1. Overzicht van baten en lasten per taakveld
1.1 Totaaloverzicht van baten en lasten per taakveld
Terug naar navigatie - 1.1 Totaaloverzicht van baten en lasten per taakveld
Uitgaven/inkomsten |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
||||||
Uitgaven bestuur & ondersteuning |
2.902 |
3.232 |
3.315 |
3.356 |
3.281 |
||||||
Uitgaven veiligheid |
1.651 |
1.579 |
1.577 |
1.568 |
1.568 |
||||||
Uitgaven verkeer, vervoer en waterstaat |
2.482 |
2.795 |
2.864 |
3.036 |
3.102 |
||||||
Uitgaven economie |
232 |
204 |
203 |
203 |
202 |
||||||
Uitgaven onderwijs |
1.447 |
1.390 |
1.411 |
1.409 |
1.394 |
||||||
Uitgaven sport, cultuur en recreatie |
4.744 |
4.665 |
4.686 |
4.678 |
4.703 |
||||||
Uitgaven sociaal domein |
16.719 |
18.486 |
18.145 |
18.011 |
18.036 |
||||||
Uitgaven volksgezondheid en milieu |
5.331 |
5.196 |
5.252 |
5.355 |
5.455 |
||||||
Uitgaven ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
5.933 |
2.975 |
2.975 |
2.824 |
2.673 |
||||||
Totaal uitgaven exclusief mutaties reserves |
41.441 |
40.522 |
40.428 |
40.440 |
40.414 |
||||||
Inkomsten bestuur & ondersteuning |
407 |
448 |
489 |
534 |
473 |
||||||
Inkomsten veiligheid |
77 |
77 |
77 |
77 |
77 |
||||||
Inkomsten verkeer, vervoer en waterstaat |
50 |
42 |
42 |
42 |
42 |
||||||
Inkomsten economie |
267 |
298 |
298 |
298 |
298 |
||||||
Inkomsten onderwijs |
401 |
370 |
370 |
370 |
370 |
||||||
Inkomsten sport, cultuur en recreatie |
1.361 |
1.164 |
1.164 |
1.164 |
1.164 |
||||||
Inkomsten sociaal domein |
3.367 |
3.845 |
4.010 |
4.010 |
4.010 |
||||||
Inkomsten volksgezondheid en milieu |
4.791 |
4.615 |
4.690 |
4.800 |
4.920 |
||||||
Inkomsten ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
4.194 |
1.655 |
1.655 |
1.504 |
1.353 |
||||||
Totaal inkomsten exclusief mutaties reserves |
14.915 |
12.514 |
12.795 |
12.799 |
12.707 |
||||||
Totaal geraamd resultaat voor bestemming |
-26.526 |
-28.008 |
-27.633 |
-27.641 |
-27.707 |
||||||
Totaal toevoegingen aan reserves |
230 |
264 |
289 |
314 |
331 |
||||||
Totaal onttrekkingen uit reserves |
730 |
246 |
225 |
229 |
229 |
||||||
Totaal resultaat na bestemming |
-26.026 |
-28.026 |
-27.697 |
-27.726 |
-27.809 |
||||||
Algemene dekking lasten |
401 |
463 |
480 |
511 |
510 |
||||||
Algemene dekking baten |
33.752 |
35.646 |
34.945 |
35.509 |
36.198 |
||||||
Overhead lasten |
7.430 |
7.459 |
7.343 |
7.287 |
7.320 |
||||||
Overhead baten |
104 |
165 |
119 |
109 |
109 |
||||||
Onvoorzien lasten |
-1 |
215 |
315 |
415 |
515 |
||||||
Totaal resultaat na Algemene dekking |
- |
-352 |
-771 |
-321 |
153 |
||||||
tekort |
tekort |
tekort |
overschot |
||||||||
Mutaties Sociaal domein in 2025 t.o.v. 2024
Terug naar navigatie - Mutaties Sociaal domein in 2025 t.o.v. 2024De programmabegroting 2025-2028 heeft geen sluitend resultaat voor alle jaren. Vooral de hoger geraamde structurele uitgaven in het sociaal domein (o.a. jeugdzorg ruim €1.000.000 extra per jaar) veroorzaken een tekort. Het College stelt voor géén meerjarig sluitende begroting aan te bieden. Het College houdt daarmee vast aan het kader dat de gemeenteraad heeft meegegeven in de Kadernota 2025. Door de voorgestelde bezuinigingen (zie bijlage 1 van de begroting), voorkomen we dat de gemeente onder verscherpt toezicht komt te staan bij de provincie Noord-Brabant.
Totaal resultaat |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Mutatie 2025 t.o.v. 2024 |
---|---|---|---|
Totale uitgaven excl. sociaal domein |
32.782 |
30.437 |
-2.345 |
Totaal inkomsten excl. sociaal domein |
46.134 |
44.726 |
-1.408 |
Totaal resultaat excl. sociaal domein |
13.352 |
14.289 |
937 |
Totale uitgaven sociaal domein |
16.719 |
18.486 |
1.767 |
Totaal inkomsten sociaal domein |
3.367 |
3.845 |
478 |
Totaal resultaat sociaal domein |
-13.352 |
-14.641 |
-1.289 |
Totaal resultaat |
- |
-352 |
-352 |
tekort |
tekort |
1.2 Algemene dekking
Terug naar navigatie - 1.2 Algemene dekkingAlgemene dekking
Terug naar navigatie - Algemene dekking0.5 Treasury
Op dit taakveld worden alle lasten en baten van rente verwerkt.
- De werkelijk betaalde rente van aangegane geldleningen
- De ontvangen rente van uitgeleende gelden
- De doorberekende rente aan andere taakvelden (onderdeel van de kapitaallasten)
0.61, 0.62 en 0.64 gemeentelijke belastingen
Op dit taakveld staan bij de inkomsten de opbrengsten van de onroerende zaakbelasting en de precariorechten. De stijging van de inkomsten is het gevolg van areaaluitbreiding en de verhoging van de tarieven. Aan de uitgavenkant staan de kosten die nodig zijn voor de aanslagoplegging en de inning van deze belastingen.
0.7 Algemene uitkering
Jaarlijks verschijnen meestal drie circulaires. Mei geeft de vertaling van de Voorjaarsnota van de rijksoverheid, september van de vertaling van de Miljoenennota, december is op basis van de Najaarsnota en rondt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk af. De meicirculaire bevat informatie over de nieuwe financieringssystematiek vanaf 2024, een incidentele compensatie vanaf 2024 tot en met 2029 en het schrappen van de oploop van de opschalingskorting vanaf 2026.
In de raadsinformatiebrief over de meicirculaire gemeentefonds die u in juni 2024 heeft ontvangen bent u eerder geïnformeerd hierover.
Indien meer bekend is over de uitkomsten van de septembercirculaire gemeentefonds ontvangt u hierover een raadsinformatiebrief, voorafgaand aan de oordeelsvormende raadsvergadering van deze begroting.
Algemene uitkering | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
meicirculaire gemeentefonds 2024 | 29.970 | 28.650 | 29.006 | 29.482 |
Totaal | 29.970 | 28.650 |
29.006 |
29.482 |
0.8 overige baten en lasten
Wat niet op andere taakvelden thuis hoort wordt op dit taakveld verwerkt. Dit zijn hoofdzakelijk administratieve boekingen.
Algemene dekking
Terug naar navigatie - Algemene dekking Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2023 |
Begroting 2024 t/m 2e turap |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
0.5 Treasury |
96 |
-64 |
0 |
42 |
73 |
72 |
|
0.61 OZB woningen |
77 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
0.62 OZB niet-woningen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
0.64 Belastingen overig |
510 |
465 |
463 |
438 |
438 |
438 |
|
0.8 Overige baten en lasten |
413 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Lasten |
1.096 |
401 |
463 |
480 |
511 |
510 |
|
Baten |
|||||||
0.5 Treasury |
157 |
29 |
25 |
25 |
25 |
25 |
|
0.61 OZB woningen |
3.662 |
4.124 |
4.633 |
5.151 |
5.331 |
5.516 |
|
0.62 OZB niet-woningen |
831 |
896 |
1.015 |
1.116 |
1.144 |
1.173 |
|
0.64 Belastingen overig |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds |
28.034 |
28.700 |
29.970 |
28.651 |
29.006 |
29.482 |
|
0.8 Overige baten en lasten |
63 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal Baten |
32.750 |
33.752 |
35.646 |
34.945 |
35.509 |
36.198 |
|
Gerealiseerd resultaat |
-31.654 |
-33.351 |
-35.183 |
-34.465 |
-34.998 |
-35.688 |
1.3 Overhead
Terug naar navigatie - 1.3 OverheadOverhead
Terug naar navigatie - OverheadVergelijking van de bijgestelde begroting 2024 met 2025 (baten en lasten gesaldeerd) en meerjarig levert de volgende verschillen op:
- kosten salarisadministratie stijgt met € 15.000 als gevolg van meer uren en indexeringen
- reis- en verblijfkosten stijgen tov 2024 met € 15.000
- het flexbudget voor inhuur stijgt met 11.000
- studiekosten stijgt mee met het personeelsbudget van de salariskosten
- onderhoud en energielasten Huis van Waalre stijgen samen met € 12.000
- in 2025 wordt er eenmalig € 10.000 extra uitgegeven voor het aanpassen van het meubilair
- onderhoudscontract systeembeheer en software stijgt door indexeringen met € 50.000
- er wordt in 2025 € 55.000 meer overhead toegerekend aan riolering, afvalstoffenheffing en de grondexploitatie
- Door een meer directere toerekening van salariskosten overhead aan taakvelden daalt de totale overhead salariskosten met € 110.000
Toelichting meerjarenramingen:
- vanaf 2026 wordt jaarlijks € 15.000 opgenomen in de begroting voor vervanging van keukenapparatuur
- in 2025 is er nog een eenmalige ophoging van het flexbudget voor de inhuur
- de kapitaallasten van automatisering dalen door afschrijvingen
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2023 |
Begroting 2024 t/m 2e turap |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
0.4 Overhead |
7.480 |
7.430 |
7.459 |
7.343 |
7.287 |
7.320 |
|
Baten |
|||||||
0.4 Overhead |
291 |
104 |
165 |
119 |
109 |
109 |
|
Gerealiseerd resultaat |
7.190 |
7.326 |
7.294 |
7.225 |
7.178 |
7.211 |
1.4 Vennootschapsbelasting
Terug naar navigatie - 1.4 VennootschapsbelastingVennootschapsbelasting
Terug naar navigatie - VennootschapsbelastingWat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2023 |
Begroting 2024 t/m 2e turap |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) |
72 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Gerealiseerd resultaat |
72 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.5 Onvoorzien
Terug naar navigatie - 1.5 OnvoorzienOnvoorzien
Terug naar navigatie - OnvoorzienIn de begroting wordt jaarlijks een bedrag voor onvoorzien opgenomen. € 100.000 structureel onvoorzien en € 115.000 eenmalig onvoorzien.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? Bedragen x €1.000Exploitatie |
Realisatie 2023 |
Begroting 2024 t/m 2e turap |
Begroting 2025 |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
|||||||
0.8 Overige baten en lasten |
0 |
-2 |
215 |
315 |
415 |
515 |
|
Gerealiseerd resultaat |
0 |
-2 |
215 |
315 |
415 |
515 |