij de ramingen voor salariskosten in de begroting 2025 is rekening gehouden met de CAO Rijk (voor Burgemeester, wethouders, Raadsleden en Gepensioneerden), een nieuwe CAO gemeente (eerst 1,25% per 1 oktober 2024 volgens Cao afspraak en later 5% o.b.v schatting per1-4-2025).

h. Meerjarenramingen/meerjarenperspectief 2025-2028

Terug naar navigatie - h. Meerjarenramingen/meerjarenperspectief 2025-2028

Uitkomsten meerjarenramingen
De begrotingen 2025, 2026 en 2027 sluiten met een nadelig saldo(zie hieronder)  De meerjarenramingen 2028 sluit met een voordelig saldo van 122.000.

Resultaatbestemming nadeel = er wordt meer gestort in de reserves t.l.v. de exploitatie dan er aan de reserves wordt onttrokken. 

Uitgangspunten meerjarenramingen

De meerjarenramingen zijn samengesteld op basis van de voorstellen zoals benoemd onder punt g.

Voor resultaat bestemming Resultaat bestemming Na resultaat bestemming
2025 € 364.000 (nadeel) € 18.000 (nadeel) € 382.000 (nadeel)
2026 € 737.000 (nadeel) € 64.000 (nadeel) € 801.000 (nadeel)
2027 € 266.000 (nadeel) € 85.000 (nadeel) € 351.000 (nadeel)
2028 € 224.000 (voordeel) € 105.000 (nadeel) € 122.000 (voordeel)

j. Structureel begrotingssaldo 2025

Terug naar navigatie - j. Structureel begrotingssaldo 2025

De gemeenteraad heeft de taak (op grond van artikel 189, lid 2 van de Gemeentewet) om erop toe te zien dat de gemeentebegroting structureel en reëel in evenwicht is.
Indien structurele lasten gedekt worden door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht. Onderstaand overzicht geeft inzicht in het structureel begrotingssaldo wat verplicht moet worden aangeleverd aan de toezichthouder. Dit saldo kan bepaald worden door het begrotingssaldo te zuiveren van incidentele baten en lasten. 

Het positief structureel begrotingssaldo van € 210.0000 laat zien dat gemeente Waalre structureel hogere baten heeft dan lasten. Uit bovenstaand overzicht blijkt dat de begroting van gemeente Waalre structureel en reëel in evenwicht is.

Presentatie van het structureel begrotingssaldo (x € 1.000)
Lasten Baten Saldo test test test test test test
Bestuur en ondersteuning 3.232 448 -2.784
Veiligheid 1.579 77 -1.502
Verkeer, vervoer en waterstaat 2.795 42 -2.753
Economie 204 268 64
Onderwijs 1.390 370 -1.020
Sport, cultuur en educatie 4.665 1.164 -3.501
Sociaal domein 18.486 3.845 -14.641
Volksgezondheid en milieu 5.196 4.615 -581
Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 2.975 1.655 -1.320
Totaal van de taakvelden 40.522 12.483 -28.039
Overzicht algemene dekkingsmiddelen 463 35.646 35.183
Overzicht overhead 7.459 165 -7.294
Bedrag heffing vennootschapsbelasting 0 0 0
Bedrag voor onvoorzien 215 0 -215
Subtotaal taakvelden (incl. algemene dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien) 48.659 48.294 -365
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves 264 246 -18
Geraamd resultaat 48.923 48.540 -383
Incidentele baten en lasten 193 400 593
Structureel begrotingssaldo (positief saldo) 210

Overzicht incidentele baten en lasten per programma

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten per programma
2025 2026 2027 2028
Omschrijving Taakveld Reserve Taakveld Reserve Taakveld Reserve Taakveld Reserve
Totaal bestuur en ondersteuning - - - - - - - -
audit WPG - -8.000
Totaal Veiligheid - - -8.000 - - - - -
samenwerking bereikbaarheidsagenda ZOB -53.500 -53.500 -53.500 -53.500 -53.500 -53.500 -53.500 -53.500
Totaal verkeer, vervoer en waterstaat -53.500 -53.500 -53.500 -53.500 -53.500 -53.500 -53.500 -53.500
regionaal programma Storm - -19.420 -19.420
Totaal Onderwijs - - -19.420 - -19.420 - - -
programma sport- en beweegakkoord -30.000
Totaal sport, cultuur en recreatie -30.000 - - - - - - -
opvang statushouders Buitenjan -14.000 -10.000 - - -
Totaal sociaal domein -14.000 - -10.000 - - - - -
Totaal volksgezondheid en milieu - - - - - - - -
dekking voor wegvallen fictief toegerekende rente BGE -15.817 - - -
vrijvallen reserve aandelen bouwfonds -11.604
Totaal RO en stedelijke vernieuwing - -27.421 - - - - - -
algemene uitkering mei-circulaire 2024 -481.000
afhandelen beroepen WOZ 2024 -25.000
Totaal algemene dekking -506.000 - - - - - - -
Personeel derden i.v.m. ziekte en extra werk -67.000
Totaal overhead -67.000 - - - - - - -
Totaal alle programma's -670.500 -80.921 -90.920 -53.500 -72.920 -53.500 -53.500 -53.500

Toelichting overzicht incidentele baten en lasten per programma

Terug naar navigatie - Toelichting overzicht incidentele baten en lasten per programma
  • Audit WPG
    In 2026 moet er eenmalig een audit worden gedaan in het kader van de WPG.
  • Samenwerking bereikbaarheidsagenda ZOB
    Tot en met 2028 zijn we verplicht een bijdrage te betalen voor administratieve lasten en projecten. Voor het totaal van deze kosten is de reserve bereikbaarheidsagenda ZOB gevormd. De jaarlijkse kosten worden gedekt uit deze reserve.
  • Regionaal programma Storm
    In 2026 en 2027 wordt eenmalig budget beschikbaar gesteld voor het project Storm. In de regio Oost-Brabant is een samenwerking  ontwikkeld waarbij scholen, GGD, jeugd- hulpverlening, GGZ en gemeenten signalen van somberheid bij jongeren snel op kunnen pikken en aanpakken. De STORM-aanpak is een gezamenlijk (preventie)programma dat de ontwikkeling van een positief zelfbeeld, weerbaarheid en veerkracht onder jongeren stimuleert.
  • Programma sport- en beweegakkoord
    In uitvoeringsprogramma is aangegeven dat er een programma voor sport- en beweegakkoord dient te komen. voor het opstellen hiervan is in 2025 eenmalig een budget nodig.
  • Opvang statushouders Buitenjan
  • In 2025 en 2026 doet Waalre een eenmalig bijdrage voor de opvang van statushouders in de Buitenjan in Veldhoven.
  • Dekking voor wegvallen fictief toegerekende rente BGE
    In 2015 is € 750.000 in de reserve wettelijke bepalingen gestort. Uit deze reserve wordt jaarlijks een afnemende onttrekking t.g.v. de exploitatie geboekt ter dekking van de wegvallende fictieve toegerekende rentekosten aan de grondexploitatie.
  • Vrijvallen reserve aandelen bouwfonds
    In 2014 heeft Waalre € 822.646 voor de verkoop van de aandelen bouwfonds ontvangen. Dit is in de reserve bouwfonds gestort waar jaarlijks een afnemende onttrekking t.g.v. de exploitatie wordt geboekt ter dekking van het weggevallen dividend.
  • Vrijvallen reserve aandelen bouwfonds
    In het BOFv van 10 april 2024 hebben het Rijk en de koepels (VNG, IPO) afgesproken om met de financieel toezichthouders, en in afstemming met 
    gedeputeerden verantwoordelijk voor financiële toezicht, een afspraak te maken. Het doel van deze afspraak is dat de eenmalige daling gemeentefonds in 2025 door toezichthouders in de meerjarenbegroting 2025-2028 voor de jaarschijf 2025 als incidenteel wordt gezien. Gemeenten kunnen de eenmalige daling van het gemeentefonds van € 675 miljoen in 2025 aanmerken als negatieve incidentele baat.
  • Afhandelen beroepen WOZ
    In 2025 vindt de afhandeling plaats van het grote aantal bezwaren dat in 2024 is ontvangen. Hiervoor is nog eenmalig 25.000 nodig.
  • Personeel derden i.v.m. ziekte en extra werk
    In verband met de krapte op de arbeidsmarkt wordt er eenmalig budget toegevoegd voor de inhuur op moeilijk in te vullen vacatures.

Overzicht begrotingssaldo vóór en na verrekening incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht begrotingssaldo vóór en na verrekening incidentele baten en lasten

Een positief saldo is een overschot op de begroting

2025 2026 2027 2028
Begrotingssaldo -382 -801 -352 122 test test test test
Eenmalige lasten t.l.v. reserves 54 54 54 54
storting in de reserves - - - -
Eenmalige baten (onttrekking reserves) -81 -54 -54 -54
Eenmalige lasten t.l.v. exploitatie 138 37 19 -
Eenmalige baten t.g.v. exploitatie 481 - - -
Saldo zonder incidentele baten en lasten 210 -764 -333 122

Overzicht structurele onttrekkingen

Terug naar navigatie - Overzicht structurele onttrekkingen

In 2024 zijn structurele onttrekkingen begroot ter dekking van de afschrijving op activa aan de volgende reserves:

2025 2026 2027 2028
Omschrijving taakveld Reserve taakveld Reserve taakveld Reserve taakveld Reserve
huisvesting gemeentewerf overhead -12.640 overhead -12.640 overhead -12.640 overhead -12.640
renovatie sporthallen 5 -68.837 5 -68.837 5 -68.837 5 -68.837
renovatie brandweerkazerne 1 -24.234 1 -24.234 1 -24.234 1 -24.234
buitensportaccommodatie sportpark Waalre 5 -50.220 5 -50.220 5 -50.220 5 -50.220
t Hazzo 5 -9.593 5 -9.593 5 -9.593 5 -9.593
bruggen 2 - 2 -5.657 2 -9.490 2 -9.500
Totaal structurele onttrekkingen ter dekking van afschrijvingen -165.524 -171.181 -175.014 -175.024

Overzicht structurele stortingen aan reserves

Terug naar navigatie - Overzicht structurele stortingen aan reserves

In 2024 zijn structurele stortingen begroot ter dekking van de afschrijving van toekomstige investeringen aan de volgende reserves:

2025 2026 2027 2028
Omschrijving Taakveld Reserve Taakveld Reserve Taakveld Reserve Taakveld Reserve
storting in reserve bruggen 2 27.500 2 27.500 2 27.500 2 27.500
storting in reserve bruggen 2 122.500 2 122.500 2 122.500 2 122.500
storting in reserve bruggen 2 30.000 2 30.000 2 30.000 2 30.000
storting in reserve bereikbaarheidsagenda 0 25.000 0 50.000 0 75.000 0 92.000
storting in reserve buitenonderhoud scholen 4 59.000 4 59.000 4 59.000 4 59.000
Totaal structurele stortingen 264.000 289.000 314.000 331.000

2.3 Geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - De (verplichte) geprognosticeerde balans

De (verplichte) geprognosticeerde balans geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de bezittingen en de schulden van de gemeente.

ACTIVA 1-1-2024 1-1-2025 1-1-2026 1-1-2027 1-1-2028 1-1-2029
Vaste activa 12345678901234 12345678901234 12345678901234 12345678901234 12345678901234 12345678901234
Immateriële vaste activa 6.100 - - - - -
Materiële vaste activa 45.987.891 55.928.408 61.594.583 64.796.436 65.390.141 75.394.534
kredieten doorschuiven naar volgend jaar - -625.000 -1.057.687 -1.000.340 -6.052.596 -5.187.796
Financiële vaste activa 941.284 849.016 756.747 669.479 582.209 499.941
Totaal vaste activa 46.935.275 56.152.424 61.293.643 64.465.576 59.919.755 70.706.680
Vlottende activa
Onderhanden werk 5.253.156 5.253.156 5.253.156 5.253.156 5.253.156 5.253.156
Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar 11.476.001 11.476.001 11.476.001 11.476.001 11.476.001 11.476.001
Liquide middelen 102.389 102.389 102.389 102.389 102.389 102.389
Overlopende activa 747.888 747.888 747.888 747.888 747.888 747.888
Totaal vlottende activa 17.579.434 17.579.434 17.579.434 17.579.434 17.579.434 17.579.434
TOTAAL GENERAAL ACTIVA 64.514.710 73.731.859 78.873.078 82.045.011 77.499.190 88.286.115
PASSIVA 1-1-2024 1-1-2025 1-1-2026 1-1-2027 1-1-2028 1-1-2029
Vaste passiva
Eigen vermogen (reserves) 12.103.731 11.603.723 11.621.278 11.685.597 11.771.083 11.873.559
onttrekking reserves doorschuiven naar volgend jaar - - - - - -
Voorzieningen 19.430.895 19.037.555 18.198.138 17.336.565 16.494.049 15.672.461
Vaste schulden > 1 jaar 22.022.066 21.838.097 21.581.805 21.321.981 21.058.575 20.791.533
Totaal vaste passiva 53.556.692 52.479.375 51.401.221 50.344.143 49.323.707 48.337.553
Vlottende passiva
kasgeldlening - - - - - -
Netto vlottende schulden < 1 jaar 6.406.765 6.406.765 6.406.765 6.406.765 6.406.765 6.406.765
Overlopende passiva 4.551.253 4.551.253 4.551.253 4.551.253 4.551.253 4.551.253
Totaal vlottende passiva 10.958.019 10.958.019 10.958.019 10.958.019 10.958.019 10.958.019
TOTAAL GENERAAL PASSIVA 64.514.710 63.437.393 62.359.239 61.302.161 60.281.725 59.295.571
raming financieringsbehoefte 0 10.294.466 16.513.839 20.742.849 17.217.464 28.990.543
TOTAAL GENERAAL PASSIVA 64.514.710 73.731.859 78.873.078 82.045.011 77.499.190 88.286.115

2.4 Berekening EMU-saldo

Terug naar navigatie - EMU-saldo

De begroting van de Gemeente Waalre is opgesteld conform een (gemodificeerd) stelsel van baten en lasten.
Het EMU saldo gaat niet uit van baten en lasten, maar gaat uit van ontvangsten en uitgaven van de gemeente, berekend op transactiebasis en overeenkomstig de voorschriften van het Europese systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie. Als gevolg van Europese regelgeving mogen EU-lidstaten een begrotingstekort (EMU-saldo) hebben van maximaal 3% van het bruto binnenlands product (BBP). Aan dit maximale tekort van 3% hebben, naast de Rijksoverheid, ook de decentrale overheden een aandeel.

Zoals eerder aangegeven werkt de EMU-systematiek op een andere manier dan het (gemodificeerde) baten- en lastenstelsel dat de gemeenten hanteren. Investeringen tellen bijvoorbeeld niet mee in het stelsel van baten en lasten, er wordt uitgegaan van de kapitaallasten van de investeringen. Voor het EMU-saldo tellen de investeringen in een jaar echter wel mee. Bij een sluitende begroting kan een gemeente daardoor toch een negatief EMU-saldo hebben.

Het jaarlijkse aandeel in het EMU-saldo van de decentrale overheden gesteld op -0,4% van het BBP. Het aandeel van de gemeenten is gesteld op -0.27% van het BBP. Het aandeel in het EMU-tekort betreft een inspanningsverplichting, er staat momenteel geen sanctie op een eventuele overschrijding van het toegestane EMU-tekort.

 

2024 2025 2026 2027 2028
Omschrijving x € 1000,- x € 1000,- x € 1000,- x € 1000,- x € 1000,-
Volgens realisatie tot en met sept. 2024, aangevuld met raming resterende periode Volgens begroting 2025 Volgens meerjaren raming in begroting 2026 Volgens meerjaren raming in begroting 2027 Volgens meerjaren raming in begroting 2028
1. Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) -502 -364 -737 -266 589
2. Mutatie (im)materiële vaste activa 10.566 6.724 4.202 6.646 15.192
3. Mutatie voorzieningen 632 -393 -839 -861 -843
4. Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) -194 0 0 0 0
5. Verwachte boekwinst/verlies bij de verkoop van financiële vaste activa en (im)materiële vaste activa, alsmede de afwaardering van financiële vaste activa 0 0 0 0 0
Berekend EMU-saldo -10.242 -7.481 -5.778 -7.773 -15.446

2.5 Investeringsplannen 2025 -2028

Terug naar navigatie - Investeringsplannen

   

12345678901234567890123456789012345678901234567890 omslagrente: 1%
Jaar Prog. Omschrijving Investering V* Afschrijving
Termijn vanaf rente bedrag
2025 0 camera's raadzaal en dommelzaal 30.000 V 5 jr 2026 300 6.000
0 applicaties software 2025 150.000 V 5 jr 2026 1.500 30.000
2 wegenbeheersplan 2025 2.250.000 V 30 jr 2026 22.500 75.000
2 bezuiniging wegenbeheersplan 2025 -150.000 V 30 jr 2026 -1.500 -5.000
2 toegekend voor Heikantstraat en Traverse -1.500.000 V
2 onderhoud bruggen 2025 170.000 V 30 jr 2026 1.700 5.667
5 vervangingsprogramma groen en bomen 300.000 V 15 jr 2028 3.000 10.000
2026 0 applicaties software 2026 150.000 V 5 jr 2027 1.500 30.000
2 wegenbeheersplan 2026 2.250.000 V 30 jr 2027 22.500 75.000
2 bezuiniging wegenbeheersplan 2026 -150.000 V 30 jr 2027 -1.500 -5.000
2 toegekend voor Heikantstraat en Traverse -1.572.226 V 30 jr
2 onderhoud bruggen 2026 en 2027 455.000 V 30 jr 2028 4.550 15.167
4 voorbereiding nieuwbouw de Meent 682.600 V 40 jr 2030 6.826 22.753
5 vervangingsprogramma groen en bomen 300.000 V 15 jr 2028 3.000 10.000
2027 0 applicaties software 2027 150.000 V 5 jr 2028 1.500 30.000
0 zit-sta bureau's 2027 35.000 V 10 jr 2028 350 3.500
2 wegenbeheersplan 2027 1.500.000 V 30 jr 2028 15.000 50.000
2 bezuiniging wegenbeheersplan 2027 -300.000 V 30 jr 2028 -3.000 -10.000
7 GRP 2027 *** 615.679 V 50 jr 2028 6.157 12.314
2028 0 applicaties software 2028 150.000 V 5 jr 2029 1.500 30.000
0 koffieautomaten 1e verdieping 30.000 V 10 jr 2029 300 3.000
0 zit-sta bureau's 2028 35.000 V 10 jr 2029 350 3.500
2 wegenbeheersplan 2028 1.500.000 30 jr 2029 15.000 50.000
2 bezuiniging wegenbeheersplan 2028 -300.000 30 jr 2029 -3.000 -10.000
2 onderhoud bruggen 2028 t/m 2030 455.000 V 30 jr 2031 4.550 15.167
4 IHP nieuwbouw school Waalre-Noord 6.199.000 40 jr 2029 61.990 154.975
7 GRP 2028 *** 4.036.191 V 50 jr 2029 40.362 80.724
*Vervangingsinvestering = V
** de afschrijvingslasten van de voorbereiding nieuwbouw scholen wordt meegenomen in het uitvoeringskrediet
*** kredieten vinden plaats in jaar T en T+1. Daarom 1e jaar geen afschrijvingen.

2. 6 Overzicht reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - 2.6 Overzicht reserves en voorzieningen
Omschrijving reserves Stand per 1-1-2025 T.l.v. exploitatie T.g.v. exploitatie T.g.v. expl. Afschrijving Stand per 31-12-2025
Algemene reserves
Bufferreserve 5.000.000 - - - 5.000.000
Vrij besteedbaar 1.386.155 - - - 1.386.155
Grondexploitatie - - - - -
Sociaal domein 56.867 - - - 56.867
Algemene reserves 6.443.022 - - - 6.443.022
Bestemmingsreserves
Openbare ruimte en bruggen 544.905 10.000 - - 554.905
Wettelijke bepalingen 15.817 - 15.817 - -
Regionaal fonds 489.495 - - - 489.495
Lokaal fonds 384.806 - - - 384.806
Sociale woningbouw 44.900 - - - 44.900
Landschappelijke kwaliteiten 124.081 - - - 124.081
Kapitaaldekkingsreserve huisvesting gemeentewerf 176.960 - - 12.640 164.320
Kapitaaldekkingsreserve renovatie sporthallen 481.859 - - 68.837 413.022
Kapitaaldekkiingsreserve renovatie brandweerkazerne 557.382 - - 24.234 533.148
Kapitaaldekkingsreserve buitensportacc.sportpark Waalre 884.560 - - 50.220 834.340
Kapitaaldekkingsreserve 't Hazzo 354.948 - - 9.593 345.355
Buitenonderhoud schoolgebouwen 519.337 59.000 - - 578.337
Aandelen bouwfonds 11.604 - 11.604 - -
Reserve bereikbaarheidsagenda 374.410 25.000 53.500 - 345.910
Reserve riolering 163.684 - - - 163.684
Reserve overlopende posten 31.953 - - - 31.953
Kapitaaldekkingsreserve bruggen - 170.000 - - 170.000
Overige bestemmingsreserves 5.160.701 264.000 80.921 165.524 5.178.256
Totaal reserves 11.603.723 264.000 80.921 165.524 11.621.278

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Toevoegingen
Omschrijving voorzieningen Stand per 01-01-2025 voorziening obv CW rente exploitatie en derden uitgaven Stand per 31-12-2025
Voorzieningen verplichtingen en verliezen
Voorziening personele verplichtingen (cw) 3.975.238 2,598% 103.277 40.000 298.809 3.819.706
Voorziening verlofsparen 433.047 0% - - - 433.047
Voorziening Attero - 0% - - - -
Verliesvoorziening GREX (in balans -/- op voorraden) 370.705 0% - - - 370.705
subtotaal 4.778.990 103.277 40.000 298.809 4.623.458
Voorzieningen gelijkmatige verdeling kosten
Voorziening onderhoud gem. gebouwen 453.005 0% - 236.762 327.459 362.308
Voorziening rationeel wegbeheer - 0% - - - -
subtotaal 453.005 - 236.762 327.459 362.308
Voorzieningen middelen derden
Voorziening vervanging riolering (cw) 13.805.560 0% - - 593.188 13.212.372
Voorziening afvalstoffenheffing (cw) - 0% - - - -
subtotaal 13.805.560 - - 593.188 13.212.372
Totaal voorzieningen 19.037.555 103.277 276.762 1.219.456 18.198.138
Totaal reserves en voorzieningen 30.731.035 103.277 552.687 2.053.877 29.167.598

2.7 Toelichting mutaties reserves en voorzieningen

Toelichting mutaties reserves en voorzieningen 2025-2028

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties reserves en voorzieningen 2025-2028
Reserves: 123
Algemene bufferreserve
De reserve dient als buffer voor financiële tegenvallers. Er bestaan geen provinciale of landelijke normen voor de minimale hoogte van de algemene reserve.
Stand 31 december 2023 3.296.184
Storting 2023 raadsbesluit jaarrekening 2023 1.703.816
Stand 1 januari 2024 5.000.000
onttrekkingen 2024
overbrengen krediet inhuur integrale veiligheid -29.000
overbrengen krediet bedrijventerrein de Voldijn -17.133
-46.133
stortingen 2024 46.133
46.133
Stand 31 december 2024 5.000.000
onttrekkingen 2025 t/m 2028 -
Stand 31 december 2028 5.000.000
Algemene reserve vrij besteedbaar
Deze reserve dient voor de dekking van diverse voorkomende uitgaven, waarvoor geen specifieke afzonderlijke reserves zijn gevormd. Een aanwending vindt onder meer plaats voor exploitatie-uitgaven met een eenmalig karakter.
Stand 31 december 2023 2.778.000
Storting 2023 resultaat 2023 410.251
Ontrekking 2023 raadsbesluit jaarrekening 2023 -1.703.816
-1.293.565
Stand 1 januari 2024 1.484.435
Storting 2024
uitvoeringskosten klimaatakkoord 96.000
verlagen krediet implementatie omgevingswet 128.012
224.012
onttrekkingen 2024
overbrengen naar algemene buffer reserve -26.133
overbrengen krediet uitvoeringskosten klimaatakkoord -103.147
krediet implementatie omgevingswet -193.012
-322.292
Stand 31 december 2024 1.386.155
onttrekkingen 2025
krediet omgevingswet -
Stand 31 december 2025 1.386.155
onttrekkingen 2026 t/m 2028 -
Stand 31 december 2028 1.386.155
Algemene reserve grondexploitatie
De algemene reserve voor grondexploitatie heeft als functie het vormen van een buffer voor financiele tegenvallers in relatie tot de grondexploitatiegebieden.
Stand 1 januari 2024 -
onttrekkingen 2024 t/m 2028 -
Stand 31 december 2028 -
Algemene reserve sociaal domein
Het afdekken van kosten voortvloeiende uit redelijkerwijs niet in te schatten risico's op het brede terrein van het sociaal domein
Stand 1 januari 2024 56.867
stortingen 2024 -
onttrekkingen 2024 -
Stand 31 december 2024 56.867
Storting 2025 -
Stand 31 december 2025 56.867
Storting 2026 -
Stand 31 december 2026 56.867
Storting 2027 -
Stand 31 december 2027 56.867
Reserve openbare ruimte en bruggen
Om de kosten van het beheer openbare ruimte en bruggen te dekken
Stand 1 januari 2024 394.905
stortingen 2024
openbare ruimte 150.000
bruggen 0
150.000
onttrekkingen 2024
Verschuiving extra formatie openbare ruimte 0
-
Stand 31 december 2024 544.905
onttrekkingen 2025 (dekkingsres. kap.lasten bruggen) 170.000
374.905
stortingen 2025
openbare ruimte 0
bruggen 180.000
180.000
Stand 31 december 2025 554.905
stortingen 2026
openbare ruimte
bruggen 180.000
180.000
Stand 31 december 2026 734.905
stortingen 2027
bruggen 180.000
180.000
Stand 31 december 2027 914.905
stortingen 2028
bruggen 180.000
180.000
Stand 31 december 2028 1.094.905
Kapitaaldekkingsreserve bruggen
Om de afschrijvingskosten van bruggen te dekken
Stand 1 januari 2024 -
stortingen 2024
Stand 31 december 2024 -
stortingen 2025 170.000
Afschrijving bruggen 0
Stand 31 december 2025 170.000
onttrekkingen 2026
Afschrijving bruggen -5.657
Stand 31 december 2026 164.343
onttrekkingen 2027
Afschrijving bruggen -9.490
Stand 31 december 2027 154.853
onttrekkingen 2028
Afschrijving bruggen -9.500
Stand 31 december 2028 145.353
Reserve wettelijke bepalingen
Om de kosten als gevolg van rijksbeleid te financieren.
Stand 1 januari 2024 45.817
onttrekkingen 2024
t.g.v. vrije reserve -30.000
Stand 31 december 2024 15.817
onttrekkingen 2025
t.g.v. vrije reserve -15.817
Stand 31 december 2025 -
Reserve regionaal fonds
Kwalitatieve investeringen: regiofonds
Stand 1 januari 2024 535.991
onttrekkingen 2024
van Gogh nationaal park -9.000
Krediet Dommeldal de Hogt 0
Krediet ontwikkelfonds werklocaties -37.496
-46.496
Stand 31 december 2024 489.495
onttrekkingen 2025 t/m 2027
van Gogh nationaal park -
Stand 31 december 2025 489.495
onttrekkingen 2026 t/m 2028 -
Stand 31 december 2028 489.495
Reserve lokaal fonds
Kwalitatieve investeringen: Lokaal fonds
Stand 1 januari 2024 384.806
onttrekkingen 2024
Krediet dorpshart Aalst -
Stand 31 december 2024 384.806
onttrekkingen 2025-2028 -
Stand 31 december 2028 384.806
Reserve sociale woningbouw
fonds sociale woningbouw
Stand 1 januari 2024 44.900
onttrekkingen 2024 - 2028 -
Stand 31 december 2028 44.900
Reserve landschappelijke kwaliteiten
Stand 1 januari 2024 354.081
onttrekkingen 2023
Krediet fietspaden recreatief -230.000
Krediet kunstroutenetwerk 0
-230.000
Stand 31 december 2024 124.081
onttrekkingen 2025 t/m 2028 -
Stand 31 december 2028 124.081
Reserve huisvesting gemeentewerf
Deze reserve dient ter dekking van de afschrijvingslasten van de in 1997 gerealiseerde gemeentewerf. Oorspronkelijk niveau van de reserve is gebaseerd op het totaal van de afschrijvingslasten van de investering over de afschrijvingsperiode van 40 jaren (t/m 2038).
Stand 1 januari 2024 189.600
onttrekkingen 2024
Afschrijving gemeentewerf -12.640
Stand 31 december 2024 176.960
onttrekkingen 2025
Afschrijving gemeentewerf -12.640
Stand 31 december 2025 164.320
onttrekkingen 2026
Afschrijving gemeentewerf -12.640
Stand 31 december 2026 151.680
onttrekkingen 2027
Afschrijving gemeentewerf -12.640
Stand 31 december 2027 139.040
onttrekkingen 2028
Afschrijving gemeentewerf -12.640
Stand 31 december 2028 126.400
Reserve renovatie sporthallen
Doel van de reserve is om de kosten voor de renovatie van de sporthallen te financieren.
Stand 1 januari 2024 550.696
onttrekkingen 2024
Afschrijvingsbedrag -68.837
Stand 31 december 2024 481.859
onttrekkingen 2025
Afschrijvingsbedrag -68.837
Stand 31 december 2025 413.022
onttrekkingen 2026
Afschrijvingsbedrag -68.837
Stand 31 december 2026 344.185
onttrekkingen 2027
Afschrijvingsbedrag -68.837
Stand 31 december 2027 275.348
onttrekkingen 2028
Afschrijvingsbedrag -68.837
Stand 31 december 2028 206.511
Reserve renovatie brandweerkazerne
Doel is het financieren van de kapitaallasten voor de renovatie van de brandweerkazerne.
Stand 1 januari 2024 581.616
onttrekkingen 2024
Afschrijvingsbedrag -24.234
Stand 31 december 2024 557.382
onttrekkingen 2025
Afschrijvingsbedrag -24.234
Stand 31 december 2025 533.148
onttrekkingen 2026
Afschrijvingsbedrag -24.234
Stand 31 december 2026 508.914
onttrekkingen 2027
Afschrijvingsbedrag -24.234
Stand 31 december 2027 484.680
onttrekkingen 2028
Afschrijvingsbedrag -24.234
Stand 31 december 2028 460.446
Reserve buitensportaccomodatie sportpark Waalre
Doel van de reserve is om de kosten van de buitensportaccommodatie te financieren.
Stand 1 januari 2024 934.780
onttrekkingen 2024
Afschrijvingsbedrag -50.220
Stand 31 december 2024 884.560
onttrekkingen 2025
Afschrijvingsbedrag -50.220
Stand 31 december 2025 834.340
onttrekkingen 2026
Afschrijvingsbedrag -50.220
Stand 31 december 2026 784.120
onttrekkingen 2027
Afschrijvingsbedrag -50.220
Stand 31 december 2027 733.900
onttrekkingen 2028
Afschrijvingsbedrag -50.220
Stand 31 december 2028 683.680
Reserve verduurzaming 't Hazzo
Doel van de reserve is om de kosten van de verduurzaming 't Hazzo te financieren.
Stand 1 januari 2024 364.541
onttrekkingen 2024
Afschrijvingsbedrag -9.593
Stand 31 december 2024 354.948
onttrekkingen 2025
Afschrijvingsbedrag -9.593
Stand 31 december 2025 345.355
onttrekkingen 2026
Afschrijvingsbedrag -9.593
Stand 31 december 2026 335.762
onttrekkingen 2027
Afschrijvingsbedrag -9.593
Stand 31 december 2027 326.169
onttrekkingen 2028
Afschrijvingsbedrag -9.593
Stand 31 december 2028 316.576
Reserve buitenonderhoud schoolgebouwen
Reserve dient ter dekking kosten buitenonderhoud. Betreft overheveling van voorziening naar reserve omdat het onderhoudsplan niet is geactualiseerd i.v.m. huurconstructie nieuwbouw Brede School Ekenrooi en doordecentralisatie onderhoud overige scholen.
Stand 1 januari 2024 460.337
storting 2024 59.000
Stand 31 december 2024 519.337
storting 2025 59.000
Stand 31 december 2025 578.337
storting 2026 59.000
Stand 31 december 2026 637.337
storting 2027 59.000
Stand 31 december 2027 696.337
storting 2028 59.000
Stand 31 december 2028 755.337
Reserve aandelen bouwfonds
De vordering op de BNG van jaarlijks € 117.521 tot en met 2020 is in 2013 geheel ten gunste van de exploitatie geboekt. Bij de jaarstukken 2013 heeft Waalre dit totaalbedrag 822.646 in de reserve Bouwfonds gestort. De jaarlijkse onttrekking neemt af.
Stand 1 januari 2024 35.604
onttrekkingen 2024
beschikking t.g.v. de exploitatie -24.000
Stand 31 december 2024 11.604
onttrekkingen 2025
beschikking t.g.v. de exploitatie -11.604
Stand 31 december 2025 -
Reserve Bereikbaarheidsagenda
De reserve is gevormd t.b.v. de samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost Brabant 2017-2030.
Stand 1 januari 2024 423.910
onttrekkingen 2024
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda -50.500
Storting 2024 1.000
Stand 31 december 2024 374.410
onttrekkingen 2025
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda -53.500
Storting 2025 25.000
Stand 31 december 2025 345.910
onttrekkingen 2026
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda -53.500
Storting 2026 50.000
Stand 31 december 2026 342.410
onttrekkingen 2027
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda -53.500
Storting 2027 75.000
Stand 31 december 2027 363.910
onttrekkingen 2028
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda -53.500
Storting 2028 92.000
Stand 31 december 2028 402.410
Reserve riolering
De reserve is gevormd door overschotten in de betreffende dienstjaren t.o.v. het vastgestelde Programma Water, Klimaat en Riolering
Stand 1 januari 2024 163.684
Toevoegingen 2024 t/m 2028
Stand 31 december 2028 163.684
Reserve overlopende posten
De reserve is gevormd om overschotten in het dienstjaar weaar verplichtingen tegenover te staan over te boeken naar het volgende dienstjaar
Stand 1 januari 2024 97.161
ontrekkingen 2024
Overbrengen krediet cultuurloper 19.792
Herijken woonnotitie (4e turap) -20.000
Gemeenschapshuizen (4e turap) -50.000
Overboeken geraamde kosten intranet (4e turap) -15.000
overboeken budgetten naar exploitatie -65.208
Stand 31 december 2024 31.953
Toevoegingen 2025 - 2028
Stand 31 december 2028 31.953
VOORZIENINGEN
Voorziening personele verplichtingen
De voorziening is gevormd t.b.v. het verrichten van de jaarlijkse uitkeringen aan voormalig personeel i.v.m. wachtgeldverplichtingen en uitkeringen/pensioenen aan gewezen wethouders. Het niveau van de voorziening is gerelateerd aan thans voorkomende aanspraken en is vanaf de jaarrekening 2015 berekend volgens de contante waarde. De bespaarde rente wordt aan de voorziening toegevoegd.
Stand 1 januari 2024 4.118.597
Rentetoevoeging 2024 130.148
toevoegingen 2024 40.000
onttrekkingen 2024 -313.507
Stand 31 december 2024 3.975.238
Rentetoevoeging 2025 103.277
toevoegingen 2025 40.000
onttrekkingen 2025 -298.809
Stand 31 december 2025 3.819.706
Rentetoevoeging 2026 99.236
toevoegingen 2026 40.000
onttrekkingen 2026 -240.965
Stand 31 december 2026 3.717.977
Rentetoevoeging 2027 96.593
toevoegingen 2027 40.000
onttrekkingen 2027 -228.637
Stand 31 december 2027 3.625.933
Rentetoevoeging 2028 94.202
toevoegingen 2028 40.000
onttrekkingen 2028 -225.185
Stand 31 december 2028 3.534.950
Voorziening verlof sparen
Voorziening dekt spaarverlof medewerkers
Stand 1 januari 2024 433.047
Toevoegingen/onttrekkingen 2024-2028 -
Stand 31 december 2028 433.047
Voorziening Attero
Voorziening dekt geraamde bijdrage Attero kwestie
Stand 1 januari 2024 -
Stand 31 december 2028 -
Voorziening verliezen Bouwgrondexploitatie (BGE)
Voorziening dekt geraamd verlies van complex 't Hazzo Trolliuslaan, Hoeveland en de Bleeck
Stand 1 januari 2024 370.705
Toevoegingen/onttrekkingen 2024-2028 -
Stand 31 december 2028 370.705
Voorziening onderhoud gemeentegebouwen
Voorziening is gevormd t.b.v. het planmatig onderhoud aan de gemeentegebouwen (muv gemeentehuis). O.b.v. het onderhoudsplan worden te verwachten jaarlijkse uitgaven voor groot onderhoud voor de komende 10 jaren begroot. De jaarlijkse storting in de voorziening is berekend op een gemiddeld jaarlijks benodigd bedrag . Het beheersplan voor onderhoud omvat zowel buiten- als binnenonderhoud. Niveau van de voorziening is berekend o.b.v. contante waarde, daarom wordt bespaarde rente aan voorziening toegevoegd.
Stand 1 januari 2024 555.948
uitgaven groot onderhoud 2024 334.860-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: 231.917
Stand 31 december 2024 453.005
uitgaven groot onderhoud 2025 327.459-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: 236.762
Stand 31 december 2025 362.308
uitgaven groot onderhoud 2026 233.652-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: 236.762
Stand 31 december 2026 365.418
uitgaven groot onderhoud 2027 173.877-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: 236.762
Stand 31 december 2027 428.303
uitgaven groot onderhoud 2028 211.874-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: 236.762
Stand 31 december 2028 453.191
Voorziening vervanging riolering 14.323.303
De voorziening dient om jaarlijkse fluctuaties op het tarief rioolrechten tegen te gaan. Het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) omvat een 5-jaarlijkse periode en is gebaseerd op een gesloten financiering. Het verschil tussen de baten en lasten van de rioleringsactiviteiten komt tot uitdrukking in deze voorziening. Door deze systematiek kunnen de rioolrechten gedurende de planperiode van het vGRP constant gehouden worden. Deze voorziening is m.i.v. 2014 gevuld ivm verandering (reclassificatie vanuit reserve) in de BBV voorschriften.
Stand januari 2024 14.323.303
uitgaven -
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: 602.743-
Toevoegingen: 85.000
Stand 31 december 2024 13.805.560
uitgaven 593.188-
Toevoegingen: -
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: -
Stand 31 december 2025 13.212.372
uitgaven 762.954-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: -
Stand 31 december 2026 12.449.418
uitgaven 813.357-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: -
Stand 31 december 2027 11.636.061
uitgaven 755.493-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: -
Stand 31 december 2028 10.880.568
Egalisatievoorziening afvalstoffenheffing
Deze voorziening dient ter egalisatie van financiële ontwikkelingen m.b.t. de afvalstoffentaak. De afvalstoffenheffing is gebaseerd op kostendekkende tarieven. Evt. voor- en nadelige gevolgen zullen o.b.v. realisatie worden verrekend via het tarief afvalstoffenheffing.
Stand 1 januari 2024 -
Stand 31 december 2028 -