Vergelijking van de bijgestelde begroting 2024 met 2025 (baten en lasten gesaldeerd) en meerjarig levert de volgende verschillen op:
7.1 Volksgezondheid (voordeel € 40.000)
- Hogere salariskosten € 4.000 nadeel.
- Budget overige uitgaven: Verlaging budget vanwege taken die onder de Brede SPUK worden uitgevoerd € 7.000 voordeel.
- Taalcafé: Van taakveld 7.1 naar taakveld 5.6 € 5.000 voordeel.
- GR GGD: Indexering € 47.000 nadeel.
- Implementatie Nu niet zwanger: in 2025 € 7.000 nadeel.
- Brede SPUK 2023-2026 Sportakkoord II, Gezond en Actief Leven Akkoord en Preventieakkoord: Een aantal onderdelen zijn administratief gewijzigd van taakveld 7.1 naar taakveld 6.1 € 71.000 voordeel + naar taakveld 5.1 € 15.000 voordeel.
Dit betreft een verschuiving van het budget tussen taakvelden
- Hogere bijdrage GGD: € 10.000 nadeel.
- Werkbudget jongeren op gezond gewicht (JOGG): € 4.000 nadeel.
- Overige kleine verschillen: € 1.000 voordeel.
7.2 Riolering (nadeel € 4.000)
- De salaris- en overheadkosten stijgen als gevolg van de toerekening van medewerkers aan dit product.
- De lasten zijn gestegen door hogere kosten onderhoud, energie, afschrijving en rente.
- De rioolheffing is kostendekkend. De hier genoemde kosten worden doorberekend via de rioolheffing of verrekend via de voorziening riolering.
- Voordeel ontstaat doordat de BTW van al onze kosten ook in rekening wordt gebracht bij de inwoners via rioolheffing. Zie hiervoor ook paragraaf A lokale heffingen.
Toelichting meerjarenramingen:
- De kapitaallasten stijgen als gevolg van afschrijvingen op investeringen.
- De baten stijgen als gevolg van de aansluiting van nieuwe woningen.
7.3 Afval (nadeel € 6.000)
- Door indexering stijgen de salariskosten en de doorberekende overheadkosten met € 37.000.
- De kostenstijging wordt grotendeels veroorzaakt door hogere kosten van het uitbesteden, ophalen en verwerken van afval, nadeel € 60.000.
- Stijging van de opbrengsten afvalfonds € 6.000.
- Daling van de opbrengsten grof vuil € 2.000.
- Stijging van de opbrengsten van de afvalstoffenheffing van € 87.000, uitgaande van een geschat gemiddeld aantal ledigingen onder de Diftar systematiek (kostendekkende tarieven).
Een inhoudelijke toelichting op de kostendekkendheid en de berekening van tarieven afval kunt u terugvinden in de paragraaf A Lokale heffingen.
Toelichting meerjarenramingen:
- De kosten stijgen als gevolg van indexering. De opbrengsten stijgen door meer aansluitingen en aanpassen van de tarieven.
7.4 Milieubeheer (nadeel € 84.000)
- Door een verschuiving van de salariskosten naar andere taakvelden is hier een voordeel van € 18.000 te zien.
- Op dit taakveld is een voordeel van € 36.000 te verklaren door een verschuiving vanuit het taakveld 8.3 Wonen en Bouwen, conform de begroting van de ODZOB.
- De kosten naleving A.P.V. stijgen door indexering, nadeel € 4.000.
- In 2024 zijn er verschillende eenmalige kredieten en budgetten t.l.v. deze functie die in 2025 niet of voor een ander bedrag voorkomen. Dit levert een nadeel van € 134.000 op in 2025:
- Krediet uitvoeringsmiddelen klimaat, nadeel € 100.000 (in 2024 was een voordeel van € 100.000 opgenomen in de begroting om bestaande geplande activiteiten, met betrekking tot klimaatbeleid, onder te brengen onder de ‘Jetten” gelden).
- Krediet uitvoeringskosten klimaatakkoord, nadeel € 41.000 (in 2024 was een voordeel van € 41.000 opgenomen in de begroting deels door slim om te gaan met de groenvervanging en deze klimaat adaptief in te richten en dit onder te brengen in de subsidie voor klimaatadaptatie).
- Krediet ambtelijke ondersteuning RES, voordeel € 7.000.
7.5 Begraafplaatsen en crematoria (voordeel € 11.000)
- Het voordeel in 2025 ontstaat door het verhogen van de tarieven.
Toelichting meerjarenramingen:
- Lagere kapitaallasten in 2026 door afschrijvingen.
- verhoging van de tarieven de komende jaren.