04 Onderwijs

4.1 Brede scholen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een soepele overgang van de ene ontwikkelingsfase naar de andere om achterstand of uitval te voorkomen.

Terug naar navigatie - Een soepele overgang van de ene ontwikkelingsfase naar de andere om achterstand of uitval te voorkomen.

Onderwijs, sociaal-culturele en sportvoorzieningen versterken elkaar. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Ouders merken dat scholen en andere jeugdpartners zoals het CMD goed samenwerken in de ondersteuning vanuit passend onderwijs en jeugdhulp.

Peuters volgen een methodisch ontwikkelingsgericht programma op de kinderopvang. Dit programma sluit aan op het programma in de onderbouw van de basisschool. Hierdoor wordt een goede overdracht/overgang naar het basisonderwijs mogelijk gemaakt.

Jongeren en hun ouders waarmee het niet goed gaat weten waar ze terecht kunnen voor hulp en worden op tijd geholpen. De scholen kunnen hun rol als vroegsignaleerders goed invullen. Hierdoor is er minder inzet van (zware) individuele voorzieningen jeugdhulp nodig. Er is overleg tussen school en gemeente om de weg naar inzet van hulp af te stemmen. 

4.2 Onderwijshuisvesting

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Goede duurzame huisvesting om het brede-school-concept mogelijk te maken.

Terug naar navigatie - Goede duurzame huisvesting om het brede-school-concept mogelijk te maken.

Door middel van een multifunctionele inzet van de schoolgebouwen willen we de ontmoeting tussen verschillende groepen vergemakkelijken, verschillende manieren van leren faciliteren en wijkgebonden activiteiten mogelijk maken.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

 De duurzame schoolgebouwen in de gemeente Waalre bieden genoeg ruimte voor passend onderwijs en een gezonde, frisse leeromgeving voor de kinderen.
Er zijn voldoende keuzemogelijkheden om als ouder te kiezen voor de meest passende school in de buurt. 

4.3 Lokaal onderwijsbeleid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een samenhangende onderwijs-, ondersteunings- en hulpstructuur voor de jeugd en een positief opvoed- en opgroeiklimaat.

Terug naar navigatie - Een samenhangende onderwijs-, ondersteunings- en hulpstructuur voor de jeugd en een positief opvoed- en opgroeiklimaat.

De ondersteuning die het onderwijs biedt (passend onderwijs) sluit aan bij de ondersteuning die de gemeente biedt met de Jeugdwet en de WMO. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?
  • Inwoners weten waar ze terecht kunnen voor jeugdhulp. De aanvraagprocedure voor individuele voorzieningen jeugdhulp is helder en werkt goed.
  • Ouders worden niet heen en weer gestuurd, maar ervaren dat zij zelf de regie hebben en passende hulp krijgen. Dit wordt o.a. gerealiseerd door een goede samenwerking tussen het onderwijs, kinderopvang, CMD, PlusTeam, huisartsen, jeugdgezondheidszorg en andere jeugdpartners.
  • Ouders kunnen ook in het Medisch Centrum Aalst terecht voor vragen over de opvoeding en hulp voor hun kinderen.
  • Kinderen met een taalachterstand krijgen extra hulp en ervaren dat zij beter mee kunnen komen met de rest van de klas.

4.4 Leerlingenvervoer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Leerlingen die niet zelfstandig naar school kunnen gaan, kunnen gebruik maken van het leerlingenvervoer.

Terug naar navigatie - Leerlingen die niet zelfstandig naar school kunnen gaan, kunnen gebruik maken van het leerlingenvervoer.

Dit geldt alleen als duidelijk is dat de ouders/verzorgers dit vervoer niet zelf kunnen uitvoeren. De regels hiervoor staan in de Verordening Leerlingenvervoer gemeente Waalre. Onder de noemer “gewoon waar mogelijk en speciaal waar nodig” willen we leerlingen helpen om zelfstandig te leren reizen naar en van school op plaatsen en met ondersteuning waar ze dit kunnen leren en waar het haalbaar is. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?
  • Het leerlingenvervoer blijft op lange termijn beschikbaar voor leerlingen die het vervoer nodig hebben. 
  • Er is tevredenheid over de uitvoering van het leerlingenvervoer.
  • We ontlasten ouders van kinderen die niet zelfstandig naar school kunnen reizen en gebruik maken van een voorziening leerlingenvervoer.
  • We werken aan bewustwording bij ouders dat het zelfstandig kunnen reizen naar en van school bijdraagt aan het vergroten van het zelfvertrouwen van kinderen. Het maakt het meedoen aan activiteiten in hun eigen omgeving ook makkelijker wanneer vervoer geen probleem meer is.

4.5 Leerplicht

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Voorkomen en bestrijden van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten.

Terug naar navigatie - Voorkomen en bestrijden van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?
  • Ouders kunnen snel terecht met vragen over leerplicht, waarbij niet alleen wordt gekeken naar de regels over leerplicht, maar ook naar de speciale ondersteuning die het kind nodig heeft.
  • Door verbinding van leerplicht en zorg wordt meer naar de totale ontwikkeling van de jongere gekeken.

Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 t/m 2e turap Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
4.1 Openbaar basisonderwijs 74 74 74 74 74 74
4.2 Onderwijshuisvesting 648 698 692 693 692 696
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 612 675 624 643 643 624
Totaal Lasten 1.335 1.447 1.390 1.411 1.409 1.394
Baten
4.2 Onderwijshuisvesting 300 296 306 306 306 306
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 100 105 64 64 64 64
Totaal Baten 400 401 370 370 370 370

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Vergelijking van de bijgestelde begroting 2024 met 2025 (baten en lasten gesaldeerd) en meerjarig levert de volgende verschillen op:

4.1 Openbaar basisonderwijs (nadeel € 0)

  • Geen verschillen.

4.2 Onderwijshuisvesting (voordeel € 16.000)

  • Door indexering huuropbrengsten Brede School en doorberekening groot onderhoud een voordeel van €10.000.
  • De kosten OZB en onderhoud stijgen door indexeringen, nadeel € 4.000.
  • Toerekening rentelasten aan investeringen schoolgebouwen levert een voordeel op van € 10.000

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (voordeel € 10.000)

  • Hogere salariskosten € 18.000 nadeel.
  • Leerlingenvervoer: lagere uitgaven €  4.000 voordeel.
  • Kinderopvang: lagere uitgaven € 24.000 voordeel.