Sitemap

  1. Blz. 1 Begroting 2025 en meerjarenraming 2026 -2028
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Algemeen
        1. Blz. 4 Voorwoord
          1. Blz. 5 Krachtig sturen in zwaar weer
          2. Blz. 6 Uitwerking Kadernota 2025
          3. Blz. 7 Maatregelen om inkomsten te verhogen
          4. Blz. 8 Taskforce Sociaal domein
          5. Blz. 9 Tot slot
        2. Blz. 10 Begroting 2025 in één overzicht
          1. Blz. 11 Begroting
        3. Blz. 12 Leeswijzer
          1. Blz. 13 Leeswijzer
          2. Blz. 14 Programmaplan 2025
          3. Blz. 15 Doorberekening salariskosten en overhead
          4. Blz. 16 (Beleids)indicatoren
          5. Blz. 17 Paragrafen
          6. Blz. 18 Financiële begroting
          7. Blz. 19 Bijlagen
      2. Blz. 20 00 Bestuur en ondersteuning
        1. Blz. 21 0.1 Bestuur
          1. Blz. 22 Bestuur
            1. Blz. 23 Inleiding bestuur
            2. Blz. 24 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 25 We blijven een zelfstandige gemeente
                1. Blz. 26 De geactualiseerde nota “De Kracht van Waalre” stellen we vast in 2025.
                2. Blz. 27 De bestuurskracht van Waalre is versterkt in lijn met de actualisatie van de notitie “De Kracht van Waalre”.
                3. Blz. 28 De raad geeft in majeure projecten vooraf aan wat haar doelstellingen en kaders zijn met het participatieproces en controleert achteraf het college hierop.
                4. Blz. 29 Participatie wordt ingezet in de beleidsvorming en uitvoering.
            3. Blz. 30 Wat is de impact voor onze inwoners?
          2. Blz. 31 Rekenkamer
            1. Blz. 32 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 33 De rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek naar het beleid van de gemeente en het werk van het gemeentebestuur.
                1. Blz. 34 De ambtelijke organisatie faciliteert de rekenkamer in het uitvoeren van de onderzoeken
                2. Blz. 35 In samenwerking met de raad en de rekenkamer worden er afspraken gemaakt en leggen we een werkwijze voor de opvolging van aanbevelingen vast
                3. Blz. 36 In overleg met de Rekenkamer wordt geïnventariseerd welke onderwerpen/dossiers zij in deze bestuursperiode willen onderzoeken.
            2. Blz. 37 Wat is de impact voor onze inwoners?
          3. Blz. 38 Bestuurlijke samenwerking
            1. Blz. 39 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 40 We leggen taken en verantwoordelijkheden daar neer waar ze de grootste kwaliteit voor onze inwoners opleveren.
                1. Blz. 41 De vertegenwoordigers van de gemeente Waalre zijn betrouwbare samenwerkingspartners in de regio.
                2. Blz. 42 Deelname aan de K80 levert meer inzicht op en inspiratie voor verbeteringen en samen optrekken in coalities; juist vanuit het perspectief als kleine gemeente.
                3. Blz. 43 We werken samen in het Stedelijk Gebied Eindhoven en in de Metropoolregio Eindhoven aan de samenwerkingsafspraken voor de periode 2023 – 2026.
                4. Blz. 44 We blijven regionale samenwerkingen goed monitoren en wegen onze uitgaven af.
                5. Blz. 45 Door de schaalsprong intensiveert onze regionale samenwerking en versnellen we projecten.
            2. Blz. 46 Wat is de impact voor onze inwoners?
        2. Blz. 47 0.2 Burgerzaken
          1. Blz. 48 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 49 Betrouwbare en kwaliteitsvolle dienstverlening op het gebied van burgerzaken die aansluit bij de wensen van onze inwoners
              1. Blz. 50 Het uitvoeren van de wettelijke taken voor het verstrekken van reisdocumenten en rijbewijzen, het bijhouden van de Basisregistratie Personen (BRP), nationaliteitswetgeving, burgerlijke stand, huwelijken en het organiseren van verkiezingen.
              2. Blz. 51 De aanbevelingen van de zelfevaluatie BRP en reisdocumenten gaan we opvolgen.
              3. Blz. 52 De digitale dienstverlening van de burgerzakenproducten wordt verder uitgebreid en verbeterd.
              4. Blz. 53 De dienstverlening wordt afgestemd op de verschillende doelgroepen. Daarbij is ruimte voor persoonlijk contact in het Huis van Waalre.
              5. Blz. 54 De kwaliteit van de Basisregistratie Personen voldoet aan alle eisen.
              6. Blz. 55 De samenwerking rondom Landelijke Aanpak Adreskwaliteit wordt verder uitgebreid en we richten een gemeente breed signaaloverleg over adressen in.
              7. Blz. 56 We geven ten opzichte van voorgaande jaren een hoog aantal reisdocumenten uit. Ook de komende jaren blijft dit aantal hoog. Om hierop in te spelen nemen we de noodzakelijke maatregelen waaronder een tijdelijke uitbreiding van het team.
              8. Blz. 57 We verbreden de kennis van de medewerkers en zij blijven op de hoogte van actuele wet- en regelgeving.
              9. Blz. 58 We gaan een nieuwe burgerzakenapplicatie implementeren waarmee we aansluiten op de wensen van onze inwoners en de ontwikkelingen op het gebied van wetgeving, techniek en functionaliteit.
          2. Blz. 59 Wat is de impact voor onze inwoners?
        3. Blz. 60 Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
        4. Blz. 61 Toelichting
      3. Blz. 62 01 Veiligheid
        1. Blz. 63 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
          1. Blz. 64 Toelichting 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
        2. Blz. 65 1.2 Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 66 Toelichting 1.2 Openbare orde en veiligheid
          2. Blz. 67 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 68 Wij willen een veilige woonomgeving en een gevoel van sociale veiligheid blijven bieden voor onze inwoners.
              1. Blz. 69 Er wordt een uitvoeringsplan integrale veiligheid 2025-2026 vastgesteld voortvloeiend uit het integraal veiligheidsplan 2023-2026.
              2. Blz. 70 Op het gebied van fysieke veiligheid maken we kwetsbare doelgroepen bewust van brandveiligheid.
              3. Blz. 71 High impact crime: we gaan investeren in beperking van de slachtofferkans, vergroting van de pakkans van daders en verhoging aangiftebereidheid onder slachtoffers. Actief bevorderen van buurtapps is van grote waarde.
              4. Blz. 72 Inwoners worden bewust gemaakt van de risico’s die zij lopen om slachtoffer te worden van ondermijnende en digitale criminaliteit. Ze krijgen voorlichting over de maatregelen die ze zelf kunnen nemen om de kans hierop te verkleinen.
              5. Blz. 73 Locaties waarbij mogelijk wetsovertredingen plaatsvinden worden gecontroleerd door Kempen Interventie Team.
              6. Blz. 74 Ondermijning en georganiseerde criminaliteit: de gezamenlijke aanpak wordt aangestuurd door het basisteam onder leiding van de basisteamprogrammaleider ondermijning.
              7. Blz. 75 Problematische jeugdgroepen en jeugdcriminaliteit gaan we aanpakken door een juiste combinatie van maatregelen op het gebied van zorg en straf.
              8. Blz. 76 Verbinding zorg en veiligheid: we gaan investeren in een sluitende zorg- en veiligheidsketen. Er wordt vooral aandacht besteed aan preventie, vroeg signalering en inrichting van procesregie bij complexe casuïstiek.
              9. Blz. 77 We gaan de weerbaarheid van kwetsbare doelgroepen en sectoren vergroten. Denk aan de ondersteuning van de agrarische sector als het om de verhuur van leegstaande gebouwen gaat of aan mensen in een kwetsbare positie.
              10. Blz. 78 We gaan de weerbaarheid van medewerkers t.a.v. ondermijnende criminaliteit vergroten door het geven van voorlichting. Daarnaast worden medewerkers getraind in het herkennen van signalen van ondermijnende criminaliteit.
              11. Blz. 79 We gaan ervoor zorgen dat casuïstiek zowel vanuit veiligheid als vanuit het CMD behandeld en getoetst wordt volgens de Aanpak Voorkomen Escalatie (AVE) methodiek.
              12. Blz. 80 We gaan het kwaliteitsniveau van de lokale crisisorganisatie vergroten zodat we voldoen aan de norm Uniform Kwaliteitsniveau Bevolkingszorg.
              13. Blz. 81 We gaan het op basisteamniveau vastgestelde plan van aanpak voor de aanpak van jeugdproblematiek wat als prioriteit opgenomen is in het integraal veiligheidsplan 2023-2026 binnen de Kempengemeenten implementeren.
              14. Blz. 82 We gaan medewerkers van het CMD, het sociaal domein en toezicht voorlichten en trainen in het toepassen van het AVE model in de praktijk.
              15. Blz. 83 We zorgen ervoor dat bereikbaarheid van de gemeente Waalre in het kader van veiligheid en rampenbestrijding door het piketteam gewaarborgd wordt. Daarnaast worden de piketmedewerkers jaarlijks getraind en geoefend.
              16. Blz. 84 We zorgen ervoor dat alle communicatiemedewerkers opgeleid en inzetbaar zijn als medewerker communicatie (crisiscommunicatie) voor regionale crisisorganisatie van de VRBZO (Bevolkingszorg) .
              17. Blz. 85 We zorgen ervoor dat we voldoen aan de minimale eisen van het programma ‘norm weerbare overheid’.
          3. Blz. 86 Wat is de impact voor onze inwoners?
        3. Blz. 87 Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
        4. Blz. 88 Toelichting
      4. Blz. 89 02 Verkeer, vervoer en waterstaat
        1. Blz. 90 2.1 Verkeer en vervoer
          1. Blz. 91 Verkeer
            1. Blz. 92 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 93 Het op een duurzame manier verbeteren van de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid, de luchtkwaliteit en de leefomgeving alsmede een mobiliteitstransitie van autogebruik naar openbaar vervoer, lopen en fietsen.
                1. Blz. 94 Ambtelijk en bestuurlijk wordt in de (deel)regio ingezet op het permanent goed functioneren van de hoofdinfrastructuur (A2, A67, nieuwe N69 en zuidelijke route Valkenswaard).
                2. Blz. 95 Er is blijvend aandacht voor de regionale mobiliteitsagenda en inzet op en van Brainport Bereikbaar in relatie tot onder andere de regionale werkgeversaanpak.
                3. Blz. 96 Het autoverkeer op de route Heikantstraat-Wollenbergstraat-Willibrorduslaan-Onze Lieve Vrouwedijk wordt teruggedrongen.
                4. Blz. 97 Het terugdringen van het doorgaand autoverkeer op de Eindhovenseweg, door voorrang te geven aan het bus- en fietsverkeer, met als streven een intensiteit van maximaal 13.500 motorvoertuigen per etmaal, wordt gerealiseerd.
                5. Blz. 98 In het kader van mensgerichte aanpak verkeersveiligheid worden verkeersveiligheids-acties en verkeersonderwijs op basisscholen ondersteund. Hierbij zijn afspraken gemaakt over veilige schoolroutes en schoolomgevingen.
                6. Blz. 99 In verband met de kwetsbaarheid van oudere fietsers wordt extra aandacht besteed aan deze specifieke doelgroep middels gerichte communicatie.
                7. Blz. 100 Ondersteunend aan het project Duurzaam Door Waalre worden de inwoners en andere weggebruikers gestimuleerd om vaker gebruik te maken van alternatieven.
                8. Blz. 101 We verbeteren de kwaliteit van recreatieve fietspaden in Achtereind en buurtschap Loon. Tevens wordt het vraagstuk in buurtschap Loon breder opgepakt in relatie tot sluipverkeer en stof- en wateroverlast.
                9. Blz. 102 Het maatregelenpakket uit het mobiliteitsplan wordt gefaseerd uitgevoerd.
            2. Blz. 103 Wat is de impact voor onze inwoners?
          2. Blz. 104 Wegen
            1. Blz. 105 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 106 Het in stand houden, verbeteren en waar nodig vernieuwen van de infrastructuur om de kwaliteit van de openbare ruimte een impuls te geven.
                1. Blz. 107 Er wordt uitvoering gegeven aan onderhoudsmaatregelen op basis van het geactualiseerde onderhoudsplan.
                2. Blz. 108 Op basis van het uitvoeringsprogramma wordt onderhoud uitgevoerd aan bruggen.
                3. Blz. 109 Oriëntatie op de wijkaanpak stellen we uit tot tenminste 2027
                4. Blz. 110 In 2025 wordt er een nieuwe kwaliteitsinspectie van alle wegen uitgevoerd.
                5. Blz. 111 Integrale projectplanning.
            2. Blz. 112 Wat is de impact voor onze inwoners?
          3. Blz. 113 Openbare verlichting
            1. Blz. 114 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 115 Zorgen voor kwalitatief hoogwaardige en duurzame openbare verlichting om de (sociale) veiligheid te verhogen en lichtvervuiling en lichthinder tot een minimum te beperken.
                1. Blz. 116 De vervanging van OVL (conventionele lichtbronnen naar LED) wordt zoveel mogelijk in de projecten meegenomen.
                2. Blz. 117 Oude lichtmasten (> 40 jaar) langs wijkontsluitingswegen met hoge masten worden vervangen om het risico van het omvallen van oude masten te voorkomen.
                3. Blz. 118 Voor het verder verduurzamen van de openbare verlichting stellen we een uitvoeringsplan verledden op.
            2. Blz. 119 Wat is de impact voor onze inwoners?
          4. Blz. 120 Kabels en leidingen
            1. Blz. 121 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 122 De overlast voor inwoners bij de aanleg en het onderhoud zo laag mogelijk houden door regie te voeren op de uitvoering van de ondergrondse infrastructuur (kabels en leidingen).
                1. Blz. 123 Bestratingen die als gevolg van werkzaamheden aan kabels en leidingen zijn verzakt, worden hersteld.
                2. Blz. 124 De Verordening Ondergrondse Infrastructuur 2018 (VOI) en het Handboek Kabels en Leidingen (HKL) worden in regionaal verband (MRE) geactualiseerd en geïmplementeerd.
                3. Blz. 125 Vergunningen worden verleend, er wordt toezicht gehouden op de werkzaamheden op het gebied van kabels en leidingen.
            2. Blz. 126 Wat is de impact voor onze inwoners?
        2. Blz. 127 2.5 Openbaar vervoer
          1. Blz. 128 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 129 Het openbaar vervoer als efficiënt alternatief voor de auto voor verplaatsingen over grotere afstanden en voor mensen die minder mobiel zijn.
              1. Blz. 130 De werkzaamheden van de Hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV) lijn op de Eindhovenseweg/Valkenswaardseweg tussen Eindhoven en Valkenswaard worden uitgevoerd. De HOV-Infra wordt hiermee gerealiseerd.
              2. Blz. 131 Het project OV- ambassadeurs wordt ten uitvoer gebracht. Dit project loopt gedurende de periode 2023-2025. Hiermee wordt het reguliere openbare vervoer beter benut door mensen die met mobiliteitsdrempels kampen.
              3. Blz. 132 We onderzoeken of en hoe we het Openbaar vervoer tussen dorpen en wijken naar overstapplekken (hubs) kunnen handhaven en verbeteren. Uitgangspunt daarbij is een duurzaam en flexibel openbaar vervoerssysteem.
          2. Blz. 133 Wat is de impact voor onze inwoners?
        3. Blz. 134 Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
        4. Blz. 135 Toelichting
      5. Blz. 136 03 Economie
        1. Blz. 137 3.1 Economische ontwikkeling
          1. Blz. 138 Lokaal Economisch Programma
            1. Blz. 139 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 140 Het behouden en versterken van een vitale economie in Waalre.
                1. Blz. 141 Er wordt gewerkt aan de versterking van de aantrekkelijkheid van de centra van Aalst en Waalre-dorp (zie bij thema 8).
                2. Blz. 142 Ondersteuning bij de uitvoering van het meerjarenplan Bedrijven Investerings Zone (BIZ) Den Hof periode 2023-2027.
                3. Blz. 143 We stimuleren de samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en overheid, met aandacht voor duurzaam en maatschappelijk ondernemen.
                4. Blz. 144 Er wordt gestart met de planvorming van de uitbreiding van Bedrijvenpark Het Broek (onderdeel van Waalre Noord fase 3). Ook wordt een eerste verkenning van de uitbreiding van de High Tech Campus-Zuid gestart.
                5. Blz. 145 In '9voor1' worden huisvestingsvraagstukken van bedrijven gezamenlijk behandeld, waardoor de meest passende locaties in de regio zijn aangeboden. Zo behouden en trekken wij bedrijven aan voor de regio.
                6. Blz. 146 We starten met de verkenning van de transformatie van bedrijventerrein De Voldijn in relatie tot de mogelijke ontwikkeling van de werklocatie Ekenrooi-noord.
                7. Blz. 147 Via de bedrijfscontactfunctionaris onderhouden we contact met het Waalres bedrijfsleven.
            2. Blz. 148 Wat is de impact voor onze inwoners?
          2. Blz. 149 Economische samenwerking binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven, Metropoolregio en Brainport
            1. Blz. 150 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 151 De regio Zuidoost-Brabant wil haar positie als één van de best presterende regio’s van Nederland en één van de meest technologisch innovatieve regio’s van Europa behouden en versterken.
                1. Blz. 152 De programmeringsafspraken bedrijventerreinen binnen de Metropoolregio Eindhoven worden regelmatig geactualiseerd.
                2. Blz. 153 Het thema Economie uit zowel de Samenwerkingsagenda Stedelijk Gebied Eindhoven 2022-2026 als uit het Samenwerkingsakkoord 2023-2026 van de Metropoolregio Eindhoven, gaan gaan we (deels) uitvoeren.
                3. Blz. 154 Er vindt een evaluatie van het Regionaal Ontwikkelfonds Werklocaties (ROW) plaats.
            2. Blz. 155 Wat is de impact voor onze inwoners?
        2. Blz. 156 3.4 Recreatie en toerisme
          1. Blz. 157 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 158 Het regionaal positioneren van Waalre als de ‘groene’ schakel en toegangspoort tussen (de zuidzijde van) het Stedelijk Gebied Eindhoven en grotere, groene, recreatieve gebieden zoals ’de Kempen’ en ‘transnationaal park De Groote Heide’.
              1. Blz. 159 Projecten van het uitvoeringsplan Recreatie en Toerisme 2024-2025 worden opgepakt of afgerond.
          2. Blz. 160 Wat is de impact voor onze inwoners?
        3. Blz. 161 Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
        4. Blz. 162 Toelichting
      6. Blz. 163 04 Onderwijs
        1. Blz. 164 4.1 Brede scholen
          1. Blz. 165 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 166 Een soepele overgang van de ene ontwikkelingsfase naar de andere om achterstand of uitval te voorkomen.
              1. Blz. 167 Er is een continue samenwerking tussen het onderwijs, de voor- en naschoolse voorzieningen, verenigingen, sport & cultuur en de omgeving waarbij onderwijshuisvesting ondersteunend is aan deze samenwerking.
              2. Blz. 168 Er is een doorgaande lijn tussen de ‘voorschool’ (VVE gecertificeerd kinderdagverblijf) en groep één van de basisscholen . Voor alle leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte vindt een warme overdracht plaats.
              3. Blz. 169 Gemeente Waalre legt verantwoording af aan de onderwijsinspectie op het gebied van VVE en onderwijsachterstandenbeleid.
              4. Blz. 170 Schoolbesturen en de besturen van de aanbieders van voorschoolse educatie werken volgens de ‘Resultaatafspraken Voor- en Vroegschoolse Educatie’ (VVE) Waalre.
              5. Blz. 171 Vier gecontracteerde kinderdagverblijven bieden voorschoolse educatie aan, zodat 100% van de ‘doelgroepkinderen’ (kinderen met een ‘VVE-indicatie’ van het consultatiebureau) gebruik kunnen maken van VVE
              6. Blz. 172 Alle kinderen in de leeftijd 2,5-4 jaar kunnen gebruik maken van voorschoolse educatie.
            2. Blz. 173 We werken aan een gemeentelijke kwaliteitscyclus voor VVE met onze samenwerkingspartners.
              1. Blz. 174 Samen met scholen, kinderopvang en gemeente werken we aan een kwaliteitscyclus voor VVE ter vervanging van de huidige VVE monitor.
          2. Blz. 175 Wat is de impact voor onze inwoners?
        2. Blz. 176 4.2 Onderwijshuisvesting
          1. Blz. 177 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 178 Goede duurzame huisvesting om het brede-school-concept mogelijk te maken.
              1. Blz. 179 Er worden duurzame bouwplannen gemaakt voor de nieuwe basisscholen in Waalre-dorp en in de Voldijn.
              2. Blz. 180 Er zijn heldere afspraken gemaakt met de schoolbesturen over de uitvoering van het onderhoud aan de scholen en over het multifunctioneel inzetten van de gebouwen.
              3. Blz. 181 Schoolpleinen zijn ingezet als speelplek voor de buurt.
              4. Blz. 182 We geven uitvoering aan de projecten uit het integraal huisvestingsplan (bouw van de nieuwe duurzame basisschool in Waalre-dorp).
          2. Blz. 183 Wat is de impact voor onze inwoners?
        3. Blz. 184 4.3 Lokaal onderwijsbeleid
          1. Blz. 185 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 186 Een samenhangende onderwijs-, ondersteunings- en hulpstructuur voor de jeugd en een positief opvoed- en opgroeiklimaat.
              1. Blz. 187 Het onderwijsachterstandenbeleid maakt integraal onderdeel uit van het jeugdbeleid 2020-2024 en we voeren dit beleid uit. We verlengen het beleid met een jaar en stellen in 2025 een nieuw beleid op.
              2. Blz. 188 Ondersteuningsplannen Passend Onderwijs van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs stemmen we af met de deelnemende gemeenten en scholen.
              3. Blz. 189 We praten met ouders en niet over hen en leggen de regie over inzet van ondersteuning bij ouders, in lijn met het uitgangspunt dat ouders primair verantwoordelijk zijn voor het opgroeien en de opvoeding van hun kinderen.
              4. Blz. 190 We signaleren ondersteuningsvragen snel en pakken deze op door het (preventief) inzetten van de sociale omgeving en ondersteuning vanuit het ‘voorliggend veld’.
              5. Blz. 191 We stemmen gemeentelijke beleidsplannen voor jeugd af met de Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs (Primair en Voortgezet Onderwijs).
              6. Blz. 192 We zetten interventies zoals preventieve logopedie en boekstart in om taalachterstanden te voorkomen.
              7. Blz. 193 Onderwijs en gemeente gaan met elkaar in overleg en bakenen de verantwoordelijkheden af. Dit sluit aan bij de speerpunten vanuit de Taskforce.
          2. Blz. 194 Wat is de impact voor onze inwoners?
        4. Blz. 195 4.4 Leerlingenvervoer
          1. Blz. 196 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 197 Het leerlingenvervoer blijft toegankelijk voor leerlingen die dit nodig hebben.
              1. Blz. 198 Om het leerlingenvervoer voor iedereen toegankelijk te houden, houden we de verordening opnieuw tegen het licht passen deze waar nodig aan. We maken een handelingskader voor het toepassen van de verordening.
            2. Blz. 199 Leerlingen die niet zelfstandig naar school kunnen gaan, kunnen gebruik maken van het leerlingenvervoer.
              1. Blz. 200 Gemeente Waalre en Eindhoven hebben een meerjarig contract met een toezichthouder voor het leerlingenvervoer. Deze toezichthouder ziet toe op de juiste uitvoering van het contract leerlingenvervoer.
              2. Blz. 201 We gaan mogelijkheden van de integratie of samenwerking van het leerlingenvervoer en het Wmo-vervoer (Taxbus) met het openbaar vervoer samen met de regio gemeenten van Taxbus verder onderzoeken.
              3. Blz. 202 We stimuleren zelfstandig reizen van leerlingen wanneer dit leerbaar en haalbaar is. We informeren ouders over best practices in Waalre. We vragen actief bij scholen op welke leerlingen zelfstandig kunnen leren reizen.
              4. Blz. 203 Er is structureel overleg met de Adviesraad leerlingenvervoer Waalre en de toezichthouder voor het leerlingenvervoer.
              5. Blz. 204 Er is structureel overleg met de vervoersbedrijven, de toezichthouder en de gemeente Eindhoven.
              6. Blz. 205 We stimuleren het zelfstandig reizen naar en van school voor kinderen waarbij dit mogelijk is. We ondersteunen dit met een trainingsprogramma van MEE Zuidoost Brabant.
          2. Blz. 206 Wat is de impact voor onze inwoners?
        5. Blz. 207 4.5 Leerplicht
          1. Blz. 208 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 209 Voorkomen en bestrijden van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten.
              1. Blz. 210 De leerplichtambtenaren in de regio Zuidoost Brabant nemen meldingen van schoolverzuim in behandeling en leveren een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten.
              2. Blz. 211 Regiogemeenten werken samen om ervoor te zorgen dat er geen kinderen buiten de boot vallen door wachtlijsten op scholen.
              3. Blz. 212 Bestuurlijk geven we richting aan de uitvoering van leerplicht in de bestuurscommissie leerplicht van de GGD.
              4. Blz. 213 Er is een nieuw portefeuillehoudersoverleg onderwijs met de 21 gemeenten van Zuidoost Brabant actief om onder meer het onderwijs aan nieuwkomers en de aansluiting jeugdhulp-onderwijs te adresseren.
          2. Blz. 214 Wat is de impact voor onze inwoners?
        6. Blz. 215 Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
        7. Blz. 216 Toelichting
      7. Blz. 217 05 Sport, cultuur en recreatie
        1. Blz. 218 5.1-5.2 Sport en bewegen
          1. Blz. 219 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 220 Door het faciliteren en stimuleren van sport en bewegen leveren wij een bijdrage aan een gezonde leefstijl voor onze inwoners. Het speelt daarmee een belangrijke rol in preventie. Tevens werken we met sport en bewegen aan een vitale samenleving.
              1. Blz. 221 De sportaccommodaties en sportvoorzieningen worden duurzaam en multifunctioneel op- en ingezet.
              2. Blz. 222 Er is een duurzame beheersituatie voor de sportaccommodaties voor binnen- en buitensport.
              3. Blz. 223 We houden beide grote gemeentelijke buitensportaccommodaties open door noodzakelijk onderhoud te garanderen.
              4. Blz. 224 Op participatieve wijze, met inwoners en belanghebbenden, stellen we een visie sport en bewegen op.
              5. Blz. 225 Samen met Waalrese partners werken we aan de uitvoering, van de in het Leefstijlakkoord gemaakte afspraken. Evaluatie, monitoring en borging worden meegenomen.
              6. Blz. 226 Stimuleren van toekomstbestendige (sport)verenigingen en multifunctionele sportaccommodaties na het afronden van de verkenning naar een gezamenlijke buitensportlocatie.
              7. Blz. 227 De beweegcoach Uniek Sporten zorgt ervoor dat sporters met een beperking en uniek sportaanbod elkaar weten te vinden.
              8. Blz. 228 Door de Sportaanjager (Verenigingscontactfunctionaris) wordt er aandacht besteed aan sportstimulering, inclusief sporten en bewegen, toekomstbestendigheid van sport- en beweegaanbieders en hun onderlinge samenwerking.
              9. Blz. 229 In het kader van een gezonde en duurzame leefomgeving (o.a. laagdrempelige beweeg-, sport- en ontmoetingsplekken) is het sociaal domein nauw betrokken bij ruimtelijke ontwikkelingen en herinrichtingen van de openbare ruimte.
              10. Blz. 230 Kinderen uit minimagezinnen ontvangen financiële ondersteuning voor sportactiviteiten volgens de overeenkomst met het Jeugdfonds Sport Brabant. De regeling voor Volwassenen via het Volwassenenfonds is na positieve evaluatie gecontinueerd.
              11. Blz. 231 Waardering aan (jonge) vrijwilligers spreken we uit via de vrijwilligerspenning en het Wij Waalre Club Talent.
              12. Blz. 232 Binnen het thema voorzieningen en evenementen van het Stedelijk Gebied Eindhoven werken we aan de doelstellingen uit de (geactualiseerde) samenwerkingsagenda, de acties uit het uitvoeringsprogramma GROOTS! en de acties uit het jaarprogramma 2025.
          2. Blz. 233 Wat is de impact voor onze inwoners?
        2. Blz. 234 5.3 Cultuur
          1. Blz. 235 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 236 Het is belangrijk dat de inwoners van Waalre voldoende mogelijkheden hebben om zich te ontplooien en te ontdekken waar ze goed in zijn.
              1. Blz. 237 Activiteiten op het gebied van kunst en cultuur in de gemeente Waalre en de rest van de regiogemeenten in het SGE gebied worden samenhangend in beeld gebracht voor inwoners via een webapplicatie.
              2. Blz. 238 Door het inzetten van professionals willen we cultuur stimuleren (en aanjagen), met name op scholen en buitenschoolse opvang. We zetten hiervoor het programma Cultuur met Kwaliteit, waarmee we gaan werken met de Cultuurloper voort.
              3. Blz. 239 Met culturele verenigingen maken we heldere (prestatie)afspraken over de besteding van de gemeentelijke subsidie.
              4. Blz. 240 Minimagezinnen blijven we ondersteunen via het Jeugdfonds Sport en Cultuur en Stichting Leergeld.
              5. Blz. 241 We blijven inwoners met een verstandelijke of lichamelijke beperking stimuleren om gebruik te maken van de mogelijkheden op het gebied van sport en cultuur.
              6. Blz. 242 We geven kinderen kansen in hun persoonlijke ontwikkeling. Dat doen we door cultuuractiviteiten aan te bieden.
          2. Blz. 243 Wat is de impact voor onze inwoners?
        3. Blz. 244 5.6 Media
          1. Blz. 245 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 246 De lokale omroep (een wettelijke verplichting) houdt Waalrenaren op de hoogte van lokaal nieuws in Waalre en omgeving.
              1. Blz. 247 Waalre heeft met Studio 040 als lokale omroep contractuele afspraken gemaakt.
            2. Blz. 248 De bibliotheek zorgt voor leesbevordering, taalontwikkeling en mediawijsheid bij kinderen op basisscholen en volwassenen.
              1. Blz. 249 De bibliotheek organiseert het Taalcafé en het Digicafé.
              2. Blz. 250 De coach mediawijsheid van de bibliotheek ondersteunt de basisscholen.
              3. Blz. 251 Er zijn meerjarige contractafspraken met de bibliotheek. De bibliotheek zit in het Huis van Waalre en speelt een belangrijke rol in het sociaal beleid in brede zin.
              4. Blz. 252 Het Informatiepunt Digitale overheid van de bibliotheek helpt inwoners met digitale aanvragen bij de overheid.
              5. Blz. 253 In het consultatiebureau is de Boekstartcoach aanwezig.
              6. Blz. 254 Het laagdrempelige initiatief van de gemeente Waalre en de bibliotheek ‘Waalre in gesprek’ is zes keer georganiseerd.
          2. Blz. 255 Wat is de impact voor onze inwoners?
        4. Blz. 256 5.7 Openbaar groen
          1. Blz. 257 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 258 De groene uitstraling als herkenbaar onderdeel van de gemeente Waalre behouden en waar dat kan versterken.
              1. Blz. 259 Bij de herinrichting en onderhoud van de openbare ruimte is het uitgangspunt om, daar waar mogelijk, meer groen en/of bomen terug te plaatsen en streven we naar meer biodiversiteit.
              2. Blz. 260 De derde fase van het vervangingsplan (2022-2026) voor het vervangen van groen en bomen wordt in samenspraak met bewoners voorbereid en uitgevoerd.
              3. Blz. 261 Er wordt invulling gegeven aan de thema’s en ambities uit het Beleid- en Beheerplan Groen en Bomen (2019-2029).
              4. Blz. 262 In het kader van bos- en natuurbeheer wordt met diverse werkgroepen samengewerkt zoals bijvoorbeeld met de IVN Natuurwerkgroep voor bos- en natuurbeheer.
              5. Blz. 263 In het kader van de projectplanning openbare ruimte (integrale aanpak wegen, riolering en groen) wordt in 2025 ook op het gebied van groen gewerkt aan: Traverse Noord, Heikantstraat, Herinrichting Den Hof en herinrichting Eindhovenseweg.
              6. Blz. 264 In het kader van het beheerplan Eikenprocessierups wordt de plaag geïnventariseerd en op basis van de omvang een curatieve bestrijding uitgevoerd.
              7. Blz. 265 In het kader van het contract Integraal Beheer Openbare Ruimte gaat het beheerteam, op basis van de ambities en thema’s in de beheerteamovereenkomst en de beschikbare financiële middelen, het eerste jaarplan (opgesteld 2024) uitvoeren.
              8. Blz. 266 In het kader van ruimtelijke ontwikkelingsprojecten wordt in 2025 gewerkt aan groen.
              9. Blz. 267 In samenwerking met het IVN en de basisscholen wordt de Boomfeestdag georganiseerd.
              10. Blz. 268 In 2025 wordt het beheerplan voor bos- en natuurterreinen operationeel.
              11. Blz. 269 Particuliere bomen genieten bescherming door de Groene Kaart (kapbeleid) en worden met subsidie in stand gehouden.
          2. Blz. 270 Wat is de impact voor onze inwoners?
        5. Blz. 271 Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
        6. Blz. 272 Toelichting
      8. Blz. 273 06 Sociaal domein
        1. Blz. 274 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (CMD / PlusTeam)
          1. Blz. 275 Samenkracht en burgerparticipatie (CMD/PlusTeam)
            1. Blz. 276 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 277 Inwoners weten zelf de weg te vinden met hun hulpvraag en ontvangen waar nodig passende ondersteuning.
                1. Blz. 278 De integrale benadering “één gezin, één plan, één coördinator” is gemeengoed, de Wet aanpak samenhangende meervoudige problematiek in het sociaal domein versterkt dit.
                2. Blz. 279 De softwarematige ondersteuning en alle bijbehorende functionaliteiten functioneren goed, werken ondersteunend voor het CMD en het PlusTeam (administratieve lastenvermindering) en genereren managementinformatie.
                3. Blz. 280 De toegang tot zorg, waaronder het CMD, speelt zelf een rol in preventie en normaliseren. Het biedt zelf preventieve voorlichting en informatie aan of weet daarvoor de partners te raadplegen.
                4. Blz. 281 Het CMD biedt naast preventieve voorlichting ook preventief groepsaanbod voor de inwoners.
                5. Blz. 282 Het CMD heeft korte lijnen met de maatschappelijke partners, zoals de huisartsen, politie en het onderwijs. We weten elkaar te vinden; niet alleen bij eenvoudige vraagstukken, maar ook juist bij de complexe vraagstukken.
                6. Blz. 283 Het CMD heeft vaste contactpersonen bij de maatschappelijke partners, die de formele én informele binding kunnen leggen tussen de maatschappelijke partners en het CMD.
                7. Blz. 284 We optimaliseren de samenwerking tussen het Centrum voor Maatschappelijke Deelname (CMD) en het PlusTeam. We informeren elkaar, wisselen de benodigde informatie uit en bouwen verder op dezelfde visie.
                8. Blz. 285 We richten de toegang van het CMD efficiënter en meer klantvriendelijk in.
            2. Blz. 286 Wat is de impact voor onze inwoners?
          2. Blz. 287 Wijkcentra
            1. Blz. 288 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 289 We bieden inwoners de mogelijkheid om deel te nemen aan en/of gebruik te maken van cultureel maatschappelijke activiteiten, wijkzorg en activiteiten buiten de wijk.
                1. Blz. 290 Accommodaties worden duurzaam en multifunctioneel op- en ingezet.
                2. Blz. 291 De (zorg-)activiteiten in de wijkcentra worden verder ontwikkeld conform zorgcontracten.
                3. Blz. 292 De Pracht en Het Huis van Waalre ontvangen subsidie volgens de prestatieovereenkomst.
                4. Blz. 293 De sociaal culturele activiteiten ontvangen subsidie volgens het geldende subsidiebeleid voor deze periode.
                5. Blz. 294 Het Huis van Waalre en De Pracht bieden sociaal culturele activiteiten aan en kunnen dat uitvoeren door prestatiesubsidies.
                6. Blz. 295 We stellen een uitvoeringsprogramma op naar aanleiding van de in 2024 vastgestelde welzijnwoonzorgvisie.
          3. Blz. 296 Inburgering
            1. Blz. 297 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 298 Inburgeraars participeren naar vermogen en zijn de Nederlandse taal machtig
                1. Blz. 299 De klantmanager inburgering ontfermt zich voor alle statushouders over de brede intake.
                2. Blz. 300 Inburgeraars die nog vallen onder de oudere wetten Inburgering kunnen bij het CMD terecht voor ondersteuning.
                3. Blz. 301 We stimuleren de financiële redzaamheid en taalvaardigheid bij de inburgeraars.
                4. Blz. 302 We stimuleren inburgeraars om gebruik te maken van de cultuur- en sportmogelijkheden in en rondom Waalre.
                5. Blz. 303 We voeren de verplichte onderdelen van de wet Inburgering 2021 uit.
                6. Blz. 304 Kwaliteitsslagen en infrastructuur in Waalre evalueren we intern en stellen we waar nodig bijstellen.
            2. Blz. 305 Wat is de impact voor onze inwoners?
        2. Blz. 306 6.3 Inkomensregelingen
          1. Blz. 307 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 308 Garanderen van bestaansminimum
              1. Blz. 309 De Participatiewet (bijstandsuitkeringen) en de diverse andere uitkeringsregelingen worden uitgevoerd.
              2. Blz. 310 Het bieden van mogelijkheden aan / stimuleren van uitkeringsgerechtigden met als doel uitstroom naar arbeid.
              3. Blz. 311 Integrale benadering van personen en gezinnen bij vraagstukken op het gebied van het sociaal domein.
          2. Blz. 312 Wat is de impact voor onze inwoners?
        3. Blz. 313 6.3.1 Minimabeleid
          1. Blz. 314 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 315 Borgen van bestaanszekerheid.
              1. Blz. 316 De integrale aanpak van het CMD en de maatschappelijke partners wordt voortgezet.
              2. Blz. 317 De trajecten van inwoners in de schuldhulpverlening worden gemonitord, indien hieruit blijkt dat resultaten onvoldoende worden behaald, vindt bijstelling plaats.
              3. Blz. 318 Er vindt een nauwe, integrale samenwerking plaats tussen het CMD en ketenpartners.
              4. Blz. 319 Er wordt uitvoering gegeven aan het geldzorgenbeleid (voorheen “armoedebeleid”) en het maatwerkbudget (budget dat beschikbaar is gesteld om financiële nood te voorkomen, bestrijden of verzachten).
              5. Blz. 320 Het verstrekken van individuele Bijzondere bijstand.
              6. Blz. 321 Het verstrekken van individuele inkomenstoeslag.
              7. Blz. 322 Ondersteuning van minima door aanvullende regelingen zoals de “Meedoen bijdrage” en deelname aan het Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds.
              8. Blz. 323 Uitvoeren en monitoren van vroegsignalering met de ‘vaste lasten partners’ (woningcorporaties, Brabant Water, energiebedrijven).
              9. Blz. 324 Uitvoering van schulddienstverlening door het lokale CMD.
          2. Blz. 325 Wat is de impact voor onze inwoners?
        4. Blz. 326 6.4 Begeleide participatie
          1. Blz. 327 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 328 Doel van de Participatiewet is dat inwoners zeker kunnen zijn van een bestaansminimum door hen een bijstandsuitkering te geven en/of inwoners die kunnen werken, kansen op werk te geven
              1. Blz. 329 De Participatiewet wordt op basis van een samenwerkingsovereenkomst in samenwerking met en door de gemeente Veldhoven uitgevoerd.
              2. Blz. 330 Een studietoeslag is beschikbaar voor inwoners die studeren en een arbeidshandicap hebben.
              3. Blz. 331 Gemeente Waalre neemt actief deel aan de overleggen met GRWRE/Ergon zowel op bestuurlijk als op ambtelijk niveau. De kwartaalrapportages die door de GRWRE/Ergon worden gegenereerd worden ieder kwartaal besproken met de Ergon.
              4. Blz. 332 Inwoners worden begeleid naar werk door het aanbieden van participatievoorzieningen.
              5. Blz. 333 We nemen deel in het “Participatiebedrijf” GRWRE (de gemeenten Eindhoven, Veldhoven, Heeze-Leende en Valkenswaard).
              6. Blz. 334 We participeren in regionale overleggen met betrekking tot arbeidsmarkt en arbeidsmarkttoeleiding.
          2. Blz. 335 Wat is de impact voor onze inwoners?
        5. Blz. 336 6.6 WMO-beleid
          1. Blz. 337 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 338 Inwoners in staat stellen op een zo volwaardig en gelijkwaardig mogelijke manier deel te nemen aan de samenleving en onderdeel uit te laten maken van die samenleving.
              1. Blz. 339 Sociaal Raadsliedenwerk biedt onafhankelijke cliëntondersteuning op sociaal juridisch gebied.
              2. Blz. 340 We hebben grip op de kosten van de maatwerkvoorziening Wmo huishoudelijke hulp.
              3. Blz. 341 We hebben grip op de kosten van de Wmo.
              4. Blz. 342 We meten de cliëntervaringen middels “continu meten” en we evalueren de resultaten.
              5. Blz. 343 We ontwikkelen in samenwerking met de BOV-Kempengemeenten en de regio Dommelvallei+ de producten Begeleiding Wmo door.
              6. Blz. 344 Buurtbemiddeling is vroegtijdig betrokken in een conflict tussen buren of buurtgenoten.
              7. Blz. 345 De doordecentralisatie van beschermd wonen gaat door. Het regionale plan van aanpak vertalen we naar de lokale situatie.
              8. Blz. 346 De Wijk-GGD'ers zijn actief in de gemeente Waalre, zij bieden hulp aan personen met onbegrepen gedrag.
              9. Blz. 347 Er is een sterke regionale preventieve aanpak van dak- en thuisloosheid in het kader van de Maatschappelijke Opvang.
              10. Blz. 348 Er is een voorstel gedaan (inclusief kosten) voor de ontwikkeling van beleid voor rechtmatigheidstoezicht en fraudebestrijding binnen de Wmo en de Jeugdwet.
              11. Blz. 349 Er is een Welzijn-Wonen-Zorg Visie. Vervolgens zal een plan van aanpak worden gemaakt om de afspraken die voortkomen uit de visie te borgen.
              12. Blz. 350 Gemeente Waalre heeft een overeenkomst gesloten samen met omringende gemeenten bij een meldpunt voor discriminatie.
          2. Blz. 351 Wat is de impact voor onze inwoners?
        6. Blz. 352 6.7 Maatwerkdienstverlening 18-
          1. Blz. 353 Maatwerkdienstverlening 18-
            1. Blz. 354 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 355 We gaan uit van eigen kracht en ondersteunen onze jeugdigen waar het nodig is.
                1. Blz. 356 Binnen het samenwerkingsverband ‘Een 10 voor de Jeugd’ gaan we de Producten en Diensten Catalogus (PDC) op structurele basis door ontwikkelen.
                2. Blz. 357 Binnen het samenwerkingsverband ’21 voor de Jeugd’ werken we samen aan de realisatie van het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming, vanuit de opdracht van het Rijk.
                3. Blz. 358 Er is een snelle signalering van ondersteuningsvragen.
                4. Blz. 359 Het laagdrempelige initiatief van de gemeente Waalre en de bibliotheek ‘Waalre in gesprek’ is zes keer georganiseerd.
                5. Blz. 360 Jeugdigen in Waalre praten mee over onderwerpen die zij belangrijk vinden binnen de gemeente.
                6. Blz. 361 We borgen de meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling door middel van een protocol.
                7. Blz. 362 We nemen maatregelen om de kosten voor jeugdhulp beheersbaar te maken.
                8. Blz. 363 We onderzoeken wat de Hervormingsagenda Jeugd betekent voor Waalre en we werken aan de verschillende thema's van deze Hervormingsagenda door middel van een plan van aanpak.
                9. Blz. 364 We versterken de tandemfunctie die we in onze regionale visie op jeugdbescherming hebben opgenomen.
                10. Blz. 365 We verstrekken passende hulp aan jeugdigen die dit nodig hebben (individuele voorzieningen).
                11. Blz. 366 We zetten in op een afname van jeugdhulp die is verstrekt via een maatwerkovereenkomst; jeugdhulp zetten we zoveel mogelijk in via het gecontracteerde aanbod.
                12. Blz. 367 We zien een afname in de wachtlijsten voor jeugd bij zowel het CMD als het PlusTeam, er is een versterkte samenwerking tussen het CMD en het PlusTeam.
            2. Blz. 368 Wat is de impact voor onze inwoners?
          2. Blz. 369 Jeugd- en jongerenwerk
            1. Blz. 370 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 371 Jeugdigen in Waalre die steun nodig hebben bij het volwassen worden ontvangen in eerste instantie ondersteuning van hun eigen ouders.
                1. Blz. 372 De maatschappelijke partners zijn bekend met het aanbod van het jongerenwerk.
                2. Blz. 373 Het jongerenwerk heeft een prominente rol in het voorkomen van problemen, zoals schooluitval, overlast, uitsluiting en radicalisering.
                3. Blz. 374 In samenwerking met het jongerenwerk bekijken we in welke vorm we jongerenparticipatie kunnen vormgeven.
                4. Blz. 375 We helpen jongerenwerkers om laagdrempelige ondersteuning aan jongeren te bieden in hun ontwikkeling naar volwassenheid.
                5. Blz. 376 We gaan de pilot jongerencentrum evalueren en nemen in deze evaluatie de toekomst van een jongerencentrum in Waalre mee.
            2. Blz. 377 Wat is de impact voor onze inwoners?
        7. Blz. 378 Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
        8. Blz. 379 Toelichting
      9. Blz. 380 07 Volksgezondheid en milieu
        1. Blz. 381 7.1 Volksgezondheid
          1. Blz. 382 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 383 Een gezond Waalre
              1. Blz. 384 De bestaande diensten van Goed voor Mekaar Waalre worden voortgezet en verder ontwikkeld.
              2. Blz. 385 De functie van Goed voor Mekaar als informatiepunt voor informele hulp en vrijwilligerswerk wordt verder versterkt, waarbij de digitale Sociale Gids Waalre wordt gebruikt.
              3. Blz. 386 Het Netwerk Dementie Vriendelijke Gemeente is actief vanuit het het jaarplan 2025.
              4. Blz. 387 Het plan van aanpak GALA/SPUK 2024 – 2026: er wordt uitvoering gegeven aan het plan van aanpak.
              5. Blz. 388 Het plan van aanpak gezonde Jeugd, gezonde toekomst, maakt onderdeel uit van het Leefstijl Akkoord gezond Waalre 2023-2026.
              6. Blz. 389 Het Steunpunt Mantelzorg wordt versterkt en meer zichtbaar voor de inwoners van Waalre die als mantelzorger onbetaald en vaak langdurig zorgen voor een naaste.
              7. Blz. 390 We geven uitvoering aan het plan van aanpak van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA/SPUK) 2024 – 2026.
              8. Blz. 391 We stimuleren het doen van vrijwilligerswerk en zetten in op het versterken van informele hulp/ondersteuning, in samenwerking met onze lokale en regionale netwerkpartners.
              9. Blz. 392 We versterken de lokale coalitie Eén tegen Eenzaamheid.
          2. Blz. 393 Wat is de impact voor onze inwoners?
        2. Blz. 394 7.2 Riolering (riool/water/klimaat)
          1. Blz. 395 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 396 Een goed functionerend watersysteem (rioolstelsel en watergangen) dat zorgt voor bescherming van de volksgezondheid, het milieu en het tegengaan van (grond)wateroverlast en -tekort (droogte).
              1. Blz. 397 De gemeente zamelt afvalwater in en voert dit af. In die gebieden waar een gescheiden rioolstelsel is of wordt aangelegd, koppelen we in eerste instantie op basis van vrijwilligheid zoveel mogelijk particulier oppervlak af.
              2. Blz. 398 Het waterbewustzijn in Waalre wordt vergroot op basis van een communicatieplan gericht op het vergroten van water- en klimaatbewustzijn en het afkoppelen van hemelwater.
              3. Blz. 399 In het kader van de integrale projectplanning wordt aan de volgende projecten gewerkt:
              4. Blz. 400 Samen met Waterschap de Dommel wordt in 2025 de uitvoeringsagenda klimaatadaptatie uitgevoerd waarbij gemeente en Waterschap streven naar het verminderen van afvoer van regenwater naar de RWZI. Hierbij maken we gebruik van subsidiemogelijkheden.
              5. Blz. 401 Uitvoering geven aan het programma Water, Riolering en Klimaat 2023-2027.
              6. Blz. 402 De gemeentelijke watergangen met een belangrijke waterafvoerende functie worden hersteld en in de onderhoudsplanning opgenomen.
          2. Blz. 403 Wat is de impact voor onze inwoners?
        3. Blz. 404 7.3 Afval
          1. Blz. 405 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 406 Het verder verduurzamen van de afvalinzameling
              1. Blz. 407 We gaan onderzoeken hoe we aanvullend op de diftar-methode ons restafval nog verder kunnen reduceren.
              2. Blz. 408 Wij gaan mogelijkheden bezien om bioafval (groente, fruit en etensresten) ook bij de hoogbouw afzonderlijk/gescheiden in te zamelen.
          2. Blz. 409 Wat is de impact voor onze inwoners?
        4. Blz. 410 7.4 Duurzaamheid en Milieu
          1. Blz. 411 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 412 Een bijdrage leveren aan het behalen van de klimaatdoelen uit het nationale Klimaatakkoord, binnen de schaal en maat van de gemeente Waalre.
              1. Blz. 413 Voor de Zonneweide Achtereind zetten we vervolgstappen om te komen tot de beste koersbepaling voor realisatie van het project.
              2. Blz. 414 We geven uitvoering aan de strategie “no regret” maatregelen (met name grootschalig zon op dak) uit de RES.
              3. Blz. 415 We geven verder invulling aan het Programma warmtetransitie.
              4. Blz. 416 We werken samen met Tennet en Enexis aan het realiseren van extra netwerkcapaciteit in de regio.
              5. Blz. 417 Wij gaan door met de energiecampagne gericht op het informeren en helpen van onze inwoners en maatschappelijke partners.
              6. Blz. 418 Wij nemen actief deel aan de Regionale Energiestrategie.
              7. Blz. 419 Wij ondersteunen inwoners die moeite hebben met het betalen van de energierekening door het reduceren van hun energieverbruik.
          2. Blz. 420 Wat is de impact voor onze inwoners?
        5. Blz. 421 Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
        6. Blz. 422 Toelichting
      10. Blz. 423 08 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
        1. Blz. 424 8.1 Ruimtelijke ordening
          1. Blz. 425 8.1.1 Samenwerking binnen het Stedelijke gebied Eindhoven en Metropoolregio Eindhoven (Brainport)
            1. Blz. 426 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 427 De regio Zuidoost-Brabant wil haar positie als één van de best presterende regio’s van Nederland en één van de meest technologisch innovatieve regio’s van Europa behouden en versterken.
                1. Blz. 428 Er wordt gebruik gemaakt van de regionale versnellingstafel woningbouw.
                2. Blz. 429 We nemen actief deel aan diverse regionale samenwerkingsverbanden op het gebied van Ruimte en Wonen .
                3. Blz. 430 Er wordt uitvoering gegeven aan de opgaven uit de regionale Woondeal.
                4. Blz. 431 Het programma Ruimte uit de Samenwerkingsagenda Stedelijk Gebied Eindhoven 2023-2026 wordt uitgevoerd.
                5. Blz. 432 Tijdens de Omgevingsdagen worden afspraken gemaakt op het gebied van Wonen met de regio (MRE) en provincie.
            2. Blz. 433 Wat is de impact voor onze inwoners?
          2. Blz. 434 8.1.2 Implementatie nieuwe Omgevingswet
            1. Blz. 435 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 436 We geven goed invulling aan de op 1 januari 2024 in werking getreden Omgevingswet.
                1. Blz. 437 Op basis van de doelstellingen en ambities uit de eind 2021 vastgestelde Omgevingsvisie zijn een aantal thematische programma’s opgesteld.
                2. Blz. 438 Aan het plan van aanpak om te komen tot een definitief omgevingsplan in 2027 wordt verder uitvoering gegeven.
                3. Blz. 439 De Participatieverordening onder de Omgevingswet is in lijn met de herijkte nota Participatie.
                4. Blz. 440 Op basis van de evaluatie worden de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging verder in de VTH-processen geïmplementeerd.
                5. Blz. 441 We blijven de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging evalueren.
                6. Blz. 442 We evalueren de impact van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor de invulling van de verschillende functies en de daarbij horende personele capaciteit.
                7. Blz. 443 Lokaal beleid en verordeningen worden geïnventariseerd en zo nodig aangepast aan de Omgevingswet en/of vertaald naar het omgevingsplan.
            2. Blz. 444 Wat is de impact voor onze inwoners?
          3. Blz. 445 8.1.3 Vitaal Dorpshart Aalst (winkelcentrum Den Hof en omgeving)
            1. Blz. 446 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 447 Samen met ondernemers (winkeliers en eigenaren) en inwoners zorgen voor een toekomstbestendig en vitaal dorpshart Aalst.
                1. Blz. 448 De herinrichting van de openbare ruimte in het dorpshart Aalst wordt gefaseerd uitgevoerd en in 2025 afgerond.
                2. Blz. 449 Met eigenaren van bestaande en potentiële ontwikkellocaties vindt overleg plaats om (woningbouw)ontwikkelingen te realiseren.
            2. Blz. 450 Wat is de impact voor onze inwoners?
          4. Blz. 451 8.1.4 Ontwikkeling Buitengebied
            1. Blz. 452 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 453 Transitie van het landelijk gebied.
                1. Blz. 454 Binnen de Gebiedsgerichte aanpak Grenscorridor werken we samen aan de transitie van het landelijk gebied.
                2. Blz. 455 De ruimtelijke procedure behorende bij landgoed Gildebosch wordt afgerond.
                3. Blz. 456 Gestart wordt met het opstellen en vaststellen van landgoederenbeleid.
                4. Blz. 457 Het aanleggen van nieuwe en onderhoud aan bestaande recreatieve fietspaden als verbetering van het recreatieve fietsknooppuntennetwerk rond Waalre Dorp.
                5. Blz. 458 Het faciliteren van projecten die een bijdrage leveren aan de congestie van het energienet.
                6. Blz. 459 We bezien of we met aantrekken van externe middelen/subsidies invulling kunnen geven aan onze ambities voor verharding/verbetering van de Hutdijk.
                7. Blz. 460 Voor de Zonneweide Achtereind zetten we vervolgstappen om te komen tot de beste koersbepaling voor realisatie van het project.
                8. Blz. 461 We faciliteren de realisatie van het Natuurbelevingscentrum Buiten Waalre.
                9. Blz. 462 We stimuleren, faciliteren (o.a. procedureel), voeren gesprekken met particuliere initiatieven die passen in de actuele visies op het buitengebied van Waalre.
                10. Blz. 463 We werken in diverse samenwerkingsverbanden met onze partners samen aan verbetering van het buitengebied en maken hierin keuzes .
            2. Blz. 464 Wat is de impact voor onze inwoners?
          5. Blz. 465 8.1.5 Herontwikkeling ’t Hazzo en omgeving
            1. Blz. 466 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 467 Afronding van de integrale herontwikkeling (wonen, sporten, ontmoeten) van de omgeving van sporthal ‘t Hazzo.
                1. Blz. 468 Het plan ‘Trolliuslaan’ met 18 appartementen aan de zuidzijde van ‘t Hazzo wordt opgeleverd.
                2. Blz. 469 Na oplevering van de woningbouw op het plandeel ‘Ligtvoet Aalst’ wordt de openbare ruimte in de plandelen aan de Gestelsestraat ingericht en opgeleverd.
            2. Blz. 470 Wat is de impact voor onze inwoners?
        2. Blz. 471 8.2 Wonen en Bouwen
          1. Blz. 472 8.2.1 Wonen
            1. Blz. 473 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 474 Waalre is groen, fijn en goed om te wonen, werken en verblijven. Dat willen we in de toekomst zo houden.
                1. Blz. 475 De in de Actualisatie Woonnotitie aangegeven acties en instrumentarium, onder meer voor de bestaande woningvoorraad, worden uitgewerkt in beleidsvoorstellen (m.b.t. efficiënter gebruik van bestaande woningen, woningsplitsing e.d.).
                2. Blz. 476 De voorgenomen woningbouw op diverse locaties worden volgens planning opgestart, in aanbouw genomen dan wel opgeleverd.
                3. Blz. 477 Er wordt gewerkt aan de toekomstige invulling van het Boerenbondterrein.
                4. Blz. 478 Er is een continue monitoring van de woningbouw, waarbij afstemming in het Stedelijk Gebied Eindhoven plaatsvindt.
                5. Blz. 479 Er worden woningen in elk segment gerealiseerd conform de gewenste differentiatie in het woningbouwprogramma.
                6. Blz. 480 Op basis van de Actualisatie Woonnotitie worden prestatieafspraken gemaakt met de woningcorporaties en huurdersverenigingen.
                7. Blz. 481 Gemeente werkt samen met de woningcorporaties en de Stichting Steunpunt Vluchtelingen Waalre om de taakstelling voor huisvesting statushouders in te vullen.
                8. Blz. 482 Voortzetten van de intensieve regionale samenwerking binnen zowel het Stedelijk Gebied Eindhoven als de Metropoolregio Eindhoven op het thema ‘Wonen’ c.q. 'Wonen/Ruimte'.
                9. Blz. 483 De ‘Regionale Begrippenlijst Wonen’ wordt vernieuwd en vastgesteld.
                10. Blz. 484 We maken gebruik van ondersteuningsmaatregelen voor versnelling woningbouw onder meer door inzet van externe projectleiders.
            2. Blz. 485 Wat is de impact voor onze inwoners?
          2. Blz. 486 8.2.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH)
            1. Blz. 487 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 488 We leveren een betrouwbare en voorspelbare dienstverlening aan inwoners, verenigingen en bedrijven op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving.
                1. Blz. 489 We voeren het uitvoeringsprogramma uit dat wordt opgesteld op basis van het beleidsplan Leefomgeving.
                2. Blz. 490 We maken een kwaliteitsslag bij het ophalen en invoeren van data zodat we die vervolgens gerichter in kunnen zetten bij het opstellen van toekomstige VTH-documenten.
                3. Blz. 491 In het jaarverslag VTH evalueren we de voortgang van de beleidsdoelen.
              2. Blz. 492 Het op een adequate, doelmatige en kwalitatief hoogwaardige wijze uitvoeren van taken op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving (VTH).
                1. Blz. 493 Op basis van de actuele kwaliteitscriteria voeren we een jaarlijkse kwaliteitsmeting uit.
                2. Blz. 494 Het nieuwe beleidsplan Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) wordt verder geïmplementeerd.
                3. Blz. 495 We streven ernaar om de kwaliteit en doorlooptijd van onze diensten op het juiste niveau te houden.
            2. Blz. 496 Wat is de impact voor onze inwoners?
        3. Blz. 497 Wat mag het kosten? (bedragen x €1.000)
        4. Blz. 498 Toelichting
      11. Blz. 499 Beleidsindicatoren
        1. Blz. 500 Tekst
    2. Blz. 501 Paragrafen
      1. Blz. 502 Paragraaf A Lokale heffingen
        1. Blz. 503 Waar gaat de paragraaf over?
        2. Blz. 504 Belastingbeleid gemeente Waalre
        3. Blz. 505 Belastingen
        4. Blz. 506 Retributies
        5. Blz. 507 Waardering waardepeildatum 1-1-2024 Wet waardering onroerende zaken (WOZ)
        6. Blz. 508 Onroerende zaakbelastingen (OZB)
        7. Blz. 509 Geraamde opbrengst OZB
        8. Blz. 510 Afvalstoffenheffing
        9. Blz. 511 Toegerekende kosten aan afvalstoffenheffing
        10. Blz. 512 Afvalstofheffing - geraamde opbrengsten
        11. Blz. 513 Tarifering
        12. Blz. 514 Afvalstofheffing - Tarifering
        13. Blz. 515 De tarieven afvalstoffenheffing
        14. Blz. 516 Kwijtschelding
        15. Blz. 517 Rioolheffing
        16. Blz. 518 Rioolheffing - kosten
        17. Blz. 519 Leges
        18. Blz. 520 Leges - Hoofdstuk 2
        19. Blz. 521 Leges - Hoofdstuk 3
        20. Blz. 522 Toeristenbelasting
        21. Blz. 523 Kwijtscheldingbeleid
        22. Blz. 524 Belastingdruk per huishouden
        23. Blz. 525 Toelichting belastingdruk
        24. Blz. 526 Gemiddelde woonlasten 2024 bij vergelijking in de regio
      2. Blz. 527 Paragraaf B weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 528 Waar gaat de paragraaf over?
        2. Blz. 529 Risicomanagement en weerstandsvermogen
        3. Blz. 530 Conclusie
        4. Blz. 531 Benodigde weerstandscapaciteit
        5. Blz. 532 Inventarisatie en beoordeling van de risico’s
        6. Blz. 533 Hierna treft u de uitgebreide risico-inventarisatie en –beoordeling aan
        7. Blz. 534 Beschikbare weerstandscapaciteit
        8. Blz. 535 Berekening ratio weerstandsvermogen
        9. Blz. 536 Financiële kengetallen (horizontale verantwoording)
        10. Blz. 537 Totaaloverzicht van de kengetallen voor de gemeente Waalre
        11. Blz. 538 Toelichting op de kengetallen
        12. Blz. 539 Conclusie op basis van de kengetallen
      3. Blz. 540 Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 541 Waar gaat de paragraaf over?
        2. Blz. 542 1. Wegen
          1. Blz. 543 Wegen
          2. Blz. 544 Beschikbaar budget
        3. Blz. 545 2. Stedelijk Water & Riolering
          1. Blz. 546 Programma Water Riolering en Klimaat
          2. Blz. 547 Hemelwater
          3. Blz. 548 Grondwater
          4. Blz. 549 Projecten
        4. Blz. 550 3. Openbaar Groen
          1. Blz. 551 Openbaar Groen
          2. Blz. 552 Begroting groen
        5. Blz. 553 4. Openbare verlichting
          1. Blz. 554 Openbare Verlichting
        6. Blz. 555 5. Gemeentelijke gebouwen
          1. Blz. 556 Gemeentelijke gebouwen
      4. Blz. 557 Paragraaf D Financiering
        1. Blz. 558 Inleiding
        2. Blz. 559 Landelijke wet- en regelgeving
          1. Blz. 560 Wet Financiering Decentrale Overheden (Wet Fido)
          2. Blz. 561 Renterisico op kortlopende schuld: kasgeldlimiet
          3. Blz. 562 Renterisico op vaste schuld: renterisiconorm
          4. Blz. 563 Wet Houdbare Overheidsfinanciën (Wet HOF)
          5. Blz. 564 Schatkistbankieren
        3. Blz. 565 Lokale regelgeving
          1. Blz. 566 Financiële verordening
          2. Blz. 567 Treasurystatuut
          3. Blz. 568 Uitgangspunten treasuryactiviteiten
          4. Blz. 569 Financieringsbehoefte
          5. Blz. 570 Renteoverzicht
          6. Blz. 571 Rente toerekening (toelichting schema)
      5. Blz. 572 Paragraaf E Bedrijfsvoering
        1. Blz. 573 Waar gaat de paragraaf over?
        2. Blz. 574 Organisatie (algemeen)
          1. Blz. 575 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 576 We zijn een zelfstandige gemeente met een daadkrachtige ambtelijke organisatie die direct in contact staat met de samenleving
              1. Blz. 577 Wij zijn een zelfstandige gemeente.
              2. Blz. 578 De inwoner staat centraal. In Waalre is werken vanuit de bedoeling het uitgangspunt in de dienstverlening.
              3. Blz. 579 De raadsleden met regionale samenwerking als aandachtsgebied adviseren we vanuit de organisatie en de griffie.
              4. Blz. 580 De visie De Kracht van Waalre herijken we in een participatietraject en stellen we opnieuw vast in de gemeenteraad.
              5. Blz. 581 Onze organisatie voert de Omgevingswet uit. Monitoring, evaluaties en verbetering van processen en beleidsregels blijven onderdeel van onze bedrijfsvoering.
              6. Blz. 582 De nieuwe manier van vergaderen (BOB) loopt. We plannen evaluaties om het functioneren van de gemeenteraad te monitoren en waar nodig aanpassingen in de vergaderstructuur te doen.
              7. Blz. 583 Het strategisch personeelsplan is opgesteld en er is gestart met de uitvoering.
              8. Blz. 584 We blijven aandacht besteden aan leiderschap en eigenaarschap bij het management en de medewerkers.
              9. Blz. 585 De verandering op het gebied van dienstverlening onder de Omgevingswet voeren we door ook in relatie tot de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan.
              10. Blz. 586 We herijken ons organisatieplan in lijn met de herijking van de Kracht van Waalre.
              11. Blz. 587 We investeren in verbetering van informatiemanagement en moderne ICT
              12. Blz. 588 We kunnen de huidige grote opgaven waarvoor we staan op gebied van klimaat, energie en schaalsprong niet alleen oplossen
              13. Blz. 589 We blijven energie steken in het opleiden van nieuwe en vaste medewerkers en onze dienstverleningsvisie bespreken we in gesprekken over de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers.
        3. Blz. 590 Personeel
          1. Blz. 591 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 592 De gemeente Waalre wil een goede werkgever zijn die investeert op duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en persoonlijke ontwikkeling
              1. Blz. 593 Goed werkgeverschap
              2. Blz. 594 We besteden een (nieuw) personeelssysteem aan. Een systeem dat aansluit bij de interne behoeftes en externe ontwikkelingen.
              3. Blz. 595 We implementeren een gesprekscyclus die aansluit bij de behoeften van medewerkers en (team)managers. De gesprekscyclus levert een bijdrage aan strategische personeelsplanning.
              4. Blz. 596 We evalueren de Waalre Academy en ontwikkelen deze verder.
              5. Blz. 597 We stellen meer HR informatie beschikbaar. Er is inzicht in interne ontwikkelingen.
              6. Blz. 598 Leiderschapsontwikkeling
              7. Blz. 599 Performancemanagement
              8. Blz. 600 Werken de teams communicatie en HR structureel samen aan de werving en selectie van nieuwe collega’s.
              9. Blz. 601 We implementeren de ontwikkelpunten uit de evaluatie hybride werken, zodat iedere medewerker zo optimaal mogelijk hybride kan werken.
        4. Blz. 602 Financiën & Control
          1. Blz. 603 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 604 Een financieel sluitende meerjarenbegroting is minder dwingend en met realiteitszin toegepast vanaf 2025
              1. Blz. 605 De begroting is meerjarig sluitend
              2. Blz. 606 De budgethoudersregeling is onder de loep genomen en herijkt
              3. Blz. 607 De hoogte van de vrije reserve bedraagt meer dan 110% van de totale risico’s en daarbij is een ondergrens van € 5.000.000 aangehouden conform de vastgestelde nota reserves en voorzieningen 2023
              4. Blz. 608 Een geleidelijke jaarlijkse verhoging, bovenop de indexering van de jaarlijkse OZB, is doorgevoerd omdat we op het moment van schrijven dit als noodzakelijk zien. Vooralsnog jaarlijkse verhoging tussen 5 en 10%
              5. Blz. 609 Een meerjarig investeringsprogramma is opgesteld voor een juiste balans en prioritering in financiële middelen en nieuw beleid
              6. Blz. 610 Het kengetal 'Solvabiliteitsratio' is verantwoord en gemonitord in de bestaande P&C-cyclus, waarbij het streven is dat de waarde van het kengetal solvabiliteitsratio minimaal 20% bedraagt
              7. Blz. 611 Het kengetal 'Structurele exploitatieruimte' is verantwoord en gemonitord in de bestaande P&C-cyclus, waarbij de waarde van het kengetal structurele exploitatieruimte minimaal 0% bedraagt
              8. Blz. 612 Het verhogen van de lokale lasten is terughoudend ingezet
              9. Blz. 613 Inkomsten en uitgaven zijn reëel ingeschat
              10. Blz. 614 Risico’s zijn geïnventariseerd en passende (beheer)maatregelen zijn genomen
              11. Blz. 615 Structurele uitgaven zijn niet gedekt met incidentele middelen
              12. Blz. 616 We werken aan het verder door ontwikkelen van het instrumentarium en werkwijze van de planning en control cyclus.
        5. Blz. 617 Communicatie
          1. Blz. 618 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 619 Verbinding en ontmoeting
              1. Blz. 620 De gemeentelijke website www.waalre.nl vormt de basis van alle communicatie
              2. Blz. 621 We werken voortdurend aan alle digitale toegankelijkheidseisen voor onze gemeentelijke website en voldoen aan de relevante wetgeving.
              3. Blz. 622 Met de vaststelling van de herijkte notitie Participatie is verder gewerkt aan inwonersparticipatie. We maken bij majeure projecten gebruik van een startnotitie.
              4. Blz. 623 De datagerichte aanpak is als onderdeel van de contentstrategie intern en daarmee ook extern toegepast. Deze aanpak heeft bijgedragen aan een doelgroep gerichtere informatievoorziening
              5. Blz. 624 Op basis van data analyses hebben we goed zicht op uit te voeren communicatieacties en wat deze kunnen bijdragen aan een bepaalde campagne.
              6. Blz. 625 In samenwerking met HR hebben we onze arbeidsmarktcommunicatie op een passende manier bij de tijd gebracht om te laten zien wat we te bieden hebben als werkgever en om juiste werknemers aan te trekken
              7. Blz. 626 We hebben verder gebouwd aan arbeidsmarktcommunicatie: onder andere hebben we laten zien wie we zijn als gemeente Waalre en hoe we hebben samengewerkt mét en vóór onze inwoners
        6. Blz. 627 ICT en informatievoorziening
          1. Blz. 628 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 629 Een betrouwbare, flexibele en toekomstbestendige ICT infrastructuur en informatievoorziening
              1. Blz. 630 De kwaliteit van basisgegevens wordt verbeterd door het structureel controleren op levering en gebruik van gegevens
              2. Blz. 631 Doorontwikkeling I-organisatie door optimalisatie gegevenskwaliteit (datagedreven werken en werken onder architectuur)
              3. Blz. 632 Er wordt ten behoeve van informatieveiligheid gebruik gemaakt van een SIEM-SOC dienstverlening.
              4. Blz. 633 Implementeren van een nieuwe betrouwbare ICT-infrastructuur.
              5. Blz. 634 Indien mogelijk en gewenst krijgt het beleidsplan en het uitvoeringsplan Informatisering & Automatisering een update. Los van de update, wordt aangesloten bij nieuwe ontwikkelingen en bij de raads- en collegeprogramma's.
              6. Blz. 635 Realiseren van een toekomstbestendig applicatielandschap waarbij applicaties doelmatig en efficiënt ingezet kunnen worden
              7. Blz. 636 Wet openbaarheid overheid (Woo)
              8. Blz. 637 Zaakgericht en digitaal werken.
        7. Blz. 638 Informatiebeveiliging
          1. Blz. 639 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 640 Een veilige digitale en analoge dienstverlening staat centraal. Hiervoor volgen we een informatiebeveiligingsbeleid dat voldoet aan het wettelijk normenkader, de landelijke BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid)
              1. Blz. 641 Cybersecurity en beveiligingschecks maken deel uit van ons dagelijks werk
              2. Blz. 642 De concrete maatregelen van het beleid zijn uitgewerkt in het Jaarplan Informatiebeveiliging en Privacy
              3. Blz. 643 De informatiebeveiliging wordt jaarlijks getoetst met de ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Informatieaudit)
              4. Blz. 644 De kritische processen van de BIO-maatregelen zijn uitgezet en uitgevoerd
              5. Blz. 645 De organisatie is zich bewust van veiligheidsrisico’s en weet deze te beheersen. Dit door het nemen van maatregelen
              6. Blz. 646 De wettelijke normenkaders op het gebied van informatiebeveiliging worden gevolgd en waar nodig geïmplementeerd
              7. Blz. 647 Er is een cyberoefening uitgevoerd
              8. Blz. 648 Het bewustwordingsniveau is verhoogd binnen de gehele organisatie. De medewerkers zijn zich bewust van de risico’s die het werken met gemeentelijke informatie met zich meebrengt
              9. Blz. 649 Er is een businesscontinuïteitsplan opgesteld waarin is opgenomen hoe een crisisorganisatie eruit ziet en wie waarvoor verantwoordelijk is
        8. Blz. 650 Privacy
          1. Blz. 651 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 652 De Europese Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is ons belangrijkste toetsingskader op het gebied van privacy
              1. Blz. 653 Er gaan verwerkersovereenkomsten gesloten worden met nieuwe verwerkers
              2. Blz. 654 We gaan binnen de organisatie blijvend werken volgens het privacy by design en default principe
              3. Blz. 655 We gaan de rollen, taken en verantwoordelijkheden in het kader van privacy helder beleggen bij privacybeheerders
              4. Blz. 656 We gaan de procedure voor AVG verzoeken - die achter DigiD is geplaatst - actief naleven
              5. Blz. 657 We gaan DPIA's (Data Protection Impact Assessments) uitvoeren en de uitkomsten ervan gaan we verwerken in concrete verbeterplannen
              6. Blz. 658 We gaan het bestaande verwerkingsregister actief bijhouden
              7. Blz. 659 We gaan het bewustwordingsniveau binnen de organisatie laten stijgen door blijvende aandacht op het onderwerp privacy te vestigen
              8. Blz. 660 We gaan het jaarplan Informatiebeveiliging- en Privacy uitvoeren
              9. Blz. 661 We gaan privacy meenemen bij ontwikkelingen binnen de organisatie die te maken hebben met wetswijzigingen of nieuwe regelingen
              10. Blz. 662 We gaan voorkomende datalekken oplossen
            2. Blz. 663 Wij houden ons aan de voor ons relevante bepalingen uit de Wet politiegegevens (Wpg)
              1. Blz. 664 Wij voeren jaarlijks de verplichte interne Wpg-audit uit.
              2. Blz. 665 Wij voeren een keer in de vier jaar de verplichte externe Wpg-audit uit.
        9. Blz. 666 Juridische kwaliteitszorg
          1. Blz. 667 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 668 Het behouden en waar nodig verbeteren van de juridische kwaliteit en leesbaarheid van voorstellen en besluiten
              1. Blz. 669 Gaan we investeren in verbreding van kennis binnen de gemeente Waalre
              2. Blz. 670 Wij ontwikkelen de juridische kwaliteitszorg verder
              3. Blz. 671 Wij adviseren meteen bij de start van bredere trajecten over de juridische aspecten
              4. Blz. 672 Wij voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving, ook starten wij met de voorbereiding van nieuwe wetgeving waar nodig.
              5. Blz. 673 Wij werven nieuwe leden voor de commissie bezwaarschriften
              6. Blz. 674 We adviseren om daar waar nodig kennis in te huren via onze huisadvocaat
        10. Blz. 675 Dienstverlening
          1. Blz. 676 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 677 Publieke dienstverlening is aan de voorkant van de gemeentelijke organisatie
              1. Blz. 678 Het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening en advisering voor inwoners, bedrijven en instellingen. We zijn een betrokken dienstverlener, met oog voor de wensen van onze inwoners
              2. Blz. 679 Inwoners kunnen zelf bepalen via welk kanaal ze communiceren en wanneer ze dienstverlening afnemen van de gemeente
              3. Blz. 680 De openingstijden blijven ruim en op werkdagen zijn we goed bereikbaar voor vragen van onze inwoners
              4. Blz. 681 We communiceren zowel digitaal als analoog. We streven ernaar al onze inwoners te bereiken
              5. Blz. 682 De privacy garanderen we zo goed mogelijk; (zorg-gerelateerde) persoonsgegevens zijn veilig bij de gemeente.
              6. Blz. 683 De organisatie werkt volgens de uitgangspunten en beloften uit de nieuwe visie op dienstverlening.
              7. Blz. 684 Zoveel mogelijk taken handelen we aan de voorkant van de organisatie af, waarbij de inwoner in één handeling bediend wordt.
              8. Blz. 685 We werken vanuit de bedoeling. De vraag van de inwoner wordt leidend bij de uitvoering van onze taken. Daar waar wet- en regelgeving beperkend is, gaan we op zoek naar de mogelijkheden om de vraag van de inwoner te realiseren
        11. Blz. 686 Rechtmatigheidsverantwoording
          1. Blz. 687 Rechtmatigheidsverantwoording
        12. Blz. 688 Frauderisico analyse
          1. Blz. 689 Frauderisico analyse
      6. Blz. 690 Paragraaf F Verbonden partijen
        1. Blz. 691 Inleiding
        2. Blz. 692 Visie op verbonden partijen
        3. Blz. 693 Kaderstellende en controlerende rol raad
        4. Blz. 694 Metropoolregio Eindhoven (MRE)
        5. Blz. 695 Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
        6. Blz. 696 Gemeenschappelijke Regeling GGD Brabant-Zuidoost
        7. Blz. 697 Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
        8. Blz. 698 Gemeenschappelijke regeling Regionaal samenwerkingsverband openbaar basisonderwijs De Kempen
        9. Blz. 699 Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven (ERGON)
        10. Blz. 700 Gemeenschappelijke regeling PlusTeam
        11. Blz. 701 Deelneming Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
        12. Blz. 702 Samenwerkingsovereenkomst Werk en Inkomen Veldhoven
        13. Blz. 703 Samenwerkingsovereenkomst Veldhoven
        14. Blz. 704 Stichting regionale inkoopsamenwerking Zuidoost-Brabant (BIZOB)
        15. Blz. 705 Convenant Stedelijk Gebied Eindhoven
        16. Blz. 706 Inkoopsamenwerking Jeugdhulp en Wet Maatschappelijke Ondersteuning
        17. Blz. 707 Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC)
        18. Blz. 708 Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
        19. Blz. 709 Vereniging van kleine gemeenten K80
        20. Blz. 710 Coöperatie Bosgroep Zuid Nederland U.A.
        21. Blz. 711 Samenwerkingsovereenkomst gladheidsbestrijding Eindhoven
        22. Blz. 712 Samenwerkingsovereenkomst beheer sportparken Eindhoven
        23. Blz. 713 Overzicht bijdragen verbonden partijen in Euro's
      7. Blz. 714 Paragraaf G Grondbeleid
        1. Blz. 715 Waar gaat de paragraaf over
        2. Blz. 716 Visie en beleid
          1. Blz. 717 Grondbeleid
          2. Blz. 718 Kostenverhaal
          3. Blz. 719 Pachtbeleid
          4. Blz. 720 Woningbouwprogramma en woningmarkt
          5. Blz. 721 Bouwprogramma 2024-2033
          6. Blz. 722 Bouwgronden in exploitatie (BIE)
          7. Blz. 723 Rente- en inflatieparameters in grondexploitatie
          8. Blz. 724 Rente- en inflatieparameters in grondexploitatie - toelichting
          9. Blz. 725 Tussentijdse (verwachte) winstneming grondexploitaties in 2024
          10. Blz. 726 Mutaties actieve grondexploitaties in 2024
          11. Blz. 727 Waalre Noord fase 1 & 2 (complex 54)
          12. Blz. 728 De Bleeck 1 (complex 70)
          13. Blz. 729 Trolliuslaan (complex 71)
          14. Blz. 730 Gezondheidscentrum Hoeveland (complex 72)
          15. Blz. 731 Boekwaardeverloop
          16. Blz. 732 Boekwaardeverloop - toelichting
          17. Blz. 733 Winstprognose
          18. Blz. 734 Winstprognose - toelichting
          19. Blz. 735 Effecten Vennootschapsbelasting (Vpb)
          20. Blz. 736 Effecten Vennootschapsbelasting (Vpb) - toelichting
          21. Blz. 737 Nieuwe grondexploitaties
          22. Blz. 738 Overige grondstoffen
          23. Blz. 739 Waalre Noord fase 3
          24. Blz. 740 Ekenrooi Zuid
          25. Blz. 741 Boerenbondterrein
          26. Blz. 742 Waardering grondposities
          27. Blz. 743 Pachtgronden
          28. Blz. 744 Verhuur gronden
          29. Blz. 745 Verkoop restgronden
        3. Blz. 746 Particuliere initiatieven
          1. Blz. 747 Inleiding
          2. Blz. 748 Brabantiaterrein
          3. Blz. 749 Molenstraat/Dreefstraat
          4. Blz. 750 Winkelcentrum De Voldijn
          5. Blz. 751 Gestelsestraat 45
          6. Blz. 752 Frederik Hendrikstraat/Gebiedsvisie de Pracht en omgeving.
          7. Blz. 753 Zorgcentrum Eeckenrhode
          8. Blz. 754 Molenstraat 9-11
          9. Blz. 755 Eindhovenseweg 29
          10. Blz. 756 Eindhovenseweg 54-56
          11. Blz. 757 Brederode 1
          12. Blz. 758 Raadhuisstraat 28
          13. Blz. 759 Willibrorduslaan 133-137B
          14. Blz. 760 De Keizer
          15. Blz. 761 Locatie Ligtvoet Waalre
        4. Blz. 762 Risico’s van grondeigendom
          1. Blz. 763 De risicobuffer voor actieve grondexploitaties
          2. Blz. 764 Verliesvoorzieningen
      8. Blz. 765 Paragraaf H. Horizontale verantwoording
        1. Blz. 766 Waar gaat de paragraaf over?
        2. Blz. 767 Verantwoording uitvoering wettelijke taken namens de provincie Noord-Brabant
        3. Blz. 768 Verantwoording Sociaal domein
        4. Blz. 769 Verantwoording informatieveiligheid (ENSIA, Eenduidige Normatiek Single Information Audit)
        5. Blz. 770 Verantwoording Wet politiegegevens
        6. Blz. 771 Verantwoording toezichtindicatoren BBV
        7. Blz. 772 Verantwoording rechtmatigheid
        8. Blz. 773 Digitale toegankelijkheid
      9. Blz. 774 Paragraaf I. Specificatie baten en lasten gemeenteraad en griffie
        1. Blz. 775 Waar gaat de paragraaf over?
      10. Blz. 776 Paragraaf J Wet Open Overheid (WOO)
        1. Blz. 777 Waar gaat de paragraaf over?
    3. Blz. 778 Financiële begroting
      1. Blz. 779 1. Overzicht van baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 780 1.1 Totaaloverzicht van baten en lasten per taakveld
          1. Blz. 781 Overzicht van baten en lasten
          2. Blz. 782 Mutaties Sociaal domein in 2025 t.o.v. 2024
        2. Blz. 783 1.2 Algemene dekking
          1. Blz. 784 Algemene dekking
          2. Blz. 785 Algemene dekking
        3. Blz. 786 1.3 Overhead
          1. Blz. 787 Overhead
          2. Blz. 788 Wat mag het kosten?
        4. Blz. 789 1.4 Vennootschapsbelasting
          1. Blz. 790 Vennootschapsbelasting
          2. Blz. 791 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 792 1.5 Onvoorzien
          1. Blz. 793 Onvoorzien
          2. Blz. 794 Wat mag het kosten?
      2. Blz. 795 2. Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting
        1. Blz. 796 2.1 Totstandkoming begroting 2025
          1. Blz. 797 Totstandkoming begroting 2025
        2. Blz. 798 2.2 Resultaat van de begroting 2025 e.v.
          1. Blz. 799 2.2 Resultaat van de begroting 2025 e.v.
          2. Blz. 800 a. Financiële gevolgen nieuw en bestaand beleid 2025
          3. Blz. 801 b. Financiële gevolgen voor de inwoners
          4. Blz. 802 c. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
          5. Blz. 803 d. Investeringen in materiële vaste activa
          6. Blz. 804 e. Vrij besteedbare reserve
          7. Blz. 805 f. Inzet reserves voor structurele dekking exploitatielasten
          8. Blz. 806 g. Samenvatting voornaamste uitgangspunten begroting 2025 en de meerjarenramingen 2026 - 2028
          9. Blz. 807 h. Meerjarenramingen/meerjarenperspectief 2025-2028
          10. Blz. 808 i. Investeringslasten meerjarenramingen 2025 – 2028 waarop wordt afgeschreven
          11. Blz. 809 j. Structureel begrotingssaldo 2025
          12. Blz. 810 Overzicht incidentele baten en lasten per programma
          13. Blz. 811 Toelichting overzicht incidentele baten en lasten per programma
          14. Blz. 812 Overzicht begrotingssaldo vóór en na verrekening incidentele baten en lasten
          15. Blz. 813 Overzicht structurele onttrekkingen
          16. Blz. 814 Overzicht structurele stortingen aan reserves
        3. Blz. 815 2.3 Geprognosticeerde balans
          1. Blz. 816 De (verplichte) geprognosticeerde balans
        4. Blz. 817 2.4 Berekening EMU-saldo
          1. Blz. 818 EMU-saldo
        5. Blz. 819 2.5 Investeringsplannen 2025 -2028
          1. Blz. 820 Investeringsplannen
        6. Blz. 821 2. 6 Overzicht reserves en voorzieningen
          1. Blz. 822 2.6 Overzicht reserves en voorzieningen
          2. Blz. 823 Voorzieningen
        7. Blz. 824 2.7 Toelichting mutaties reserves en voorzieningen
          1. Blz. 825 Toelichting mutaties reserves en voorzieningen 2025-2028
    4. Blz. 826 Bijlagen
      1. Blz. 827 1. Bezuinigingsopties begroting 2025
        1. Blz. 828 Bezuinigingsopties begroting 2025
      2. Blz. 829 2. Kerngegevens
        1. Blz. 830 Kerngegevens
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap