01 Veiligheid

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

Terug naar navigatie - Toelichting 1.1 Crisisbeheersing en brandweer

De organisatie van de brandweerzorg gaat over het treffen van maatregelen om brand te voorkomen en te beperken. De uitvoering van brandweerzorg en het geven van voorlichting, advisering en de uitvoering van controles blijven hierbij belangrijk. Voor de rampenbestrijding is een regionale crisisorganisatie ingericht, hier is alle kennis aanwezig die nodig is. Ook is er een lokale crisisorganisatie ingericht. De 21 gemeenten uit de regio (Bevolkingszorg) werken hierin vanuit verschillende vakgebieden met de hulpdiensten samen. Onze organisatie moet over goed getrainde medewerkers beschikken. Er moet in voldoende mate worden gereageerd en geacteerd op grote rampen en crises om schade zoveel mogelijk te kunnen beperken.

1.2 Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Toelichting 1.2 Openbare orde en veiligheid

Op het gebied van veiligheid wordt intensief samengewerkt met de Integraal Veiligheidscoördinatoren van de Kempengemeenten. Ook wordt er samengewerkt met partners als politie, OM, Belastingdienst, Veiligheidsregio, Zorg- en Veiligheidshuis, het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) en de woningcorporaties.

Het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 basisteam de Kempen kent de volgende strategische doelstelling. Sturen op een solide en effectiefveiligheidsbeleid, waarbij wordt samengewerkt tussen gemeenten, partners en inwoners daar waar dat meer veiligheid oplevert.

Het Integraal Veiligheidsbeleid is gericht op:

  • Recht op veiligheid en lichamelijke integriteit;
  • Minder criminaliteit en overlast;
  • Veiligheidsgevoel van burgers;
  • Zelfredzaamheid en samenredzaamheid;
  • Verminderen en bestrijden van verstoringen van de openbare orde.

Daarbij is bijzondere aandacht voor de volgende geprioriteerde veiligheidsthema's:

  • Zorg en veiligheid (problematiek rondom personen met onbegrepen gedrag, woonoverlast, huiselijk geweld, kindermishandeling en nazorg ex-gedetineerden).
  • Jeugd (problematiek rondom jeugdigen met overlast gevend en/of crimineel gedrag).
  • Gedigitaliseerde criminaliteit (weerbare en veilige informatie systemen, weerbaarheid inwoners en ondernemers tegen digitale criminaliteit en online aangejaagde ordeverstoringen). 
  • Maatschappelijk onrust (polarisatie, extremisme, radicalisering en de ontwrichting van onze samenleving).
  • Ondermijning (mensenhandel/arbeidsuitbuiting, drugs, witwassen, maatschappelijke en bestuurlijke weerbaarheid).
  • High Impact Crimes (HIC) (woninginbraken, straatroven en overvallen). 
  • Fysieke veiligheid (brandveiligheid en crisisbeheersing).

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wij willen een veilige woonomgeving en een gevoel van sociale veiligheid blijven bieden voor onze inwoners.

Terug naar navigatie - Wij willen een veilige woonomgeving en een gevoel van sociale veiligheid blijven bieden voor onze inwoners.

Het thema veiligheid wordt steeds complexer en vraagt steeds meer van de gemeentelijke organisatie. Partners en inwoners zijn van groot belang. In onze gemeente is de juiste balans vinden tussen preventie, vroegsignalering en repressie dan ook het speerpunt van de samenwerking. Het zorgen voor een veilige woonomgeving is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van inwoners en overheidsinstanties. Inzet van buurtnetwerken, het investeren in voorlichting op diverse veiligheidsthema’s en het vergroten van de meldingsbereidheid dragen bij aan het gezamenlijke doel: een veilige en leefbare woonomgeving. Door vroegsignalering in netwerkverband met interne en externe partners (onder andere boa’s, CMD, PlusTeam, politie, Openbaar Ministerie, woningcorporaties, wijk-GGD en huisartsen) voorkomen we escalatie en spelen we in op de trends en ontwikkelingen die er in onze gemeente spelen. We behouden de integrale aanpak zorg en veiligheid die de afgelopen jaren zijn meerwaarde heeft laten zien en versterken deze aanpak. Aantastingen, bedreigingen en onveilige situaties die de openbare orde (kunnen) verstoren pakken we aan door de inzet van bestuurlijke bevoegdheden uit in te zetten bestuurlijke middelen, denk hierbij onder andere aan last onder dwangsom, last onder bestuursdwang, het afgeven van een gebiedsverbod en sluitingsbevoegdheden van panden uit de Wet Damocles. Van belang hierbij is de inzet van zowel het bestuursrecht en strafrecht. De aanpak van ondermijnende criminaliteit en de aanpak van gedigitaliseerde criminaliteit blijven met hoge prioriteit op onze agenda staan. Hierbij blijft voorop staan dat bewustzijn creëren van ondermijning en gedigitaliseerde criminaliteit cruciaal is voor een gedegen aanpak: “je ziet het pas als je het door hebt”. Door het geven van voorlichting en training blijven zowel de ambtelijke organisatie van de gemeente, inwoners als alle partners op deze thema’s op de hoogte en worden signalen sneller herkend en tijdig gemeld en opgepakt. Verhoging van de meldingsbereidheid kan uiteindelijk bijdragen aan het verlagen van het aantal slachtoffers op deze gebieden.  

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?
  • Inwoners weten de gemeente te vinden bij vragen op het gebied van fijn en veilig wonen.
  • We werken aan de bewustwording en weerbaarheid van inwoners en ondernemers ten aanzien van (ondermijnende) criminaliteit.
  • Inwoners zijn bereid om o.a. bij de gemeente en partners melding te maken van onveilige en verdachte situaties.
  • Mensen (digitaal) verbinden in de wijk, waarbij men elkaar vertrouwt, elkaar weet te bereiken en informeren via de digitale mogelijkheden die er beschikbaar zijn.
  • Naast aandacht voor de objectieve veiligheidscijfers besteden we continu aandacht aan het gevoel van veiligheid bij inwoners.

Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 t/m 2e turap Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 895 1.086 1.131 1.131 1.131 1.131
1.2 Openbare orde en veiligheid 439 565 448 446 438 438
Totaal Lasten 1.334 1.651 1.579 1.577 1.568 1.568
Baten
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 75 77 77 77 77 77
1.2 Openbare orde en veiligheid 0 0 0 0 0 0
Totaal Baten 75 77 77 77 77 77

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Vergelijking van de bijgestelde begroting 2024 met 2025 (baten en lasten gesaldeerd) en meerjarig levert de volgende verschillen op:

1.1 Crisisbeheer en brandweer (nadeel € 45.000)

  • In de begroting 2025 van de VRBZO is een indexering van 5,5% toegepast, voor de gemeente Waalre betekent dit een nadeel van € 50.000.
  • Voordeel van € 5.000 door een lagere storting in de voorziening groot onderhoud brandweerkazerne en stallingsruimte.

1.2 Openbare orde en veiligheid (voordeel € 117.000) 

  • Een voordeel van € 59.000 op dit taakveld door verschuiving naar andere taakvelden. 
  • In 2024 zijn er incidenteel kosten gemaakt voor de inhuur van een adviseur veiligheid voor het vormgeven van het Integraal Veiligheidsplan en het in beeld brengen van de daaruit volgende consequenties voor de interne organisatie en betrokken partners. Voor 2025 zijn deze kosten niet meer begroot: dit betekent een voordeel van € 29.000.
  • Diverse kleine verhogingen van bijdrage aan overige overheden/gemeente (waaronder indexering RIEC, Zorg en Veiligheidshuis, Kempen Interventie Team en Veiligheidsfond) betekenen een nadeel van  € 6.000.
  • In de Kadernota 2025 heeft u aangegeven om het lopende contract met een extern bureau, waarmee we in de weekenden, avonden en nachten beschikken over extra formatie (bovenop de reguliere formatie) voor toezicht en handhaving, niet te verlengen (loopt af per 1 april 2025) en middelen af te ramen. Dit betekent een voordeel van € 42.000 (in 2024 was dit budget al eenmalig verlaagd met € 20.000). In 2025 moet hiervoor nog wel een budget overblijven omdat contract tot 1 april loopt (zie ook toelichting meerjarenraming).

Toelichting meerjarenramingen:

  • In 2026 € 8.000 extra uitgaven door de audit voor de Wet Politiegegevens (WPG).
  • Vanaf 2026 wordt het volledige budget voor ondersteuning van de BOA's afgeraamd (zie ook hierboven), € 10.000 per jaar.