07 Volksgezondheid en milieu

7.1 Volksgezondheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een gezond Waalre

Terug naar navigatie - Een gezond Waalre
  • Inwoners van Waalre inspireren om gezond en gelukkig te leven. Daarbij gaan we uit van de principes van Brede Welvaart en Positieve Gezondheid, en werken we vanuit een thematische benadering.
  • Een gezond Waalre: onze inwoners zijn zich ervan bewust dat ze in de eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn voor een gezonde leefstijl met behoud van eigen regie.
  • Mensen kunnen achteruitgang van hun gezondheid zelf opvangen omdat ze uit gaan van hun mogelijkheden.
  • Iedereen moet mee kunnen doen vanuit eigen kracht.
  • Inwoners van Waalre staan voor elkaar klaar en helpen/ondersteunen elkaar waar nodig en mogelijk.
  • Mantelzorgondersteuning is op maat.
  • Waalre is een dementie-vriendelijke gemeente.
  • Waalre is een JOGG gemeente: Gezonde jeugd, gezonde toekomst.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?
  • Inwoners zijn zich bewust dat een gezonde leefstijl bijdraagt aan de kwaliteit van leven.
  • Inwoners zijn zich bewust dat iedereen in Waalre mee moet kunnen doen binnen zijn of haar mogelijkheden vanuit het streven naar een inclusieve samenleving.
  • Inwoners helpen elkaar en zijn gemotiveerd om vrijwilligerswerk te doen.
  • Mantelzorgers kunnen voor ondersteuning terecht bij het Steunpunt Mantelzorg.
  • Inwoners kunnen terugvallen op een vangnet van informele/vrijwillige hulp en ondersteuning.

7.2 Riolering (riool/water/klimaat)

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een goed functionerend watersysteem (rioolstelsel en watergangen) dat zorgt voor bescherming van de volksgezondheid, het milieu en het tegengaan van (grond)wateroverlast en -tekort (droogte).

Terug naar navigatie - Een goed functionerend watersysteem (rioolstelsel en watergangen) dat zorgt voor bescherming van de volksgezondheid, het milieu en het tegengaan van (grond)wateroverlast en -tekort (droogte).

Er wordt rekening gehouden met wetgeving en beleidsvoornemens op diverse niveaus: Europees (Kaderrichtlijn water), landelijk (Waterwet), provinciaal (waterhuishoudingsplan), waterschap en natuurlijk ook het eigen lokaal beleid, het programma Water, Riolering en Klimaat (PWRK).

Door zo efficiënt mogelijk te werken besparen we kosten. Dit betekent onder andere in een vroegtijdig stadium samenwerken, zowel intern als met andere gemeenten en het waterschap. Dit betekent ook dat we samen goed omgaan met veranderingen zoals langdurige neerslag. Gezamenlijk goed waterbeheer gaat ook over grondwater onder woningen, overstromingen in hogere gebieden en  afkoppelen waar en wanneer het kan. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?
  • Borging van de volksgezondheid door afvalwater zo snel mogelijk af te voeren naar de zuivering.
  • Voorkomen van wateroverlast in stedelijk gebied bij hevige buien tot de genoemde norm en maatregelen nemen waar dit nodig is.
  • Beperking wateroverlast bij langdurige buien in stedelijk gebied.
  • Het verminderen van verdroging van het openbaar groen.
  • Actief betrekken en stimuleren van inwoners met watergerelateerde klimaatadaptieve maatregelen.
  • Beperking van grondwateroverlast door grondwater af te voeren bij langdurige en terugkerende overlast.
  • Beperking van oppervlaktewater overlast in landelijkgebied door middel van afvoeren zodat woningen bereikbaar blijven.

7.3 Afval

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het verder verduurzamen van de afvalinzameling

Terug naar navigatie - Het verder verduurzamen van de afvalinzameling

Het verder verduurzamen van de afvalinzameling (service, kosten en milieu) in de hele gemeente conform de landelijke VANG recycledoelstelling (minimaal 55% van het afval wordt gerecycled in 2025 en minimaal 60% in 2030), de wensen van onze inwoners en middels een servicegerichte aanpak. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Een inwoner die zijn of haar afval goed scheidt gaat minder betalen dan een inwoner die geen of minder goed afval scheidt. Inwoners gaan hiermee zelf invloed krijgen op wat ze aan afvalstoffenheffing betalen.

7.4 Duurzaamheid en Milieu

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een bijdrage leveren aan het behalen van de klimaatdoelen uit het nationale Klimaatakkoord, binnen de schaal en maat van de gemeente Waalre.

Terug naar navigatie - Een bijdrage leveren aan het behalen van de klimaatdoelen uit het nationale Klimaatakkoord, binnen de schaal en maat van de gemeente Waalre.
  • Uitvoering geven aan de Regionale Energiestrategie (RES).
  • Het aardgasvrij maken van woningen en gebouwen voor 2050.
  • Verduurzamen van gebouwen waarbij minimaal 75% van de gebouwen energielabel A of B in 2030 hebben.
  • Het geven van het goede voorbeeld door de gemeente door ons vastgoed verder te verduurzamen en duurzaam in te kopen.
  • Wij geven het goede voorbeeld door 50% van de gemeentelijke gebouwen voor 2030 aardgasvrij te maken.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?
  • De stakeholders (bedrijven, instellingen en onze inwoners) hebben inzicht in welke concrete maatregelen nodig zijn voor de energietransitie en wat hun rol/bijdrage hierin is. Inwoners, overheid en bedrijven/instellingen zijn zoveel mogelijk samen ‘eigenaar’ van de energietransitie en van de resultaten die dat oplevert (een duurzame en energiezuinige gebouwde omgeving tegen redelijke kosten).
  • Inwoners en pandeigenaren weten wat ze kunnen doen om hun woningen/gebouwen te verduurzamen (aardgasvrij maken).
  • De hoogte van de energierekening is beperkt als gevolg van de verduurzaming van woningen en gebouwen.

Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? (bedragen x € 1.000)
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 t/m 2e turap Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
7.1 Volksgezondheid 952 1.039 999 972 972 972
7.2 Riolering 1.293 1.323 1.397 1.446 1.509 1.568
7.3 Afval 1.473 1.618 1.759 1.800 1.841 1.881
7.4 Milieubeheer 754 1.227 919 919 918 918
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 120 123 122 115 115 115
Totaal Lasten 4.592 5.331 5.196 5.252 5.355 5.455
Baten
7.1 Volksgezondheid 175 208 208 165 155 155
7.2 Riolering 1.671 1.707 1.777 1.841 1.906 1.972
7.3 Afval 2.005 2.079 2.214 2.264 2.313 2.362
7.4 Milieubeheer 322 737 345 345 345 345
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 57 60 70 75 80 85
Totaal Baten 4.230 4.791 4.615 4.690 4.800 4.920

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Vergelijking van de bijgestelde begroting 2024 met 2025 (baten en lasten gesaldeerd) en meerjarig levert de volgende verschillen op:

7.1 Volksgezondheid (voordeel € 40.000)

  • Hogere salariskosten € 4.000 nadeel.
  • Budget overige uitgaven: Verlaging budget vanwege taken die onder de Brede SPUK worden uitgevoerd € 7.000 voordeel.
  • Taalcafé: Van taakveld 7.1 naar taakveld 5.6 € 5.000 voordeel.
  • GR GGD: Indexering € 47.000 nadeel.
  • Implementatie Nu niet zwanger: in 2025 € 7.000 nadeel.
  • Brede SPUK 2023-2026 Sportakkoord II, Gezond en Actief Leven Akkoord en Preventieakkoord: Een aantal onderdelen zijn administratief gewijzigd van taakveld 7.1 naar taakveld 6.1 € 71.000 voordeel + naar taakveld 5.1 € 15.000 voordeel.

Dit betreft een verschuiving van het budget tussen taakvelden

  • Hogere bijdrage GGD: € 10.000 nadeel.
  • Werkbudget jongeren op gezond gewicht (JOGG): € 4.000 nadeel.
  • Overige kleine verschillen: € 1.000 voordeel.

7.2 Riolering (nadeel € 4.000)

  • De salaris- en overheadkosten stijgen als gevolg van de toerekening van medewerkers aan dit product.
  • De lasten zijn gestegen door hogere kosten onderhoud, energie, afschrijving en rente.
  • De rioolheffing is kostendekkend. De hier genoemde kosten worden doorberekend via de rioolheffing of verrekend via de voorziening riolering.
  • Voordeel ontstaat doordat de BTW van al onze kosten ook in rekening wordt gebracht bij de inwoners via rioolheffing. Zie hiervoor ook paragraaf A lokale heffingen.

Toelichting meerjarenramingen:

  • De kapitaallasten stijgen als gevolg van afschrijvingen op investeringen.
  • De baten stijgen als gevolg van de aansluiting van nieuwe woningen.

7.3 Afval (nadeel € 6.000)

  • Door indexering stijgen de salariskosten en de doorberekende overheadkosten met € 37.000.
  • De kostenstijging wordt grotendeels veroorzaakt door hogere kosten van het uitbesteden, ophalen en verwerken van afval, nadeel € 60.000.
  • Stijging van de opbrengsten afvalfonds € 6.000.
  • Daling van de opbrengsten grof vuil € 2.000.
  • Stijging van de opbrengsten van de afvalstoffenheffing van € 87.000, uitgaande van een geschat gemiddeld aantal ledigingen onder de Diftar systematiek (kostendekkende tarieven).

Een inhoudelijke toelichting op de kostendekkendheid en de berekening van tarieven afval kunt u terugvinden in de paragraaf A Lokale heffingen.

Toelichting meerjarenramingen:

  • De kosten stijgen als gevolg van indexering. De opbrengsten stijgen door meer aansluitingen en aanpassen van de tarieven.

7.4 Milieubeheer (nadeel € 84.000)

  • Door een verschuiving van de salariskosten naar andere taakvelden is hier een voordeel van € 18.000 te zien.
  • Op dit taakveld is een voordeel van € 36.000 te verklaren door een verschuiving vanuit het taakveld 8.3 Wonen en Bouwen, conform de begroting van de ODZOB.
  • De kosten naleving A.P.V.  stijgen door indexering, nadeel € 4.000.
  • In 2024 zijn er verschillende eenmalige kredieten en budgetten t.l.v. deze functie die in 2025 niet of voor een ander bedrag voorkomen. Dit levert een nadeel van € 134.000 op in 2025:
    • Krediet uitvoeringsmiddelen klimaat, nadeel € 100.000 (in 2024 was een voordeel van € 100.000 opgenomen in de begroting om bestaande geplande activiteiten, met betrekking tot klimaatbeleid, onder te brengen onder de ‘Jetten” gelden).
    • Krediet uitvoeringskosten klimaatakkoord, nadeel € 41.000 (in 2024 was een voordeel van € 41.000 opgenomen in de begroting deels door slim om te gaan met de groenvervanging en deze klimaat adaptief in te richten en dit onder te brengen in de subsidie voor klimaatadaptatie).
    • Krediet ambtelijke ondersteuning RES, voordeel € 7.000.

7.5 Begraafplaatsen en crematoria (voordeel € 11.000)

  • Het voordeel in 2025 ontstaat door het verhogen van de tarieven.

Toelichting meerjarenramingen:

  • Lagere kapitaallasten in 2026 door afschrijvingen.
  • verhoging van de tarieven de komende jaren.