Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma’s
Algemeen
00 Bestuur en ondersteuning
01 Veiligheid
02 Verkeer, vervoer en waterstaat
03 Economie
04 Onderwijs
05 Sport, cultuur en recreatie
06 Sociaal domein
07 Volksgezondheid en milieu
08 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Beleidsindicatoren
Paragrafen
Paragraaf A Lokale heffingen
Paragraaf B weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf D Financiering
Paragraaf E Bedrijfsvoering
Paragraaf F Verbonden partijen
Paragraaf G Grondbeleid
Paragraaf H. Horizontale verantwoording
Paragraaf I. Specificatie baten en lasten gemeenteraad en griffie
Paragraaf J Wet Open Overheid (WOO)
Financiële begroting
1. Overzicht van baten en lasten per taakveld
2. Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting
Bijlagen
1. Bezuinigingsopties begroting 2025
2. Kerngegevens
Home
Programma’s
Algemeen
00 Bestuur en ondersteuning
01 Veiligheid
02 Verkeer, vervoer en waterstaat
03 Economie
04 Onderwijs
05 Sport, cultuur en recreatie
06 Sociaal domein
07 Volksgezondheid en milieu
08 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Beleidsindicatoren
Paragrafen
Paragraaf A Lokale heffingen
Paragraaf B weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf D Financiering
Paragraaf E Bedrijfsvoering
Paragraaf F Verbonden partijen
Paragraaf G Grondbeleid
Paragraaf H. Horizontale verantwoording
Paragraaf I. Specificatie baten en lasten gemeenteraad en griffie
Paragraaf J Wet Open Overheid (WOO)
Financiële begroting
1. Overzicht van baten en lasten per taakveld
2. Uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting
Bijlagen
1. Bezuinigingsopties begroting 2025
2. Kerngegevens
Tonen
Activiteiten (353)
Aan het plan van aanpak om te komen tot een definitief omgevingsplan in 2027 wordt verder uitvoering gegeven.
Accommodaties worden duurzaam en multifunctioneel op- en ingezet.
Activiteiten op het gebied van kunst en cultuur in de gemeente Waalre en de rest van de regiogemeenten in het SGE gebied worden samenhangend in beeld gebracht voor inwoners via een webapplicatie.
Alle kinderen in de leeftijd 2,5-4 jaar kunnen gebruik maken van voorschoolse educatie.
Ambtelijk en bestuurlijk wordt in de (deel)regio ingezet op het permanent goed functioneren van de hoofdinfrastructuur (A2, A67, nieuwe N69 en zuidelijke route Valkenswaard).
Bestratingen die als gevolg van werkzaamheden aan kabels en leidingen zijn verzakt, worden hersteld.
Bestuurlijk geven we richting aan de uitvoering van leerplicht in de bestuurscommissie leerplicht van de GGD.
Bij de herinrichting en onderhoud van de openbare ruimte is het uitgangspunt om, daar waar mogelijk, meer groen en/of bomen terug te plaatsen en streven we naar meer biodiversiteit.
Binnen de Gebiedsgerichte aanpak Grenscorridor werken we samen aan de transitie van het landelijk gebied.
Binnen het samenwerkingsverband ‘Een 10 voor de Jeugd’ gaan we de Producten en Diensten Catalogus (PDC) op structurele basis door ontwikkelen.
Binnen het samenwerkingsverband ’21 voor de Jeugd’ werken we samen aan de realisatie van het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming, vanuit de opdracht van het Rijk.
Binnen het thema voorzieningen en evenementen van het Stedelijk Gebied Eindhoven werken we aan de doelstellingen uit de (geactualiseerde) samenwerkingsagenda, de acties uit het uitvoeringsprogramma GROOTS! en de acties uit het jaarprogramma 2025.
Buurtbemiddeling is vroegtijdig betrokken in een conflict tussen buren of buurtgenoten.
Cybersecurity en beveiligingschecks maken deel uit van ons dagelijks werk
De (zorg-)activiteiten in de wijkcentra worden verder ontwikkeld conform zorgcontracten.
De ‘Regionale Begrippenlijst Wonen’ wordt vernieuwd en vastgesteld.
De aanbevelingen van de zelfevaluatie BRP en reisdocumenten gaan we opvolgen.
De ambtelijke organisatie faciliteert de rekenkamer in het uitvoeren van de onderzoeken
De begroting is meerjarig sluitend
De bestaande diensten van Goed voor Mekaar Waalre worden voortgezet en verder ontwikkeld.
De bestuurskracht van Waalre is versterkt in lijn met de actualisatie van de notitie “De Kracht van Waalre”.
De beweegcoach Uniek Sporten zorgt ervoor dat sporters met een beperking en uniek sportaanbod elkaar weten te vinden.
De bibliotheek organiseert het Taalcafé en het Digicafé.
De budgethoudersregeling is onder de loep genomen en herijkt
De coach mediawijsheid van de bibliotheek ondersteunt de basisscholen.
De concrete maatregelen van het beleid zijn uitgewerkt in het Jaarplan Informatiebeveiliging en Privacy
De datagerichte aanpak is als onderdeel van de contentstrategie intern en daarmee ook extern toegepast. Deze aanpak heeft bijgedragen aan een doelgroep gerichtere informatievoorziening
De derde fase van het vervangingsplan (2022-2026) voor het vervangen van groen en bomen wordt in samenspraak met bewoners voorbereid en uitgevoerd.
De dienstverlening wordt afgestemd op de verschillende doelgroepen. Daarbij is ruimte voor persoonlijk contact in het Huis van Waalre.
De digitale dienstverlening van de burgerzakenproducten wordt verder uitgebreid en verbeterd.
De doordecentralisatie van beschermd wonen gaat door. Het regionale plan van aanpak vertalen we naar de lokale situatie.
De functie van Goed voor Mekaar als informatiepunt voor informele hulp en vrijwilligerswerk wordt verder versterkt, waarbij de digitale Sociale Gids Waalre wordt gebruikt.
De geactualiseerde nota “De Kracht van Waalre” stellen we vast in 2025.
De gemeente zamelt afvalwater in en voert dit af. In die gebieden waar een gescheiden rioolstelsel is of wordt aangelegd, koppelen we in eerste instantie op basis van vrijwilligheid zoveel mogelijk particulier oppervlak af.
De gemeentelijke watergangen met een belangrijke waterafvoerende functie worden hersteld en in de onderhoudsplanning opgenomen.
De gemeentelijke website www.waalre.nl vormt de basis van alle communicatie
De herinrichting van de openbare ruimte in het dorpshart Aalst wordt gefaseerd uitgevoerd en in 2025 afgerond.
De hoogte van de vrije reserve bedraagt meer dan 110% van de totale risico’s en daarbij is een ondergrens van € 5.000.000 aangehouden conform de vastgestelde nota reserves en voorzieningen 2023
De in de Actualisatie Woonnotitie aangegeven acties en instrumentarium, onder meer voor de bestaande woningvoorraad, worden uitgewerkt in beleidsvoorstellen (m.b.t. efficiënter gebruik van bestaande woningen, woningsplitsing e.d.).
De informatiebeveiliging wordt jaarlijks getoetst met de ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Informatieaudit)
De integrale aanpak van het CMD en de maatschappelijke partners wordt voortgezet.
De integrale benadering “één gezin, één plan, één coördinator” is gemeengoed, de Wet aanpak samenhangende meervoudige problematiek in het sociaal domein versterkt dit.
De inwoner staat centraal. In Waalre is werken vanuit de bedoeling het uitgangspunt in de dienstverlening.
De klantmanager inburgering ontfermt zich voor alle statushouders over de brede intake.
De kritische processen van de BIO-maatregelen zijn uitgezet en uitgevoerd
De kwaliteit van basisgegevens wordt verbeterd door het structureel controleren op levering en gebruik van gegevens
De kwaliteit van de Basisregistratie Personen voldoet aan alle eisen.
De leerplichtambtenaren in de regio Zuidoost Brabant nemen meldingen van schoolverzuim in behandeling en leveren een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten.
De maatschappelijke partners zijn bekend met het aanbod van het jongerenwerk.
De nieuwe manier van vergaderen (BOB) loopt. We plannen evaluaties om het functioneren van de gemeenteraad te monitoren en waar nodig aanpassingen in de vergaderstructuur te doen.
De openingstijden blijven ruim en op werkdagen zijn we goed bereikbaar voor vragen van onze inwoners
De organisatie is zich bewust van veiligheidsrisico’s en weet deze te beheersen. Dit door het nemen van maatregelen
De organisatie werkt volgens de uitgangspunten en beloften uit de nieuwe visie op dienstverlening.
De Participatieverordening onder de Omgevingswet is in lijn met de herijkte nota Participatie.
De Participatiewet (bijstandsuitkeringen) en de diverse andere uitkeringsregelingen worden uitgevoerd.
De Participatiewet wordt op basis van een samenwerkingsovereenkomst in samenwerking met en door de gemeente Veldhoven uitgevoerd.
De Pracht en Het Huis van Waalre ontvangen subsidie volgens de prestatieovereenkomst.
De privacy garanderen we zo goed mogelijk; (zorg-gerelateerde) persoonsgegevens zijn veilig bij de gemeente.
De programmeringsafspraken bedrijventerreinen binnen de Metropoolregio Eindhoven worden regelmatig geactualiseerd.
De raad geeft in majeure projecten vooraf aan wat haar doelstellingen en kaders zijn met het participatieproces en controleert achteraf het college hierop.
De raadsleden met regionale samenwerking als aandachtsgebied adviseren we vanuit de organisatie en de griffie.
De ruimtelijke procedure behorende bij landgoed Gildebosch wordt afgerond.
De samenwerking rondom Landelijke Aanpak Adreskwaliteit wordt verder uitgebreid en we richten een gemeente breed signaaloverleg over adressen in.
De sociaal culturele activiteiten ontvangen subsidie volgens het geldende subsidiebeleid voor deze periode.
De softwarematige ondersteuning en alle bijbehorende functionaliteiten functioneren goed, werken ondersteunend voor het CMD en het PlusTeam (administratieve lastenvermindering) en genereren managementinformatie.
De sportaccommodaties en sportvoorzieningen worden duurzaam en multifunctioneel op- en ingezet.
De toegang tot zorg, waaronder het CMD, speelt zelf een rol in preventie en normaliseren. Het biedt zelf preventieve voorlichting en informatie aan of weet daarvoor de partners te raadplegen.
De trajecten van inwoners in de schuldhulpverlening worden gemonitord, indien hieruit blijkt dat resultaten onvoldoende worden behaald, vindt bijstelling plaats.
De verandering op het gebied van dienstverlening onder de Omgevingswet voeren we door ook in relatie tot de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan.
De Verordening Ondergrondse Infrastructuur 2018 (VOI) en het Handboek Kabels en Leidingen (HKL) worden in regionaal verband (MRE) geactualiseerd en geïmplementeerd.
De vertegenwoordigers van de gemeente Waalre zijn betrouwbare samenwerkingspartners in de regio.
De vervanging van OVL (conventionele lichtbronnen naar LED) wordt zoveel mogelijk in de projecten meegenomen.
De visie De Kracht van Waalre herijken we in een participatietraject en stellen we opnieuw vast in de gemeenteraad.
De voorgenomen woningbouw op diverse locaties worden volgens planning opgestart, in aanbouw genomen dan wel opgeleverd.
De werkzaamheden van de Hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV) lijn op de Eindhovenseweg/Valkenswaardseweg tussen Eindhoven en Valkenswaard worden uitgevoerd. De HOV-Infra wordt hiermee gerealiseerd.
De wettelijke normenkaders op het gebied van informatiebeveiliging worden gevolgd en waar nodig geïmplementeerd
De Wijk-GGD'ers zijn actief in de gemeente Waalre, zij bieden hulp aan personen met onbegrepen gedrag.
Deelname aan de K80 levert meer inzicht op en inspiratie voor verbeteringen en samen optrekken in coalities; juist vanuit het perspectief als kleine gemeente.
Door de schaalsprong intensiveert onze regionale samenwerking en versnellen we projecten.
Door de Sportaanjager (Verenigingscontactfunctionaris) wordt er aandacht besteed aan sportstimulering, inclusief sporten en bewegen, toekomstbestendigheid van sport- en beweegaanbieders en hun onderlinge samenwerking.
Door het inzetten van professionals willen we cultuur stimuleren (en aanjagen), met name op scholen en buitenschoolse opvang. We zetten hiervoor het programma Cultuur met Kwaliteit, waarmee we gaan werken met de Cultuurloper voort.
Doorontwikkeling I-organisatie door optimalisatie gegevenskwaliteit (datagedreven werken en werken onder architectuur)
Een geleidelijke jaarlijkse verhoging, bovenop de indexering van de jaarlijkse OZB, is doorgevoerd omdat we op het moment van schrijven dit als noodzakelijk zien. Vooralsnog jaarlijkse verhoging tussen 5 en 10%
Een meerjarig investeringsprogramma is opgesteld voor een juiste balans en prioritering in financiële middelen en nieuw beleid
Een studietoeslag is beschikbaar voor inwoners die studeren en een arbeidshandicap hebben.
Er gaan verwerkersovereenkomsten gesloten worden met nieuwe verwerkers
Er is blijvend aandacht voor de regionale mobiliteitsagenda en inzet op en van Brainport Bereikbaar in relatie tot onder andere de regionale werkgeversaanpak.
Er is een businesscontinuïteitsplan opgesteld waarin is opgenomen hoe een crisisorganisatie eruit ziet en wie waarvoor verantwoordelijk is
Er is een continue monitoring van de woningbouw, waarbij afstemming in het Stedelijk Gebied Eindhoven plaatsvindt.
Er is een continue samenwerking tussen het onderwijs, de voor- en naschoolse voorzieningen, verenigingen, sport & cultuur en de omgeving waarbij onderwijshuisvesting ondersteunend is aan deze samenwerking.
Er is een cyberoefening uitgevoerd
Er is een doorgaande lijn tussen de ‘voorschool’ (VVE gecertificeerd kinderdagverblijf) en groep één van de basisscholen . Voor alle leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte vindt een warme overdracht plaats.
Er is een duurzame beheersituatie voor de sportaccommodaties voor binnen- en buitensport.
Er is een nieuw portefeuillehoudersoverleg onderwijs met de 21 gemeenten van Zuidoost Brabant actief om onder meer het onderwijs aan nieuwkomers en de aansluiting jeugdhulp-onderwijs te adresseren.
Er is een snelle signalering van ondersteuningsvragen.
Er is een sterke regionale preventieve aanpak van dak- en thuisloosheid in het kader van de Maatschappelijke Opvang.
Er is een voorstel gedaan (inclusief kosten) voor de ontwikkeling van beleid voor rechtmatigheidstoezicht en fraudebestrijding binnen de Wmo en de Jeugdwet.
Er is een Welzijn-Wonen-Zorg Visie. Vervolgens zal een plan van aanpak worden gemaakt om de afspraken die voortkomen uit de visie te borgen.
Er is structureel overleg met de Adviesraad leerlingenvervoer Waalre en de toezichthouder voor het leerlingenvervoer.
Er is structureel overleg met de vervoersbedrijven, de toezichthouder en de gemeente Eindhoven.
Er vindt een evaluatie van het Regionaal Ontwikkelfonds Werklocaties (ROW) plaats.
Er vindt een nauwe, integrale samenwerking plaats tussen het CMD en ketenpartners.
Er worden duurzame bouwplannen gemaakt voor de nieuwe basisscholen in Waalre-dorp en in de Voldijn.
Er worden woningen in elk segment gerealiseerd conform de gewenste differentiatie in het woningbouwprogramma.
Er wordt een uitvoeringsplan integrale veiligheid 2025-2026 vastgesteld voortvloeiend uit het integraal veiligheidsplan 2023-2026.
Er wordt gebruik gemaakt van de regionale versnellingstafel woningbouw.
Er wordt gestart met de planvorming van de uitbreiding van Bedrijvenpark Het Broek (onderdeel van Waalre Noord fase 3). Ook wordt een eerste verkenning van de uitbreiding van de High Tech Campus-Zuid gestart.
Er wordt gewerkt aan de toekomstige invulling van het Boerenbondterrein.
Er wordt gewerkt aan de versterking van de aantrekkelijkheid van de centra van Aalst en Waalre-dorp (zie bij thema 8).
Er wordt invulling gegeven aan de thema’s en ambities uit het Beleid- en Beheerplan Groen en Bomen (2019-2029).
Er wordt ten behoeve van informatieveiligheid gebruik gemaakt van een SIEM-SOC dienstverlening.
Er wordt uitvoering gegeven aan de opgaven uit de regionale Woondeal.
Er wordt uitvoering gegeven aan het geldzorgenbeleid (voorheen “armoedebeleid”) en het maatwerkbudget (budget dat beschikbaar is gesteld om financiële nood te voorkomen, bestrijden of verzachten).
Er wordt uitvoering gegeven aan onderhoudsmaatregelen op basis van het geactualiseerde onderhoudsplan.
Er zijn heldere afspraken gemaakt met de schoolbesturen over de uitvoering van het onderhoud aan de scholen en over het multifunctioneel inzetten van de gebouwen.
Er zijn meerjarige contractafspraken met de bibliotheek. De bibliotheek zit in het Huis van Waalre en speelt een belangrijke rol in het sociaal beleid in brede zin.
Gaan we investeren in verbreding van kennis binnen de gemeente Waalre
Gemeente Waalre en Eindhoven hebben een meerjarig contract met een toezichthouder voor het leerlingenvervoer. Deze toezichthouder ziet toe op de juiste uitvoering van het contract leerlingenvervoer.
Gemeente Waalre heeft een overeenkomst gesloten samen met omringende gemeenten bij een meldpunt voor discriminatie.
Gemeente Waalre legt verantwoording af aan de onderwijsinspectie op het gebied van VVE en onderwijsachterstandenbeleid.
Gemeente Waalre neemt actief deel aan de overleggen met GRWRE/Ergon zowel op bestuurlijk als op ambtelijk niveau. De kwartaalrapportages die door de GRWRE/Ergon worden gegenereerd worden ieder kwartaal besproken met de Ergon.
Gemeente werkt samen met de woningcorporaties en de Stichting Steunpunt Vluchtelingen Waalre om de taakstelling voor huisvesting statushouders in te vullen.
Gestart wordt met het opstellen en vaststellen van landgoederenbeleid.
Goed werkgeverschap
Het aanleggen van nieuwe en onderhoud aan bestaande recreatieve fietspaden als verbetering van het recreatieve fietsknooppuntennetwerk rond Waalre Dorp.
Het autoverkeer op de route Heikantstraat-Wollenbergstraat-Willibrorduslaan-Onze Lieve Vrouwedijk wordt teruggedrongen.
Het bewustwordingsniveau is verhoogd binnen de gehele organisatie. De medewerkers zijn zich bewust van de risico’s die het werken met gemeentelijke informatie met zich meebrengt
Het bieden van mogelijkheden aan / stimuleren van uitkeringsgerechtigden met als doel uitstroom naar arbeid.
Het CMD biedt naast preventieve voorlichting ook preventief groepsaanbod voor de inwoners.
Het CMD heeft korte lijnen met de maatschappelijke partners, zoals de huisartsen, politie en het onderwijs. We weten elkaar te vinden; niet alleen bij eenvoudige vraagstukken, maar ook juist bij de complexe vraagstukken.
Het CMD heeft vaste contactpersonen bij de maatschappelijke partners, die de formele én informele binding kunnen leggen tussen de maatschappelijke partners en het CMD.
Het faciliteren van projecten die een bijdrage leveren aan de congestie van het energienet.
Het Huis van Waalre en De Pracht bieden sociaal culturele activiteiten aan en kunnen dat uitvoeren door prestatiesubsidies.
Het Informatiepunt Digitale overheid van de bibliotheek helpt inwoners met digitale aanvragen bij de overheid.
Het jongerenwerk heeft een prominente rol in het voorkomen van problemen, zoals schooluitval, overlast, uitsluiting en radicalisering.
Het kengetal 'Solvabiliteitsratio' is verantwoord en gemonitord in de bestaande P&C-cyclus, waarbij het streven is dat de waarde van het kengetal solvabiliteitsratio minimaal 20% bedraagt
Het kengetal 'Structurele exploitatieruimte' is verantwoord en gemonitord in de bestaande P&C-cyclus, waarbij de waarde van het kengetal structurele exploitatieruimte minimaal 0% bedraagt
Het laagdrempelige initiatief van de gemeente Waalre en de bibliotheek ‘Waalre in gesprek’ is zes keer georganiseerd.
Het maatregelenpakket uit het mobiliteitsplan wordt gefaseerd uitgevoerd.
Het Netwerk Dementie Vriendelijke Gemeente is actief vanuit het het jaarplan 2025.
Het nieuwe beleidsplan Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) wordt verder geïmplementeerd.
Het onderwijsachterstandenbeleid maakt integraal onderdeel uit van het jeugdbeleid 2020-2024 en we voeren dit beleid uit. We verlengen het beleid met een jaar en stellen in 2025 een nieuw beleid op.
Het plan ‘Trolliuslaan’ met 18 appartementen aan de zuidzijde van ‘t Hazzo wordt opgeleverd.
Het plan van aanpak GALA/SPUK 2024 – 2026: er wordt uitvoering gegeven aan het plan van aanpak.
Het plan van aanpak gezonde Jeugd, gezonde toekomst, maakt onderdeel uit van het Leefstijl Akkoord gezond Waalre 2023-2026.
Het programma Ruimte uit de Samenwerkingsagenda Stedelijk Gebied Eindhoven 2023-2026 wordt uitgevoerd.
Het project OV- ambassadeurs wordt ten uitvoer gebracht. Dit project loopt gedurende de periode 2023-2025. Hiermee wordt het reguliere openbare vervoer beter benut door mensen die met mobiliteitsdrempels kampen.
Het Steunpunt Mantelzorg wordt versterkt en meer zichtbaar voor de inwoners van Waalre die als mantelzorger onbetaald en vaak langdurig zorgen voor een naaste.
Het strategisch personeelsplan is opgesteld en er is gestart met de uitvoering.
Het terugdringen van het doorgaand autoverkeer op de Eindhovenseweg, door voorrang te geven aan het bus- en fietsverkeer, met als streven een intensiteit van maximaal 13.500 motorvoertuigen per etmaal, wordt gerealiseerd.
Het thema Economie uit zowel de Samenwerkingsagenda Stedelijk Gebied Eindhoven 2022-2026 als uit het Samenwerkingsakkoord 2023-2026 van de Metropoolregio Eindhoven, gaan gaan we (deels) uitvoeren.
Het uitvoeren van de wettelijke taken voor het verstrekken van reisdocumenten en rijbewijzen, het bijhouden van de Basisregistratie Personen (BRP), nationaliteitswetgeving, burgerlijke stand, huwelijken en het organiseren van verkiezingen.
Het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening en advisering voor inwoners, bedrijven en instellingen. We zijn een betrokken dienstverlener, met oog voor de wensen van onze inwoners
Het verhogen van de lokale lasten is terughoudend ingezet
Het verstrekken van individuele Bijzondere bijstand.
Het verstrekken van individuele inkomenstoeslag.
Het waterbewustzijn in Waalre wordt vergroot op basis van een communicatieplan gericht op het vergroten van water- en klimaatbewustzijn en het afkoppelen van hemelwater.
High impact crime: we gaan investeren in beperking van de slachtofferkans, vergroting van de pakkans van daders en verhoging aangiftebereidheid onder slachtoffers. Actief bevorderen van buurtapps is van grote waarde.
Implementeren van een nieuwe betrouwbare ICT-infrastructuur.
In '9voor1' worden huisvestingsvraagstukken van bedrijven gezamenlijk behandeld, waardoor de meest passende locaties in de regio zijn aangeboden. Zo behouden en trekken wij bedrijven aan voor de regio.
In 2025 wordt er een nieuwe kwaliteitsinspectie van alle wegen uitgevoerd.
In 2025 wordt het beheerplan voor bos- en natuurterreinen operationeel.
In het consultatiebureau is de Boekstartcoach aanwezig.
In het jaarverslag VTH evalueren we de voortgang van de beleidsdoelen.
In het kader van bos- en natuurbeheer wordt met diverse werkgroepen samengewerkt zoals bijvoorbeeld met de IVN Natuurwerkgroep voor bos- en natuurbeheer.
In het kader van de integrale projectplanning wordt aan de volgende projecten gewerkt:
In het kader van de projectplanning openbare ruimte (integrale aanpak wegen, riolering en groen) wordt in 2025 ook op het gebied van groen gewerkt aan: Traverse Noord, Heikantstraat, Herinrichting Den Hof en herinrichting Eindhovenseweg.
In het kader van een gezonde en duurzame leefomgeving (o.a. laagdrempelige beweeg-, sport- en ontmoetingsplekken) is het sociaal domein nauw betrokken bij ruimtelijke ontwikkelingen en herinrichtingen van de openbare ruimte.
In het kader van het beheerplan Eikenprocessierups wordt de plaag geïnventariseerd en op basis van de omvang een curatieve bestrijding uitgevoerd.
In het kader van het contract Integraal Beheer Openbare Ruimte gaat het beheerteam, op basis van de ambities en thema’s in de beheerteamovereenkomst en de beschikbare financiële middelen, het eerste jaarplan (opgesteld 2024) uitvoeren.
In het kader van mensgerichte aanpak verkeersveiligheid worden verkeersveiligheids-acties en verkeersonderwijs op basisscholen ondersteund. Hierbij zijn afspraken gemaakt over veilige schoolroutes en schoolomgevingen.
In het kader van ruimtelijke ontwikkelingsprojecten wordt in 2025 gewerkt aan groen.
In overleg met de Rekenkamer wordt geïnventariseerd welke onderwerpen/dossiers zij in deze bestuursperiode willen onderzoeken.
In samenwerking met de raad en de rekenkamer worden er afspraken gemaakt en leggen we een werkwijze voor de opvolging van aanbevelingen vast
In samenwerking met het IVN en de basisscholen wordt de Boomfeestdag georganiseerd.
In samenwerking met het jongerenwerk bekijken we in welke vorm we jongerenparticipatie kunnen vormgeven.
In samenwerking met HR hebben we onze arbeidsmarktcommunicatie op een passende manier bij de tijd gebracht om te laten zien wat we te bieden hebben als werkgever en om juiste werknemers aan te trekken
In verband met de kwetsbaarheid van oudere fietsers wordt extra aandacht besteed aan deze specifieke doelgroep middels gerichte communicatie.
Inburgeraars die nog vallen onder de oudere wetten Inburgering kunnen bij het CMD terecht voor ondersteuning.
Indien mogelijk en gewenst krijgt het beleidsplan en het uitvoeringsplan Informatisering & Automatisering een update. Los van de update, wordt aangesloten bij nieuwe ontwikkelingen en bij de raads- en collegeprogramma's.
Inkomsten en uitgaven zijn reëel ingeschat
Integrale benadering van personen en gezinnen bij vraagstukken op het gebied van het sociaal domein.
Integrale projectplanning.
Inwoners kunnen zelf bepalen via welk kanaal ze communiceren en wanneer ze dienstverlening afnemen van de gemeente
Inwoners worden begeleid naar werk door het aanbieden van participatievoorzieningen.
Inwoners worden bewust gemaakt van de risico’s die zij lopen om slachtoffer te worden van ondermijnende en digitale criminaliteit. Ze krijgen voorlichting over de maatregelen die ze zelf kunnen nemen om de kans hierop te verkleinen.
Jeugdigen in Waalre praten mee over onderwerpen die zij belangrijk vinden binnen de gemeente.
Kinderen uit minimagezinnen ontvangen financiële ondersteuning voor sportactiviteiten volgens de overeenkomst met het Jeugdfonds Sport Brabant. De regeling voor Volwassenen via het Volwassenenfonds is na positieve evaluatie gecontinueerd.
Kwaliteitsslagen en infrastructuur in Waalre evalueren we intern en stellen we waar nodig bijstellen.
Leiderschapsontwikkeling
Locaties waarbij mogelijk wetsovertredingen plaatsvinden worden gecontroleerd door Kempen Interventie Team.
Lokaal beleid en verordeningen worden geïnventariseerd en zo nodig aangepast aan de Omgevingswet en/of vertaald naar het omgevingsplan.
Met culturele verenigingen maken we heldere (prestatie)afspraken over de besteding van de gemeentelijke subsidie.
Met de vaststelling van de herijkte notitie Participatie is verder gewerkt aan inwonersparticipatie. We maken bij majeure projecten gebruik van een startnotitie.
Met eigenaren van bestaande en potentiële ontwikkellocaties vindt overleg plaats om (woningbouw)ontwikkelingen te realiseren.
Minimagezinnen blijven we ondersteunen via het Jeugdfonds Sport en Cultuur en Stichting Leergeld.
Na oplevering van de woningbouw op het plandeel ‘Ligtvoet Aalst’ wordt de openbare ruimte in de plandelen aan de Gestelsestraat ingericht en opgeleverd.
Om het leerlingenvervoer voor iedereen toegankelijk te houden, houden we de verordening opnieuw tegen het licht passen deze waar nodig aan. We maken een handelingskader voor het toepassen van de verordening.
Ondermijning en georganiseerde criminaliteit: de gezamenlijke aanpak wordt aangestuurd door het basisteam onder leiding van de basisteamprogrammaleider ondermijning.
Ondersteunend aan het project Duurzaam Door Waalre worden de inwoners en andere weggebruikers gestimuleerd om vaker gebruik te maken van alternatieven.
Ondersteuning bij de uitvoering van het meerjarenplan Bedrijven Investerings Zone (BIZ) Den Hof periode 2023-2027.
Ondersteuning van minima door aanvullende regelingen zoals de “Meedoen bijdrage” en deelname aan het Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds.
Ondersteuningsplannen Passend Onderwijs van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs stemmen we af met de deelnemende gemeenten en scholen.
Onderwijs en gemeente gaan met elkaar in overleg en bakenen de verantwoordelijkheden af. Dit sluit aan bij de speerpunten vanuit de Taskforce.
Onze organisatie voert de Omgevingswet uit. Monitoring, evaluaties en verbetering van processen en beleidsregels blijven onderdeel van onze bedrijfsvoering.
Op basis van data analyses hebben we goed zicht op uit te voeren communicatieacties en wat deze kunnen bijdragen aan een bepaalde campagne.
Op basis van de Actualisatie Woonnotitie worden prestatieafspraken gemaakt met de woningcorporaties en huurdersverenigingen.
Op basis van de actuele kwaliteitscriteria voeren we een jaarlijkse kwaliteitsmeting uit.
Op basis van de doelstellingen en ambities uit de eind 2021 vastgestelde Omgevingsvisie zijn een aantal thematische programma’s opgesteld.
Op basis van de evaluatie worden de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging verder in de VTH-processen geïmplementeerd.
Op basis van het uitvoeringsprogramma wordt onderhoud uitgevoerd aan bruggen.
Op het gebied van fysieke veiligheid maken we kwetsbare doelgroepen bewust van brandveiligheid.
Op participatieve wijze, met inwoners en belanghebbenden, stellen we een visie sport en bewegen op.
Oriëntatie op de wijkaanpak stellen we uit tot tenminste 2027
Oude lichtmasten (> 40 jaar) langs wijkontsluitingswegen met hoge masten worden vervangen om het risico van het omvallen van oude masten te voorkomen.
Participatie wordt ingezet in de beleidsvorming en uitvoering.
Particuliere bomen genieten bescherming door de Groene Kaart (kapbeleid) en worden met subsidie in stand gehouden.
Performancemanagement
Problematische jeugdgroepen en jeugdcriminaliteit gaan we aanpakken door een juiste combinatie van maatregelen op het gebied van zorg en straf.
Projecten van het uitvoeringsplan Recreatie en Toerisme 2024-2025 worden opgepakt of afgerond.
Realiseren van een toekomstbestendig applicatielandschap waarbij applicaties doelmatig en efficiënt ingezet kunnen worden
Regiogemeenten werken samen om ervoor te zorgen dat er geen kinderen buiten de boot vallen door wachtlijsten op scholen.
Risico’s zijn geïnventariseerd en passende (beheer)maatregelen zijn genomen
Samen met scholen, kinderopvang en gemeente werken we aan een kwaliteitscyclus voor VVE ter vervanging van de huidige VVE monitor.
Samen met Waalrese partners werken we aan de uitvoering, van de in het Leefstijlakkoord gemaakte afspraken. Evaluatie, monitoring en borging worden meegenomen.
Samen met Waterschap de Dommel wordt in 2025 de uitvoeringsagenda klimaatadaptatie uitgevoerd waarbij gemeente en Waterschap streven naar het verminderen van afvoer van regenwater naar de RWZI. Hierbij maken we gebruik van subsidiemogelijkheden.
Schoolbesturen en de besturen van de aanbieders van voorschoolse educatie werken volgens de ‘Resultaatafspraken Voor- en Vroegschoolse Educatie’ (VVE) Waalre.
Schoolpleinen zijn ingezet als speelplek voor de buurt.
Sociaal Raadsliedenwerk biedt onafhankelijke cliëntondersteuning op sociaal juridisch gebied.
Stimuleren van toekomstbestendige (sport)verenigingen en multifunctionele sportaccommodaties na het afronden van de verkenning naar een gezamenlijke buitensportlocatie.
Structurele uitgaven zijn niet gedekt met incidentele middelen
Tijdens de Omgevingsdagen worden afspraken gemaakt op het gebied van Wonen met de regio (MRE) en provincie.
Uitvoeren en monitoren van vroegsignalering met de ‘vaste lasten partners’ (woningcorporaties, Brabant Water, energiebedrijven).
Uitvoering geven aan het programma Water, Riolering en Klimaat 2023-2027.
Uitvoering van schulddienstverlening door het lokale CMD.
Verbinding zorg en veiligheid: we gaan investeren in een sluitende zorg- en veiligheidsketen. Er wordt vooral aandacht besteed aan preventie, vroeg signalering en inrichting van procesregie bij complexe casuïstiek.
Vergunningen worden verleend, er wordt toezicht gehouden op de werkzaamheden op het gebied van kabels en leidingen.
Via de bedrijfscontactfunctionaris onderhouden we contact met het Waalres bedrijfsleven.
Vier gecontracteerde kinderdagverblijven bieden voorschoolse educatie aan, zodat 100% van de ‘doelgroepkinderen’ (kinderen met een ‘VVE-indicatie’ van het consultatiebureau) gebruik kunnen maken van VVE
Voor de Zonneweide Achtereind zetten we vervolgstappen om te komen tot de beste koersbepaling voor realisatie van het project.
Voor de Zonneweide Achtereind zetten we vervolgstappen om te komen tot de beste koersbepaling voor realisatie van het project.
Voor het verder verduurzamen van de openbare verlichting stellen we een uitvoeringsplan verledden op.
Voortzetten van de intensieve regionale samenwerking binnen zowel het Stedelijk Gebied Eindhoven als de Metropoolregio Eindhoven op het thema ‘Wonen’ c.q. 'Wonen/Ruimte'.
Waalre heeft met Studio 040 als lokale omroep contractuele afspraken gemaakt.
Waardering aan (jonge) vrijwilligers spreken we uit via de vrijwilligerspenning en het Wij Waalre Club Talent.
We adviseren om daar waar nodig kennis in te huren via onze huisadvocaat
We besteden een (nieuw) personeelssysteem aan. Een systeem dat aansluit bij de interne behoeftes en externe ontwikkelingen.
We bezien of we met aantrekken van externe middelen/subsidies invulling kunnen geven aan onze ambities voor verharding/verbetering van de Hutdijk.
We blijven aandacht besteden aan leiderschap en eigenaarschap bij het management en de medewerkers.
We blijven de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging evalueren.
We blijven energie steken in het opleiden van nieuwe en vaste medewerkers en onze dienstverleningsvisie bespreken we in gesprekken over de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers.
We blijven inwoners met een verstandelijke of lichamelijke beperking stimuleren om gebruik te maken van de mogelijkheden op het gebied van sport en cultuur.
We blijven regionale samenwerkingen goed monitoren en wegen onze uitgaven af.
We borgen de meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling door middel van een protocol.
We communiceren zowel digitaal als analoog. We streven ernaar al onze inwoners te bereiken
We evalueren de impact van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor de invulling van de verschillende functies en de daarbij horende personele capaciteit.
We evalueren de Waalre Academy en ontwikkelen deze verder.
We faciliteren de realisatie van het Natuurbelevingscentrum Buiten Waalre.
We gaan binnen de organisatie blijvend werken volgens het privacy by design en default principe
We gaan de rollen, taken en verantwoordelijkheden in het kader van privacy helder beleggen bij privacybeheerders
We gaan de pilot jongerencentrum evalueren en nemen in deze evaluatie de toekomst van een jongerencentrum in Waalre mee.
We gaan de procedure voor AVG verzoeken - die achter DigiD is geplaatst - actief naleven
We gaan de weerbaarheid van kwetsbare doelgroepen en sectoren vergroten. Denk aan de ondersteuning van de agrarische sector als het om de verhuur van leegstaande gebouwen gaat of aan mensen in een kwetsbare positie.
We gaan de weerbaarheid van medewerkers t.a.v. ondermijnende criminaliteit vergroten door het geven van voorlichting. Daarnaast worden medewerkers getraind in het herkennen van signalen van ondermijnende criminaliteit.
We gaan DPIA's (Data Protection Impact Assessments) uitvoeren en de uitkomsten ervan gaan we verwerken in concrete verbeterplannen
We gaan een nieuwe burgerzakenapplicatie implementeren waarmee we aansluiten op de wensen van onze inwoners en de ontwikkelingen op het gebied van wetgeving, techniek en functionaliteit.
We gaan ervoor zorgen dat casuïstiek zowel vanuit veiligheid als vanuit het CMD behandeld en getoetst wordt volgens de Aanpak Voorkomen Escalatie (AVE) methodiek.
We gaan het bestaande verwerkingsregister actief bijhouden
We gaan het bewustwordingsniveau binnen de organisatie laten stijgen door blijvende aandacht op het onderwerp privacy te vestigen
We gaan het jaarplan Informatiebeveiliging- en Privacy uitvoeren
We gaan het kwaliteitsniveau van de lokale crisisorganisatie vergroten zodat we voldoen aan de norm Uniform Kwaliteitsniveau Bevolkingszorg.
We gaan het op basisteamniveau vastgestelde plan van aanpak voor de aanpak van jeugdproblematiek wat als prioriteit opgenomen is in het integraal veiligheidsplan 2023-2026 binnen de Kempengemeenten implementeren.
We gaan medewerkers van het CMD, het sociaal domein en toezicht voorlichten en trainen in het toepassen van het AVE model in de praktijk.
We gaan mogelijkheden van de integratie of samenwerking van het leerlingenvervoer en het Wmo-vervoer (Taxbus) met het openbaar vervoer samen met de regio gemeenten van Taxbus verder onderzoeken.
We gaan onderzoeken hoe we aanvullend op de diftar-methode ons restafval nog verder kunnen reduceren.
We gaan privacy meenemen bij ontwikkelingen binnen de organisatie die te maken hebben met wetswijzigingen of nieuwe regelingen
We gaan voorkomende datalekken oplossen
We geven kinderen kansen in hun persoonlijke ontwikkeling. Dat doen we door cultuuractiviteiten aan te bieden.
We geven ten opzichte van voorgaande jaren een hoog aantal reisdocumenten uit. Ook de komende jaren blijft dit aantal hoog. Om hierop in te spelen nemen we de noodzakelijke maatregelen waaronder een tijdelijke uitbreiding van het team.
We geven uitvoering aan de projecten uit het integraal huisvestingsplan (bouw van de nieuwe duurzame basisschool in Waalre-dorp).
We geven uitvoering aan de strategie “no regret” maatregelen (met name grootschalig zon op dak) uit de RES.
We geven uitvoering aan het plan van aanpak van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA/SPUK) 2024 – 2026.
We geven verder invulling aan het Programma warmtetransitie.
We hebben grip op de kosten van de maatwerkvoorziening Wmo huishoudelijke hulp.
We hebben grip op de kosten van de Wmo.
We hebben verder gebouwd aan arbeidsmarktcommunicatie: onder andere hebben we laten zien wie we zijn als gemeente Waalre en hoe we hebben samengewerkt mét en vóór onze inwoners
We helpen jongerenwerkers om laagdrempelige ondersteuning aan jongeren te bieden in hun ontwikkeling naar volwassenheid.
We herijken ons organisatieplan in lijn met de herijking van de Kracht van Waalre.
We houden beide grote gemeentelijke buitensportaccommodaties open door noodzakelijk onderhoud te garanderen.
We implementeren de ontwikkelpunten uit de evaluatie hybride werken, zodat iedere medewerker zo optimaal mogelijk hybride kan werken.
We implementeren een gesprekscyclus die aansluit bij de behoeften van medewerkers en (team)managers. De gesprekscyclus levert een bijdrage aan strategische personeelsplanning.
We investeren in verbetering van informatiemanagement en moderne ICT
We kunnen de huidige grote opgaven waarvoor we staan op gebied van klimaat, energie en schaalsprong niet alleen oplossen
We maken een kwaliteitsslag bij het ophalen en invoeren van data zodat we die vervolgens gerichter in kunnen zetten bij het opstellen van toekomstige VTH-documenten.
We maken gebruik van ondersteuningsmaatregelen voor versnelling woningbouw onder meer door inzet van externe projectleiders.
We meten de cliëntervaringen middels “continu meten” en we evalueren de resultaten.
We nemen actief deel aan diverse regionale samenwerkingsverbanden op het gebied van Ruimte en Wonen .
We nemen deel in het “Participatiebedrijf” GRWRE (de gemeenten Eindhoven, Veldhoven, Heeze-Leende en Valkenswaard).
We nemen maatregelen om de kosten voor jeugdhulp beheersbaar te maken.
We onderzoeken of en hoe we het Openbaar vervoer tussen dorpen en wijken naar overstapplekken (hubs) kunnen handhaven en verbeteren. Uitgangspunt daarbij is een duurzaam en flexibel openbaar vervoerssysteem.
We onderzoeken wat de Hervormingsagenda Jeugd betekent voor Waalre en we werken aan de verschillende thema's van deze Hervormingsagenda door middel van een plan van aanpak.
We ontwikkelen in samenwerking met de BOV-Kempengemeenten en de regio Dommelvallei+ de producten Begeleiding Wmo door.
We optimaliseren de samenwerking tussen het Centrum voor Maatschappelijke Deelname (CMD) en het PlusTeam. We informeren elkaar, wisselen de benodigde informatie uit en bouwen verder op dezelfde visie.
We participeren in regionale overleggen met betrekking tot arbeidsmarkt en arbeidsmarkttoeleiding.
We praten met ouders en niet over hen en leggen de regie over inzet van ondersteuning bij ouders, in lijn met het uitgangspunt dat ouders primair verantwoordelijk zijn voor het opgroeien en de opvoeding van hun kinderen.
We richten de toegang van het CMD efficiënter en meer klantvriendelijk in.
We signaleren ondersteuningsvragen snel en pakken deze op door het (preventief) inzetten van de sociale omgeving en ondersteuning vanuit het ‘voorliggend veld’.
We starten met de verkenning van de transformatie van bedrijventerrein De Voldijn in relatie tot de mogelijke ontwikkeling van de werklocatie Ekenrooi-noord.
We stellen een uitvoeringsprogramma op naar aanleiding van de in 2024 vastgestelde welzijnwoonzorgvisie.
We stellen meer HR informatie beschikbaar. Er is inzicht in interne ontwikkelingen.
We stemmen gemeentelijke beleidsplannen voor jeugd af met de Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs (Primair en Voortgezet Onderwijs).
We stimuleren de financiële redzaamheid en taalvaardigheid bij de inburgeraars.
We stimuleren de samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en overheid, met aandacht voor duurzaam en maatschappelijk ondernemen.
We stimuleren het doen van vrijwilligerswerk en zetten in op het versterken van informele hulp/ondersteuning, in samenwerking met onze lokale en regionale netwerkpartners.
We stimuleren het zelfstandig reizen naar en van school voor kinderen waarbij dit mogelijk is. We ondersteunen dit met een trainingsprogramma van MEE Zuidoost Brabant.
We stimuleren inburgeraars om gebruik te maken van de cultuur- en sportmogelijkheden in en rondom Waalre.
We stimuleren zelfstandig reizen van leerlingen wanneer dit leerbaar en haalbaar is. We informeren ouders over best practices in Waalre. We vragen actief bij scholen op welke leerlingen zelfstandig kunnen leren reizen.
We stimuleren, faciliteren (o.a. procedureel), voeren gesprekken met particuliere initiatieven die passen in de actuele visies op het buitengebied van Waalre.
We streven ernaar om de kwaliteit en doorlooptijd van onze diensten op het juiste niveau te houden.
We verbeteren de kwaliteit van recreatieve fietspaden in Achtereind en buurtschap Loon. Tevens wordt het vraagstuk in buurtschap Loon breder opgepakt in relatie tot sluipverkeer en stof- en wateroverlast.
We verbreden de kennis van de medewerkers en zij blijven op de hoogte van actuele wet- en regelgeving.
We versterken de lokale coalitie Eén tegen Eenzaamheid.
We versterken de tandemfunctie die we in onze regionale visie op jeugdbescherming hebben opgenomen.
We verstrekken passende hulp aan jeugdigen die dit nodig hebben (individuele voorzieningen).
We voeren de verplichte onderdelen van de wet Inburgering 2021 uit.
We voeren het uitvoeringsprogramma uit dat wordt opgesteld op basis van het beleidsplan Leefomgeving.
We werken aan het verder door ontwikkelen van het instrumentarium en werkwijze van de planning en control cyclus.
We werken in diverse samenwerkingsverbanden met onze partners samen aan verbetering van het buitengebied en maken hierin keuzes .
We werken samen in het Stedelijk Gebied Eindhoven en in de Metropoolregio Eindhoven aan de samenwerkingsafspraken voor de periode 2023 – 2026.
We werken samen met Tennet en Enexis aan het realiseren van extra netwerkcapaciteit in de regio.
We werken vanuit de bedoeling. De vraag van de inwoner wordt leidend bij de uitvoering van onze taken. Daar waar wet- en regelgeving beperkend is, gaan we op zoek naar de mogelijkheden om de vraag van de inwoner te realiseren
We werken voortdurend aan alle digitale toegankelijkheidseisen voor onze gemeentelijke website en voldoen aan de relevante wetgeving.
We zetten in op een afname van jeugdhulp die is verstrekt via een maatwerkovereenkomst; jeugdhulp zetten we zoveel mogelijk in via het gecontracteerde aanbod.
We zetten interventies zoals preventieve logopedie en boekstart in om taalachterstanden te voorkomen.
We zien een afname in de wachtlijsten voor jeugd bij zowel het CMD als het PlusTeam, er is een versterkte samenwerking tussen het CMD en het PlusTeam.
We zorgen ervoor dat bereikbaarheid van de gemeente Waalre in het kader van veiligheid en rampenbestrijding door het piketteam gewaarborgd wordt. Daarnaast worden de piketmedewerkers jaarlijks getraind en geoefend.
We zorgen ervoor dat alle communicatiemedewerkers opgeleid en inzetbaar zijn als medewerker communicatie (crisiscommunicatie) voor regionale crisisorganisatie van de VRBZO (Bevolkingszorg) .
We zorgen ervoor dat we voldoen aan de minimale eisen van het programma ‘norm weerbare overheid’.
Werken de teams communicatie en HR structureel samen aan de werving en selectie van nieuwe collega’s.
Wet openbaarheid overheid (Woo)
Wij adviseren meteen bij de start van bredere trajecten over de juridische aspecten
Wij gaan door met de energiecampagne gericht op het informeren en helpen van onze inwoners en maatschappelijke partners.
Wij gaan mogelijkheden bezien om bioafval (groente, fruit en etensresten) ook bij de hoogbouw afzonderlijk/gescheiden in te zamelen.
Wij nemen actief deel aan de Regionale Energiestrategie.
Wij ondersteunen inwoners die moeite hebben met het betalen van de energierekening door het reduceren van hun energieverbruik.
Wij ontwikkelen de juridische kwaliteitszorg verder
Wij voeren een keer in de vier jaar de verplichte externe Wpg-audit uit.
Wij voeren jaarlijks de verplichte interne Wpg-audit uit.
Wij voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving, ook starten wij met de voorbereiding van nieuwe wetgeving waar nodig.
Wij werven nieuwe leden voor de commissie bezwaarschriften
Wij zijn een zelfstandige gemeente.
Zaakgericht en digitaal werken.
Zoveel mogelijk taken handelen we aan de voorkant van de organisatie af, waarbij de inwoner in één handeling bediend wordt.
Vorige
/ 830
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk