-
Blz. 1
Begroting 2025 en meerjarenraming 2026 -2028
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Algemeen
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Krachtig sturen in zwaar weer
-
Blz. 6
Uitwerking Kadernota 2025
-
Blz. 7
Maatregelen om inkomsten te verhogen
-
Blz. 8
Taskforce Sociaal domein
-
Blz. 9
Tot slot
-
Blz. 10
Begroting 2025 in één overzicht
-
Blz. 11
Begroting
-
Blz. 12
Leeswijzer
-
Blz. 13
Leeswijzer
-
Blz. 14
Programmaplan 2025
-
Blz. 15
Doorberekening salariskosten en overhead
-
Blz. 16
(Beleids)indicatoren
-
Blz. 17
Paragrafen
-
Blz. 18
Financiële begroting
-
Blz. 19
Bijlagen
-
Blz. 20
00 Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 21
0.1 Bestuur
-
Blz. 22
Bestuur
-
Blz. 23
Inleiding bestuur
-
Blz. 24
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 25
We blijven een zelfstandige gemeente
-
Blz. 26
De geactualiseerde nota “De Kracht van Waalre” stellen we vast in 2025.
-
Blz. 27
De bestuurskracht van Waalre is versterkt in lijn met de actualisatie van de notitie “De Kracht van Waalre”.
-
Blz. 28
De raad geeft in majeure projecten vooraf aan wat haar doelstellingen en kaders zijn met het participatieproces en controleert achteraf het college hierop.
-
Blz. 29
Participatie wordt ingezet in de beleidsvorming en uitvoering.
-
Blz. 30
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 31
Rekenkamer
-
Blz. 32
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 33
De rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek naar het beleid van de gemeente en het werk van het gemeentebestuur.
-
Blz. 34
De ambtelijke organisatie faciliteert de rekenkamer in het uitvoeren van de onderzoeken
-
Blz. 35
In samenwerking met de raad en de rekenkamer worden er afspraken gemaakt en leggen we een werkwijze voor de opvolging van aanbevelingen vast
-
Blz. 36
In overleg met de Rekenkamer wordt geïnventariseerd welke onderwerpen/dossiers zij in deze bestuursperiode willen onderzoeken.
-
Blz. 37
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 38
Bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 39
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 40
We leggen taken en verantwoordelijkheden daar neer waar ze de grootste kwaliteit voor onze inwoners opleveren.
-
Blz. 41
De vertegenwoordigers van de gemeente Waalre zijn betrouwbare samenwerkingspartners in de regio.
-
Blz. 42
Deelname aan de K80 levert meer inzicht op en inspiratie voor verbeteringen en samen optrekken in coalities; juist vanuit het perspectief als kleine gemeente.
-
Blz. 43
We werken samen in het Stedelijk Gebied Eindhoven en in de Metropoolregio Eindhoven aan de samenwerkingsafspraken voor de periode 2023 – 2026.
-
Blz. 44
We blijven regionale samenwerkingen goed monitoren en wegen onze uitgaven af.
-
Blz. 45
Door de schaalsprong intensiveert onze regionale samenwerking en versnellen we projecten.
-
Blz. 46
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 47
0.2 Burgerzaken
-
Blz. 48
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 49
Betrouwbare en kwaliteitsvolle dienstverlening op het gebied van burgerzaken die aansluit bij de wensen van onze inwoners
-
Blz. 50
Het uitvoeren van de wettelijke taken voor het verstrekken van reisdocumenten en rijbewijzen, het bijhouden van de Basisregistratie Personen (BRP), nationaliteitswetgeving, burgerlijke stand, huwelijken en het organiseren van verkiezingen.
-
Blz. 51
De aanbevelingen van de zelfevaluatie BRP en reisdocumenten gaan we opvolgen.
-
Blz. 52
De digitale dienstverlening van de burgerzakenproducten wordt verder uitgebreid en verbeterd.
-
Blz. 53
De dienstverlening wordt afgestemd op de verschillende doelgroepen. Daarbij is ruimte voor persoonlijk contact in het Huis van Waalre.
-
Blz. 54
De kwaliteit van de Basisregistratie Personen voldoet aan alle eisen.
-
Blz. 55
De samenwerking rondom Landelijke Aanpak Adreskwaliteit wordt verder uitgebreid en we richten een gemeente breed signaaloverleg over adressen in.
-
Blz. 56
We geven ten opzichte van voorgaande jaren een hoog aantal reisdocumenten uit. Ook de komende jaren blijft dit aantal hoog. Om hierop in te spelen nemen we de noodzakelijke maatregelen waaronder een tijdelijke uitbreiding van het team.
-
Blz. 57
We verbreden de kennis van de medewerkers en zij blijven op de hoogte van actuele wet- en regelgeving.
-
Blz. 58
We gaan een nieuwe burgerzakenapplicatie implementeren waarmee we aansluiten op de wensen van onze inwoners en de ontwikkelingen op het gebied van wetgeving, techniek en functionaliteit.
-
Blz. 59
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 60
Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 61
Toelichting
-
Blz. 62
01 Veiligheid
-
Blz. 63
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
-
Blz. 64
Toelichting 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
-
Blz. 65
1.2 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 66
Toelichting 1.2 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 67
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 68
Wij willen een veilige woonomgeving en een gevoel van sociale veiligheid blijven bieden voor onze inwoners.
-
Blz. 69
Er wordt een uitvoeringsplan integrale veiligheid 2025-2026 vastgesteld voortvloeiend uit het integraal veiligheidsplan 2023-2026.
-
Blz. 70
Op het gebied van fysieke veiligheid maken we kwetsbare doelgroepen bewust van brandveiligheid.
-
Blz. 71
High impact crime: we gaan investeren in beperking van de slachtofferkans, vergroting van de pakkans van daders en verhoging aangiftebereidheid onder slachtoffers. Actief bevorderen van buurtapps is van grote waarde.
-
Blz. 72
Inwoners worden bewust gemaakt van de risico’s die zij lopen om slachtoffer te worden van ondermijnende en digitale criminaliteit. Ze krijgen voorlichting over de maatregelen die ze zelf kunnen nemen om de kans hierop te verkleinen.
-
Blz. 73
Locaties waarbij mogelijk wetsovertredingen plaatsvinden worden gecontroleerd door Kempen Interventie Team.
-
Blz. 74
Ondermijning en georganiseerde criminaliteit: de gezamenlijke aanpak wordt aangestuurd door het basisteam onder leiding van de basisteamprogrammaleider ondermijning.
-
Blz. 75
Problematische jeugdgroepen en jeugdcriminaliteit gaan we aanpakken door een juiste combinatie van maatregelen op het gebied van zorg en straf.
-
Blz. 76
Verbinding zorg en veiligheid: we gaan investeren in een sluitende zorg- en veiligheidsketen. Er wordt vooral aandacht besteed aan preventie, vroeg signalering en inrichting van procesregie bij complexe casuïstiek.
-
Blz. 77
We gaan de weerbaarheid van kwetsbare doelgroepen en sectoren vergroten. Denk aan de ondersteuning van de agrarische sector als het om de verhuur van leegstaande gebouwen gaat of aan mensen in een kwetsbare positie.
-
Blz. 78
We gaan de weerbaarheid van medewerkers t.a.v. ondermijnende criminaliteit vergroten door het geven van voorlichting. Daarnaast worden medewerkers getraind in het herkennen van signalen van ondermijnende criminaliteit.
-
Blz. 79
We gaan ervoor zorgen dat casuïstiek zowel vanuit veiligheid als vanuit het CMD behandeld en getoetst wordt volgens de Aanpak Voorkomen Escalatie (AVE) methodiek.
-
Blz. 80
We gaan het kwaliteitsniveau van de lokale crisisorganisatie vergroten zodat we voldoen aan de norm Uniform Kwaliteitsniveau Bevolkingszorg.
-
Blz. 81
We gaan het op basisteamniveau vastgestelde plan van aanpak voor de aanpak van jeugdproblematiek wat als prioriteit opgenomen is in het integraal veiligheidsplan 2023-2026 binnen de Kempengemeenten implementeren.
-
Blz. 82
We gaan medewerkers van het CMD, het sociaal domein en toezicht voorlichten en trainen in het toepassen van het AVE model in de praktijk.
-
Blz. 83
We zorgen ervoor dat bereikbaarheid van de gemeente Waalre in het kader van veiligheid en rampenbestrijding door het piketteam gewaarborgd wordt. Daarnaast worden de piketmedewerkers jaarlijks getraind en geoefend.
-
Blz. 84
We zorgen ervoor dat alle communicatiemedewerkers opgeleid en inzetbaar zijn als medewerker communicatie (crisiscommunicatie) voor regionale crisisorganisatie van de VRBZO (Bevolkingszorg) .
-
Blz. 85
We zorgen ervoor dat we voldoen aan de minimale eisen van het programma ‘norm weerbare overheid’.
-
Blz. 86
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 87
Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 88
Toelichting
-
Blz. 89
02 Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 90
2.1 Verkeer en vervoer
-
Blz. 91
Verkeer
-
Blz. 92
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 93
Het op een duurzame manier verbeteren van de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid, de luchtkwaliteit en de leefomgeving alsmede een mobiliteitstransitie van autogebruik naar openbaar vervoer, lopen en fietsen.
-
Blz. 94
Ambtelijk en bestuurlijk wordt in de (deel)regio ingezet op het permanent goed functioneren van de hoofdinfrastructuur (A2, A67, nieuwe N69 en zuidelijke route Valkenswaard).
-
Blz. 95
Er is blijvend aandacht voor de regionale mobiliteitsagenda en inzet op en van Brainport Bereikbaar in relatie tot onder andere de regionale werkgeversaanpak.
-
Blz. 96
Het autoverkeer op de route Heikantstraat-Wollenbergstraat-Willibrorduslaan-Onze Lieve Vrouwedijk wordt teruggedrongen.
-
Blz. 97
Het terugdringen van het doorgaand autoverkeer op de Eindhovenseweg, door voorrang te geven aan het bus- en fietsverkeer, met als streven een intensiteit van maximaal 13.500 motorvoertuigen per etmaal, wordt gerealiseerd.
-
Blz. 98
In het kader van mensgerichte aanpak verkeersveiligheid worden verkeersveiligheids-acties en verkeersonderwijs op basisscholen ondersteund. Hierbij zijn afspraken gemaakt over veilige schoolroutes en schoolomgevingen.
-
Blz. 99
In verband met de kwetsbaarheid van oudere fietsers wordt extra aandacht besteed aan deze specifieke doelgroep middels gerichte communicatie.
-
Blz. 100
Ondersteunend aan het project Duurzaam Door Waalre worden de inwoners en andere weggebruikers gestimuleerd om vaker gebruik te maken van alternatieven.
-
Blz. 101
We verbeteren de kwaliteit van recreatieve fietspaden in Achtereind en buurtschap Loon. Tevens wordt het vraagstuk in buurtschap Loon breder opgepakt in relatie tot sluipverkeer en stof- en wateroverlast.
-
Blz. 102
Het maatregelenpakket uit het mobiliteitsplan wordt gefaseerd uitgevoerd.
-
Blz. 103
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 104
Wegen
-
Blz. 105
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 106
Het in stand houden, verbeteren en waar nodig vernieuwen van de infrastructuur om de kwaliteit van de openbare ruimte een impuls te geven.
-
Blz. 107
Er wordt uitvoering gegeven aan onderhoudsmaatregelen op basis van het geactualiseerde onderhoudsplan.
-
Blz. 108
Op basis van het uitvoeringsprogramma wordt onderhoud uitgevoerd aan bruggen.
-
Blz. 109
Oriëntatie op de wijkaanpak stellen we uit tot tenminste 2027
-
Blz. 110
In 2025 wordt er een nieuwe kwaliteitsinspectie van alle wegen uitgevoerd.
-
Blz. 111
Integrale projectplanning.
-
Blz. 112
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 113
Openbare verlichting
-
Blz. 114
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 115
Zorgen voor kwalitatief hoogwaardige en duurzame openbare verlichting om de (sociale) veiligheid te verhogen en lichtvervuiling en lichthinder tot een minimum te beperken.
-
Blz. 116
De vervanging van OVL (conventionele lichtbronnen naar LED) wordt zoveel mogelijk in de projecten meegenomen.
-
Blz. 117
Oude lichtmasten (> 40 jaar) langs wijkontsluitingswegen met hoge masten worden vervangen om het risico van het omvallen van oude masten te voorkomen.
-
Blz. 118
Voor het verder verduurzamen van de openbare verlichting stellen we een uitvoeringsplan verledden op.
-
Blz. 119
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 120
Kabels en leidingen
-
Blz. 121
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 122
De overlast voor inwoners bij de aanleg en het onderhoud zo laag mogelijk houden door regie te voeren op de uitvoering van de ondergrondse infrastructuur (kabels en leidingen).
-
Blz. 123
Bestratingen die als gevolg van werkzaamheden aan kabels en leidingen zijn verzakt, worden hersteld.
-
Blz. 124
De Verordening Ondergrondse Infrastructuur 2018 (VOI) en het Handboek Kabels en Leidingen (HKL) worden in regionaal verband (MRE) geactualiseerd en geïmplementeerd.
-
Blz. 125
Vergunningen worden verleend, er wordt toezicht gehouden op de werkzaamheden op het gebied van kabels en leidingen.
-
Blz. 126
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 127
2.5 Openbaar vervoer
-
Blz. 128
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 129
Het openbaar vervoer als efficiënt alternatief voor de auto voor verplaatsingen over grotere afstanden en voor mensen die minder mobiel zijn.
-
Blz. 130
De werkzaamheden van de Hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV) lijn op de Eindhovenseweg/Valkenswaardseweg tussen Eindhoven en Valkenswaard worden uitgevoerd. De HOV-Infra wordt hiermee gerealiseerd.
-
Blz. 131
Het project OV- ambassadeurs wordt ten uitvoer gebracht. Dit project loopt gedurende de periode 2023-2025. Hiermee wordt het reguliere openbare vervoer beter benut door mensen die met mobiliteitsdrempels kampen.
-
Blz. 132
We onderzoeken of en hoe we het Openbaar vervoer tussen dorpen en wijken naar overstapplekken (hubs) kunnen handhaven en verbeteren. Uitgangspunt daarbij is een duurzaam en flexibel openbaar vervoerssysteem.
-
Blz. 133
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 134
Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 135
Toelichting
-
Blz. 136
03 Economie
-
Blz. 137
3.1 Economische ontwikkeling
-
Blz. 138
Lokaal Economisch Programma
-
Blz. 139
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 140
Het behouden en versterken van een vitale economie in Waalre.
-
Blz. 141
Er wordt gewerkt aan de versterking van de aantrekkelijkheid van de centra van Aalst en Waalre-dorp (zie bij thema 8).
-
Blz. 142
Ondersteuning bij de uitvoering van het meerjarenplan Bedrijven Investerings Zone (BIZ) Den Hof periode 2023-2027.
-
Blz. 143
We stimuleren de samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en overheid, met aandacht voor duurzaam en maatschappelijk ondernemen.
-
Blz. 144
Er wordt gestart met de planvorming van de uitbreiding van Bedrijvenpark Het Broek (onderdeel van Waalre Noord fase 3). Ook wordt een eerste verkenning van de uitbreiding van de High Tech Campus-Zuid gestart.
-
Blz. 145
In '9voor1' worden huisvestingsvraagstukken van bedrijven gezamenlijk behandeld, waardoor de meest passende locaties in de regio zijn aangeboden. Zo behouden en trekken wij bedrijven aan voor de regio.
-
Blz. 146
We starten met de verkenning van de transformatie van bedrijventerrein De Voldijn in relatie tot de mogelijke ontwikkeling van de werklocatie Ekenrooi-noord.
-
Blz. 147
Via de bedrijfscontactfunctionaris onderhouden we contact met het Waalres bedrijfsleven.
-
Blz. 148
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 149
Economische samenwerking binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven, Metropoolregio en Brainport
-
Blz. 150
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 151
De regio Zuidoost-Brabant wil haar positie als één van de best presterende regio’s van Nederland en één van de meest technologisch innovatieve regio’s van Europa behouden en versterken.
-
Blz. 152
De programmeringsafspraken bedrijventerreinen binnen de Metropoolregio Eindhoven worden regelmatig geactualiseerd.
-
Blz. 153
Het thema Economie uit zowel de Samenwerkingsagenda Stedelijk Gebied Eindhoven 2022-2026 als uit het Samenwerkingsakkoord 2023-2026 van de Metropoolregio Eindhoven, gaan gaan we (deels) uitvoeren.
-
Blz. 154
Er vindt een evaluatie van het Regionaal Ontwikkelfonds Werklocaties (ROW) plaats.
-
Blz. 155
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 156
3.4 Recreatie en toerisme
-
Blz. 157
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 158
Het regionaal positioneren van Waalre als de ‘groene’ schakel en toegangspoort tussen (de zuidzijde van) het Stedelijk Gebied Eindhoven en grotere, groene, recreatieve gebieden zoals ’de Kempen’ en ‘transnationaal park De Groote Heide’.
-
Blz. 159
Projecten van het uitvoeringsplan Recreatie en Toerisme 2024-2025 worden opgepakt of afgerond.
-
Blz. 160
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 161
Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 162
Toelichting
-
Blz. 163
04 Onderwijs
-
Blz. 164
4.1 Brede scholen
-
Blz. 165
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 166
Een soepele overgang van de ene ontwikkelingsfase naar de andere om achterstand of uitval te voorkomen.
-
Blz. 167
Er is een continue samenwerking tussen het onderwijs, de voor- en naschoolse voorzieningen, verenigingen, sport & cultuur en de omgeving waarbij onderwijshuisvesting ondersteunend is aan deze samenwerking.
-
Blz. 168
Er is een doorgaande lijn tussen de ‘voorschool’ (VVE gecertificeerd kinderdagverblijf) en groep één van de basisscholen . Voor alle leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte vindt een warme overdracht plaats.
-
Blz. 169
Gemeente Waalre legt verantwoording af aan de onderwijsinspectie op het gebied van VVE en onderwijsachterstandenbeleid.
-
Blz. 170
Schoolbesturen en de besturen van de aanbieders van voorschoolse educatie werken volgens de ‘Resultaatafspraken Voor- en Vroegschoolse Educatie’ (VVE) Waalre.
-
Blz. 171
Vier gecontracteerde kinderdagverblijven bieden voorschoolse educatie aan, zodat 100% van de ‘doelgroepkinderen’ (kinderen met een ‘VVE-indicatie’ van het consultatiebureau) gebruik kunnen maken van VVE
-
Blz. 172
Alle kinderen in de leeftijd 2,5-4 jaar kunnen gebruik maken van voorschoolse educatie.
-
Blz. 173
We werken aan een gemeentelijke kwaliteitscyclus voor VVE met onze samenwerkingspartners.
-
Blz. 174
Samen met scholen, kinderopvang en gemeente werken we aan een kwaliteitscyclus voor VVE ter vervanging van de huidige VVE monitor.
-
Blz. 175
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 176
4.2 Onderwijshuisvesting
-
Blz. 177
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 178
Goede duurzame huisvesting om het brede-school-concept mogelijk te maken.
-
Blz. 179
Er worden duurzame bouwplannen gemaakt voor de nieuwe basisscholen in Waalre-dorp en in de Voldijn.
-
Blz. 180
Er zijn heldere afspraken gemaakt met de schoolbesturen over de uitvoering van het onderhoud aan de scholen en over het multifunctioneel inzetten van de gebouwen.
-
Blz. 181
Schoolpleinen zijn ingezet als speelplek voor de buurt.
-
Blz. 182
We geven uitvoering aan de projecten uit het integraal huisvestingsplan (bouw van de nieuwe duurzame basisschool in Waalre-dorp).
-
Blz. 183
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 184
4.3 Lokaal onderwijsbeleid
-
Blz. 185
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 186
Een samenhangende onderwijs-, ondersteunings- en hulpstructuur voor de jeugd en een positief opvoed- en opgroeiklimaat.
-
Blz. 187
Het onderwijsachterstandenbeleid maakt integraal onderdeel uit van het jeugdbeleid 2020-2024 en we voeren dit beleid uit. We verlengen het beleid met een jaar en stellen in 2025 een nieuw beleid op.
-
Blz. 188
Ondersteuningsplannen Passend Onderwijs van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs stemmen we af met de deelnemende gemeenten en scholen.
-
Blz. 189
We praten met ouders en niet over hen en leggen de regie over inzet van ondersteuning bij ouders, in lijn met het uitgangspunt dat ouders primair verantwoordelijk zijn voor het opgroeien en de opvoeding van hun kinderen.
-
Blz. 190
We signaleren ondersteuningsvragen snel en pakken deze op door het (preventief) inzetten van de sociale omgeving en ondersteuning vanuit het ‘voorliggend veld’.
-
Blz. 191
We stemmen gemeentelijke beleidsplannen voor jeugd af met de Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs (Primair en Voortgezet Onderwijs).
-
Blz. 192
We zetten interventies zoals preventieve logopedie en boekstart in om taalachterstanden te voorkomen.
-
Blz. 193
Onderwijs en gemeente gaan met elkaar in overleg en bakenen de verantwoordelijkheden af. Dit sluit aan bij de speerpunten vanuit de Taskforce.
-
Blz. 194
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 195
4.4 Leerlingenvervoer
-
Blz. 196
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 197
Het leerlingenvervoer blijft toegankelijk voor leerlingen die dit nodig hebben.
-
Blz. 198
Om het leerlingenvervoer voor iedereen toegankelijk te houden, houden we de verordening opnieuw tegen het licht passen deze waar nodig aan. We maken een handelingskader voor het toepassen van de verordening.
-
Blz. 199
Leerlingen die niet zelfstandig naar school kunnen gaan, kunnen gebruik maken van het leerlingenvervoer.
-
Blz. 200
Gemeente Waalre en Eindhoven hebben een meerjarig contract met een toezichthouder voor het leerlingenvervoer. Deze toezichthouder ziet toe op de juiste uitvoering van het contract leerlingenvervoer.
-
Blz. 201
We gaan mogelijkheden van de integratie of samenwerking van het leerlingenvervoer en het Wmo-vervoer (Taxbus) met het openbaar vervoer samen met de regio gemeenten van Taxbus verder onderzoeken.
-
Blz. 202
We stimuleren zelfstandig reizen van leerlingen wanneer dit leerbaar en haalbaar is. We informeren ouders over best practices in Waalre. We vragen actief bij scholen op welke leerlingen zelfstandig kunnen leren reizen.
-
Blz. 203
Er is structureel overleg met de Adviesraad leerlingenvervoer Waalre en de toezichthouder voor het leerlingenvervoer.
-
Blz. 204
Er is structureel overleg met de vervoersbedrijven, de toezichthouder en de gemeente Eindhoven.
-
Blz. 205
We stimuleren het zelfstandig reizen naar en van school voor kinderen waarbij dit mogelijk is. We ondersteunen dit met een trainingsprogramma van MEE Zuidoost Brabant.
-
Blz. 206
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 207
4.5 Leerplicht
-
Blz. 208
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 209
Voorkomen en bestrijden van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten.
-
Blz. 210
De leerplichtambtenaren in de regio Zuidoost Brabant nemen meldingen van schoolverzuim in behandeling en leveren een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten.
-
Blz. 211
Regiogemeenten werken samen om ervoor te zorgen dat er geen kinderen buiten de boot vallen door wachtlijsten op scholen.
-
Blz. 212
Bestuurlijk geven we richting aan de uitvoering van leerplicht in de bestuurscommissie leerplicht van de GGD.
-
Blz. 213
Er is een nieuw portefeuillehoudersoverleg onderwijs met de 21 gemeenten van Zuidoost Brabant actief om onder meer het onderwijs aan nieuwkomers en de aansluiting jeugdhulp-onderwijs te adresseren.
-
Blz. 214
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 215
Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 216
Toelichting
-
Blz. 217
05 Sport, cultuur en recreatie
-
Blz. 218
5.1-5.2 Sport en bewegen
-
Blz. 219
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 220
Door het faciliteren en stimuleren van sport en bewegen leveren wij een bijdrage aan een gezonde leefstijl voor onze inwoners. Het speelt daarmee een belangrijke rol in preventie. Tevens werken we met sport en bewegen aan een vitale samenleving.
-
Blz. 221
De sportaccommodaties en sportvoorzieningen worden duurzaam en multifunctioneel op- en ingezet.
-
Blz. 222
Er is een duurzame beheersituatie voor de sportaccommodaties voor binnen- en buitensport.
-
Blz. 223
We houden beide grote gemeentelijke buitensportaccommodaties open door noodzakelijk onderhoud te garanderen.
-
Blz. 224
Op participatieve wijze, met inwoners en belanghebbenden, stellen we een visie sport en bewegen op.
-
Blz. 225
Samen met Waalrese partners werken we aan de uitvoering, van de in het Leefstijlakkoord gemaakte afspraken. Evaluatie, monitoring en borging worden meegenomen.
-
Blz. 226
Stimuleren van toekomstbestendige (sport)verenigingen en multifunctionele sportaccommodaties na het afronden van de verkenning naar een gezamenlijke buitensportlocatie.
-
Blz. 227
De beweegcoach Uniek Sporten zorgt ervoor dat sporters met een beperking en uniek sportaanbod elkaar weten te vinden.
-
Blz. 228
Door de Sportaanjager (Verenigingscontactfunctionaris) wordt er aandacht besteed aan sportstimulering, inclusief sporten en bewegen, toekomstbestendigheid van sport- en beweegaanbieders en hun onderlinge samenwerking.
-
Blz. 229
In het kader van een gezonde en duurzame leefomgeving (o.a. laagdrempelige beweeg-, sport- en ontmoetingsplekken) is het sociaal domein nauw betrokken bij ruimtelijke ontwikkelingen en herinrichtingen van de openbare ruimte.
-
Blz. 230
Kinderen uit minimagezinnen ontvangen financiële ondersteuning voor sportactiviteiten volgens de overeenkomst met het Jeugdfonds Sport Brabant. De regeling voor Volwassenen via het Volwassenenfonds is na positieve evaluatie gecontinueerd.
-
Blz. 231
Waardering aan (jonge) vrijwilligers spreken we uit via de vrijwilligerspenning en het Wij Waalre Club Talent.
-
Blz. 232
Binnen het thema voorzieningen en evenementen van het Stedelijk Gebied Eindhoven werken we aan de doelstellingen uit de (geactualiseerde) samenwerkingsagenda, de acties uit het uitvoeringsprogramma GROOTS! en de acties uit het jaarprogramma 2025.
-
Blz. 233
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 234
5.3 Cultuur
-
Blz. 235
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 236
Het is belangrijk dat de inwoners van Waalre voldoende mogelijkheden hebben om zich te ontplooien en te ontdekken waar ze goed in zijn.
-
Blz. 237
Activiteiten op het gebied van kunst en cultuur in de gemeente Waalre en de rest van de regiogemeenten in het SGE gebied worden samenhangend in beeld gebracht voor inwoners via een webapplicatie.
-
Blz. 238
Door het inzetten van professionals willen we cultuur stimuleren (en aanjagen), met name op scholen en buitenschoolse opvang. We zetten hiervoor het programma Cultuur met Kwaliteit, waarmee we gaan werken met de Cultuurloper voort.
-
Blz. 239
Met culturele verenigingen maken we heldere (prestatie)afspraken over de besteding van de gemeentelijke subsidie.
-
Blz. 240
Minimagezinnen blijven we ondersteunen via het Jeugdfonds Sport en Cultuur en Stichting Leergeld.
-
Blz. 241
We blijven inwoners met een verstandelijke of lichamelijke beperking stimuleren om gebruik te maken van de mogelijkheden op het gebied van sport en cultuur.
-
Blz. 242
We geven kinderen kansen in hun persoonlijke ontwikkeling. Dat doen we door cultuuractiviteiten aan te bieden.
-
Blz. 243
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 244
5.6 Media
-
Blz. 245
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 246
De lokale omroep (een wettelijke verplichting) houdt Waalrenaren op de hoogte van lokaal nieuws in Waalre en omgeving.
-
Blz. 247
Waalre heeft met Studio 040 als lokale omroep contractuele afspraken gemaakt.
-
Blz. 248
De bibliotheek zorgt voor leesbevordering, taalontwikkeling en mediawijsheid bij kinderen op basisscholen en volwassenen.
-
Blz. 249
De bibliotheek organiseert het Taalcafé en het Digicafé.
-
Blz. 250
De coach mediawijsheid van de bibliotheek ondersteunt de basisscholen.
-
Blz. 251
Er zijn meerjarige contractafspraken met de bibliotheek. De bibliotheek zit in het Huis van Waalre en speelt een belangrijke rol in het sociaal beleid in brede zin.
-
Blz. 252
Het Informatiepunt Digitale overheid van de bibliotheek helpt inwoners met digitale aanvragen bij de overheid.
-
Blz. 253
In het consultatiebureau is de Boekstartcoach aanwezig.
-
Blz. 254
Het laagdrempelige initiatief van de gemeente Waalre en de bibliotheek ‘Waalre in gesprek’ is zes keer georganiseerd.
-
Blz. 255
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 256
5.7 Openbaar groen
-
Blz. 257
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 258
De groene uitstraling als herkenbaar onderdeel van de gemeente Waalre behouden en waar dat kan versterken.
-
Blz. 259
Bij de herinrichting en onderhoud van de openbare ruimte is het uitgangspunt om, daar waar mogelijk, meer groen en/of bomen terug te plaatsen en streven we naar meer biodiversiteit.
-
Blz. 260
De derde fase van het vervangingsplan (2022-2026) voor het vervangen van groen en bomen wordt in samenspraak met bewoners voorbereid en uitgevoerd.
-
Blz. 261
Er wordt invulling gegeven aan de thema’s en ambities uit het Beleid- en Beheerplan Groen en Bomen (2019-2029).
-
Blz. 262
In het kader van bos- en natuurbeheer wordt met diverse werkgroepen samengewerkt zoals bijvoorbeeld met de IVN Natuurwerkgroep voor bos- en natuurbeheer.
-
Blz. 263
In het kader van de projectplanning openbare ruimte (integrale aanpak wegen, riolering en groen) wordt in 2025 ook op het gebied van groen gewerkt aan: Traverse Noord, Heikantstraat, Herinrichting Den Hof en herinrichting Eindhovenseweg.
-
Blz. 264
In het kader van het beheerplan Eikenprocessierups wordt de plaag geïnventariseerd en op basis van de omvang een curatieve bestrijding uitgevoerd.
-
Blz. 265
In het kader van het contract Integraal Beheer Openbare Ruimte gaat het beheerteam, op basis van de ambities en thema’s in de beheerteamovereenkomst en de beschikbare financiële middelen, het eerste jaarplan (opgesteld 2024) uitvoeren.
-
Blz. 266
In het kader van ruimtelijke ontwikkelingsprojecten wordt in 2025 gewerkt aan groen.
-
Blz. 267
In samenwerking met het IVN en de basisscholen wordt de Boomfeestdag georganiseerd.
-
Blz. 268
In 2025 wordt het beheerplan voor bos- en natuurterreinen operationeel.
-
Blz. 269
Particuliere bomen genieten bescherming door de Groene Kaart (kapbeleid) en worden met subsidie in stand gehouden.
-
Blz. 270
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 271
Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 272
Toelichting
-
Blz. 273
06 Sociaal domein
-
Blz. 274
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (CMD / PlusTeam)
-
Blz. 275
Samenkracht en burgerparticipatie (CMD/PlusTeam)
-
Blz. 276
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 277
Inwoners weten zelf de weg te vinden met hun hulpvraag en ontvangen waar nodig passende ondersteuning.
-
Blz. 278
De integrale benadering “één gezin, één plan, één coördinator” is gemeengoed, de Wet aanpak samenhangende meervoudige problematiek in het sociaal domein versterkt dit.
-
Blz. 279
De softwarematige ondersteuning en alle bijbehorende functionaliteiten functioneren goed, werken ondersteunend voor het CMD en het PlusTeam (administratieve lastenvermindering) en genereren managementinformatie.
-
Blz. 280
De toegang tot zorg, waaronder het CMD, speelt zelf een rol in preventie en normaliseren. Het biedt zelf preventieve voorlichting en informatie aan of weet daarvoor de partners te raadplegen.
-
Blz. 281
Het CMD biedt naast preventieve voorlichting ook preventief groepsaanbod voor de inwoners.
-
Blz. 282
Het CMD heeft korte lijnen met de maatschappelijke partners, zoals de huisartsen, politie en het onderwijs. We weten elkaar te vinden; niet alleen bij eenvoudige vraagstukken, maar ook juist bij de complexe vraagstukken.
-
Blz. 283
Het CMD heeft vaste contactpersonen bij de maatschappelijke partners, die de formele én informele binding kunnen leggen tussen de maatschappelijke partners en het CMD.
-
Blz. 284
We optimaliseren de samenwerking tussen het Centrum voor Maatschappelijke Deelname (CMD) en het PlusTeam. We informeren elkaar, wisselen de benodigde informatie uit en bouwen verder op dezelfde visie.
-
Blz. 285
We richten de toegang van het CMD efficiënter en meer klantvriendelijk in.
-
Blz. 286
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 287
Wijkcentra
-
Blz. 288
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 289
We bieden inwoners de mogelijkheid om deel te nemen aan en/of gebruik te maken van cultureel maatschappelijke activiteiten, wijkzorg en activiteiten buiten de wijk.
-
Blz. 290
Accommodaties worden duurzaam en multifunctioneel op- en ingezet.
-
Blz. 291
De (zorg-)activiteiten in de wijkcentra worden verder ontwikkeld conform zorgcontracten.
-
Blz. 292
De Pracht en Het Huis van Waalre ontvangen subsidie volgens de prestatieovereenkomst.
-
Blz. 293
De sociaal culturele activiteiten ontvangen subsidie volgens het geldende subsidiebeleid voor deze periode.
-
Blz. 294
Het Huis van Waalre en De Pracht bieden sociaal culturele activiteiten aan en kunnen dat uitvoeren door prestatiesubsidies.
-
Blz. 295
We stellen een uitvoeringsprogramma op naar aanleiding van de in 2024 vastgestelde welzijnwoonzorgvisie.
-
Blz. 296
Inburgering
-
Blz. 297
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 298
Inburgeraars participeren naar vermogen en zijn de Nederlandse taal machtig
-
Blz. 299
De klantmanager inburgering ontfermt zich voor alle statushouders over de brede intake.
-
Blz. 300
Inburgeraars die nog vallen onder de oudere wetten Inburgering kunnen bij het CMD terecht voor ondersteuning.
-
Blz. 301
We stimuleren de financiële redzaamheid en taalvaardigheid bij de inburgeraars.
-
Blz. 302
We stimuleren inburgeraars om gebruik te maken van de cultuur- en sportmogelijkheden in en rondom Waalre.
-
Blz. 303
We voeren de verplichte onderdelen van de wet Inburgering 2021 uit.
-
Blz. 304
Kwaliteitsslagen en infrastructuur in Waalre evalueren we intern en stellen we waar nodig bijstellen.
-
Blz. 305
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 306
6.3 Inkomensregelingen
-
Blz. 307
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 308
Garanderen van bestaansminimum
-
Blz. 309
De Participatiewet (bijstandsuitkeringen) en de diverse andere uitkeringsregelingen worden uitgevoerd.
-
Blz. 310
Het bieden van mogelijkheden aan / stimuleren van uitkeringsgerechtigden met als doel uitstroom naar arbeid.
-
Blz. 311
Integrale benadering van personen en gezinnen bij vraagstukken op het gebied van het sociaal domein.
-
Blz. 312
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 313
6.3.1 Minimabeleid
-
Blz. 314
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 315
Borgen van bestaanszekerheid.
-
Blz. 316
De integrale aanpak van het CMD en de maatschappelijke partners wordt voortgezet.
-
Blz. 317
De trajecten van inwoners in de schuldhulpverlening worden gemonitord, indien hieruit blijkt dat resultaten onvoldoende worden behaald, vindt bijstelling plaats.
-
Blz. 318
Er vindt een nauwe, integrale samenwerking plaats tussen het CMD en ketenpartners.
-
Blz. 319
Er wordt uitvoering gegeven aan het geldzorgenbeleid (voorheen “armoedebeleid”) en het maatwerkbudget (budget dat beschikbaar is gesteld om financiële nood te voorkomen, bestrijden of verzachten).
-
Blz. 320
Het verstrekken van individuele Bijzondere bijstand.
-
Blz. 321
Het verstrekken van individuele inkomenstoeslag.
-
Blz. 322
Ondersteuning van minima door aanvullende regelingen zoals de “Meedoen bijdrage” en deelname aan het Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds.
-
Blz. 323
Uitvoeren en monitoren van vroegsignalering met de ‘vaste lasten partners’ (woningcorporaties, Brabant Water, energiebedrijven).
-
Blz. 324
Uitvoering van schulddienstverlening door het lokale CMD.
-
Blz. 325
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 326
6.4 Begeleide participatie
-
Blz. 327
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 328
Doel van de Participatiewet is dat inwoners zeker kunnen zijn van een bestaansminimum door hen een bijstandsuitkering te geven en/of inwoners die kunnen werken, kansen op werk te geven
-
Blz. 329
De Participatiewet wordt op basis van een samenwerkingsovereenkomst in samenwerking met en door de gemeente Veldhoven uitgevoerd.
-
Blz. 330
Een studietoeslag is beschikbaar voor inwoners die studeren en een arbeidshandicap hebben.
-
Blz. 331
Gemeente Waalre neemt actief deel aan de overleggen met GRWRE/Ergon zowel op bestuurlijk als op ambtelijk niveau. De kwartaalrapportages die door de GRWRE/Ergon worden gegenereerd worden ieder kwartaal besproken met de Ergon.
-
Blz. 332
Inwoners worden begeleid naar werk door het aanbieden van participatievoorzieningen.
-
Blz. 333
We nemen deel in het “Participatiebedrijf” GRWRE (de gemeenten Eindhoven, Veldhoven, Heeze-Leende en Valkenswaard).
-
Blz. 334
We participeren in regionale overleggen met betrekking tot arbeidsmarkt en arbeidsmarkttoeleiding.
-
Blz. 335
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 336
6.6 WMO-beleid
-
Blz. 337
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 338
Inwoners in staat stellen op een zo volwaardig en gelijkwaardig mogelijke manier deel te nemen aan de samenleving en onderdeel uit te laten maken van die samenleving.
-
Blz. 339
Sociaal Raadsliedenwerk biedt onafhankelijke cliëntondersteuning op sociaal juridisch gebied.
-
Blz. 340
We hebben grip op de kosten van de maatwerkvoorziening Wmo huishoudelijke hulp.
-
Blz. 341
We hebben grip op de kosten van de Wmo.
-
Blz. 342
We meten de cliëntervaringen middels “continu meten” en we evalueren de resultaten.
-
Blz. 343
We ontwikkelen in samenwerking met de BOV-Kempengemeenten en de regio Dommelvallei+ de producten Begeleiding Wmo door.
-
Blz. 344
Buurtbemiddeling is vroegtijdig betrokken in een conflict tussen buren of buurtgenoten.
-
Blz. 345
De doordecentralisatie van beschermd wonen gaat door. Het regionale plan van aanpak vertalen we naar de lokale situatie.
-
Blz. 346
De Wijk-GGD'ers zijn actief in de gemeente Waalre, zij bieden hulp aan personen met onbegrepen gedrag.
-
Blz. 347
Er is een sterke regionale preventieve aanpak van dak- en thuisloosheid in het kader van de Maatschappelijke Opvang.
-
Blz. 348
Er is een voorstel gedaan (inclusief kosten) voor de ontwikkeling van beleid voor rechtmatigheidstoezicht en fraudebestrijding binnen de Wmo en de Jeugdwet.
-
Blz. 349
Er is een Welzijn-Wonen-Zorg Visie. Vervolgens zal een plan van aanpak worden gemaakt om de afspraken die voortkomen uit de visie te borgen.
-
Blz. 350
Gemeente Waalre heeft een overeenkomst gesloten samen met omringende gemeenten bij een meldpunt voor discriminatie.
-
Blz. 351
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 352
6.7 Maatwerkdienstverlening 18-
-
Blz. 353
Maatwerkdienstverlening 18-
-
Blz. 354
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 355
We gaan uit van eigen kracht en ondersteunen onze jeugdigen waar het nodig is.
-
Blz. 356
Binnen het samenwerkingsverband ‘Een 10 voor de Jeugd’ gaan we de Producten en Diensten Catalogus (PDC) op structurele basis door ontwikkelen.
-
Blz. 357
Binnen het samenwerkingsverband ’21 voor de Jeugd’ werken we samen aan de realisatie van het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming, vanuit de opdracht van het Rijk.
-
Blz. 358
Er is een snelle signalering van ondersteuningsvragen.
-
Blz. 359
Het laagdrempelige initiatief van de gemeente Waalre en de bibliotheek ‘Waalre in gesprek’ is zes keer georganiseerd.
-
Blz. 360
Jeugdigen in Waalre praten mee over onderwerpen die zij belangrijk vinden binnen de gemeente.
-
Blz. 361
We borgen de meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling door middel van een protocol.
-
Blz. 362
We nemen maatregelen om de kosten voor jeugdhulp beheersbaar te maken.
-
Blz. 363
We onderzoeken wat de Hervormingsagenda Jeugd betekent voor Waalre en we werken aan de verschillende thema's van deze Hervormingsagenda door middel van een plan van aanpak.
-
Blz. 364
We versterken de tandemfunctie die we in onze regionale visie op jeugdbescherming hebben opgenomen.
-
Blz. 365
We verstrekken passende hulp aan jeugdigen die dit nodig hebben (individuele voorzieningen).
-
Blz. 366
We zetten in op een afname van jeugdhulp die is verstrekt via een maatwerkovereenkomst; jeugdhulp zetten we zoveel mogelijk in via het gecontracteerde aanbod.
-
Blz. 367
We zien een afname in de wachtlijsten voor jeugd bij zowel het CMD als het PlusTeam, er is een versterkte samenwerking tussen het CMD en het PlusTeam.
-
Blz. 368
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 369
Jeugd- en jongerenwerk
-
Blz. 370
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 371
Jeugdigen in Waalre die steun nodig hebben bij het volwassen worden ontvangen in eerste instantie ondersteuning van hun eigen ouders.
-
Blz. 372
De maatschappelijke partners zijn bekend met het aanbod van het jongerenwerk.
-
Blz. 373
Het jongerenwerk heeft een prominente rol in het voorkomen van problemen, zoals schooluitval, overlast, uitsluiting en radicalisering.
-
Blz. 374
In samenwerking met het jongerenwerk bekijken we in welke vorm we jongerenparticipatie kunnen vormgeven.
-
Blz. 375
We helpen jongerenwerkers om laagdrempelige ondersteuning aan jongeren te bieden in hun ontwikkeling naar volwassenheid.
-
Blz. 376
We gaan de pilot jongerencentrum evalueren en nemen in deze evaluatie de toekomst van een jongerencentrum in Waalre mee.
-
Blz. 377
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 378
Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 379
Toelichting
-
Blz. 380
07 Volksgezondheid en milieu
-
Blz. 381
7.1 Volksgezondheid
-
Blz. 382
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 383
Een gezond Waalre
-
Blz. 384
De bestaande diensten van Goed voor Mekaar Waalre worden voortgezet en verder ontwikkeld.
-
Blz. 385
De functie van Goed voor Mekaar als informatiepunt voor informele hulp en vrijwilligerswerk wordt verder versterkt, waarbij de digitale Sociale Gids Waalre wordt gebruikt.
-
Blz. 386
Het Netwerk Dementie Vriendelijke Gemeente is actief vanuit het het jaarplan 2025.
-
Blz. 387
Het plan van aanpak GALA/SPUK 2024 – 2026: er wordt uitvoering gegeven aan het plan van aanpak.
-
Blz. 388
Het plan van aanpak gezonde Jeugd, gezonde toekomst, maakt onderdeel uit van het Leefstijl Akkoord gezond Waalre 2023-2026.
-
Blz. 389
Het Steunpunt Mantelzorg wordt versterkt en meer zichtbaar voor de inwoners van Waalre die als mantelzorger onbetaald en vaak langdurig zorgen voor een naaste.
-
Blz. 390
We geven uitvoering aan het plan van aanpak van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA/SPUK) 2024 – 2026.
-
Blz. 391
We stimuleren het doen van vrijwilligerswerk en zetten in op het versterken van informele hulp/ondersteuning, in samenwerking met onze lokale en regionale netwerkpartners.
-
Blz. 392
We versterken de lokale coalitie Eén tegen Eenzaamheid.
-
Blz. 393
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 394
7.2 Riolering (riool/water/klimaat)
-
Blz. 395
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 396
Een goed functionerend watersysteem (rioolstelsel en watergangen) dat zorgt voor bescherming van de volksgezondheid, het milieu en het tegengaan van (grond)wateroverlast en -tekort (droogte).
-
Blz. 397
De gemeente zamelt afvalwater in en voert dit af. In die gebieden waar een gescheiden rioolstelsel is of wordt aangelegd, koppelen we in eerste instantie op basis van vrijwilligheid zoveel mogelijk particulier oppervlak af.
-
Blz. 398
Het waterbewustzijn in Waalre wordt vergroot op basis van een communicatieplan gericht op het vergroten van water- en klimaatbewustzijn en het afkoppelen van hemelwater.
-
Blz. 399
In het kader van de integrale projectplanning wordt aan de volgende projecten gewerkt:
-
Blz. 400
Samen met Waterschap de Dommel wordt in 2025 de uitvoeringsagenda klimaatadaptatie uitgevoerd waarbij gemeente en Waterschap streven naar het verminderen van afvoer van regenwater naar de RWZI. Hierbij maken we gebruik van subsidiemogelijkheden.
-
Blz. 401
Uitvoering geven aan het programma Water, Riolering en Klimaat 2023-2027.
-
Blz. 402
De gemeentelijke watergangen met een belangrijke waterafvoerende functie worden hersteld en in de onderhoudsplanning opgenomen.
-
Blz. 403
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 404
7.3 Afval
-
Blz. 405
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 406
Het verder verduurzamen van de afvalinzameling
-
Blz. 407
We gaan onderzoeken hoe we aanvullend op de diftar-methode ons restafval nog verder kunnen reduceren.
-
Blz. 408
Wij gaan mogelijkheden bezien om bioafval (groente, fruit en etensresten) ook bij de hoogbouw afzonderlijk/gescheiden in te zamelen.
-
Blz. 409
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 410
7.4 Duurzaamheid en Milieu
-
Blz. 411
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 412
Een bijdrage leveren aan het behalen van de klimaatdoelen uit het nationale Klimaatakkoord, binnen de schaal en maat van de gemeente Waalre.
-
Blz. 413
Voor de Zonneweide Achtereind zetten we vervolgstappen om te komen tot de beste koersbepaling voor realisatie van het project.
-
Blz. 414
We geven uitvoering aan de strategie “no regret” maatregelen (met name grootschalig zon op dak) uit de RES.
-
Blz. 415
We geven verder invulling aan het Programma warmtetransitie.
-
Blz. 416
We werken samen met Tennet en Enexis aan het realiseren van extra netwerkcapaciteit in de regio.
-
Blz. 417
Wij gaan door met de energiecampagne gericht op het informeren en helpen van onze inwoners en maatschappelijke partners.
-
Blz. 418
Wij nemen actief deel aan de Regionale Energiestrategie.
-
Blz. 419
Wij ondersteunen inwoners die moeite hebben met het betalen van de energierekening door het reduceren van hun energieverbruik.
-
Blz. 420
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 421
Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 422
Toelichting
-
Blz. 423
08 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
-
Blz. 424
8.1 Ruimtelijke ordening
-
Blz. 425
8.1.1 Samenwerking binnen het Stedelijke gebied Eindhoven en Metropoolregio Eindhoven (Brainport)
-
Blz. 426
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 427
De regio Zuidoost-Brabant wil haar positie als één van de best presterende regio’s van Nederland en één van de meest technologisch innovatieve regio’s van Europa behouden en versterken.
-
Blz. 428
Er wordt gebruik gemaakt van de regionale versnellingstafel woningbouw.
-
Blz. 429
We nemen actief deel aan diverse regionale samenwerkingsverbanden op het gebied van Ruimte en Wonen .
-
Blz. 430
Er wordt uitvoering gegeven aan de opgaven uit de regionale Woondeal.
-
Blz. 431
Het programma Ruimte uit de Samenwerkingsagenda Stedelijk Gebied Eindhoven 2023-2026 wordt uitgevoerd.
-
Blz. 432
Tijdens de Omgevingsdagen worden afspraken gemaakt op het gebied van Wonen met de regio (MRE) en provincie.
-
Blz. 433
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 434
8.1.2 Implementatie nieuwe Omgevingswet
-
Blz. 435
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 436
We geven goed invulling aan de op 1 januari 2024 in werking getreden Omgevingswet.
-
Blz. 437
Op basis van de doelstellingen en ambities uit de eind 2021 vastgestelde Omgevingsvisie zijn een aantal thematische programma’s opgesteld.
-
Blz. 438
Aan het plan van aanpak om te komen tot een definitief omgevingsplan in 2027 wordt verder uitvoering gegeven.
-
Blz. 439
De Participatieverordening onder de Omgevingswet is in lijn met de herijkte nota Participatie.
-
Blz. 440
Op basis van de evaluatie worden de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging verder in de VTH-processen geïmplementeerd.
-
Blz. 441
We blijven de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging evalueren.
-
Blz. 442
We evalueren de impact van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor de invulling van de verschillende functies en de daarbij horende personele capaciteit.
-
Blz. 443
Lokaal beleid en verordeningen worden geïnventariseerd en zo nodig aangepast aan de Omgevingswet en/of vertaald naar het omgevingsplan.
-
Blz. 444
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 445
8.1.3 Vitaal Dorpshart Aalst (winkelcentrum Den Hof en omgeving)
-
Blz. 446
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 447
Samen met ondernemers (winkeliers en eigenaren) en inwoners zorgen voor een toekomstbestendig en vitaal dorpshart Aalst.
-
Blz. 448
De herinrichting van de openbare ruimte in het dorpshart Aalst wordt gefaseerd uitgevoerd en in 2025 afgerond.
-
Blz. 449
Met eigenaren van bestaande en potentiële ontwikkellocaties vindt overleg plaats om (woningbouw)ontwikkelingen te realiseren.
-
Blz. 450
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 451
8.1.4 Ontwikkeling Buitengebied
-
Blz. 452
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 453
Transitie van het landelijk gebied.
-
Blz. 454
Binnen de Gebiedsgerichte aanpak Grenscorridor werken we samen aan de transitie van het landelijk gebied.
-
Blz. 455
De ruimtelijke procedure behorende bij landgoed Gildebosch wordt afgerond.
-
Blz. 456
Gestart wordt met het opstellen en vaststellen van landgoederenbeleid.
-
Blz. 457
Het aanleggen van nieuwe en onderhoud aan bestaande recreatieve fietspaden als verbetering van het recreatieve fietsknooppuntennetwerk rond Waalre Dorp.
-
Blz. 458
Het faciliteren van projecten die een bijdrage leveren aan de congestie van het energienet.
-
Blz. 459
We bezien of we met aantrekken van externe middelen/subsidies invulling kunnen geven aan onze ambities voor verharding/verbetering van de Hutdijk.
-
Blz. 460
Voor de Zonneweide Achtereind zetten we vervolgstappen om te komen tot de beste koersbepaling voor realisatie van het project.
-
Blz. 461
We faciliteren de realisatie van het Natuurbelevingscentrum Buiten Waalre.
-
Blz. 462
We stimuleren, faciliteren (o.a. procedureel), voeren gesprekken met particuliere initiatieven die passen in de actuele visies op het buitengebied van Waalre.
-
Blz. 463
We werken in diverse samenwerkingsverbanden met onze partners samen aan verbetering van het buitengebied en maken hierin keuzes .
-
Blz. 464
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 465
8.1.5 Herontwikkeling ’t Hazzo en omgeving
-
Blz. 466
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 467
Afronding van de integrale herontwikkeling (wonen, sporten, ontmoeten) van de omgeving van sporthal ‘t Hazzo.
-
Blz. 468
Het plan ‘Trolliuslaan’ met 18 appartementen aan de zuidzijde van ‘t Hazzo wordt opgeleverd.
-
Blz. 469
Na oplevering van de woningbouw op het plandeel ‘Ligtvoet Aalst’ wordt de openbare ruimte in de plandelen aan de Gestelsestraat ingericht en opgeleverd.
-
Blz. 470
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 471
8.2 Wonen en Bouwen
-
Blz. 472
8.2.1 Wonen
-
Blz. 473
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 474
Waalre is groen, fijn en goed om te wonen, werken en verblijven. Dat willen we in de toekomst zo houden.
-
Blz. 475
De in de Actualisatie Woonnotitie aangegeven acties en instrumentarium, onder meer voor de bestaande woningvoorraad, worden uitgewerkt in beleidsvoorstellen (m.b.t. efficiënter gebruik van bestaande woningen, woningsplitsing e.d.).
-
Blz. 476
De voorgenomen woningbouw op diverse locaties worden volgens planning opgestart, in aanbouw genomen dan wel opgeleverd.
-
Blz. 477
Er wordt gewerkt aan de toekomstige invulling van het Boerenbondterrein.
-
Blz. 478
Er is een continue monitoring van de woningbouw, waarbij afstemming in het Stedelijk Gebied Eindhoven plaatsvindt.
-
Blz. 479
Er worden woningen in elk segment gerealiseerd conform de gewenste differentiatie in het woningbouwprogramma.
-
Blz. 480
Op basis van de Actualisatie Woonnotitie worden prestatieafspraken gemaakt met de woningcorporaties en huurdersverenigingen.
-
Blz. 481
Gemeente werkt samen met de woningcorporaties en de Stichting Steunpunt Vluchtelingen Waalre om de taakstelling voor huisvesting statushouders in te vullen.
-
Blz. 482
Voortzetten van de intensieve regionale samenwerking binnen zowel het Stedelijk Gebied Eindhoven als de Metropoolregio Eindhoven op het thema ‘Wonen’ c.q. 'Wonen/Ruimte'.
-
Blz. 483
De ‘Regionale Begrippenlijst Wonen’ wordt vernieuwd en vastgesteld.
-
Blz. 484
We maken gebruik van ondersteuningsmaatregelen voor versnelling woningbouw onder meer door inzet van externe projectleiders.
-
Blz. 485
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 486
8.2.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH)
-
Blz. 487
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 488
We leveren een betrouwbare en voorspelbare dienstverlening aan inwoners, verenigingen en bedrijven op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving.
-
Blz. 489
We voeren het uitvoeringsprogramma uit dat wordt opgesteld op basis van het beleidsplan Leefomgeving.
-
Blz. 490
We maken een kwaliteitsslag bij het ophalen en invoeren van data zodat we die vervolgens gerichter in kunnen zetten bij het opstellen van toekomstige VTH-documenten.
-
Blz. 491
In het jaarverslag VTH evalueren we de voortgang van de beleidsdoelen.
-
Blz. 492
Het op een adequate, doelmatige en kwalitatief hoogwaardige wijze uitvoeren van taken op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving (VTH).
-
Blz. 493
Op basis van de actuele kwaliteitscriteria voeren we een jaarlijkse kwaliteitsmeting uit.
-
Blz. 494
Het nieuwe beleidsplan Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) wordt verder geïmplementeerd.
-
Blz. 495
We streven ernaar om de kwaliteit en doorlooptijd van onze diensten op het juiste niveau te houden.
-
Blz. 496
Wat is de impact voor onze inwoners?
-
Blz. 497
Wat mag het kosten? (bedragen x €1.000)
-
Blz. 498
Toelichting
-
Blz. 499
Beleidsindicatoren
-
Blz. 500
Tekst
-
Blz. 501
Paragrafen
-
Blz. 502
Paragraaf A Lokale heffingen
-
Blz. 503
Waar gaat de paragraaf over?
-
Blz. 504
Belastingbeleid gemeente Waalre
-
Blz. 505
Belastingen
-
Blz. 506
Retributies
-
Blz. 507
Waardering waardepeildatum 1-1-2024 Wet waardering onroerende zaken (WOZ)
-
Blz. 508
Onroerende zaakbelastingen (OZB)
-
Blz. 509
Geraamde opbrengst OZB
-
Blz. 510
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 511
Toegerekende kosten aan afvalstoffenheffing
-
Blz. 512
Afvalstofheffing - geraamde opbrengsten
-
Blz. 513
Tarifering
-
Blz. 514
Afvalstofheffing - Tarifering
-
Blz. 515
De tarieven afvalstoffenheffing
-
Blz. 516
Kwijtschelding
-
Blz. 517
Rioolheffing
-
Blz. 518
Rioolheffing - kosten
-
Blz. 519
Leges
-
Blz. 520
Leges - Hoofdstuk 2
-
Blz. 521
Leges - Hoofdstuk 3
-
Blz. 522
Toeristenbelasting
-
Blz. 523
Kwijtscheldingbeleid
-
Blz. 524
Belastingdruk per huishouden
-
Blz. 525
Toelichting belastingdruk
-
Blz. 526
Gemiddelde woonlasten 2024 bij vergelijking in de regio
-
Blz. 527
Paragraaf B weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 528
Waar gaat de paragraaf over?
-
Blz. 529
Risicomanagement en weerstandsvermogen
-
Blz. 530
Conclusie
-
Blz. 531
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 532
Inventarisatie en beoordeling van de risico’s
-
Blz. 533
Hierna treft u de uitgebreide risico-inventarisatie en –beoordeling aan
-
Blz. 534
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 535
Berekening ratio weerstandsvermogen
-
Blz. 536
Financiële kengetallen (horizontale verantwoording)
-
Blz. 537
Totaaloverzicht van de kengetallen voor de gemeente Waalre
-
Blz. 538
Toelichting op de kengetallen
-
Blz. 539
Conclusie op basis van de kengetallen
-
Blz. 540
Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 541
Waar gaat de paragraaf over?
-
Blz. 542
1. Wegen
-
Blz. 543
Wegen
-
Blz. 544
Beschikbaar budget
-
Blz. 545
2. Stedelijk Water & Riolering
-
Blz. 546
Programma Water Riolering en Klimaat
-
Blz. 547
Hemelwater
-
Blz. 548
Grondwater
-
Blz. 549
Projecten
-
Blz. 550
3. Openbaar Groen
-
Blz. 551
Openbaar Groen
-
Blz. 552
Begroting groen
-
Blz. 553
4. Openbare verlichting
-
Blz. 554
Openbare Verlichting
-
Blz. 555
5. Gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 556
Gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 557
Paragraaf D Financiering
-
Blz. 558
Inleiding
-
Blz. 559
Landelijke wet- en regelgeving
-
Blz. 560
Wet Financiering Decentrale Overheden (Wet Fido)
-
Blz. 561
Renterisico op kortlopende schuld: kasgeldlimiet
-
Blz. 562
Renterisico op vaste schuld: renterisiconorm
-
Blz. 563
Wet Houdbare Overheidsfinanciën (Wet HOF)
-
Blz. 564
Schatkistbankieren
-
Blz. 565
Lokale regelgeving
-
Blz. 566
Financiële verordening
-
Blz. 567
Treasurystatuut
-
Blz. 568
Uitgangspunten treasuryactiviteiten
-
Blz. 569
Financieringsbehoefte
-
Blz. 570
Renteoverzicht
-
Blz. 571
Rente toerekening (toelichting schema)
-
Blz. 572
Paragraaf E Bedrijfsvoering
-
Blz. 573
Waar gaat de paragraaf over?
-
Blz. 574
Organisatie (algemeen)
-
Blz. 575
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 576
We zijn een zelfstandige gemeente met een daadkrachtige ambtelijke organisatie die direct in contact staat met de samenleving
-
Blz. 577
Wij zijn een zelfstandige gemeente.
-
Blz. 578
De inwoner staat centraal. In Waalre is werken vanuit de bedoeling het uitgangspunt in de dienstverlening.
-
Blz. 579
De raadsleden met regionale samenwerking als aandachtsgebied adviseren we vanuit de organisatie en de griffie.
-
Blz. 580
De visie De Kracht van Waalre herijken we in een participatietraject en stellen we opnieuw vast in de gemeenteraad.
-
Blz. 581
Onze organisatie voert de Omgevingswet uit. Monitoring, evaluaties en verbetering van processen en beleidsregels blijven onderdeel van onze bedrijfsvoering.
-
Blz. 582
De nieuwe manier van vergaderen (BOB) loopt. We plannen evaluaties om het functioneren van de gemeenteraad te monitoren en waar nodig aanpassingen in de vergaderstructuur te doen.
-
Blz. 583
Het strategisch personeelsplan is opgesteld en er is gestart met de uitvoering.
-
Blz. 584
We blijven aandacht besteden aan leiderschap en eigenaarschap bij het management en de medewerkers.
-
Blz. 585
De verandering op het gebied van dienstverlening onder de Omgevingswet voeren we door ook in relatie tot de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan.
-
Blz. 586
We herijken ons organisatieplan in lijn met de herijking van de Kracht van Waalre.
-
Blz. 587
We investeren in verbetering van informatiemanagement en moderne ICT
-
Blz. 588
We kunnen de huidige grote opgaven waarvoor we staan op gebied van klimaat, energie en schaalsprong niet alleen oplossen
-
Blz. 589
We blijven energie steken in het opleiden van nieuwe en vaste medewerkers en onze dienstverleningsvisie bespreken we in gesprekken over de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers.
-
Blz. 590
Personeel
-
Blz. 591
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 592
De gemeente Waalre wil een goede werkgever zijn die investeert op duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en persoonlijke ontwikkeling
-
Blz. 593
Goed werkgeverschap
-
Blz. 594
We besteden een (nieuw) personeelssysteem aan. Een systeem dat aansluit bij de interne behoeftes en externe ontwikkelingen.
-
Blz. 595
We implementeren een gesprekscyclus die aansluit bij de behoeften van medewerkers en (team)managers. De gesprekscyclus levert een bijdrage aan strategische personeelsplanning.
-
Blz. 596
We evalueren de Waalre Academy en ontwikkelen deze verder.
-
Blz. 597
We stellen meer HR informatie beschikbaar. Er is inzicht in interne ontwikkelingen.
-
Blz. 598
Leiderschapsontwikkeling
-
Blz. 599
Performancemanagement
-
Blz. 600
Werken de teams communicatie en HR structureel samen aan de werving en selectie van nieuwe collega’s.
-
Blz. 601
We implementeren de ontwikkelpunten uit de evaluatie hybride werken, zodat iedere medewerker zo optimaal mogelijk hybride kan werken.
-
Blz. 602
Financiën & Control
-
Blz. 603
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 604
Een financieel sluitende meerjarenbegroting is minder dwingend en met realiteitszin toegepast vanaf 2025
-
Blz. 605
De begroting is meerjarig sluitend
-
Blz. 606
De budgethoudersregeling is onder de loep genomen en herijkt
-
Blz. 607
De hoogte van de vrije reserve bedraagt meer dan 110% van de totale risico’s en daarbij is een ondergrens van € 5.000.000 aangehouden conform de vastgestelde nota reserves en voorzieningen 2023
-
Blz. 608
Een geleidelijke jaarlijkse verhoging, bovenop de indexering van de jaarlijkse OZB, is doorgevoerd omdat we op het moment van schrijven dit als noodzakelijk zien. Vooralsnog jaarlijkse verhoging tussen 5 en 10%
-
Blz. 609
Een meerjarig investeringsprogramma is opgesteld voor een juiste balans en prioritering in financiële middelen en nieuw beleid
-
Blz. 610
Het kengetal 'Solvabiliteitsratio' is verantwoord en gemonitord in de bestaande P&C-cyclus, waarbij het streven is dat de waarde van het kengetal solvabiliteitsratio minimaal 20% bedraagt
-
Blz. 611
Het kengetal 'Structurele exploitatieruimte' is verantwoord en gemonitord in de bestaande P&C-cyclus, waarbij de waarde van het kengetal structurele exploitatieruimte minimaal 0% bedraagt
-
Blz. 612
Het verhogen van de lokale lasten is terughoudend ingezet
-
Blz. 613
Inkomsten en uitgaven zijn reëel ingeschat
-
Blz. 614
Risico’s zijn geïnventariseerd en passende (beheer)maatregelen zijn genomen
-
Blz. 615
Structurele uitgaven zijn niet gedekt met incidentele middelen
-
Blz. 616
We werken aan het verder door ontwikkelen van het instrumentarium en werkwijze van de planning en control cyclus.
-
Blz. 617
Communicatie
-
Blz. 618
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 619
Verbinding en ontmoeting
-
Blz. 620
De gemeentelijke website www.waalre.nl vormt de basis van alle communicatie
-
Blz. 621
We werken voortdurend aan alle digitale toegankelijkheidseisen voor onze gemeentelijke website en voldoen aan de relevante wetgeving.
-
Blz. 622
Met de vaststelling van de herijkte notitie Participatie is verder gewerkt aan inwonersparticipatie. We maken bij majeure projecten gebruik van een startnotitie.
-
Blz. 623
De datagerichte aanpak is als onderdeel van de contentstrategie intern en daarmee ook extern toegepast. Deze aanpak heeft bijgedragen aan een doelgroep gerichtere informatievoorziening
-
Blz. 624
Op basis van data analyses hebben we goed zicht op uit te voeren communicatieacties en wat deze kunnen bijdragen aan een bepaalde campagne.
-
Blz. 625
In samenwerking met HR hebben we onze arbeidsmarktcommunicatie op een passende manier bij de tijd gebracht om te laten zien wat we te bieden hebben als werkgever en om juiste werknemers aan te trekken
-
Blz. 626
We hebben verder gebouwd aan arbeidsmarktcommunicatie: onder andere hebben we laten zien wie we zijn als gemeente Waalre en hoe we hebben samengewerkt mét en vóór onze inwoners
-
Blz. 627
ICT en informatievoorziening
-
Blz. 628
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 629
Een betrouwbare, flexibele en toekomstbestendige ICT infrastructuur en informatievoorziening
-
Blz. 630
De kwaliteit van basisgegevens wordt verbeterd door het structureel controleren op levering en gebruik van gegevens
-
Blz. 631
Doorontwikkeling I-organisatie door optimalisatie gegevenskwaliteit (datagedreven werken en werken onder architectuur)
-
Blz. 632
Er wordt ten behoeve van informatieveiligheid gebruik gemaakt van een SIEM-SOC dienstverlening.
-
Blz. 633
Implementeren van een nieuwe betrouwbare ICT-infrastructuur.
-
Blz. 634
Indien mogelijk en gewenst krijgt het beleidsplan en het uitvoeringsplan Informatisering & Automatisering een update. Los van de update, wordt aangesloten bij nieuwe ontwikkelingen en bij de raads- en collegeprogramma's.
-
Blz. 635
Realiseren van een toekomstbestendig applicatielandschap waarbij applicaties doelmatig en efficiënt ingezet kunnen worden
-
Blz. 636
Wet openbaarheid overheid (Woo)
-
Blz. 637
Zaakgericht en digitaal werken.
-
Blz. 638
Informatiebeveiliging
-
Blz. 639
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 640
Een veilige digitale en analoge dienstverlening staat centraal. Hiervoor volgen we een informatiebeveiligingsbeleid dat voldoet aan het wettelijk normenkader, de landelijke BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid)
-
Blz. 641
Cybersecurity en beveiligingschecks maken deel uit van ons dagelijks werk
-
Blz. 642
De concrete maatregelen van het beleid zijn uitgewerkt in het Jaarplan Informatiebeveiliging en Privacy
-
Blz. 643
De informatiebeveiliging wordt jaarlijks getoetst met de ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Informatieaudit)
-
Blz. 644
De kritische processen van de BIO-maatregelen zijn uitgezet en uitgevoerd
-
Blz. 645
De organisatie is zich bewust van veiligheidsrisico’s en weet deze te beheersen. Dit door het nemen van maatregelen
-
Blz. 646
De wettelijke normenkaders op het gebied van informatiebeveiliging worden gevolgd en waar nodig geïmplementeerd
-
Blz. 647
Er is een cyberoefening uitgevoerd
-
Blz. 648
Het bewustwordingsniveau is verhoogd binnen de gehele organisatie. De medewerkers zijn zich bewust van de risico’s die het werken met gemeentelijke informatie met zich meebrengt
-
Blz. 649
Er is een businesscontinuïteitsplan opgesteld waarin is opgenomen hoe een crisisorganisatie eruit ziet en wie waarvoor verantwoordelijk is
-
Blz. 650
Privacy
-
Blz. 651
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 652
De Europese Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is ons belangrijkste toetsingskader op het gebied van privacy
-
Blz. 653
Er gaan verwerkersovereenkomsten gesloten worden met nieuwe verwerkers
-
Blz. 654
We gaan binnen de organisatie blijvend werken volgens het privacy by design en default principe
-
Blz. 655
We gaan de rollen, taken en verantwoordelijkheden in het kader van privacy helder beleggen bij privacybeheerders
-
Blz. 656
We gaan de procedure voor AVG verzoeken - die achter DigiD is geplaatst - actief naleven
-
Blz. 657
We gaan DPIA's (Data Protection Impact Assessments) uitvoeren en de uitkomsten ervan gaan we verwerken in concrete verbeterplannen
-
Blz. 658
We gaan het bestaande verwerkingsregister actief bijhouden
-
Blz. 659
We gaan het bewustwordingsniveau binnen de organisatie laten stijgen door blijvende aandacht op het onderwerp privacy te vestigen
-
Blz. 660
We gaan het jaarplan Informatiebeveiliging- en Privacy uitvoeren
-
Blz. 661
We gaan privacy meenemen bij ontwikkelingen binnen de organisatie die te maken hebben met wetswijzigingen of nieuwe regelingen
-
Blz. 662
We gaan voorkomende datalekken oplossen
-
Blz. 663
Wij houden ons aan de voor ons relevante bepalingen uit de Wet politiegegevens (Wpg)
-
Blz. 664
Wij voeren jaarlijks de verplichte interne Wpg-audit uit.
-
Blz. 665
Wij voeren een keer in de vier jaar de verplichte externe Wpg-audit uit.
-
Blz. 666
Juridische kwaliteitszorg
-
Blz. 667
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 668
Het behouden en waar nodig verbeteren van de juridische kwaliteit en leesbaarheid van voorstellen en besluiten
-
Blz. 669
Gaan we investeren in verbreding van kennis binnen de gemeente Waalre
-
Blz. 670
Wij ontwikkelen de juridische kwaliteitszorg verder
-
Blz. 671
Wij adviseren meteen bij de start van bredere trajecten over de juridische aspecten
-
Blz. 672
Wij voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving, ook starten wij met de voorbereiding van nieuwe wetgeving waar nodig.
-
Blz. 673
Wij werven nieuwe leden voor de commissie bezwaarschriften
-
Blz. 674
We adviseren om daar waar nodig kennis in te huren via onze huisadvocaat
-
Blz. 675
Dienstverlening
-
Blz. 676
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 677
Publieke dienstverlening is aan de voorkant van de gemeentelijke organisatie
-
Blz. 678
Het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening en advisering voor inwoners, bedrijven en instellingen. We zijn een betrokken dienstverlener, met oog voor de wensen van onze inwoners
-
Blz. 679
Inwoners kunnen zelf bepalen via welk kanaal ze communiceren en wanneer ze dienstverlening afnemen van de gemeente
-
Blz. 680
De openingstijden blijven ruim en op werkdagen zijn we goed bereikbaar voor vragen van onze inwoners
-
Blz. 681
We communiceren zowel digitaal als analoog. We streven ernaar al onze inwoners te bereiken
-
Blz. 682
De privacy garanderen we zo goed mogelijk; (zorg-gerelateerde) persoonsgegevens zijn veilig bij de gemeente.
-
Blz. 683
De organisatie werkt volgens de uitgangspunten en beloften uit de nieuwe visie op dienstverlening.
-
Blz. 684
Zoveel mogelijk taken handelen we aan de voorkant van de organisatie af, waarbij de inwoner in één handeling bediend wordt.
-
Blz. 685
We werken vanuit de bedoeling. De vraag van de inwoner wordt leidend bij de uitvoering van onze taken. Daar waar wet- en regelgeving beperkend is, gaan we op zoek naar de mogelijkheden om de vraag van de inwoner te realiseren
-
Blz. 686
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 687
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 688
Frauderisico analyse
-
Blz. 689
Frauderisico analyse
-
Blz. 690
Paragraaf F Verbonden partijen
-
Blz. 691
Inleiding
-
Blz. 692
Visie op verbonden partijen
-
Blz. 693
Kaderstellende en controlerende rol raad
-
Blz. 694
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
-
Blz. 695
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
-
Blz. 696
Gemeenschappelijke Regeling GGD Brabant-Zuidoost
-
Blz. 697
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
-
Blz. 698
Gemeenschappelijke regeling Regionaal samenwerkingsverband openbaar basisonderwijs De Kempen
-
Blz. 699
Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven (ERGON)
-
Blz. 700
Gemeenschappelijke regeling PlusTeam
-
Blz. 701
Deelneming Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 702
Samenwerkingsovereenkomst Werk en Inkomen Veldhoven
-
Blz. 703
Samenwerkingsovereenkomst Veldhoven
-
Blz. 704
Stichting regionale inkoopsamenwerking Zuidoost-Brabant (BIZOB)
-
Blz. 705
Convenant Stedelijk Gebied Eindhoven
-
Blz. 706
Inkoopsamenwerking Jeugdhulp en Wet Maatschappelijke Ondersteuning
-
Blz. 707
Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC)
-
Blz. 708
Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
-
Blz. 709
Vereniging van kleine gemeenten K80
-
Blz. 710
Coöperatie Bosgroep Zuid Nederland U.A.
-
Blz. 711
Samenwerkingsovereenkomst gladheidsbestrijding Eindhoven
-
Blz. 712
Samenwerkingsovereenkomst beheer sportparken Eindhoven
-
Blz. 713
Overzicht bijdragen verbonden partijen in Euro's
-
Blz. 714
Paragraaf G Grondbeleid
-
Blz. 715
Waar gaat de paragraaf over
-
Blz. 716
Visie en beleid
-
Blz. 717
Grondbeleid
-
Blz. 718
Kostenverhaal
-
Blz. 719
Pachtbeleid
-
Blz. 720
Woningbouwprogramma en woningmarkt
-
Blz. 721
Bouwprogramma 2024-2033
-
Blz. 722
Bouwgronden in exploitatie (BIE)
-
Blz. 723
Rente- en inflatieparameters in grondexploitatie
-
Blz. 724
Rente- en inflatieparameters in grondexploitatie - toelichting
-
Blz. 725
Tussentijdse (verwachte) winstneming grondexploitaties in 2024
-
Blz. 726
Mutaties actieve grondexploitaties in 2024
-
Blz. 727
Waalre Noord fase 1 & 2 (complex 54)
-
Blz. 728
De Bleeck 1 (complex 70)
-
Blz. 729
Trolliuslaan (complex 71)
-
Blz. 730
Gezondheidscentrum Hoeveland (complex 72)
-
Blz. 731
Boekwaardeverloop
-
Blz. 732
Boekwaardeverloop - toelichting
-
Blz. 733
Winstprognose
-
Blz. 734
Winstprognose - toelichting
-
Blz. 735
Effecten Vennootschapsbelasting (Vpb)
-
Blz. 736
Effecten Vennootschapsbelasting (Vpb) - toelichting
-
Blz. 737
Nieuwe grondexploitaties
-
Blz. 738
Overige grondstoffen
-
Blz. 739
Waalre Noord fase 3
-
Blz. 740
Ekenrooi Zuid
-
Blz. 741
Boerenbondterrein
-
Blz. 742
Waardering grondposities
-
Blz. 743
Pachtgronden
-
Blz. 744
Verhuur gronden
-
Blz. 745
Verkoop restgronden
-
Blz. 746
Particuliere initiatieven
-
Blz. 747
Inleiding
-
Blz. 748
Brabantiaterrein
-
Blz. 749
Molenstraat/Dreefstraat
-
Blz. 750
Winkelcentrum De Voldijn
-
Blz. 751
Gestelsestraat 45
-
Blz. 752
Frederik Hendrikstraat/Gebiedsvisie de Pracht en omgeving.
-
Blz. 753
Zorgcentrum Eeckenrhode
-
Blz. 754
Molenstraat 9-11
-
Blz. 755
Eindhovenseweg 29
-
Blz. 756
Eindhovenseweg 54-56
-
Blz. 757
Brederode 1
-
Blz. 758
Raadhuisstraat 28
-
Blz. 759
Willibrorduslaan 133-137B
-
Blz. 760
De Keizer
-
Blz. 761
Locatie Ligtvoet Waalre
-
Blz. 762
Risico’s van grondeigendom
-
Blz. 763
De risicobuffer voor actieve grondexploitaties
-
Blz. 764
Verliesvoorzieningen
-
Blz. 765
Paragraaf H. Horizontale verantwoording
-
Blz. 766
Waar gaat de paragraaf over?
-
Blz. 767
Verantwoording uitvoering wettelijke taken namens de provincie Noord-Brabant
-
Blz. 768
Verantwoording Sociaal domein
-
Blz. 769
Verantwoording informatieveiligheid (ENSIA, Eenduidige Normatiek Single Information Audit)
-
Blz. 770
Verantwoording Wet politiegegevens
-
Blz. 771
Verantwoording toezichtindicatoren BBV
-
Blz. 772
Verantwoording rechtmatigheid
-
Blz. 773
Digitale toegankelijkheid
-
Blz. 774
Paragraaf I. Specificatie baten en lasten gemeenteraad en griffie
-
Blz. 775
Waar gaat de paragraaf over?
-
Blz. 776
Paragraaf J Wet Open Overheid (WOO)
-
Blz. 777
Waar gaat de paragraaf over?
-
Blz. 778
Financiële begroting
-
Blz. 779
1. Overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 780
1.1 Totaaloverzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 781
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 782
Mutaties Sociaal domein in 2025 t.o.v. 2024
-
Blz. 783
1.2 Algemene dekking
-
Blz. 784
Algemene dekking
-
Blz. 785
Algemene dekking
-
Blz. 786
1.3 Overhead
-
Blz. 787
Overhead
-
Blz. 788
Wat mag het kosten?
-
Blz. 789
1.4 Vennootschapsbelasting
-
Blz. 790
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 791
Wat mag het kosten?
-
Blz. 792
1.5 Onvoorzien
-
Blz. 793
Onvoorzien
-
Blz. 794
Wat mag het kosten?
-
Blz. 795
2. Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting
-
Blz. 796
2.1 Totstandkoming begroting 2025
-
Blz. 797
Totstandkoming begroting 2025
-
Blz. 798
2.2 Resultaat van de begroting 2025 e.v.
-
Blz. 799
2.2 Resultaat van de begroting 2025 e.v.
-
Blz. 800
a. Financiële gevolgen nieuw en bestaand beleid 2025
-
Blz. 801
b. Financiële gevolgen voor de inwoners
-
Blz. 802
c. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
-
Blz. 803
d. Investeringen in materiële vaste activa
-
Blz. 804
e. Vrij besteedbare reserve
-
Blz. 805
f. Inzet reserves voor structurele dekking exploitatielasten
-
Blz. 806
g. Samenvatting voornaamste uitgangspunten begroting 2025 en de meerjarenramingen 2026 - 2028
-
Blz. 807
h. Meerjarenramingen/meerjarenperspectief 2025-2028
-
Blz. 808
i. Investeringslasten meerjarenramingen 2025 – 2028 waarop wordt afgeschreven
-
Blz. 809
j. Structureel begrotingssaldo 2025
-
Blz. 810
Overzicht incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 811
Toelichting overzicht incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 812
Overzicht begrotingssaldo vóór en na verrekening incidentele baten en lasten
-
Blz. 813
Overzicht structurele onttrekkingen
-
Blz. 814
Overzicht structurele stortingen aan reserves
-
Blz. 815
2.3 Geprognosticeerde balans
-
Blz. 816
De (verplichte) geprognosticeerde balans
-
Blz. 817
2.4 Berekening EMU-saldo
-
Blz. 818
EMU-saldo
-
Blz. 819
2.5 Investeringsplannen 2025 -2028
-
Blz. 820
Investeringsplannen
-
Blz. 821
2. 6 Overzicht reserves en voorzieningen
-
Blz. 822
2.6 Overzicht reserves en voorzieningen
-
Blz. 823
Voorzieningen
-
Blz. 824
2.7 Toelichting mutaties reserves en voorzieningen
-
Blz. 825
Toelichting mutaties reserves en voorzieningen 2025-2028
-
Blz. 826
Bijlagen
-
Blz. 827
1. Bezuinigingsopties begroting 2025
-
Blz. 828
Bezuinigingsopties begroting 2025
-
Blz. 829
2. Kerngegevens
-
Blz. 830
Kerngegevens
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap