1. Overzicht van baten en lasten per taakveld

1.1 Totaaloverzicht van baten en lasten per taakveld

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten

  

Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Uitgaven bestuur & ondersteuning 2.902 3.232 3.315 3.356 3.281
Uitgaven veiligheid 1.651 1.579 1.577 1.568 1.568
Uitgaven verkeer, vervoer en waterstaat 2.482 2.795 2.864 3.036 3.102
Uitgaven economie 232 204 203 203 202
Uitgaven onderwijs 1.447 1.390 1.411 1.409 1.394
Uitgaven sport, cultuur en recreatie 4.744 4.665 4.686 4.678 4.703
Uitgaven sociaal domein 16.719 18.486 18.145 18.011 18.036
Uitgaven volksgezondheid en milieu 5.331 5.196 5.252 5.355 5.455
Uitgaven ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 5.933 2.975 2.975 2.824 2.673
Totaal uitgaven exclusief mutaties reserves 41.441 40.522 40.428 40.440 40.414
Inkomsten bestuur & ondersteuning 407 448 489 534 473
Inkomsten veiligheid 77 77 77 77 77
Inkomsten verkeer, vervoer en waterstaat 50 42 42 42 42
Inkomsten economie 267 268 268 268 268
Inkomsten onderwijs 401 370 370 370 370
Inkomsten sport, cultuur en recreatie 1.361 1.164 1.164 1.164 1.164
Inkomsten sociaal domein 3.367 3.845 4.010 4.010 4.010
Inkomsten volksgezondheid en milieu 4.791 4.615 4.690 4.800 4.920
Inkomsten ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 4.194 1.655 1.655 1.504 1.353
Totaal inkomsten exclusief mutaties reserves 14.915 12.484 12.765 12.769 12.677
Totaal geraamd resultaat voor bestemming -26.526 -28.038 -27.663 -27.671 -27.737
Totaal toevoegingen aan reserves 230 264 289 314 331
Totaal onttrekkingen uit reserves 730 246 225 229 229
Totaal resultaat na bestemming -26.026 -28.056 -27.727 -27.756 -27.839
Algemene dekking lasten 401 463 480 511 510
Algemene dekking baten 33.752 35.646 34.945 35.509 36.198
Overhead lasten 7.430 7.459 7.343 7.287 7.320
Overhead baten 104 165 119 109 109
Onvoorzien lasten -1 215 315 415 515
Totaal resultaat na Algemene dekking - -382 -801 -351 123
tekort tekort tekort overschot

Mutaties Sociaal domein in 2025 t.o.v. 2024

Terug naar navigatie - Mutaties Sociaal domein in 2025 t.o.v. 2024

De programmabegroting 2025-2028 heeft geen sluitend resultaat voor alle jaren. Vooral de hoger geraamde structurele uitgaven in het sociaal domein (o.a. jeugdzorg ruim €1.000.000 extra per jaar) veroorzaken een tekort. Het College stelt voor géén meerjarig sluitende begroting aan te bieden. Het College houdt daarmee vast aan het kader dat de gemeenteraad heeft meegegeven in de Kadernota 2025. Door de voorgestelde bezuinigingen (zie bijlage 1 van de begroting), voorkomen we dat de gemeente onder verscherpt toezicht komt te staan bij de provincie Noord-Brabant.                    

 

Totaal resultaat Begroting 2024 Begroting 2025 Mutatie 2025 t.o.v. 2024
Totale uitgaven excl. sociaal domein 32.782 30.437 -2.345
Totaal inkomsten excl. sociaal domein 46.134 44.696 -1.438
Totaal resultaat excl. sociaal domein 13.352 14.259 907
Totale uitgaven sociaal domein 16.719 18.486 1.767
Totaal inkomsten sociaal domein 3.367 3.845 478
Totaal resultaat sociaal domein -13.352 -14.641 -1.289
Totaal resultaat - -382 -382
tekort tekort

1.2 Algemene dekking

Algemene dekking

Terug naar navigatie - Algemene dekking

0.5 Treasury

Op dit taakveld worden alle lasten en baten van rente verwerkt.

  • De werkelijk betaalde rente van aangegane geldleningen
  • De ontvangen rente van uitgeleende gelden
  • De doorberekende rente aan andere taakvelden (onderdeel van de kapitaallasten)

0.61, 0.62 en 0.64 gemeentelijke belastingen

Op dit taakveld staan bij de inkomsten de opbrengsten van de onroerende zaakbelasting en de precariorechten. De stijging van de inkomsten is het gevolg van areaaluitbreiding en de verhoging van de tarieven. Aan de uitgavenkant staan de kosten die nodig zijn voor de aanslagoplegging en de inning van deze belastingen. 

0.7 Algemene uitkering

Jaarlijks verschijnen meestal drie circulaires. Mei geeft de vertaling van de Voorjaarsnota van de rijksoverheid, september van de vertaling van de Miljoenennota, december is op basis van de Najaarsnota en rondt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk af. De meicirculaire bevat informatie over de nieuwe financieringssystematiek vanaf 2024, een incidentele  compensatie vanaf 2024 tot en met 2029 en het schrappen van de oploop van de opschalingskorting vanaf 2026. 

In de raadsinformatiebrief over de meicirculaire gemeentefonds die u in juni 2024 heeft ontvangen bent u eerder geïnformeerd hierover.

Indien meer bekend is over de uitkomsten van de septembercirculaire gemeentefonds ontvangt u hierover een raadsinformatiebrief, voorafgaand aan de oordeelsvormende raadsvergadering van deze begroting.

Algemene uitkering

2025

2026 2027 2028
meicirculaire gemeentefonds 2024 29.970 28.650 29.006 29.482
Totaal 29.970 28.650

29.006

29.482

0.8 overige baten en lasten

Wat niet op andere taakvelden thuis hoort wordt op dit taakveld verwerkt. Dit zijn hoofdzakelijk administratieve boekingen.

 

 

Algemene dekking

Terug naar navigatie - Algemene dekking
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 t/m 2e turap Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
0.5 Treasury 96 -64 0 42 73 72
0.61 OZB woningen 77 0 0 0 0 0
0.62 OZB niet-woningen 0 0 0 0 0 0
0.64 Belastingen overig 510 465 463 438 438 438
0.8 Overige baten en lasten 413 0 0 0 0 0
Totaal Lasten 1.096 401 463 480 511 510
Baten
0.5 Treasury 157 29 25 25 25 25
0.61 OZB woningen 3.662 4.124 4.633 5.151 5.331 5.516
0.62 OZB niet-woningen 831 896 1.015 1.116 1.144 1.173
0.64 Belastingen overig 3 3 3 3 3 3
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds 28.034 28.700 29.970 28.651 29.006 29.482
0.8 Overige baten en lasten 63 0 0 0 0 0
Totaal Baten 32.750 33.752 35.646 34.945 35.509 36.198

1.3 Overhead

Overhead

Terug naar navigatie - Overhead

Vergelijking van de bijgestelde begroting 2024 met 2025 (baten en lasten gesaldeerd) en meerjarig levert de volgende verschillen op:

  • kosten salarisadministratie stijgt met € 15.000 als gevolg van meer uren en indexeringen
  • reis- en verblijfkosten stijgen tov 2024 met € 15.000
  • het flexbudget voor inhuur stijgt met 11.000
  • studiekosten stijgt mee met het personeelsbudget van de salariskosten 
  • onderhoud en energielasten Huis van Waalre stijgen samen met € 12.000
  • in 2025 wordt er eenmalig € 10.000 extra uitgegeven voor het aanpassen van het meubilair
  • onderhoudscontract systeembeheer en software stijgt door indexeringen met € 50.000
  • er wordt in 2025 € 55.000 meer overhead toegerekend aan riolering, afvalstoffenheffing en de grondexploitatie
  • Door een meer directere toerekening van salariskosten overhead aan taakvelden daalt de totale overhead salariskosten met € 110.000

Toelichting meerjarenramingen:

  • vanaf 2026 wordt jaarlijks € 15.000 opgenomen in de begroting voor vervanging van keukenapparatuur
  • in 2025 is er nog een eenmalige ophoging van het flexbudget voor de inhuur
  • de kapitaallasten van automatisering dalen door afschrijvingen

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 t/m 2e turap Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
0.4 Overhead 7.480 7.430 7.459 7.343 7.287 7.320
Baten
0.4 Overhead 291 104 165 119 109 109

1.4 Vennootschapsbelasting

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 t/m 2e turap Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 72 0 0 0 0 0

1.5 Onvoorzien

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien

In de begroting wordt jaarlijks een bedrag voor onvoorzien opgenomen. € 100.000 structureel onvoorzien en € 115.000 eenmalig onvoorzien. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 t/m 2e turap Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
0.8 Overige baten en lasten 0 -2 215 315 415 515