4.1 Brede scholen

Terug naar navigatie - 4.1 Brede scholen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Ouders merken dat scholen en andere jeugdpartners zoals het CMD goed samenwerken in de ondersteuning vanuit passend onderwijs en jeugdhulp.

Peuters volgen een methodisch ontwikkelingsgericht programma op de kinderopvang. Dit programma sluit aan op het programma in de onderbouw van de basisschool. Hierdoor wordt een goede overdracht/overgang naar het basisonderwijs mogelijk gemaakt.

Jongeren en hun ouders waarmee het niet goed gaat weten waar ze terecht kunnen voor hulp en worden op tijd geholpen. De scholen kunnen hun rol als vroegsignaleerders goed invullen. Hierdoor is er minder inzet van (zware) individuele voorzieningen jeugdhulp nodig. Er is overleg tussen school en gemeente om de weg naar inzet van hulp af te stemmen. 

4.2 Onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - 4.2 Onderwijshuisvesting

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

 De duurzame schoolgebouwen in de gemeente Waalre bieden genoeg ruimte voor passend onderwijs en een gezonde, frisse leeromgeving voor de kinderen.
Er zijn voldoende keuzemogelijkheden om als ouder te kiezen voor de meest passende school in de buurt. 

4.3 Lokaal onderwijsbeleid

Terug naar navigatie - 4.3 Lokaal onderwijsbeleid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een samenhangende onderwijs-, ondersteunings- en hulpstructuur voor de jeugd en een positief opvoed- en opgroeiklimaat.

Terug naar navigatie - Een samenhangende onderwijs-, ondersteunings- en hulpstructuur voor de jeugd en een positief opvoed- en opgroeiklimaat.

De ondersteuning die het onderwijs biedt (passend onderwijs) sluit aan bij de ondersteuning die de gemeente biedt met de Jeugdwet en de WMO. 

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?
  • Inwoners weten waar ze terecht kunnen voor jeugdhulp. De aanvraagprocedure voor individuele voorzieningen jeugdhulp is helder en werkt goed.
  • Ouders worden niet heen en weer gestuurd, maar ervaren dat zij zelf de regie hebben en passende hulp krijgen. Dit wordt o.a. gerealiseerd door een goede samenwerking tussen het onderwijs, kinderopvang, CMD, PlusTeam, huisartsen, jeugdgezondheidszorg en andere jeugdpartners.
  • Ouders kunnen ook in het Medisch Centrum Aalst terecht voor vragen over de opvoeding en hulp voor hun kinderen.
  • Kinderen met een taalachterstand krijgen extra hulp en ervaren dat zij beter mee kunnen komen met de rest van de klas.

4.4 Leerlingenvervoer

Terug naar navigatie - 4.4 Leerlingenvervoer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Leerlingen die niet zelfstandig naar school kunnen gaan, kunnen gebruik maken van het leerlingenvervoer.

Terug naar navigatie - Leerlingen die niet zelfstandig naar school kunnen gaan, kunnen gebruik maken van het leerlingenvervoer.

Dit geldt alleen als duidelijk is dat de ouders/verzorgers dit vervoer niet zelf kunnen uitvoeren. De regels hiervoor staan in de Verordening Leerlingenvervoer gemeente Waalre. Onder de noemer “gewoon waar mogelijk en speciaal waar nodig” willen we leerlingen helpen om zelfstandig te leren reizen naar en van school op plaatsen en met ondersteuning waar ze dit kunnen leren en waar het haalbaar is. 

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?
  • Het leerlingenvervoer blijft op lange termijn beschikbaar voor leerlingen die het vervoer nodig hebben. 
  • Er is tevredenheid over de uitvoering van het leerlingenvervoer.
  • We ontlasten ouders van kinderen die niet zelfstandig naar school kunnen reizen en gebruik maken van een voorziening leerlingenvervoer.
  • We werken aan bewustwording bij ouders dat het zelfstandig kunnen reizen naar en van school bijdraagt aan het vergroten van het zelfvertrouwen van kinderen. Het maakt het meedoen aan activiteiten in hun eigen omgeving ook makkelijker wanneer vervoer geen probleem meer is.

4.5 Leerplicht

Terug naar navigatie - 4.5 Leerplicht

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?
  • Ouders kunnen snel terecht met vragen over leerplicht, waarbij niet alleen wordt gekeken naar de regels over leerplicht, maar ook naar de speciale ondersteuning die het kind nodig heeft.
  • Door verbinding van leerplicht en zorg wordt meer naar de totale ontwikkeling van de jongere gekeken.

Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000) Bedragen x €1.000
Exploitatie
Realisatie 2023
Begroting 2024 t/m 2e turap
Begroting 2025
Begroting 2026
Begroting 2027
Begroting 2028
Lasten
4.1 Openbaar basisonderwijs
74
74
74
74
74
74
4.2 Onderwijshuisvesting
648
698
692
693
692
696
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
612
675
624
643
643
624
Totaal Lasten
1.335
1.447
1.390
1.411
1.409
1.394
Baten
4.2 Onderwijshuisvesting
300
296
306
306
306
306
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
100
105
64
64
64
64
Totaal Baten
400
401
370
370
370
370

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Vergelijking van de bijgestelde begroting 2024 met 2025 (baten en lasten gesaldeerd) en meerjarig levert de volgende verschillen op:

4.1 Openbaar basisonderwijs (nadeel € 0)

  • Geen verschillen.

4.2 Onderwijshuisvesting (voordeel € 16.000)

  • Door indexering huuropbrengsten Brede School en doorberekening groot onderhoud een voordeel van €10.000.
  • De kosten OZB en onderhoud stijgen door indexeringen, nadeel € 4.000.
  • Toerekening rentelasten aan investeringen schoolgebouwen levert een voordeel op van € 10.000

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (voordeel € 10.000)

  • Hogere salariskosten € 18.000 nadeel.
  • Leerlingenvervoer: lagere uitgaven €  4.000 voordeel.
  • Kinderopvang: lagere uitgaven € 24.000 voordeel.