2. Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting
2.1 Totstandkoming begroting 2025
Terug naar navigatie - 2.1 Totstandkoming begroting 2025Deze begroting is tot stand gekomen door (zoveel mogelijk) gebruik te maken van de uitgangspunten die zijn opgesteld door de gemeenteraad van Waalre tijdens de behandeling van de Kadernota 2025. Voor verdere uitwerking van deze uitgangspunten zie 2.2, onderdeel g “Samenvatting uitgangspunten begroting 2025”.
2.2 Resultaat van de begroting 2025 e.v.
Terug naar navigatie - 2.2 Resultaat van de begroting 2025 e.v.De begroting 2028 (saldo na bestemming) sluit in evenwicht. Hiernaast is er een post voor onvoorziene uitgaven van € 215.000, waarvan ca. € 115.000 voor eenmalige onvoorziene lasten en € 100.000 voor structurele onvoorziene lasten.
Het financiële beeld begroting 2025-2028 laat de volgende saldi zien:
Jaar |
Voor resultaat bestemming |
Resultaat bestemming |
Na resultaat bestemming |
|
---|---|---|---|---|
2025 |
€ 334.000 (nadeel) |
€ 18.000 (nadeel) |
€ 352.000 (nadeel) |
|
2026 |
€ 707.000 (nadeel) |
€ 64.000 (nadeel) |
€ 771.000 (nadeel) |
|
2027 |
€ 236.000 (nadeel) |
€ 85.000 (nadeel) |
€ 321.000 (nadeel) |
|
2028 |
€ 255.000 (voordeel) |
€ 102.000 (nadeel) |
€ 153.000 (voordeel) |
|
a. Financiële gevolgen nieuw en bestaand beleid 2025
Terug naar navigatie - a. Financiële gevolgen nieuw en bestaand beleid 2025De in de begroting opgenomen baten en lasten van het bestaande beleid zijn geactualiseerd op basis van de laatst bekende ontwikkelingen. Het risico is echter aanwezig dat in de loop van het jaar sommige baten en lasten mogelijk zullen moeten worden bijgesteld omdat de ramingen te krap/te ruim blijken te zijn. Voor het opvangen van eventuele financiële tegenvallers is in eerste instantie de post onvoorzien van
€ 115.000 voor eenmalige lasten en € 100.000 voor structurele lasten beschikbaar.
b. Financiële gevolgen voor de inwoners
Terug naar navigatie - b. Financiële gevolgen voor de inwonersBij het vaststellen van de tarieven voor afvalstoffenheffing in 2025 in deze meerjarenbegroting 2025 - 2028 is een doorkijk gemaakt naar de ontwikkeling van de kosten en de tarieven tot en met 2028. Vanaf 2025 betaalt elk huishouden van een laagbouwwoning naast vastrecht een tarief per lediging dat verschillend is per volumemaat (140 of 240 liter) van de restafvalcontainer (diftar). Elk huishouden betaalt per liter hetzelfde. Huishoudens in hoogbouwwoningen betalen enkel vastrecht. Er gelden afzonderlijke vastrechttarieven voor eenpersoons- en meerpersoonshuishoudens. De gemiddelde tarieven stijgen in 2025 met 1% ten opzichte van 2024`.
De tarieven voor ozb stijgen in 2025 met 11,0%. In de begroting 2026 is uitgegaan van in totaal 10% stijging (conform begroting 2023-2026) en 2,5% stijging in 2027 en 2028.
Het tarief voor rioolheffing is in deze begroting voor het jaar 2025 opgenomen op € 208, zoals vastgelegd in het Kostendekkingsplan water, riolering en klimaat.
De gemiddelde gemeentelijke belastingdruk per woonruimte stijgt door genoemde maatregelen met 7,0%.
Totale gemiddelde belastingdruk per huishouden |
Jaarrekening 2023* |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
OZB |
520 |
587 |
652 |
717 |
735 |
753 |
Afvalstoffenheffing |
220 |
241 |
244 |
249 |
256 |
262 |
Rioolheffing |
200 |
203 |
208 |
213 |
218 |
223 |
Totaal bedrag per huishouden |
940 |
1.031 |
1.103 |
1.179 |
1.208 |
1.238 |
Stijging in % t.o.v. voorgaande jaar |
9,7% |
7,0% |
6,9% |
2,5% |
2,4% |
|
* in 2023 wordt nog uitgegaan van een gemiddelde WOZ waarde van € 559.884, per 2024 stijgt deze naar € 584.5972 (bron: Coelo) |
c. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
Terug naar navigatie - c. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingenVolgens het BBV mogen voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume geen balansposten worden gevormd.
In de begroting is wel een voorziening personele verplichtingen gevormd, voor:
- uitkeringen en pensioenen (nieuwe gevallen) aan gewezen wethouders;
Een voorziening voor de verplichtingen sub a is verplicht, omdat er periodiek uitkeringen bijkomen c.q. vervallen en de uitkeringspercentages wijzigen.
Geraamde toekomstige verplichtingen worden jaarlijks geactualiseerd bij het opmaken van de jaarrekening. Er vindt, indien nodig, een herberekening plaats van het te storten bedrag om de voorziening op voldoende peil te houden.
d. Investeringen in materiële vaste activa
Terug naar navigatie - d. Investeringen in materiële vaste activaDe boekwaarde van de bestaande materiële vaste activa in de begroting 2025 bedraagt volgens de staat van investeringen per 1-1-2025 € 56.274.000.
De boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut (wegen, bruggen etc.) gaat de komende jaren toenemen. Deze categorie investeringen mocht in het verleden volgens het BBV ineens ten laste van de reserves worden bekostigd. Vanaf 2017 is het echter verplicht om de investeringen met maatschappelijk nut te activeren en jaarlijks af te schrijven. De investeringen met maatschappelijk nut zijn vanaf 2017 daarom niet meer ineens, maar in jaarlijkse afschrijvingstermijnen (plus eventuele rentelasten) ten laste van een (daarvoor te vormen) bestemmingsreserve of vanuit de exploitatie bekostigd.
In de investeringsplannen 2025 – 2028 zijn de volgende investeringen opgenomen:
jaar |
Materiële vaste activa |
Waarvan met economisch nut |
Waarvan met maatschappelijk nut |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
2025 |
€ 1.250.000 |
€ 180.000 |
€ 1.070.000 |
test |
test |
test |
2026 |
€ 1.370.000 |
€ 832.600 |
€ 537.400 |
|||
2027 |
€ 2.000.679 |
€ 185.000 |
€ 1.815.679 |
|||
2028 |
€ 12.105.191 |
€ 6.414.000 |
€ 5.691.191 |
e. Vrij besteedbare reserve
Terug naar navigatie - e. Vrij besteedbare reserveVan de reserve vrij besteedbaar is het volgende bedrag vrij besteedbaar per 1 januari 2025 volgens overzicht reserves en voorzieningen: € 1.412.000. Bij de raming van deze stand is geen rekening gehouden met mogelijke winstnemingen uit de bouwgrondexploitatie of overschotten/tekorten bij de jaarrekening 2024. Naast de vrij besteedbare reserve beschikt de gemeente ook over een algemene bufferreserve. Het geraamde saldo van deze reserve per 1 januari 2025 is € 5.000.000.
f. Inzet reserves voor structurele dekking exploitatielasten
Terug naar navigatie - f. Inzet reserves voor structurele dekking exploitatielastenHet is volgens het BBV niet toegestaan om reserves rechtstreeks in te zetten voor de dekking van investeringen en structurele exploitatielasten. Wel is het mogelijk om voor dit doel specifieke reserves (investerings- en egalisatiereserves) te vormen en hieruit een jaarlijkse beschikking ten gunste van de exploitatie te doen. Dit is bijvoorbeeld van toepassing bij grote investeringswerken, waarbij de jaarlijkse afschrijvingslasten ten laste van de betreffende reserve komen. In Waalre betreft dit specifiek gevormde reserves voor de dekking van structurele kapitaallasten van bepaalde investeringen in de volgende tabel.
In 2025 wordt een nieuw te vormen kapitaaldekkingsreserve bruggen ingesteld ter dekking van de afschrijvingslasten voor het krediet onderhoud bruggen 2025.
Geraamde onttrekking 2024/2025/2026/2027 : € 165.524
De onttrekkingen zijn gelijk aan de afschrijvingsbedragen.
Behalve de hiervoor genoemde structurele inzet van de reserves, worden soms reserves ingezet voor eenmalige zaken.
Onttrekking uit investeringsreserves |
Bedrag 2025 |
Laatste jaar |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
reserve huisvesting gemeentewerf (vanaf 1999) |
12.640 |
2038 |
test |
test |
test |
test |
test |
|
reserve renovatie sporthallen (vanaf 2007) |
68.837 |
2031 |
||||||
reserve renovatie brandweerkazerne (vanaf 2007) |
24.234 |
2047 |
||||||
reserve buitensport Waalre (vanaf 2008) |
50.220 |
2032/2057 |
||||||
reserve 't Hazzo (vanaf 2022) |
9.593 |
2061 |
||||||
Totaal |
165.524 |
|||||||
g. Samenvatting voornaamste uitgangspunten begroting 2025 en de meerjarenramingen 2026 - 2028
Terug naar navigatie - g. Samenvatting voornaamste uitgangspunten begroting 2025 en de meerjarenramingen 2026 - 2028De gemeenteraad van Waalre heeft vanuit haar verantwoordelijkheid voor het budgetrecht tijdens de behandeling van de Kaderbief 2025 richting gegeven voor het opstellen van de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026 -2028. Naar aanleiding van deze behandeling zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd voor het opstellen van de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026 – 2028 :
- De begroting 2025 is opgesteld op basis van lopende (geïndexeerde) prijzen. De meerjarenraming 2026 - 2028 in constante prijzen. Dat houdt in dat alleen voor het eerst komende jaar (2025) de uitgaven en inkomsten zijn geïndexeerd voor prijsontwikkeling. Vervolgens zijn de volgende jaren (2026 – 2028) (bij voorkeur) op het zelfde prijsniveau geraamd. Omdat de meerjarenbegroting in constante prijzen is geraamd, wordt de meerjarige loon- en prijsstijging bij de raming van de algemene uitkering buiten beschouwing gelaten.
- Bij indexering van een post in de begroting is altijd eerst nagegaan of verhoging mogelijk is binnen de bestaande budgetten van de begroting.
- Het uitgangspunt in het raadsprogramma is een sluitende begroting 2025 en meerjarenraming 2026 – 2028. In het raadsbesluit bij de kadernota 2025 is aangegeven dat zonodig de jaarschijf 2025 niet sluitend hoeft te zijn.
- Het kengetal ‘Solvabiliteitsratio’ wordt gemonitord en verantwoord in deze begroting en er wordt gestreefd naar minimaal 20%. Zie voor de verdere toelichting op dit kengetal ‘paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing’.
- Het kengetal ‘Structurele exploitatieruimte’ wordt gemonitord en verantwoord in deze begroting en bedraagt indien mogelijk minimaal 0%. Zie voor de verdere toelichting op dit kengetal ‘paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing’.
- De hoogte van de vrije reserves wordt gemonitord en verantwoord in deze begroting, waarbij de bufferreserve minimaal € 5.000.000 bedraagt. Zie voor de verdere toelichting op dit uitgangspunt ‘Overzicht reserves’.
- Een negatief saldo in de begroting 2025 en de meerjarenraming 2026 – 2028 wordt naast de doorgevoerde bezuinigingen o.a. aangevuld door een verhoging van de OZB met, naast de jaarlijkse indexering een jaarlijkse verhoging tussen de 5% en 10%. Het is noodzakelijk om voor 2025 naast de indexering van 3,5% een verhoging van de OZB door te voeren van 7,5%.
- In het najaar van 2022 is het nieuwe programma "Water, Klimaat en Riolering" vastgesteld en daarmee wordt ook duidelijk wat het tarief voor de jaren 2025 tot en met 2028 zal zijn. In de begroting 2025 wordt uitgegaan van een tarief van € 208. In de meerjarenbegroting wordt dit tarief jaarlijks opgehoogd met € 5,-.
- Verhogen van tarieven voor afvalstoffenheffing zodat kostendekkende tarieven in rekening worden gebracht. Zie ‘paragraaf A Lokale heffingen’.
- Andere tarieven voor dienstverlening zoveel mogelijk kostendekkend maken. Zie ‘paragraaf A Lokale heffingen’.
- Het rentepercentage voor zowel de berekening van de kapitaallasten als de berekening van de rente over de reserves en voorzieningen wordt vanaf 2017 gelijkgesteld aan de werkelijke rentelast. Deze was t/m de begroting 2023 0%. Vanaf de begroting 2024 wordt vanwege het aantrekken van verschillende geldleningen rekening gehouden met een rentelast van gemiddeld 1% op al onze investeringen Zie ‘paragraaf D Financiering’.
- Bij de ramingen voor salariskosten in de begroting 2025 is rekening gehouden met de CAO Rijk (voor Burgemeester, wethouders, Raadsleden en Gepensioneerden), een nieuwe CAO gemeente (eerst 1,25% per 1 oktober 2024 volgens Cao afspraak en later 5% o.b.v schatting per1-4-2025).
h. Meerjarenramingen/meerjarenperspectief 2025-2028
Terug naar navigatie - h. Meerjarenramingen/meerjarenperspectief 2025-2028Uitkomsten meerjarenramingen
De begrotingen 2025, 2026 en 2027 sluiten met een nadelig saldo(zie hieronder) De meerjarenramingen 2028 sluit met een voordelig saldo van 153.000.
Resultaatbestemming nadeel = er wordt meer gestort in de reserves t.l.v. de exploitatie dan er aan de reserves wordt onttrokken.
Uitgangspunten meerjarenramingen
De meerjarenramingen zijn samengesteld op basis van de voorstellen zoals benoemd onder punt g.
Jaar |
Voor resultaat bestemming |
Resultaat bestemming |
Na resultaat bestemming |
|
---|---|---|---|---|
2025 |
€ 334.000 (nadeel) |
€ 18.000 (nadeel) |
€ 352.000 (nadeel) |
|
2026 |
€ 707.000 (nadeel) |
€ 64.000 (nadeel) |
€ 771.000 (nadeel) |
|
2027 |
€ 236.000 (nadeel) |
€ 85.000 (nadeel) |
€ 321.000 (nadeel) |
|
2028 |
€ 255.000 (voordeel) |
€ 102.000 (nadeel) |
€ 153.000 (voordeel) |
|
i. Investeringslasten meerjarenramingen 2025 – 2028 waarop wordt afgeschreven
Terug naar navigatie - i. Investeringslasten meerjarenramingen 2025 – 2028 waarop wordt afgeschrevenVoor het investeringsplan wordt verwezen naar het overzicht investeringsplannen
j. Structureel begrotingssaldo 2025
Terug naar navigatie - j. Structureel begrotingssaldo 2025De gemeenteraad heeft de taak (op grond van artikel 189, lid 2 van de Gemeentewet) om erop toe te zien dat de gemeentebegroting structureel en reëel in evenwicht is.
Indien structurele lasten gedekt worden door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht. Onderstaand overzicht geeft inzicht in het structureel begrotingssaldo wat verplicht moet worden aangeleverd aan de toezichthouder. Dit saldo kan bepaald worden door het begrotingssaldo te zuiveren van incidentele baten en lasten.
Het positief structureel begrotingssaldo van € 210.0000 laat zien dat gemeente Waalre structureel hogere baten heeft dan lasten. Uit bovenstaand overzicht blijkt dat de begroting van gemeente Waalre structureel en reëel in evenwicht is.
Presentatie van het structureel begrotingssaldo (x € 1.000) |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderdeel |
Lasten |
Baten |
Saldo |
test |
test |
test |
test |
test |
test |
Bestuur en ondersteuning |
3.232 |
448 |
-2.784 |
||||||
Veiligheid |
1.579 |
77 |
-1.502 |
||||||
Verkeer, vervoer en waterstaat |
2.795 |
42 |
-2.753 |
||||||
Economie |
204 |
298 |
94 |
||||||
Onderwijs |
1.390 |
370 |
-1.020 |
||||||
Sport, cultuur en educatie |
4.665 |
1.164 |
-3.501 |
||||||
Sociaal domein |
18.486 |
3.845 |
-14.641 |
||||||
Volksgezondheid en milieu |
5.196 |
4.615 |
-581 |
||||||
Ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
2.975 |
1.655 |
-1.320 |
||||||
Totaal van de taakvelden |
40.522 |
12.513 |
-28.009 |
||||||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen |
463 |
35.646 |
35.183 |
||||||
Overzicht overhead |
7.459 |
165 |
-7.294 |
||||||
Bedrag heffing vennootschapsbelasting |
0 |
0 |
0 |
||||||
Bedrag voor onvoorzien |
215 |
0 |
-215 |
||||||
Subtotaal taakvelden (incl. algemene dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien) |
48.659 |
48.324 |
-335 |
||||||
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves |
264 |
246 |
-18 |
||||||
Geraamd resultaat |
48.923 |
48.570 |
-353 |
||||||
Incidentele baten en lasten |
193 |
400 |
593 |
||||||
Structureel begrotingssaldo (positief saldo) |
240 |
||||||||
Overzicht incidentele baten en lasten per programma
Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten per programmaOmschrijving |
Taakveld
2025 |
Reserve
2025 |
Taakveld
2026 |
Reserve
2026 |
Taakveld
2027 |
Reserve
2027 |
Taakveld
2028 |
Reserve
2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal bestuur en ondersteuning |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
audit WPG |
- |
-8.000 |
||||||
Totaal Veiligheid |
- |
- |
-8.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
samenwerking bereikbaarheidsagenda ZOB |
-53.500 |
-53.500 |
-53.500 |
-53.500 |
-53.500 |
-53.500 |
-53.500 |
-53.500 |
Totaal verkeer, vervoer en waterstaat |
-53.500 |
-53.500 |
-53.500 |
-53.500 |
-53.500 |
-53.500 |
-53.500 |
-53.500 |
regionaal programma Storm |
- |
-19.420 |
-19.420 |
|||||
Totaal Onderwijs |
- |
- |
-19.420 |
- |
-19.420 |
- |
- |
- |
programma sport- en beweegakkoord |
-30.000 |
|||||||
Totaal sport, cultuur en recreatie |
-30.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
opvang statushouders Buitenjan |
-14.000 |
-10.000 |
- |
- |
- |
|||
Totaal sociaal domein |
-14.000 |
- |
-10.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
Totaal volksgezondheid en milieu |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
dekking voor wegvallen fictief toegerekende rente BGE |
-15.817 |
- |
- |
- |
||||
vrijvallen reserve aandelen bouwfonds |
-11.604 |
|||||||
Totaal RO en stedelijke vernieuwing |
- |
-27.421 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
algemene uitkering mei-circulaire 2024 |
-481.000 |
|||||||
afhandelen beroepen WOZ 2024 |
-25.000 |
|||||||
Totaal algemene dekking |
-506.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Personeel derden i.v.m. ziekte en extra werk |
-67.000 |
|||||||
Totaal overhead |
-67.000 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Totaal alle programma's |
-670.500 |
-80.921 |
-90.920 |
-53.500 |
-72.920 |
-53.500 |
-53.500 |
-53.500 |
Toelichting overzicht incidentele baten en lasten per programma
Terug naar navigatie - Toelichting overzicht incidentele baten en lasten per programma- Audit WPG
In 2026 moet er eenmalig een audit worden gedaan in het kader van de WPG. - Samenwerking bereikbaarheidsagenda ZOB
Tot en met 2028 zijn we verplicht een bijdrage te betalen voor administratieve lasten en projecten. Voor het totaal van deze kosten is de reserve bereikbaarheidsagenda ZOB gevormd. De jaarlijkse kosten worden gedekt uit deze reserve. - Regionaal programma Storm
In 2026 en 2027 wordt eenmalig budget beschikbaar gesteld voor het project Storm. In de regio Oost-Brabant is een samenwerking ontwikkeld waarbij scholen, GGD, jeugd- hulpverlening, GGZ en gemeenten signalen van somberheid bij jongeren snel op kunnen pikken en aanpakken. De STORM-aanpak is een gezamenlijk (preventie)programma dat de ontwikkeling van een positief zelfbeeld, weerbaarheid en veerkracht onder jongeren stimuleert. - Programma sport- en beweegakkoord
In uitvoeringsprogramma is aangegeven dat er een programma voor sport- en beweegakkoord dient te komen. voor het opstellen hiervan is in 2025 eenmalig een budget nodig. - Opvang statushouders Buitenjan
- In 2025 en 2026 doet Waalre een eenmalig bijdrage voor de opvang van statushouders in de Buitenjan in Veldhoven.
- Dekking voor wegvallen fictief toegerekende rente BGE
In 2015 is € 750.000 in de reserve wettelijke bepalingen gestort. Uit deze reserve wordt jaarlijks een afnemende onttrekking t.g.v. de exploitatie geboekt ter dekking van de wegvallende fictieve toegerekende rentekosten aan de grondexploitatie. - Vrijvallen reserve aandelen bouwfonds
In 2014 heeft Waalre € 822.646 voor de verkoop van de aandelen bouwfonds ontvangen. Dit is in de reserve bouwfonds gestort waar jaarlijks een afnemende onttrekking t.g.v. de exploitatie wordt geboekt ter dekking van het weggevallen dividend. - Vrijvallen reserve aandelen bouwfonds
In het BOFv van 10 april 2024 hebben het Rijk en de koepels (VNG, IPO) afgesproken om met de financieel toezichthouders, en in afstemming met
gedeputeerden verantwoordelijk voor financiële toezicht, een afspraak te maken. Het doel van deze afspraak is dat de eenmalige daling gemeentefonds in 2025 door toezichthouders in de meerjarenbegroting 2025-2028 voor de jaarschijf 2025 als incidenteel wordt gezien. Gemeenten kunnen de eenmalige daling van het gemeentefonds van € 675 miljoen in 2025 aanmerken als negatieve incidentele baat. - Afhandelen beroepen WOZ
In 2025 vindt de afhandeling plaats van het grote aantal bezwaren dat in 2024 is ontvangen. Hiervoor is nog eenmalig 25.000 nodig. - Personeel derden i.v.m. ziekte en extra werk
In verband met de krapte op de arbeidsmarkt wordt er eenmalig budget toegevoegd voor de inhuur op moeilijk in te vullen vacatures.
Overzicht begrotingssaldo vóór en na verrekening incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht begrotingssaldo vóór en na verrekening incidentele baten en lastenEen positief saldo is een overschot op de begroting
Onderdeel |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begrotingssaldo |
-352 |
-771 |
-322 |
152 |
test |
test |
test |
test |
Eenmalige lasten t.l.v. reserves |
54 |
54 |
54 |
54 |
||||
storting in de reserves |
- |
- |
- |
- |
||||
Eenmalige baten (onttrekking reserves) |
-81 |
-54 |
-54 |
-54 |
||||
Eenmalige lasten t.l.v. exploitatie |
138 |
37 |
19 |
- |
||||
Eenmalige baten t.g.v. exploitatie |
481 |
- |
- |
- |
||||
Saldo zonder incidentele baten en lasten |
240 |
-734 |
-303 |
152 |
||||
Overzicht structurele onttrekkingen
Terug naar navigatie - Overzicht structurele onttrekkingenIn 2024 zijn structurele onttrekkingen begroot ter dekking van de afschrijving op activa aan de volgende reserves:
Omschrijving |
Taakveld
2025 |
Reserve
2025 |
Taakveld
2026 |
Reserve
2026 |
Taakveld
2027 |
Reserve
2027 |
Taakveld
2028 |
Reserve
2028 |
huisvesting gemeentewerf |
overhead |
-12.640 |
overhead |
-12.640 |
overhead |
-12.640 |
overhead |
-12.640 |
renovatie sporthallen |
5 |
-68.837 |
5 |
-68.837 |
5 |
-68.837 |
5 |
-68.837 |
renovatie brandweerkazerne |
1 |
-24.234 |
1 |
-24.234 |
1 |
-24.234 |
1 |
-24.234 |
buitensportaccommodatie sportpark Waalre |
5 |
-50.220 |
5 |
-50.220 |
5 |
-50.220 |
5 |
-50.220 |
t Hazzo |
5 |
-9.593 |
5 |
-9.593 |
5 |
-9.593 |
5 |
-9.593 |
bruggen |
2 |
- |
2 |
-5.657 |
2 |
-9.490 |
2 |
-9.500 |
Totaal structurele onttrekkingen ter dekking
van afschrijvingen |
-165.524 |
-171.181 |
-175.014 |
-175.024 |
Overzicht structurele stortingen aan reserves
Terug naar navigatie - Overzicht structurele stortingen aan reservesIn 2024 zijn structurele stortingen begroot ter dekking van de afschrijving van toekomstige investeringen aan de volgende reserves:
Omschrijving |
Taakveld
2025 |
Reserve
2025 |
Taakveld
2026 |
Reserve
2026 |
Taakveld
2027 |
Reserve
2027 |
Taakveld
2028 |
Reserve
2028 |
storting in reserve bruggen |
2 |
27.500 |
2 |
27.500 |
2 |
27.500 |
2 |
27.500 |
storting in reserve bruggen |
2 |
122.500 |
2 |
122.500 |
2 |
122.500 |
2 |
122.500 |
storting in reserve bruggen |
2 |
30.000 |
2 |
30.000 |
2 |
30.000 |
2 |
30.000 |
storting in reserve bereikbaarheidsagenda |
0 |
25.000 |
0 |
50.000 |
0 |
75.000 |
0 |
92.000 |
storting in reserve buitenonderhoud scholen |
4 |
59.000 |
4 |
59.000 |
4 |
59.000 |
4 |
59.000 |
Totaal structurele stortingen |
264.000 |
289.000 |
314.000 |
331.000 |
2.3 Geprognosticeerde balans
Terug naar navigatie - 2.3 Geprognosticeerde balansDe (verplichte) geprognosticeerde balans geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de bezittingen en de schulden van de gemeente.
ACTIVA |
1-1-2024 |
1-1-2025 |
1-1-2026 |
1-1-2027 |
1-1-2028 |
1-1-2029 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Immateriële vaste activa |
6.100 |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
Materiële vaste activa |
45.987.891 |
55.928.408 |
61.594.583 |
64.796.436 |
65.390.141 |
75.394.534 |
ok |
|||
kredieten doorschuiven naar volgend jaar |
- |
-625.000 |
-1.057.687 |
-1.000.340 |
-6.052.596 |
-5.187.796 |
||||
Financiële vaste activa |
941.284 |
849.016 |
756.747 |
669.479 |
582.209 |
499.941 |
||||
Totaal vaste activa |
46.935.275 |
56.152.424 |
61.293.643 |
64.465.576 |
59.919.755 |
70.706.680 |
||||
Onderhanden werk |
5.253.156 |
5.253.156 |
5.253.156 |
5.253.156 |
5.253.156 |
5.253.156 |
||||
Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar |
11.476.001 |
11.476.001 |
11.476.001 |
11.476.001 |
11.476.001 |
11.476.001 |
||||
Liquide middelen |
102.389 |
102.389 |
102.389 |
102.389 |
102.389 |
102.389 |
||||
Overlopende activa |
747.888 |
747.888 |
747.888 |
747.888 |
747.888 |
747.888 |
||||
Totaal vlottende activa |
17.579.434 |
17.579.434 |
17.579.434 |
17.579.434 |
17.579.434 |
17.579.434 |
||||
TOTAAL GENERAAL ACTIVA |
64.514.710 |
73.731.859 |
78.873.078 |
82.045.011 |
77.499.190 |
88.286.115 |
||||
PASSIVA |
1-1-2024 |
1-1-2025 |
1-1-2026 |
1-1-2027 |
1-1-2028 |
1-1-2029 |
||||
Eigen vermogen (reserves) |
12.103.731 |
11.603.723 |
11.621.278 |
11.685.597 |
11.771.083 |
11.873.559 |
||||
onttrekking reserves doorschuiven naar volgend jaar |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
Voorzieningen |
19.430.895 |
19.037.555 |
18.198.138 |
17.336.565 |
16.494.049 |
15.672.461 |
||||
Vaste schulden > 1 jaar |
22.022.066 |
21.838.097 |
21.581.805 |
21.321.981 |
21.058.575 |
20.791.533 |
||||
Totaal vaste passiva |
53.556.692 |
52.479.375 |
51.401.221 |
50.344.143 |
49.323.707 |
48.337.553 |
||||
kasgeldlening |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
Netto vlottende schulden < 1 jaar |
6.406.765 |
6.406.765 |
6.406.765 |
6.406.765 |
6.406.765 |
6.406.765 |
||||
Overlopende passiva |
4.551.253 |
4.551.253 |
4.551.253 |
4.551.253 |
4.551.253 |
4.551.253 |
||||
Totaal vlottende passiva |
10.958.019 |
10.958.019 |
10.958.019 |
10.958.019 |
10.958.019 |
10.958.019 |
||||
TOTAAL GENERAAL PASSIVA |
64.514.710 |
63.437.393 |
62.359.239 |
61.302.161 |
60.281.725 |
59.295.571 |
||||
raming financieringsbehoefte |
0 |
10.294.466 |
16.513.839 |
20.742.849 |
17.217.464 |
28.990.543 |
||||
TOTAAL GENERAAL PASSIVA |
64.514.710 |
73.731.859 |
78.873.078 |
82.045.011 |
77.499.190 |
88.286.115 |
||||
2.4 Berekening EMU-saldo
Terug naar navigatie - 2.4 Berekening EMU-saldoDe begroting van de Gemeente Waalre is opgesteld conform een (gemodificeerd) stelsel van baten en lasten.
Het EMU saldo gaat niet uit van baten en lasten, maar gaat uit van ontvangsten en uitgaven van de gemeente, berekend op transactiebasis en overeenkomstig de voorschriften van het Europese systeem van nationale en regionale rekeningen in de Europese Unie. Als gevolg van Europese regelgeving mogen EU-lidstaten een begrotingstekort (EMU-saldo) hebben van maximaal 3% van het bruto binnenlands product (BBP). Aan dit maximale tekort van 3% hebben, naast de Rijksoverheid, ook de decentrale overheden een aandeel.
Zoals eerder aangegeven werkt de EMU-systematiek op een andere manier dan het (gemodificeerde) baten- en lastenstelsel dat de gemeenten hanteren. Investeringen tellen bijvoorbeeld niet mee in het stelsel van baten en lasten, er wordt uitgegaan van de kapitaallasten van de investeringen. Voor het EMU-saldo tellen de investeringen in een jaar echter wel mee. Bij een sluitende begroting kan een gemeente daardoor toch een negatief EMU-saldo hebben.
Het jaarlijkse aandeel in het EMU-saldo van de decentrale overheden gesteld op -0,4% van het BBP. Het aandeel van de gemeenten is gesteld op -0.27% van het BBP. Het aandeel in het EMU-tekort betreft een inspanningsverplichting, er staat momenteel geen sanctie op een eventuele overschrijding van het toegestane EMU-tekort.
bedragen * € 1.000 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nr. |
Omschrijving |
2024
Volgens realisatie tot en met sept. 2024, aangevuld met raming resterende periode |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
1. |
Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) |
-502 |
-334 |
-707 |
-236 |
619 |
|
2. |
Mutatie (im)materiële vaste activa |
10.566 |
6.724 |
4.202 |
6.646 |
15.192 |
|
3. |
Mutatie voorzieningen |
632 |
-393 |
-839 |
-861 |
-843 |
|
4. |
Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) |
-194 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
5. |
Verwachte boekwinst/verlies bij de verkoop van financiële vaste activa en (im)materiële vaste activa, alsmede de afwaardering van financiële vaste activa |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Berekend EMU-saldo |
-10.242 |
-7.451 |
-5.748 |
-7.743 |
-15.416 |
||
2.5 Investeringsplannen 2025 -2028
Terug naar navigatie - 2.5 Investeringsplannen 2025 -2028
12345678901234567890123456789012345678901234567890 |
omslagrente: |
1% |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Jaar |
Prog. |
Omschrijving |
Investering |
Vervangings-
investering |
Termijn
afschrijving |
Afschrijving
vanaf |
Rente
afschrijving |
Bedrag
afschrijving |
|||
2025 |
0 |
camera's raadzaal en dommelzaal |
30.000 |
Ja |
5 jr |
2026 |
300 |
6.000 |
|||
2025 |
0 |
applicaties software 2025 |
150.000 |
Ja |
5 jr |
2026 |
1.500 |
30.000 |
|||
2025 |
2 |
wegenbeheersplan 2025 |
2.250.000 |
Nee |
30 jr |
2026 |
22.500 |
75.000 |
|||
2025 |
2 |
bezuiniging wegenbeheersplan 2025 |
-150.000 |
Nee |
30 jr |
2026 |
-1.500 |
-5.000 |
|||
2025 |
2 |
toegekend voor Heikantstraat en Traverse |
-1.500.000 |
Nee |
|||||||
2025 |
2 |
onderhoud bruggen 2025 |
170.000 |
Ja |
30 jr |
2026 |
1.700 |
5.667 |
|||
2025 |
5 |
vervangingsprogramma groen en bomen |
300.000 |
Ja |
15 jr |
2028 |
3.000 |
10.000 |
|||
2026 |
0 |
applicaties software 2026 |
150.000 |
Ja |
5 jr |
2027 |
1.500 |
30.000 |
|||
2026 |
2 |
wegenbeheersplan 2026 |
2.250.000 |
Nee |
30 jr |
2027 |
22.500 |
75.000 |
|||
2026 |
2 |
bezuiniging wegenbeheersplan 2026 |
-150.000 |
Nee |
30 jr |
2027 |
-1.500 |
-5.000 |
|||
2026 |
2 |
toegekend voor Heikantstraat en Traverse |
-1.572.226 |
Nee |
30 jr |
||||||
2026 |
2 |
onderhoud bruggen 2026 en 2027 |
455.000 |
Ja |
30 jr |
2028 |
4.550 |
15.167 |
|||
2026 |
4 |
voorbereiding nieuwbouw de Meent |
682.600 |
Ja |
40 jr |
2030 |
6.826 |
22.753 |
|||
2026 |
5 |
vervangingsprogramma groen en bomen |
300.000 |
Ja |
15 jr |
2028 |
3.000 |
10.000 |
|||
2027 |
0 |
applicaties software 2027 |
150.000 |
Ja |
5 jr |
2028 |
1.500 |
30.000 |
|||
2027 |
0 |
zit-sta bureau's 2027 |
35.000 |
Ja |
10 jr |
2028 |
350 |
3.500 |
|||
2027 |
2 |
wegenbeheersplan 2027 |
1.500.000 |
Nee |
30 jr |
2028 |
15.000 |
50.000 |
|||
2027 |
2 |
bezuiniging wegenbeheersplan 2027 |
-300.000 |
Nee |
30 jr |
2028 |
-3.000 |
-10.000 |
|||
2027 |
7 |
GRP 2027 |
615.679 |
Ja |
50 jr |
2028 |
6.157 |
12.314 |
|||
2028 |
0 |
applicaties software 2028 |
150.000 |
Ja |
5 jr |
2029 |
1.500 |
30.000 |
|||
2028 |
0 |
koffieautomaten 1e verdieping |
30.000 |
Ja |
10 jr |
2029 |
300 |
3.000 |
|||
2028 |
0 |
zit-sta bureau's 2028 |
35.000 |
Ja |
10 jr |
2029 |
350 |
3.500 |
|||
2028 |
2 |
wegenbeheersplan 2028 |
1.500.000 |
Nee |
30 jr |
2029 |
15.000 |
50.000 |
|||
2028 |
2 |
bezuiniging wegenbeheersplan 2028 |
-300.000 |
Nee |
30 jr |
2029 |
-3.000 |
-10.000 |
|||
2028 |
2 |
onderhoud bruggen 2028 t/m 2030 |
455.000 |
Ja |
30 jr |
2031 |
4.550 |
15.167 |
|||
2028 |
4 |
IHP nieuwbouw school Waalre-Noord |
6.199.000 |
Nee |
40 jr |
2029 |
61.990 |
154.975 |
|||
2028 |
7 |
GRP 2028 |
4.036.191 |
Ja |
50 jr |
2029 |
40.362 |
80.724 |
|||
2. 6 Overzicht reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - 2. 6 Overzicht reserves en voorzieningenOmschrijving reserves |
Stand per 1-1-2025 |
T.l.v. exploitatie |
T.g.v. exploitatie |
T.g.v. expl. Afschrijving |
Stand per 31-12-2025 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bufferreserve |
5.000.000 |
- |
- |
- |
5.000.000 |
||||
Vrij besteedbaar |
1.386.155 |
- |
- |
- |
1.386.155 |
||||
Grondexploitatie |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
Sociaal domein |
56.867 |
- |
- |
- |
56.867 |
||||
Algemene reserves |
6.443.022 |
- |
- |
- |
6.443.022 |
||||
Openbare ruimte en bruggen |
544.905 |
10.000 |
- |
- |
554.905 |
||||
Wettelijke bepalingen |
15.817 |
- |
15.817 |
- |
- |
||||
Regionaal fonds |
489.495 |
- |
- |
- |
489.495 |
||||
Lokaal fonds |
384.806 |
- |
- |
- |
384.806 |
||||
Sociale woningbouw |
44.900 |
- |
- |
- |
44.900 |
||||
Landschappelijke kwaliteiten |
124.081 |
- |
- |
- |
124.081 |
||||
Kapitaaldekkingsreserve huisvesting gemeentewerf |
176.960 |
- |
- |
12.640 |
164.320 |
||||
Kapitaaldekkingsreserve renovatie sporthallen |
481.859 |
- |
- |
68.837 |
413.022 |
||||
Kapitaaldekkiingsreserve renovatie brandweerkazerne |
557.382 |
- |
- |
24.234 |
533.148 |
||||
Kapitaaldekkingsreserve buitensportacc.sportpark Waalre |
884.560 |
- |
- |
50.220 |
834.340 |
||||
Kapitaaldekkingsreserve 't Hazzo |
354.948 |
- |
- |
9.593 |
345.355 |
||||
Buitenonderhoud schoolgebouwen |
519.337 |
59.000 |
- |
- |
578.337 |
||||
Aandelen bouwfonds |
11.604 |
- |
11.604 |
- |
- |
||||
Reserve bereikbaarheidsagenda |
374.410 |
25.000 |
53.500 |
- |
345.910 |
||||
Reserve riolering |
163.684 |
- |
- |
- |
163.684 |
||||
Reserve overlopende posten |
31.953 |
- |
- |
- |
31.953 |
||||
Kapitaaldekkingsreserve bruggen |
- |
170.000 |
- |
- |
170.000 |
||||
Overige bestemmingsreserves |
5.160.701 |
264.000 |
80.921 |
165.524 |
5.178.256 |
||||
Totaal reserves |
11.603.723 |
264.000 |
80.921 |
165.524 |
11.621.278 |
||||
Voorzieningen
Terug naar navigatie - VoorzieningenOmschrijving voorzieningen |
Stand per
01-01-2025 |
voorziening
obv CW |
Toevinging
rente |
Toevoeging
exploitatie en derden |
uitgaven |
Stand per
31-12-2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Voorziening personele verplichtingen (cw) |
3.975.238 |
2,598% |
103.277 |
40.000 |
298.809 |
3.819.706 |
Voorziening verlofsparen |
433.047 |
0% |
- |
- |
- |
433.047 |
Voorziening Attero |
- |
0% |
- |
- |
- |
- |
Verliesvoorziening GREX (in balans -/- op voorraden) |
370.705 |
0% |
- |
- |
- |
370.705 |
Totaal voorzieningen verplichtingen en verliezen |
4.778.990 |
103.277 |
40.000 |
298.809 |
4.623.458 |
|
Voorziening onderhoud gem. gebouwen |
453.005 |
0% |
- |
236.762 |
327.459 |
362.308 |
Voorziening rationeel wegbeheer |
- |
0% |
- |
- |
- |
- |
Totaal voorzieningen gelijkmatige verdeling kosten |
453.005 |
- |
236.762 |
327.459 |
362.308 |
|
Voorzieningen middelen derden |
||||||
Voorziening vervanging riolering (cw) |
13.805.560 |
0% |
- |
- |
593.188 |
13.212.372 |
Voorziening afvalstoffenheffing (cw) |
- |
0% |
- |
- |
- |
- |
Totaal voorzieningen middelen derden |
13.805.560 |
- |
- |
593.188 |
13.212.372 |
|
Totaal voorzieningen |
19.037.555 |
103.277 |
276.762 |
1.219.456 |
18.198.138 |
|
Totaal reserves en voorzieningen |
30.731.035 |
103.277 |
552.687 |
2.053.877 |
29.167.598 |
|
2.7 Toelichting mutaties reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - 2.7 Toelichting mutaties reserves en voorzieningenToelichting mutaties reserves en voorzieningen 2025-2028
Terug naar navigatie - Toelichting mutaties reserves en voorzieningen 2025-2028Reserves: |
123 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemene bufferreserve |
||||||||||||
De reserve dient als buffer voor financiële tegenvallers. Er bestaan geen provinciale of landelijke normen voor de minimale hoogte van de algemene reserve. |
||||||||||||
Stand 31 december 2023 |
3.296.184 |
|||||||||||
Storting 2023 raadsbesluit jaarrekening 2023 |
1.703.816 |
|||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
5.000.000 |
|||||||||||
onttrekkingen 2024 |
||||||||||||
overbrengen krediet inhuur integrale veiligheid |
-29.000 |
|||||||||||
overbrengen krediet bedrijventerrein de Voldijn |
-17.133 |
|||||||||||
-46.133 |
||||||||||||
stortingen 2024 |
46.133 |
|||||||||||
46.133 |
||||||||||||
Stand 31 december 2024 |
5.000.000 |
|||||||||||
onttrekkingen 2025 t/m 2028 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
5.000.000 |
|||||||||||
Algemene reserve vrij besteedbaar |
||||||||||||
Deze reserve dient voor de dekking van diverse voorkomende uitgaven, waarvoor geen specifieke afzonderlijke reserves zijn gevormd. Een aanwending vindt onder meer plaats voor exploitatie-uitgaven met een eenmalig karakter. |
||||||||||||
Stand 31 december 2023 |
2.778.000 |
|||||||||||
Storting 2023 resultaat 2023 |
410.251 |
|||||||||||
Ontrekking 2023 raadsbesluit jaarrekening 2023 |
-1.703.816 |
|||||||||||
-1.293.565 |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
1.484.435 |
|||||||||||
Storting 2024 |
||||||||||||
uitvoeringskosten klimaatakkoord |
96.000 |
|||||||||||
verlagen krediet implementatie omgevingswet |
128.012 |
|||||||||||
224.012 |
||||||||||||
onttrekkingen 2024 |
||||||||||||
overbrengen naar algemene buffer reserve |
-26.133 |
|||||||||||
overbrengen krediet uitvoeringskosten klimaatakkoord |
-103.147 |
|||||||||||
krediet implementatie omgevingswet |
-193.012 |
|||||||||||
-322.292 |
||||||||||||
Stand 31 december 2024 |
1.386.155 |
|||||||||||
onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
krediet omgevingswet |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
1.386.155 |
|||||||||||
onttrekkingen 2026 t/m 2028 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
1.386.155 |
|||||||||||
Algemene reserve grondexploitatie |
||||||||||||
De algemene reserve voor grondexploitatie heeft als functie het vormen van een buffer voor financiele tegenvallers in relatie tot de grondexploitatiegebieden. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
- |
|||||||||||
onttrekkingen 2024 t/m 2028 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
- |
|||||||||||
Algemene reserve sociaal domein |
||||||||||||
Het afdekken van kosten voortvloeiende uit redelijkerwijs niet in te schatten risico's op het brede terrein van het sociaal domein |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
56.867 |
|||||||||||
stortingen 2024 |
- |
|||||||||||
onttrekkingen 2024 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2024 |
56.867 |
|||||||||||
Storting 2025 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
56.867 |
|||||||||||
Storting 2026 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
56.867 |
|||||||||||
Storting 2027 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
56.867 |
|||||||||||
Reserve openbare ruimte en bruggen |
||||||||||||
Om de kosten van het beheer openbare ruimte en bruggen te dekken |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
394.905 |
|||||||||||
stortingen 2024 |
||||||||||||
openbare ruimte |
150.000 |
|||||||||||
bruggen |
0 |
|||||||||||
150.000 |
||||||||||||
onttrekkingen 2024 |
||||||||||||
Verschuiving extra formatie openbare ruimte |
0 |
|||||||||||
- |
||||||||||||
Stand 31 december 2024 |
544.905 |
|||||||||||
onttrekkingen 2025 (dekkingsres. kap.lasten bruggen) |
170.000 |
|||||||||||
374.905 |
||||||||||||
stortingen 2025 |
||||||||||||
openbare ruimte |
0 |
|||||||||||
bruggen |
180.000 |
|||||||||||
180.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2025 |
554.905 |
|||||||||||
stortingen 2026 |
||||||||||||
openbare ruimte |
||||||||||||
bruggen |
180.000 |
|||||||||||
180.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2026 |
734.905 |
|||||||||||
stortingen 2027 |
||||||||||||
bruggen |
180.000 |
|||||||||||
180.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2027 |
914.905 |
|||||||||||
stortingen 2028 |
||||||||||||
bruggen |
180.000 |
|||||||||||
180.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2028 |
1.094.905 |
|||||||||||
Kapitaaldekkingsreserve bruggen |
||||||||||||
Om de afschrijvingskosten van bruggen te dekken |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
- |
|||||||||||
stortingen 2024 |
||||||||||||
Stand 31 december 2024 |
- |
|||||||||||
stortingen 2025 |
170.000 |
|||||||||||
Afschrijving bruggen |
0 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
170.000 |
|||||||||||
onttrekkingen 2026 |
||||||||||||
Afschrijving bruggen |
-5.657 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
164.343 |
|||||||||||
onttrekkingen 2027 |
||||||||||||
Afschrijving bruggen |
-9.490 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
154.853 |
|||||||||||
onttrekkingen 2028 |
||||||||||||
Afschrijving bruggen |
-9.500 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
145.353 |
|||||||||||
Reserve wettelijke bepalingen |
||||||||||||
Om de kosten als gevolg van rijksbeleid te financieren. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
45.817 |
|||||||||||
onttrekkingen 2024 |
||||||||||||
t.g.v. vrije reserve |
-30.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2024 |
15.817 |
|||||||||||
onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
t.g.v. vrije reserve |
-15.817 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
- |
|||||||||||
Reserve regionaal fonds |
||||||||||||
Kwalitatieve investeringen: regiofonds |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
535.991 |
|||||||||||
onttrekkingen 2024 |
||||||||||||
van Gogh nationaal park |
-9.000 |
|||||||||||
Krediet Dommeldal de Hogt |
0 |
|||||||||||
Krediet ontwikkelfonds werklocaties |
-37.496 |
|||||||||||
-46.496 |
||||||||||||
Stand 31 december 2024 |
489.495 |
|||||||||||
onttrekkingen 2025 t/m 2027 |
||||||||||||
van Gogh nationaal park |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
489.495 |
|||||||||||
onttrekkingen 2026 t/m 2028 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
489.495 |
|||||||||||
Reserve lokaal fonds |
||||||||||||
Kwalitatieve investeringen: Lokaal fonds |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
384.806 |
|||||||||||
onttrekkingen 2024 |
||||||||||||
Krediet dorpshart Aalst |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2024 |
384.806 |
|||||||||||
onttrekkingen 2025-2028 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
384.806 |
|||||||||||
Reserve sociale woningbouw |
||||||||||||
fonds sociale woningbouw |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
44.900 |
|||||||||||
onttrekkingen 2024 - 2028 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
44.900 |
|||||||||||
Reserve landschappelijke kwaliteiten |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
354.081 |
|||||||||||
onttrekkingen 2023 |
||||||||||||
Krediet fietspaden recreatief |
-230.000 |
|||||||||||
Krediet kunstroutenetwerk |
0 |
|||||||||||
-230.000 |
||||||||||||
Stand 31 december 2024 |
124.081 |
|||||||||||
onttrekkingen 2025 t/m 2028 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
124.081 |
|||||||||||
Reserve huisvesting gemeentewerf |
||||||||||||
Deze reserve dient ter dekking van de afschrijvingslasten van de in 1997 gerealiseerde gemeentewerf. Oorspronkelijk niveau van de reserve is gebaseerd op het totaal van de afschrijvingslasten van de investering over de afschrijvingsperiode van 40 jaren (t/m 2038). |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
189.600 |
|||||||||||
onttrekkingen 2024 |
||||||||||||
Afschrijving gemeentewerf |
-12.640 |
|||||||||||
Stand 31 december 2024 |
176.960 |
|||||||||||
onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
Afschrijving gemeentewerf |
-12.640 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
164.320 |
|||||||||||
onttrekkingen 2026 |
||||||||||||
Afschrijving gemeentewerf |
-12.640 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
151.680 |
|||||||||||
onttrekkingen 2027 |
||||||||||||
Afschrijving gemeentewerf |
-12.640 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
139.040 |
|||||||||||
onttrekkingen 2028 |
||||||||||||
Afschrijving gemeentewerf |
-12.640 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
126.400 |
|||||||||||
Reserve renovatie sporthallen |
||||||||||||
Doel van de reserve is om de kosten voor de renovatie van de sporthallen te financieren. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
550.696 |
|||||||||||
onttrekkingen 2024 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-68.837 |
|||||||||||
Stand 31 december 2024 |
481.859 |
|||||||||||
onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-68.837 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
413.022 |
|||||||||||
onttrekkingen 2026 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-68.837 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
344.185 |
|||||||||||
onttrekkingen 2027 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-68.837 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
275.348 |
|||||||||||
onttrekkingen 2028 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-68.837 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
206.511 |
|||||||||||
Reserve renovatie brandweerkazerne |
||||||||||||
Doel is het financieren van de kapitaallasten voor de renovatie van de brandweerkazerne. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
581.616 |
|||||||||||
onttrekkingen 2024 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-24.234 |
|||||||||||
Stand 31 december 2024 |
557.382 |
|||||||||||
onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-24.234 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
533.148 |
|||||||||||
onttrekkingen 2026 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-24.234 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
508.914 |
|||||||||||
onttrekkingen 2027 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-24.234 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
484.680 |
|||||||||||
onttrekkingen 2028 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-24.234 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
460.446 |
|||||||||||
Reserve buitensportaccomodatie sportpark Waalre |
||||||||||||
Doel van de reserve is om de kosten van de buitensportaccommodatie te financieren. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
934.780 |
|||||||||||
onttrekkingen 2024 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-50.220 |
|||||||||||
Stand 31 december 2024 |
884.560 |
|||||||||||
onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-50.220 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
834.340 |
|||||||||||
onttrekkingen 2026 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-50.220 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
784.120 |
|||||||||||
onttrekkingen 2027 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-50.220 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
733.900 |
|||||||||||
onttrekkingen 2028 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-50.220 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
683.680 |
|||||||||||
Reserve verduurzaming 't Hazzo |
||||||||||||
Doel van de reserve is om de kosten van de verduurzaming 't Hazzo te financieren. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
364.541 |
|||||||||||
onttrekkingen 2024 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-9.593 |
|||||||||||
Stand 31 december 2024 |
354.948 |
|||||||||||
onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-9.593 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
345.355 |
|||||||||||
onttrekkingen 2026 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-9.593 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
335.762 |
|||||||||||
onttrekkingen 2027 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-9.593 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
326.169 |
|||||||||||
onttrekkingen 2028 |
||||||||||||
Afschrijvingsbedrag |
-9.593 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
316.576 |
|||||||||||
Reserve buitenonderhoud schoolgebouwen |
||||||||||||
Reserve dient ter dekking kosten buitenonderhoud. Betreft overheveling van voorziening naar reserve omdat het onderhoudsplan niet is geactualiseerd i.v.m. huurconstructie nieuwbouw Brede School Ekenrooi en doordecentralisatie onderhoud overige scholen. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
460.337 |
|||||||||||
storting 2024 |
59.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2024 |
519.337 |
|||||||||||
storting 2025 |
59.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
578.337 |
|||||||||||
storting 2026 |
59.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
637.337 |
|||||||||||
storting 2027 |
59.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
696.337 |
|||||||||||
storting 2028 |
59.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
755.337 |
|||||||||||
Reserve aandelen bouwfonds |
||||||||||||
De vordering op de BNG van jaarlijks € 117.521 tot en met 2020 is in 2013 geheel ten gunste van de exploitatie geboekt. Bij de jaarstukken 2013 heeft Waalre dit totaalbedrag 822.646 in de reserve Bouwfonds gestort. De jaarlijkse onttrekking neemt af. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
35.604 |
|||||||||||
onttrekkingen 2024 |
||||||||||||
beschikking t.g.v. de exploitatie |
-24.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2024 |
11.604 |
|||||||||||
onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
beschikking t.g.v. de exploitatie |
-11.604 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
- |
|||||||||||
Reserve Bereikbaarheidsagenda |
||||||||||||
De reserve is gevormd t.b.v. de samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost Brabant 2017-2030. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
423.910 |
|||||||||||
onttrekkingen 2024 |
||||||||||||
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda |
-50.500 |
|||||||||||
Storting 2024 |
1.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2024 |
374.410 |
|||||||||||
onttrekkingen 2025 |
||||||||||||
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda |
-53.500 |
|||||||||||
Storting 2025 |
25.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
345.910 |
|||||||||||
onttrekkingen 2026 |
||||||||||||
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda |
-53.500 |
|||||||||||
Storting 2026 |
50.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
342.410 |
|||||||||||
onttrekkingen 2027 |
||||||||||||
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda |
-53.500 |
|||||||||||
Storting 2027 |
75.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
363.910 |
|||||||||||
onttrekkingen 2028 |
||||||||||||
Dekking programmateam bereikbaarheidsagenda |
-53.500 |
|||||||||||
Storting 2028 |
92.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
402.410 |
|||||||||||
Reserve riolering |
||||||||||||
De reserve is gevormd door overschotten in de betreffende dienstjaren t.o.v. het vastgestelde Programma Water, Klimaat en Riolering |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
163.684 |
|||||||||||
Toevoegingen 2024 t/m 2028 |
||||||||||||
Stand 31 december 2028 |
163.684 |
|||||||||||
Reserve overlopende posten |
||||||||||||
De reserve is gevormd om overschotten in het dienstjaar weaar verplichtingen tegenover te staan over te boeken naar het volgende dienstjaar |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
97.161 |
|||||||||||
ontrekkingen 2024 |
||||||||||||
Overbrengen krediet cultuurloper |
19.792 |
|||||||||||
Herijken woonnotitie (4e turap) |
-20.000 |
|||||||||||
Gemeenschapshuizen (4e turap) |
-50.000 |
|||||||||||
Overboeken geraamde kosten intranet (4e turap) |
-15.000 |
|||||||||||
overboeken budgetten naar exploitatie |
-65.208 |
|||||||||||
Stand 31 december 2024 |
31.953 |
|||||||||||
Toevoegingen 2025 - 2028 |
||||||||||||
Stand 31 december 2028 |
31.953 |
|||||||||||
VOORZIENINGEN |
||||||||||||
Voorziening personele verplichtingen |
||||||||||||
De voorziening is gevormd t.b.v. het verrichten van de jaarlijkse uitkeringen aan voormalig personeel i.v.m. wachtgeldverplichtingen en uitkeringen/pensioenen aan gewezen wethouders. Het niveau van de voorziening is gerelateerd aan thans voorkomende aanspraken en is vanaf de jaarrekening 2015 berekend volgens de contante waarde. De bespaarde rente wordt aan de voorziening toegevoegd. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
4.118.597 |
|||||||||||
Rentetoevoeging 2024 |
130.148 |
|||||||||||
toevoegingen 2024 |
40.000 |
|||||||||||
onttrekkingen 2024 |
-313.507 |
|||||||||||
Stand 31 december 2024 |
3.975.238 |
|||||||||||
Rentetoevoeging 2025 |
103.277 |
|||||||||||
toevoegingen 2025 |
40.000 |
|||||||||||
onttrekkingen 2025 |
-298.809 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
3.819.706 |
|||||||||||
Rentetoevoeging 2026 |
99.236 |
|||||||||||
toevoegingen 2026 |
40.000 |
|||||||||||
onttrekkingen 2026 |
-240.965 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
3.717.977 |
|||||||||||
Rentetoevoeging 2027 |
96.593 |
|||||||||||
toevoegingen 2027 |
40.000 |
|||||||||||
onttrekkingen 2027 |
-228.637 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
3.625.933 |
|||||||||||
Rentetoevoeging 2028 |
94.202 |
|||||||||||
toevoegingen 2028 |
40.000 |
|||||||||||
onttrekkingen 2028 |
-225.185 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
3.534.950 |
|||||||||||
Voorziening verlof sparen |
||||||||||||
Voorziening dekt spaarverlof medewerkers |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
433.047 |
|||||||||||
Toevoegingen/onttrekkingen 2024-2028 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
433.047 |
|||||||||||
Voorziening Attero |
||||||||||||
Voorziening dekt geraamde bijdrage Attero kwestie |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
- |
|||||||||||
Voorziening verliezen Bouwgrondexploitatie (BGE) |
||||||||||||
Voorziening dekt geraamd verlies van complex 't Hazzo Trolliuslaan, Hoeveland en de Bleeck |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
370.705 |
|||||||||||
Toevoegingen/onttrekkingen 2024-2028 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
370.705 |
|||||||||||
Voorziening onderhoud gemeentegebouwen |
||||||||||||
Voorziening is gevormd t.b.v. het planmatig onderhoud aan de gemeentegebouwen (muv gemeentehuis). O.b.v. het onderhoudsplan worden te verwachten jaarlijkse uitgaven voor groot onderhoud voor de komende 10 jaren begroot. De jaarlijkse storting in de voorziening is berekend op een gemiddeld jaarlijks benodigd bedrag . Het beheersplan voor onderhoud omvat zowel buiten- als binnenonderhoud. Niveau van de voorziening is berekend o.b.v. contante waarde, daarom wordt bespaarde rente aan voorziening toegevoegd. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
555.948 |
|||||||||||
uitgaven groot onderhoud 2024 |
334.860- |
|||||||||||
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
231.917 |
|||||||||||
Stand 31 december 2024 |
453.005 |
|||||||||||
uitgaven groot onderhoud 2025 |
327.459- |
|||||||||||
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
236.762 |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
362.308 |
|||||||||||
uitgaven groot onderhoud 2026 |
233.652- |
|||||||||||
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
236.762 |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
365.418 |
|||||||||||
uitgaven groot onderhoud 2027 |
173.877- |
|||||||||||
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
236.762 |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
428.303 |
|||||||||||
uitgaven groot onderhoud 2028 |
211.874- |
|||||||||||
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
236.762 |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
453.191 |
|||||||||||
Voorziening vervanging riolering |
14.323.303 |
|||||||||||
De voorziening dient om jaarlijkse fluctuaties op het tarief rioolrechten tegen te gaan. Het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) omvat een 5-jaarlijkse periode en is gebaseerd op een gesloten financiering. Het verschil tussen de baten en lasten van de rioleringsactiviteiten komt tot uitdrukking in deze voorziening. Door deze systematiek kunnen de rioolrechten gedurende de planperiode van het vGRP constant gehouden worden. Deze voorziening is m.i.v. 2014 gevuld ivm verandering (reclassificatie vanuit reserve) in de BBV voorschriften. |
||||||||||||
Stand januari 2024 |
14.323.303 |
|||||||||||
uitgaven |
- |
|||||||||||
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
602.743- |
|||||||||||
Toevoegingen: |
85.000 |
|||||||||||
Stand 31 december 2024 |
13.805.560 |
|||||||||||
uitgaven |
593.188- |
|||||||||||
Toevoegingen: |
- |
|||||||||||
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2025 |
13.212.372 |
|||||||||||
uitgaven |
762.954- |
|||||||||||
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2026 |
12.449.418 |
|||||||||||
uitgaven |
813.357- |
|||||||||||
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2027 |
11.636.061 |
|||||||||||
uitgaven |
755.493- |
|||||||||||
storting:t.l.v. diverse functies exploitatie: |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
10.880.568 |
|||||||||||
Egalisatievoorziening afvalstoffenheffing |
||||||||||||
Deze voorziening dient ter egalisatie van financiële ontwikkelingen m.b.t. de afvalstoffentaak. De afvalstoffenheffing is gebaseerd op kostendekkende tarieven. Evt. voor- en nadelige gevolgen zullen o.b.v. realisatie worden verrekend via het tarief afvalstoffenheffing. |
||||||||||||
Stand 1 januari 2024 |
- |
|||||||||||
Stand 31 december 2028 |
- |
|||||||||||