08 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

8.1 Ruimtelijke ordening

8.1.1 Samenwerking binnen het Stedelijke gebied Eindhoven en Metropoolregio Eindhoven (Brainport)

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De regio Zuidoost-Brabant wil haar positie als één van de best presterende regio’s van Nederland en één van de meest technologisch innovatieve regio’s van Europa behouden en versterken.

Terug naar navigatie - De regio Zuidoost-Brabant wil haar positie als één van de best presterende regio’s van Nederland en één van de meest technologisch innovatieve regio’s van Europa behouden en versterken.

Lokaal en regionaal werken we aan het verder verstevigen van deze positie van ons bedrijfsleven en het bieden van een aantrekkelijke leefomgeving voor werknemers in de gehele Brainport-regio. De komende jaren zal een schaalsprong plaats vinden, met daarbij de groei van het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE) van meer dan 100.000 inwoners. Dit geeft een grote druk op het ruimtegebruik (wonen, werken, voorzieningen, mobiliteit, recreatie, klimaatadaptatie, ecologie, energietransitie en milieu). Vanuit het thema Ruimte wordt voor het SGE de integrale strategie bepaald en gemonitord.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Ondernemers en inwoners profiteren in de Brainport-regio van een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving met een hoog voorzieningenniveau. We hebben een stabiele sociale basis en economie waarbij we welzijn en kwaliteit van de fysieke leefomgeving in het oog houden.

8.1.2 Implementatie nieuwe Omgevingswet

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We geven goed invulling aan de op 1 januari 2024 in werking getreden Omgevingswet.

Terug naar navigatie - We geven goed invulling aan de op 1 januari 2024 in werking getreden Omgevingswet.

Deze wet komt in plaats van zo’n 26 wetten op het gebied van de fysieke leefomgeving (bouwen, milieu, waterbeheer, ruimtelijke ordening, monumentenzorg en natuur). In aanloop naar 1 januari 2024 hebben we ons voorbereid op de inwerkingtreding van deze nieuwe Omgevingswet : als het gaat om de organisatie, het beleid, de regels, de processen en de taken en verantwoordelijkheden. De advisering en afstemming voor vergunningverlening met allerlei instanties en regionale partners (o.a. Omgevingsdienst, Veiligheidsregio, GGD en Waterschap) zijn ingeregeld in het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO).  De komende jaren moet beleid en regelgeving worden omgezet en doorvertaald in onder meer een gemeente dekkend nieuw Omgevingsplan en moeten de nieuwe werkprocessen verder worden afgestemd.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

De Omgevingswet biedt gebiedsgericht ruimte voor ruimtelijke initiatieven van inwoners, bedrijven en instellingen. Voor iedereen wordt het op termijn inzichtelijker en voorspelbaarder of een ruimtelijk initiatief kans van slagen heeft, doordat de informatie op één plek ontsloten wordt en besluitvorming wordt verbeterd (meer integraal). Ook het aanvragen van een omgevingsvergunning wordt makkelijker door het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet). 

8.1.3 Vitaal Dorpshart Aalst (winkelcentrum Den Hof en omgeving)

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Samen met ondernemers (winkeliers en eigenaren) en inwoners zorgen voor een toekomstbestendig en vitaal dorpshart Aalst.

Terug naar navigatie - Samen met ondernemers (winkeliers en eigenaren) en inwoners zorgen voor een toekomstbestendig en vitaal dorpshart Aalst.

We streven naar een compact centrum, goed en logisch bereikbaar voor alle doelgroepen, zichtbaar, een levendig hart waar mensen elkaar graag ontmoeten, van een duurzame en hoge kwaliteit voor zowel het vastgoed als de openbare ruimte. Hierbij is er ook aandacht voor de relaties met andere projecten (b.v. op toeristisch recreatief vlak of in relatie tot duurzaamheid) en de kansen die deze bieden.  

Wat gaan we daarvoor doen?

8.1.4 Ontwikkeling Buitengebied

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Transitie van het landelijk gebied.

Terug naar navigatie - Transitie van het landelijk gebied.

Een bijdrage leveren aan een aantrekkelijk buitengebied voor de eigen inwoners, de regio en de (agrarische en recreatieve) ondernemers in het gebied met innovatieve gebiedsontwikkeling.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Het buitengebied van de gemeente Waalre is aantrekkelijker geworden. Niet alleen zijn de natuur- en landschapswaarden toegenomen, ook is de beleving verbeterd. Te voet en per fiets is de bereikbaarheid verbeterd. De trend in de landbouw is duurzamer en lokaler. Boodschappen kunnen straks rechtstreeks bij de boer worden gedaan. Met 2024 als een uitzonderlijk nat jaar en daarbij gepaard gaande overlast/uitdagingen staat ook klimaat nadrukkelijker op de agenda. De aanleg van de zonneweide in Achtereind past voor nu en in de toekomst in de energiebehoefte van Waalre en levert ook een belangrijke bijdrage aan de verdere natuurontwikkeling in dit gebied. Sowieso werken we aan de uitbreiding van het energienet. We geven hier als gemeente de komende jaren samen met onze partners invulling aan binnen het samenwerkingsverband Gebiedsgerichte aanpak Grenscorridor.

8.1.5 Herontwikkeling ’t Hazzo en omgeving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Afronding van de integrale herontwikkeling (wonen, sporten, ontmoeten) van de omgeving van sporthal ‘t Hazzo.

Terug naar navigatie - Afronding van de integrale herontwikkeling (wonen, sporten, ontmoeten) van de omgeving van sporthal ‘t Hazzo.

Een integrale herontwikkeling (wonen, sporten, ontmoeten) van de omgeving van sporthal ‘t Hazzo op basis van de in april 2017 vastgestelde visie voor dit gebied.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

In goed overleg en afstemming met omwonenden en andere inwoners is het voormalig gemeenschapshuis ’t Hazzo omgevormd tot een duurzame accommodatie. Hier kunnen de inwoners elkaar in een duurzaam gebouw, gelegen in een groene omgeving, ontmoeten. Met de realisatie van 18 appartementen aan de Trolliuslaan wordt de laatste woningbouwontwikkeling in het gebied opgeleverd. Het gemengde gebied is dan in lijn van de gebiedsvisie omgevormd tot een groen en aantrekkelijk woongebied.

De verschillende woningbouwprojecten in de directe omgeving van ’t Hazzo bieden ruimte aan circa 100 woningen in verschillende categorieën en voor diverse doelgroepen.

8.2 Wonen en Bouwen

8.2.1 Wonen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Waalre is groen, fijn en goed om te wonen, werken en verblijven. Dat willen we in de toekomst zo houden.

Terug naar navigatie - Waalre is groen, fijn en goed om te wonen, werken en verblijven. Dat willen we in de toekomst zo houden.

De bouw van nieuwe woningen sluit aan op de behoefte en wensen van onze inwoners én die van de regio. Hierbij ligt de nadruk in de komende periode op het realiseren van betaalbare woonruimte. Daarbij zijn de afspraken met het Rijk en provincie  in de Woondeal Zuidoost Brabant leidend. We doen dat samen met woningbouwcorporaties en andere partijen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Mede door de samenwerking in het Stedelijk Gebied Eindhoven is het mogelijk om meer woningen te bouwen. Hierdoor zijn de keuzemogelijkheden voor inwoners vergroot om hun woonwens te realiseren. De hoeveelheid betaalbare woningen neemt toe, waardoor inwoners een bredere keuze hebben en waardoor doorstroming op de woningmarkt kan ontstaan.

8.2.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH)

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We leveren een betrouwbare en voorspelbare dienstverlening aan inwoners, verenigingen en bedrijven op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving.

Terug naar navigatie - We leveren een betrouwbare en voorspelbare dienstverlening aan inwoners, verenigingen en bedrijven op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving.

De wettelijke taken op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving zijn mede bepalend voor het beeld van onze dienstverlening aan onze inwoners. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Het op een adequate, doelmatige en kwalitatief hoogwaardige wijze uitvoeren van taken op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving (VTH).

Terug naar navigatie - Het op een adequate, doelmatige en kwalitatief hoogwaardige wijze uitvoeren van taken op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving (VTH).

Dit doen we in samenwerking met de omgevingsdienst, buurgemeenten en/of andere partners.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat is de impact voor onze inwoners?

Terug naar navigatie - Wat is de impact voor onze inwoners?

Een betrouwbare en voorspelbare dienstverlening aan inwoners, verenigingen en bedrijven op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving. De provincie ziet toe op de planning, uitvoering en verslaglegging van alle werkzaamheden op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving.

Wat mag het kosten? (bedragen x €1.000)

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? (bedragen x €1.000)
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 t/m 2e turap Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
8.1 Ruimte en leefomgeving 1.124 1.836 1.027 1.027 1.027 1.027
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 1.591 2.413 661 661 510 359
8.3 Wonen en bouwen 1.229 1.685 1.288 1.288 1.288 1.288
Totaal Lasten 3.944 5.933 2.975 2.975 2.824 2.673
Baten
8.1 Ruimte en leefomgeving 555 605 110 110 110 110
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 1.402 2.413 661 661 510 359
8.3 Wonen en bouwen 744 1.176 884 884 884 884
Totaal Baten 2.701 4.194 1.655 1.655 1.504 1.353

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Vergelijking van de bijgestelde begroting 2024 met 2025 (baten en lasten gesaldeerd) en meerjarig levert de volgende verschillen op:

8.1 Ruimte en leefomgeving (voordeel € 314.000)

  • De salariskosten ruimtelijke ordening nemen toe, nadeel € 93.000. Naast de indexering komt dit met name door een verschuiving vanuit andere taakvelden.
  • In voorgaande begrotingen zijn nooit opbrengsten en kosten begroot voor faciliterende projecten woningbouw, dit gebeurde  gedurende het jaar via de tussenrapportages. Op basis van voorgaande jaren en de verwachte woningprojecten verwachten we per saldo € 60.000 voordeel te behalen.
  • In 2024 hebben we een eenmalig budget begroot voor het vernieuwen van het Programma Kostenverhaal t.o.v. de begroting 2025 laat dit een voordeel zien van € 30.000.
  • In 2024 zijn er verschillende eenmalige kredieten t.l.v. deze functie die in 2025 niet of voor een ander bedrag voorkomen. Dit levert een voordeel van €322.000 op in 2025
    • Krediet implementatie nieuwe omgevingswet  € 55.000
    • Krediet regionaal ontwikkelfonds werklocaties € 37.000 
    • Krediet vervolgfase fietspaden recreatief € 230.000.
  • Diverse overige verschillen met in totaal een voordeel van €5.000, o.a. lagere kosten algemeen kadaster.

8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

  • De grondexploitatie wordt budgettair neutraal in de begroting opgenomen. Zie voor toelichting op de grondexploitaties de paragraaf Grondbeleid.

8.3 Wonen en bouwen (voordeel € 105.000)

  • De salariskosten in 2025 dalen in zijn totaliteit met € 86.000 ten opzichte van de gewijzigde begroting 2024. Dit komt o.a. door de eenmalige capaciteitsvraag in 2024 rondom de implementatie van de omgevingswet en extra ondersteuning binnen het team VTH. Daarnaast nemen door indexering en verschuiving binnen de taakvelden de kosten toe.
  • Door de verwachte piek van woningbouwprojecten (en op basis van historie/werkprogramma) verhogen we de externe advieskosten, nadeel € 25.000.
  • Op dit taakveld is een nadeel van € 36.000 te verklaren door een verschuiving vanuit het taakveld 7.4  Duurzaamheid en Milieu, conform de begroting van de ODZOB.
  • Hogere inkomsten n.a.v. indexering leges omgevingsvergunningen van 10% (2,5% index en € 7,5% extra verhoging), voordeel € 80.000.

Toelichting meerjarenramingen:

  • Vanaf 2027 neemt het aantal grondexploitaties af, omdat de grondexploitatie budgettair neutraal in de begroting wordt opgenomen zijn de consequenties te zien in zowel de lasten als de baten kant.  Zie voor toelichting op de grondexploitaties de paragraaf Grondbeleid.