Vergelijking van de bijgestelde begroting 2024 met 2025 (baten en lasten gesaldeerd) en meerjarig levert de volgende verschillen op:
1.1 Crisisbeheer en brandweer (nadeel € 45.000)
- In de begroting 2025 van de VRBZO is een indexering van 5,5% toegepast, voor de gemeente Waalre betekent dit een nadeel van € 50.000.
- Voordeel van € 5.000 door een lagere storting in de voorziening groot onderhoud brandweerkazerne en stallingsruimte.
1.2 Openbare orde en veiligheid (voordeel € 117.000)
- Een voordeel van € 59.000 op dit taakveld door verschuiving naar andere taakvelden.
- In 2024 zijn er incidenteel kosten gemaakt voor de inhuur van een adviseur veiligheid voor het vormgeven van het Integraal Veiligheidsplan en het in beeld brengen van de daaruit volgende consequenties voor de interne organisatie en betrokken partners. Voor 2025 zijn deze kosten niet meer begroot: dit betekent een voordeel van € 29.000.
- Diverse kleine verhogingen van bijdrage aan overige overheden/gemeente (waaronder indexering RIEC, Zorg en Veiligheidshuis, Kempen Interventie Team en Veiligheidsfond) betekenen een nadeel van € 6.000.
- In de Kadernota 2025 heeft u aangegeven om het lopende contract met een extern bureau, waarmee we in de weekenden, avonden en nachten beschikken over extra formatie (bovenop de reguliere formatie) voor toezicht en handhaving, niet te verlengen (loopt af per 1 april 2025) en middelen af te ramen. Dit betekent een voordeel van € 42.000 (in 2024 was dit budget al eenmalig verlaagd met € 20.000). In 2025 moet hiervoor nog wel een budget overblijven omdat contract tot 1 april loopt (zie ook toelichting meerjarenraming).
Toelichting meerjarenramingen:
- In 2026 € 8.000 extra uitgaven door de audit voor de Wet Politiegegevens (WPG).
- Vanaf 2026 wordt het volledige budget voor ondersteuning van de BOA's afgeraamd (zie ook hierboven), € 10.000 per jaar.