2. Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting

2.1 Totstandkoming begroting 2025

Terug naar navigatie - 2.1 Totstandkoming begroting 2025

Deze begroting is tot stand gekomen door (zoveel mogelijk) gebruik te maken van de uitgangspunten die zijn opgesteld door de gemeenteraad van Waalre tijdens de behandeling van de Kadernota 2025. Voor verdere uitwerking van deze uitgangspunten zie 2.2, onderdeel g “Samenvatting uitgangspunten begroting 2025”.

2.2 Resultaat van de begroting 2025 e.v.

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2025 e.v.

De begroting 2028 (saldo na bestemming) sluit in evenwicht. Hiernaast is er een post voor onvoorziene uitgaven van € 215.000, waarvan ca. € 115.000 voor eenmalige onvoorziene lasten en € 100.000 voor structurele onvoorziene lasten. 
Het financiële beeld begroting 2025-2028 laat de volgende saldi zien:

Jaar
Voor resultaat bestemming
Resultaat bestemming
Na resultaat bestemming
2025
€ 334.000 (nadeel)
€ 18.000 (nadeel)
€ 352.000 (nadeel)
2026
€ 707.000 (nadeel)
€ 64.000 (nadeel)
€ 771.000 (nadeel)
2027
€ 236.000 (nadeel)
€ 85.000 (nadeel)
€ 321.000 (nadeel)
2028
€ 255.000 (voordeel)
€ 102.000 (nadeel)
€ 153.000 (voordeel)

a. Financiële gevolgen nieuw en bestaand beleid 2025

Terug naar navigatie - a. Financiële gevolgen nieuw en bestaand beleid 2025

De in de begroting opgenomen baten en lasten van het bestaande beleid zijn geactualiseerd op basis van de laatst bekende ontwikkelingen. Het risico is echter aanwezig dat in de loop van het jaar sommige baten en lasten mogelijk zullen moeten worden bijgesteld omdat de ramingen te krap/te ruim blijken te zijn. Voor het opvangen van eventuele financiële tegenvallers is in eerste instantie de post onvoorzien van  
€ 115.000 voor eenmalige lasten en € 100.000 voor structurele lasten beschikbaar.

b. Financiële gevolgen voor de inwoners

Terug naar navigatie - b. Financiële gevolgen voor de inwoners

Bij het vaststellen van de tarieven voor afvalstoffenheffing in 2025 in deze meerjarenbegroting 2025 - 2028 is een doorkijk gemaakt naar de ontwikkeling van de kosten en de tarieven tot en met 2028. Vanaf 2025 betaalt elk huishouden van een laagbouwwoning naast vastrecht een tarief per lediging dat verschillend is per volumemaat (140 of 240 liter) van de restafvalcontainer (diftar). Elk huishouden betaalt per liter hetzelfde. Huishoudens in hoogbouwwoningen betalen enkel vastrecht. Er gelden afzonderlijke vastrechttarieven voor eenpersoons- en meerpersoonshuishoudens. De gemiddelde tarieven stijgen in 2025 met 1% ten opzichte van 2024`.

De tarieven voor ozb stijgen in 2025 met 11,0%.  In de begroting  2026 is uitgegaan van in totaal 10% stijging (conform begroting 2023-2026) en 2,5% stijging in 2027 en 2028.

Het tarief voor rioolheffing is in deze begroting voor het jaar 2025 opgenomen op € 208, zoals vastgelegd in het Kostendekkingsplan water, riolering en klimaat. 

De gemiddelde gemeentelijke belastingdruk per woonruimte stijgt door genoemde maatregelen met 7,0%.

Totale gemiddelde belastingdruk per huishouden
Jaarrekening 2023*
Begroting 2024
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
OZB
520
587
652
717
735
753
Afvalstoffenheffing
220
241
244
249
256
262
Rioolheffing
200
203
208
213
218
223
Totaal bedrag per huishouden
940
1.031
1.103
1.179
1.208
1.238
Stijging in % t.o.v. voorgaande jaar
9,7%
7,0%
6,9%
2,5%
2,4%
* in 2023 wordt nog uitgegaan van een gemiddelde WOZ waarde van € 559.884, per 2024 stijgt deze naar € 584.5972 (bron: Coelo)

c. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen

Terug naar navigatie - c. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen

Volgens het BBV mogen voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume geen balansposten worden gevormd. 
In de begroting is wel een voorziening personele verplichtingen gevormd, voor:

  1. uitkeringen en pensioenen (nieuwe gevallen) aan gewezen wethouders;

Een voorziening voor de verplichtingen sub a is verplicht, omdat er periodiek uitkeringen bijkomen c.q. vervallen en de uitkeringspercentages wijzigen.

Geraamde toekomstige verplichtingen worden jaarlijks geactualiseerd bij het opmaken van de jaarrekening. Er vindt, indien nodig, een herberekening plaats van het te storten bedrag om de voorziening op voldoende peil te houden.

d. Investeringen in materiële vaste activa

Terug naar navigatie - d. Investeringen in materiële vaste activa

De boekwaarde van de bestaande materiële vaste activa in de begroting 2025 bedraagt volgens de staat van investeringen per 1-1-2025 € 56.274.000.

De boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut (wegen, bruggen etc.) gaat de komende jaren toenemen. Deze categorie investeringen mocht in het verleden volgens het BBV ineens ten laste van de reserves worden bekostigd. Vanaf 2017 is het echter verplicht om de investeringen met maatschappelijk nut te activeren en jaarlijks af te schrijven. De investeringen met maatschappelijk nut zijn vanaf 2017 daarom niet meer ineens, maar in jaarlijkse afschrijvingstermijnen (plus eventuele rentelasten) ten laste van een (daarvoor te vormen) bestemmingsreserve of vanuit de exploitatie bekostigd.

In de investeringsplannen 2025 – 2028 zijn de volgende investeringen opgenomen:

 

jaar
Materiële vaste activa
Waarvan met economisch nut
Waarvan met maatschappelijk nut
2025
€ 1.250.000
€ 180.000
€ 1.070.000
test
test
test
2026
€ 1.370.000
€ 832.600
€ 537.400
2027
€ 2.000.679
€ 185.000
€ 1.815.679
2028
€ 12.105.191
€ 6.414.000
€ 5.691.191

e. Vrij besteedbare reserve

Terug naar navigatie - e. Vrij besteedbare reserve

Van de reserve vrij besteedbaar is het volgende bedrag vrij besteedbaar per 1 januari 2025 volgens overzicht reserves en voorzieningen: € 1.412.000. Bij de raming van deze stand is geen rekening gehouden met mogelijke winstnemingen uit de bouwgrondexploitatie of overschotten/tekorten bij de jaarrekening 2024. Naast de vrij besteedbare reserve beschikt de gemeente ook over een algemene bufferreserve. Het geraamde saldo van deze reserve per 1 januari 2025 is € 5.000.000. 

f. Inzet reserves voor structurele dekking exploitatielasten

Terug naar navigatie - f. Inzet reserves voor structurele dekking exploitatielasten

Het is volgens het BBV niet toegestaan om reserves rechtstreeks in te zetten voor de dekking van investeringen en structurele exploitatielasten. Wel is het mogelijk om voor dit doel specifieke reserves (investerings- en egalisatiereserves) te vormen en hieruit een jaarlijkse beschikking ten gunste van de exploitatie te doen. Dit is bijvoorbeeld van toepassing bij grote investeringswerken, waarbij de jaarlijkse afschrijvingslasten ten laste van de betreffende reserve komen. In Waalre betreft dit specifiek gevormde reserves voor de dekking van structurele kapitaallasten van bepaalde investeringen in de volgende tabel.

In 2025 wordt een nieuw te vormen kapitaaldekkingsreserve bruggen ingesteld ter dekking van de afschrijvingslasten voor het krediet onderhoud bruggen 2025.

Geraamde onttrekking 2024/2025/2026/2027 : € 165.524

De onttrekkingen zijn gelijk aan de afschrijvingsbedragen. 

Behalve de hiervoor genoemde structurele inzet van de reserves, worden soms reserves ingezet voor eenmalige zaken.

Onttrekking uit investeringsreserves
Bedrag 2025
Laatste jaar
reserve huisvesting gemeentewerf (vanaf 1999)
12.640
2038
test
test
test
test
test
reserve renovatie sporthallen (vanaf 2007)
68.837
2031
reserve renovatie brandweerkazerne (vanaf 2007)
24.234
2047
reserve buitensport Waalre (vanaf 2008)
50.220
2032/2057
reserve 't Hazzo (vanaf 2022)
9.593
2061
Totaal
165.524

g. Samenvatting voornaamste uitgangspunten begroting 2025 en de meerjarenramingen 2026 - 2028

Terug naar navigatie - g. Samenvatting voornaamste uitgangspunten begroting 2025 en de meerjarenramingen 2026 - 2028

De gemeenteraad van Waalre heeft vanuit haar verantwoordelijkheid voor het budgetrecht tijdens de behandeling van de Kaderbief 2025 richting gegeven voor het opstellen van de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026 -2028. Naar aanleiding van deze behandeling zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd voor het opstellen van de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026 – 2028 :

  1. De begroting 2025 is opgesteld op basis van lopende (geïndexeerde) prijzen. De meerjarenraming 2026 - 2028 in constante prijzen. Dat houdt in dat alleen voor het eerst komende jaar (2025) de uitgaven en inkomsten zijn geïndexeerd voor prijsontwikkeling. Vervolgens zijn de volgende jaren (2026 – 2028) (bij voorkeur) op het zelfde prijsniveau geraamd. Omdat de meerjarenbegroting in constante prijzen is geraamd, wordt de meerjarige loon- en prijsstijging bij de raming van de algemene uitkering buiten beschouwing gelaten.
  2. Bij indexering van een post in de begroting is altijd eerst nagegaan of verhoging mogelijk is binnen de bestaande budgetten van de begroting.
  3. Het uitgangspunt in het raadsprogramma is een sluitende begroting 2025 en meerjarenraming 2026 – 2028. In het raadsbesluit bij de kadernota 2025 is aangegeven dat zonodig de jaarschijf 2025 niet sluitend hoeft te zijn.
  4. Het kengetal ‘Solvabiliteitsratio’ wordt gemonitord en verantwoord in deze begroting en er wordt gestreefd naar minimaal 20%. Zie voor de verdere toelichting op dit kengetal ‘paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing’.
  5. Het kengetal ‘Structurele exploitatieruimte’ wordt gemonitord en verantwoord in deze begroting en bedraagt indien mogelijk minimaal 0%. Zie voor de verdere toelichting op dit kengetal ‘paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing’.
  6. De hoogte van de vrije reserves wordt gemonitord en verantwoord in deze begroting, waarbij de bufferreserve minimaal € 5.000.000 bedraagt. Zie voor de verdere toelichting op dit uitgangspunt ‘Overzicht reserves’.
  7. Een negatief saldo in de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026 – 2028 wordt naast de doorgevoerde bezuinigingen o.a. aangevuld door een verhoging van de OZB met, naast de jaarlijkse indexering een jaarlijkse verhoging tussen de 5% en 10%. Het is noodzakelijk om voor 2025 naast de indexering van 3,5% een verhoging van de OZB door te voeren van 7,5%.
  8. In het najaar van 2022 is het nieuwe programma "Water, Klimaat en Riolering" vastgesteld en daarmee wordt ook duidelijk wat het tarief voor de jaren 2025 tot en met 2028 zal zijn. In de begroting 2025 wordt uitgegaan van een tarief van € 208. In de meerjarenbegroting wordt dit tarief jaarlijks opgehoogd met € 5,-.
  9. Verhogen van tarieven voor afvalstoffenheffing zodat kostendekkende tarieven in   rekening worden gebracht. Zie ‘paragraaf A Lokale heffingen’.
  10. Andere tarieven voor dienstverlening zoveel mogelijk kostendekkend maken. Zie ‘paragraaf A Lokale heffingen’.
  11. Het rentepercentage voor zowel de berekening van de kapitaallasten als de berekening van de rente over de reserves en voorzieningen wordt vanaf 2017 gelijkgesteld aan de werkelijke rentelast. Deze was t/m de begroting 2023 0%. Vanaf de begroting 2024 wordt vanwege het aantrekken van verschillende geldleningen rekening gehouden met een rentelast van gemiddeld 1% op al onze investeringen  Zie ‘paragraaf D Financiering’.
  12. Bij de ramingen voor salariskosten in de begroting 2025 is rekening gehouden met de CAO Rijk (voor Burgemeester, wethouders, Raadsleden en Gepensioneerden), een nieuwe CAO gemeente (eerst 1,25% per 1 oktober 2024 volgens Cao afspraak en later 5% o.b.v schatting per1-4-2025).

h. Meerjarenramingen/meerjarenperspectief 2025-2028

Terug naar navigatie - h. Meerjarenramingen/meerjarenperspectief 2025-2028

Uitkomsten meerjarenramingen
De begrotingen 2025, 2026 en 2027 sluiten met een nadelig saldo(zie hieronder)  De meerjarenramingen 2028 sluit met een voordelig saldo van 153.000.

Resultaatbestemming nadeel = er wordt meer gestort in de reserves t.l.v. de exploitatie dan er aan de reserves wordt onttrokken. 

Uitgangspunten meerjarenramingen

De meerjarenramingen zijn samengesteld op basis van de voorstellen zoals benoemd onder punt g.

Jaar
Voor resultaat bestemming
Resultaat bestemming
Na resultaat bestemming
2025
€ 334.000 (nadeel)
€ 18.000 (nadeel)
€ 352.000 (nadeel)
2026
€ 707.000 (nadeel)
€ 64.000 (nadeel)
€ 771.000 (nadeel)
2027
€ 236.000 (nadeel)
€ 85.000 (nadeel)
€ 321.000 (nadeel)
2028
€ 255.000 (voordeel)
€ 102.000 (nadeel)
€ 153.000 (voordeel)

i. Investeringslasten meerjarenramingen 2025 – 2028 waarop wordt afgeschreven

Terug naar navigatie - i. Investeringslasten meerjarenramingen 2025 – 2028 waarop wordt afgeschreven

Voor het investeringsplan wordt verwezen naar het overzicht investeringsplannen

j. Structureel begrotingssaldo 2025

Terug naar navigatie - j. Structureel begrotingssaldo 2025

De gemeenteraad heeft de taak (op grond van artikel 189, lid 2 van de Gemeentewet) om erop toe te zien dat de gemeentebegroting structureel en reëel in evenwicht is.
Indien structurele lasten gedekt worden door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht. Onderstaand overzicht geeft inzicht in het structureel begrotingssaldo wat verplicht moet worden aangeleverd aan de toezichthouder. Dit saldo kan bepaald worden door het begrotingssaldo te zuiveren van incidentele baten en lasten. 

Het positief structureel begrotingssaldo van € 210.0000 laat zien dat gemeente Waalre structureel hogere baten heeft dan lasten. Uit bovenstaand overzicht blijkt dat de begroting van gemeente Waalre structureel en reëel in evenwicht is.

Presentatie van het structureel begrotingssaldo (x € 1.000)
Onderdeel
Lasten
Baten
Saldo
test
test
test
test
test
test
Bestuur en ondersteuning
3.232
448
-2.784
Veiligheid
1.579
77
-1.502
Verkeer, vervoer en waterstaat
2.795
42
-2.753
Economie
204
298
94
Onderwijs
1.390
370
-1.020
Sport, cultuur en educatie
4.665
1.164
-3.501
Sociaal domein
18.486
3.845
-14.641
Volksgezondheid en milieu
5.196
4.615
-581
Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
2.975
1.655
-1.320
Totaal van de taakvelden
40.522
12.513
-28.009
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
463
35.646
35.183
Overzicht overhead
7.459
165
-7.294
Bedrag heffing vennootschapsbelasting
0
0
0
Bedrag voor onvoorzien
215
0
-215
Subtotaal taakvelden (incl. algemene dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien)
48.659
48.324
-335
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
264
246
-18
Geraamd resultaat
48.923
48.570
-353
Incidentele baten en lasten
193
400
593
Structureel begrotingssaldo (positief saldo)
240

Overzicht incidentele baten en lasten per programma

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten per programma
Omschrijving
Taakveld 2025
Reserve 2025
Taakveld 2026
Reserve 2026
Taakveld 2027
Reserve 2027
Taakveld 2028
Reserve 2028
Totaal bestuur en ondersteuning
-
-
-
-
-
-
-
-
audit WPG
-
-8.000
Totaal Veiligheid
-
-
-8.000
-
-
-
-
-
samenwerking bereikbaarheidsagenda ZOB
-53.500
-53.500
-53.500
-53.500
-53.500
-53.500
-53.500
-53.500
Totaal verkeer, vervoer en waterstaat
-53.500
-53.500
-53.500
-53.500
-53.500
-53.500
-53.500
-53.500
regionaal programma Storm
-
-19.420
-19.420
Totaal Onderwijs
-
-
-19.420
-
-19.420
-
-
-
programma sport- en beweegakkoord
-30.000
Totaal sport, cultuur en recreatie
-30.000
-
-
-
-
-
-
-
opvang statushouders Buitenjan
-14.000
-10.000
-
-
-
Totaal sociaal domein
-14.000
-
-10.000
-
-
-
-
-
Totaal volksgezondheid en milieu
-
-
-
-
-
-
-
-
dekking voor wegvallen fictief toegerekende rente BGE
-15.817
-
-
-
vrijvallen reserve aandelen bouwfonds
-11.604
Totaal RO en stedelijke vernieuwing
-
-27.421
-
-
-
-
-
-
algemene uitkering mei-circulaire 2024
-481.000
afhandelen beroepen WOZ 2024
-25.000
Totaal algemene dekking
-506.000
-
-
-
-
-
-
-
Personeel derden i.v.m. ziekte en extra werk
-67.000
Totaal overhead
-67.000
-
-
-
-
-
-
-
Totaal alle programma's
-670.500
-80.921
-90.920
-53.500
-72.920
-53.500
-53.500
-53.500

Toelichting overzicht incidentele baten en lasten per programma

Terug naar navigatie - Toelichting overzicht incidentele baten en lasten per programma
  • Audit WPG
    In 2026 moet er eenmalig een audit worden gedaan in het kader van de WPG.
  • Samenwerking bereikbaarheidsagenda ZOB
    Tot en met 2028 zijn we verplicht een bijdrage te betalen voor administratieve lasten en projecten. Voor het totaal van deze kosten is de reserve bereikbaarheidsagenda ZOB gevormd. De jaarlijkse kosten worden gedekt uit deze reserve.
  • Regionaal programma Storm
    In 2026 en 2027 wordt eenmalig budget beschikbaar gesteld voor het project Storm. In de regio Oost-Brabant is een samenwerking  ontwikkeld waarbij scholen, GGD, jeugd- hulpverlening, GGZ en gemeenten signalen van somberheid bij jongeren snel op kunnen pikken en aanpakken. De STORM-aanpak is een gezamenlijk (preventie)programma dat de ontwikkeling van een positief zelfbeeld, weerbaarheid en veerkracht onder jongeren stimuleert.
  • Programma sport- en beweegakkoord
    In uitvoeringsprogramma is aangegeven dat er een programma voor sport- en beweegakkoord dient te komen. voor het opstellen hiervan is in 2025 eenmalig een budget nodig.
  • Opvang statushouders Buitenjan
  • In 2025 en 2026 doet Waalre een eenmalig bijdrage voor de opvang van statushouders in de Buitenjan in Veldhoven.
  • Dekking voor wegvallen fictief toegerekende rente BGE
    In 2015 is € 750.000 in de reserve wettelijke bepalingen gestort. Uit deze reserve wordt jaarlijks een afnemende onttrekking t.g.v. de exploitatie geboekt ter dekking van de wegvallende fictieve toegerekende rentekosten aan de grondexploitatie.
  • Vrijvallen reserve aandelen bouwfonds
    In 2014 heeft Waalre € 822.646 voor de verkoop van de aandelen bouwfonds ontvangen. Dit is in de reserve bouwfonds gestort waar jaarlijks een afnemende onttrekking t.g.v. de exploitatie wordt geboekt ter dekking van het weggevallen dividend.
  • Vrijvallen reserve aandelen bouwfonds
    In het BOFv van 10 april 2024 hebben het Rijk en de koepels (VNG, IPO) afgesproken om met de financieel toezichthouders, en in afstemming met 
    gedeputeerden verantwoordelijk voor financiële toezicht, een afspraak te maken. Het doel van deze afspraak is dat de eenmalige daling gemeentefonds in 2025 door toezichthouders in de meerjarenbegroting 2025-2028 voor de jaarschijf 2025 als incidenteel wordt gezien. Gemeenten kunnen de eenmalige daling van het gemeentefonds van € 675 miljoen in 2025 aanmerken als negatieve incidentele baat.
  • Afhandelen beroepen WOZ
    In 2025 vindt de afhandeling plaats van het grote aantal bezwaren dat in 2024 is ontvangen. Hiervoor is nog eenmalig 25.000 nodig.
  • Personeel derden i.v.m. ziekte en extra werk
    In verband met de krapte op de arbeidsmarkt wordt er eenmalig budget toegevoegd voor de inhuur op moeilijk in te vullen vacatures.

Overzicht begrotingssaldo vóór en na verrekening incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht begrotingssaldo vóór en na verrekening incidentele baten en lasten

Een positief saldo is een overschot op de begroting

Onderdeel
2025
2026
2027
2028
Begrotingssaldo
-352
-771
-322
152
test
test
test
test
Eenmalige lasten t.l.v. reserves
54
54
54
54
storting in de reserves
-
-
-
-
Eenmalige baten (onttrekking reserves)
-81
-54
-54
-54
Eenmalige lasten t.l.v. exploitatie
138
37
19
-
Eenmalige baten t.g.v. exploitatie
481
-
-
-
Saldo zonder incidentele baten en lasten
240
-734
-303
152

Overzicht structurele onttrekkingen

Terug naar navigatie - Overzicht structurele onttrekkingen

In 2024 zijn structurele onttrekkingen begroot ter dekking van de afschrijving op activa aan de volgende reserves:

Omschrijving
Taakveld 2025
Reserve 2025
Taakveld 2026
Reserve 2026
Taakveld 2027
Reserve 2027
Taakveld 2028
Reserve 2028
huisvesting gemeentewerf
overhead
-12.640
overhead
-12.640
overhead
-12.640
overhead
-12.640
renovatie sporthallen
5
-68.837
5
-68.837
5
-68.837
5
-68.837
renovatie brandweerkazerne
1
-24.234
1
-24.234
1
-24.234
1
-24.234
buitensportaccommodatie sportpark Waalre
5
-50.220
5
-50.220
5
-50.220
5
-50.220
t Hazzo
5
-9.593
5
-9.593
5
-9.593
5
-9.593
bruggen
2
-
2
-5.657
2
-9.490
2
-9.500
Totaal structurele onttrekkingen ter dekking van afschrijvingen
-165.524
-171.181
-175.014
-175.024

Overzicht structurele stortingen aan reserves

Terug naar navigatie - Overzicht structurele stortingen aan reserves

In 2024 zijn structurele stortingen begroot ter dekking van de afschrijving van toekomstige investeringen aan de volgende reserves:

Omschrijving
Taakveld 2025
Reserve 2025
Taakveld 2026
Reserve 2026
Taakveld 2027
Reserve 2027
Taakveld 2028
Reserve 2028
storting in reserve bruggen
2
27.500
2
27.500
2
27.500
2
27.500
storting in reserve bruggen
2
122.500
2
122.500
2
122.500
2
122.500
storting in reserve bruggen
2
30.000
2
30.000
2
30.000
2
30.000
storting in reserve bereikbaarheidsagenda
0
25.000
0
50.000
0
75.000
0
92.000
storting in reserve buitenonderhoud scholen
4
59.000
4
59.000
4
59.000
4
59.000
Totaal structurele stortingen
264.000
289.000
314.000
331.000

2.3 Geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - 2.3 Geprognosticeerde balans

De (verplichte) geprognosticeerde balans geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de bezittingen en de schulden van de gemeente.

ACTIVA
1-1-2024
1-1-2025
1-1-2026
1-1-2027
1-1-2028
1-1-2029
Immateriële vaste activa
6.100
-
-
-
-
-
Materiële vaste activa
45.987.891
55.928.408
61.594.583
64.796.436
65.390.141
75.394.534
ok
kredieten doorschuiven naar volgend jaar
-
-625.000
-1.057.687
-1.000.340
-6.052.596
-5.187.796
Financiële vaste activa
941.284
849.016
756.747
669.479
582.209
499.941
Totaal vaste activa
46.935.275
56.152.424
61.293.643
64.465.576
59.919.755
70.706.680
Onderhanden werk
5.253.156
5.253.156
5.253.156
5.253.156
5.253.156
5.253.156
Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar
11.476.001
11.476.001
11.476.001
11.476.001
11.476.001
11.476.001
Liquide middelen
102.389
102.389
102.389
102.389
102.389
102.389
Overlopende activa
747.888
747.888
747.888
747.888
747.888
747.888
Totaal vlottende activa
17.579.434
17.579.434
17.579.434
17.579.434
17.579.434
17.579.434
TOTAAL GENERAAL ACTIVA
64.514.710
73.731.859
78.873.078
82.045.011
77.499.190
88.286.115
PASSIVA
1-1-2024
1-1-2025
1-1-2026
1-1-2027
1-1-2028
1-1-2029
Eigen vermogen (reserves)
12.103.731
11.603.723
11.621.278
11.685.597
11.771.083
11.873.559
onttrekking reserves doorschuiven naar volgend jaar
-
-
-
-
-
-
Voorzieningen
19.430.895
19.037.555
18.198.138
17.336.565
16.494.049
15.672.461
Vaste schulden > 1 jaar
22.022.066
21.838.097
21.581.805
21.321.981
21.058.575
20.791.533
Totaal vaste passiva
53.556.692
52.479.375
51.401.221
50.344.143
49.323.707
48.337.553
kasgeldlening
-
-
-
-
-
-
Netto vlottende schulden < 1 jaar
6.406.765
6.406.765
6.406.765
6.406.765
6.406.765
6.406.765
Overlopende passiva
4.551.253
4.551.253
4.551.253
4.551.253
4.551.253
4.551.253
Totaal vlottende passiva
10.958.019
10.958.019
10.958.019
10.958.019
10.958.019
10.958.019
TOTAAL GENERAAL PASSIVA
64.514.710
63.437.393
62.359.239
61.302.161
60.281.725
59.295.571
raming financieringsbehoefte
0
10.294.466
16.513.839
20.742.849
17.217.464
28.990.543
TOTAAL GENERAAL PASSIVA
64.514.710
73.731.859
78.873.078
82.045.011
77.499.190
88.286.115

2.4 Berekening EMU-saldo

Terug naar navigatie - 2.4 Berekening EMU-saldo

De begroting van de Gemeente Waalre is opgesteld conform een (gemodificeerd) stelsel van baten en lasten.
Het EMU saldo gaat niet uit van baten en lasten, maar gaat uit van ontvangsten en uitgaven van de gemeente, berekend op transactiebasis en overeenkomstig de voorschriften van het Europese systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie. Als gevolg van Europese regelgeving mogen EU-lidstaten een begrotingstekort (EMU-saldo) hebben van maximaal 3% van het bruto binnenlands product (BBP). Aan dit maximale tekort van 3% hebben, naast de Rijksoverheid, ook de decentrale overheden een aandeel.

Zoals eerder aangegeven werkt de EMU-systematiek op een andere manier dan het (gemodificeerde) baten- en lastenstelsel dat de gemeenten hanteren. Investeringen tellen bijvoorbeeld niet mee in het stelsel van baten en lasten, er wordt uitgegaan van de kapitaallasten van de investeringen. Voor het EMU-saldo tellen de investeringen in een jaar echter wel mee. Bij een sluitende begroting kan een gemeente daardoor toch een negatief EMU-saldo hebben.

Het jaarlijkse aandeel in het EMU-saldo van de decentrale overheden gesteld op -0,4% van het BBP. Het aandeel van de gemeenten is gesteld op -0.27% van het BBP. Het aandeel in het EMU-tekort betreft een inspanningsverplichting, er staat momenteel geen sanctie op een eventuele overschrijding van het toegestane EMU-tekort.

 

bedragen * € 1.000
Nr.
Omschrijving
2024 Volgens realisatie tot en met sept. 2024, aangevuld met raming resterende periode
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
1.
Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c)
-502
-334
-707
-236
619
2.
Mutatie (im)materiële vaste activa
10.566
6.724
4.202
6.646
15.192
3.
Mutatie voorzieningen
632
-393
-839
-861
-843
4.
Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie)
-194
0
0
0
0
5.
Verwachte boekwinst/verlies bij de verkoop van financiële vaste activa en (im)materiële vaste activa, alsmede de afwaardering van financiële vaste activa
0
0
0
0
0
Berekend EMU-saldo
-10.242
-7.451
-5.748
-7.743
-15.416

2.5 Investeringsplannen 2025 -2028

Terug naar navigatie - 2.5 Investeringsplannen 2025 -2028

   

12345678901234567890123456789012345678901234567890
omslagrente:
1%
Jaar
Prog.
Omschrijving
Investering
Vervangings- investering
Termijn afschrijving
Afschrijving vanaf
Rente afschrijving
Bedrag afschrijving
2025
0
camera's raadzaal en dommelzaal
30.000
Ja
5 jr
2026
300
6.000
2025
0
applicaties software 2025
150.000
Ja
5 jr
2026
1.500
30.000
2025
2
wegenbeheersplan 2025
2.250.000
Nee
30 jr
2026
22.500
75.000
2025
2
bezuiniging wegenbeheersplan 2025
-150.000
Nee
30 jr
2026
-1.500
-5.000
2025
2
toegekend voor Heikantstraat en Traverse
-1.500.000
Nee
2025
2
onderhoud bruggen 2025
170.000
Ja
30 jr
2026
1.700
5.667
2025
5
vervangingsprogramma groen en bomen
300.000
Ja
15 jr
2028
3.000
10.000
2026
0
applicaties software 2026
150.000
Ja
5 jr
2027
1.500
30.000
2026
2
wegenbeheersplan 2026
2.250.000
Nee
30 jr
2027
22.500
75.000
2026
2
bezuiniging wegenbeheersplan 2026
-150.000
Nee
30 jr
2027
-1.500
-5.000
2026
2
toegekend voor Heikantstraat en Traverse
-1.572.226
Nee
30 jr
2026
2
onderhoud bruggen 2026 en 2027
455.000
Ja
30 jr
2028
4.550
15.167
2026
4
voorbereiding nieuwbouw de Meent
682.600
Ja
40 jr
2030
6.826
22.753
2026
5
vervangingsprogramma groen en bomen
300.000
Ja
15 jr
2028
3.000
10.000
2027
0
applicaties software 2027
150.000
Ja
5 jr
2028
1.500
30.000
2027
0
zit-sta bureau's 2027
35.000
Ja
10 jr
2028
350
3.500
2027
2
wegenbeheersplan 2027
1.500.000
Nee
30 jr
2028
15.000
50.000
2027
2
bezuiniging wegenbeheersplan 2027
-300.000
Nee
30 jr
2028
-3.000
-10.000
2027
7
GRP 2027
615.679
Ja
50 jr
2028
6.157
12.314
2028
0
applicaties software 2028
150.000
Ja
5 jr
2029
1.500
30.000
2028
0
koffieautomaten 1e verdieping
30.000
Ja
10 jr
2029
300
3.000
2028
0
zit-sta bureau's 2028
35.000
Ja
10 jr
2029
350
3.500
2028
2
wegenbeheersplan 2028
1.500.000
Nee
30 jr
2029
15.000
50.000
2028
2
bezuiniging wegenbeheersplan 2028
-300.000
Nee
30 jr
2029
-3.000
-10.000
2028
2
onderhoud bruggen 2028 t/m 2030
455.000
Ja
30 jr
2031
4.550
15.167
2028
4
IHP nieuwbouw school Waalre-Noord
6.199.000
Nee
40 jr
2029
61.990
154.975
2028
7
GRP 2028
4.036.191
Ja
50 jr
2029
40.362
80.724

2. 6 Overzicht reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - 2. 6 Overzicht reserves en voorzieningen
Omschrijving reserves
Stand per 1-1-2025
T.l.v. exploitatie
T.g.v. exploitatie
T.g.v. expl. Afschrijving
Stand per 31-12-2025
Bufferreserve
5.000.000
-
-
-
5.000.000
Vrij besteedbaar
1.386.155
-
-
-
1.386.155
Grondexploitatie
-
-
-
-
-
Sociaal domein
56.867
-
-
-
56.867
Algemene reserves
6.443.022
-
-
-
6.443.022
Openbare ruimte en bruggen
544.905
10.000
-
-
554.905
Wettelijke bepalingen
15.817
-
15.817
-
-
Regionaal fonds
489.495
-
-
-
489.495
Lokaal fonds
384.806
-
-
-
384.806
Sociale woningbouw
44.900
-
-
-
44.900
Landschappelijke kwaliteiten
124.081
-
-
-
124.081
Kapitaaldekkingsreserve huisvesting gemeentewerf
176.960
-
-
12.640
164.320
Kapitaaldekkingsreserve renovatie sporthallen
481.859
-
-
68.837
413.022
Kapitaaldekkiingsreserve renovatie brandweerkazerne
557.382
-
-
24.234
533.148
Kapitaaldekkingsreserve buitensportacc.sportpark Waalre
884.560
-
-
50.220
834.340
Kapitaaldekkingsreserve 't Hazzo
354.948
-
-
9.593
345.355
Buitenonderhoud schoolgebouwen
519.337
59.000
-
-
578.337
Aandelen bouwfonds
11.604
-
11.604
-
-
Reserve bereikbaarheidsagenda
374.410
25.000
53.500
-
345.910
Reserve riolering
163.684
-
-
-
163.684
Reserve overlopende posten
31.953
-
-
-
31.953
Kapitaaldekkingsreserve bruggen
-
170.000
-
-
170.000
Overige bestemmingsreserves
5.160.701
264.000
80.921
165.524
5.178.256
Totaal reserves
11.603.723
264.000
80.921
165.524
11.621.278

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Omschrijving voorzieningen
Stand per 01-01-2025
voorziening obv CW
Toevinging rente
Toevoeging exploitatie en derden
uitgaven
Stand per 31-12-2025
Voorziening personele verplichtingen (cw)
3.975.238
2,598%
103.277
40.000
298.809
3.819.706
Voorziening verlofsparen
433.047
0%
-
-
-
433.047
Voorziening Attero
-
0%
-
-
-
-
Verliesvoorziening GREX (in balans -/- op voorraden)
370.705
0%
-
-
-
370.705
Totaal voorzieningen verplichtingen en verliezen
4.778.990
103.277
40.000
298.809
4.623.458
Voorziening onderhoud gem. gebouwen
453.005
0%
-
236.762
327.459
362.308
Voorziening rationeel wegbeheer
-
0%
-
-
-
-
Totaal voorzieningen gelijkmatige verdeling kosten
453.005
-
236.762
327.459
362.308
Voorzieningen middelen derden
Voorziening vervanging riolering (cw)
13.805.560
0%
-
-
593.188
13.212.372
Voorziening afvalstoffenheffing (cw)
-
0%
-
-
-
-
Totaal voorzieningen middelen derden
13.805.560
-
-
593.188
13.212.372
Totaal voorzieningen
19.037.555
103.277
276.762
1.219.456
18.198.138
Totaal reserves en voorzieningen
30.731.035
103.277
552.687
2.053.877
29.167.598

2.7 Toelichting mutaties reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - 2.7 Toelichting mutaties reserves en voorzieningen

Toelichting mutaties reserves en voorzieningen 2025-2028

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties reserves en voorzieningen 2025-2028
Reserves:
123
Algemene bufferreserve
De reserve dient als buffer voor financiële tegenvallers. Er bestaan geen provinciale of landelijke normen voor de minimale hoogte van de algemene reserve.
Stand 31 december 2023
3.296.184
Storting 2023 raadsbesluit jaarrekening 2023
1.703.816
Stand 1 januari 2024
5.000.000
onttrekkingen 2024
overbrengen krediet inhuur integrale veiligheid
-29.000
overbrengen krediet bedrijventerrein de Voldijn
-17.133
-46.133
stortingen 2024
46.133
46.133
Stand 31 december 2024
5.000.000
onttrekkingen 2025 t/m 2028
-
Stand 31 december 2028
5.000.000
Algemene reserve vrij besteedbaar
Deze reserve dient voor de dekking van diverse voorkomende uitgaven, waarvoor geen specifieke afzonderlijke reserves zijn gevormd. Een aanwending vindt onder meer plaats voor exploitatie-uitgaven met een eenmalig karakter.
Stand 31 december 2023
2.778.000
Storting 2023 resultaat 2023
410.251
Ontrekking 2023 raadsbesluit jaarrekening 2023
-1.703.816
-1.293.565
Stand 1 januari 2024
1.484.435
Storting 2024
uitvoeringskosten klimaatakkoord
96.000
verlagen krediet implementatie omgevingswet
128.012
224.012
onttrekkingen 2024
overbrengen naar algemene buffer reserve
-26.133
overbrengen krediet uitvoeringskosten klimaatakkoord
-103.147
krediet implementatie omgevingswet
-193.012
-322.292
Stand 31 december 2024
1.386.155
onttrekkingen 2025
krediet omgevingswet
-
Stand 31 december 2025
1.386.155
onttrekkingen 2026 t/m 2028
-
Stand 31 december 2028
1.386.155
Algemene reserve grondexploitatie
De algemene reserve voor grondexploitatie heeft als functie het vormen van een buffer voor financiele tegenvallers in relatie tot de grondexploitatiegebieden.
Stand 1 januari 2024
-
onttrekkingen 2024 t/m 2028
-
Stand 31 december 2028
-
Algemene reserve sociaal domein
Het afdekken van kosten voortvloeiende uit redelijkerwijs niet in te schatten risico's op het brede terrein van het sociaal domein
Stand 1 januari 2024
56.867
stortingen 2024
-
onttrekkingen 2024
-
Stand 31 december 2024
56.867
Storting 2025
-
Stand 31 december 2025
56.867
Storting 2026
-
Stand 31 december 2026
56.867
Storting 2027
-
Stand 31 december 2027
56.867
Reserve openbare ruimte en bruggen
Om de kosten van het beheer openbare ruimte en bruggen te dekken
Stand 1 januari 2024
394.905
stortingen 2024
openbare ruimte
150.000
bruggen
0
150.000
onttrekkingen 2024
Verschuiving extra formatie openbare ruimte
0
-
Stand 31 december 2024
544.905
onttrekkingen 2025 (dekkingsres. kap.lasten bruggen)
170.000
374.905
stortingen 2025
openbare ruimte
0
bruggen
180.000
180.000
Stand 31 december 2025
554.905
stortingen 2026
openbare ruimte
bruggen
180.000
180.000
Stand 31 december 2026
734.905
stortingen 2027
bruggen
180.000
180.000
Stand 31 december 2027
914.905
stortingen 2028
bruggen
180.000
180.000
Stand 31 december 2028
1.094.905
Kapitaaldekkingsreserve bruggen
Om de afschrijvingskosten van bruggen te dekken
Stand 1 januari 2024
-
stortingen 2024
Stand 31 december 2024
-
stortingen 2025
170.000
Afschrijving bruggen
0
Stand 31 december 2025
170.000
onttrekkingen 2026
Afschrijving bruggen
-5.657
Stand 31 december 2026
164.343
onttrekkingen 2027
Afschrijving bruggen
-9.490
Stand 31 december 2027
154.853
onttrekkingen 2028
Afschrijving bruggen
-9.500
Stand 31 december 2028
145.353
Reserve wettelijke bepalingen
Om de kosten als gevolg van rijksbeleid te financieren.
Stand 1 januari 2024
45.817
onttrekkingen 2024
t.g.v. vrije reserve
-30.000
Stand 31 december 2024
15.817
onttrekkingen 2025
t.g.v. vrije reserve
-15.817
Stand 31 december 2025
-
Reserve regionaal fonds
Kwalitatieve investeringen: regiofonds
Stand 1 januari 2024
535.991
onttrekkingen 2024
van Gogh nationaal park
-9.000
Krediet Dommeldal de Hogt
0
Krediet ontwikkelfonds werklocaties
-37.496
-46.496
Stand 31 december 2024
489.495
onttrekkingen 2025 t/m 2027
van Gogh nationaal park
-
Stand 31 december 2025
489.495
onttrekkingen 2026 t/m 2028
-
Stand 31 december 2028
489.495
Reserve lokaal fonds
Kwalitatieve investeringen: Lokaal fonds
Stand 1 januari 2024
384.806
onttrekkingen 2024
Krediet dorpshart Aalst
-
Stand 31 december 2024
384.806
onttrekkingen 2025-2028
-
Stand 31 december 2028
384.806
Reserve sociale woningbouw
fonds sociale woningbouw
Stand 1 januari 2024
44.900
onttrekkingen 2024 - 2028
-
Stand 31 december 2028
44.900
Reserve landschappelijke kwaliteiten
Stand 1 januari 2024
354.081
onttrekkingen 2023
Krediet fietspaden recreatief
-230.000
Krediet kunstroutenetwerk
0
-230.000
Stand 31 december 2024
124.081
onttrekkingen 2025 t/m 2028
-
Stand 31 december 2028
124.081
Reserve huisvesting gemeentewerf
Deze reserve dient ter dekking van de afschrijvingslasten van de in 1997 gerealiseerde gemeentewerf. Oorspronkelijk niveau van de reserve is gebaseerd op het totaal van de afschrijvingslasten van de investering over de afschrijvingsperiode van 40 jaren (t/m 2038).
Stand 1 januari 2024
189.600
onttrekkingen 2024
Afschrijving gemeentewerf
-12.640
Stand 31 december 2024
176.960
onttrekkingen 2025
Afschrijving gemeentewerf
-12.640
Stand 31 december 2025
164.320
onttrekkingen 2026
Afschrijving gemeentewerf
-12.640
Stand 31 december 2026
151.680
onttrekkingen 2027
Afschrijving gemeentewerf
-12.640
Stand 31 december 2027
139.040
onttrekkingen 2028
Afschrijving gemeentewerf
-12.640
Stand 31 december 2028
126.400
Reserve renovatie sporthallen
Doel van de reserve is om de kosten voor de renovatie van de sporthallen te financieren.
Stand 1 januari 2024
550.696
onttrekkingen 2024
Afschrijvingsbedrag
-68.837
Stand 31 december 2024
481.859
onttrekkingen 2025
Afschrijvingsbedrag
-68.837
Stand 31 december 2025
413.022
onttrekkingen 2026
Afschrijvingsbedrag
-68.837
Stand 31 december 2026
344.185
onttrekkingen 2027
Afschrijvingsbedrag
-68.837
Stand 31 december 2027
275.348
onttrekkingen 2028
Afschrijvingsbedrag
-68.837
Stand 31 december 2028
206.511
Reserve renovatie brandweerkazerne
Doel is het financieren van de kapitaallasten voor de renovatie van de brandweerkazerne.
Stand 1 januari 2024
581.616
onttrekkingen 2024
Afschrijvingsbedrag
-24.234
Stand 31 december 2024
557.382
onttrekkingen 2025
Afschrijvingsbedrag
-24.234
Stand 31 december 2025
533.148
onttrekkingen 2026
Afschrijvingsbedrag
-24.234
Stand 31 december 2026
508.914
onttrekkingen 2027
Afschrijvingsbedrag
-24.234
Stand 31 december 2027
484.680
onttrekkingen 2028
Afschrijvingsbedrag
-24.234
Stand 31 december 2028
460.446
Reserve buitensportaccomodatie sportpark Waalre
Doel van de reserve is om de kosten van de buitensportaccommodatie te financieren.
Stand 1 januari 2024
934.780
onttrekkingen 2024
Afschrijvingsbedrag
-50.220
Stand 31 december 2024
884.560
onttrekkingen 2025
Afschrijvingsbedrag
-50.220
Stand 31 december 2025
834.340
onttrekkingen 2026
Afschrijvingsbedrag
-50.220
Stand 31 december 2026
784.120
onttrekkingen 2027
Afschrijvingsbedrag
-50.220
Stand 31 december 2027
733.900
onttrekkingen 2028
Afschrijvingsbedrag
-50.220
Stand 31 december 2028
683.680
Reserve verduurzaming 't Hazzo
Doel van de reserve is om de kosten van de verduurzaming 't Hazzo te financieren.
Stand 1 januari 2024
364.541
onttrekkingen 2024
Afschrijvingsbedrag
-9.593
Stand 31 december 2024
354.948
onttrekkingen 2025
Afschrijvingsbedrag
-9.593
Stand 31 december 2025
345.355
onttrekkingen 2026
Afschrijvingsbedrag
-9.593
Stand 31 december 2026
335.762
onttrekkingen 2027
Afschrijvingsbedrag
-9.593
Stand 31 december 2027
326.169
onttrekkingen 2028
Afschrijvingsbedrag
-9.593
Stand 31 december 2028
316.576
Reserve buitenonderhoud schoolgebouwen
Reserve dient ter dekking kosten buitenonderhoud. Betreft overheveling van voorziening naar reserve omdat het onderhoudsplan niet is geactualiseerd i.v.m. huurconstructie nieuwbouw Brede School Ekenrooi en doordecentralisatie onderhoud overige scholen.
Stand 1 januari 2024
460.337
storting 2024
59.000
Stand 31 december 2024
519.337
storting 2025
59.000
Stand 31 december 2025
578.337
storting 2026
59.000
Stand 31 december 2026
637.337
storting 2027
59.000
Stand 31 december 2027
696.337
storting 2028
59.000
Stand 31 december 2028
755.337
Reserve aandelen bouwfonds
De vordering op de BNG van jaarlijks € 117.521 tot en met 2020 is in 2013 geheel ten gunste van de exploitatie geboekt. Bij de jaarstukken 2013 heeft Waalre dit totaalbedrag 822.646 in de reserve Bouwfonds gestort. De jaarlijkse onttrekking neemt af.
Stand 1 januari 2024
35.604
onttrekkingen 2024
beschikking t.g.v. de exploitatie
-24.000
Stand 31 december 2024
11.604
onttrekkingen 2025
beschikking t.g.v. de exploitatie
-11.604
Stand 31 december 2025
-
Reserve Bereikbaarheidsagenda
De reserve is gevormd t.b.v. de samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost Brabant 2017-2030.
Stand 1 januari 2024
423.910
onttrekkingen 2024
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda
-50.500
Storting 2024
1.000
Stand 31 december 2024
374.410
onttrekkingen 2025
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda
-53.500
Storting 2025
25.000
Stand 31 december 2025
345.910
onttrekkingen 2026
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda
-53.500
Storting 2026
50.000
Stand 31 december 2026
342.410
onttrekkingen 2027
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda
-53.500
Storting 2027
75.000
Stand 31 december 2027
363.910
onttrekkingen 2028
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda
-53.500
Storting 2028
92.000
Stand 31 december 2028
402.410
Reserve riolering
De reserve is gevormd door overschotten in de betreffende dienstjaren t.o.v. het vastgestelde Programma Water, Klimaat en Riolering
Stand 1 januari 2024
163.684
Toevoegingen 2024 t/m 2028
Stand 31 december 2028
163.684
Reserve overlopende posten
De reserve is gevormd om overschotten in het dienstjaar weaar verplichtingen tegenover te staan over te boeken naar het volgende dienstjaar
Stand 1 januari 2024
97.161
ontrekkingen 2024
Overbrengen krediet cultuurloper
19.792
Herijken woonnotitie (4e turap)
-20.000
Gemeenschapshuizen (4e turap)
-50.000
Overboeken geraamde kosten intranet (4e turap)
-15.000
overboeken budgetten naar exploitatie
-65.208
Stand 31 december 2024
31.953
Toevoegingen 2025 - 2028
Stand 31 december 2028
31.953
VOORZIENINGEN
Voorziening personele verplichtingen
De voorziening is gevormd t.b.v. het verrichten van de jaarlijkse uitkeringen aan voormalig personeel i.v.m. wachtgeldverplichtingen en uitkeringen/pensioenen aan gewezen wethouders. Het niveau van de voorziening is gerelateerd aan thans voorkomende aanspraken en is vanaf de jaarrekening 2015 berekend volgens de contante waarde. De bespaarde rente wordt aan de voorziening toegevoegd.
Stand 1 januari 2024
4.118.597
Rentetoevoeging 2024
130.148
toevoegingen 2024
40.000
onttrekkingen 2024
-313.507
Stand 31 december 2024
3.975.238
Rentetoevoeging 2025
103.277
toevoegingen 2025
40.000
onttrekkingen 2025
-298.809
Stand 31 december 2025
3.819.706
Rentetoevoeging 2026
99.236
toevoegingen 2026
40.000
onttrekkingen 2026
-240.965
Stand 31 december 2026
3.717.977
Rentetoevoeging 2027
96.593
toevoegingen 2027
40.000
onttrekkingen 2027
-228.637
Stand 31 december 2027
3.625.933
Rentetoevoeging 2028
94.202
toevoegingen 2028
40.000
onttrekkingen 2028
-225.185
Stand 31 december 2028
3.534.950
Voorziening verlof sparen
Voorziening dekt spaarverlof medewerkers
Stand 1 januari 2024
433.047
Toevoegingen/onttrekkingen 2024-2028
-
Stand 31 december 2028
433.047
Voorziening Attero
Voorziening dekt geraamde bijdrage Attero kwestie
Stand 1 januari 2024
-
Stand 31 december 2028
-
Voorziening verliezen Bouwgrondexploitatie (BGE)
Voorziening dekt geraamd verlies van complex 't Hazzo Trolliuslaan, Hoeveland en de Bleeck
Stand 1 januari 2024
370.705
Toevoegingen/onttrekkingen 2024-2028
-
Stand 31 december 2028
370.705
Voorziening onderhoud gemeentegebouwen
Voorziening is gevormd t.b.v. het planmatig onderhoud aan de gemeentegebouwen (muv gemeentehuis). O.b.v. het onderhoudsplan worden te verwachten jaarlijkse uitgaven voor groot onderhoud voor de komende 10 jaren begroot. De jaarlijkse storting in de voorziening is berekend op een gemiddeld jaarlijks benodigd bedrag . Het beheersplan voor onderhoud omvat zowel buiten- als binnenonderhoud. Niveau van de voorziening is berekend o.b.v. contante waarde, daarom wordt bespaarde rente aan voorziening toegevoegd.
Stand 1 januari 2024
555.948
uitgaven groot onderhoud 2024
334.860-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie:
231.917
Stand 31 december 2024
453.005
uitgaven groot onderhoud 2025
327.459-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie:
236.762
Stand 31 december 2025
362.308
uitgaven groot onderhoud 2026
233.652-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie:
236.762
Stand 31 december 2026
365.418
uitgaven groot onderhoud 2027
173.877-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie:
236.762
Stand 31 december 2027
428.303
uitgaven groot onderhoud 2028
211.874-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie:
236.762
Stand 31 december 2028
453.191
Voorziening vervanging riolering
14.323.303
De voorziening dient om jaarlijkse fluctuaties op het tarief rioolrechten tegen te gaan. Het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) omvat een 5-jaarlijkse periode en is gebaseerd op een gesloten financiering. Het verschil tussen de baten en lasten van de rioleringsactiviteiten komt tot uitdrukking in deze voorziening. Door deze systematiek kunnen de rioolrechten gedurende de planperiode van het vGRP constant gehouden worden. Deze voorziening is m.i.v. 2014 gevuld ivm verandering (reclassificatie vanuit reserve) in de BBV voorschriften.
Stand januari 2024
14.323.303
uitgaven
-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie:
602.743-
Toevoegingen:
85.000
Stand 31 december 2024
13.805.560
uitgaven
593.188-
Toevoegingen:
-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie:
-
Stand 31 december 2025
13.212.372
uitgaven
762.954-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie:
-
Stand 31 december 2026
12.449.418
uitgaven
813.357-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie:
-
Stand 31 december 2027
11.636.061
uitgaven
755.493-
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie:
-
Stand 31 december 2028
10.880.568
Egalisatievoorziening afvalstoffenheffing
Deze voorziening dient ter egalisatie van financiële ontwikkelingen m.b.t. de afvalstoffentaak. De afvalstoffenheffing is gebaseerd op kostendekkende tarieven. Evt. voor- en nadelige gevolgen zullen o.b.v. realisatie worden verrekend via het tarief afvalstoffenheffing.
Stand 1 januari 2024
-
Stand 31 december 2028
-